Zamówienia dodatkowe nieobjęte zamówieniem podstawowym realizowanym na podstawie umowy z dn. 21 maja 2014 roku nr IP/PN/3/2014 zawartej pomiędzy Teneo Piotr Gregorczyk a Teatrem Wielkim w Łodzi na roboty budowlane polegające na modernizacji Sali baletowej Teatru Wielkiego w Łodzi
Opis przedmiotu przetargu: Zamówienia dodatkowe nieobjęte zamówieniem podstawowym realizowanym na podstawie umowy z dn. 21 maja 2014 roku nr IP/PN/3/2014 zawartej pomiędzy Teneo Piotr Gregorczyk a Teatrem Wielkim w Łodzi na roboty budowlane polegające na modernizacji Sali baletowej Teatru Wielkiego w Łodzi - roboty demontażowe i montażowe podłogi i sufitu
Łódź: Zamówienia dodatkowe nieobjęte zamówieniem podstawowym realizowanym na podstawie umowy z dn. 21 maja 2014 roku nr IP/PN/3/2014 zawartej pomiędzy Teneo Piotr Gregorczyk a Teatrem Wielkim w Łodzi na roboty budowlane polegające na modernizacji Sali baletowej Teatru Wielkiego w Łodzi
Numer ogłoszenia: 272820 - 2014; data zamieszczenia: 14.08.2014
OGŁOSZENIE O ZAMIARZE ZAWARCIA UMOWY - Roboty budowlane
SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY
I. 1) NAZWA I ADRES:
Teatr Wielki w Łodzi, Plac Dąbrowskiego 1, 90-249 Łódź, woj. łódzkie, tel. 042 6339960, faks 042 6319552 , strona internetowa www.operalodz.com
I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO:
Podmiot prawa publicznego.
SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA
II.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego:
Zamówienia dodatkowe nieobjęte zamówieniem podstawowym realizowanym na podstawie umowy z dn. 21 maja 2014 roku nr IP/PN/3/2014 zawartej pomiędzy Teneo Piotr Gregorczyk a Teatrem Wielkim w Łodzi na roboty budowlane polegające na modernizacji Sali baletowej Teatru Wielkiego w Łodzi.
II.2) Rodzaj zamówienia:
Roboty budowlane.
II.3) Określenie przedmiotu oraz wielkości lub zakresu zamówienia:
Zamówienia dodatkowe nieobjęte zamówieniem podstawowym realizowanym na podstawie umowy z dn. 21 maja 2014 roku nr IP/PN/3/2014 zawartej pomiędzy Teneo Piotr Gregorczyk a Teatrem Wielkim w Łodzi na roboty budowlane polegające na modernizacji Sali baletowej Teatru Wielkiego w Łodzi - roboty demontażowe i montażowe podłogi i sufitu.
II.4) Wspólny Słownik Zamówień (CPV):
45.00.00.00-7.
II.5) Szacunkowa wartość zamówienia
(bez VAT): jest mniejsza niż kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy.
SEKCJA III: PROCEDURA
Tryb udzielenia zamówienia:
Zamówienie z wolnej ręki
1. Podstawa prawnaPostępowanie wszczęte zostało na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych.
2. Uzasadnienie wyboru trybuPodstawa prawna: Zgodnie z art. 67 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 907 z późn. zm.) Zamawiający może udzielić zamówienia z wolnej ręki na zamówienia dodatkowe dotychczasowemu wykonawcy robót budowlanych, jeżeli spełnione są następujące przesłanki: 1. zamówienia dodatkowe nie zostały objęte zamówieniem podstawowym, 2. zamówienia dodatkowe nie przekraczają łącznie 50% wartości realizowanego zamówienia, 3. zamówienia dodatkowe są niezbędne do prawidłowego wykonania zamówienia podstawowego, 4. wykonanie zamówień dodatkowych stało się konieczne na skutek sytuacji niemożliwej wcześniej do przewidzenia, jeżeli: a) z przyczyn technicznych lub gospodarczych oddzielenie zamówienia dodatkowego od zamówienia podstawowego wymagałoby poniesienia niewspółmiernie wysokich kosztów lub b) wykonanie zamówienia podstawowego jest uzależnione od wykonania zamówienia dodatkowego. Stan faktyczny: Przedmiot niniejszego wniosku obejmuje wykonanie zamówień dodatkowych dotyczących robót budowlanych, związanych z realizacją umowy nr IP/PN/3/2014 na wykonanie robót budowlanych polegających na modernizacji sali baletowej Teatru Wielkiego w Łodzi. Zakres zamówień dodatkowych obejmuje roboty budowlane wraz z dostawami materiałów, elementów i urządzeń niezbędnymi do ich wykonania. Zakres zamówień dodatkowych, szczegółowo opisany w protokole konieczności, obejmuje między innymi: 1. demontaż istniejącej warstwy