Opracowanie programów kształcenia i materiałów szkoleniowo-dydaktycznych do zajęć w ramach projektu pn.: UTrzelnia. Warszawsko – Bieliński Uniwersytet Trzeciego Wieku.
Opis przedmiotu przetargu: Program kształcenia, przewodnik metodyczny do nauki osób starszych oraz scenariusze zajęć/ warsztatów wraz z załącznikami dla modułu warsztatowo – seminaryjnego „Dziedzictwo historyczno – kulturowe w życiu seniora” w ramach projektu pn. „UTrzelnia. Warszawsko – Bieliński Uniwersytet Trzeciego Wieku” w wymiarze łącznym dla wszystkich 120 godzin dydaktycznych. Zamawiający podzielił zamówienie na 8 części: Część 1. „Strój ludowy regionu świętokrzyskiego. Muzyka i pieśni regionu” do realizacji 24 h dydaktycznych zajęć – 3 zjazdy po 8h dydaktycznych – zajęcia w formie wykładowo- warsztatowej. Wymiar czasu zaangażowania na opracowanie tematu ok. 32 godziny. Ramowy program dla podmodułu: 1. Część teoretyczna dotyczący strojów regionu (strój kielecki, świętokrzyski, opatowski, sandomierski, opoczyński i krakowiaków wschodnich) 2. Zajęcia praktyczne z zakresu nauki pieśni ludowych obejmuje materiał muzyczny z całego województwa, poczynając od Sandomierza i Kazimierzy Wielkiej, a kończąc na Opocznie i Włoszczowie Cele podmodułu: Rozwinięcie świadomości studenta dotyczącej znaczenia elementów rodzimego folkloru i pielęgnowania kultury ludowej jako elementu edukacji artystycznej jak i obywatelskiej. Zapoznanie studenta z muzyką ludową regionu świętokrzyskiego. Rozwinięcie świadomości studenta w zakresie roli folkloru w kształtowaniu się tradycji muzycznych i tanecznych w Polsce. Zapoznanie studenta z wybranymi tańcami regionalnymi oraz charakterystycznymi strojami ludowymi. Efekty kształcenia: Uczestnik posiada wiedzę z zakresu świętokrzyskiego folkloru i kultury ludowej; Uczestnik potrafi wykonać utwór muzyczny świętokrzyskiej kultury ludowej; Uczestnik zna i potrafi wskazać różnice w strojach regionu świętokrzyskiego; Uczestnik zna istoty pielęgnowania polskiego folkloru i wartości kształcące, wychowawcze i artystyczne płynące z korzystania z folkloru. Część 2. „Taniec ludowy. Taniec świętokrzyski” do realizacji 16 h dydaktycznych zajęć – 2 zjazdy po 8h dydaktycznych. Zajęcia w formie wykładowo -warsztatowej. Wymiar czasu zaangażowania na opracowanie tematu ok. 21 godziny. Ramowy program dla podmodułu: 1.Tańce charakterystyczne dla regionu : zawiśloki, powiśloki, polka kłaniana, copcorz, okrągloki, polki i oberki regionalne. 2.Nauka tańców regionalnych: wyrywany, chodzony, skakany, owcorz, copcorz, polka kłaniana i polka krzyżok. Cele podmodułu: Przygotowanie studentów do wykonywania form muzyczno-ruchowych, tańców ludowych; Zwiększenie kompetencji studentów w zakresie własnych umiejętności tanecznych, poczucia rytmu oraz wiadomości z zakresu tańca ludowego. Efekty kształcenia: Uczestnik umie prawidłowo wykonać elementy ruchu: kroki, figury i ich kombinacje w zakresie realizowanych tańców; Uczestnik rozpoznaje podstawowe rodzaje tańców regionalnych. Część 3. „Kulinarne powroty do źródeł” do realizacji 16h dydaktycznych zajęć – 2 zjazdy 8h dydaktycznych. Zajęcia w formie zajęć wykładu. Wymiar czasu zaangażowania na opracowanie tematu ok. 21 godziny. Ramowy program dla podmodułu: 1.Potrawy tradycyjne świętokrzyskie, tradycyjne receptury 2.Lista produktów tradycyjnych dziedzictwo kulinarne świętokrzyskie 3.Zioła i przyprawy w tradycyjnej kuchni świętokrzyskiej. 4.Ziołolecznictwo. Cele podmodułu: Kultywowanie, propagowanie i pogłębianie wiedzy o tradycjach kuchni regionu świętokrzyskiego Efekty kształcenia: Uczestnik zna wybrane potrawy pochodzące z regionu Uczestnik zna historyczne kultury żywieniowe, style kulinarne, najważniejsze dzieła i motywy kulinarne w aspekcie kuchni naturalnej, regionalnej i tradycyjnej regionu świętokrzyskiego Część 4. „Warsztaty rękodzielnicze” do realizacji 8h dydaktycznych zajęć - 1 zjazd 8h dydaktycznych. Zajęcia w formie wykładu. Wymiar czasu zaangażowania na opracowanie tematu ok. 10 godziny. Ramowy program dla podmodułu: 1.Sztuka ludowa, nieprofesjonalna, postludowa, naiwna definicje i dylematy. 