Opracowanie i przeprowadzenie ewaluacji projektów systemowych OPS i PCPR realizowanych w ramach Działania 7.1 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, w oparciu założenia do ewaluacji projektów systemowych Ośrodków Pomocy Społecznej i Powiatowych Centrów Pomocy Rodzinie z terenu województwa mazowieckiego, realizowanych przed 2010 rokiem w ramach Działania 7.1 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Ministerstwa Rozwoju Regionalnego oraz opracowanie i przeprowadzenie ewaluacji projektu systemowego PO KL realizowanego przez MCPS.
Opis przedmiotu przetargu: Przedmiotem pierwszej części zamówienia jest przeprowadzenie ewaluacji projektów systemowych OPS i PCPR realizowanych w ramach Działania 7.1 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, w oparciu założenia do ewaluacji projektów systemowych Ośrodków Pomocy Społecznej i Powiatowych Centrów Pomocy Rodzinie z terenu województwa mazowieckiego, realizowanych przed 2010 rokiem w ramach Działania 7.1 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Ministerstwa Rozwoju Regionalnego. I. Cel ewaluacji projektów systemowych 1. Głównym celem ewaluacji projektów systemowych, realizowanych w Poddziałaniu 7.1.1 oraz 7.1.2 PO KL jest ocena jakości wsparcia przewidzianego w tych projektach systemowych oraz pozyskanie kompleksowej wiedzy na temat sposobu zarządzania i wdrażania przedmiotowych projektów. Wynikiem przeprowadzonej ewaluacji powinny być trafne i użyteczne rekomendacje, służące poprawie jakości przygotowywanych projektów systemowych oraz bardziej skutecznemu i efektywnemu ich wdrażaniu w kolejnych latach programowania. 2. Cele szczegółowe ewaluacji to: 1) ocena jakości wykorzystanych w projektach systemowych narzędzi, instrumentów oraz zastosowanych form pomocy społecznej pod kątem ich trafności, skuteczności i efektywności, w efekcie której zaproponowane zostaną rozwiązania o charakterze systemowym, które będzie można powszechnie uznać jako rozwiązania modelowe i stosować w przyszłości; 2) ocena potencjału beneficjentów oraz jakości zarządzania w projektach systemowych, w tym zasobów beneficjentów systemowych, służących skutecznej i efektywnej realizacji projektów oraz stopnia przygotowania do realizacji projektów systemowych; 3) identyfikacja barier i problemów: związanych z wdrażaniem projektów systemowych, realizowanych w ramach Poddziałania 7.1.1 oraz Poddziałania 7.1.2 PO KL; powodujących nieprzystępowanie niektórych OPS/PCPR do realizacji projektów systemowych; powodujących, że niektóre OPS/PCPR zrezygnowały z realizacji projektów systemowych; 4) identyfikacja potrzeb beneficjentów systemowych Poddziałania 7.1.1 oraz Poddziałania 7.1.2 PO KL, związanych z realizacją projektów systemowych; 5) ocena stopnia efektywności i jakości współpracy beneficjentów systemowych z instytucjami zaangażowanymi w realizację PO KL, innymi instytucjami lokalnymi oraz partnerami (w przypadku realizacji projektów w partnerstwie). II. Kryteria ewaluacyjne Kryteria ewaluacyjne, które powinny zostać zastosowane w ramach badania to: 1. Trafność - rozumiana jako ocena sposobu doboru zastosowanych w projektach systemowych narzędzi, instrumentów oraz form pomocy społecznej pod kątem realizacji celów interwencji EFS w ramach PO KL (celów projektów systemowych, celu Działania 7.1, celu szczegółowego nr 1 Priorytetu VII, celu szczegółowego nr 2 PO KL), a także zapisów lokalnych strategii rozwiązywania problemów społecznych 2. Skuteczność - rozumiana jako stopień, w jakim wdrażane w projektach działania poprzez wykorzystane narzędzia, instrumenty oraz formy pomocy społecznej przyczyniają się do realizacji celów projektów systemowych OPS PCPR oraz Działania 7.1, celu szczegółowego nr 1 Priorytetu VII, celu szczegółowego nr 2 PO KL 3. Efektywność - rozumiana jako stosunek uzyskanych efektów (osiągniętych celów, rezultatów projektów systemowych) do poniesionych nakładów finansowych, rzeczowych, kadrowych, czasowych, a także fakt dysponowania przez beneficjentów systemowych odpowiednimi zasobami niezbędnymi do sprawnej realizacji projektów 4. Spójność - rozumiana jako stopień komplementarności (uzupełniania się) oraz kompleksowości (wszechstronności) narzędzi, instrumentów oraz form pomocy społecznej zastosowanych w projektach systemowych z Poddziałania 7.1.1 oraz 7.1.2 PO KL III. Pytania ewaluacyjne Raport z badania musi przedstawiać odpowiedzi na następujące pytania: 1. W jakim stopniu stosowane w projektach narzędzia, instrumenty i formy pomocy społecznej są właściwie dobrane i przyczyniają się do realizacji celów projektów systemowych oraz celu całego Działania 7.1 PO KL? Czy projekty są zgodne z lokalnymi strategiami rozwiązywania problemów społecznych (zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 1 oraz art. 19 pkt 1 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej)? 2. Które narzędzia, instrumenty i formy pomocy społecznej, zastosowane w projektach systemowych są najbardziej skuteczne (najlepiej przyczyniają się do realizacji celów i osiągnięcia rezultatów projektów systemowych OPS/PCPR oraz celu całego Działania 7.1 PO KL, jak również celu szczegółowego nr 1 Priorytetu VII PO KL oraz celu szczegółowego nr 2 PO KL)? 3. W jakim stopniu narzędzia i instrumenty, stosowane w ramach projektów systemowych są zróżnicowane, komplementarne względem siebie (uzupełniają się) oraz kompleksowe (działają wszechstronnie i wyczerpująco)? 4. Czy projekty systemowe w Poddziałaniu 7.1.1 oraz Poddziałaniu 7.1.2 PO KL są skutecznie zarządzane (czy budżet jest wydatkowany w założonym wymiarze, a zadania realizowane zgodnie z harmonogramem, określonym we wniosku o dofinansowanie projektu?; czy wartości docelowe wskaźników w ramach Działania 7.1, określone dla województwa w danym roku obowiązywania Planu Działania są przez beneficjentów systemowych osiągane?; czy przepływ informacji pomiędzy beneficjentami a uczestnikami jest wystarczający do skutecznej i sprawnej realizacji projektu?) 5. W jakim stopniu stosowane w projektach narzędzia, instrumenty i formy pomocy społecznej są efektywne (czy osiągnięte w projektach rezultaty można było zrealizować przy użyciu innych zasobów lub w krótszym okresie czasu)? 6. W jakim stopniu beneficjenci systemowi Poddziałania 7.1.1 oraz Poddziałania 7.1.2 PO KL są przygotowani do realizacji projektów systemowych (dysponują odpowiednim potencjałem finansowym, rzeczowym, kadrowym oraz czasowym, niezbędnym do sprawnej i efektywnej realizacji działań, określonych we wnioskach o dofinansowanie projektów systemowych)? 7. Czy w ramach rezerwy alokacji przeznaczonej na Działanie 7.1 PO KL w danym regionie przewidziano środki na zatrudnienie w projektach systemowych OPS i PCPR dodatkowych pracowników socjalnych lub doradców ds. osób niepełnosprawnych? Jeśli tak, to w jakim stopniu zatrudnienie tych pracowników zwiększyło poziom skuteczności i efektywności realizowanych projektów? Jeżeli nie zatrudniono takich pracowników, to jakie były tego powody? 8. Dlaczego niektóre OPS/PCPR nie przystąpiły do projektów lub zrezygnowały z ich realizacji w kolejnym roku trwania projektu? Jakie są przyczyny podejmowania takich decyzji? 9. Jakich problemów doświadczają beneficjenci systemowi Poddziałania 7.1.1 oraz Poddziałania 7.1.2 w trakcie i w związku z realizacją projektów systemowych? Jakie działania podejmują w celu rozwiązania pojawiających się w trakcie realizacji projektu problemów? Z kim się kontaktują? Jakie metody i sposoby wykorzystują w celu rozwiązania tych problemów? Gdzie poszukują informacji na ten temat? Czy i od kogo uzyskują ewentualną pomoc w tym zakresie? 10. Jakie są potrzeby i oczekiwania beneficjentów systemowych Poddziałania 7.1.1 oraz Poddziałania 7.1.2 PO KL, związane ze wsparciem ze strony ROPS, realizowanym w ramach projektów systemowych z Poddziałania 7.1.3 PO KL ? 11. Jak beneficjenci systemowi Poddziałania 7.1.1 oraz Poddziałania 7.1.2 PO KL oceniają współpracę z innymi instytucjami lokalnymi (w tym przede wszystkim z publicznymi służbami zatrudnienia), organizacjami pozarządowymi, a także IP PO KL? 12. W jakim stopniu współpraca beneficjentów systemowych z partnerami jest skuteczna i efektywna? Jak beneficjenci systemowi oceniają jakość komunikacji pomiędzy liderem projektu a partnerami? Czy występują jakiekolwiek problemy we współpracy partnerskiej, a jeśli tak - to jakie? IV. Minimum metodologiczne d) Analiza danych zastanych (desk research) - analizie poddane zostaną: a. wybrane przez MCPS (lub wykonawcę) wnioski o dofinansowanie projektów systemowych z Poddziałania 7.1.1 oraz Poddziałania 7.1.2 z 2009 r. dobór wniosków do analizy - losowy, wg następującego schematu: i. jeżeli liczba wniosków w regionie >150 to analiza powinna obejmować co najmniej 50% projektów systemowych, ii. jeżeli liczba wniosków w regionie mieści się w przedziale 100-150, to analiza powinna obejmować co najmniej 60% zrealizowanych projektów systemowych, iii. jeżeli liczba wniosków w regionie <100, to analiza powinna obejmować co najmniej 70% projektów systemowych; b. zapisy dokumentów programowych PO KL: i. Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, ii. Szczegółowego Opisu Priorytetów PO KL, iii. Zasad przygotowania, realizacji oraz rozliczania projektów systemowych OPS, PCPR oraz ROPS c. lokalne (gminne/powiatowe) strategie rozwiązywania problemów społecznych (jeśli istnieją) w jednostkach samorządu terytorialnego, w których były realizowane projekty systemowe z Poddziałania 7.1.1 oraz Poddziałania 7.1.2 PO KL - liczba strategii dobrana analogicznie jak liczba wniosków o dofinansowanie; d. wyniki badań ewaluacyjnych IP/IP2 PO KL, dotyczących oceny wsparcia w zakresie integracji społecznej udzielanego ze środków finansowych PO KL (jeśli takie badania były w danym regionie przeprowadzone); e) Wywiady pogłębione (IDI) - prowadzone z koordynatorami projektów systemowych z Podziałania 7.1.1 i Poddziałania 7.1.2 PO KL - dobór respondentów do wywiadów w OPS/PCPR - losowy (co najmniej 5 wywiadów w każdym regionie); dyspozycje do wywiadu zawarte zostały w Załączniku 2. f) Ankieta internetowa (CAWI), skierowana do kierowników wszystkich OPS/PCPR w danym regionie - realizowana w 2010 r.; wzór ankiety do wykorzystania zawarty jest w Załączniku 1. g) Studia przypadków (case studies) - dobrane celowo w każdym regionie; studia przypadków powinny polegać na szczegółowej analizie wniosku o dofinansowanie, dokumentacji projektowej oraz wizyt, uwzględniających obserwację w miejscu realizacji projektu; szczególnie istotna jest w tym przypadku możliwość wskazania i opisania tzw. dobrych praktyk, czyli przykładów inicjatyw i rozwiązań, które mogą być wskazane jako skuteczne formy przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu. V. Obowiązki Wykonawcy 1. od Wykonawcy oczekuje się: a) współpracy z MCPS, polegającej na przygotowaniu narzędzi badawczych (wywiadu CAWI na podstawie zamieszczonego w założeniach wzoru kwestionariusza oraz szczegółowych pytań do wywiadów IDI na postawie dyspozycji z Załącznika 2.) oraz materiałów do badania; b) pozostawania w stałym kontakcie z MCPS (spotkania odpowiednio do potrzeb, kontakt telefoniczny, e-mail, wyznaczenie osoby do kontaktów roboczych); c) informowania o stanie prac, pojawiających się problemach i innych zagadnieniach istotnych dla realizacji badania; d) przekazania MCPS wstępnej wersji raportu końcowego oraz ostatecznej wersji raportu końcowego, narzędzi badawczych oraz wszystkich baz danych. 2. Obowiązkiem Wykonawcy jest zapewnienie respondentom pełnej anonimowości w celu uzyskania jak najbardziej wiarygodnych danych. 3. Wszystkie materiały przygotowane w trakcie badania (m.in. kwestionariusze, raporty) powinny być opatrzone godłem UE oraz logo Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki oraz informacją o współfinansowaniu badania ze środków UE, w formie zapisu: Badanie ewaluacyjne współfinansowane przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Użyte emblematy i sformułowania muszą być zgodne z zasadami wizualizacji PO KL. VI. Struktura raportu końcowego Raport końcowy nie powinien zawierać więcej niż 50 stron A4 (bez załączników) i powinien składać się z następujących elementów: maksymalnie 2 strony A4 w formie podsumowania, w którym zebrane zostaną najistotniejsze wyniki i rekomendacje; streszczenie w języku polskim (istotne wyniki wraz z rekomendacjami; objętość do 5 stron A4); streszczenie powinno być zawarte w osobnym dokumencie; spis treści; wprowadzenie (opisu przedmiotu badania, celów badania); opis wyników badania (wraz z ich analizą i interpretacją); wnioski (podsumowanie badania z uwzględnieniem specyfiki badanego obszaru) i ponumerowane rekomendacje w formie tabelarycznej, zredagowane wg wzoru z Załącznika 3; aneksy, przedstawiające zestawienia danych oraz zastosowane narzędzia badawcze. Opis przedmiotu drugiej części zamówienia na przeprowadzenie ewaluacji projektu systemowego Mazowieckiego Centrum Polityki Społecznej, realizowanego w ramach Działania 7.1 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Przedmiotem zamówienia jest przeprowadzenie Projektu systemowego POKL realizowanego w ramach Działania 7.1.3 przez MCPS . Przedmiotem drugiej części zamówienia jest przeprowadzenie ewaluacji projektu systemowego realizowanego przez Mazowieckiego Centrum Polityki Społecznej. Głównym celem ewaluacji jest ocena jakości działań realizowanych przez MCPS w projekcie oraz pozyskanie wiedzy na temat czynników mających wpływ na sposób udzielanego wsparcia jednostkom pomocy społecznej realizującym działania aktywnej integracji. Cele szczegółowe ewaluacji; 1. Ocena jakości przeprowadzanych szkoleń pod względem doboru tematyki szkoleń, seminariów, konferencji , wizyt studyjnych w efekcie której będzie można dokonać zmiany co do doboru tematyki szkoleń i pozostałych działań aby osiągnąć jak najwyższą jakość i przydatność szkoleń organizowanych w kolejnych latach. 2. Ocena jakość prowadzonych szkoleń w odniesieniu do wykładowców informacje z tej części ewaluacji pozwolą na dobór najlepszych wykładowców w poszczególnej tematyce na kolejne lata, oraz na analizę ponoszonych kosztów w stosunku do jakości świadczonej usługi. 3. Ocena jakości bazy szkoleniowej tj. miejsca doboru szkolenia, jakości zakwaterowania, w trakcie; szkoleń, seminariów, konferencji , co pozwoli na określenie stopnia przydatności wybranej bazy do potrzeb odbiorców w celu zapewnienia optymalnych warunków dla realizacji działań oraz analizę ponoszonych kosztów w stosunku do osiąganej jakości usług. 4. Ocenę stopnia aktywności pracowników poszczególnych podmiotów jednostek pomocy społecznej i organizacji realizujących aktywną integrację uczestniczących w szkoleniach seminariach i konferencjach. Dane uzyskane w wyniku badania pozwolą na przeprowadzenie analizy porównawczej pozwalającej na określenie efektywności prowadzonych działań szkoleniowych przez MCPS w zakresie realizacji projektów systemowych prowadzonych na terenie Mazowsza. Kryteria ewaluacyjne Trafność - rozumiana jako jakość doboru tematyki szkoleń, konferencji, seminariów do potrzeb uczestników. Skuteczność - rozumiana jako stopień jakości kadry wykładowców oraz jakości miejsca odbywania szkoleń w stosunku do oceny ich ogólnej przydatności dla uczestników. Efektywność - rozumiana jako stosunek liczby uczestników projektu do zakładanych rezultatów projektu. Spójność - rozumiana jako stopień wykorzystania możliwości uczestnictwa w szkoleniach, seminariach, konferencjach na realizację przez poszczególne instytucje pomocy społecznej projektów systemowych. Pytania ewaluacyjne; Raport musi przedstawić odpowiedzi na następujące pytania. 1. Przedstawiciele, których instytucji i organizacji są najaktywniejszymi uczestnikami oferowanych działań? 2. Które tematy szkoleń seminariów i konferencji są najbardziej cenione i w jaki stopniu? 3. Którzy z wykładowców są najbardziej cenieni przez odbiorców szkoleń, seminariów i konferencji. 4. W jakich miejscach i w jakich warunkach powinny być organizowane najefektywniejsze szkolenia. 5. Jaki wpływ ma uczestnictwo w szkoleniach poszczególnych pracowników na zaangażowane instytucji pomocy społecznej w realizację projektów systemowych. Analiza danych zastanych; Analizie poddane zostaną: a) Analiza ankiet ewaluacyjnych uczestników działań projektu za 2009 rok i w okresie styczeń-wrzesień 2010. b) Analiza dokumentów w formie papierowej i elektronicznej pozostająca w dyspozycji MCPS. Obowiązki wykonawcy; Od wykonawcy oczekuje się; a) współpracy z Zamawiającym, polegającej na przygotowaniu narzędzi badawczych oraz materiałów do badania; b) pozostawania w stałym kontakcie z Zamawiającym (spotkania odpowiednio do potrzeb, kontakt telefoniczny, e-mail, wyznaczenie osoby do kontaktów roboczych); c) informowania o stanie prac, pojawiających się problemach i innych zagadnieniach istotnych dla realizacji badania; d) przekazania Zamawiającemu wstępnej wersji raportu końcowego oraz ostatecznej wersji raportu końcowego (zgodnie z szczegółowym harmonogramem ustalonym przez MCPS), narzędzi badawczych oraz wszystkich baz danych. Harmonogram realizacji zamówienia a. Przeprowadzenie badań ewaluacyjnych do 15.11.2010 r. b. Przeprowadzenie analizy danych z badań i sporządzenie wstępnej wersji raportu końcowego do dnia 30 .11.2010r. c. Przekazanie ostatecznej wersji raportu końcowego z badania ewaluacyjnego do 15.12.2010 r. d. Przekazanie skróconej wersji raportu przygotowanej do publikacji do 20.12.2010.
