dostawa różnych artykułów spożywczych, mięsa i wyrobów wędliniarskich, pieczywa dla potrzeb kuchni głównej przez okres 3 miesięcy w celu przygotowywania śniadań i kolacji.
Opis przedmiotu przetargu: 1. Przedmiotem zamówienia jest dostawa różnych artykułów spożywczych, mięsa i wyrobów wędliniarskich, pieczywa dla potrzeb kuchni głównej przez okres 3 miesięcy w celu przygotowywania śniadań i kolacji, z podziałem na n/w zadania: 1) dostawa różnych artykułów spożywczych - Zad. Nr 1. 2) dostawa mięsa i wyrobów wędliniarskich - Zad. Nr 2. 3) dostawa pieczywa - Zad. Nr 3. 2. Specyfikację asortymentowo-ilościowo-cenową zamawianych artykułów i wyrobów oraz standardy jakościowe odnoszące się do wszystkich istotnych cech przedmiotu zamówienia określają dokładnie Załączniki Nr 2/1 - Nr 2/3 do SIWZ. UWAGA! - z uwagi na fakt, że przedmiot zamówienia obejmuje także Zadanie nr 3, do którego nie odnosi się niniejsza informacja o zamiarze zawarcia umowy, informujemy, że w zakresie Zadania Nr 3 (dostawa pieczywa) postępowanie unieważniono na podstawie art. 93 ust. 1 pkt. 4 ustawy - Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 1986 z późn. zm.), gdyż cena najkorzystniejszej oferty lub oferta z najniższą ceną przewyższa kwotę, którą Zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia, a Zamawiający nie może zwiększyć tej kwoty do ceny najkorzystniejszej oferty.
Gość Zamawiający | Ogłoszenie nr 550005221-N-2019 z dnia 09-01-2019 r. Toruń: dostawa różnych artykułów spożywczych, mięsa i wyrobów wędliniarskich, pieczywa dla potrzeb kuchni głównej przez okres 3 miesięcy w celu przygotowywania śniadań i kolacji. OGŁOSZENIE O ZAMIARZE ZAWARCIA UMOWY - Zamówienie dotyczy projektu lub programu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej nie Postępowanie przeprowadza centralny zamawiający nie Postępowanie przeprowadza podmiot, któremu zamawiający powierzył/powierzyli przeprowadzenie postępowania nie Postępowanie jest przeprowadzane wspólnie przez zamawiających nie Postępowanie jest przeprowadzane wspólnie z zamawiającymi z innych państw członkowskich Unii Europejskiej nie Informacje dodatkowe: SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY I. 1) NAZWA I ADRES: Wojewódzki Szpital Zespolony im. L. Rydygiera, Krajowy numer identyfikacyjny 000316068, ul. ul. Św. Józefa 53-59, 87-100 Toruń, woj. kujawsko-pomorskie, państwo Polska, tel. +486793510, e-mail zamow_publ@wszz.torun.pl, faks +48566793682. Adres strony internetowej (url): www.wszz.torun.pl I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO: Inny: Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA II.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego: dostawa różnych artykułów spożywczych, mięsa i wyrobów wędliniarskich, pieczywa dla potrzeb kuchni głównej przez okres 3 miesięcy w celu przygotowywania śniadań i kolacji. Numer referencyjny W.Sz.Z: TZ-280-130/18 Przed wszczęciem postępowania o udzielenie zamówienia nie przeprowadzono dialogu technicznego II.2) Rodzaj zamówienia Dostawy II.3) Informacja o możliwości składania ofert częściowych: Zamówienie podzielone jest na części: Tak Oferty lub wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu można składać w odniesieniu do: wszystkich części Maksymalna liczba części zamówienia, na które może zostać udzielone zamówienie jednemu wykonawcy: 3 II.4) Krótki opis przedmiotu zamówienia (wielkość, zakres, rodzaj i ilość dostaw, usług lub robót budowlanych lub określenie zapotrzebowania i wymagań): Określenie wielkości lub zakresu zamówienia: 1. Przedmiotem zamówienia jest dostawa różnych artykułów spożywczych, mięsa i wyrobów wędliniarskich, pieczywa dla potrzeb kuchni głównej przez okres 3 miesięcy w celu przygotowywania śniadań i kolacji, z podziałem na n/w zadania: 1) dostawa różnych artykułów spożywczych - Zad. Nr 1. 2) dostawa mięsa i wyrobów wędliniarskich - Zad. Nr 2. 3) dostawa pieczywa - Zad. Nr 3. 