Administrowanie Strefą Płatnego Parkowania na terenie miasta Jelenia Góra
Opis przedmiotu przetargu: Przedmiot zamówienia obejmuje administrowanie strefą płatnego parkowania na terenie miasta wraz z wykonywaniem czynności serwisowych. ---1.Zamówienie obejmuje prace z zakresu: ---a)bieżąca obsługa parkomatów i innych urządzeń niezbędnych do właściwego funkcjonowania SPP wraz z zabezpieczeniem materiałów eksploatacyjnych, konserwacja w celu zapewniania prawidłowego, bezawaryjnego ich działania i prawidłowego funkcjonowania strefy. Czynności serwisowe związane z parkomatami powierza się Wykonawcy. ---b)dozór techniczny i administracyjny oraz kompleksowy serwis gwarantujący stałą gotowość operacyjną urządzeń technicznych i komputerowych, ---c)pobieranie w imieniu Zamawiającego opłat za parkowanie oraz opłat dodatkowych, rozliczanie tych przychodów i przekazywanie ich Zamawiającemu, ---d)kontrolę uiszczania opłat za parkowanie, ---e)prowadzenie w obrębie SPP biura obsługi klienta, ---f)wykonywanie innych zadań niezbędnych do właściwej realizacji Uchwały Rady Miejskiej Jeleniej Góry (Uchwała Nr 555/LXVI/2010 Rady Miejskiej Jeleniej Góry z dnia 30 marca 2010 r.)
Gość Zamawiający | Ogłoszenie nr 500213434-N-2018 z dnia 06-09-2018 r. Jelenia Góra: Administrowanie Strefą Płatnego Parkowania na terenie miasta Jelenia Góra OGŁOSZENIE O ZAMIARZE ZAWARCIA UMOWY - Zamówienie dotyczy projektu lub programu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej nie Postępowanie przeprowadza centralny zamawiający nie Postępowanie przeprowadza podmiot, któremu zamawiający powierzył/powierzyli przeprowadzenie postępowania nie Postępowanie jest przeprowadzane wspólnie przez zamawiających nie Postępowanie jest przeprowadzane wspólnie z zamawiającymi z innych państw członkowskich Unii Europejskiej nie Informacje dodatkowe: SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY I. 1) NAZWA I ADRES: Miejski Zarząd Dróg i Mostów, Krajowy numer identyfikacyjny 36329453000000, ul. ul. Ptasia , 58500 Jelenia Góra, woj. dolnośląskie, państwo Polska, tel. 756 420 033, e-mail mzdim@o2.pl, faks 756 420 034. Adres strony internetowej (url): I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO: Administracja samorządowa SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA II.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego: Administrowanie Strefą Płatnego Parkowania na terenie miasta Jelenia Góra Numer referencyjny MZDiM-P.271.05.2018 Przed wszczęciem postępowania o udzielenie zamówienia nie przeprowadzono dialogu technicznego II.2) Rodzaj zamówienia Usługi II.3) Informacja o możliwości składania ofert częściowych: Zamówienie podzielone jest na części: Nie II.4) Krótki opis przedmiotu zamówienia (wielkość, zakres, rodzaj i ilość dostaw, usług lub robót budowlanych lub określenie zapotrzebowania i wymagań): Określenie wielkości lub zakresu zamówienia: Przedmiot zamówienia obejmuje administrowanie strefą płatnego parkowania na terenie miasta wraz z wykonywaniem czynności serwisowych. ---1.Zamówienie obejmuje prace z zakresu: ---a)bieżąca obsługa parkomatów i innych urządzeń niezbędnych do właściwego funkcjonowania SPP wraz z zabezpieczeniem materiałów