podposadzkowej 2. demontaż płyt paździerzowych; 3. wyniesienie gruzu; 4. wykonanie warstw wyrównawczych z podsypki; 5. wykonanie paraizolacji; 6. montaż płyt styrodurowych twardych - odciążenie stropu; 7. ułożenie płyt jastrychowych; 8. usunięcie dodatkowej warstwy sufitu - pod sufitem właściwym, wraz z wywozem gruzu. Wnioskowane roboty należy zakwalifikować jako nie dające się wcześniej przewidzieć ponieważ: 1. Po demontażu posadzki istniejącej na Sali Baletowej stwierdzono że w parunastu miejscach posadzka ta jest popękana oraz pokruszona. Po dokonaniu odkrywek w tych uszkodzonych miejscach okazało się, że miejscowo wykonany jest podkład z płyty paździerzowej, która występuje nie na wszystkich powierzchniach. Całość podłoża odsłoniętego po rozbiórce dodatkowo była zapadnięta i dość poważnie odkształcona. Po konsultacji z Projektantem oraz Inspektorem Nadzoru i wizji lokalnej stwierdzono, że tak wykonana podbudowa pod nowoprojektowaną posadzkę nie zapewnia całkowitej stabilności z zachowaniem parametrów dla posadzki nowej. Ponadto stwierdzono, że istniejąca podbudowa może być niebezpieczna dla zdrowia (kwestia pylenia). Tak więc usunięcie warstw zastanych na budowie okazało się niezbędne, czego nie można było wcześniej przewidzieć z uwagi na nie jednorodny układ warstw i miejscowe spękania, czego bez wykonania zdjęcia całości istniejącej dotychczas posadzki było niemożliwe do przewidzenia. Po demontażu ww. warstw okazało się dodatkowo, że istniejący strop ma parocentymetrowe odchyłki od poziomu co należy również wyrównać i uzupełnić materiałem niepalnym, nietoksycznym oraz pozwalającym na wykonywanie prac w możliwie jak najszybszym terminie bez generowania wilgoci i dodatkowego obciążania stropów istniejących; 2. Po zerwaniu istniejącego sufitu na Sali Baletowej okazało się, że pod warstwą siatki występuje na prawie całej powierzchni dodatkowy 2 sufit o grubości średnio 6 cm, który należy bezwzględnie usunąć ze względu na liczne popękania oraz możliwość odspojenia i oderwania elementów pokruszonych na nowoprojektowany sufit. Po konsultacji z Projektantem i Inspektorem Nadzoru ustalono, że należy tę warstwę dla bezpieczeństwa przyszłej konstrukcji i znajdujących się osób w tym pomieszczeniu bezwzględnie usunąć. Warstwy dodatkowej bez zerwania całości sufitu istniejącego pomimo wykonanych wcześniej odkrywek nie dało się przewidzieć z uwagi na bardzo grubą warstwę starej istniejącej warstwy siatki nad sufitem istniejącym (zasłaniała ona dostęp do innych warstw). Ponadto należy zauważyć, że wartość zamówień dodatkowych szacowana jest na kwotę 144 900,40 zł netto, co w proporcji do wartości zamówienia podstawowego, którego wartość netto wynosi zgodnie z podpisaną umową kwotę 519 520,20 zł, daje 28 % wartości realizowanego zamówienia, co powoduje, że przy udzieleniu tego zamówienia nie zostanie przekroczona ustawowa granica 50% wartości zamówienia podstawowego. Uzasadnienie: W tym stanie rzeczy należy stwierdzić, że powyższe zamówienie spełnia wszystkie przesłanki, o których mowa w wyżej powołanym art. 67 ust. 1 pkt 5 p.z.p. W pierwszej kolejności wskazuję, że przedmiotem zamówienia są roboty budowlane nieobjęte zamówieniem podstawowym i nieprzekraczające łącznie 50% wartości realizowanego zamówienia. Po drugie, przedmiot niniejszego postępowania jest niezbędny do wykonania umowy podstawowej, tj. do pełnego i efektywnego wykonania i zakończenia umowę dotyczącej modernizacji sali baletowej Teatru Wielkiego w Łodzi, która została zawarta w dniu 21 maja 2014 r. Udzielenie zamówienia podstawowego nastąpiło po przeprowadzeniu procedury wyłonienia Wykonawcy w trybie przetargu nieograniczonego. Nadto wykonanie zamówienia dodatkowego jest nierozerwalnie związane z podstawowym zakresem umowy z dnia 21 maja 2014 r., wobec czego niemożliwe jest ich rozdzielenie. Wskutek niewykonania zamówienia dodatkowego niemożliwe będzie bowiem wykonanie zamówienia podstawowego zgodnie z warunkami zamówienia określonymi dla zamówienia podstawowego, zwłaszcza