2. Specyfikację asortymentowo-ilościowo-cenową zamawianych artykułów i wyrobów oraz standardy jakościowe odnoszące się do wszystkich istotnych cech przedmiotu zamówienia określają dokładnie Załączniki Nr 2/1 - Nr 2/3 do SIWZ. UWAGA! - z uwagi na fakt, że przedmiot zamówienia obejmuje także Zadanie nr 3, do którego nie odnosi się niniejsza informacja o zamiarze zawarcia umowy, informujemy, że w zakresie Zadania Nr 3 (dostawa pieczywa) postępowanie unieważniono na podstawie art. 93 ust. 1 pkt. 4 ustawy - Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 1986 z późn. zm.), gdyż cena najkorzystniejszej oferty lub oferta z najniższą ceną przewyższa kwotę, którą Zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia, a Zamawiający nie może zwiększyć tej kwoty do ceny najkorzystniejszej oferty. II.5) Główny Kod CPV: 15800000-6 Dodatkowe kody CPV: 03220000-9, 15860000-4, 15331170-9, 15500000-3, 15131100-6, 15810000-9 II.6) Całkowita wartość zamówienia (jeżeli zamawiający podaje informacje o wartości zamówienia): Wartość bez VAT: Waluta: SEKCJA III: PROCEDURA III.1) Tryb udzielenia zamówienia: Negocjacje bez ogłoszenia III.2) Podstawa prawna Postępowanie wszczęte zostało na podstawie 62 ust. 1 pkt. 4) ustawy Pzp. III.3 Uzasadnienia wyboru trybu Należy podać uzasadnienie faktyczne i prawne wyboru trybu oraz wyjaśnić, dlaczego udzielenie zamówienia jest zgodne z przepisami: Negocjacje bez ogłoszenia w oparciu o art. 61 i 62 ust. 1 pkt. 4) ustawy Pzp tj. „Negocjacje bez ogłoszenia to tryb udzielenia zamówienia, w którym zamawiający negocjuje warunki umowy w sprawie zamówienia publicznego z wybranymi przez siebie wykonawcami, a następnie zaprasza ich do składania ofert. Zamawiający może udzielić zamówienia w trybie negocjacji bez ogłoszenia, jeżeli zachodzi co najmniej jedna z następujących okoliczności: 4) ze względu na pilną potrzebę udzielenia zamówienia niewynikającą z przyczyn leżących po stronie zamawiającego, której wcześniej nie można było przewidzieć, nie można zachować terminów określonych dla przetargu nieograniczonego, przetargu ograniczonego lub negocjacji z ogłoszeniem”. Do negocjacji zaproszono po 3 Wykonawców w każdym zadaniu (w sumie 9 Wykonawców), stosownie do wymagań ustawowych. Uzasadnienie faktyczne i prawne w/w trybu postępowania: Pilna potrzeba udzielenia niniejszego zamówienia (na niezbędny okres 3 miesięcy) związana jest z zaistniałymi i niemożliwymi do przewidzenia przyczynami nieleżącymi po stronie Zamawiającego, których wcześniej nie można było przewidzieć, a nie można zachować terminów określonych dla przetargu nieograniczonego, przetargu ograniczonego lub negocjacji z ogłoszeniem. Pilna potrzeba udzielenia zamówienia wynika z konieczności ochrony interesu, którego naruszenie zagrożone jest wystąpieniem nieprzewidywalnych okoliczności, który może doznać uszczerbku w przypadku zbyt długiego oczekiwania na udzielenie zamówienia publicznego. Niniejsze zamówienie będzie udzielone jedynie na okres 3 miesięcy tj. w zakresie koniecznym do ograniczenia lub zapobieżenia skutkom nieprzewidywalnego zdarzenia, wystarczającym do przeprowadzenia postępowania w trybie przetargu nieograniczonego. Przedstawiając stan faktyczny uzasadniający zastosowanie trybu „negocjacji bez ogłoszenia” wskazujemy na następujące okoliczności: W szpitalu podjęta została decyzja o zmianę sposobu żywienia z systemu cateringowego realizowanego dotychczas przez firmę zewnętrzną na system żywienia oparty o własną kuchnię główną. W tym celu na początku listopada przeprowadzono postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na świadczenie usług w zakresie przygotowywania posiłków dla pacjentów szpitala w ramach tzw. usług społecznych (usługi przygotowywania posiłków wymienione w Załączniku XIV do dyrektywy 2014/24/UE o wartości mniejszej niż kwota określona w art. 138 g ust. 1 pkt. 1) ustawy – Prawo zamówień publicznych tj. 750.000 euro). W dniu 09.11.2018r. w wyniku tego postępowania z Wykonawcą zawarto umowę w zakresie przygotowywania posiłków dla pacjentów szpitala na okres od 12-11-2018r. do 30-04-2019r. W okresie trwania w/w umowy Zamawiający wyznaczył sobie czas niezbędny do przygotowania odpowiedniej infrastruktury wewnętrznej umożliwiającej zorganizowanie procesu żywienia w szpitalu we własnym zakresie poprzez posiłki przygotowywane w kuchni głównej szpitala, w tym m.in. zatrudnienie niezbędnego personelu, odpowiedni remont pomieszczeń kuchni głównej, a następnie przeprowadzenie postępowań o udzielenie zamówienia