Przeprowadzenie badania potrzeb przedsiębiorców w kontekście internacjonalizacji przedsiębiorstw Polski Wschodniej w ramach realizacji Programu Promocji Gospodarczej Polski Wschodniej
Opis przedmiotu przetargu: Szczegółowy opis przedmiotu zamówienia (SOPZ) 1. INFORMACJE OGÓLNE Makroregion Polska Wschodnia to obszar obejmujący pięć województw: warmińsko-mazurskie, podlaskie, lubelskie, świętokrzyskie i podkarpackie. Obszar ten zajmuje 31,6% powierzchni całego kraju. Według Instytutu Badań nad Gospodarką Rynkową (IBnGR), który regularnie przeprowadza badania na temat atrakcyjności inwestycyjnej polskich regionów, województwa Polski Wschodniej to regiony o niskiej atrakcyjności w większości analizowanych czynników atrakcyjności. Ponadto w przytoczonych wcześniej badaniach wykazano, iż Polska Wschodnia jest Makroregionem o niskim poziomie rozwoju przemysłu, nieefektywnej strukturze gospodarki, niskiej innowacyjności oraz o małych zasobach wykwalifikowanych pracowników. Na sytuację Makroregionu negatywnie wpływa również jego peryferyjne położenie w stosunku do krajowych i europejskich centrów gospodarczych. Makroregion cechuje wciąż m.in.: niska stopa inwestycji i niewielki napływ inwestycji zagranicznych. Jest to spowodowane przede wszystkim słabą infrastrukturą gospodarczą i społeczną, niewielką chłonnością rynku oraz niewystarczającą aktywnością województw w przyciąganiu inwestorów oraz promocji eksportu. Jednak ostatnie lata, to również czas wzmożonych działań, mających na celu zmniejszenie występujących zapóźnień i barier w rozwoju makroregionu. Jednym z dedykowanych instrumentów, które mają temu służyć jest Program Promocji Gospodarczej Polski Wschodniej, realizowany w pierwszej I osi priorytetowej Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej (działania I.4 Promocja i współpraca, poddziałanie 1.4.1 promocja gospodarcza). Program Promocji Gospodarczej Polski Wschodniej jest pierwszym projektem, który swym zasięgiem obejmuje jednocześnie wszystkie województwa Makroregionu oraz w sposób przemyślany i spójny prezentuje potencjał gospodarczy całego obszaru. Projekt realizowany jest od 2009 roku a jego zakończenie zaplanowano w połowie 2015 r. Głównym celem Programu, realizowanego przez Polską Agencję Informacji i Inwestycji Zagranicznych S.A. we współpracy z pięcioma województwami Polski Wschodnie jest wzrost zainteresowania ofertą gospodarczą Polski Wschodniej. Główne założenia Programu obejmują: - zwiększenie napływu bezpośrednich inwestycji zagranicznych do Makroregionu, - zainteresowanie polskich firm inwestycjami w Polsce Wschodniej, - pobudzenie eksportu produktów oraz usług z Polski Wschodniej, - rozwój turystyki biznesowej w Makroregionie. Program Promocji Gospodarczej Polski Wschodniej składa się z dwóch komponentów: 1) promocji wizerunkowej Makroregionu Polski Wschodniej oraz poszczególnych województw pod kątem biznesowym (Eastern Poland - Macroregion - Macrofuture). Głównym założeniem promocji wizerunkowej jest wypromowanie Makroregionu Polski Wschodniej jako dobrego miejsca do inwestycji oraz atrakcyjnego partnera handlowego. Zadania promocji wizerunkowej służą wsparciu promocji bezpośredniej. Promocja wizerunkowa obejmie działania o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym: - opracowano system identyfikacji wizualnej, - opracowano materiały promocyjne i informacyjne oraz publikacje, - zrealizowano kampanię medialną w mediach krajowych i zagranicznych, obecnie trwa realizacja dodatkowej kampanii w mediach zagranicznych, - prowadzone są działania Public Relations: wizyty studyjne dziennikarzy zagranicznych, których celem jest obiektywna prezentacja Polski Wschodniej w mediach zagranicznych, przeprowadzono cykl konferencji prasowych w trakcie wydarzeń z zakresu badań bezpośrednich, seminaria oraz fora ekonomiczne, których zadaniem jest przedstawienie Programu, efektów jego realizacji oraz przekazanie informacji o możliwościach współpracy gospodarczej z Makroregionem Polska Wschodnia. 