Świadczenie usług prawniczych dla Powiatowej Stacji Sanitarno - Epidemiologicznej w Warszawie.
Opis przedmiotu przetargu: Usługi prawnicze dla Powiatowej Stacji Sanitarno - Epidemiologicznej w Warszawie. W szczególności: * Sprawdzanie i parafowanie projektów decyzji administracyjnych, * Pisemne opiniowanie projektów decyzji i aktów wewnętrznych Stacji, * Ustne lub pisemne opiniowanie wszelkich zagadnień związanych z wykonywaniem przez Stację jej ustawowych obowiązków, * Opiniowanie (ustne lub pisemne) wszelkich zagadnień z zakresu prawa pracy oraz, w razie potrzeby we wszelkich zagadnieniach prawnych związanych z działalnością Stacji, * Przygotowywanie kierowanych przez Stację do Sądu akt postępowań administracyjnych i innych, * Reprezentowanie Stacji w postępowaniach przed sądami i organami administracji państwowej, * Udostępnianie Stacji treści aktów prawnych, * Pełnienie dyżurów w siedzibach stacji a w czasie ich trwania wydawanie opinii ustnych lub pisemnych w zakresie bieżących spraw stacji.
Warszawa: Świadczenie usług prawniczych dla Powiatowej Stacji Sanitarno - Epidemiologicznej w Warszawie.
Numer ogłoszenia: 371765 - 2010; data zamieszczenia: 27.12.2010
OGŁOSZENIE O ZAMIARZE ZAWARCIA UMOWY - Usługi
SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY
I. 1) NAZWA I ADRES:
Powiatowa Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna w m. st. Warszawie, ul. Kochanowskiego 21, 01-864 Warszawa, woj. mazowieckie, tel. 0-22 310-79-00, faks 0-22 31079-01
I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO:
Administracja rządowa terenowa.
SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA
II.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego:
Świadczenie usług prawniczych dla Powiatowej Stacji Sanitarno - Epidemiologicznej w Warszawie..
II.2) Rodzaj zamówienia:
Usługi.
II.3) Określenie przedmiotu oraz wielkości lub zakresu zamówienia:
Usługi prawnicze dla Powiatowej Stacji Sanitarno - Epidemiologicznej w Warszawie. W szczególności: * Sprawdzanie i parafowanie projektów decyzji administracyjnych, * Pisemne opiniowanie projektów decyzji i aktów wewnętrznych Stacji, * Ustne lub pisemne opiniowanie wszelkich zagadnień związanych z wykonywaniem przez Stację jej ustawowych obowiązków, * Opiniowanie (ustne lub pisemne) wszelkich zagadnień z zakresu prawa pracy oraz, w razie potrzeby we wszelkich zagadnieniach prawnych związanych z działalnością Stacji, * Przygotowywanie kierowanych przez Stację do Sądu akt postępowań administracyjnych i innych, * Reprezentowanie Stacji w postępowaniach przed sądami i organami administracji państwowej, * Udostępnianie Stacji treści aktów prawnych, * Pełnienie dyżurów w siedzibach stacji a w czasie ich trwania wydawanie opinii ustnych lub pisemnych w zakresie bieżących spraw stacji..
II.4) Wspólny Słownik Zamówień (CPV):
79.10.00.00-5.
II.5) Szacunkowa wartość zamówienia
(bez VAT): jest mniejsza niż kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy.
SEKCJA III: PROCEDURA
Tryb udzielenia zamówienia:
Zamówienie z wolnej ręki
1. Podstawa prawnaPostępowanie wszczęte zostało na podstawie art. 5 ust. 1a, art. 5 ust. 1b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych.
