Bibice: Zakup i dostawa wyżywienia całodziennego dla dzieci z Przedszkola Samorządowego w Węgrzcach na zasadach cateringowych- w roku 2013.


Numer ogłoszenia: 477534 - 2012; data zamieszczenia: 28.11.2012

OGŁOSZENIE O ZAMIARZE ZAWARCIA UMOWY - Usługi

SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY


I. 1) NAZWA I ADRES:
Przedszkole Samorządowe w Węgrzcach z siedzibą w Bibicach, ul. Tadeusza Kościuszki 56, 32-087 Bibice, woj. małopolskie, tel. 12 285 83 50, faks 12 285 83 50 , strona internetowa www.przedszkole-w-wegrzcach.zielonki.pl


I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO:
Inny: Przedszkole samorządowe.

SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA


II.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego:
Zakup i dostawa wyżywienia całodziennego dla dzieci z Przedszkola Samorządowego w Węgrzcach na zasadach cateringowych- w roku 2013..


II.2) Rodzaj zamówienia:
Usługi.


II.3) Określenie przedmiotu oraz wielkości lub zakresu zamówienia:
Przedmiot zamówienia obejmuje usługę cateringu, tj. przygotowywanie i dostawę całodziennego wyżywienia dla dzieci uczęszczających do Przedszkola Samorządowego w Węgrzcach z siedzibą w Bibicach, ul. Tadeusza Kościuszki 56. Całodzienne wyżywienie obejmuje 3 posiłki tj: śniadanie, obiad, podwieczorek dla ok. 100 dzieci, w wieku od 3-5 lat. Ilość dzieci określona w zdaniu poprzedzającym została uśredniona. Wykonawca każdorazowo ustali liczbę posiłków na dany dzień po konsultacji z Zamawiającym..


II.4) Wspólny Słownik Zamówień (CPV):
55.32.10.00-6, 55.32.20.00-3.


II.5) Szacunkowa wartość zamówienia
(bez VAT): jest mniejsza niż kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy.

SEKCJA III: PROCEDURA


Tryb udzielenia zamówienia:
Zamówienie z wolnej ręki


  • 1. Podstawa prawna

    Postępowanie wszczęte zostało na podstawie art. 5 ust. 1a ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych.