Warszawa: Opracowanie i przeprowadzenie ewaluacji projektów systemowych OPS i PCPR realizowanych w ramach Działania 7.1 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, w oparciu założenia do ewaluacji projektów systemowych Ośrodków Pomocy Społecznej i Powiatowych Centrów Pomocy Rodzinie z terenu województwa mazowieckiego, realizowanych przed 2010 rokiem w ramach Działania 7.1 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Ministerstwa Rozwoju Regionalnego oraz opracowanie i przeprowadzenie ewaluacji projektu systemowego PO KL realizowanego przez MCPS.
Numer ogłoszenia: 232435 - 2010; data zamieszczenia: 27.08.2010
OGŁOSZENIE O ZAMÓWIENIU - usługi
Zamieszczanie ogłoszenia:
obowiązkowe.
Ogłoszenie dotyczy:
zamówienia publicznego.
SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY
I. 1) NAZWA I ADRES:
Mazowieckie Centrum Polityki Społecznej , ul. Nowogrodzka 62A, 02-002 Warszawa, woj. mazowieckie, tel. 022 6224232, faks 022 6224732.
Adres strony internetowej zamawiającego:
www.mcps.mazovia.pl
I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO:
Administracja samorządowa.
SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA
II.1) OKREŚLENIE PRZEDMIOTU ZAMÓWIENIA
II.1.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego:
Opracowanie i przeprowadzenie ewaluacji projektów systemowych OPS i PCPR realizowanych w ramach Działania 7.1 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, w oparciu założenia do ewaluacji projektów systemowych Ośrodków Pomocy Społecznej i Powiatowych Centrów Pomocy Rodzinie z terenu województwa mazowieckiego, realizowanych przed 2010 rokiem w ramach Działania 7.1 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Ministerstwa Rozwoju Regionalnego oraz opracowanie i przeprowadzenie ewaluacji projektu systemowego PO KL realizowanego przez MCPS..
II.1.2) Rodzaj zamówienia:
usługi.
II.1.3) Określenie przedmiotu oraz wielkości lub zakresu zamówienia:
Przedmiotem pierwszej części zamówienia jest przeprowadzenie ewaluacji projektów systemowych OPS i PCPR realizowanych w ramach Działania 7.1 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, w oparciu założenia do ewaluacji projektów systemowych Ośrodków Pomocy Społecznej i Powiatowych Centrów Pomocy Rodzinie z terenu województwa mazowieckiego, realizowanych przed 2010 rokiem w ramach Działania 7.1 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Ministerstwa Rozwoju Regionalnego. I. Cel ewaluacji projektów systemowych 1. Głównym celem ewaluacji projektów systemowych, realizowanych w Poddziałaniu 7.1.1 oraz 7.1.2 PO KL jest ocena jakości wsparcia przewidzianego w tych projektach systemowych oraz pozyskanie kompleksowej wiedzy na temat sposobu zarządzania i wdrażania przedmiotowych projektów. Wynikiem przeprowadzonej ewaluacji powinny być trafne i użyteczne rekomendacje, służące poprawie jakości przygotowywanych projektów systemowych oraz bardziej skutecznemu i efektywnemu ich wdrażaniu w kolejnych latach programowania. 2. Cele szczegółowe ewaluacji to: 1) ocena jakości wykorzystanych w projektach systemowych narzędzi, instrumentów oraz zastosowanych form pomocy społecznej pod kątem ich trafności, skuteczności i efektywności, w efekcie której zaproponowane zostaną rozwiązania o charakterze systemowym, które będzie można powszechnie uznać jako rozwiązania modelowe i stosować w przyszłości; 2) ocena potencjału beneficjentów oraz jakości zarządzania w projektach systemowych, w tym zasobów beneficjentów systemowych, służących skutecznej i efektywnej realizacji projektów oraz stopnia przygotowania do realizacji projektów systemowych; 3) identyfikacja barier i problemów: związanych z wdrażaniem projektów systemowych, realizowanych w ramach Poddziałania 7.1.1 oraz Poddziałania 7.1.2 PO KL; powodujących nieprzystępowanie niektórych OPS/PCPR do realizacji projektów systemowych; powodujących, że niektóre OPS/PCPR zrezygnowały z realizacji projektów systemowych; 4) identyfikacja potrzeb beneficjentów systemowych Poddziałania 7.1.1 oraz Poddziałania 7.1.2 PO KL, związanych z realizacją projektów systemowych; 5) ocena stopnia efektywności i jakości współpracy beneficjentów systemowych z instytucjami zaangażowanymi w realizację PO KL, innymi instytucjami lokalnymi oraz partnerami (w przypadku realizacji projektów w partnerstwie). II. Kryteria ewaluacyjne Kryteria ewaluacyjne, które powinny zostać zastosowane w ramach badania to: 1. Trafność - rozumiana jako ocena sposobu doboru zastosowanych w projektach systemowych narzędzi, instrumentów oraz form pomocy społecznej pod kątem realizacji celów interwencji EFS w ramach PO KL (celów projektów systemowych, celu Działania 7.1, celu szczegółowego nr 1 Priorytetu VII, celu szczegółowego nr 2 PO KL), a także zapisów lokalnych strategii rozwiązywania problemów społecznych 2. Skuteczność - rozumiana jako stopień, w jakim wdrażane w projektach działania poprzez wykorzystane narzędzia, instrumenty oraz formy pomocy społecznej przyczyniają się do realizacji celów projektów systemowych OPS PCPR oraz Działania 7.1, celu szczegółowego nr 1 Priorytetu VII, celu szczegółowego nr 2 PO KL 3. Efektywność - rozumiana jako stosunek uzyskanych efektów (osiągniętych celów, rezultatów projektów systemowych) do poniesionych nakładów finansowych, rzeczowych, kadrowych, czasowych, a także fakt dysponowania przez beneficjentów systemowych odpowiednimi zasobami niezbędnymi do sprawnej realizacji projektów 4. Spójność - rozumiana jako stopień komplementarności (uzupełniania się) oraz kompleksowości (wszechstronności) narzędzi, instrumentów oraz form pomocy społecznej zastosowanych w projektach systemowych z Poddziałania 7.1.1 oraz 7.1.2 PO KL III. Pytania ewaluacyjne Raport z badania musi przedstawiać odpowiedzi na następujące pytania: 1. W jakim stopniu stosowane w projektach narzędzia, instrumenty i formy pomocy społecznej są właściwie dobrane i przyczyniają się do realizacji celów projektów systemowych oraz celu całego Działania 7.1 PO KL? Czy projekty są zgodne z lokalnymi strategiami rozwiązywania problemów społecznych (zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 1 oraz art. 19 pkt 1 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej)? 2. Które narzędzia, instrumenty i formy pomocy społecznej, zastosowane w projektach systemowych są najbardziej skuteczne (najlepiej przyczyniają się do realizacji celów i osiągnięcia rezultatów projektów systemowych OPS/PCPR oraz celu całego Działania 7.1 PO KL, jak również celu szczegółowego nr 1 Priorytetu VII PO KL oraz celu szczegółowego nr 2 PO KL)? 3. W jakim stopniu narzędzia i instrumenty, stosowane w ramach projektów systemowych są zróżnicowane, komplementarne względem siebie (uzupełniają się) oraz kompleksowe (działają wszechstronnie i wyczerpująco)? 4. Czy projekty systemowe w Poddziałaniu 7.1.1 oraz Poddziałaniu 7.1.2 PO KL są skutecznie zarządzane (czy budżet jest wydatkowany w założonym wymiarze, a zadania realizowane zgodnie z harmonogramem, określonym we wniosku o dofinansowanie projektu?; czy wartości docelowe wskaźników w ramach Działania 7.1, określone dla województwa w danym roku obowiązywania Planu Działania są przez beneficjentów systemowych osiągane?; czy przepływ informacji pomiędzy beneficjentami a uczestnikami jest wystarczający do skutecznej i sprawnej realizacji projektu?) 