Udzielenie licencji na korzystanie z Systemu Informacji Prawnej LEX
Opis przedmiotu przetargu: Udzielenie licencji na korzystanie z Systemu Informacji Prawnej LEX (w wersji INTRANET, plus moduły: Komentarze, Informator Prawno-Gospodarczy, Prawo Europejskie)
Warszawa: Udzielenie licencji na korzystanie z Systemu Informacji Prawnej LEX
Numer ogłoszenia: 391388 - 2011; data zamieszczenia: 22.11.2011
OGŁOSZENIE O ZAMIARZE ZAWARCIA UMOWY - Dostawy
SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY
I. 1) NAZWA I ADRES:
Agencja Rynku Rolnego, ul. Nowy Świat 6/12, 00-400 Warszawa, woj. mazowieckie, tel. 22 6617272, faks 22 6617902 , strona internetowa www.arr.gov.pl
I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO:
Administracja rządowa centralna.
SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA
II.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego:
Udzielenie licencji na korzystanie z Systemu Informacji Prawnej LEX.
II.2) Rodzaj zamówienia:
Dostawy.
II.3) Określenie przedmiotu oraz wielkości lub zakresu zamówienia:
Udzielenie licencji na korzystanie z Systemu Informacji Prawnej LEX (w wersji INTRANET, plus moduły: Komentarze, Informator Prawno-Gospodarczy, Prawo Europejskie).
II.4) Wspólny Słownik Zamówień (CPV):
72.32.00.00-4.
II.5) Szacunkowa wartość zamówienia
(bez VAT): jest mniejsza niż kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy.
SEKCJA III: PROCEDURA
Tryb udzielenia zamówienia:
Zamówienie z wolnej ręki
1. Podstawa prawnaPostępowanie wszczęte zostało na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. a, art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych.
2. Uzasadnienie wyboru trybu1. Okoliczności faktyczne Z dniem 31 grudnia 2011r. wygasa umowa, zawarta przez ARR na dostarczanie systemu informacji prawnej (SIP), w oparciu o który pracują pracownicy ARR. Aktualnie SIP dostarczany jest przez Wolters Kluwer Sp. z o.o. w liczbie 50 stanowisk. Obejmuje on: System Informacji Prawnej Lex Omega oraz moduły dodatkowe w postaci Komentarzy, Informatora Prawno-Gospodarczego, Prawa Europejskiego. 2. Uwarunkowania prawne Zakup prawa do użytkowania SIP podlega regulacjom prawnym, zawartym w postanowieniach ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2010 r. Nr 113, poz. 759, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. 3. Powołanie Zespołu i cel jego prac Na mocy Zarządzenia Nr 114/2011/W z dnia 1 września 2011 r. Prezes ARR powołał Zespół ds. pozyskania i analizy informacji dotyczących warunków świadczenia usług w zakresie systemów informacji prawnej oferowanych na rynku, które byłyby przydatne w realizacji działalności statutowej przez Agencję Rynku Rolnego, zwany dalej Zespołem, który miał za zadanie zapoznać się z prezentacjami i testowymi wersjami oferowanych na rynku SIP oraz zbadać je pod względem ich przydatności z punktu widzenia potrzeb ARR. W konsekwencji powyższego, Zespół pozyskał informacje pozwalające rozstrzygnąć kwestię możliwego do zastosowania trybu postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, w szczególności dotyczy to oceny, czy w sprawie należy zastosować jeden z podstawowych trybów udzielania zamówienia, stosownie do art. 10 ust. 1 ustawy, czy też zachodzą tu przesłanki ustawowe, o których mowa w art. 67 ust. 1 pkt 1, tj. do udzielenia zamówienia w trybie z wolnej ręki. W toku prac Zespół uwzględnił przebieg postępowania na zamówienie SIP w 2008r., w szczególności zagadnienia związane z kontrolą doraźną Prezesa UZP w zakresie legalności wyboru trybu zamówienia z wolnej ręki na zakup przez ARR SIP Lex Omega w roku 2008, ustaleniami tej kontroli zawartymi w Informacji Prezesa UZP z dnia 6 kwietnia 2009r. znak UZP/DKD/MD/248739/6268/09 KN/136/08, zastrzeżeniami Prezesa ARR do wyniku kontroli zamieszczonymi w piśmie z dnia 10 kwietnia 2009r. znak BPzp-078-34-1126-297/09 oraz z rozstrzygającą ostatecznie kwestię legalności wybranego przez ARR trybu udzielenia zamówienia Uchwałą Krajowej Izby Odwoławczej przy Prezesie UZP z dnia 8 maja 2009r. sygnatura akt KIO/KD 12/09. 