2. Uzasadnienie wyboru trybuPrzedmiotem niniejszego zamówienia jest stała obsługa prawna Powiatowej Stacji Sanitarno Epidemiologicznej w Warszawie, w której zakres wchodzi między innymi: sprawdzanie i parafowanie projektów decyzji administracyjnych, ustne lub pisemne opiniowanie wszelkich zagadnień związanych z wykonywaniem przez Stację jej ustawowych obowiązków, reprezentowanie Stacji w postępowaniach przed sądami i organami administracji państwowej, pełnienie dyżurów w siedzibach stacji, a w czasie ich trwania wydawanie opinii ustnych lub pisemnych w zakresie bieżących spraw stacji oraz konsultowanie prawidłowości wykonywania przez Stację jej obowiązków jako organu prowadzącego postępowania karne. Wskazane wyżej usługi prawnicze, na mocy rozporządzenia Prezesa rady ministrów z dnia 28 stycznia 2010 r. (Dz. U. z dnia 28 stycznia 2010 r.) zostały zaliczone do grupy usług o charakterze niepriorytetowym, do których odnoszą się szczególne, sformułowane w art. 5 ustawy Prawo zamówień publicznych zasady wyboru trybu zamówienia z wolnej ręki, bez konieczności wykazania istnienia wyrażonych w art. 62 ust.1 lub art. 67 ust.1 ustawy przesłanek. Wspomnieć w tym miejscu należy, że na podstawie art.5 ust. 1b PZP, do usług prawniczych polegających na wykonywaniu zastępstwa procesowego przed sądami lub innymi organami orzekającymi lub doradztwie prawnym w zakresie zastępstwa procesowego, nie stosuje się przepisów ustawy dotyczących przesłanek wyboru trybu zamówienia z wolnej ręki, co zgodnie z formułowanym w piśmiennictwie poglądem oznacza możliwość zastosowania tego trybu zgodnie z wyborem zamawiającego, bez konieczności wykazywania, zarówno przesłanek określonych odpowiednio w art. 62 ust. 1 i art. 67 ust. 1, jak też szczegółowego uzasadnienia dla zastosowania takiego trybu na mocy art.5 ust.1a ustawy. Wobec powyższego, warto zauważyć, że działania polegające na reprezentacji PSSE przed Sądami i innymi organami orzekającymi stanowią ważny przedmiotowy składnik niniejszego zamówienia. Zatem, stosownie do wskazanej powyżej, wynikającej z art.5 ust.1b ustawy normy, zamawiający zdecydował się udzielić zamówienia przy zastosowaniu trybu zamówienia z wolnej ręki Kancelarii prawniczej, która dotychczas prowadziła obsługę prawną Stacji. Kancelaria ta reprezentuje Stację w wielu trwających aktualnie sporach sądowych i ma pełną wiedzę o charakterze i stanie toczących się spraw. W związku z powyższym zmiana pełnomocnika na tym etapie ich zaawansowania byłaby niecelowa. Nadto, dotychczasowy pełnomocnik w sposób należyty wywiązuje się z powierzonych mu zleceń, wykazując się równocześnie wysokim poziomem przygotowania merytorycznego oraz należytym rozeznaniem w specyfice spraw będących przedmiotem sporów, w których występuje Powiatowa Stacja Sanitarno Epidemiologiczna. W odniesieniu natomiast do pozostałych usług prawniczych zleconych w trybie zamówienia z wolnej ręki wskazanej Kancelarii, zastosowanie znajduje art.5 ust.1a ustawy Prawo zamówień publicznych, z którego wynika, że zamawiający może wszcząć postępowanie w trybie zamówienia z wolnej ręki także w innych uzasadnionych przypadkach niż określone w art.62 ust.1 lub art.67 ust.1 PZP. Wskazać należy, że przy dokonywaniu zamówienia na obsługę prawną Powiatowej Stacji Sanitarno Epidemiologicznej dochodzi do realizacji hipotezy powyższego przepisu. Otóż, we wskazanej sytuacji zastosowanie trybu innego niż zamówienie z wolnej ręki mogłoby skutkować naruszeniem zasad celowego, oszczędnego i efektywnego dokonywania wydatków, co z kolei jest okolicznością wskazaną przez ustawodawcę jako przykład ważnej przyczyny uzasadniającej wybór innego niż podstawowy tryb zamówienia publicznego- w tym wyboru trybu zamówienia z wolnej ręki. Uzasadniając trafność przyjętego stanowiska, przede wszystkim podnieść należy fakt, iż usługi prawnicze dla PSSE mają charakter niestandardowy i wymagają wręcz eksperckiej wiedzy w dziedzinie prawa i postępowania administracyjnego. Wskazać w tym miejscu wypadnie, że Kancelaria Prawnicza, która dotychczas obsługiwała Stację jest podmiotem wyspecjalizowanym