publicznego na niezbędne do funkcjonowania działu żywienia i kuchni głównej - artykuły i produkty żywieniowe. Postępowania te miały być przygotowane i uruchomione odpowiednio wcześniej tj. w styczniu lub lutym 2019r. Niestety, sposób realizacji zamówienia na świadczenie usług w zakresie przygotowywania posiłków dla pacjentów szpitala przez wybranego Wykonawcę nie przebiega w sposób prawidłowy i zadawalający Zamawiającego, przede wszystkim z uwagi na dużą liczbę skarg pacjentów co do jakości przygotowywanych posiłków. Potwierdzeniem niskiej jakości posiłków są reklamacje i uwagi pisemne składane przez pracowników działu żywienia szpitala do Wykonawcy oraz ciągłe uwagi ze strony pacjentów szpitala. Mimo ustalenia wielu szczegółowych kwestii przez Strony umowy, nie udało się wyeliminować wszystkich uwag w zakresie przygotowywanych posiłków. Ocena jakości wyżywienia ze strony pacjentów nadal jest bardzo niska, jest wiele krytycznych uwag i zwrotów posiłków; sytuacja ta może niekorzystnie wpływać na proces leczenia pacjentów, a nawet stwarzać określone zagrożenie zdrowotne (niekiedy posiłek jest elementem procesu leczenia). Nie podlega dyskusji fakt, że sytuacja ta bardzo niekorzystnie wpływa także na wizerunek szpitala jako jednostki, której celem jest leczenie pacjentów na możliwie najwyższym poziomie, z zapewnieniem pacjentom niezbędnego wyżywienia na poziomie odpowiadającym obowiązującym standardom. W miarę upływu czasu narasta prawdopodobieństwo wypowiedzenia umowy z winy wykonawcy, ale jednocześnie znacząco wzrasta ryzyko potencjalnych szkód po stronie Zamawiającego – na podstawie zgromadzonej dokumentacji reklamacyjnej i opinii pacjentów, nie ma wątpliwości, że są to skutki możliwe i bardzo prawdopodobne. W tych niezwykle trudnych i niemożliwych wcześniej do przewidzenia okolicznościach podjęto decyzję o intensyfikacji działań mających na celu wcześniejsze niż przewidywano uruchomienie własnej kuchni głównej i rezygnację z usług Wykonawcy w zakresie przygotowywania śniadań i kolacji (zgodnie z możliwością przewidzianą w umowie). W tym celu konieczne jest jednak zaopatrzenie szpitala m.in. w potrzebne artykuły spożywcze i inne wyroby niezbędne do zapewnienia wyżywienia w tym zakresie. Aby pozyskać te artykuły konieczne jest jednak przeprowadzenie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego w celu wyboru Wykonawców. W zaistniałych okolicznościach niezwykle istotny jest jednak czynnik czasu, pilna potrzeba wykonania tego zamówienia, gdyż chodzi o minimalizację ryzyka związanego z dalszym świadczeniem usług w zakresie przygotowywania posiłków przez firmę zewnętrzną na poziomie nie odpowiadającym w pełni uzasadnionym oczekiwaniom pacjentów oraz szpitala. W tych okolicznościach proponowany tryb postępowania (negocjacje bez ogłoszenia) uznajemy za w pełni uzasadniony, gdyż Zamawiający może doraźnie, na krótki okres tj. 3 miesięcy udzielić zamówienia w tym trybie do czasu przygotowania i zakończenia postępowania przetargowego w trybie przetargu nieograniczonego. Zamawiający w tej sytuacji nie może zwlekać z czynnościami koniecznymi do zabezpieczenia wyżywienia dla pacjentów aż do czasu zakończenia postępowania przetargowego, gdyż potrzeba zabezpieczenia artykułów na użytek śniadań i kolacji jest bezdyskusyjna, ma charakter trwały, stały, nieprzerwany, a posiłki muszą być przygotowywane na bieżąco, aby nie stwarzać jakichkolwiek zagrożeń dla pacjentów szpitala. Ocenia się, że posiłki przygotowywane we własnym zakresie i we własnej kuchni będą posiadały znacząco wyższą jakość. Udzielenie zamówienia w trybie negocjacji bez ogłoszenia, albo nawet z wolnej ręki (art. 67 ust. 1 pkt. 3) na czas niezbędny do zakończenia postępowania przetargowego prowadzonego w procedurze konkurencyjnej jest uznawane za dopuszczalne, przyjęte w praktyce i nie budzi zastrzeżeń w orzecznictwie Krajowej Izby Odwoławczej; wręcz jest wskazywane jako sposób rozwiązania problemu, przy zamówieniach zwłaszcza na usługi, których ciągłość świadczenia nie może zostać przerwana. W uchwale KIO/KD 58/10 Krajowa Izba Odwoławcza uznała za wyjątkową sytuację niewynikającej z przyczyn leżących po stronie zamawiającego, której nie mógł on przewidzieć, decyzję