4. Cechy SIP niezbędne dla potrzeb ARR Agencja Rynku Rolnego jako akredytowana agencja płatnicza jest odpowiedzialna za prawidłową implementację prawodawstwa UE w zakresie administrowania mechanizmami Wspólnej Polityki Rolnej oraz za stałe monitorowanie zmian w prawodawstwie UE, zgłaszanie propozycji zmian do legislacji UE oraz bieżące informowanie beneficjentów WPR o działaniach i decyzjach podjętych na szczeblu Wspólnoty. Są to podstawowe kryteria udzielenia akredytacji agencji płatniczej określone rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 28 października 2003 r. w sprawie kryteriów akredytacyjnych dla agencji płatniczych (Dz.U. Nr 190, poz. 1867). Podstawowym zadaniem Agencji Rynku Rolnego, zgodnie z ustawą z dnia 11 marca 2004 roku o Agencji Rynku Rolnego i organizacji niektórych rynków rolnych (Dz. U. 2007 r. Nr 231, poz. 1702, z późn. zm.), jest realizacja zadań na rynkach produktów rolnych i żywnościowych w ramach mechanizmów Wspólnej Polityki Rolnej, która w całości jest uregulowana w prawodawstwie unijnym. Agencja Rynku Rolnego jako akredytowana agencja płatnicza jest odpowiedzialna za wydatkowanie środków finansowych z funduszy UE, obsługuje kilkadziesiąt mechanizmów Wspólnej Polityki Rolnej. Każdy z tych mechanizmów cechuje się częściowo odrębnym specyficznym prawodawstwem UE. Obsługę tych kilkudziesięciu mechanizmów prowadzi równolegle kilkuset pracowników kilkunastu Biur i Zespołów Centrali i 16 Oddziałów Terenowych ARR. Wszyscy ci pracownicy muszą mieć bieżący dostęp do aktualnej treści przepisów UE oraz wszystkich zmian i odrębności wprowadzonych w aktach prawnych dotyczących danej specjalistycznej dziedziny - poszczególnych mechanizmów WPR oraz ogólnego prawodawstwa UE dotyczącego m.in. obsługi wydatkowania środków UE. Podstawowym, więc, modułem, z którego obok prawa krajowego korzysta ARR jest prawo UE. Dlatego też w ocenie przydatności programów w głównej mierze brano pod uwagę moduł prawa UE. W ocenie poszczególnych SIP uwagi dotyczące zawartości lub funkcjonalności w zakresie prawa wspólnotowego mają zatem charakter kluczowy, decydujący o możliwości zakupu programu. Inne natomiast cechy ujemne mają charakter dodatkowy i mogą ewentualnie być skompensowane niższą ceną, jakiej kontrahent oczekiwałby za swój produkt. 5. Analiza i ocena poszczególnych SIP Pod uwagę brano SIP oferowane przez wszystkie znane ARR firmy, zajmujące się tego rodzaju działalności, tj. Wolters Kluwer Sp. z o.o. w Warszawie (program Lex), Wydawnictwo Prawnicze LexisNexis Sp. z o.o. w Warszawie (program Lex Polonica), Wydawnictwo C.H. Beck Sp. z o.o. w Warszawie (program Legalis), Wydawnictwo Kwantum Sp. z o.o. w Sopocie (program SIP Kwantum), oraz INFOR Ekspert Sp. z o.o. (program InforLex). Za wyjątkiem firmy Wydawnictwo Kwantum Sp. z o.o., pozostali oferenci przeprowadzili prezentacje oferowanych przez siebie SIP oraz udostępnili członkom Zespołu możliwość testowania programu przez okres co najmniej jednego tygodnia. Natomiast firma Kwantum zaproponowała przeprowadzenie prezentacji w formie telekonferencji, która to formuła prezentacji została negatywnie zaopiniowana przez Biuro Teleinformatyki ARR i dlatego Zespół podjął decyzję o poprzestaniu na przetestowaniu SIP KWANTUM przez Członków Zespołu we własnym zakresie. W efekcie prezentacji oraz przeprowadzonych testów analiza i ocena poszczególnych SIP przedstawia się następująco: Lex charakteryzuje się m.in. następującymi cechami, które wyróżniają ten SIP spośród pozostałych systemów: - komplet aktów prawa powszechnie obowiązującego w Polsce zawierającej ponad 800 tys. aktów prawnych; - komplet ujednoliconych i ocenionych, co do obowiązywania, tekstów aktów z Dziennika Ustaw opublikowanych od 1 stycznia 1930 roku; - kompletną bazę ujednoliconych i ocenionych co do obowiązywania tekstów aktów prawa miejscowego ze wszystkich wojewódzkich dzienników urzędowych, wydawanych przez wojewodów, zgodnie z podziałem administracyjnym od roku 1999; - kompletną bazę projektów ustaw wraz z uzasadnieniami, od III kadencji sejmu ocenioną co do aktualności; - dostęp do największej bazy przepisów UE wydanych w dzienniku Urzędowym Seria L i seria C oraz wydanych w polskim wydaniu specjalnym Dziennika Urzędowego UE - teksty ujednolicone i ocenione co do obowiązywania, powiązane we wzajemne relacje z prawodawstwem polskim; wersje angielskie, niemieckie i francuskie aktów Unii Europejskiej; - bazę ponad 70.000 tez z piśmiennictwa z ponad 80 periodyków (ocenianą co do aktualności) oraz największą baza bibliografii PAN (ponad 250.000 pozycji); - dostęp do największej bazy orzecznictwa sądów i administracji; - dostęp do obszernej bazy dotyczącej prawa polskiego i europejskiego komentarzy (ponad 840) i monografii prawniczych (ponad 600), w tym do komentarzy w wersji elektronicznej aktualizowanych co kwartał (między innymi do KPA, KSH, KP, KPC); - największa baza orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości UE; - największa baza tekstów aktów prawnych z dzienników resortowych (ponad 29.000) - teksty ujednolicone i ocenione co do obowiązywania; - wyselekcjonowane, kompleksowe opracowania dotyczące zamówień publicznych wraz z wyjaśnieniami i możliwością zadawania pytań specjalistom z tej dziedziny, przykładami praktycznego zastosowania i omówieniem kolejnych etapów postępowania oraz wyszukiwarka Wspólnego Słownika Zamówień (CPV), wzorami SIWZ z