w tych dziedzinach prawa. Nadto jest doskonale zaznajomiona ze specyfiką i potrzebami PSSE w przedmiotowej dziedzinie. Dodatkowo, doświadczenie zdobyte w ciągu wieloletniej obsługi zamawiającego w znacznym stopniu ułatwia i przyspiesza wykonywanie zadań Stacji, zatem zmiana podmiotu świadczącego usługi prawne spowodowałaby wiele problemów organizacyjnych i mogłaby się wiązać nawet z kompletnym paraliżem stacji. Nadto, Stacja prowadzi aktualnie wiele postępowań administracyjnych, które od strony prawnej nadzoruje właśnie Kancelaria, której postanowiono powierzyć obsługę na kolejny rok. Warto zaznaczyć, że postępowanie administracyjne ma pewien swoisty rytm i niezwykle istotnym jego elementem jest ciągłość oraz trzymanie się z góry przyjętej koncepcji załatwienia danej sprawy, zatem zmiana podmiotu obsługującego stację mogłaby spowodować problemu również na tym polu. Kolejnym argumentem przemawiającym za koniecznością zastosowania wzmiankowanego trybu jest fakt, że elementem niezbędnym do właściwego wykonywania obsługi prawnej jakiegokolwiek podmiotu jest zaufanie łączące zamawiającego z wykonującym zamówienie. Wskazać należy, że Kancelaria, która aktualnie zajmuje się obsługą zamawiającego cieszy się jego pełnym zaufaniem, co ułatwia wzajemne kontakty i przyspiesza załatwienie konkretnych spraw. Warto również zwrócić uwagę, że Powiatowa Stacja Sanitarno Epidemiologiczna jest podmiotem powołanym do realizacji zadań z zakresu zdrowia publicznego, zatem szczególnie ważna, ze względu na wagę powierzonych jej czynności jest ciągłość ich realizacji, która z całą pewnością zostałaby zachwiana w razie powierzenia obsługi prawnej innemu niż zaproponowany podmiotowi, chociażby z uwagi na fakt, iż wymagałaby długiego okresu adaptacyjno przystosowawczego. W kontekście rozważanego problemu nie można również zapominać, że tryb zamówienia z wolnej ręki jest mniej kosztowny oraz zdecydowanie szybszy od jakiegokolwiek trybu przetargowego uregulowanego w PZP, zatem zastosowanie go jest zgodne z zasadą oszczędnego dokonywania wydatków. Nadto, warto wskazać, że właściciel Kancelarii, której zlecono wykonania zamówienia dysponuje szeregiem opracowanych przez siebie wzorów dokumentów, decyzji i pism, które są wykorzystywane w codziennej działalności Stacji, a do których prawa autorskie przysługują wyłącznie autorowi. Wobec powyższego, mając na uwadze przydatność tych opracowań, należy wskazać, że zmiana podmiotu obsługującego stację implikowałaby konieczność opracowania nowych, używanych przez Stację wzorów, co jest procesem niezwykle długotrwałym i kosztownym. Zatem, działanie takie jest wprost sprzeczne ze sformułowaną w art.5 ust.1a pkt1) ustawy Prawo zamówień publicznych zasadą wydatkowania środków publicznych. Mając na uwadze przedstawione powyżej argumenty warto podkreślić, że zastosowanie innego niż zamówienie z wolnej ręki trybu nie jest w stanie zagwarantować Stacji należytej obsługi prawnej na kolejny rok kalendarzowy. W szczególności grozi ryzykiem nieterminowego czy wręcz niezadowalającego wykonywania zadań PSSE oraz poważnym zwiększeniem wydatkowanych na obsługę Stacji kwot, co z kolei kłóci się z zasadą celowego, efektywnego i oszczędnego dokonywania wydatków, którą kierował się Zamawiający, mając na uwadze eliminację strat w mieniu publicznym
SEKCJA IV: UDZIELENIE ZAMÓWIENIA
NAZWA I ADRES WYKONAWCY KTÓREMU ZAMAWIAJĄCY ZAMIERZA UDZIELIĆ ZAMÓWIENIA
Kancelaria Prawnicza dr Ryszard Kuciński, radca prawny, ul. Bagatela 10, 00-585 Warszawa, kraj/woj. mazowieckie.
Dane postępowania
ID postępowania BZP/TED: | 37176520100 |
---|---|
ID postępowania Zamawiającego: | |
Data publikacji zamówienia: | 2010-12-26 |
Rodzaj zamówienia: | usługi |
Tryb& postępowania [WR]: | Zamówienia z wolnej ręki |
Czas na realizację: | - |
Wadium: | - |
Oferty uzupełniające: | NIE |
Oferty częściowe: | NIE |
Oferty wariantowe: | NIE |
Przewidywana licyctacja: | NIE |
Ilość części: | 1 |
Kryterium ceny: | 100% |
WWW ogłoszenia: | |
Informacja dostępna pod: | |
Okres związania ofertą: | 0 dni |
Kody CPV
79100000-5 | Usługi prawnicze |