o rozwiązaniu umowy podjętej przez samego zamawiającego i przewidzianej w zawartej umowie. Wyjątkowa sytuacja niewynikająca z przyczyn leżących po stronie zamawiającego, w której wymagane jest natychmiastowe wykonanie zamówienia jest dla Zamawiającego zdarzeniem, którego wystąpienie w normalnym stanie rzeczy było bardzo mało prawdopodobne. Wyjątkowość sytuacji jest związana z dużą rzadkością występowania takiego zjawiska i szczególną osobliwością. Z taką wyjątkową sytuacją zamawiający ma do czynienia, gdy wykonawca nie spełnia umówionego świadczenia, tak jak o tym stanowi art. 353 § 1 k.c. Zamawiający zakładał bowiem, że wypełnianie przez wykonawcę świadczenia jest sytuacją normalną czy powszechnie występującą, a więc a contrario nie można zakładać, że niewypełnianie przez wykonawcę świadczenia nie może być uznawane za sytuację wyjątkową. Dlatego dalsze nienależyte wykonywanie usług choćby w części zamówienia, mimo prowadzonych z tym podmiotem negocjacji, można uznać za czynnik uprawniający do uznania zaistnienia wyjątkowej sytuacji. Cechę wyjątkowości można niewątpliwie przypisać zdarzeniom wykraczającym poza normalne warunki życia gospodarczego i społecznego, które wymagają podjęcia pilnych lub natychmiastowych działań zabezpieczających lub podjęcia innych niestandardowych działań w następstwie zaistniałej sytuacji. Wyjątkowa sytuacja uzasadniająca wszczęcie postępowania w trybie negocjacji bez ogłoszenia nie powstała więc z przyczyn nie leżących po stronie zamawiającego. Potrzeba prowadzenia postępowania w trybie negocjacji bez ogłoszenia i pilnego wykonania zamówienia wynika z konieczności uniknięcia negatywnych konsekwencji zaniechania pilnego podjęcia działań i dotyczy - jak już podkreślano wyżej - wyłącznie zakresu koniecznego do ograniczenia lub zapobieżenia skutkom zaistniałej sytuacji, zabezpieczenia najpilniejszych, bieżących potrzeb zamawiającego w czasie niezbędnym do przeprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia w trybie w pełni otwartym tj. przetargu nieograniczonego. Pilność wykonania zamówienia wynika z konieczności ochrony interesu, którego naruszenie zagrożone jest wystąpieniem nieprzewidywalnych okoliczności, a który może doznać uszczerbku w przypadku zbyt długiego oczekiwania na udzielenie zamówienia publicznego. Do takich interesów zalicza się w orzecznictwie ochronę zdrowia i życia, bezpieczeństwo, zapobieganie szkodzie w majątku czy ochronę środowiska (zob. uchwałę KIO/KD 115/14). Zakres zamówienia determinowany czasem, ogranicza się jedynie do terminu, który jest absolutnie niezbędny i dotyczy takiego przedmiotu, który pozostaje w bezpośrednim związku z zaistniałą sytuacją i nie wykracza poza jej rozmiar. Mając na względzie w/w okoliczności, Zamawiający uznaje, że spełnione są przesłanki do zastosowania trybu negocjacji bez ogłoszenia w oparciu o art. 62 ust. 1 pkt. 4) ustawy Pzp tj.: a) zaistniały okoliczności, których nie dało się wcześniej przewidzieć lub jej wystąpienie w normalnym stanie rzeczy było bardzo mało prawdopodobne. Nieprzewidywalność okoliczności, na które powołuje się Zamawiający jest oceniana w sposób obiektywny i indywidualnie do sytuacji. b) wystąpiła pilna potrzeba udzielenia zamówienia, która jest konsekwencją zaistnienia okoliczności, których wcześniej nie dało się przewidzieć i jest podyktowana koniecznością uniknięcia negatywnych konsekwencji, które spowodowane byłyby niepodjęciem w określonym czasie stosownych działań. W tym przypadku Zamawiający przestrzega zasady proporcjonalności, a zatem zamierza udzielić zamówienia w trybie negocjacji bez ogłoszenia jedynie w zakresie koniecznym (3 miesiące) do ograniczenia lub zapobieżenia skutkom nieprzewidzianego zdarzenia. Wystąpienie negatywnych konsekwencji jest nie tylko możliwe, ale też bardzo prawdopodobne. c) nie dająca się przewidzieć okoliczność powodująca pilną potrzebę udzielenia zamówienia nie wynika z przyczyn leżących po stronie Zamawiającego, co wynika z okoliczności opisanych powyżej. d) brak jest możliwości dochowania terminów przewidzianych dla przetargu nieograniczonego, ograniczonego lub negocjacji z ogłoszeniem, obowiązujących aktualnie w ustawie Pzp. SEKCJA IV: ZAMIAR UDZIELENIA ZAMÓWIENIA CZĘŚĆ NR: 1 NAZWA: dostawa różnych artykułów spożywczych - Zad. Nr 1. NAZWA I ADRES WYKONAWCY KTÓREMU ZAMAWIAJĄCY ZAMIERZA UDZIELIĆ ZAMÓWIENIA: Makro Cash & Carry Polska S.A., , Al. Krakowskie 61, 02-183, Warszawa, kraj/woj. mazowieckie CZĘŚĆ NR: 2 NAZWA: dostawa mięsa i wyrobów wędliniarskich - Zad. Nr 2. NAZWA I ADRES WYKONAWCY KTÓREMU ZAMAWIAJĄCY ZAMIERZA UDZIELIĆ ZAMÓWIENIA: Giżewski Dystrybucja sp. z o.o., , ul. St. Wyspiańskiego 26B/233, 60-751, Poznań, kraj/woj. wielkopolskie |