eksploatacyjnych, konserwacja w celu zapewniania prawidłowego, bezawaryjnego ich działania i prawidłowego funkcjonowania strefy. Czynności serwisowe związane z parkomatami powierza się Wykonawcy. ---b)dozór techniczny i administracyjny oraz kompleksowy serwis gwarantujący stałą gotowość operacyjną urządzeń technicznych i komputerowych, ---c)pobieranie w imieniu Zamawiającego opłat za parkowanie oraz opłat dodatkowych, rozliczanie tych przychodów i przekazywanie ich Zamawiającemu, ---d)kontrolę uiszczania opłat za parkowanie, ---e)prowadzenie w obrębie SPP biura obsługi klienta, ---f)wykonywanie innych zadań niezbędnych do właściwej realizacji Uchwały Rady Miejskiej Jeleniej Góry (Uchwała Nr 555/LXVI/2010 Rady Miejskiej Jeleniej Góry z dnia 30 marca 2010 r.) II.5) Główny Kod CPV: 79941000-2 Dodatkowe kody CPV: 63712400-7 II.6) Całkowita wartość zamówienia (jeżeli zamawiający podaje informacje o wartości zamówienia): Wartość bez VAT: Waluta: SEKCJA III: PROCEDURA III.1) Tryb udzielenia zamówienia: Zamówienie z wolnej ręki III.2) Podstawa prawna Postępowanie wszczęte zostało na podstawie art. 67 ust. 1 pkt. 3) ustawy Pzp. III.3 Uzasadnienia wyboru trybu Należy podać uzasadnienie faktyczne i prawne wyboru trybu oraz wyjaśnić, dlaczego udzielenie zamówienia jest zgodne z przepisami: Zamówienie zostało udzielone w trybie z wolnej ręki, gdyż spełnione zostały przesłanki art. 67 ust. 1 pkt 3 ustawy Prawo Zamówień Publicznych (Dz. U. z 2017 r., poz. 1579, z późn. zm.), tj. wystąpieniem wyjątkowej okoliczności, niezawinionej przez Zamawiającego. Okoliczność ta zawiera się w zbiegu trzech niezależnych od siebie sytuacji: 1) Zamawiający uwzględnił w planie zamówień publicznych na rok 2018 przeprowadzenie postępowania w przedmiocie przetargu na zorganizowanie i administrowanie Strefą Płatnego Parkowania. Przygotowano i uchwalono w dniu 26.06.2018 r. Uchwałę nr 463.LIII.2018 Rady Miejskiej Jeleniej Góry z dnia 26.06.2018 r. w sprawie ustalenia Strefy Płatnego Parkowania, ustalenia wysokości stawek opłaty za parkowanie pojazdów samochodowych na drogach publicznych w Strefie Płatnego Parkowania, sposobu pobierania opłat i określenia wysokości opłaty dodatkowej, równolegle w oparciu o zapisy tej uchwały zostały opracowane podstawy merytoryczne postępowania przetargowego. Wspomniana uchwała, uchylająca poprzednio obowiązującą regulację (Uchwałę nr 555/LXVI/2010 Rady Miejskiej Jeleniej Góry z dnia 30.03.2010 r. w sprawie ustalenia Strefy Płatnego Parkowania, ustalenia wysokości stawek opłaty za parkowanie pojazdów samochodowych na drogach publicznych w Strefie Płatnego Parkowania, sposobu pobierania opłat i określenia wysokości opłaty dodatkowej), znacząco różniła się rozwiązaniami od uchwały uchylanej. Rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Dolnośląskiego z dnia 30.07.2018 r. NR NK-N.4131.40.12.2018.JW1, unieważniające uchwałę wprowadzaną na potrzeby organizowanego przetargu, spowodowało dalszą obecność dotychczasowej uchwały w obiegu prawnym oraz konieczność podjęcia na nowo inicjatywy legislacyjnej celem wprowadzenia regulacji prawnych zastępujących przepisy dotychczasowe. Nadmienia się, że mimo istotnych różnic między wskazanymi aktami prawa miejscowego, uchwała