komentarzami. Legalis charakteryzuje się m.in. następującymi cechami: - bardzo rozbudowana baza komentarzy, bogate piśmiennictwo i rozbudowana baza orzecznictwa - są to cechy, które uzasadniają ewentualny zakup kilku stanowisk jako drugi program oprócz innego głównego SIP; - pełna baza aktów prawa krajowego, za wyjątkiem aktów sprzed 1944r.; - brak pełnej bazy aktów prawa UE - jest to cecha dyskwalifikująca SIP Legalis z punktu widzenia potrzeb ARR; - mało funkcjonalna wyszukiwarka aktów prawnych UE - jest to cecha ograniczająca przydatność tego SIP z punktu widzenia potrzeb ARR. Lex Polonica charakteryzuje się m.in. następującymi cechami: - pełna baza aktów prawa krajowego; - pomimo dość rozbudowanej bazy komentarzy, SIP posiada luki dotyczące niektórych nowo wydanych przepisów (np. brak komentarza do art. 61a KPA, który obowiązuje od kwietnia 2011r.) - jest to cecha ograniczająca przydatność tego SIP z punktu widzenia potrzeb ARR; - baza aktów prawa UE obarczona jest istotnymi wadami polegającymi na: - o nieuwzględnieniu w tekstach jednolitych wszystkich zmian i odstępstw, wynikających z innych aktów prawnych, Odesłania w tekście aktów prawnych UE do konkretnego przepisu nie zawsze są precyzyjne, i trafne oraz są przypadki, że nie uwzględniają zmiany numeracji przepisów Traktatu o funkcjonowaniu UE (Np. art. 15 ust. 2 rozporządzenia Rady (WE) nr 510/2006 wskazuje w treści na art. 5 i 7 decyzji 1999/468/WE. Program umożliwia zapoznanie się z treścią tegoż art. 5, który z kolei odsyła do art. 205 ust. 2 i 4 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską. Wskazany w programie art. 205 nie odpowiada przepisowi art. 205 ust. 2 i 4. Program wskazuje art. 205 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, który nie odpowiada dawnemu art. 205 TWE obecnie art. 238 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej). - akty prawa UE często zawierają niedostępne odesłania do aktów wykonawczych (np. boczne ikony zawierające do aktów wykonawczych nie zawsze były aktywne), - są to cechy dyskwalifikujące ten SIP z punktu widzenia potrzeb ARR; - nie zawiera kompletnej bazy orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości UE - jest to cecha ograniczająca przydatność tego SIP z punktu widzenia potrzeb ARR; - wyszukiwarka aktów prawa UE mało funkcjonalna - jest to cecha istotnie ograniczająca przydatność tego SIP z punktu widzenia potrzeb ARR; - stwierdzono techniczne mankamenty funkcjonowania tego SIP (blokowanie programu, wylogowywanie użytkownika, zawieszenie się pracy SIP, długi okres na ładowanie się wybranych aktów prawnych) - jest to cecha istotnie ograniczająca przydatność tego SIP z punktu widzenia potrzeb ARR; W SIP Lex Polonica system tekstów jednolitych aktów prawa UE zbudowany jest w ten sposób, iż uwzględniane są tylko zmiany tekstów rozporządzeń. W efekcie rezultat porównywalny jest z uzyskiwanym za pomocą EurLexa, udostępnianego na niepłatnej stronie Trybunału Sprawiedliwości. Tymczasem w prawie UE, zwłaszcza rolnym, często wprowadzane są odstępstwa od reguł ogólnych, zawartych w rozporządzeniu horyzontalnym, jednak bez zmiany jego treści. Przykładem jest tu również rozporządzenie nr 800/1999 gdzie zmiany w tekście uwzględnia zarówno Lex Polonica, jak i Legalis. Jednakże odstępstw od reguł ustanowionych w tym rozporządzeniu ustawodawca unijny wprowadził dodatkowo aż jedenaście. Programy jednak nie wiążą ich z tekstem rozporządzenia, co utrudnia pracę. Np. w art. 37 ust. 2 rozporządzenia 800/1999 ustanowiono termin ostatniego dnia miesiąca dla ustalenia stawki refundacji. Sięgając do jego treści w Lex Polonica lub w Legalisie i porównując teksty zaobserwować możemy tylko, że do przepisu wprowadzono dwie zmiany. Natomiast w okresie jego obowiązywania czterokrotnie wprowadzono odstępstwa od tego przepisu w odniesieniu do rynku mleka, czy rynku cukru. Funkcjonalnością wskazywania tych zmian i odstępstw wyróżnia się tylko Lex firmy Wolters Kluwer. Kwantum charakteryzuje się m.in. następującymi cechami: - pełna baza aktów prawa krajowego; - brak pełnej bazy aktów prawa UE - jest to cecha dyskwalifikująca ten SIP z punktu widzenia potrzeb ARR; - bardzo uboga baza komentarzy i piśmiennictwa - jest to cecha ograniczająca przydatność tego SIP z punktu widzenia potrzeb ARR; - niepełna baza orzecznictwa - jest to cecha ograniczająca przydatność tego SIP z punktu widzenia potrzeb ARR. InforLex charakteryzuje się m.in. następującymi cechami: - niepełna baza aktów prawa krajowego (braki w zakresie aktów prawnych sprzed 1990r.) - jest to cecha dyskwalifikująca ten SIP z punktu widzenia potrzeb ARR; - brak pełnej bazy aktów prawa UE (braki w zakresie aktów prawnych UE sprzed akcesji Polski do UE) - jest to cecha dyskwalifikująca ten SIP z punktu widzenia potrzeb ARR; - bardzo uboga baza komentarzy i piśmiennictwa - jest to cecha ograniczająca przydatność tego SIP z punktu widzenia potrzeb ARR; - bardzo uboga baza orzecznictwa - jest to cecha ograniczająca przydatność tego SIP z punktu widzenia potrzeb ARR; - program ten stanowi interesującą alternatywę dla prenumeraty Gazety Prawnej i szeregu innych wydawnictw Infor-u (Gazeta Księgowego, Kadrowego, Informator UZP, Monitor Prawa Pracy i in.). 