Copyright © 2010 Urząd Zamówień Publicznych |
Gość Zamawiający | Ogłoszenie nr 510024754-N-2019 z dnia 07-02-2019 r. Wojewódzki Szpital Zespolony im. L. Rydygiera: dostawa różnych artykułów spożywczych, mięsa i wyrobów wędliniarskich, pieczywa dla potrzeb kuchni głównej przez okres 3 miesięcy w celu przygotowywania śniadań i kolacji. OGŁOSZENIE O UDZIELENIU ZAMÓWIENIA - Dostawy Zamieszczanie ogłoszenia: obowiązkowe Ogłoszenie dotyczy: zamówienia publicznego Zamówienie dotyczy projektu lub programu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej nie Zamówienie było przedmiotem ogłoszenia w Biuletynie Zamówień Publicznych: tak Numer ogłoszenia: 550005221-N-2019 Ogłoszenie o zmianie ogłoszenia zostało zamieszczone w Biuletynie Zamówień Publicznych: nie SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY I. 1) NAZWA I ADRES: Wojewódzki Szpital Zespolony im. L. Rydygiera, Krajowy numer identyfikacyjny 000316068, ul. ul. Św. Józefa 53-59, 87-100 Toruń, woj. kujawsko-pomorskie, państwo Polska, tel. +486793510, e-mail zamow_publ@wszz.torun.pl, faks +48566793682. Adres strony internetowej (url): www.wszz.torun.pl I.2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO: Inny: Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA II.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego: dostawa różnych artykułów spożywczych, mięsa i wyrobów wędliniarskich, pieczywa dla potrzeb kuchni głównej przez okres 3 miesięcy w celu przygotowywania śniadań i kolacji. Numer referencyjny (jeżeli dotyczy): W.Sz.Z: TZ-280-130/18 II.2) Rodzaj zamówienia: Dostawy II.3) Krótki opis przedmiotu zamówienia (wielkość, zakres, rodzaj i ilość dostaw, usług lub robót budowlanych lub określenie zapotrzebowania i wymagań ) a w przypadku partnerstwa innowacyjnego - określenie zapotrzebowania na innowacyjny produkt, usługę lub roboty budowlane: dostawa różnych artykułów spożywczych, mięsa i wyrobów wędliniarskich, pieczywa dla potrzeb kuchni głównej przez okres 3 miesięcy w celu przygotowywania śniadań i kolacji. II.4) Informacja o częściach zamówienia: Zamówienie było podzielone na części: tak II.5) Główny Kod CPV: 15800000-6 Dodatkowe kody CPV: 03220000-9, 15860000-4, 15331170-9, 15500000-3, 15131100-6, 15810000-9 SEKCJA III: PROCEDURA III.1) TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA Negocjacje bez ogłoszenia III.2) Ogłoszenie dotyczy zakończenia dynamicznego systemu zakupów nie III.3) Informacje dodatkowe: SEKCJA IV: UDZIELENIE ZAMÓWIENIA
IV.9) UZASADNIENIE UDZIELENIA ZAMÓWIENIA W TRYBIE NEGOCJACJI BEZ OGŁOSZENIA, ZAMÓWIENIA Z WOLNEJ RĘKI ALBO ZAPYTANIA O CENĘ IV.9.1) Podstawa prawna Postępowanie prowadzone jest w trybie negocjacji bezogłoszenia na podstawie art. 62 ust. 1 pkt. 4) ustawy Pzp. IV.9.2) Uzasadnienie wyboru trybu Należy podać uzasadnienie faktyczne i prawne wyboru trybu oraz wyjaśnić, dlaczego udzielenie zamówienia jest zgodne z przepisami. Negocjacje bez ogłoszenia w oparciu o art. 61 i 62 ust. 1 pkt. 4) ustawy Pzp tj. „Negocjacje bez ogłoszenia to tryb udzielenia zamówienia, w którym zamawiający negocjuje warunki umowy w sprawie zamówienia publicznego z wybranymi przez siebie wykonawcami, a następnie zaprasza ich do składania ofert. Zamawiający może udzielić zamówienia w trybie negocjacji bez ogłoszenia, jeżeli zachodzi co najmniej jedna z następujących okoliczności: 4) ze względu na pilną potrzebę udzielenia zamówienia niewynikającą z przyczyn leżących po stronie zamawiającego, której wcześniej nie można było przewidzieć, nie można zachować terminów określonych dla przetargu nieograniczonego, przetargu ograniczonego lub negocjacji z ogłoszeniem”. Do negocjacji zaproszono po 3 Wykonawców w każdym zadaniu (w sumie 9 Wykonawców), stosownie