późniejsza powielała wiele z rozwiązań uchwały wcześniejszej, przy czym zakwestionowane zostały w znacznej części zapisy istniejące w obu aktach prawnych, jednakże Uchwała nr 555/LXVI/2010 Rady Miejskiej Jeleniej Góry z dnia 30.03.2010 r. nie została zaskarżona rozstrzygnięciem nadzorczym i jest aktem obowiązującym, także w zakresie zakwestionowanym przez organ nadzorczy. Oznacza to, że konieczność opracowania i wprowadzenia do obiegu prawnego nowej uchwały opiera się również na potrzebie usunięcia z obiegu prawnego przepisów uznanych za niezgodne z prawem przez Wojewodę Dolnośląskiego, zaś kwestie wynikające z zapisów tej uchwały należy uwzględnić w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego. 2) W miesiącu czerwcu 2018 r. rozpoczęta została w Mieście Jelenia Góra kontrola Najwyższej Izby Kontroli, której przedmiotem jest „Funkcjonowanie Płatnego Parkowania w miastach”. Procedura ta nie uległa jeszcze zakończeniu, tym samym nie wydano jeszcze i nie przedstawiono wniosków i wytycznych pokontrolnych. Znaczna część zakresu kontroli obejmuje szczegóły dotyczące przetargu na zorganizowanie i administrowanie Strefą Płatnego Parkowania, tym samym należy przyjąć, że wynik kontroli obejmie również sprawy związane z przetargami na wskazane zadanie. W interesie Miasta Jelenia Góra leży zastosowanie wniosków pokontrolnych NIK do przyszłych przetargów, mających na celu wyłonienie administratora Strefy Płatnego Parkowania, celem zapewnienia zgodności z prawem procedur przetargowych. Z uwagi na fakt, iż Najwyższa Izba Kontroli poddaje analizie również dotyczące SPP akty prawa miejscowego, wytyczne tego organu prawdopodobnie dotyczyć będą także kształtu przepisów uchwały w sprawie Strefy Płatnego Parkowania. 3) Na dzień 21 października 2018 r. wyznaczono wybory do organów jednostek samorządu terytorialnego. Konieczność zastosowania się do sytuacji wskazanych w dwóch poprzednich punktach skutkować będzie tym, że nie będzie możliwe zakończenie procedury uchwalania nowych regulacji dotyczących SPP za obecnej kadencji Rady Miejskiej. Nadto z uwagi na ilość i wagę materii procedowanych w związku ze zmianą kadencji organów Miasta, jak również z racji konieczności prac nad uchwałą budżetową na rok 2019 istnieje znaczne prawdopodobieństwo niemożności zakończenia procedury legislacyjnej dotyczącej nowej uchwały w sprawie Strefy Płatnego Parkowania nawet przed końcem roku 2018. Również sytuacja, w ramach której etap początkowy i końcowy postępowania odbywać się będą pod nadzorem dwóch różnych organów stanowiących, może doprowadzić do nadmiernego i grożącego potencjalnymi szkodami dla miasta wydłużenia procedury przetargowej. Powyższe trzy okoliczności występują w zbliżonym czasie i nakładają się na siebie, tym samym tworząc nietypowy i wyjątkowy stan rzeczy, której czynnikiem sprawczym jest rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Dolnośląskiego o unieważnieniu Uchwały nr 463.LIII.2018 Rady Miejskiej Jeleniej Góry z dnia 26.06.2018 r. w sprawie ustalenia Strefy Płatnego Parkowania, ustalenia wysokości stawek opłaty za parkowanie pojazdów samochodowych na drogach publicznych w Strefie Płatnego Parkowania, sposobu pobierania opłat i określenia