5. W jakim stopniu stosowane w projektach narzędzia, instrumenty i formy pomocy społecznej są efektywne (czy osiągnięte w projektach rezultaty można było zrealizować przy użyciu innych zasobów lub w krótszym okresie czasu)? 6. W jakim stopniu beneficjenci systemowi Poddziałania 7.1.1 oraz Poddziałania 7.1.2 PO KL są przygotowani do realizacji projektów systemowych (dysponują odpowiednim potencjałem finansowym, rzeczowym, kadrowym oraz czasowym, niezbędnym do sprawnej i efektywnej realizacji działań, określonych we wnioskach o dofinansowanie projektów systemowych)? 7. Czy w ramach rezerwy alokacji przeznaczonej na Działanie 7.1 PO KL w danym regionie przewidziano środki na zatrudnienie w projektach systemowych OPS i PCPR dodatkowych pracowników socjalnych lub doradców ds. osób niepełnosprawnych? Jeśli tak, to w jakim stopniu zatrudnienie tych pracowników zwiększyło poziom skuteczności i efektywności realizowanych projektów? Jeżeli nie zatrudniono takich pracowników, to jakie były tego powody? 8. Dlaczego niektóre OPS/PCPR nie przystąpiły do projektów lub zrezygnowały z ich realizacji w kolejnym roku trwania projektu? Jakie są przyczyny podejmowania takich decyzji? 9. Jakich problemów doświadczają beneficjenci systemowi Poddziałania 7.1.1 oraz Poddziałania 7.1.2 w trakcie i w związku z realizacją projektów systemowych? Jakie działania podejmują w celu rozwiązania pojawiających się w trakcie realizacji projektu problemów? Z kim się kontaktują? Jakie metody i sposoby wykorzystują w celu rozwiązania tych problemów? Gdzie poszukują informacji na ten temat? Czy i od kogo uzyskują ewentualną pomoc w tym zakresie? 10. Jakie są potrzeby i oczekiwania beneficjentów systemowych Poddziałania 7.1.1 oraz Poddziałania 7.1.2 PO KL, związane ze wsparciem ze strony ROPS, realizowanym w ramach projektów systemowych z Poddziałania 7.1.3 PO KL ? 11. Jak beneficjenci systemowi Poddziałania 7.1.1 oraz Poddziałania 7.1.2 PO KL oceniają współpracę z innymi instytucjami lokalnymi (w tym przede wszystkim z publicznymi służbami zatrudnienia), organizacjami pozarządowymi, a także IP PO KL? 12. W jakim stopniu współpraca beneficjentów systemowych z partnerami jest skuteczna i efektywna? Jak beneficjenci systemowi oceniają jakość komunikacji pomiędzy liderem projektu a partnerami? Czy występują jakiekolwiek problemy we współpracy partnerskiej, a jeśli tak - to jakie? IV. Minimum metodologiczne d) Analiza danych zastanych (desk research) - analizie poddane zostaną: a. wybrane przez MCPS (lub wykonawcę) wnioski o dofinansowanie projektów systemowych z Poddziałania 7.1.1 oraz Poddziałania 7.1.2 z 2009 r. dobór wniosków do analizy - losowy, wg następującego schematu: i. jeżeli liczba wniosków w regionie >150 to analiza powinna obejmować co najmniej 50% projektów systemowych, ii. jeżeli liczba wniosków w regionie mieści się w przedziale 100-150, to analiza powinna obejmować co najmniej 60% zrealizowanych projektów systemowych, iii. jeżeli liczba wniosków w regionie <100, to analiza powinna obejmować co najmniej 70% projektów systemowych; b. zapisy dokumentów programowych PO KL: i. Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, ii. Szczegółowego Opisu Priorytetów PO KL, iii. Zasad przygotowania, realizacji oraz rozliczania projektów systemowych OPS, PCPR oraz ROPS c. lokalne (gminne/powiatowe) strategie rozwiązywania problemów społecznych (jeśli istnieją) w jednostkach samorządu terytorialnego, w których były realizowane projekty systemowe z Poddziałania 7.1.1 oraz Poddziałania 7.1.2 PO KL - liczba strategii dobrana analogicznie jak liczba wniosków o dofinansowanie; d. wyniki badań ewaluacyjnych IP/IP2 PO KL, dotyczących oceny wsparcia w zakresie integracji społecznej udzielanego ze środków finansowych PO KL (jeśli takie badania były w danym regionie przeprowadzone); e) Wywiady pogłębione (IDI) - prowadzone z koordynatorami projektów systemowych z Podziałania 7.1.1 i Poddziałania 7.1.2 PO KL - dobór respondentów do wywiadów w OPS/PCPR - losowy (co najmniej 5 wywiadów w każdym regionie); dyspozycje do wywiadu zawarte zostały w Załączniku 2. f) Ankieta internetowa (CAWI), skierowana do kierowników wszystkich OPS/PCPR w danym regionie - realizowana w 2010 r.; wzór ankiety do wykorzystania zawarty jest w Załączniku 1. g) Studia przypadków (case studies) - dobrane celowo w każdym regionie; studia przypadków powinny polegać na szczegółowej analizie wniosku o dofinansowanie, dokumentacji projektowej oraz wizyt, uwzględniających obserwację w miejscu realizacji projektu; szczególnie istotna jest w tym przypadku możliwość wskazania i opisania tzw. dobrych praktyk, czyli przykładów inicjatyw i rozwiązań, które mogą być wskazane jako skuteczne formy przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu. V. Obowiązki Wykonawcy 1. od Wykonawcy oczekuje się: a) współpracy z MCPS, polegającej na przygotowaniu narzędzi badawczych (wywiadu CAWI na podstawie zamieszczonego w założeniach wzoru kwestionariusza oraz szczegółowych pytań do wywiadów IDI na postawie dyspozycji z Załącznika 2.) oraz materiałów do badania; b) pozostawania w stałym kontakcie z MCPS (spotkania odpowiednio do potrzeb, kontakt telefoniczny, e-mail, wyznaczenie osoby do kontaktów roboczych); c) informowania o stanie prac, pojawiających się problemach i innych zagadnieniach istotnych dla realizacji badania; d) przekazania MCPS wstępnej wersji raportu końcowego oraz ostatecznej wersji raportu końcowego, narzędzi badawczych oraz wszystkich baz danych. 2. Obowiązkiem Wykonawcy jest zapewnienie respondentom pełnej anonimowości w celu uzyskania jak najbardziej wiarygodnych danych. 3. Wszystkie materiały przygotowane w trakcie badania (m.in. kwestionariusze, raporty) powinny być opatrzone godłem UE oraz logo Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki oraz informacją o współfinansowaniu badania ze środków UE, w formie zapisu: Badanie ewaluacyjne współfinansowane przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Użyte emblematy i sformułowania muszą być zgodne z zasadami wizualizacji PO KL. VI. Struktura raportu końcowego Raport końcowy nie powinien zawierać więcej niż 50 stron A4 (bez załączników) i powinien składać się z następujących elementów: maksymalnie 2 strony A4 w formie podsumowania, w którym zebrane zostaną najistotniejsze wyniki i rekomendacje; streszczenie w języku polskim (istotne wyniki wraz z rekomendacjami; objętość do 5 stron A4); streszczenie powinno być zawarte w osobnym dokumencie; spis treści; wprowadzenie (opisu przedmiotu badania, celów badania); opis wyników badania (wraz z ich analizą i interpretacją); wnioski (podsumowanie badania z uwzględnieniem specyfiki badanego obszaru) i ponumerowane rekomendacje w formie tabelarycznej, zredagowane wg wzoru z Załącznika 3; aneksy, przedstawiające zestawienia danych oraz zastosowane narzędzia badawcze. Opis przedmiotu drugiej części zamówienia na przeprowadzenie ewaluacji projektu systemowego Mazowieckiego Centrum Polityki Społecznej, realizowanego w ramach Działania 7.1 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Przedmiotem zamówienia jest przeprowadzenie Projektu systemowego POKL realizowanego w ramach Działania 7.1.3 przez MCPS . Przedmiotem drugiej części zamówienia jest przeprowadzenie ewaluacji projektu systemowego realizowanego przez Mazowieckiego Centrum Polityki Społecznej. Głównym celem ewaluacji jest ocena jakości działań realizowanych przez MCPS w projekcie oraz pozyskanie wiedzy na temat czynników mających wpływ na sposób udzielanego wsparcia jednostkom pomocy społecznej realizującym działania aktywnej integracji. Cele szczegółowe ewaluacji; 1. Ocena jakości przeprowadzanych szkoleń pod względem doboru tematyki szkoleń, seminariów, konferencji , wizyt studyjnych w efekcie której będzie można dokonać zmiany co do doboru tematyki szkoleń i pozostałych działań aby osiągnąć jak najwyższą jakość i przydatność szkoleń organizowanych w kolejnych latach. 