do wymagań ustawowych. Uzasadnienie faktyczne i prawne w/w trybu postępowania: Pilna potrzeba udzielenia niniejszego zamówienia (na niezbędny okres 3 miesięcy) związana jest z zaistniałymi i niemożliwymi do przewidzenia przyczynami nieleżącymi po stronie Zamawiającego, których wcześniej nie można było przewidzieć, a nie można zachować terminów określonych dla przetargu nieograniczonego, przetargu ograniczonego lub negocjacji z ogłoszeniem. Pilna potrzeba udzielenia zamówienia wynika z konieczności ochrony interesu, którego naruszenie zagrożone jest wystąpieniem nieprzewidywalnych okoliczności, który może doznać uszczerbku w przypadku zbyt długiego oczekiwania na udzielenie zamówienia publicznego. Niniejsze zamówienie będzie udzielone jedynie na okres 3 miesięcy tj. w zakresie koniecznym do ograniczenia lub zapobieżenia skutkom nieprzewidywalnego zdarzenia, wystarczającym do przeprowadzenia postępowania w trybie przetargu nieograniczonego. Przedstawiając stan faktyczny uzasadniający zastosowanie trybu „negocjacji bez ogłoszenia” wskazujemy na następujące okoliczności: W szpitalu podjęta została decyzja o zmianę sposobu żywienia z systemu cateringowego realizowanego dotychczas przez firmę zewnętrzną na system żywienia oparty o własną kuchnię główną. W tym celu na początku listopada przeprowadzono postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na świadczenie usług w zakresie przygotowywania posiłków dla pacjentów szpitala w ramach tzw. usług społecznych (usługi przygotowywania posiłków wymienione w Załączniku XIV do dyrektywy 2014/24/UE o wartości mniejszej niż kwota określona w art. 138 g ust. 1 pkt. 1) ustawy – Prawo zamówień publicznych tj. 750.000 euro). W dniu 09.11.2018r. w wyniku tego postępowania z Wykonawcą zawarto umowę w zakresie przygotowywania posiłków dla pacjentów szpitala na okres od 12-11-2018r. do 30-04-2019r. W okresie trwania w/w umowy Zamawiający wyznaczył sobie czas niezbędny do przygotowania odpowiedniej infrastruktury wewnętrznej umożliwiającej zorganizowanie procesu żywienia w szpitalu we własnym zakresie poprzez posiłki przygotowywane w kuchni głównej szpitala, w tym m.in. zatrudnienie niezbędnego personelu, odpowiedni remont pomieszczeń kuchni głównej, a następnie przeprowadzenie postępowań o udzielenie zamówienia publicznego na niezbędne do funkcjonowania działu żywienia i kuchni głównej - artykuły i produkty żywieniowe. Postępowania te miały być przygotowane i uruchomione odpowiednio wcześniej tj. w styczniu lub lutym 2019r. Niestety, sposób realizacji zamówienia na świadczenie usług w zakresie przygotowywania posiłków dla pacjentów szpitala przez wybranego Wykonawcę nie przebiega w sposób prawidłowy i zadawalający Zamawiającego, przede wszystkim z uwagi na dużą liczbę skarg pacjentów co do jakości przygotowywanych posiłków. Potwierdzeniem niskiej jakości posiłków są reklamacje i uwagi pisemne składane przez pracowników działu żywienia szpitala do Wykonawcy oraz ciągłe uwagi ze strony pacjentów szpitala. Mimo ustalenia wielu szczegółowych kwestii przez Strony umowy, nie udało się wyeliminować wszystkich uwag w zakresie przygotowywanych posiłków. Ocena jakości wyżywienia ze strony pacjentów nadal jest bardzo niska, jest wiele krytycznych uwag i zwrotów posiłków; sytuacja ta może niekorzystnie wpływać na proces leczenia pacjentów, a nawet stwarzać określone zagrożenie zdrowotne (niekiedy posiłek jest elementem procesu leczenia). Nie podlega dyskusji fakt, że sytuacja ta bardzo niekorzystnie wpływa także na wizerunek szpitala jako jednostki, której celem jest leczenie pacjentów na możliwie najwyższym poziomie, z zapewnieniem pacjentom niezbędnego wyżywienia na poziomie odpowiadającym obowiązującym standardom. W miarę upływu czasu narasta prawdopodobieństwo wypowiedzenia umowy z winy wykonawcy, ale jednocześnie znacząco wzrasta ryzyko potencjalnych szkód po stronie Zamawiającego – na podstawie zgromadzonej dokumentacji reklamacyjnej i opinii pacjentów, nie ma wątpliwości, że są to skutki możliwe i bardzo prawdopodobne. W tych niezwykle trudnych i niemożliwych wcześniej do przewidzenia okolicznościach podjęto decyzję o intensyfikacji działań mających na celu wcześniejsze niż