1) Odbudowa drogi gminnej Butorówka - Solisko w sołectwie Glinka, gmina Ujsoły, w km 0+000-0+650
Opis przedmiotu przetargu: Zakres prac obejmuje : - odbudowę odcinka drogi gminnej - poprawę odwodnienia odbudowywanego odcinka drogi Dokładny zakres prac opisano w specyfikacji technicznej. Lokalizację przedmiotowej inwestycji przedstawiono na rysunku -Plan sytuacyjny.
Ujsoły: 1) Odbudowa drogi gminnej Butorówka - Solisko w sołectwie Glinka, gmina Ujsoły, w km 0+000-0+650
Numer ogłoszenia: 226913 - 2014; data zamieszczenia: 28.10.2014
OGŁOSZENIE O ZAMIARZE ZAWARCIA UMOWY - Roboty budowlane
SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY
I. 1) NAZWA I ADRES:
Gmina Ujsoły, ul. Gminna 1, 34-371 Ujsoły, woj. śląskie, tel. 0-33 8647350, faks 0-33 8647354
I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO:
Administracja samorządowa.
SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA
II.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego:
1) Odbudowa drogi gminnej Butorówka - Solisko w sołectwie Glinka, gmina Ujsoły, w km 0+000-0+650.
II.2) Rodzaj zamówienia:
Roboty budowlane.
II.3) Określenie przedmiotu oraz wielkości lub zakresu zamówienia:
Zakres prac obejmuje : - odbudowę odcinka drogi gminnej - poprawę odwodnienia odbudowywanego odcinka drogi Dokładny zakres prac opisano w specyfikacji technicznej. Lokalizację przedmiotowej inwestycji przedstawiono na rysunku -Plan sytuacyjny..
II.4) Wspólny Słownik Zamówień (CPV):
45.10.00.00-8, 45.22.00.00-5, 45.23.31.40-2.
II.5) Szacunkowa wartość zamówienia
(bez VAT): jest mniejsza niż kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy.
SEKCJA III: PROCEDURA
Tryb udzielenia zamówienia:
Negocjacje bez ogłoszenia
1. Podstawa prawnaPostępowanie wszczęte zostało na podstawie art. 62 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych.
2. Uzasadnienie wyboru trybuI.Uzasadnienie faktyczne:Na ternie gminy Ujsoły wystąpiła powódź, wyrządzająca szkody w infrastrukturze komunalnej w postaci zniszczenia nawierzchni drogi, powstania wyrwy w drodze, wypłakania między płytami, uszkodzenia płyt oraz 4 przepustów w ciągu drogi, które to uszkodzenia pogłębiły się po ulewnych deszczach mających miejsce na przełomie lipca i sierpnia roku 2014. Powyższe szkody stwierdzone zostały komisyjnie w protokole sporządzonym przez Gminę Ujsoły - zwaną dalej Zamawiającym. Protokół ten następnie został zweryfikowany i zatwierdzony przez właściwego terytorialnie wojewodę, po czym Gmina Ujsoły wystąpiła do Śląskiego Urzędu Wojewódzkiego w Katowicach z prośbą o przyznanie środków finansowych na remont i odbudowę następującej infrastruktury drogowej, w zakresie proponowanego zamówienia pn.:1)Odbudowa drogi gminnej Butorówka - Solisko w sołectwie Glinka, gmina Ujsoły, w km 0+000-0+650.Zamawiającego, w odpowiedzi na wniosek otrzymał promesę z dnia 30.09.2014r. od Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji (doręczoną w dniu 1.10.2014r.), znak: DUSKŻiZK-I.864.30.2014, udzielającej mu dotacji w wysokości 240.000,00 zł, nie więcej jednak niż 80% wartości zadania po udzieleniu zamówienia publicznego, pod warunkiem przekazania przez Zamawiającego dokumentów wskazanych w załączniki nr 1 do Wytycznych uruchamiania środków z rezerwy celowej budżetu państwa na usuwanie skutków klęski żywiołowe, w terminie do dnia 7.11.2014r. Zważywszy jednak, iż wskazany w treści tej promesy przekazania dokumentów wskazanych w załączniku nr 1 do Wytycznych uruchamiania środków z rezerwy celowej budżetu państwa na usuwanie skutków klęski żywiołowej, w tym w szczególności: kopię ogłoszenia o zamówieniu publicznym oraz kopia ogłoszenia o wyniku postępowania o zamówienie publiczne; kopię kosztorysu inwestorskiego oraz kosztorysu ofertowego sporządzonego przez podmiot, któremu udzielono zamówienia publicznego, ewentualnie kopię innego