Odbiór i zagospodarowanie stałych odpadów komunalnych z terenu miasta Golubia-Dobrzynia
ROZWIŃ
Opis przedmiotu przetargu: Przedmiotem zamówienia jest odbiór i zagospodarowanie stałych odpadów komunalnych z terenu miasta Golubia-Dobrzynia ze wszystkich nieruchomości zamieszkałych i niezamieszkałych. Szczegółowy zakres określa projekt umowy stanowiący załącznik do zaproszenia do negocjacji.
Ogłoszenie nr 335905 - 2016 z dnia 2016-11-03 r.
Golub-Dobrzyń: Odbiór i zagospodarowanie stałych odpadów komunalnych z terenu miasta Golubia-Dobrzynia
OGŁOSZENIE O ZAMIARZE ZAWARCIA UMOWY - Usługi
OGŁOSZENIE O ZAMIARZE ZAWARCIA UMOWY - Usługi
Zamówienie dotyczy projektu lub programu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej
Nazwa projektu lub programu:
Postępowanie przeprowadza centralny zamawiający
nie
Postępowanie przeprowadza podmiot, któremu zamawiający powierzył/powierzyli przeprowadzenie postępowania
nie
Informacje na temat podmiotu, któremu zamawiający powierzył/powierzyli prowadzenie postępowania:
Postępowanie jest przeprowadzane wspólnie przez zamawiających
nie
Postępowanie jest przeprowadzane wspólnie z zamawiającymi z innych państw członkowskich Unii Europejskiej
nie
W przypadku przeprowadzania postępowania wspólnie z zamawiającymi z innych państw członkowskich Unii Europejskiej – mające zastosowanie krajowe prawo zamówień publicznych:
Informacje dodatkowe:
SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY
I. 1) NAZWA I ADRES:
Gmina Miasto Golub-Dobrzyń, krajowy numer identyfikacyjny 52346500000, ul. Pl. Tysiąclecia 25, 87400 Golub-Dobrzyń, państwo , woj. kujawsko-pomorskie, tel. 0-56 683-54-10, faks 0-56 683-54-15, e-mail wigum@golub-dobrzyn.pl Adres strony internetowej (URL): www.golu-dobrzyn.pl
Adres strony internetowej pod którym można uzyskać dostęp do narzędzi i urządzeń lub formatów plików, które nie są ogólnie dostępne:
I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO:
Administracja samorządowa
I.3) WSPÓLNE UDZIELANIE ZAMÓWIENIA
(jeżeli dotyczy):
Podział obowiązków między zamawiającymi w przypadku wspólnego przeprowadzania postępowania, w tym w przypadku wspólnego przeprowadzania postępowania z zamawiającymi z innych państw członkowskich Unii Europejskiej (który z zamawiających jest odpowiedzialny za przeprowadzenie postępowania, czy i w jakim zakresie za przeprowadzenie postępowania odpowiadają pozostali zamawiający, czy zamówienie będzie udzielane przez każdego z zamawiających indywidualnie, czy zamówienie zostanie udzielone w imieniu i na rzecz pozostałych zamawiających):
SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA
II.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego:
Odbiór i zagospodarowanie stałych odpadów komunalnych z terenu miasta Golubia-Dobrzynia
Przed wszczęciem postępowania o udzielenie zamówienia nie przeprowadzono dialogu technicznego
II.2) Rodzaj zamówienia
Usługi
II.3) Informacja o możliwości składania ofert częściowych:
Zamówienie podzielone jest na części:
Nie
II.4) Krótki opis przedmiotu zamówienia
(wielkość, zakres, rodzaj i ilość dostaw, usług lub robót budowlanych lub określenie zapotrzebowania i wymagań):
Określenie wielkości lub zakresu zamówienia: Przedmiotem zamówienia jest odbiór i zagospodarowanie stałych odpadów komunalnych z terenu miasta Golubia-Dobrzynia ze wszystkich nieruchomości zamieszkałych i niezamieszkałych. Szczegółowy zakres określa projekt umowy stanowiący załącznik do zaproszenia do negocjacji.
II.5) Główny kod CPV):
90500000-2,
Dodatkowe kody CPV: 90511000-2, 90512000-9, 90513100-7, 90513200-8, 90514000-3, 90533000-2
II.6) Całkowita wartość zamówienia
(jeżeli zamawiający podaje informacje o wartości zamówienia):
Wartość bez VAT:
Waluta:
SEKCJA III: PROCEDURA
III.1) Tryb udzielenia zamówienia:
Zamówienie z wolnej ręki
III.2) Podstawa prawna
Postępowanie wszczęte zostało na podstawie 67 ust.1 pkt 3 ustawy Pzp.