przewidywano uruchomienie własnej kuchni głównej i rezygnację z usług Wykonawcy w zakresie przygotowywania śniadań i kolacji (zgodnie z możliwością przewidzianą w umowie). W tym celu konieczne jest jednak zaopatrzenie szpitala m.in. w potrzebne artykuły spożywcze i inne wyroby niezbędne do zapewnienia wyżywienia w tym zakresie. Aby pozyskać te artykuły konieczne jest jednak przeprowadzenie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego w celu wyboru Wykonawców. W zaistniałych okolicznościach niezwykle istotny jest jednak czynnik czasu, pilna potrzeba wykonania tego zamówienia, gdyż chodzi o minimalizację ryzyka związanego z dalszym świadczeniem usług w zakresie przygotowywania posiłków przez firmę zewnętrzną na poziomie nie odpowiadającym w pełni uzasadnionym oczekiwaniom pacjentów oraz szpitala. W tych okolicznościach proponowany tryb postępowania (negocjacje bez ogłoszenia) uznajemy za w pełni uzasadniony, gdyż Zamawiający może doraźnie, na krótki okres tj. 3 miesięcy udzielić zamówienia w tym trybie do czasu przygotowania i zakończenia postępowania przetargowego w trybie przetargu nieograniczonego. Zamawiający w tej sytuacji nie może zwlekać z czynnościami koniecznymi do zabezpieczenia wyżywienia dla pacjentów aż do czasu zakończenia postępowania przetargowego, gdyż potrzeba zabezpieczenia artykułów na użytek śniadań i kolacji jest bezdyskusyjna, ma charakter trwały, stały, nieprzerwany, a posiłki muszą być przygotowywane na bieżąco, aby nie stwarzać jakichkolwiek zagrożeń dla pacjentów szpitala. Ocenia się, że posiłki przygotowywane we własnym zakresie i we własnej kuchni będą posiadały znacząco wyższą jakość. Udzielenie zamówienia w trybie negocjacji bez ogłoszenia, albo nawet z wolnej ręki (art. 67 ust. 1 pkt. 3) na czas niezbędny do zakończenia postępowania przetargowego prowadzonego w procedurze konkurencyjnej jest uznawane za dopuszczalne, przyjęte w praktyce i nie budzi zastrzeżeń w orzecznictwie Krajowej Izby Odwoławczej; wręcz jest wskazywane jako sposób rozwiązania problemu, przy zamówieniach zwłaszcza na usługi, których ciągłość świadczenia nie może zostać przerwana. W uchwale KIO/KD 58/10 Krajowa Izba Odwoławcza uznała za wyjątkową sytuację niewynikającej z przyczyn leżących po stronie zamawiającego, której nie mógł on przewidzieć, decyzję o rozwiązaniu umowy podjętej przez samego zamawiającego i przewidzianej w zawartej umowie. Wyjątkowa sytuacja niewynikająca z przyczyn leżących po stronie zamawiającego, w której wymagane jest natychmiastowe wykonanie zamówienia jest dla Zamawiającego zdarzeniem, którego wystąpienie w normalnym stanie rzeczy było bardzo mało prawdopodobne. Wyjątkowość sytuacji jest związana z dużą rzadkością występowania takiego zjawiska i szczególną osobliwością. Z taką wyjątkową sytuacją zamawiający ma do czynienia, gdy wykonawca nie spełnia umówionego świadczenia, tak jak o tym stanowi art. 353 § 1 k.c. Zamawiający zakładał bowiem, że wypełnianie przez wykonawcę świadczenia jest sytuacją normalną czy powszechnie występującą, a więc a contrario nie można zakładać, że niewypełnianie przez wykonawcę świadczenia nie może być uznawane za sytuację wyjątkową. Dlatego dalsze nienależyte wykonywanie usług choćby w części zamówienia, mimo prowadzonych z tym podmiotem negocjacji, można uznać za czynnik uprawniający do uznania zaistnienia wyjątkowej sytuacji. Cechę wyjątkowości można niewątpliwie przypisać zdarzeniom wykraczającym poza normalne warunki życia gospodarczego i społecznego, które wymagają podjęcia pilnych lub natychmiastowych działań zabezpieczających lub podjęcia innych niestandardowych działań w następstwie zaistniałej sytuacji. Wyjątkowa sytuacja uzasadniająca wszczęcie postępowania w trybie negocjacji bez ogłoszenia nie powstała więc z przyczyn nie leżących po stronie zamawiającego. Potrzeba prowadzenia postępowania w trybie negocjacji bez ogłoszenia i pilnego wykonania zamówienia wynika z konieczności uniknięcia negatywnych konsekwencji zaniechania pilnego podjęcia działań i dotyczy - jak już podkreślano wyżej - wyłącznie zakresu koniecznego do ograniczenia lub zapobieżenia skutkom zaistniałej sytuacji, zabezpieczenia najpilniejszych, bieżących potrzeb zamawiającego w czasie