dokumentu określającego szczegółowy opis zadania, zgodny z art. 150 pkt 1 ustawy o finansach publicznych; kopię umowy z wykonawcą dofinansowywanego zadania; kopię zgłoszenia robót dotyczących przedmiotowego zadania lub pozwolenia na budowę, ewentualnie kopia pozwolenia wodnoprawnego, jest terminem niemożliwym do zachowania, z racji konieczności przeprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego w oparciu o stosowne przepisy ustawy Prawo zamówień publicznych i przy zachowaniu terminów w niej zawartych, Zamawiający wystąpił w dniu 9.10.2014r. z wnioskiem do Ministra Administracji i Cyfryzacji o zmianę terminu przekazania dokumentów na dzień 28.11.2014r.W odpowiedzi na wniosek Zamawiającego, Minister Administracji i Cyfryzacji wyraził zgodę na zmianę terminu, zgodnie z treścią złożonego wniosku, przesyłając w dniu 16.10.2014r. stosowną informację w tym zakresie.II.Uzasadnienie prawne:Zgodnie z brzmieniem art. 62 ust 1 pkt 4) ustawy z dnia 29 stycznia 2004 roku Prawo zamówień publicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 907 z późn. zm.) - dalej jako ustawa Pzp, Zamawiający może udzielić zamówienia w trybie negocjacji bez ogłoszenia, jeżeli zachodzi co najmniej jedna z następujących okoliczności ze względu na pilną potrzebę udzielenia zamówienia niewynikającą z przyczyn leżących po stronie zamawiającego, której wcześniej nie można było przewidzieć, nie można zachować terminów określonych dla przetargu nieograniczonego, przetargu ograniczonego lub negocjacji z ogłoszeniem.Tak więc dla prawidłowego udzielenia zamówienia w zgodzie z art. 62 ust 1 pkt 4) ustawy Pzp, konieczne jest kumulatywne zaistnienie następujących okoliczności:1)pilna potrzeba udzielenia zamówienia publicznego;2)przyczyna pilnej potrzeby udzielenia zamówienia nie leży po stronie zamawiającego;3)nie można było przewidzieć konieczności udzielenia zamówienia;4)nie można zachować terminów określonych dla trybów podstawowych lub negocjacji z ogłoszeniem;Dokonując analizy możliwości udzielenia zamówienia na roboty budowlane w trybie negocjacji bez ogłoszenia pn.: Odbudowa drogi gminnej Butorówka - Solisko w sołectwie Glinka, gmina Ujsoły, w km 0+000-0+650, wskazać należy:W odniesieniu do spełnienia przesłanki wskazanej w pkt 1) powyżej, stwierdzić należy, iż jest spełniona, bowiem pilna potrzeba udzielenia zamówienia publicznego wynika z faktu, iż uszkodzony odcinek drogi gminnej Butorówka - Solisko w sołectwie Glinka, gmina Ujsoły, w km 0+000-0+650 stanowi zagrożenia dla bezpieczeństwa mieszkańców Butorówki - Soliska oraz innych osób przejeżdżających przez uszkodzoną drogę. Ponadto, uszkodzona droga gminna, za której utrzymanie w należytym stanie wyłączna odpowiedzialność ponosi Zamawiający, może stanowić podstawę roszczeń osób, które doznały szkody w majątku, ze względy na niedochowanie wskazanego obowiązku przez Zamawiającego. Nie bez znaczenia pozostaje również okoliczność, iż brak odpowiedniego zabezpieczenia, a następnie remontu uszkodzonego odcinka drogi, może spowodować zwiększenie i pogłębienie się jego uszkodzeń, co niekorzystanie wpłynie na interes Zamawiającego, poprzez zwiększenie kosztów naprawy uszkodzonego odcinka. Stąd też, konieczność pilnego udzielenia zamówienia uzasadniona jest również chęcią uniknięcia przez Zamawiającego negatywnych konsekwencji, które byłyby spowodowane niepodjęciem przez niego w określonym czasie stosownych działań. W odniesieniu do spełnienie przesłanki wskazanej w pkt 2) powyżej, stwierdzić należy, iż również jest ona spełniona, ponieważ pilna potrzeba udzielenia zamówienia powstała z przyczyn niezależnych od Zamawiającego, dlatego że spowodowana została występującą na terenie Gminy Ujsoły powodzią. Zważyć również należy, iż Zamawiający nie mógł udzielić zamówienia publicznego bezpośrednio po zakończeniu