2.Przemiany sztuki ludowej, jej rola i znaczenie od końca XIX w. do współczesności. 3.Sztuka ludowa w regionie świętokrzyskim: poznanie wybranej techniki rękodzielniczej - wikliniarstwo, garncarstwo,bibułkarstwo, tkactwo. Każdy z uczestników bierze udział w dwóch wybranych zajęciach rękodzielniczych. Cele podmodułu: Poznanie poszczególnych dziedzin świętokrzyskiej sztuki ludowej, stylów, sylwetek twórców i źródeł ichinspiracji, a także przyswojenie podstawowych zasad opisu wytworów sztuki ludowej Efekty kształcenia: Uczestnik posiada wiedzę na temat poszczególnych dziedzin sztuki ludowej, Uczestnik posiada wiedzę na temat sylwetek twórców ludowych regionu Uczestnik umie opisać elementy wytworów sztuki ludowej Część 5. „Gwara świętokrzyska” do realizacji 16h dydaktycznych zajęć – 2 zjazdy po 8h dydaktycznych. Zajęcia w formie wykładu. Wymiar czasu zaangażowania na opracowanie tematu ok. 21 godziny. Ramowy program dla podmodułu: 1.Cechy języka ludowego – gwary świętokrzyskiej. Cele podmodułu: Zapoznanie studentów z geograficznym zróżnicowaniem gwary świętokrzyskiej z podstawową terminologią dialektologiczną. Efekty kształcenia: Uczestnik ma wiedzę w zakresie specyfiki podstawowych cech gwary świętokrzyskiej Uczestnik zna i rozumie miejsce gwary świętokrzyskiej wśród odmian języka polskiego używanych w innych regionach Polski Uczestnik rozpoznaje cechy gwary świętokrzyskiej poprzez kontakt z żywym słowem poprzez kontakt z twórcą ludowym. Uczestnik posiada umiejętność przygotowania, czytania i oceny krótkich tekstów pisanych w gwarze świętokrzyskiej Część 6. „Architektura regionu” do realizacji 16h dydaktycznych zajęć – 2 zjazdy po 8h dydaktycznych - Zajęcia w formie wykładu. Wymiar czasu zaangażowania na opracowanie tematu ok. 21 godziny. Ramowy program dla podmodułu: 1.Podstawowe pojęcia i zakres ochrony zabytków. Definicja zabytku, kategorie zabytków 2.System ochrony zabytków w regionie. Ewidencja i Rejestr zabytków. Wartość zabytku forma, funkcja,substancja; kontekst kulturowy obiektów zabytkowych, a pamięć miejsc. 3.Kategorie zabytków 4.Formy ochrony dziedzictwa kulturowego zgodnie z ustawą istnieją cztery formy ochrony zabytków: wpis do rejestru zabytków; wpis na Listę Skarbów Dziedzictwa; pomnik historii; parku kulturowego; 5.Wymogi ochrony w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego lub w decyzji lokalizacyjne Lista Światowego dziedzictwa Kultury UNESCO 6. Szlaki architektury Drewnianej; Muzea na wolnym Powietrzu (skanseny); 7. rewitalizacje, konserwacje i adaptacje do nowych funkcji obiektów historycznych In situ Architektura obronna i przemysłowa 8. Architektura sakralna Cele podmodułu: Zapoznanie studentów z tradycyjnymi formami przestrzennymi i systemami konstrukcyjnymi tradycyjnej architektury wiejskiej na ziemi świętokrzyskiej oraz formami architektury ludowej. Efekty kształcenia: Uczestnik zna formy przestrzenne architektury na ziemi świętokrzyskiej. Uczestnik zna systemy budownictwa stosowane historycznie w architekturze regionu Uczestnik zna historyczne formy architektury charakterystyczne dla regionu świętokrzyskiego. Uczestnik zna formy i systemy ochrony obiektów zabytkowych Część 7„Genealogia w praktyce” do realizacji 16h dydaktycznych zajęć – 2 zjazdy po 8h dydaktycznych Zajęcia w formie wykładu i warsztatu. Wymiar czasu zaangażowania na opracowanie tematu ok. 21 godziny. Ramowy program dla podmodułu: 1.Genealogia - wiadomości ogólne. 2.Jak prowadzić genealogiczne śledztwo. 3.Księgi metrykalne (historia i zawartość), 4.Archiwa metrykalne. 5.Formy zapisu i prezentacji informacji genealogicznych (w tym tablice genealogiczne, systemy oznaczania przodków). 6.Jak przygotować się do wizyty w archiwum, aby prowadzić tam poszukiwania genealogiczne. 7.Jak funkcjonuje informacja naukowa? 