  • 2. Uzasadnienie wyboru trybu

    Przedszkole Samorządowe w Węgrzcach jest placówką oświatową prowadzoną przez Gminę Zielonki. Od października 2005 roku Przedszkole mieści się w budynku dawnego Zespołu Szkół w Bibicach przy ul. Tadeusza Kościuszki. Zajmowany przez Przedszkole budynek oraz nieruchomość na którym jest ono położone stanowią własność komunalną Gminy Zielonki. Od przełomu roku 20042005 na podstawie kolejnych umów, pomieszczenia znajdujące się w podziemiu budynku, wydzierżawiane były Firmie Gastronomiczno- Handlowej TES ul. Kazimierza Wielkiego 19, 30-074 Kraków (dalej w tekście TES). Obecny adres siedziby to ul. Królewska 18, 30- 045 Kraków. Dzierżawca zagospodarował i wyposażył dzierżawione przez siebie pomieszczenia dla potrzeb prowadzonej działalności gospodarczej w zakresie usług gastronomicznych. W dniu 1 kwietnia 2010 roku Gmina Zielonki (po uzyskaniu wymaganej zgody Rady Gminy wyrażonej w drodze uchwały) zawarła z TES kolejną umową dzierżawy. Umowa ta została zawarta na czas nieoznaczony. W dniu 08 kwietnia 2011, decyzją wójta Gminy Zielonki, nieruchomość oraz położony na niej budynek Przedszkola zostały w zasadniczej części przekazane Przedszkolu w trwały zarząd, zgodnie z art. 45 u. g. n. W związku z oddaniem nieruchomości w trwały zarząd na rzecz Przedszkola, umowa dzierżawy między Gminą Zielonki a firmą TES uległa z dniem 15 kwietnia 2011 zmianie poprzez zmianę osoby wydzierżawiającego. W ten sposób Przedszkole wstąpiło we wszystkie prawa i obowiązki dotychczasowego wydzierżawiającego. Obecnie Przedszkole zamierza udzielić firmie TES zamówienia na usługi cateringowe w trybie zamówienia z wolnej ręki na podstawie art. 5 ust. 1 a p.z.p . Istotnym elementem stanu faktycznego jest, że w związku z rozkładem pomieszczeń (z których część zajmowana jest przez dzierżawcę TES) oraz układem ciągów komunikacyjnych wewnątrz budynku a także z uwagi na przepisy sanitarne, nie ma możliwości osiągnięcia celu polegającego na dostarczaniu uczęszczającym do Przedszkola dzieciom posiłków inaczej niż przy pomocy TES. Możliwość taką otworzyłoby zwolnienie pomieszczeń zajmowanych przez dzierżawcę TES, co rozwiązałoby problem kolizji z przepisami sanitarnymi związanymi z koniecznością zapewnienia ciągów odpowiednich ciągów komunikacyjnych. Wiązałoby się to jednak z koniecznością wypowiedzenia umowy dzierżawy z dotychczasowemu dzierżawcy. Zgodnie z obowiązującym brzmieniem art. 5 ust.1 ustawy Prawo zamówień publicznych do postępowań o udzielenie zamówień, których przedmiotem są usługi o charakterze niepriorytetowym określone w przepisach wydanych na podstawie art. 2a, nie stosuje się przepisów ustawy dotyczących terminów składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu lub terminów składania ofert, obowiązku żądania wadium, obowiązku żądania dokumentów potwierdzających spełnianie warunków udziału w postępowaniu, zakazu ustalania kryteriów oceny ofert na podstawie właściwości wykonawcy oraz przesłanek wyboru trybu negocjacji z ogłoszeniem, dialogu konkurencyjnego oraz licytacji elektronicznej. Załącznik nr 2 do wydanego na podstawie art. 2a p.z.p. Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie wykazu usług o charakterze priorytetowym i niepriorytetowym z dnia 28 stycznia 2010 r. (Dz.U. Nr 12, poz. 68) określa wykaz usług o charakterze niepriorytetowym. Zgodnie z treścią tego załącznika, w kategorii 17 wyszczególniono Usługi hotelarskie i restauracyjne, obejmujące usługi oznaczone wg klasyfikacji cpv numerami Od 55100000-1 do 55524000-9 i od 98340000-8 do 98341100-6. We wskazanym przedziale Wspólnego Słownika Zamówień (CPV) znajdują się następujące usługi: 55.32.00.00-9 Usługi podawania posiłków 55.32.10.00-6 Usługi przygotowywania posiłków 55.32.20.00-3 Usługi gotowania posiłków 55.52.31.00-3 Usługi w zakresie posiłków szkolnych Należy zwrócić uwagę, że w przedmiotowym przypadku nie zachodzą różnice interpretacyjne pomiędzy wskazanymi pozycjami CPV i odpowiednio klasyfikacją CPC w której to sytuacji, zgodnie z treścią załącznika 2, zastosowanie miałaby druga ze wskazanych nomenklatur. Bowiem, klasyfikacja CPC pod pozycją 64 wskazuje usługi hotelarskie i restauracyjne. Nie ulega zatem wątpliwości, że usługi podawania posiłków dla przedszkola należy zaliczyć do usług o charakterze niepriorytetowym. Jednocześnie art. 5 ust. 1a. przytoczonego przepisu wskazuje, że w przypadku zamówień na usługi o charakterze niepriorytetowym, zamawiający może wszcząć postępowanie również w trybie zamówienia z wolnej ręki także w innych uzasadnionych przypadkach niż określone w art. 67 ust. 1, w szczególności jeżeli zastosowanie innego trybu mogłoby skutkować co najmniej jedną z następujących okoliczności:1)naruszeniem zasad celowego, oszczędnego i