w zakresie opisu przedmiotu zamówienia podstawowego. Zakres zamówień dodatkowych technologicznie przenika się i zazębia się z technologią robót podstawowych, a przez to jest nierozerwalny. Również pod względem m.in. organizacji robót i organizacji placu budowy, kwestii gwarancji i rękojmi, roboty podstawowe nie są możliwe do rozdzielenia od zamówienia dodatkowego (nie podlegają logicznemu wydzieleniu). Ponadto nie można prawidłowo i należycie wykonać oraz zakończyć zakresu podstawowej umowy bez wykonania prac wynikających z zakresu zamówień dodatkowych. Po trzecie, robót dodatkowych nie można było przewidzieć na etapie postępowania przetargowego z przyczyn technicznych o obiektywnym charakterze, a rozdzielenie ww. zamówień, ze względu na specyfikę robót budowlanych będących przedmiotem zamówienia, nie jest możliwe bez poniesienia niewspółmiernie wysokich kosztów przez Zamawiającego. Wykonanie zamówień dodatkowych podlega realizacji równoczesnej z realizacją robót podstawowych, co także oznacza, że niemożliwym jest ich rozdzielenie i stworzenie dla nich odrębnego frontu robót. W przypadku wymuszonego rozdziału robót dla dwóch wykonawców należałoby wstrzymać wykonanie umowy podstawowej, dokonać ich inwentaryzacji i stosownych zabezpieczeń, a przy tym ponieść znaczne dodatkowe nakłady finansowe oraz znacząco wydłużyć termin wykonania zamówienia podstawowego. Działanie takie należałoby uznać za nieuzasadnione z punktu widzenia racjonalnego gospodarowania środkami publicznymi. Natomiast ewentualne dopuszczenie do wykonania zamówienia podstawowego bez wykonania zamówienia dodatkowego spowodowałoby, że zamówienie podstawowe nie mogłoby zostać uznane za wykonane zgodnie ze sztuką budowlaną i obowiązującymi przepisami, bądź niezwłocznie po jego wykonaniu należałoby dokonać dewastacji i zniszczenia części wykonanych robót i ich ponownej realizacji z uwzględnieniem zamówień dodatkowych. Opisany wyżej scenariusz jest w żadnej mierze nieuzasadniony zarówno gospodarczo, jak i ekonomicznie, a jego realizacji w efekcie prowadziłaby do marnotrawstwa środków publicznych i narażenia Zamawiającego na zarzut niegospodarności. Dodać trzeba, że nawet przy dołożeniu należytej staranności nie można było przewidzieć, że pojawią się prace objęte wnioskowanym obecnie zakresem zamówienia dodatkowego. Zwrócić trzeba uwagę, że ustawodawca w sposób celowy uwzględnił w obwiązujących przepisach przesłankę wynikającą z art. 67 ust. 1 pkt 5) ustawy Prawo zamówień publicznych, racjonalnie zdając sobie sprawę, że przy wykonywaniu robót budowlanych, praktycznie nieuniknioną jest możliwość zaistnienia konieczności zlecenia zamówień dodatkowych. Wnikliwa analiza specyficznego segmentu jakim jest rynek robót budowlanych wskazuje i dowodzi, że mimo dołożenia należytej staranności, nie można wszystkiego przewidzieć i zaplanować, a brak możliwości przeprowadzenia dużej skali odkrywek przy pracach projektowych dla zadania inwestycyjnego w obliczu braku wcześniejszej dokumentacji technicznej budynku powoduje, że zamówienia dodatkowe są często nieuniknione. Ponadto w wyroku z dnia 11 lutego 2013 r., KIO 212/13, Krajowa Izba Odwoławcza, odnosząc się do możliwości udzielania zamówień dodatkowych lub uzupełniających na roboty budowlane, stwierdziła, że: Zastosowanie wynagrodzenia ryczałtowego nie wyklucza także możliwości udzielenia wykonawcy zamówień dodatkowych, nieobjętych zamówieniem podstawowym, których wykonanie stało się konieczne na skutek sytuacji niemożliwej wcześniej do przewidzenia, po spełnieniu przesłanek określonych w art. 67 ust. 1 pkt 5 ustawy Prawo zamówień publicznych. Ponadto w wyroku z dnia 5 lutego 2013 r., KIO 171/13, Krajowa Izba Odwoławcza stwierdziła, że: W razie konieczności wykonania robót niespodziewanych, które nie zostały objęte opisem przedmiotu zamówienia, gdyż nie były przewidziane projektem, a mogą okazać się nieodzowne do wykonania, dla osiągnięcia zakładanego rezultatu umowy, w przypadku ziszczenia się wszystkich przesłanek