6. Wnioski 1) W zakresie cech kluczowych (zawartość i sposób opracowania prawa UE) żaden z oferowanych SIP nie jest programem równoważnym z produktem Lex oferowanym przez firmę Wolters Kluwer Sp. z o.o. Również pozostałe cechy, jak np. funkcjonalność obsługi, przemawiają na korzyść SIP Lex oferowany przez firmę Wolters Kluwer Sp. z o.o., który jest optymalny z punktu widzenia potrzeb ARR. 2) W pełni uzasadnione należy uznać przesłanki zastosowania trybu z wolnej ręki w oparciu o art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. a i b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2010 r. Nr 113, poz. 759, z późn. zm.). Wnioski powyższe podjęto z uwzględnieniem stanowiska wyrażonego przez Krajową Izbę Odwoławczą przy Prezesie UZP w Uchwale z dnia 8 maja 2009r., sygnatura akt KIO/KD 12/09. Wniosek końcowy, o którym mowa w pkt 2 wskazujący, że zachodzą przesłanki przewidziane w art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. a i b ustawy - Prawo zamówień publicznych, dla zastosowania trybu z wolnej ręki w odniesieniu do udzielenia zamówienia publicznego dotyczącego zakupu SIP Lex, oferowanego przez firmę Wolters Kluwer Sp. z o.o., znajduje uzasadnienie z uwagi na: a) w zakresie przesłanki, o której mowa w art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy, należy wskazać występowanie przyczyn technicznych o charakterze obiektywnym oraz unikatowość programu firmy Wolters Kluwer Sp. z o.o., którym dysponuje tylko ten wykonawca, a tym samym usługa zaspakajająca potrzeby ARR może być świadczona tylko przez ww. wykonawcę ze względu na niedoskonałości innych niż Lex oferowany przez firmę Wolters Kluwer Sp. z o.o. SIP ograniczające ich przydatność dla Agencji, a spośród których należy wymienić w szczególności: - niedoskonałość programu w zakresie ujednolicania tekstów aktów prawnych UE (Lex Polonica, Legalis, Kwantum, InforLex), - brak pełnej bazy prawa UE (Legalis, Kwantum, InforLex), - brak ujednoliconych tekstów aktów prawnych UE (Legalis, Kwantum, InforLex), - brak komentarzy do przepisów krajowych i UE (Kwantum, InforLex), b) w zakresie przesłanki, o której mowa w art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy, należy wskazać, iż przedmiot zamówienia, SIP zaspakajający potrzeby ARR, objęty jest ochroną praw wyłącznych z mocy norm ustawowych. Cechy, którymi wyróżnia się SIP Lex, a których nie wykazują konkurencyjne SIP (w zakresie, o którym mowa w pkt 1) objęte są prawami autorskimi przysługującymi firmie Wolters Kluwer Sp. z o.o. Baza SIP Lex użytkowana jest przez ARR od wielu lat i podlega corocznej aktualizacji. SIP Lex jest utworem w rozumieniu prawa autorskiego i tylko właściciel praw autorskich może tworzyć i dokonywać aktualizacji lub udzielać licencji do korzystania z nich, a tym samym nie jest możliwe udzielenie zamówienia innemu podmiotowi.
SEKCJA IV: UDZIELENIE ZAMÓWIENIA
NAZWA I ADRES WYKONAWCY KTÓREMU ZAMAWIAJĄCY ZAMIERZA UDZIELIĆ ZAMÓWIENIA
Wolters Kluwer Polska Sp. z o.o., ul. Płocka 5A, 01-231 Warszawa, kraj/woj. mazowieckie.
Warszawa: Udzielenie licencji na korzystanie z Systemu Informacji Prawnej LEX
Numer ogłoszenia: 410184 - 2011; data zamieszczenia: 02.12.2011
OGŁOSZENIE O UDZIELENIU ZAMÓWIENIA - Dostawy
Zamieszczanie ogłoszenia:
obowiązkowe.
Ogłoszenie dotyczy:
zamówienia publicznego.
Czy zamówienie było przedmiotem ogłoszenia w Biuletynie Zamówień Publicznych:
tak, numer ogłoszenia w BZP: 391388 - 2011r.
Czy w Biuletynie Zamówień Publicznych zostało zamieszczone ogłoszenie o zmianie ogłoszenia:
nie.
SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY
I. 1) NAZWA I ADRES:
Agencja Rynku Rolnego, ul. Nowy Świat 6/12, 00-400 Warszawa, woj. mazowieckie, tel. 22 6617272, faks 22 6617902.
I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO:
Administracja rządowa centralna.
SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA
II.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego:
Udzielenie licencji na korzystanie z Systemu Informacji Prawnej LEX.
II.2) Rodzaj zamówienia:
Dostawy.
II.3) Określenie przedmiotu zamówienia:
Udzielenie licencji na korzystanie z Systemu Informacji Prawnej LEX (w wersji INTRANET, plus moduły: Komentarze, Informator Prawno-Gospodarczy, Prawo Europejskie).