efektywnego dokonywania wydatków; 2)naruszeniem zasad dokonywania wydatków w wysokości i w terminach wynikających z wcześniej zaciągniętych zobowiązań 3)poniesieniem straty w mieniu publicznym 4)uniemożliwieniem terminowej realizacji zadań. W oparciu o normę odtworzoną na podstawie powyższego przepisu można uznać, że w przypadku usług o charakterze niepriorytetowym, można zastosować tryb zamówienia z wolnej ręki w każdym uzasadnionym przypadku, bez konieczności zaistnienia przesłanek wymienionych w art. 67 p.z.p. Okoliczności wskazane w ust. 1 a mają charakter przykładowy o czym świadczy użycie przez ustawodawcę słów w szczególności. Podobne stanowisko zaprezentowane jest w przyjętym 18 listopada 2010 r. przez Komitet Stały Rady Ministrów dokumencie rządowym pn. Wytyczne dotyczące interpretacji przesłanek pozwalających na przeprowadzenie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego w trybie negocjacji z ogłoszeniem, dialogu konkurencyjnego, negocjacji bez ogłoszenia, zamówienia z wolnej ręki i zapytania o cenę. Autorzy dokumentu wskazują, że wymienione w ust. 1a art. 5 p.z.p. przypadki pozwalające na zastosowanie negocjacji bez ogłoszenia lub zamówienia z wolnej reki zostały wskazane w ustawie jedynie przykładowo. Ustawa nie określa co należy rozumieć pod pojęciem innych uzasadnionych przypadków, Zbliżony pogląd prezentuje także J. Pieróg (Prawo zamówień publicznych. Komentarz wyd.2010 Wydawnictwo: C. H. Beck Wydanie: 10) który wskazuje iż okoliczności podane w ust. 1a są tylko przykładowe, a zamawiający może wskazywać także na wszelkie inne okoliczności uzasadniające zastosowanie trybu z wolnej ręki lub trybu negocjacji bez ogłoszenia. Należy uznać, że w świetle obowiązującego obecnie art. 5 ust. 1 a p.z.p. uzasadnionym przypadkiem będzie każda sytuacja, w której tych samych celów dla których udzielane jest zamówienie nie da się osiągnąć za pomocą środków mniej ograniczających konkurencję. W przedmiotowym przypadku osiągnięcie celów w postaci dostarczania posiłków dzieciom po przeprowadzeniu konkurencyjnej procedury byłoby możliwe dopiero w wypadku podjęcia działań w postaci rozwiązania umowy dzierżawy z firmą TES. Wspomniane działania pozostawałoby ewentualnie w zakresie sfery kompetencji Przedszkola jako sprawującego trwały zarząd. Należy w tym miejscu postawić pytanie, czy opisana sytuacja rodzi po stronie Przedszkola powinność dokonania wypowiedzenia umowy dzierżawy z TES w celu usunięcia przyczyny dla której zamówienie musi zostać udzielone w trybie z wolnej ręki. Nie ulega bowiem wątpliwości, że zamawiający nie może swoim działaniem lub zaniechaniem doprowadzić do sytuacji, w której konieczność udzielenia zamówienia z wolnej ręki wynika z przyczyn przez spowodowanych przez samego zamawiającego. Dotyczy to jednak wyłącznie takich przypadków w której działanie lub zaniechanie zamawiającego sprzeciwiałoby się dyspozycji art. 44 u .f .p. zgodnie z którą dokonując wydatków publicznych zamawiający zobowiązany jest przestrzegać zasad uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów oraz po optymalnego doboru metod i środków służących osiągnięciu założonych celów. Na tle powyższych rozważań należy powiedzieć, że nie mogłoby zostać uznane za działanie zgodne z prawem, udzielenie zamówienia z wolnej ręki z powołaniem się np. na konieczność natychmiastowego wykonania zamówienia, w sytuacji gdy zwłoka w jego wcześniejszym udzieleniu wynikałaby z niedołożenia w tym zakresie należytej staranności przez zamawiającego. W przedmiotowym stanie faktycznym mamy do czynienia z odmienną sytuacją. Zgodnie z art. 13 u. g. n. nieruchomości stanowiące własność jednostek samorządu terytorialnego mogą być przedmiotem obrotu. W szczególności mogą być przedmiotem sprzedaży, zamiany i zrzeczenia się, oddania w użytkowanie wieczyste, w najmu lub dzierżawy, itp. Sprawujące trwały zarząd nad nieruchomością Przedszkole realizuje tym samym swoje uprawnienia, wynikając e z u. g. n. Natomiast zaczerpnięta z przytoczonego wyżej przykładu sytuacja zwłoki zamawiającego w udzieleniu zamówienia, która doprowadza do konieczności natychmiastowego udzielenia zamówienia w trybie z wolnej ręki, byłaby zaniechaniem realizacji nakazu dokonywania wydatków publicznych z zachowaniem reguły optymalnego doboru metod i środków służących osiągnięciu założonych celów. Z tej też przyczyny na postawione powyżej pytanie o ewentualną konieczność wypowiedzenia umowy dzierżawy którą związane jest Przedszkole, należy udzielić odpowiedzi negatywnej. Reasumując, z uwagi na powyższe argumenty uznać należy, że zawarcie z firmą TES umowy na usługi cateringowe dla Przedszkola w trybie zamówienia z wolnej ręki na podstawie art. 5 ust. 1 a p.z.p. nie będzie stanowić naruszenia przepisów p.z.p.