art. 67 ust. 1 pkt 5 ustawy Prawo zamówień publicznych, niezależnie od charakteru ustalonego wynagrodzenia, pozostając w zgodności z przepisami ustawy - Prawo zamówień publicznych - zamawiający ma możliwość udzielenia zamówień dodatkowych, za odpłatnością ustaloną odrębną umową, co nie pozostaje w kolizji z przepisami art. 140 ust. 3 i art. 144 ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych. Reasumując, powyższe rozważania prowadzą do jednoznacznego wniosku, że wykonanie robót dodatkowych należy powierzyć dotychczasowemu Wykonawcy umowy podstawowej, tj. TENEO Piotr Gregorczyk z siedzibą w Warszawie (01-982) przy ul. Trylogii 2/16. Zwrócić należy również uwagę, że wykonanie wnioskowanych prac na obecnym etapie pozwoli na wykonanie zamówienia podstawowego, gdyż ze względów technicznych, technologicznych, organizacyjnych, niemożliwym jest zakończenie podstawowego zakresu robót bez realizacji zamówienia dodatkowego, co powoduje uzależnienie wykonania umowy podstawowej od wykonania dodatkowego zamówienia. Przy tym także przyczyny techniczne wskazują na to, że oddzielenie zamówienia podstawowego od dodatkowego wymagałoby poniesienia niewspółmiernie wysokich kosztów, a nawet strat z uszczerbkiem dla finansów publicznych. Uwzględniając przedstawione argumenty i okoliczności faktyczne oraz prawne uznać należy, że zostały spełnione przesłanki z art. 67 ust. 1 pkt 5 lit. a) i b) ustawy Prawo zamówień publicznych. Wskazany pogląd potwierdza również wyciąg z Wytycznych dotyczących interpretacji przesłanek pozwalających na przeprowadzenie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego w trybie negocjacji z ogłoszeniem, dialogu konkurencyjnego, negocjacji bez ogłoszenia, zamówienia z wolnej ręki i zapytania o cenę opublikowane przez Urząd Zamówień Publicznych w 2010 roku: Udzielenie zamówienia dodatkowego musi zatem być ściśle powiązane z prawidłowym wykonaniem zamówienia podstawowego, tzn. takim wykonaniem tego zamówienia, aby spełniało ono podstawowe wymagania funkcjonalne, zgodne z potrzebami zamawiającego. Udzielane w trybie zamówienia z wolnej ręki zamówienia dodatkowe muszą być niezbędne do wykonania zamówienia podstawowego. Konieczność udzielenia zamówienia dodatkowego musi wynikać z sytuacji niemożliwej do przewidzenia, czyli takiej, której nie można było stwierdzić na etapie przygotowania postępowania przy zachowaniu przez zamawiającego należytej staranności. Zastosowanie w opisanej sytuacji trybu zamówienia z wolnej ręki w żadnej mierze nie narusza zasad udzielania zamówień publicznych, w szczególności zasady uczciwej konkurencji Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że zostały spełnione przesłanki z art. 67 ust. 1 pkt 5 lit. a) i b) ustawy Prawo zamówień publicznych, a tym samym udzielenie zamówienia w trybie z wolnej ręki jest w pełni uzasadnione.
SEKCJA IV: UDZIELENIE ZAMÓWIENIA
NAZWA I ADRES WYKONAWCY KTÓREMU ZAMAWIAJĄCY ZAMIERZA UDZIELIĆ ZAMÓWIENIA
TENEO Piotr Gregorczyk, ul. Trylogii 2 lok. 16, 01-982 Warszawa, kraj/woj. mazowieckie.
Łódź: Zamówienia dodatkowe nieobjęte zamówieniem podstawowym realizowanym na podstawie umowy z dn. 21 maja 2014 roku nr IP/PN/3/2014 zawartej pomiędzy Teneo Piotr Gregorczyk a Teatrem Wielkim w Łodzi na roboty budowlane polegające na modernizacji Sali baletowej Teatru Wielkiego w Łodzi
Numer ogłoszenia: 288006 - 2014; data zamieszczenia: 29.08.2014
OGŁOSZENIE O UDZIELENIU ZAMÓWIENIA - Roboty budowlane
Zamieszczanie ogłoszenia:
obowiązkowe.
Ogłoszenie dotyczy:
zamówienia publicznego.
Czy zamówienie było przedmiotem ogłoszenia w Biuletynie Zamówień Publicznych:
tak, numer ogłoszenia w BZP: 272820 - 2014r.
Czy w Biuletynie Zamówień Publicznych zostało zamieszczone ogłoszenie o zmianie ogłoszenia:
nie.
SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY
I. 1) NAZWA I ADRES:
Teatr Wielki w Łodzi, Plac Dąbrowskiego 1, 90-249 Łódź, woj. łódzkie, tel. 042 6339960, faks 042 6319552.
I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO:
Podmiot prawa publicznego.
SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA
II.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego:
Zamówienia dodatkowe nieobjęte zamówieniem podstawowym realizowanym na podstawie umowy z dn. 21 maja 2014 roku nr IP/PN/3/2014 zawartej pomiędzy Teneo Piotr Gregorczyk a Teatrem Wielkim w Łodzi na roboty budowlane polegające na modernizacji Sali baletowej Teatru Wielkiego w Łodzi.
II.2) Rodzaj zamówienia:
Roboty budowlane.
II.3) Określenie przedmiotu zamówienia:
Zamówienia dodatkowe nieobjęte zamówieniem podstawowym realizowanym na podstawie umowy z dn. 21 maja 2014 roku nr IP/PN/3/2014 zawartej pomiędzy Teneo Piotr Gregorczyk a Teatrem Wielkim w Łodzi na roboty budowlane polegające na modernizacji Sali baletowej Teatru Wielkiego w Łodzi - roboty demontażowe i montażowe podłogi i sufitu.
II.4) Wspólny Słownik Zamówień (CPV):
45.00.00.00-7.
SEKCJA III: PROCEDURA
III.1) TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA:
Zamówienie z wolnej ręki
III.2) INFORMACJE ADMINISTRACYJNE
Zamówienie dotyczy projektu/programu finansowanego ze środków Unii Europejskiej:
nie
SEKCJA IV: UDZIELENIE ZAMÓWIENIA
IV.1) DATA UDZIELENIA ZAMÓWIENIA:
21.08.2014.
IV.2) LICZBA OTRZYMANYCH OFERT:
1.
IV.3) LICZBA ODRZUCONYCH OFERT:
0.
IV.4) NAZWA I ADRES WYKONAWCY, KTÓREMU UDZIELONO ZAMÓWIENIA:
- TENEO Piotr Gregorczyk, {Dane ukryte}, 01-982 Warszawa, kraj/woj. mazowieckie.
IV.5) Szacunkowa wartość zamówienia
(bez VAT): 144900,40 PLN.
IV.6) INFORMACJA O CENIE WYBRANEJ OFERTY ORAZ O OFERTACH Z NAJNIŻSZĄ I NAJWYŻSZĄ CENĄ
Cena wybranej oferty:
175500,00
Oferta z najniższą ceną:
175500,00
/ Oferta z najwyższą ceną:
175500,00
Waluta:
PLN.
ZAŁĄCZNIK I
Uzasadnienie udzielenia zamówienia w trybie negocjacji bez ogłoszenia, zamówienia z wolnej ręki albo zapytania o cenę
1. Podstawa prawnaPostępowanie prowadzone jest w trybie zamówienie z wolnej ręki na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. - Prawo zamówień publicznych.
2. Uzasadnienia wyboru trybuNależy podać uzasadnienie faktyczne i prawne wyboru trybu oraz wyjaśnić, dlaczego udzielenie zamówienia jest zgodne z przepisami.
Podstawa prawna: Zgodnie z art. 67 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 907 z późn. zm.) Zamawiający może udzielić zamówienia z wolnej ręki na zamówienia dodatkowe dotychczasowemu wykonawcy robót budowlanych, jeżeli spełnione są następujące przesłanki: 1. zamówienia dodatkowe nie zostały objęte zamówieniem podstawowym, 2. zamówienia dodatkowe nie przekraczają łącznie 50% wartości realizowanego zamówienia, 3. zamówienia dodatkowe są niezbędne do prawidłowego wykonania zamówienia podstawowego, 4. wykonanie zamówień dodatkowych stało się konieczne na skutek sytuacji niemożliwej wcześniej do przewidzenia, jeżeli: a) z przyczyn technicznych lub gospodarczych oddzielenie zamówienia dodatkowego od zamówienia podstawowego wymagałoby poniesienia niewspółmiernie wysokich kosztów lub b) wykonanie zamówienia podstawowego jest uzależnione od wykonania zamówienia dodatkowego. Stan faktyczny: Przedmiot niniejszego wniosku obejmuje wykonanie zamówień dodatkowych dotyczących robót budowlanych, związanych z realizacją umowy nr IP/PN/3/2014 na wykonanie robót budowlanych polegających na modernizacji sali baletowej Teatru Wielkiego w Łodzi. Zakres zamówień dodatkowych obejmuje roboty budowlane wraz z dostawami materiałów, elementów i urządzeń niezbędnymi do ich wykonania. Zakres zamówień dodatkowych, szczegółowo opisany w protokole konieczności, obejmuje między innymi: 1. demontaż istniejącej warstwy podposadzkowej 2. demontaż płyt paździerzowych; 3. wyniesienie gruzu; 4. wykonanie warstw wyrównawczych z podsypki; 5. wykonanie paraizolacji; 6. montaż płyt styrodurowych twardych - odciążenie stropu; 7. ułożenie płyt jastrychowych; 8. usunięcie dodatkowej warstwy sufitu - pod sufitem właściwym, wraz z wywozem gruzu. Wnioskowane roboty należy zakwalifikować jako nie dające się wcześniej przewidzieć ponieważ: 1. Po