wysokości opłaty dodatkowej. Jest to „wyjątkowa sytuacja niewynikająca z przyczyn leżących po stronie zamawiającego, której nie mógł on przewidzieć”, stanowiąca według przepisów art. 67 ust. 1 pkt 3 ustawy prawo Zamówień Publicznych przesłankę uprawniającą do zastosowania trybu zamówienia z wolnej ręki. Nadto zwraca się uwagę na fakt, iż specyfika zamówienia, zakładająca w pierwszej kolejności umieszczenie na obszarze wykonania zamówienia specjalistycznych urządzeń technicznych w postaci parkomatów (aktualna ilość sztuk : 40), utworzenia i wyposażenia biura obsługi klienta w niezbędny sprzęt i oprogramowanie oraz wyposażenie pracowników wykonawcy w stosowne umundurowanie, sprzęt do obsługi Strefy Płatnego Parkowania i ich przeszkolenie w zakresie wypełnianych obowiązków, stanowi obowiązek wymagający poniesienia bardzo znacznych nakładów. Co więcej, w kręgu powinności wykonawcy umowy leży również sporządzenie i wdrożenie projektu organizacji ruchu na terenie Strefy Płatnego Parkowania, wykonanie i coroczne utrzymywanie oznakowania drogowego na tym obszarze, co generuje kolejne nakłady i wymaga znacznej ilości czasu. Powyższe warunki świadczą o tym, iż zadanie pod nazwą „zorganizowanie i administrowanie Strefą Płatnego Parkowania na terenie miasta Jeleniej Góry” jest zadaniem długoterminowym ze względu na konieczność należytego zbilansowania i amortyzacji nakładów poniesionych przez jego wykonawcę w sposób finansowo przystępny dla zamawiającego. Powierzenie tego zadania na okres 7 miesięcy innemu wykonawcy niż aktualny administrator Strefy Płatnego Parkowania powodowałoby konieczność odzyskania tych kosztów w bardzo krótkim czasie, a w konsekwencji stawka wynagrodzenia wykonawcy umowy byłaby rażąco wysoka do poziomu nieopłacalnego dla Miasta Jelenia Góra. Istnieje dodatkowo wysokie ryzyko, że do przetargu na tak krótki okres nie zgłosiłby się żaden oferent lub zgłosiłaby się ilość zbyt mała do zapewnienia rzetelnego i korzystnego dla Miasta Jelenia Góra wyboru. Ponadto obecność i funkcjonowanie Strefy Płatnego Parkowania, oprócz efektu organizacyjnego w postaci rotacji pojazdów na stanowiskach postojowych w centrum miasta przynosi Miastu Jelenia Góra regularne comiesięczne dochody w średniej wysokości ok. 77.000,00 zł (według danych za rok 2017 uzyskany przez administratora przychód z SPP wyniósł 1.600.554,67 (jeden milion sześćset tysięcy pięćset pięćdziesiąt cztery 67/100) złotych, co po odjęciu wynagrodzenia administratora SPP w wysokości umownej 41,98% (671.912,85 zł) przynosi 928.641,82 (dziewięćset dwadzieścia osiem tysięcy sześćset czterdzieści jeden 82/100) złotych. Po dodaniu przychodu Miasta Jelenia Góra z opłat dodatkowych (wnoszonych na rachunek Urzędu Miasta Jelenia Góra bez pośrednictwa administratora SPP i przez to nie wpływających na wynagrodzenie tego podmiotu) w wysokości ok. 330.000,00 zł w skali roku uzyskuje się roczne wpływy ze Strefy Płatnego Parkowania w wymiarze ok. 1.260.000,00 zł, średnio miesięcznie ok. 105.000,00 (sto pięć tysięcy 00/100) złotych, w skali całego okresu zamówienia z wolnej ręki 735.000,00 (siedemset trzydzieści pięć tysięcy 00/100) złotych. Taka byłaby szacowana wysokość utraconych korzyści dla