2. Ocena jakość prowadzonych szkoleń w odniesieniu do wykładowców informacje z tej części ewaluacji pozwolą na dobór najlepszych wykładowców w poszczególnej tematyce na kolejne lata, oraz na analizę ponoszonych kosztów w stosunku do jakości świadczonej usługi. 3. Ocena jakości bazy szkoleniowej tj. miejsca doboru szkolenia, jakości zakwaterowania, w trakcie; szkoleń, seminariów, konferencji , co pozwoli na określenie stopnia przydatności wybranej bazy do potrzeb odbiorców w celu zapewnienia optymalnych warunków dla realizacji działań oraz analizę ponoszonych kosztów w stosunku do osiąganej jakości usług. 4. Ocenę stopnia aktywności pracowników poszczególnych podmiotów jednostek pomocy społecznej i organizacji realizujących aktywną integrację uczestniczących w szkoleniach seminariach i konferencjach. Dane uzyskane w wyniku badania pozwolą na przeprowadzenie analizy porównawczej pozwalającej na określenie efektywności prowadzonych działań szkoleniowych przez MCPS w zakresie realizacji projektów systemowych prowadzonych na terenie Mazowsza. Kryteria ewaluacyjne Trafność - rozumiana jako jakość doboru tematyki szkoleń, konferencji, seminariów do potrzeb uczestników. Skuteczność - rozumiana jako stopień jakości kadry wykładowców oraz jakości miejsca odbywania szkoleń w stosunku do oceny ich ogólnej przydatności dla uczestników. Efektywność - rozumiana jako stosunek liczby uczestników projektu do zakładanych rezultatów projektu. Spójność - rozumiana jako stopień wykorzystania możliwości uczestnictwa w szkoleniach, seminariach, konferencjach na realizację przez poszczególne instytucje pomocy społecznej projektów systemowych. Pytania ewaluacyjne; Raport musi przedstawić odpowiedzi na następujące pytania. 1. Przedstawiciele, których instytucji i organizacji są najaktywniejszymi uczestnikami oferowanych działań? 2. Które tematy szkoleń seminariów i konferencji są najbardziej cenione i w jaki stopniu? 3. Którzy z wykładowców są najbardziej cenieni przez odbiorców szkoleń, seminariów i konferencji. 4. W jakich miejscach i w jakich warunkach powinny być organizowane najefektywniejsze szkolenia. 5. Jaki wpływ ma uczestnictwo w szkoleniach poszczególnych pracowników na zaangażowane instytucji pomocy społecznej w realizację projektów systemowych. Analiza danych zastanych; Analizie poddane zostaną: a) Analiza ankiet ewaluacyjnych uczestników działań projektu za 2009 rok i w okresie styczeń-wrzesień 2010. b) Analiza dokumentów w formie papierowej i elektronicznej pozostająca w dyspozycji MCPS. Obowiązki wykonawcy; Od wykonawcy oczekuje się; a) współpracy z Zamawiającym, polegającej na przygotowaniu narzędzi badawczych oraz materiałów do badania; b) pozostawania w stałym kontakcie z Zamawiającym (spotkania odpowiednio do potrzeb, kontakt telefoniczny, e-mail, wyznaczenie osoby do kontaktów roboczych); c) informowania o stanie prac, pojawiających się problemach i innych zagadnieniach istotnych dla realizacji badania; d) przekazania Zamawiającemu wstępnej wersji raportu końcowego oraz ostatecznej wersji raportu końcowego (zgodnie z szczegółowym harmonogramem ustalonym przez MCPS), narzędzi badawczych oraz wszystkich baz danych. Harmonogram realizacji zamówienia a. Przeprowadzenie badań ewaluacyjnych do 15.11.2010 r. b. Przeprowadzenie analizy danych z badań i sporządzenie wstępnej wersji raportu końcowego do dnia 30 .11.2010r. c. Przekazanie ostatecznej wersji raportu końcowego z badania ewaluacyjnego do 15.12.2010 r. d. Przekazanie skróconej wersji raportu przygotowanej do publikacji do 20.12.2010..
II.1.4) Czy przewiduje się udzielenie zamówień uzupełniających:
nie.
II.1.5) Wspólny Słownik Zamówień (CPV):
79.31.50.00-5.
II.1.6) Czy dopuszcza się złożenie oferty częściowej:
tak, liczba części: 2.
II.1.7) Czy dopuszcza się złożenie oferty wariantowej:
nie.
II.2) CZAS TRWANIA ZAMÓWIENIA LUB TERMIN WYKONANIA:
Zakończenie: 20.12.2010.
SEKCJA III: INFORMACJE O CHARAKTERZE PRAWNYM, EKONOMICZNYM, FINANSOWYM I TECHNICZNYM
III.1) WADIUM
Informacja na temat wadium:
Zamawiający nie wymaga wnoszenia wadium.
III.2) ZALICZKI
Czy przewiduje się udzielenie zaliczek na poczet wykonania zamówienia:
nie
III.3) WARUNKI UDZIAŁU W POSTĘPOWANIU ORAZ OPIS SPOSOBU DOKONYWANIA OCENY SPEŁNIANIA TYCH WARUNKÓW
III. 3.1) Uprawnienia do wykonywania określonej działalności lub czynności, jeżeli przepisy prawa nakładają obowiązek ich posiadania
Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunkuZłożenie przez Wykonawcę w ofercie dokumentów i oświadczeń wymienionych w pkt. 14 będzie stanowiło podstawę do oceny spełnienia warunków udziału w postępowaniu. Zamawiający oceni na podstawie treści tych dokumentów i oświadczeń czy Wykonawca spełnia wszystkie ww. warunki
III.3.2) Wiedza i doświadczenie
Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku(wykazują się wiedzą i doświadczeniem, związanym z problematyką pomocy i integracji społecznej, a także posiadają wiedzę z zakresu prowadzenia ewaluacji (zrealizować minimum dwa badania ewaluacyjne lub społeczne, bądź dwie analizy w obszarze pomocy i integracji społecznej łącznej o wartości co najmniej 20 000 zł brutto ); Złożenie przez Wykonawcę w ofercie dokumentów i oświadczeń wymienionych w pkt. 14 będzie stanowiło podstawę do oceny spełnienia warunków udziału w postępowaniu. Zamawiający oceni na podstawie treści tych dokumentów i oświadczeń czy Wykonawca spełnia wszystkie ww. warunki
III.3.3) Potencjał techniczny
Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunkuZłożenie przez Wykonawcę w ofercie dokumentów i oświadczeń wymienionych w pkt. 14 będzie stanowiło podstawę do oceny spełnienia warunków udziału w postępowaniu. Zamawiający oceni na podstawie treści tych dokumentów i oświadczeń czy Wykonawca spełnia wszystkie ww. warunki
III.3.4) Osoby zdolne do wykonania zamówienia
Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunku13.1.4 dysponowania odpowiednim potencjałem technicznym oraz osobami zdolnymi do wykonania zamówienia; (w tym osobą posiadającą doświadczenie w realizacji co najmniej jednego projektu związanego z problematyką pomocy i integracji społecznej o wartości co najmniej 10 000 zł brutto lub oraz dysponuje zespołem badawczym posiadającym doświadczenie w stosowaniu ilościowych i jakościowych technik badawczych oraz w prowadzeniu analiz statystycznych i interpretacji danych ilościowych oraz osobą posiadającymi co najmniej w jednej z dziedzin: polityka społeczna, socjologia, ekonomia, ekonometria, politologia.); Złożenie przez Wykonawcę w ofercie dokumentów i oświadczeń wymienionych w pkt. 14 będzie stanowiło podstawę do oceny spełnienia warunków udziału w postępowaniu. Zamawiający oceni na podstawie treści tych dokumentów i oświadczeń czy Wykonawca spełnia wszystkie ww. warunki
III.3.5) Sytuacja ekonomiczna i finansowa
Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunkuZłożenie przez Wykonawcę w ofercie dokumentów i oświadczeń wymienionych w pkt. 14 będzie stanowiło podstawę do oceny spełnienia warunków udziału w postępowaniu. Zamawiający oceni na podstawie treści tych dokumentów i oświadczeń czy Wykonawca spełnia wszystkie ww. warunki
III.4) INFORMACJA O OŚWIADCZENIACH LUB DOKUMENTACH, JAKIE MAJĄ DOSTARCZYĆ WYKONAWCY W CELU POTWIERDZENIA SPEŁNIANIA WARUNKÓW UDZIAŁU W POSTĘPOWANIU ORAZ NIEPODLEGANIA WYKLUCZENIU NA PODSTAWIE ART. 24 UST. 1 USTAWY
-
III.4.1) W zakresie wykazania spełniania przez wykonawcę warunków, o których mowa w art. 22 ust. 1 ustawy, oprócz oświadczenia o spełnieniu warunków udziału w postępowaniu, należy przedłożyć:- wykaz wykonanych, a w przypadku świadczeń okresowych lub ciągłych również wykonywanych, dostaw lub usług w zakresie niezbędnym do wykazania spełniania warunku wiedzy i doświadczenia w okresie ostatnich trzech lat przed upływem terminu składania ofert albo wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie, z podaniem ich wartości, przedmiotu, dat wykonania i odbiorców, oraz załączeniem dokumentu potwierdzającego, że te dostawy lub usługi zostały wykonane lub są wykonywane należycie
- wykaz osób, które będą uczestniczyć w wykonywaniu zamówienia, w szczególności odpowiedzialnych za świadczenie usług, kontrolę jakości lub kierowanie robotami budowlanymi, wraz z informacjami na temat ich kwalifikacji zawodowych, doświadczenia i wykształcenia niezbędnych dla wykonania zamówienia, a także zakresu wykonywanych przez nie czynności, oraz informacją o podstawie do dysponowania tymi osobami
III.4.2) W zakresie potwierdzenia niepodlegania wykluczeniu na podstawie art. 24 ust. 1 ustawy, należy przedłożyć:- oświadczenie o braku podstaw do wykluczenia
- aktualny odpis z właściwego rejestru, jeżeli odrębne przepisy wymagają wpisu do rejestru, w celu wykazania braku podstaw do wykluczenia w oparciu o art. 24 ust. 1 pkt 2 ustawy, wystawiony nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert, a w stosunku do osób fizycznych oświadczenie w zakresie art. 24 ust. 1 pkt 2 ustawy
- aktualne zaświadczenie właściwego naczelnika urzędu skarbowego potwierdzające, że wykonawca nie zalega z opłacaniem podatków lub zaświadczenie, że uzyskał przewidziane prawem zwolnienie, odroczenie lub rozłożenie na raty zaległych płatności lub wstrzymanie w całości wykonania decyzji właściwego organu - wystawione nie wcześniej niż 3 miesiące przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert
- aktualne zaświadczenie właściwego oddziału Zakładu Ubezpieczeń Społecznych lub Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego potwierdzające, że wykonawca nie zalega z opłacaniem składek na ubezpieczenie zdrowotne i społeczne, lub potwierdzenie, że uzyskał przewidziane prawem zwolnienie, odroczenie lub rozłożenie na raty zaległych płatności lub wstrzymanie w całości wykonania decyzji właściwego organu - wystawione nie wcześniej niż 3 miesiące przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert
- aktualną informację z Krajowego Rejestru Karnego w zakresie określonym w art. 24 ust. 1 pkt 4-8 ustawy, wystawioną nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert
- aktualną informację z Krajowego Rejestru Karnego w zakresie określonym w art. 24 ust. 1 pkt 9 ustawy, wystawioną nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert
-
III.4.3) Dokumenty podmiotów zagranicznych
Jeżeli wykonawca ma siedzibę lub miejsce zamieszkania poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, przedkłada:
III.4.3.1) dokument wystawiony w kraju, w którym ma siedzibę lub miejsce zamieszkania potwierdzający, że:
- nie otwarto jego likwidacji ani nie ogłoszono upadłości - wystawiony nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert
- nie zalega z uiszczaniem podatków, opłat, składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne albo że uzyskał przewidziane prawem zwolnienie, odroczenie lub rozłożenie na raty zaległych płatności lub wstrzymanie w całości wykonania decyzji właściwego organu - wystawiony nie wcześniej niż 3 miesiące przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert
- nie orzeczono wobec niego zakazu ubiegania się o zamówienie - wystawiony nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert
III.7) Czy ogranicza się możliwość ubiegania się o zamówienie publiczne tylko dla wykonawców, u których ponad 50 % pracowników stanowią osoby niepełnosprawne:
nie
SEKCJA IV: PROCEDURA
IV.1) TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA
IV.1.1) Tryb udzielenia zamówienia:
przetarg nieograniczony.
IV.2) KRYTERIA OCENY OFERT
IV.2.2) Czy przeprowadzona będzie aukcja elektroniczna:
nie.
IV.3) ZMIANA UMOWY
Czy przewiduje się istotne zmiany postanowień zawartej umowy w stosunku do treści oferty, na podstawie której dokonano wyboru wykonawcy:
nie
IV.4) INFORMACJE ADMINISTRACYJNE
IV.4.1)
Adres strony internetowej, na której jest dostępna specyfikacja istotnych warunków zamówienia:
www.mcps.mazovia.pl
Specyfikację istotnych warunków zamówienia można uzyskać pod adresem:
www.mcps.mazovia.pl.
IV.4.4) Termin składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu lub ofert:
06.09.2010 godzina 10:00, miejsce: Mazowieckie Centrum Polityki Społecznej w Warszawie, ul. Nowogrodzka 62a, 02-002, Sekretariat, III piętro.
IV.4.5) Termin związania ofertą:
okres w dniach: 30 (od ostatecznego terminu składania ofert).
IV.4.16) Informacje dodatkowe, w tym dotyczące finansowania projektu/programu ze środków Unii Europejskiej:
Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Działanie 7.1 Rozwój i upowszechnienie aktywnej integracji, realizowane przez Mazowieckie Centrum Polityki Społecznej.
IV.4.17) Czy przewiduje się unieważnienie postępowania o udzielenie zamówienia, w przypadku nieprzyznania środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegających zwrotowi środków z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), które miały być przeznaczone na sfinansowanie całości lub części zamówienia:
nie
ZAŁĄCZNIK I - INFORMACJE DOTYCZĄCE OFERT CZĘŚCIOWYCH
CZĘŚĆ Nr:
1
NAZWA:
Przedmiotem pierwszej części zamówienia jest przeprowadzenie ewaluacji projektów systemowych OPS i PCPR realizowanych w ramach Działania 7.1 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, w oparciu założenia do ewaluacji projektów systemowych Ośrodków Pomocy Społecznej i Powiatowych Centrów Pomocy Rodzinie z terenu województwa mazowieckiego, realizowanych przed 2010 rokiem w ramach Działania 7.1 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Ministerstwa Rozwoju Regionalnego..