demontażu posadzki istniejącej na Sali Baletowej stwierdzono że w parunastu miejscach posadzka ta jest popękana oraz pokruszona. Po dokonaniu odkrywek w tych uszkodzonych miejscach okazało się, że miejscowo wykonany jest podkład z płyty paździerzowej, która występuje nie na wszystkich powierzchniach. Całość podłoża odsłoniętego po rozbiórce dodatkowo była zapadnięta i dość poważnie odkształcona. Po konsultacji z Projektantem oraz Inspektorem Nadzoru i wizji lokalnej stwierdzono, że tak wykonana podbudowa pod nowoprojektowaną posadzkę nie zapewnia całkowitej stabilności z zachowaniem parametrów dla posadzki nowej. Ponadto stwierdzono, że istniejąca podbudowa może być niebezpieczna dla zdrowia (kwestia pylenia). Tak więc usunięcie warstw zastanych na budowie okazało się niezbędne, czego nie można było wcześniej przewidzieć z uwagi na nie jednorodny układ warstw i miejscowe spękania, czego bez wykonania zdjęcia całości istniejącej dotychczas posadzki było niemożliwe do przewidzenia. Po demontażu ww. warstw okazało się dodatkowo, że istniejący strop ma parocentymetrowe odchyłki od poziomu co należy również wyrównać i uzupełnić materiałem niepalnym, nietoksycznym oraz pozwalającym na wykonywanie prac w możliwie jak najszybszym terminie bez generowania wilgoci i dodatkowego obciążania stropów istniejących; 2. Po zerwaniu istniejącego sufitu na Sali Baletowej okazało się, że pod warstwą siatki występuje na prawie całej powierzchni dodatkowy 2 sufit o grubości średnio 6 cm, który należy bezwzględnie usunąć ze względu na liczne popękania oraz możliwość odspojenia i oderwania elementów pokruszonych na nowoprojektowany sufit. Po konsultacji z Projektantem i Inspektorem Nadzoru ustalono, że należy tę warstwę dla bezpieczeństwa przyszłej konstrukcji i znajdujących się osób w tym pomieszczeniu bezwzględnie usunąć. Warstwy dodatkowej bez zerwania całości sufitu istniejącego pomimo wykonanych wcześniej odkrywek nie dało się przewidzieć z uwagi na bardzo grubą warstwę starej istniejącej warstwy siatki nad sufitem istniejącym (zasłaniała ona dostęp do innych warstw). Ponadto należy zauważyć, że wartość zamówień dodatkowych stanowi kwotę 142 682,93 zł netto, co w proporcji do wartości zamówienia podstawowego, którego wartość netto wynosi zgodnie z podpisaną umową kwotę 519 520,20 zł, daje 27,5 % wartości realizowanego zamówienia, co powoduje, że przy udzieleniu tego zamówienia nie zostanie przekroczona ustawowa granica 50% wartości zamówienia podstawowego. Uzasadnienie: W tym stanie rzeczy należy stwierdzić, że powyższe zamówienie spełnia wszystkie przesłanki, o których mowa w wyżej powołanym art. 67 ust. 1 pkt 5 p.z.p. W pierwszej kolejności wskazuję, że przedmiotem zamówienia są roboty budowlane nieobjęte zamówieniem podstawowym i nieprzekraczające łącznie 50% wartości realizowanego zamówienia. Po drugie, przedmiot niniejszego postępowania jest niezbędny do wykonania umowy podstawowej, tj. do pełnego i efektywnego wykonania i zakończenia umowę dotyczącej modernizacji sali baletowej Teatru Wielkiego w Łodzi, która została zawarta w dniu 21 maja 2014 r. Udzielenie zamówienia podstawowego nastąpiło po przeprowadzeniu procedury wyłonienia Wykonawcy w trybie przetargu nieograniczonego. Nadto wykonanie zamówienia dodatkowego jest nierozerwalnie związane z podstawowym zakresem umowy z dnia 21 maja 2014 r., wobec czego niemożliwe jest ich rozdzielenie. Wskutek niewykonania zamówienia dodatkowego niemożliwe będzie bowiem wykonanie zamówienia podstawowego zgodnie z warunkami zamówienia określonymi dla zamówienia podstawowego, zwłaszcza w zakresie opisu przedmiotu zamówienia podstawowego. Zakres zamówień dodatkowych technologicznie przenika się i zazębia się z technologią robót podstawowych, a przez to jest nierozerwalny. Również pod względem m.in. organizacji robót i organizacji placu budowy, kwestii gwarancji i rękojmi, roboty podstawowe nie są możliwe do rozdzielenia od zamówienia dodatkowego (nie