SEKCJA IV: UDZIELENIE ZAMÓWIENIA


NAZWA I ADRES WYKONAWCY KTÓREMU ZAMAWIAJĄCY ZAMIERZA UDZIELIĆ ZAMÓWIENIA

  • Firma Gastronomiczno- Handlowa TES, ul.Królewska 18 lokal 1, 30-045 Kraków, kraj/woj. małopolskie.


Bibice: Zakup i dostawa wyżywienia całodziennego dla dzieci z Przedszkola Samorządowego w Węgrzcach na zasadach cateringowych- w roku 2013


Numer ogłoszenia: 495926 - 2012; data zamieszczenia: 06.12.2012

OGŁOSZENIE O UDZIELENIU ZAMÓWIENIA - Usługi


Zamieszczanie ogłoszenia:
obowiązkowe.


Ogłoszenie dotyczy:
zamówienia publicznego.


Czy zamówienie było przedmiotem ogłoszenia w Biuletynie Zamówień Publicznych:
tak, numer ogłoszenia w BZP: 477534 - 2012r.


Czy w Biuletynie Zamówień Publicznych zostało zamieszczone ogłoszenie o zmianie ogłoszenia:
nie.

SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY


I. 1) NAZWA I ADRES:
Przedszkole Samorządowe w Węgrzcach z siedzibą w Bibicach, ul. Tadeusza Kościuszki 56, 32-087 Bibice, woj. małopolskie, tel. 12 285 83 50, faks 12 285 83 50.


I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO:
Inny: Przedszkole samorządowe.

SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA


II.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego:
Zakup i dostawa wyżywienia całodziennego dla dzieci z Przedszkola Samorządowego w Węgrzcach na zasadach cateringowych- w roku 2013.


II.2) Rodzaj zamówienia:
Usługi.


II.3) Określenie przedmiotu zamówienia:
Przedmiot zamówienia obejmuje usługę cateringu, tj. przygotowywanie i dostawę całodziennego wyżywienia dla dzieci uczęszczających do Przedszkola Samorządowego w Węgrzcach z siedzibą w Bibicach, ul. Tadeusza Kościuszki 56. Całodzienne wyżywienie obejmuje 3 posiłki tj: śniadanie, obiad, podwieczorek dla ok. 100 dzieci, w wieku od 3-5 lat. Ilość dzieci określona w zdaniu poprzedzającym została uśredniona. Wykonawca każdorazowo ustali liczbę posiłków na dany dzień po konsultacji z Zamawiającym..


II.4) Wspólny Słownik Zamówień (CPV):
55.32.10.00-6, 55.32.20.00-3.

SEKCJA III: PROCEDURA


III.1) TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA:
Zamówienie z wolnej ręki


III.2) INFORMACJE ADMINISTRACYJNE


  • Zamówienie dotyczy projektu/programu finansowanego ze środków Unii Europejskiej:
    nie

SEKCJA IV: UDZIELENIE ZAMÓWIENIA


IV.1) DATA UDZIELENIA ZAMÓWIENIA:
04.12.2012.


IV.2) LICZBA OTRZYMANYCH OFERT:
1.


IV.3) LICZBA ODRZUCONYCH OFERT:
0.


IV.4) NAZWA I ADRES WYKONAWCY, KTÓREMU UDZIELONO ZAMÓWIENIA:

  • Firmą Gastronomiczno- Handlową TES, {Dane ukryte}, 30-045 Kraków, kraj/woj. małopolskie.


IV.5) Szacunkowa wartość zamówienia
(bez VAT): 19847,22 PLN.


IV.6) INFORMACJA O CENIE WYBRANEJ OFERTY ORAZ O OFERTACH Z NAJNIŻSZĄ I NAJWYŻSZĄ CENĄ


  • Cena wybranej oferty:
    214350,00


  • Oferta z najniższą ceną:
    214350,00
    / Oferta z najwyższą ceną:
    214350,00


  • Waluta:
    PLN.