1) Krótki opis ze wskazaniem wielkości lub zakresu zamówienia:
I. Cel ewaluacji projektów systemowych 1. Głównym celem ewaluacji projektów systemowych, realizowanych w Poddziałaniu 7.1.1 oraz 7.1.2 PO KL jest ocena jakości wsparcia przewidzianego w tych projektach systemowych oraz pozyskanie kompleksowej wiedzy na temat sposobu zarządzania i wdrażania przedmiotowych projektów. Wynikiem przeprowadzonej ewaluacji powinny być trafne i użyteczne rekomendacje, służące poprawie jakości przygotowywanych projektów systemowych oraz bardziej skutecznemu i efektywnemu ich wdrażaniu w kolejnych latach programowania. 2. Cele szczegółowe ewaluacji to: 1) ocena jakości wykorzystanych w projektach systemowych narzędzi, instrumentów oraz zastosowanych form pomocy społecznej pod kątem ich trafności, skuteczności i efektywności, w efekcie której zaproponowane zostaną rozwiązania o charakterze systemowym, które będzie można powszechnie uznać jako rozwiązania modelowe i stosować w przyszłości; 2) ocena potencjału beneficjentów oraz jakości zarządzania w projektach systemowych, w tym zasobów beneficjentów systemowych, służących skutecznej i efektywnej realizacji projektów oraz stopnia przygotowania do realizacji projektów systemowych; 3) identyfikacja barier i problemów: związanych z wdrażaniem projektów systemowych, realizowanych w ramach Poddziałania 7.1.1 oraz Poddziałania 7.1.2 PO KL; powodujących nieprzystępowanie niektórych OPS/PCPR do realizacji projektów systemowych; powodujących, że niektóre OPS/PCPR zrezygnowały z realizacji projektów systemowych; 4) identyfikacja potrzeb beneficjentów systemowych Poddziałania 7.1.1 oraz Poddziałania 7.1.2 PO KL, związanych z realizacją projektów systemowych; 5) ocena stopnia efektywności i jakości współpracy beneficjentów systemowych z instytucjami zaangażowanymi w realizację PO KL, innymi instytucjami lokalnymi oraz partnerami (w przypadku realizacji projektów w partnerstwie). II. Kryteria ewaluacyjne Kryteria ewaluacyjne, które powinny zostać zastosowane w ramach badania to: 1. Trafność - rozumiana jako ocena sposobu doboru zastosowanych w projektach systemowych narzędzi, instrumentów oraz form pomocy społecznej pod kątem realizacji celów interwencji EFS w ramach PO KL (celów projektów systemowych, celu Działania 7.1, celu szczegółowego nr 1 Priorytetu VII, celu szczegółowego nr 2 PO KL), a także zapisów lokalnych strategii rozwiązywania problemów społecznych 2. Skuteczność - rozumiana jako stopień, w jakim wdrażane w projektach działania poprzez wykorzystane narzędzia, instrumenty oraz formy pomocy społecznej przyczyniają się do realizacji celów projektów systemowych OPS/PCPR oraz Działania 7.1, celu szczegółowego nr 1 Priorytetu VII, celu szczegółowego nr 2 PO KL 3. Efektywność - rozumiana jako stosunek uzyskanych efektów (osiągniętych celów, rezultatów projektów systemowych) do poniesionych nakładów finansowych, rzeczowych, kadrowych, czasowych, a także fakt dysponowania przez beneficjentów systemowych odpowiednimi zasobami niezbędnymi do sprawnej realizacji projektów 4. Spójność - rozumiana jako stopień komplementarności (uzupełniania się) oraz kompleksowości (wszechstronności) narzędzi, instrumentów oraz form pomocy społecznej zastosowanych w projektach systemowych z Poddziałania 7.1.1 oraz 7.1.2 PO KL III. Pytania ewaluacyjne Raport z badania musi przedstawiać odpowiedzi na następujące pytania: 1. W jakim stopniu stosowane w projektach narzędzia, instrumenty i formy pomocy społecznej są właściwie dobrane i przyczyniają się do realizacji celów projektów systemowych oraz celu całego Działania 7.1 PO KL? Czy projekty są zgodne z lokalnymi strategiami rozwiązywania problemów społecznych (zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 1 oraz art. 19 pkt 1 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej)? 2. Które narzędzia, instrumenty i formy pomocy społecznej, zastosowane w projektach systemowych są najbardziej skuteczne (najlepiej przyczyniają się do realizacji celów i osiągnięcia rezultatów projektów systemowych OPS/PCPR oraz celu całego Działania 7.1 PO KL, jak również celu szczegółowego nr 1 Priorytetu VII PO KL oraz celu szczegółowego nr 2 PO KL)? 3. W jakim stopniu narzędzia i instrumenty, stosowane w ramach projektów systemowych są zróżnicowane, komplementarne względem siebie (uzupełniają się) oraz kompleksowe (działają wszechstronnie i wyczerpująco)? 4. Czy projekty systemowe w Poddziałaniu 7.1.1 oraz Poddziałaniu 7.1.2 PO KL są skutecznie zarządzane (czy budżet jest wydatkowany w założonym wymiarze, a zadania realizowane zgodnie z harmonogramem, określonym we wniosku o dofinansowanie projektu?; czy wartości docelowe wskaźników w ramach Działania 7.1, określone dla województwa w danym roku obowiązywania Planu Działania są przez beneficjentów systemowych osiągane?; czy przepływ informacji pomiędzy beneficjentami a uczestnikami jest wystarczający do skutecznej i sprawnej realizacji projektu?) 5. W jakim stopniu stosowane w projektach narzędzia, instrumenty i formy pomocy społecznej są efektywne (czy osiągnięte w projektach rezultaty można było zrealizować przy użyciu innych zasobów lub w krótszym okresie czasu)? 6. W jakim stopniu beneficjenci systemowi Poddziałania 7.1.1 oraz Poddziałania 7.1.2 PO KL są przygotowani do realizacji projektów systemowych (dysponują odpowiednim potencjałem finansowym, rzeczowym, kadrowym oraz czasowym, niezbędnym do sprawnej i efektywnej realizacji działań, określonych we wnioskach o dofinansowanie projektów systemowych)? 7. Czy w ramach rezerwy alokacji przeznaczonej na Działanie 7.1 PO KL w danym regionie przewidziano środki na zatrudnienie w projektach systemowych OPS i PCPR dodatkowych pracowników socjalnych lub doradców ds. osób niepełnosprawnych? Jeśli tak, to w jakim stopniu zatrudnienie tych pracowników zwiększyło poziom skuteczności i efektywności realizowanych projektów? Jeżeli nie zatrudniono takich pracowników, to jakie były tego powody? 8. Dlaczego niektóre OPS/PCPR nie przystąpiły do projektów lub zrezygnowały z ich realizacji w kolejnym roku trwania projektu? Jakie są przyczyny podejmowania takich decyzji? 9. Jakich problemów doświadczają beneficjenci systemowi Poddziałania 7.1.1 oraz Poddziałania 7.1.2 w trakcie i w związku z realizacją projektów systemowych? Jakie działania podejmują w celu rozwiązania pojawiających się w trakcie realizacji projektu problemów? Z kim się kontaktują? Jakie metody i sposoby wykorzystują w celu rozwiązania tych problemów? Gdzie poszukują informacji na ten temat? Czy i od kogo uzyskują ewentualną pomoc w tym zakresie? 10. Jakie są potrzeby i oczekiwania beneficjentów systemowych Poddziałania 7.1.1 oraz Poddziałania 7.1.2 PO KL, związane ze wsparciem ze strony ROPS, realizowanym w ramach projektów systemowych z Poddziałania 7.1.3 PO KL ? 11. Jak beneficjenci systemowi Poddziałania 7.1.1 oraz Poddziałania 7.1.2 PO KL oceniają współpracę z innymi instytucjami lokalnymi (w tym przede wszystkim z publicznymi służbami zatrudnienia), organizacjami pozarządowymi, a także IP PO KL? 12. W jakim stopniu współpraca beneficjentów systemowych z partnerami jest skuteczna i efektywna? Jak beneficjenci systemowi oceniają jakość komunikacji pomiędzy liderem projektu a partnerami? Czy występują jakiekolwiek problemy we współpracy partnerskiej, a jeśli tak - to jakie? IV. Minimum metodologiczne d) Analiza danych zastanych (desk research) - analizie poddane zostaną: a. wybrane przez MCPS (lub wykonawcę) wnioski o dofinansowanie projektów systemowych z Poddziałania 7.1.1 oraz Poddziałania 7.1.2 z 2009 r. dobór wniosków do analizy - losowy, wg następującego schematu: i. jeżeli liczba wniosków w regionie >150 to analiza powinna obejmować co najmniej 50% projektów systemowych, ii. jeżeli liczba wniosków w regionie mieści się w przedziale 100-150, to analiza powinna obejmować co najmniej 60% zrealizowanych projektów systemowych, iii. jeżeli liczba wniosków w regionie <100, to analiza powinna obejmować co najmniej 70% projektów systemowych; b. zapisy dokumentów programowych PO KL: i. Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, ii. Szczegółowego Opisu Priorytetów PO KL, iii. Zasad przygotowania, realizacji oraz rozliczania projektów systemowych OPS, PCPR oraz ROPS c. lokalne (gminne/powiatowe) strategie rozwiązywania problemów społecznych (jeśli istnieją) w jednostkach samorządu terytorialnego, w których były realizowane projekty systemowe z Poddziałania 7.1.1 oraz Poddziałania 7.1.2 PO KL - liczba strategii dobrana analogicznie jak liczba wniosków o dofinansowanie; d. wyniki badań ewaluacyjnych IP/IP2 PO KL, dotyczących oceny wsparcia w zakresie integracji społecznej udzielanego ze środków finansowych PO KL (jeśli takie badania były w danym regionie przeprowadzone); e) Wywiady pogłębione (IDI) - prowadzone z koordynatorami projektów systemowych z Podziałania 7.1.1 i Poddziałania 7.1.2 PO KL - dobór respondentów do wywiadów w OPS/PCPR - losowy (co najmniej 5 wywiadów w każdym regionie); dyspozycje do wywiadu zawarte zostały w Załączniku 2. f) Ankieta internetowa (CAWI), skierowana do kierowników wszystkich OPS/PCPR w danym regionie - realizowana w 2010 r.; wzór ankiety do wykorzystania zawarty jest w Załączniku 1. g) Studia przypadków (case studies) - dobrane celowo w każdym regionie; studia przypadków powinny polegać na szczegółowej analizie wniosku o dofinansowanie, dokumentacji projektowej oraz wizyt, uwzględniających obserwację w miejscu realizacji projektu; szczególnie istotna jest w tym przypadku możliwość wskazania i opisania tzw. dobrych praktyk, czyli przykładów inicjatyw i rozwiązań, które mogą być wskazane jako skuteczne formy przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu. V. Obowiązki Wykonawcy 1. od Wykonawcy oczekuje się: a) współpracy z MCPS, polegającej na przygotowaniu narzędzi badawczych (wywiadu CAWI na podstawie zamieszczonego w założeniach wzoru kwestionariusza oraz szczegółowych pytań do wywiadów IDI na postawie dyspozycji z Załącznika 2.) oraz materiałów do badania; b) pozostawania w stałym kontakcie z MCPS (spotkania odpowiednio do potrzeb, kontakt telefoniczny, e-mail, wyznaczenie osoby do kontaktów roboczych); c) informowania o stanie prac, pojawiających się problemach i innych zagadnieniach istotnych dla realizacji badania; d) przekazania MCPS wstępnej wersji raportu końcowego oraz ostatecznej wersji raportu końcowego, narzędzi badawczych oraz wszystkich baz danych. 2. Obowiązkiem Wykonawcy jest zapewnienie respondentom pełnej anonimowości w celu uzyskania jak najbardziej wiarygodnych danych. 3. Wszystkie materiały przygotowane w trakcie badania (m.in. kwestionariusze, raporty) powinny być opatrzone godłem UE oraz logo Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki oraz informacją o współfinansowaniu badania ze środków UE, w formie zapisu: Badanie ewaluacyjne współfinansowane przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Użyte emblematy i sformułowania muszą być zgodne z zasadami wizualizacji PO KL. VI. Struktura raportu końcowego Raport końcowy nie powinien zawierać więcej niż 50 stron A4 (bez załączników) i powinien składać się z następujących elementów: maksymalnie 2 strony A4 w formie podsumowania, w którym zebrane zostaną najistotniejsze wyniki i rekomendacje; streszczenie w języku polskim (istotne wyniki wraz z rekomendacjami; objętość do 5 stron A4); streszczenie powinno być zawarte w osobnym dokumencie; spis treści; wprowadzenie (opisu przedmiotu badania, celów badania); opis wyników badania (wraz z ich analizą i interpretacją); wnioski (podsumowanie badania z uwzględnieniem specyfiki badanego obszaru) i ponumerowane rekomendacje w formie tabelarycznej, zredagowane wg wzoru z Załącznika 3; aneksy, przedstawiające zestawienia danych oraz zastosowane narzędzia badawcze..