niezbędnym do przeprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia w trybie w pełni otwartym tj. przetargu nieograniczonego. Pilność wykonania zamówienia wynika z konieczności ochrony interesu, którego naruszenie zagrożone jest wystąpieniem nieprzewidywalnych okoliczności, a który może doznać uszczerbku w przypadku zbyt długiego oczekiwania na udzielenie zamówienia publicznego. Do takich interesów zalicza się w orzecznictwie ochronę zdrowia i życia, bezpieczeństwo, zapobieganie szkodzie w majątku czy ochronę środowiska (zob. uchwałę KIO/KD 115/14). Zakres zamówienia determinowany czasem, ogranicza się jedynie do terminu, który jest absolutnie niezbędny i dotyczy takiego przedmiotu, który pozostaje w bezpośrednim związku z zaistniałą sytuacją i nie wykracza poza jej rozmiar. Mając na względzie w/w okoliczności, Zamawiający uznaje, że spełnione są przesłanki do zastosowania trybu negocjacji bez ogłoszenia w oparciu o art. 62 ust. 1 pkt. 4) ustawy Pzp tj.: a) zaistniały okoliczności, których nie dało się wcześniej przewidzieć lub jej wystąpienie w normalnym stanie rzeczy było bardzo mało prawdopodobne. Nieprzewidywalność okoliczności, na które powołuje się Zamawiający jest oceniana w sposób obiektywny i indywidualnie do sytuacji. b) wystąpiła pilna potrzeba udzielenia zamówienia, która jest konsekwencją zaistnienia okoliczności, których wcześniej nie dało się przewidzieć i jest podyktowana koniecznością uniknięcia negatywnych konsekwencji, które spowodowane byłyby niepodjęciem w określonym czasie stosownych działań. W tym przypadku Zamawiający przestrzega zasady proporcjonalności, a zatem zamierza udzielić zamówienia w trybie negocjacji bez ogłoszenia jedynie w zakresie koniecznym (3 miesiące) do ograniczenia lub zapobieżenia skutkom nieprzewidzianego zdarzenia. Wystąpienie negatywnych konsekwencji jest nie tylko możliwe, ale też bardzo prawdopodobne. c) nie dająca się przewidzieć okoliczność powodująca pilną potrzebę udzielenia zamówienia nie wynika z przyczyn leżących po stronie Zamawiającego, co wynika z okoliczności opisanych powyżej. d) brak jest możliwości dochowania terminów przewidzianych dla przetargu nieograniczonego, ograniczonego lub negocjacji z ogłoszeniem, obowiązujących aktualnie w ustawie Pzp. | ||||||||||||
Copyright © 2010 Urząd Zamówień Publicznych |
Dane postępowania
ID postępowania BZP/TED: | 550005221-N-2019 |
---|---|
ID postępowania Zamawiającego: | W.Sz.Z: TZ-280-130/18 |
Data publikacji zamówienia: | 2019-01-09 |
Rodzaj zamówienia: | dostawy |
Tryb& postępowania [NB]: | Negocjacje bez ogłoszenia |
Czas na realizację: | - |
Wadium: | - |
Oferty uzupełniające: | NIE |
Oferty częściowe: | TAK |
Oferty wariantowe: | NIE |
Przewidywana licyctacja: | NIE |
Ilość części: | 1 |
Kryterium ceny: | 100% |
WWW ogłoszenia: | |
Informacja dostępna pod: | |
Okres związania ofertą: | 0 dni |
Kody CPV
15800000-6 | Różne produkty spożywcze |
Wyniki
Nazwa części | Wykonawca | Data udzielenia | Wartość |
---|---|---|---|
dostawa różnych artykułów spożywczych - Zad. Nr 1. | Makro Cash and Carry Polska S.A. Warszawa | 2019-01-14 | 262 652,00 |
Barometr Ryzyka NadużyćRaport końcowy na temat potencjalnego ryzyka nadużyć dla wskazanej części wyniku postępowania przetargowego. Data udzielenia: 2019-01-14 Dotyczy cześci nr: 1 Kody CPV: 15800000-6 Ilość podmiotów składających się na wykonawcę: 1 Kwota oferty w PLN: 262 653,00 zł Minimalna złożona oferta: 262 653,00 zł Ilość złożonych ofert: 1 Ilość ofert odrzuconych przez zamawiającego: 0 Minimalna złożona oferta: 262 653,00 zł Maksymalna złożona oferta: 262 653,00 zł | |||
dostawa mięsa i wyrobów wędliniarskich - Zad. Nr 2. | Giżewski Dystrybucja sp. z o.o. Poznań | 2019-01-14 | 122 607,00 |
Barometr Ryzyka NadużyćRaport końcowy na temat potencjalnego ryzyka nadużyć dla wskazanej części wyniku postępowania przetargowego. Data udzielenia: 2019-01-14 Dotyczy cześci nr: 2 Kody CPV: 15800000-6 Ilość podmiotów składających się na wykonawcę: 1 Kwota oferty w PLN: 122 607,00 zł Minimalna złożona oferta: 122 607,00 zł Ilość złożonych ofert: 1 Ilość ofert odrzuconych przez zamawiającego: 0 Minimalna złożona oferta: 122 607,00 zł Maksymalna złożona oferta: 122 607,00 zł |