ZAŁĄCZNIK I


Uzasadnienie udzielenia zamówienia w trybie negocjacji bez ogłoszenia, zamówienia z wolnej ręki albo zapytania o cenę


  • 1. Podstawa prawna

    Postępowanie prowadzone jest w trybie zamówienie z wolnej ręki na podstawie art. 5 ust. 1a ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. - Prawo zamówień publicznych.


  • 2. Uzasadnienia wyboru trybu

    Należy podać uzasadnienie faktyczne i prawne wyboru trybu oraz wyjaśnić, dlaczego udzielenie zamówienia jest zgodne z przepisami.

    Przedszkole Samorządowe w Węgrzcach jest placówką oświatową prowadzoną przez Gminę Zielonki. Od października 2005 roku Przedszkole mieści się w budynku dawnego Zespołu Szkół w Bibicach przy ul. Tadeusza Kościuszki. Zajmowany przez Przedszkole budynek oraz nieruchomość na którym jest ono położone stanowią własność komunalną Gminy Zielonki. Od przełomu roku 20042005 na podstawie kolejnych umów, pomieszczenia znajdujące się w podziemiu budynku, wydzierżawiane były Firmie Gastronomiczno- Handlowej TES ul. Kazimierza Wielkiego 19, 30-074 Kraków (dalej w tekście TES). Obecny adres siedziby to ul. Królewska 18, 30- 045 Kraków. Dzierżawca zagospodarował i wyposażył dzierżawione przez siebie pomieszczenia dla potrzeb prowadzonej działalności gospodarczej w zakresie usług gastronomicznych. W dniu 1 kwietnia 2010 roku Gmina Zielonki (po uzyskaniu wymaganej zgody Rady Gminy wyrażonej w drodze uchwały) zawarła z TES kolejną umową dzierżawy. Umowa ta została zawarta na czas nieoznaczony. W dniu 08 kwietnia 2011, decyzją wójta Gminy Zielonki, nieruchomość oraz położony na niej budynek Przedszkola zostały w zasadniczej części przekazane Przedszkolu w trwały zarząd, zgodnie z art. 45 u. g. n. W związku z oddaniem nieruchomości w trwały zarząd na rzecz Przedszkola, umowa dzierżawy między Gminą Zielonki a firmą TES uległa z dniem 15 kwietnia 2011 zmianie poprzez zmianę osoby wydzierżawiającego. W ten sposób Przedszkole wstąpiło we wszystkie prawa i obowiązki dotychczasowego wydzierżawiającego. Obecnie Przedszkole zamierza udzielić firmie TES zamówienia na usługi cateringowe w trybie zamówienia z wolnej ręki na podstawie art. 5 ust. 1 a p.z.p . Istotnym elementem stanu faktycznego jest, że w związku z rozkładem pomieszczeń (z których część zajmowana jest przez dzierżawcę TES) oraz układem ciągów komunikacyjnych wewnątrz budynku a także z uwagi na przepisy sanitarne, nie ma możliwości osiągnięcia celu polegającego na dostarczaniu uczęszczającym do Przedszkola dzieciom posiłków inaczej niż przy pomocy TES. Możliwość taką otworzyłoby zwolnienie pomieszczeń zajmowanych przez dzierżawcę TES, co rozwiązałoby problem kolizji z przepisami sanitarnymi związanymi z koniecznością zapewnienia ciągów odpowiednich ciągów komunikacyjnych. Wiązałoby się to jednak z koniecznością wypowiedzenia umowy dzierżawy z dotychczasowemu dzierżawcy. Zgodnie z obowiązującym brzmieniem art. 5 ust.1 ustawy Prawo zamówień publicznych do postępowań o udzielenie zamówień, których przedmiotem są usługi o charakterze niepriorytetowym określone w przepisach wydanych na podstawie art. 2a, nie stosuje się przepisów ustawy dotyczących terminów składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu lub terminów składania ofert, obowiązku żądania wadium, obowiązku żądania dokumentów potwierdzających spełnianie warunków udziału w postępowaniu, zakazu ustalania kryteriów oceny ofert na podstawie właściwości wykonawcy oraz przesłanek wyboru trybu negocjacji z ogłoszeniem, dialogu konkurencyjnego oraz licytacji elektronicznej. Załącznik nr 2 do wydanego na podstawie art. 2a p.z.p. Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie wykazu usług o charakterze priorytetowym i niepriorytetowym z dnia 28 stycznia 2010 r. (Dz.U. Nr 12, poz. 68) określa wykaz usług o charakterze niepriorytetowym. Zgodnie z treścią tego załącznika, w kategorii 17 wyszczególniono Usługi hotelarskie i restauracyjne, obejmujące usługi oznaczone wg klasyfikacji cpv numerami Od 55100000-1 do 55524000-9 i od 98340000-8 do 98341100-6. We wskazanym przedziale Wspólnego Słownika Zamówień (CPV) znajdują się następujące usługi: 55.32.00.00-9 Usługi podawania posiłków 55.32.10.00-6 Usługi przygotowywania posiłków 55.32.20.00-3 Usługi gotowania posiłków 55.52.31.00-3 Usługi w zakresie posiłków szkolnych Należy zwrócić uwagę, że w przedmiotowym przypadku nie zachodzą różnice interpretacyjne pomiędzy wskazanymi pozycjami CPV i odpowiednio klasyfikacją CPC w której to sytuacji, zgodnie z treścią załącznika 2, zastosowanie miałaby druga ze wskazanych nomenklatur. Bowiem, klasyfikacja CPC pod pozycją 64 wskazuje usługi hotelarskie i restauracyjne. Nie ulega zatem wątpliwości, że usługi podawania posiłków dla przedszkola należy zaliczyć do usług o charakterze niepriorytetowym. Jednocześnie art. 5 ust. 1a. przytoczonego przepisu wskazuje, że w przypadku zamówień na usługi o charakterze niepriorytetowym, zamawiający może wszcząć postępowanie również w trybie zamówienia z wolnej