II.4) Wspólny Słownik Zamówień (CPV):
72.32.00.00-4.
SEKCJA III: PROCEDURA
III.1) TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA:
Zamówienie z wolnej ręki
III.2) INFORMACJE ADMINISTRACYJNE
Zamówienie dotyczy projektu/programu finansowanego ze środków Unii Europejskiej:
nie
SEKCJA IV: UDZIELENIE ZAMÓWIENIA
IV.1) DATA UDZIELENIA ZAMÓWIENIA:
02.12.2011.
IV.2) LICZBA OTRZYMANYCH OFERT:
1.
IV.3) LICZBA ODRZUCONYCH OFERT:
0.
IV.4) NAZWA I ADRES WYKONAWCY, KTÓREMU UDZIELONO ZAMÓWIENIA:
- Wolters Kluwer Polska Sp. z o.o., {Dane ukryte}, 01-231 Warszawa, kraj/woj. mazowieckie.
IV.5) Szacunkowa wartość zamówienia
(bez VAT): 150000,00 PLN.
IV.6) INFORMACJA O CENIE WYBRANEJ OFERTY ORAZ O OFERTACH Z NAJNIŻSZĄ I NAJWYŻSZĄ CENĄ
Cena wybranej oferty:
129150,00
Oferta z najniższą ceną:
129150,00
/ Oferta z najwyższą ceną:
129150,00
Waluta:
PLN.
ZAŁĄCZNIK I
Uzasadnienie udzielenia zamówienia w trybie negocjacji bez ogłoszenia, zamówienia z wolnej ręki albo zapytania o cenę
1. Podstawa prawnaPostępowanie prowadzone jest w trybie zamówienie z wolnej ręki na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. a, art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. - Prawo zamówień publicznych.
2. Uzasadnienia wyboru trybuNależy podać uzasadnienie faktyczne i prawne wyboru trybu oraz wyjaśnić, dlaczego udzielenie zamówienia jest zgodne z przepisami.
1. Okoliczności faktyczne Z dniem 31 grudnia 2011r. wygasa umowa, zawarta przez ARR na dostarczanie systemu informacji prawnej (SIP), w oparciu o który pracują pracownicy ARR. Aktualnie SIP dostarczany jest przez Wolters Kluwer Sp. z o.o. w liczbie 50 stanowisk. Obejmuje on: System Informacji Prawnej Lex Omega oraz moduły dodatkowe w postaci Komentarzy, Informatora Prawno-Gospodarczego, Prawa Europejskiego. 2. Uwarunkowania prawne Zakup prawa do użytkowania SIP podlega regulacjom prawnym, zawartym w postanowieniach ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2010 r. Nr 113, poz. 759, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. 3. Powołanie Zespołu i cel jego prac Na mocy Zarządzenia Nr 114/2011/W z dnia 1 września 2011 r. Prezes ARR powołał Zespół ds. pozyskania i analizy informacji dotyczących warunków świadczenia usług w zakresie systemów informacji prawnej oferowanych na rynku, które byłyby przydatne w realizacji działalności statutowej przez Agencję Rynku Rolnego, zwany dalej Zespołem, który miał za zadanie zapoznać się z prezentacjami i testowymi wersjami oferowanych na rynku SIP oraz zbadać je pod względem ich przydatności z punktu widzenia potrzeb ARR. W konsekwencji powyższego, Zespół pozyskał informacje pozwalające rozstrzygnąć kwestię możliwego do zastosowania trybu postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, w szczególności dotyczy to oceny, czy w sprawie należy zastosować jeden z podstawowych trybów udzielania zamówienia, stosownie do art. 10 ust. 1 ustawy, czy też zachodzą tu przesłanki ustawowe, o których mowa w art. 67 ust. 1 pkt 1, tj. do udzielenia zamówienia w trybie z wolnej ręki. W toku prac Zespół uwzględnił przebieg postępowania na zamówienie SIP w 2008r., w szczególności zagadnienia związane z kontrolą doraźną Prezesa UZP w zakresie legalności wyboru trybu zamówienia z wolnej ręki na zakup przez ARR SIP Lex Omega w roku 2008, ustaleniami tej kontroli zawartymi w Informacji Prezesa UZP z dnia 6 kwietnia 2009r. znak UZP/DKD/MD/248739/6268/09 KN/136/08, zastrzeżeniami Prezesa ARR do wyniku kontroli zamieszczonymi w piśmie z dnia 10 kwietnia 2009r. znak BPzp-078-34-1126-297/09 oraz z rozstrzygającą ostatecznie kwestię legalności wybranego przez ARR trybu udzielenia zamówienia Uchwałą Krajowej Izby Odwoławczej przy Prezesie UZP z dnia 8 maja 2009r. sygnatura akt KIO/KD 12/09. 4. Cechy SIP niezbędne dla potrzeb ARR Agencja Rynku Rolnego jako akredytowana agencja płatnicza jest odpowiedzialna za prawidłową implementację prawodawstwa UE w zakresie administrowania mechanizmami Wspólnej Polityki Rolnej oraz za stałe monitorowanie zmian w prawodawstwie UE, zgłaszanie propozycji zmian do legislacji UE oraz bieżące informowanie beneficjentów WPR o działaniach i decyzjach podjętych na szczeblu Wspólnoty. Są to podstawowe kryteria udzielenia akredytacji agencji płatniczej określone rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 28 października 2003 r. w sprawie kryteriów akredytacyjnych dla agencji płatniczych (Dz.U. Nr 190, poz. 1867). Podstawowym zadaniem Agencji Rynku Rolnego, zgodnie z ustawą z dnia 11 marca 2004 roku o Agencji Rynku Rolnego i organizacji niektórych rynków rolnych (Dz. U. 2007 r. Nr 231, poz. 1702, z późn. zm.), jest