powodzi, , a także bezpośrednio po ustaniu ulewnych deszczów, bowiem nie dysponował on odpowiednimi środkami dla zrealizowania tegoż zamówienia, dlatego że takowe nie zostały przez niego przewidziane w uchwale budżetowej jednostki samorządu terytorialnego, ani planie finansowym jednostki sektora finansów publicznych, w wysokości koniecznej dla sfinansowania powstałych szkód. W celu pozyskania stosownych środków zwrócił się on do Śląskiego Urzędu Wojewódzkiego w Katowicach z prośba o przyznanie środków finansowych na remont i odbudowę infrastruktury drogowej opisanej w sporządzonym przez Zamawiającego protokole, zatwierdzonym przez właściwego wojewodę. Co prawda, przepisy ustawy Pzp nie zawierają zakazu wszczęcia postępowania oraz zawarcia po jego zakończeniu umowy o zamówienie publiczne, w sytuacji gdy Zamawiający nie posiada jeszcze zagwarantowanych środków na realizację danego zamówienia. Nie zmienia to jednak faktu, iż wątpliwości w tym zakresie powstać mogą w związku z uregulowaniami zawartymi w ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013r. poz. 885 z późn. zm.). Zgodnie bowiem z treścią art. 44 powyższej ustawy, wydatki publiczne mogą być ponoszone na cele i w wysokościach ustalonych w:1)ustawie budżetowej;2)uchwale budżetowej jednostki samorządu terytorialnego;3)planie finansowym jednostki sektora finansów publicznych.Zatem, Zamawiający powinien zaciągać zobowiązania wyłącznie w zakresie przewidzianym w aktualnie obowiązującej uchwale budżetowej (lub planie finansowym jednostki sektora finansów publicznych). W przeciwnym razie, może narazić się na zarzut naruszenia dyscypliny finansów publicznych, co wynika z kolei z treści ustawy z 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (Dz. U. z 2013r. poz. 168). Art. 11 powołanej ustawy wskazuje bowiem, iż naruszeniem dyscypliny finansów publicznych jest dokonanie wydatku ze środków publicznych bez upoważnienia określonego ustawą budżetową, uchwałą budżetową lub planem finansowym albo z przekroczeniem zakresu tego upoważnienia lub z naruszeniem przepisów dotyczących dokonywania poszczególnych rodzajów wydatków. Jeżeli więc, Zamawiający wszcząłby postępowanie w sprawie zamówienia publicznego bezpośrednio po zakończeniu powodzi, a także bezpośrednio po ustaniu ulewnych deszczów bez posiadania zabezpieczonych środków, tj. w niniejszym stanie faktycznym bez uzyskania promesy, a po jego rozstrzygnięciu nie otrzymałby odpowiednich środków na sfinansowanie zamówienia, zmuszony byłby do naruszenia przepisów ustawy Pzp, unieważniając postępowanie bez uzasadnionych podstaw, w konsekwencji czego dopuściłby się naruszenia dyscypliny finansów publicznych. Stąd też, Zamawiającego nabył uprawnienie, bez ryzyka naruszenia przepisów wskazanych powyżej ustaw, do wszczęcia postępowanie w sprawie niniejszego zamówienia publicznego dopiero od dnia otrzymania ostatecznej wersji promesy z Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji. Z uwagi na powyższe, nie sposób uznać, iż pilność udzielenia zamówienia spowodowana została opieszałością Zamawiającego w udzieleniu zamówienia, bowiem nie miał on wpływu na okres oczekiwania na otrzymanie odpowiednich środków, dla sfinansowania udzielanego zamówienia. Zatem, niezależność od Zamawiającego pilnej potrzeby udzielenia zamówienia ma charakter zobiektywizowany, niezawiniony przez Zamawiającego. Przesłankę wskazaną w pkt 3) powyżej także należy uznać za spełnioną, ponieważ konieczność udzielenia zamówienia publicznego uzasadniona jest wystąpieniem siły wyższej w postaci powodzi oraz ulewnych deszczy, których wystawienia nie można było przewidzieć, zaś szkodom powstałym w wyniku ich zaistnienia, nie można było się przeciwstawić. Co więcej, uzasadniona jest ona również chęcią uniknięcia przez Zamawiającego negatywnych konsekwencji, które byłyby