podlegają logicznemu wydzieleniu). Ponadto nie można prawidłowo i należycie wykonać oraz zakończyć zakresu podstawowej umowy bez wykonania prac wynikających z zakresu zamówień dodatkowych. Po trzecie, robót dodatkowych nie można było przewidzieć na etapie postępowania przetargowego z przyczyn technicznych o obiektywnym charakterze, a rozdzielenie ww. zamówień, ze względu na specyfikę robót budowlanych będących przedmiotem zamówienia, nie jest możliwe bez poniesienia niewspółmiernie wysokich kosztów przez Zamawiającego. Wykonanie zamówień dodatkowych podlega realizacji równoczesnej z realizacją robót podstawowych, co także oznacza, że niemożliwym jest ich rozdzielenie i stworzenie dla nich odrębnego frontu robót. W przypadku wymuszonego rozdziału robót dla dwóch wykonawców należałoby wstrzymać wykonanie umowy podstawowej, dokonać ich inwentaryzacji i stosownych zabezpieczeń, a przy tym ponieść znaczne dodatkowe nakłady finansowe oraz znacząco wydłużyć termin wykonania zamówienia podstawowego. Działanie takie należałoby uznać za nieuzasadnione z punktu widzenia racjonalnego gospodarowania środkami publicznymi. Natomiast ewentualne dopuszczenie do wykonania zamówienia podstawowego bez wykonania zamówienia dodatkowego spowodowałoby, że zamówienie podstawowe nie mogłoby zostać uznane za wykonane zgodnie ze sztuką budowlaną i obowiązującymi przepisami, bądź niezwłocznie po jego wykonaniu należałoby dokonać dewastacji i zniszczenia części wykonanych robót i ich ponownej realizacji z uwzględnieniem zamówień dodatkowych. Opisany wyżej scenariusz jest w żadnej mierze nieuzasadniony zarówno gospodarczo, jak i ekonomicznie, a jego realizacji w efekcie prowadziłaby do marnotrawstwa środków publicznych i narażenia Zamawiającego na zarzut niegospodarności. Dodać trzeba, że nawet przy dołożeniu należytej staranności nie można było przewidzieć, że pojawią się prace objęte wnioskowanym obecnie zakresem zamówienia dodatkowego. Zwrócić trzeba uwagę, że ustawodawca w sposób celowy uwzględnił w obwiązujących przepisach przesłankę wynikającą z art. 67 ust. 1 pkt 5) ustawy Prawo zamówień publicznych, racjonalnie zdając sobie sprawę, że przy wykonywaniu robót budowlanych, praktycznie nieuniknioną jest możliwość zaistnienia konieczności zlecenia zamówień dodatkowych. Wnikliwa analiza specyficznego segmentu jakim jest rynek robót budowlanych wskazuje i dowodzi, że mimo dołożenia należytej staranności, nie można wszystkiego przewidzieć i zaplanować, a brak możliwości przeprowadzenia dużej skali odkrywek przy pracach projektowych dla zadania inwestycyjnego w obliczu braku wcześniejszej dokumentacji technicznej budynku powoduje, że zamówienia dodatkowe są często nieuniknione. Ponadto w wyroku z dnia 11 lutego 2013 r., KIO 212/13, Krajowa Izba Odwoławcza, odnosząc się do możliwości udzielania zamówień dodatkowych lub uzupełniających na roboty budowlane, stwierdziła, że: Zastosowanie wynagrodzenia ryczałtowego nie wyklucza także możliwości udzielenia wykonawcy zamówień dodatkowych, nieobjętych zamówieniem podstawowym, których wykonanie stało się konieczne na skutek sytuacji niemożliwej wcześniej do przewidzenia, po spełnieniu przesłanek określonych w art. 67 ust. 1 pkt 5 ustawy Prawo zamówień publicznych. Ponadto w wyroku z dnia 5 lutego 2013 r., KIO 171/13, Krajowa Izba Odwoławcza stwierdziła, że: W razie konieczności wykonania robót niespodziewanych, które nie zostały objęte opisem przedmiotu zamówienia, gdyż nie były przewidziane projektem, a mogą okazać się nieodzowne do wykonania, dla osiągnięcia zakładanego rezultatu umowy, w przypadku ziszczenia się wszystkich przesłanek art. 67 ust. 1 pkt 5 ustawy Prawo zamówień publicznych, niezależnie od charakteru ustalonego wynagrodzenia, pozostając w zgodności z przepisami ustawy - Prawo zamówień publicznych - zamawiający ma możliwość udzielenia zamówień dodatkowych, za odpłatnością ustaloną odrębną umową, co nie pozostaje w kolizji z przepisami art. 140 ust. 