ręki także w innych uzasadnionych przypadkach niż określone w art. 67 ust. 1, w szczególności jeżeli zastosowanie innego trybu mogłoby skutkować co najmniej jedną z następujących okoliczności:1)naruszeniem zasad celowego, oszczędnego i efektywnego dokonywania wydatków; 2)naruszeniem zasad dokonywania wydatków w wysokości i w terminach wynikających z wcześniej zaciągniętych zobowiązań 3)poniesieniem straty w mieniu publicznym 4)uniemożliwieniem terminowej realizacji zadań. W oparciu o normę odtworzoną na podstawie powyższego przepisu można uznać, że w przypadku usług o charakterze niepriorytetowym, można zastosować tryb zamówienia z wolnej ręki w każdym uzasadnionym przypadku, bez konieczności zaistnienia przesłanek wymienionych w art. 67 p.z.p. Okoliczności wskazane w ust. 1 a mają charakter przykładowy o czym świadczy użycie przez ustawodawcę słów w szczególności. Podobne stanowisko zaprezentowane jest w przyjętym 18 listopada 2010 r. przez Komitet Stały Rady Ministrów dokumencie rządowym pn. Wytyczne dotyczące interpretacji przesłanek pozwalających na przeprowadzenie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego w trybie negocjacji z ogłoszeniem, dialogu konkurencyjnego, negocjacji bez ogłoszenia, zamówienia z wolnej ręki i zapytania o cenę. Autorzy dokumentu wskazują, że wymienione w ust. 1a art. 5 p.z.p. przypadki pozwalające na zastosowanie negocjacji bez ogłoszenia lub zamówienia z wolnej reki zostały wskazane w ustawie jedynie przykładowo. Ustawa nie określa co należy rozumieć pod pojęciem innych uzasadnionych przypadków, Zbliżony pogląd prezentuje także J. Pieróg (Prawo zamówień publicznych. Komentarz wyd.2010 Wydawnictwo: C. H. Beck Wydanie: 10) który wskazuje iż okoliczności podane w ust. 1a są tylko przykładowe, a zamawiający może wskazywać także na wszelkie inne okoliczności uzasadniające zastosowanie trybu z wolnej ręki lub trybu negocjacji bez ogłoszenia. Należy uznać, że w świetle obowiązującego obecnie art. 5 ust. 1 a p.z.p. uzasadnionym przypadkiem będzie każda sytuacja, w której tych samych celów dla których udzielane jest zamówienie nie da się osiągnąć za pomocą środków mniej ograniczających konkurencję. W przedmiotowym przypadku osiągnięcie celów w postaci dostarczania posiłków dzieciom po przeprowadzeniu konkurencyjnej procedury byłoby możliwe dopiero w wypadku podjęcia działań w postaci rozwiązania umowy dzierżawy z firmą TES. Wspomniane działania pozostawałoby ewentualnie w zakresie sfery kompetencji Przedszkola jako sprawującego trwały zarząd. Należy w tym miejscu postawić pytanie, czy opisana sytuacja rodzi po stronie Przedszkola powinność dokonania wypowiedzenia umowy dzierżawy z TES w celu usunięcia przyczyny dla której zamówienie musi zostać udzielone w trybie z wolnej ręki. Nie ulega bowiem wątpliwości, że zamawiający nie może swoim działaniem lub zaniechaniem doprowadzić do sytuacji, w której konieczność udzielenia zamówienia z wolnej ręki wynika z przyczyn przez spowodowanych przez samego zamawiającego. Dotyczy to jednak wyłącznie takich przypadków w której działanie lub zaniechanie zamawiającego sprzeciwiałoby się dyspozycji art. 44 u .f .p. zgodnie z którą dokonując wydatków publicznych zamawiający zobowiązany jest przestrzegać zasad uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów oraz po optymalnego doboru metod i środków służących osiągnięciu założonych celów. Na tle powyższych rozważań należy powiedzieć, że nie mogłoby zostać uznane za działanie zgodne z prawem, udzielenie zamówienia z wolnej ręki z powołaniem się np. na konieczność natychmiastowego wykonania zamówienia, w sytuacji gdy zwłoka w jego wcześniejszym udzieleniu wynikałaby z niedołożenia w tym zakresie należytej staranności przez zamawiającego. W przedmiotowym stanie faktycznym mamy do czynienia z odmienną sytuacją. Zgodnie z art. 13 u. g. n. nieruchomości stanowiące własność jednostek samorządu terytorialnego mogą być przedmiotem obrotu. W szczególności mogą być przedmiotem sprzedaży, zamiany i zrzeczenia się, oddania w użytkowanie wieczyste, w najmu lub dzierżawy, itp. Sprawujące trwały zarząd nad nieruchomością Przedszkole realizuje tym samym swoje uprawnienia, wynikając e z u. g. n. Natomiast zaczerpnięta z przytoczonego wyżej przykładu sytuacja zwłoki zamawiającego w udzieleniu zamówienia, która doprowadza do konieczności natychmiastowego udzielenia zamówienia w trybie z wolnej ręki, byłaby zaniechaniem realizacji nakazu dokonywania wydatków publicznych z zachowaniem reguły optymalnego doboru metod i środków służących osiągnięciu założonych celów. Z tej też przyczyny na postawione powyżej pytanie o ewentualną konieczność wypowiedzenia umowy dzierżawy którą związane jest Przedszkole, należy udzielić odpowiedzi negatywnej. Reasumując, z uwagi na powyższe argumenty uznać należy, że zawarcie z firmą TES umowy na usługi cateringowe dla Przedszkola w trybie zamówienia z wolnej ręki na podstawie art. 5 ust. 1 a p.z.p. nie będzie stanowić naruszenia przepisów p.z.p.