III.3 Uzasadnienia wyboru trybu
Należy podać uzasadnienie faktyczne i prawne wyboru trybu oraz wyjaśnić, dlaczego udzielenie zamówienia jest zgodne z przepisami:
Konieczność wszczęcia postępowania w trybie zamówienia z wolnej ręki na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 3 ustawy Pzp., dla przedmiotowego zadania wynika z faktu, iż ustawodawca na podstawie art. 3 ust. 2 oraz art. 6c i 6f ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U. z 2013 poz. 1399 z późn.zm.), zwana w dalszej treści ustawą ucpg, nałożył na gminy obowiązek zapewnienia czystości i porządku na swoim terenie oraz obowiązek zorganizowania odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, którzy zamieszkują na terenie gminy, z jednoczesną możliwością ustanowienia w drodze aktu prawa miejscowego, możliwości odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne. Zamawiający informuje, iż stosowny przetarg nieograniczony pn. „Odbiór i zagospodarowanie stałych odpadów komunalnych z terenu miasta Golubia-Dobrzynia” został wszczęty w dniu 28 lipca 2015 r., a ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej 2016/S 147-266743 z dnia 2 sierpnia 2016 r., z pierwotnym terminem składania i otwarcia ofert na dzień 7 września 2016 r. W wyznaczonym terminie zostały złożone trzy oferty. W dniu 19 września 2016 r. na podstawie art. 93 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2015 r. poz. 2164 z późn.zm.) postępowanie zostało unieważnione. Postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego zostało przeprowadzone na podstawie ustawy prawo zamówień publicznych (p.z.p.) nieuwzględniającej obszernej nowelizacji wprowadzonej ustawą o zmianie ustawy - Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw z dnia 22 czerwca 2016 r., która weszła w życie 28 lipca 2016 r. Zamawiający nie był uprawniony do zastosowania przepisów przejściowych zawartych w art. 16 o zmianie ustawy - Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw z dnia 22 czerwca 2016 r., zgodnie z którymi do postępowań o udzielenie zamówienia publicznego wszczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie tej ustawy (tj.28 lipca 2016 r.) stosuje się przepisy dotychczasowe. Zamawiający przekazał ogłoszenie o zamówieniu Urzędowi Publikacji Unii Europejskiej do publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej dnia 28 lipca 2016 r., czyli w dniu obowiązywania znowelizowanej ustawy prawo zamówień publicznych. Zgodnie z art. 2 ust. 7a, w zw. z art. 40 ust. 3 i 42 p.z.p. za datę wszczęcia postępowania należy przyjąć dzień ukazania się ogłoszenia o zamówieniu, co w niniejszym postępowaniu miało miejsce dnia 2 sierpnia 2016 r., kiedy ogłoszenie ukazało się w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Niezastosowanie znowelizowanych przepisów p.z.p. spowodowało, iż postępowanie dotknięte było nieusuwalnymi wadami, w stopniu uniemożliwiającym zawarcie niepodlegającej unieważnieniu umowy, które opisane są poniżej. Zamawiający nie zastosował obowiązującego formularza jednolitego europejskiego dokumentu zamówienia, sporządzonego zgodnie ze wzorem standardowego formularza określonego w rozporządzeniu wykonawczym Komisji Europejskiej wydanym na podstawie art. 59 ust. 2 dyrektywy 2014/24/UE oraz art. 80 ust. 3 dyrektywy 2014/25/UE. W Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia Zamawiający żądał od Wykonawców dokumentów wymienionych w uchylonym brzmieniu art. 24 p.z.p., zamiast dokumentów wskazanych w art. 25 p.z.p. i wydanym na podstawie art. 25 ust. 2 p.z.p. rozporządzeniu Ministra Rozwoju z dnia 26 lipca 2016 r., które obowiązywało od dnia 28 lipca 2016 r. Najbardziej istotną i nieusuwalną wadą postępowania było określenie w Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia kryteriów oceny ofert z naruszeniem art. 91 ust. 2 i 2a p.z.p. poprzez zastosowanie, jako kryterium ceny o wadze przekraczającej 60%, bez określenia w opisie przedmiotu zamówienia standardów jakościowych odnoszących się do wszystkich istotnych cech przedmiotu zamówienia oraz wykazania w załączniku do protokołu, w jaki sposób zostały uwzględnione w opisie przedmiotu zamówienia koszty cyklu życia, w rozumieniu art. 2 ust.1a p.z.p. Oceniając powyższe wady