3 i art. 144 ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych. Reasumując, powyższe rozważania prowadzą do jednoznacznego wniosku, że wykonanie robót dodatkowych należy powierzyć dotychczasowemu Wykonawcy umowy podstawowej, tj. TENEO Piotr Gregorczyk z siedzibą w Warszawie (01-982) przy ul. Trylogii 2/16. Zwrócić należy również uwagę, że wykonanie wnioskowanych prac na obecnym etapie pozwoli na wykonanie zamówienia podstawowego, gdyż ze względów technicznych, technologicznych, organizacyjnych, niemożliwym jest zakończenie podstawowego zakresu robót bez realizacji zamówienia dodatkowego, co powoduje uzależnienie wykonania umowy podstawowej od wykonania dodatkowego zamówienia. Przy tym także przyczyny techniczne wskazują na to, że oddzielenie zamówienia podstawowego od dodatkowego wymagałoby poniesienia niewspółmiernie wysokich kosztów, a nawet strat z uszczerbkiem dla finansów publicznych. Uwzględniając przedstawione argumenty i okoliczności faktyczne oraz prawne uznać należy, że zostały spełnione przesłanki z art. 67 ust. 1 pkt 5 lit. a) i b) ustawy Prawo zamówień publicznych. Wskazany pogląd potwierdza również wyciąg z Wytycznych dotyczących interpretacji przesłanek pozwalających na przeprowadzenie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego w trybie negocjacji z ogłoszeniem, dialogu konkurencyjnego, negocjacji bez ogłoszenia, zamówienia z wolnej ręki i zapytania o cenę opublikowane przez Urząd Zamówień Publicznych w 2010 roku: Udzielenie zamówienia dodatkowego musi zatem być ściśle powiązane z prawidłowym wykonaniem zamówienia podstawowego, tzn. takim wykonaniem tego zamówienia, aby spełniało ono podstawowe wymagania funkcjonalne, zgodne z potrzebami zamawiającego. Udzielane w trybie zamówienia z wolnej ręki zamówienia dodatkowe muszą być niezbędne do wykonania zamówienia podstawowego. Konieczność udzielenia zamówienia dodatkowego musi wynikać z sytuacji niemożliwej do przewidzenia, czyli takiej, której nie można było stwierdzić na etapie przygotowania postępowania przy zachowaniu przez zamawiającego należytej staranności. Zastosowanie w opisanej sytuacji trybu zamówienia z wolnej ręki w żadnej mierze nie narusza zasad udzielania zamówień publicznych, w szczególności zasady uczciwej konkurencji Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że zostały spełnione przesłanki z art. 67 ust. 1 pkt 5 lit. a) i b) ustawy Prawo zamówień publicznych, a tym samym udzielenie zamówienia w trybie z wolnej ręki jest w pełni uzasadnione
Dane postępowania
ID postępowania BZP/TED: | 27282020140 |
---|---|
ID postępowania Zamawiającego: | |
Data publikacji zamówienia: | 2014-08-13 |
Rodzaj zamówienia: | roboty budowlane |
Tryb& postępowania [WR]: | Zamówienia z wolnej ręki |
Czas na realizację: | - |
Wadium: | - |
Oferty uzupełniające: | NIE |
Oferty częściowe: | NIE |
Oferty wariantowe: | NIE |
Przewidywana licyctacja: | NIE |
Ilość części: | 1 |
Kryterium ceny: | 100% |
WWW ogłoszenia: | www.operalodz.com |
Informacja dostępna pod: | |
Okres związania ofertą: | 0 dni |
Kody CPV
45000000-7 | Roboty budowlane |
Wyniki
Nazwa części | Wykonawca | Data udzielenia | Wartość |
---|---|---|---|
Zamówienia dodatkowe nieobjęte zamówieniem podstawowym realizowanym na podstawie umowy z dn. 21 maja 2014 roku nr IP/PN/3/2014 zawartej pomiędzy Teneo Piotr Gregorczyk a Teatrem Wielkim w Łodzi na roboty budowlane polegające na modernizacji Sali bal | TENEO Piotr Gregorczyk Warszawa | 2014-08-29 | 175 500,00 |
Barometr Ryzyka NadużyćRaport końcowy na temat potencjalnego ryzyka nadużyć dla wskazanej części wyniku postępowania przetargowego. Data udzielenia: 2014-08-29 Dotyczy cześci nr: 1 Kody CPV: 450000007 Ilość podmiotów składających się na wykonawcę: 1 Kwota oferty w PLN: 175 500,00 zł Minimalna złożona oferta: 175 500,00 zł Ilość złożonych ofert: 1 Ilość ofert odrzuconych przez zamawiającego: 0 Minimalna złożona oferta: 175 500,00 zł Maksymalna złożona oferta: 175 500,00 zł |