8.Prezentacja systemów informacji archiwalnych gromadzących dane i materiały genealogiczne Cele podmodułu: Pobudzenie pamięci i dbałości o historię własnej rodziny, zaznajomienie ze znaczeniem nazwiska iwskazanie na jego potencjał jako ważnego elementu własnej tożsamości i cennego dziedzictwa. Efekty kształcenia: Uczestnik umie samodzielnie przeprowadzić badania genealogiczne na użytek własny Część 8. „Historia regionu na tle historii Polski” do realizacji 8h dydaktycznych zajęć - 1 zjazd 8h dydaktycznych. Zajęcia w formie wykładu. Wymiar czasu zaangażowania na opracowanie tematu ok. 10 godziny. Ramowy program dla podmodułu: 1.Wybrane wiadomości z historii Polski. Ważniejsze wydarzenia w historii regionu. 2.Charakterystyka miast imiejscowości regionu (historia, ważniejsze zabytki, współczesność, ważniejsze obiekty użyteczności publicznej). 3.Region w okresie II Rzeczypospolitej i II wojny światowej. 4.Odbudowa ze zniszczeń wojennych. Ważniejsze zagadnienia z historii współczesnej. Cele podmodułu: Zapoznanie się z mapą regionu historyczną i współczesną. Zdobycie wieloaspektowej wiedzy o regionie, jego dziedzictwie kulturowym na tle Polski i Europy. Efekty kształcenia: Uczestnik ma wiedzę o historii Regionu Świętokrzyskiego na tle wydarzeń w Polsce Uczestnik zna zabytki i miejsca pamięci w regionie Uczestnik posiada wieloaspektową wiedzę o regionie. Uczestnik potrafi zaprezentować własny region, jego walory i cechy wyróżniające 3.Szczegółowe warunki realizacji przedmiotu zamówienia zawiera wzór umowy – stanowiący Załącznik nr 4 do siwz. 4.W ramach każdej z części należy: Opracować program kształcenia dla każdego podmodułu z uwzględnieniem: a)Celu podmodułu i efektów kształcenia (w zakresie trzech kategorii: wiedzy, umiejętności, kompetencji społecznych; b)Treści kształcenia i liczbę godzin zajęć/warsztatów; c)Pomocy dydaktycznych potrzebnych do realizacji zajęć/warsztatów; d)W scenariuszach zajęć/warsztatów, opisać treść prowadzonych zajęć wraz z przykładami zadań itp. W każdym scenariuszu (składającym się z części: wykładowej i ćwiczeniowej lub tylko wykładu) autor musi zawrzeć dla każdej z nich m.in. takie elementy jak: krótkie i zwięzłe opisanie zagadnienia z uwypukleniem głównej problematyki, cel zajęć w kontekście przekazywanej wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych, kwalifikacje zdobywane na przedmiocie, metody sprawdzenia efektów kształcenia, szczegółowy opis zakresu poruszanych problemów zawierający np. wykresy, schematy i inne pomoce, które wykorzystywane są podczas zajęć (Wszystkie zajęcia należy opisać osobno, po kolei wpisując krok po kroku wszystkie treści w nich zawarte. Na końcu poszczególnych zajęć należy umieścić wskazówki dla prowadzącego - opisać działania podejmowane z uczestnikami wraz z jego etapami i planowanym do osiągnięcia efektem końcowym), wszystkie pozycje książkowe, z których korzystano podczas opracowywania treści do tego przedmiotu; e)W scenariuszach zajęć zawrzeć prezentacje multimedialne, case study, ćwiczenia (karty pracy) dla uczestników oraz ćwiczenia (karty pracy) z odpowiedziami dla trenerów. Materiały dydaktyczne powinny zawierać zestaw pomocy gotowych do zastosowania w trakcie realizacji zajęć. f)Wskazać pomoce dydaktyczne odnoszące się bezpośrednio do scenariuszy zajęć
Dane postępowania
| ID postępowania BZP/TED: | 536911-N-2019 |
|---|---|
| ID postępowania Zamawiającego: | ZP 271.3.2019 |
| Data publikacji zamówienia: | 2019-04-12 |
| Rodzaj zamówienia: | dostawy |
| Tryb& postępowania [PN]: | Przetarg nieograniczony |
| Czas na realizację: | - |
| Wadium: | - |
| Oferty uzupełniające: | NIE |
| Oferty częściowe: | TAK |
| Oferty wariantowe: | NIE |
| Przewidywana licyctacja: | NIE |
| Ilość części: | 1 |
| Kryterium ceny: | 60% |
| WWW ogłoszenia: | www.bieliny.biuletyn.net |
| Informacja dostępna pod: | www.bieliny.biuletyn.net |
| Okres związania ofertą: | 30 dni |
Kody CPV
| 80521000-2 | Usługi opracowywania programów szkoleniowych |