postępowania stanowiące przesłankę jego unieważnienia, należało mieć na względzie, iż miały one charakter nieusuwalny, zaś całe postępowanie zostało przeprowadzone bez zastosowania m.in. znowelizowanego art. 7 p.z.p. wprowadzającego poza dotychczasową zasadą zachowania uczciwej konkurencji dodatkowe zasady udzielania zamówienia, tj. równego traktowania Wykonawców oraz zasadę proporcjonalności i przejrzystości. Na danym etapie postępowania nie było możliwe powtórzenie wadliwych czynności, w szczególności zmiana kryteriów oceny ofert. Dalsze prowadzenie postępowania, wybór najkorzystniejszej oferty oraz zawarcie umowy stanowiłoby naruszenie zasady określonej w art. 7 ust. 3 p.z.p., zgodnie z którą zamówienia udziela się wyłącznie wykonawcy wybranemu zgodnie z przepisami ustawy. Wskazane powyżej uchybienia postępowania powodowały, iż było ono obarczone istotnymi i nieusuwalnymi wadami uniemożliwiającymi zawarcie niepodlegającej unieważnieniu umowy, a co najmniej stwarzającymi realne ryzyko zawarcia umowy w wyniku postępowania przeprowadzonego z tak daleko idącym naruszeniem przepisów p.z.p., które mogły powodować unieważnienie zawartej w jego wyniku umowy. W zaistniałej sytuacji, nie było możliwe rozstrzygniecie przetargu nieograniczonego na odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości w terminie do dnia 1 października 2016 r. (obowiązująca umowa upływała z dniem 30.09.2016 r.). Zgodnie z treścią art. 6f ust.2 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach w przypadku rozwiązania umowy na odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości wójt, burmistrz lub prezydent miasta jest obowiązany niezwłocznie zorganizować przetarg, o którym mowa w art. 6d ust. 1. W celu zapewnienia odbierania odpadów komunalnych z terenu gminy, do czasu rozstrzygnięcia przetargu, gmina zapewnia te usługi w trybie zamówienia z wolnej ręki zgodnie z ustawą z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych. Jedną z okoliczności rozwiązania umowy jest upływ terminu jej obowiązywania co w naszym przypadku miało miejsce. A zatem do czasu rozstrzygnięcia kolejnego przetargu na odbiór i zagospodarowanie stałych odpadów komunalnych jest możliwość udzielenia zamówienia w trybie z wolnej ręki na podstawie art. 67 ust.1 pkt 3 ustawy (por. Komentarz do art.6(f) ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach Wojciech Radecki – źródło Lex). „Zamówienie z wolnej ręki to tryb udzielenia zamówienia, w którym zamawiający udziela zamówienia po negocjacjach tylko z jednym wykonawcą. Udzielenie zamówienia z wolnej ręki musi być uzasadnione którąś z okoliczności wskazanych w art. 67 p.z.p. Sytuacji regulowanej przez art. 6f ust. 2 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach w odpowiada art. 67 ust. 1 pkt 3 p.z.p., który dopuszcza zamówienie z wolnej ręki, jeżeli ze względu na wyjątkową sytuację niewynikającą z przyczyn leżących po stronie zamawiającego, której nie mógł on przewidzieć, wymagane jest natychmiastowe wykonanie zamówienia, a nie można zachować terminów określonych dla innych trybów udzielania zamówienia. Zrozumiałe jest, że rozwiązanie umowy rodzi taką wyjątkową sytuację, której zamawiający nie mógł przewidzieć, a odpady komunalne nie mogą czekać, muszą być odebrane”. W związku z powyższym, celem realizacji obowiązku ustawowego, zapewnienia bezpieczeństwa sanitarnego i prawnego mieszkańców Miasta Golub-Dobrzyń a przede wszystkim zagwarantowania wydatkowania środków publicznych zgodnie z zasadami wyrażonymi w art. 44 ust. 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. z 2013 r. poz. 885 ze zm.), zasadnym było dokonanie wyboru wykonawcy na okres od dnia 1 października 2016 r. do dnia 31 stycznia 2017 r., w trybie zamówienia z wolnej ręki na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 3 ustawy Pzp., ze względu na wyjątkową sytuację niewynikającą z przyczyn leżących po stronie Zamawiającego, której nie mógł on przewidzieć, a wymagane jest natychmiastowe wykonanie zamówienia dla zapewnienia bezpieczeństwa sanitarnego mieszkańców Miasta Golub-Dobrzyń, ponieważ nie można zachować ustawowych terminów określonych dla przetargu nieograniczonego, o którym mowa w ustawie Pzp. Należy podkreślić, że