Miasta, gdyby po zakończeniu umowy z aktualnym administratorem SPP z dniem 30.09.2018 r. Miasto pozostało bez podmiotu wykonującego przedmiotowe zadanie. Zamawiający rozważał udzielenie przedmiotowego zamówienia w trybie przetargu nieograniczonego na okres od 01.10.2018 r. do 30.04.2019 r., jednakże czas niezbędny na przeprowadzenie procedury zamówienia to minimum 40 dni, a efekt postępowania jest nieznany na etapie jego wszczęcia. Ponadto biorąc pod uwagę fakt, iż przed rozpoczęciem świadczenia Wykonawca musiałby wyposażyć SPP w stosowne urządzenia, tj. parkomaty, zapewnić i wyszkolić kadrę obsługującą tę strefę oraz wykonać inne czynności konieczne do wykonania przed datą rozpoczęcia poboru opłat, umowa z Wykonawcą musiałaby zostać podpisana najpóźniej do dnia 15.09.2018 r. Zapisy ustawy Prawo Zamówień Publicznych pozwalają na przeprowadzenie skutecznego postępowania w tak krótkim czasie wyłącznie w trybie zamówienia z wolnej ręki. Z tego powodu zasadne jest powierzenie zadania w ramach zamówienia z wolnej ręki podmiotowi aktualnie obsługującemu Strefę Płatnego Parkowania, posiadającemu już urządzoną infrastrukturę techniczną, wiedzę praktyczną dotyczącą wykonywania zamówienia, doświadczenie odnośnie obszaru wykonywania czynności oraz mogącemu się wykazać znacznym okresem prawidłowej realizacji obowiązków operatora Strefy Płatnego Parkowania. Dodatkowo takie rozwiązanie oznaczałoby brak luki czasowej między końcem jednego zamówienia a początkiem następnego. Tym samym zachodzi także przesłanka wskazana w drugiej części przepisu art. 67 ust. 1 pkt 3 ustawy Prawo Zamówień Publicznych „wymagane jest natychmiastowe wykonanie zamówienia, a nie można zachować terminów określonych dla innych trybów udzielenia zamówienia”. Przed upływem okresu wyznaczonego na realizację zamówienia z wolnej ręki, tj. w miesiącu lutym 2019 roku, może zostać rozpoczęta procedura udzielenia zamówienia w trybie przetargu nieograniczonego o wartości powyżej kwot, o których mowa w art. 8 pkt 11 ustawy Prawo Zamówień Publicznych, opracowanego z uwzględnieniem zapisów Uchwały Rady Miejskiej zastępującej aktualne regulacje prawne dotyczące Strefy Płatnego Parkowania w Jeleniej Górze. Wysoce prawdopodobne jest, że wskazane uprzednio niekorzystne okoliczności ustaną i możliwe będzie ogłoszenie przetargu na usługę długoterminową według przepisów lokalnych, dostosowanych do aktualnych wymogów prawnych oraz aktualnych możliwości technicznych producentów sprzętu i oprogramowania, jak również do oczekiwań użytkowników pojazdów. SEKCJA IV: ZAMIAR UDZIELENIA ZAMÓWIENIA |
Copyright © 2010 Urząd Zamówień Publicznych |
Dane postępowania
ID postępowania BZP/TED: | 500213434-N-2018 |
---|---|
ID postępowania Zamawiającego: | MZDiM-P.271.05.2018 |
Data publikacji zamówienia: | 2018-09-06 |
Rodzaj zamówienia: | usługi |
Tryb& postępowania [WR]: | Zamówienia z wolnej ręki |
Czas na realizację: | - |
Wadium: | - |
Oferty uzupełniające: | NIE |
Oferty częściowe: | NIE |
Oferty wariantowe: | NIE |
Przewidywana licyctacja: | NIE |
Ilość części: | 1 |
Kryterium ceny: | 100% |
WWW ogłoszenia: | |
Informacja dostępna pod: | |
Okres związania ofertą: | 0 dni |
Kody CPV
79941000-2 | Usługi pobierania opłat |