Adres: ul. Tadeusza Kościuszki 56, 32-087 Bibice
woj. małopolskie
Dane kontaktowe: email: wegrzce@uzytkownik.info
tel: 12 285 83 50
fax: 12 285 83 50
Termin składania wniosków lub ofert:
- brak -
Dane postępowania
ID postępowania BZP/TED: 47753420120
ID postępowania Zamawiającego:
Data publikacji zamówienia: 2012-11-27
Rodzaj zamówienia: usługi
Tryb& postępowania [WR]: Zamówienia z wolnej ręki
Czas na realizację: -
Wadium: -
Oferty uzupełniające: NIE
Oferty częściowe: NIE
Oferty wariantowe: NIE
Przewidywana licyctacja: NIE
Ilość części: 1
Kryterium ceny: 100%
WWW ogłoszenia: www.przedszkole-w-wegrzcach.zielonki.pl
Informacja dostępna pod:
Okres związania ofertą: 0 dni
Kody CPV
55321000-6 Usługi przygotowywania posiłków
55322000-3 Usługi gotowania posiłków
Wyniki
Nazwa części Wykonawca Data udzielenia Wartość
Zakup i dostawa wyżywienia całodziennego dla dzieci z Przedszkola Samorządowego w Węgrzcach na zasadach cateringowych- w roku 2013 Firmą Gastronomiczno- Handlową TES
Kraków
2012-12-06 214 350,00