spowodowane niepodjęciem przez niego w określonym czasie stosownych działań, mających na celu zapewnienie bezpieczeństwa osób przejeżdżających przez uszkodzony odcinek drogi, zapobiegnięcie powstania szkód w mieniu osób trzecich oraz przeciwdziałanie dalszemu zwiększaniu i pogłębianiu się rozmiaru uszkodzeń przedmiotowego odcinka drogi.W zakresie zaś przesłanki zawartej w pkt 4), wskazać należy, iż niemożliwe jest dochowanie przez Zamawiającego terminów określonych dla trybów podstawowych lub negocjacji z ogłoszeniem, z tego względu, iż zgodnie z warunkami promesy, Zamawiający zobowiązany jest do dnia 28.11.2014r. przekazać dokumenty wskazane w załączniku nr 1 do Wytycznych uruchamiania środków z rezerwy celowej budżetu państwa na usuwanie skutków klęski żywiołowej, w tym w szczególności: kopię ogłoszenia o zamówieniu publicznym oraz kopia ogłoszenia o wyniku postępowania o zamówienie publiczne; kopię kosztorysu inwestorskiego oraz kosztorysu ofertowego sporządzonego przez podmiot, któremu udzielono zamówienia publicznego, ewentualnie kopię innego dokumentu określającego szczegółowy opis zadania, zgodny z art. 150 pkt 1 ustawy o finansach publicznych; kopię umowy z wykonawcą dofinansowywanego zadania; kopię zgłoszenia robót dotyczących przedmiotowego zadania lub pozwolenia na budowę, ewentualnie kopia pozwolenia wodnoprawnego, pod rygorem utraty środków finansowych udzielanych mu w ramach tej promesy. Co więcej, pozostający stan zagrożenia bezpieczeństwa osób przejeżdżających przez uszkodzony odcinek drogi, możliwość powstania szkód w mieniu osób trzecich powstałych w wyniku uszkodzonej drogi, jak również możliwość ciągłego zwiększania i pogłębiania się rozmiaru uszkodzeń przedmiotowego odcinka drogi, również uzasadnia jak najszybsze udzielenie zamówienia publicznego na remont tegoż odcinka drogi. W celu więc spełnienia przez Zamawiającego swoich obowiązków, o których mowa powyżej, Zamawiający nie może skorzystać z trybów konkurencyjnych, w których termin minimalny składania ofert albo wniosków i ofert wynosi nie mniej ni 14 dni od daty ogłoszenia, zaś w przypadku negocjacji z ogłoszeniem postępowanie poprzedzające udzielenie zamówienia winno trwać nie krócej niż 20 dni. Powyższe terminy, niezależne są od czasu niezbędnego dla prawidłowego zrealizowania przez wykonawcę, któremu udzielone zostanie zamówienie, robót budowlanych w zakresie przedmiotu niniejszego zamówienia, dlatego też, w przypadku prowadzenia postępowania w trybie konkurencyjnym lub negocjacji z ogłoszeniem, spełnienie przez wykonawcę robót świadczenia będzie niemożliwe do wykonania. Wobec powyższego, niewątpliwym być powinno, iż w niniejszym stanie faktycznym, nie można zachować terminów określonych dla trybów podstawowych lub negocjacji z ogłoszeniem.Tym samym zostały spełnione przesłanki określone w art. 62 ust. 1 pkt. 4), pozwalające na udzielenie zamówienia w trybie z negocjacji bez ogłoszenia, zgodnie z art. 61 i nast. Ustawy Prawo zamówień publicznych
SEKCJA IV: UDZIELENIE ZAMÓWIENIA
NAZWA I ADRES WYKONAWCY KTÓREMU ZAMAWIAJĄCY ZAMIERZA UDZIELIĆ ZAMÓWIENIA
STOLBUD SZCZOTKA, Rycerka Górna 395, 34-370 Rajcza, kraj/woj. śląskie.
Dane postępowania
ID postępowania BZP/TED: | 22691320140 |
---|---|
ID postępowania Zamawiającego: | |
Data publikacji zamówienia: | 2014-10-27 |
Rodzaj zamówienia: | roboty budowlane |
Tryb& postępowania [NB]: | Negocjacje bez ogłoszenia |
Czas na realizację: | - |
Wadium: | - |
Oferty uzupełniające: | NIE |
Oferty częściowe: | NIE |
Oferty wariantowe: | NIE |
Przewidywana licyctacja: | NIE |
Ilość części: | 1 |
Kryterium ceny: | 100% |
WWW ogłoszenia: | |
Informacja dostępna pod: | |
Okres związania ofertą: | 0 dni |
Kody CPV
45100000-8 | Przygotowanie terenu pod budowę | |
45220000-5 | Roboty inżynieryjne i budowlane | |
45233140-2 | Roboty drogowe |