2) Wspólny Słownik Zamówień (CPV):
79.31.50.00-5.
3) Czas trwania lub termin wykonania:
Zakończenie: 30.11.2010.
4) Kryteria oceny ofert:
cena oraz dodatkowe kryteria i ich znaczenie:- 1. Cena - 80
- 2. Zgodność użytych przy realizacji zamówienia metod / technik badawczych z Założeniami do ewaluacji projektów systemowych OPS i PCPR, realizowanych w ra - 20
CZĘŚĆ Nr:
2
NAZWA:
Przedmiotem zamówienia jest przeprowadzenie Projektu systemowego POKL realizowanego w ramach Działania 7.1.3 przez MCPS ..
1) Krótki opis ze wskazaniem wielkości lub zakresu zamówienia:
Opis przedmiotu zamówienia; Głównym celem ewaluacji jest ocena jakości działań realizowanych przez MCPS w projekcie oraz pozyskanie wiedzy na temat czynników mających wpływ na sposób udzielanego wsparcia jednostkom pomocy społecznej realizującym działania aktywnej integracji. Cele szczegółowe ewaluacji; 1. Ocena jakości przeprowadzanych szkoleń pod względem doboru tematyki szkoleń, seminariów, konferencji , wizyt studyjnych w efekcie której będzie można dokonać zmiany co do doboru tematyki szkoleń i pozostałych działań aby osiągnąć jak najwyższą jakość i przydatność szkoleń organizowanych w kolejnych latach. 2. Ocena jakość prowadzonych szkoleń w odniesieniu do wykładowców informacje z tej części ewaluacji pozwolą na dobór najlepszych wykładowców w poszczególnej tematyce na kolejne lata, oraz na analizę ponoszonych kosztów w stosunku do jakości świadczonej usługi. 3. Ocena jakości bazy szkoleniowej tj. miejsca doboru szkolenia, jakości zakwaterowania, w trakcie; szkoleń, seminariów, konferencji , co pozwoli na określenie stopnia przydatności wybranej bazy do potrzeb odbiorców w celu zapewnienia optymalnych warunków dla realizacji działań oraz analizę ponoszonych kosztów w stosunku do osiąganej jakości usług. 4. Ocenę stopnia aktywności pracowników poszczególnych podmiotów jednostek pomocy społecznej i organizacji realizujących aktywną integrację uczestniczących w szkoleniach seminariach i konferencjach. Dane uzyskane w wyniku badania pozwolą na przeprowadzenie analizy porównawczej pozwalającej na określenie efektywności prowadzonych działań szkoleniowych przez MCPS w zakresie realizacji projektów systemowych prowadzonych na terenie Mazowsza. Kryteria ewaluacyjne Trafność - rozumiana jako jakość doboru tematyki szkoleń, konferencji, seminariów do potrzeb uczestników. Skuteczność - rozumiana jako stopień jakości kadry wykładowców oraz jakości miejsca odbywania szkoleń w stosunku do oceny ich ogólnej przydatności dla uczestników. Efektywność - rozumiana jako stosunek liczby uczestników projektu do zakładanych rezultatów projektu. Spójność - rozumiana jako stopień wykorzystania możliwości uczestnictwa w szkoleniach, seminariach, konferencjach na realizację przez poszczególne instytucje pomocy społecznej projektów systemowych. Pytania ewaluacyjne; Raport musi przedstawić odpowiedzi na następujące pytania. 1. Przedstawiciele, których instytucji i organizacji są najaktywniejszymi uczestnikami oferowanych działań? 2. Które tematy szkoleń seminariów i konferencji są najbardziej cenione i w jaki stopniu? 3. Którzy z wykładowców są najbardziej cenieni przez odbiorców szkoleń, seminariów i konferencji. 4. W jakich miejscach i w jakich warunkach powinny być organizowane najefektywniejsze szkolenia. 5. Jaki wpływ ma uczestnictwo w szkoleniach poszczególnych pracowników na zaangażowane instytucji pomocy społecznej w realizację projektów systemowych. Analiza danych zastanych; Analizie poddane zostaną: a) Analiza ankiet ewaluacyjnych uczestników działań projektu za 2009 rok i w okresie styczeń-wrzesień 2010. b) Analiza dokumentów w formie papierowej i elektronicznej pozostająca w dyspozycji MCPS. Obowiązki wykonawcy; Od wykonawcy oczekuje się; a) współpracy z Zamawiającym, polegającej na przygotowaniu narzędzi badawczych oraz materiałów do badania; b) pozostawania w stałym kontakcie z Zamawiającym (spotkania odpowiednio do potrzeb, kontakt telefoniczny, e-mail, wyznaczenie osoby do kontaktów roboczych); c) informowania o stanie prac, pojawiających się problemach i innych zagadnieniach istotnych dla realizacji badania; d) przekazania Zamawiającemu wstępnej wersji raportu końcowego oraz ostatecznej wersji raportu końcowego (zgodnie z szczegółowym harmonogramem ustalonym przez MCPS), narzędzi badawczych oraz wszystkich baz danych. Harmonogram realizacji zamówienia a. Przeprowadzenie badań ewaluacyjnych do 15.11.2010 r. b. Przeprowadzenie analizy danych z badań i sporządzenie wstępnej wersji raportu końcowego do dnia 30 .11.2010r. c. Przekazanie ostatecznej wersji raportu końcowego z badania ewaluacyjnego do 15.12.2010 r. d. Przekazanie skróconej wersji raportu przygotowanej do publikacji do 20.12.2010..
2) Wspólny Słownik Zamówień (CPV):
79.31.50.00-5.
3) Czas trwania lub termin wykonania:
Zakończenie: 15.12.2010.
4) Kryteria oceny ofert:
najniższa cena.
Dane postępowania
ID postępowania BZP/TED: | 23243520100 |
---|---|
ID postępowania Zamawiającego: | |
Data publikacji zamówienia: | 2010-08-26 |
Rodzaj zamówienia: | usługi |
Tryb& postępowania [PN]: | Przetarg nieograniczony |
Czas na realizację: | 105 dni |
Wadium: | - |
Oferty uzupełniające: | NIE |
Oferty częściowe: | TAK |
Oferty wariantowe: | NIE |
Przewidywana licyctacja: | NIE |
Ilość części: | 2 |
Kryterium ceny: | 40% |
WWW ogłoszenia: | www.mcps.mazovia.pl |
Informacja dostępna pod: | www.mcps.mazovia.pl |
Okres związania ofertą: | 30 dni |
Kody CPV
79315000-5 | Usługi badań społecznych |