realizacja zadań na rynkach produktów rolnych i żywnościowych w ramach mechanizmów Wspólnej Polityki Rolnej, która w całości jest uregulowana w prawodawstwie unijnym. Agencja Rynku Rolnego jako akredytowana agencja płatnicza jest odpowiedzialna za wydatkowanie środków finansowych z funduszy UE, obsługuje kilkadziesiąt mechanizmów Wspólnej Polityki Rolnej. Każdy z tych mechanizmów cechuje się częściowo odrębnym specyficznym prawodawstwem UE. Obsługę tych kilkudziesięciu mechanizmów prowadzi równolegle kilkuset pracowników kilkunastu Biur i Zespołów Centrali i 16 Oddziałów Terenowych ARR. Wszyscy ci pracownicy muszą mieć bieżący dostęp do aktualnej treści przepisów UE oraz wszystkich zmian i odrębności wprowadzonych w aktach prawnych dotyczących danej specjalistycznej dziedziny - poszczególnych mechanizmów WPR oraz ogólnego prawodawstwa UE dotyczącego m.in. obsługi wydatkowania środków UE. Podstawowym, więc, modułem, z którego obok prawa krajowego korzysta ARR jest prawo UE. Dlatego też w ocenie przydatności programów w głównej mierze brano pod uwagę moduł prawa UE. W ocenie poszczególnych SIP uwagi dotyczące zawartości lub funkcjonalności w zakresie prawa wspólnotowego mają zatem charakter kluczowy, decydujący o możliwości zakupu programu. Inne natomiast cechy ujemne mają charakter dodatkowy i mogą ewentualnie być skompensowane niższą ceną, jakiej kontrahent oczekiwałby za swój produkt. 5. Analiza i ocena poszczególnych SIP Pod uwagę brano SIP oferowane przez wszystkie znane ARR firmy, zajmujące się tego rodzaju działalności, tj. Wolters Kluwer Sp. z o.o. w Warszawie (program Lex), Wydawnictwo Prawnicze LexisNexis Sp. z o.o. w Warszawie (program Lex Polonica), Wydawnictwo C.H. Beck Sp. z o.o. w Warszawie (program Legalis), Wydawnictwo Kwantum Sp. z o.o. w Sopocie (program SIP Kwantum), oraz INFOR Ekspert Sp. z o.o. (program InforLex). Za wyjątkiem firmy Wydawnictwo Kwantum Sp. z o.o., pozostali oferenci przeprowadzili prezentacje oferowanych przez siebie SIP oraz udostępnili członkom Zespołu możliwość testowania programu przez okres co najmniej jednego tygodnia. Natomiast firma Kwantum zaproponowała przeprowadzenie prezentacji w formie telekonferencji, która to formuła prezentacji została negatywnie zaopiniowana przez Biuro Teleinformatyki ARR i dlatego Zespół podjął decyzję o poprzestaniu na przetestowaniu SIP KWANTUM przez Członków Zespołu we własnym zakresie. W efekcie prezentacji oraz przeprowadzonych testów analiza i ocena poszczególnych SIP przedstawia się następująco: Lex charakteryzuje się m.in. następującymi cechami, które wyróżniają ten SIP spośród pozostałych systemów: - komplet aktów prawa powszechnie obowiązującego w Polsce zawierającej ponad 800 tys. aktów prawnych; - komplet ujednoliconych i ocenionych, co do obowiązywania, tekstów aktów z Dziennika Ustaw opublikowanych od 1 stycznia 1930 roku; - kompletną bazę ujednoliconych i ocenionych co do obowiązywania tekstów aktów prawa miejscowego ze wszystkich wojewódzkich dzienników urzędowych, wydawanych przez wojewodów, zgodnie z podziałem administracyjnym od roku 1999; - kompletną bazę projektów ustaw wraz z uzasadnieniami, od III kadencji sejmu ocenioną co do aktualności; - dostęp do największej bazy przepisów UE wydanych w dzienniku Urzędowym Seria L i seria C oraz wydanych w polskim wydaniu specjalnym Dziennika Urzędowego UE - teksty ujednolicone i ocenione co do obowiązywania, powiązane we wzajemne relacje z prawodawstwem polskim; wersje angielskie, niemieckie i francuskie aktów Unii Europejskiej; - bazę ponad 70.000 tez z piśmiennictwa z ponad 80 periodyków (ocenianą co do aktualności) oraz największą baza bibliografii PAN (ponad 250.000 pozycji); - dostęp do największej bazy orzecznictwa sądów i administracji; - dostęp do obszernej bazy dotyczącej prawa polskiego i europejskiego komentarzy (ponad 840) i monografii prawniczych (ponad 600), w tym do komentarzy w wersji elektronicznej aktualizowanych co kwartał (między innymi do KPA, KSH, KP, KPC); - największa baza orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości UE; - największa baza tekstów aktów prawnych z dzienników resortowych (ponad 29.000) - teksty ujednolicone i ocenione co do obowiązywania; - wyselekcjonowane, kompleksowe opracowania dotyczące zamówień publicznych wraz z wyjaśnieniami i możliwością zadawania pytań specjalistom z tej dziedziny, przykładami praktycznego zastosowania i omówieniem kolejnych etapów postępowania oraz wyszukiwarka Wspólnego Słownika Zamówień (CPV), wzorami SIWZ z komentarzami. Legalis charakteryzuje się m.in. następującymi cechami: - bardzo rozbudowana baza