brak wyboru w terminie wykonawcy rodzi taką wyjątkową sytuację, której Zamawiający nie mógł przewidzieć, a odpady komunalne muszą być odbierane, gdyż nie wykonywanie przez Gminę obowiązków w postaci odbierania odpadów od właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy oraz od właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne, spowoduje naruszenie przepisów ustawy ucpg oraz aktu prawa miejscowego w postaci Uchwały NR XXXI/162/2012 Rady Miasta Golubia-Dobrzynia z dnia 28 grudnia 2012 r. w sprawie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne. Zamawiający przewidział wybór wykonawcy tymczasowego na minimalny okres, niezbędny do przeprowadzenia kolejnego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego zgodnie z ustawą Pzp, zachowując ustawowe terminy określone dla przetargu nieograniczonego. Do negocjacji w sprawie zamówienia publicznego w przedmiotowym postępowaniu zostało zaproszone Przedsiębiorstwo Inwestycyjno-Handlowe Inwest-Satelit, ul. bp. Dominika, 581-402 Gdynia, Odział Golub-Dobrzyń, ul. Rynek 17. Był to przedsiębiorca posiadający wpis do rejestru działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości prowadzonego przez Burmistrza Miasta Golubia-Dobrzynia, który na podstawie przeprowadzonego w 2014 r. postępowania w trybie przetargu nieograniczonego, zgodnie z umową Nr 31/2015 r., obsługiwał, w zakresie odbioru odpadów komunalnych, miasto Golub-Dobrzyń do 30.09.2016 r., Z w/w Przedsiębiorca została w dniu 30 września 2016 r. podpisana umowa nr 145/2016 na odbiór i zagospodarowanie odpadów na okres od 1 października 2016 r. do 31 stycznia 2017 r. Jednak w dniu 31.10.2016 r. Wykonawca oświadczył, iż jego konta bankowe oraz wierzytelności za wykonane dotychczas usługi, w tym wierzytelność z tytułu wynagrodzenia u Zamawiającego zostały na podstawie wyroku sądu zajęte prze Komornika Sądowego przy Sądzie Rejonowym we Włocławku Grzegorza Perczyńskiego. W związku z czym nie posiada on wolnych środków finansowych pozwalających mu na dokonywanie zapłat za dostarczone odpady do RIPOK oraz na dokonywanie pozostałych opłat związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej. Wobec powyższego Wykonawca nie jest w stanie realizować umowy nr 145/2016 z dnia 30 września 2016 r. na odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych z terenu Miasta Golubia-Dobrzynia. W związku z powyższym w dniu 31.10.2016 r. na podstawie §10 ust. 1.5 Zamawiający odstąpił od w/w umowy. W związku powyższym zaistniały przesłanki do zastosowania trybu zamówienia z wolnej ręki w oparciu o przepis art. 67 ust.1 pkt 3 Pzp ponieważ jednocześnie wystąpiły następujące okoliczności: - wymagane jest natychmiastowe wykonanie zamówienia; - wymaganie to wynika z zaistnienia wyjątkowej sytuacji, z przyczyn nieleżących po stronie zamawiającego; - zamawiający nie mógł tej wyjątkowej sytuacji przewidzieć; - a niemożliwe jest zachowanie terminów określonych dla innych trybów udzielenia zamówienia.
SEKCJA IV: ZAMIAR UDZIELENIA ZAMÓWIENIA
NAZWA I ADRES WYKONAWCY KTÓREMU ZAMAWIAJĄCY ZAMIERZA UDZIELIĆ ZAMÓWIENIA:
Przedsiębiorstwo Usług Komunalnych i Mieszkaniowych EKOSYSTEM spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, , ul. Matejki 13, 87-200, Wąbrzeźno, kraj/woj. kujawsko-pomorskie
Termin składania wniosków lub ofert:
- brak -
Dane postępowania
ID postępowania BZP/TED: | 33590520160 |
---|---|
ID postępowania Zamawiającego: | |
Data publikacji zamówienia: | 2016-11-02 |
Rodzaj zamówienia: | usługi |
Tryb& postępowania [WR]: | Zamówienia z wolnej ręki |
Czas na realizację: | - |
Wadium: | - |
Oferty uzupełniające: | NIE |
Oferty częściowe: | NIE |
Oferty wariantowe: | NIE |
Przewidywana licyctacja: | NIE |
Ilość części: | 1 |
Kryterium ceny: | 100% |
WWW ogłoszenia: | www.golub-dobrzyn.pl |
Informacja dostępna pod: | |
Okres związania ofertą: | 0 dni |
Kody CPV
90500000-2 | Usługi związane z odpadami | |
90511000-2 | Usługi wywozu odpadów | |
90512000-9 | Usługi transportu odpadów | |
90513100-7 | Usługi wywozu odpadów pochodzących z gospodarstw domowych | |
90513200-8 | Usługi wywozu stałych odpadów miejskich | |
90514000-3 | Usługi recyklingu odpadów | |
90533000-2 | Usługi gospodarki odpadami |