komentarzy, bogate piśmiennictwo i rozbudowana baza orzecznictwa - są to cechy, które uzasadniają ewentualny zakup kilku stanowisk jako drugi program oprócz innego głównego SIP; - pełna baza aktów prawa krajowego, za wyjątkiem aktów sprzed 1944r.; - brak pełnej bazy aktów prawa UE - jest to cecha dyskwalifikująca SIP Legalis z punktu widzenia potrzeb ARR; - mało funkcjonalna wyszukiwarka aktów prawnych UE - jest to cecha ograniczająca przydatność tego SIP z punktu widzenia potrzeb ARR. Lex Polonica charakteryzuje się m.in. następującymi cechami: - pełna baza aktów prawa krajowego; - pomimo dość rozbudowanej bazy komentarzy, SIP posiada luki dotyczące niektórych nowo wydanych przepisów (np. brak komentarza do art. 61a KPA, który obowiązuje od kwietnia 2011r.) - jest to cecha ograniczająca przydatność tego SIP z punktu widzenia potrzeb ARR; - baza aktów prawa UE obarczona jest istotnymi wadami polegającymi na: - o nieuwzględnieniu w tekstach jednolitych wszystkich zmian i odstępstw, wynikających z innych aktów prawnych, Odesłania w tekście aktów prawnych UE do konkretnego przepisu nie zawsze są precyzyjne, i trafne oraz są przypadki, że nie uwzględniają zmiany numeracji przepisów Traktatu o funkcjonowaniu UE (Np. art. 15 ust. 2 rozporządzenia Rady (WE) nr 510/2006 wskazuje w treści na art. 5 i 7 decyzji 1999/468/WE. Program umożliwia zapoznanie się z treścią tegoż art. 5, który z kolei odsyła do art. 205 ust. 2 i 4 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską. Wskazany w programie art. 205 nie odpowiada przepisowi art. 205 ust. 2 i 4. Program wskazuje art. 205 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, który nie odpowiada dawnemu art. 205 TWE obecnie art. 238 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej). - akty prawa UE często zawierają niedostępne odesłania do aktów wykonawczych (np. boczne ikony zawierające do aktów wykonawczych nie zawsze były aktywne), - są to cechy dyskwalifikujące ten SIP z punktu widzenia potrzeb ARR; - nie zawiera kompletnej bazy orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości UE - jest to cecha ograniczająca przydatność tego SIP z punktu widzenia potrzeb ARR; - wyszukiwarka aktów prawa UE mało funkcjonalna - jest to cecha istotnie ograniczająca przydatność tego SIP z punktu widzenia potrzeb ARR; - stwierdzono techniczne mankamenty funkcjonowania tego SIP (blokowanie programu, wylogowywanie użytkownika, zawieszenie się pracy SIP, długi okres na ładowanie się wybranych aktów prawnych) - jest to cecha istotnie ograniczająca przydatność tego SIP z punktu widzenia potrzeb ARR; W SIP Lex Polonica system tekstów jednolitych aktów prawa UE zbudowany jest w ten sposób, iż uwzględniane są tylko zmiany tekstów rozporządzeń. W efekcie rezultat porównywalny jest z uzyskiwanym za pomocą EurLexa, udostępnianego na niepłatnej stronie Trybunału Sprawiedliwości. Tymczasem w prawie UE, zwłaszcza rolnym, często wprowadzane są odstępstwa od reguł ogólnych, zawartych w rozporządzeniu horyzontalnym, jednak bez zmiany jego treści. Przykładem jest tu również rozporządzenie nr 800/1999 gdzie zmiany w tekście uwzględnia zarówno Lex Polonica, jak i Legalis. Jednakże odstępstw od reguł ustanowionych w tym rozporządzeniu ustawodawca unijny wprowadził dodatkowo aż jedenaście. Programy jednak nie wiążą ich z tekstem rozporządzenia, co utrudnia pracę. Np. w art. 37 ust. 2 rozporządzenia 800/1999 ustanowiono termin ostatniego dnia miesiąca dla ustalenia stawki refundacji. Sięgając do jego treści w Lex Polonica lub w Legalisie i porównując teksty zaobserwować możemy tylko, że do przepisu wprowadzono dwie zmiany. Natomiast w okresie jego obowiązywania czterokrotnie wprowadzono odstępstwa od tego przepisu w odniesieniu do rynku mleka, czy rynku cukru. Funkcjonalnością wskazywania tych zmian i odstępstw wyróżnia się tylko Lex firmy Wolters Kluwer. Kwantum charakteryzuje się m.in. następującymi cechami: - pełna baza aktów prawa krajowego; - brak pełnej bazy aktów prawa UE - jest to cecha dyskwalifikująca ten SIP z punktu widzenia potrzeb ARR; - bardzo uboga baza komentarzy i piśmiennictwa - jest to cecha ograniczająca przydatność tego SIP z punktu widzenia potrzeb ARR; - niepełna baza orzecznictwa - jest to cecha ograniczająca przydatność tego SIP z punktu widzenia potrzeb ARR. InforLex charakteryzuje się m.in. następującymi cechami: - niepełna baza aktów prawa krajowego (braki w zakresie aktów prawnych sprzed 1990r.) - jest to cecha dyskwalifikująca ten SIP z punktu widzenia potrzeb ARR; - brak pełnej bazy aktów prawa UE (braki w zakresie aktów prawnych UE sprzed akcesji Polski do UE) - jest to cecha dyskwalifikująca ten SIP z punktu widzenia potrzeb ARR; - bardzo uboga baza komentarzy i piśmiennictwa - jest to cecha ograniczająca przydatność tego SIP z punktu widzenia potrzeb ARR; - bardzo uboga baza orzecznictwa - jest to cecha ograniczająca przydatność tego SIP z punktu widzenia potrzeb ARR; - program ten stanowi interesującą alternatywę dla prenumeraty Gazety Prawnej i szeregu innych wydawnictw Infor-u (Gazeta Księgowego, Kadrowego, Informator UZP, Monitor Prawa Pracy i in.). 6. Wnioski 1) W zakresie cech kluczowych (zawartość i sposób opracowania prawa UE) żaden z oferowanych SIP nie jest programem równoważnym z produktem Lex oferowanym przez firmę Wolters Kluwer Sp. z o.o. Również pozostałe cechy, jak np. funkcjonalność obsługi, przemawiają na korzyść SIP Lex oferowany przez firmę Wolters Kluwer Sp. z o.o., który jest optymalny z punktu widzenia potrzeb ARR. 2) W pełni uzasadnione należy uznać przesłanki zastosowania trybu z wolnej ręki w oparciu o art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. a i b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2010 r. Nr 113, poz. 759, z późn. zm.). Wnioski powyższe podjęto z uwzględnieniem stanowiska wyrażonego przez Krajową Izbę Odwoławczą przy Prezesie UZP w Uchwale z dnia 8 maja 2009r., sygnatura akt KIO/KD 12/09. Wniosek końcowy, o którym mowa w pkt 2 wskazujący, że zachodzą przesłanki przewidziane w art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. a i b ustawy - Prawo zamówień publicznych, dla zastosowania trybu z wolnej ręki w odniesieniu do udzielenia zamówienia publicznego dotyczącego zakupu SIP Lex, oferowanego przez firmę Wolters Kluwer Sp. z o.o., znajduje uzasadnienie z uwagi na: a) w zakresie przesłanki, o której mowa w art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy, należy wskazać występowanie przyczyn technicznych o charakterze obiektywnym oraz unikatowość programu firmy Wolters Kluwer Sp. z o.o., którym dysponuje tylko ten wykonawca, a tym samym usługa zaspakajająca potrzeby ARR może być świadczona tylko przez ww. wykonawcę ze względu na niedoskonałości innych niż Lex oferowany przez firmę Wolters Kluwer Sp. z o.o. SIP ograniczające ich przydatność dla Agencji, a spośród których należy wymienić w szczególności: - niedoskonałość programu w zakresie ujednolicania tekstów aktów prawnych UE (Lex Polonica, Legalis, Kwantum, InforLex), - brak pełnej bazy prawa UE (Legalis, Kwantum, InforLex), - brak ujednoliconych tekstów aktów prawnych UE (Legalis, Kwantum, InforLex), - brak komentarzy do przepisów krajowych i UE (Kwantum, InforLex), b) w zakresie przesłanki, o której mowa w art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy, należy wskazać, iż przedmiot zamówienia, SIP zaspakajający potrzeby ARR, objęty jest ochroną praw wyłącznych z mocy norm ustawowych. Cechy, którymi wyróżnia się SIP Lex, a których nie wykazują konkurencyjne SIP (w zakresie, o którym mowa w pkt 1) objęte są prawami autorskimi przysługującymi firmie Wolters Kluwer Sp. z o.o. Baza SIP Lex użytkowana jest przez ARR od wielu lat i podlega corocznej aktualizacji. SIP Lex jest utworem w rozumieniu prawa autorskiego i tylko właściciel praw autorskich może tworzyć i dokonywać aktualizacji lub udzielać licencji do korzystania z nich, a tym samym nie jest możliwe udzielenie zamówienia innemu podmiotowi
Dane postępowania
ID postępowania BZP/TED: | 39138820110 |
---|---|
ID postępowania Zamawiającego: | |
Data publikacji zamówienia: | 2011-11-21 |
Rodzaj zamówienia: | dostawy |
Tryb& postępowania [WR]: | Zamówienia z wolnej ręki |
Czas na realizację: | - |
Wadium: | - |
Oferty uzupełniające: | NIE |
Oferty częściowe: | NIE |
Oferty wariantowe: | NIE |
Przewidywana licyctacja: | NIE |
Ilość części: | 1 |
Kryterium ceny: | 100% |
WWW ogłoszenia: | www.arr.gov.pl |
Informacja dostępna pod: | |
Okres związania ofertą: | 0 dni |
Kody CPV
72320000-4 | Usługi bazy danych |
Wyniki
Nazwa części | Wykonawca | Data udzielenia | Wartość |
---|---|---|---|
Udzielenie licencji na korzystanie z Systemu Informacji Prawnej LEX | Wolters Kluwer Polska Sp. z o.o. Warszawa | 2011-12-02 | 129 150,00 |
Barometr Ryzyka NadużyćRaport końcowy na temat potencjalnego ryzyka nadużyć dla wskazanej części wyniku postępowania przetargowego. Data udzielenia: 2011-12-02 Dotyczy cześci nr: 1 Kody CPV: 723200004 Ilość podmiotów składających się na wykonawcę: 1 Kwota oferty w PLN: 129 150,00 zł Minimalna złożona oferta: 129 150,00 zł Ilość złożonych ofert: 1 Ilość ofert odrzuconych przez zamawiającego: 0 Minimalna złożona oferta: 129 150,00 zł Maksymalna złożona oferta: 129 150,00 zł |