2) promocji bezpośredniej wiodących sektorów Polski Wschodnie wśród potencjalnych inwestorów (polskich i zagranicznych) oraz firm zainteresowanych intensyfikacją współpracy handlowej (promocja typu Business to Business). Działania promocji bezpośredniej polegają na organizacji udziału przedsiębiorców z Polski Wschodniej w handlowych misjach gospodarczych, targach i wystawach międzynarodowych, natomiast w przypadku jednostek samorządu terytorialnego - misjach inwestycyjnych oraz wizytach studyjnych. Bezpośrednie działania marketingowe są istotnym element Programu Promocji Gospodarczej Polski Wschodniej, ze względu na: - możliwość dokładnego dopasowania oferty inwestycyjnej i eksportowej do poszczególnych odbiorców, - potencjalnie większe zainteresowanie ofertą, która jest adresowana do pojedynczych odbiorców lub małej ich grupy, - możliwość dopasowania narzędzi marketingu pod kątem potrzeb poszczególnych województw (udział w określonych targach, misjach itp.). Działania promocji bezpośredniej wspierane są narzędziem elektronicznym - portalem gospodarczym www.whyeasternpoland.eu zawierającym zarówno aktualne dane makroekonomiczne, bieżące informacje z Makroregionu, bazę ofert inwestycyjnych oraz aktualną listę planowanych wydarzeń z zakresu działań promocji bezpośredniej (misje, targi). 2. PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA Przedmiotem zamówienia jest Przeprowadzenie badania potrzeb przedsiębiorców w kontekście internacjonalizacji przedsiębiorstw Polski Wschodniej w ramach Programu Promocji Gospodarczej Polski Wschodniej. 3. UZASADNIENIE, CEL ORAZ ZAKRES BADANIA Realizacja badania wynika z potrzeby weryfikacji trafności, skuteczności oraz efektywności narzędzi promocji bezpośredniej wykorzystywanych w obecnym Projekcie w kontekście internacjonalizacji przedsiębiorstw Polski Wschodniej przy realizacji podobnego programu w nowej perspektywie 2014-2020. Bezpośredni wpływ działań promocyjnych na liczbę lokowanych inwestycji w Makroregionie, jest siłą rzeczy ograniczony przez wiele czynników zewnętrznych. Inicjatywy o charakterze promocyjnym stanowią zazwyczaj element wspomagający, nie będąc prawdopodobnie ani warunkiem koniecznym, ani wystarczającym do podjęcia przez inwestorów decyzji o lokacji konkretnej inwestycji na danym obszarze. Biorąc pod uwagę dotychczasowe doświadczenia z realizacji Projektu oraz pierwsze efekty interwencji, należy zbadać czy zastosowane formy promocji bezpośredniej w aktualnej postaci są wystarczające i czy odpowiadają potrzebom przedsiębiorców w kontekście internacjonalizacji przedsiębiorstw Polski Wschodniej. Udzielenie odpowiedzi w tym zakresie powinno pomóc w kształtowaniu ram i założeń podobnych interwencji w przyszłości. Zakres badania koncentrować się będzie na zweryfikowaniu czy zastosowane działania promocji bezpośredniej w Projekcie odpowiadają potrzebom przedsiębiorstw w kontekście internacjonalizacji produktów i/lub usług. W ocenie badania będą brane pod uwagę trzy kryteria: 1) Trafność - kryterium trafności ma na celu zbadanie czy cele Projektu, w kontekście samej konstrukcji, są możliwe do osiągnięcia przy pomocy realizowanych działań. Rolą Wykonawcy będzie konfrontacja realizacji celów Projektu za pomocą przyjętych działań, przede wszystkim promocji bezpośredniej, z uwzględnieniem czynników zewnętrznych, które warunkują osiągnięcie założonych celów, z realnymi potrzebami przedsiębiorców w kontekście internacjonalizacji. Z uwagi na fakt, iż Projekt jest w trakcie realizacji, zadaniem badania będzie propozycja modyfikacji zaplanowanych działań pod kątem osiągnięcia założonych celów oraz pomoc w kształtowaniu ram i założeń podobnych interwencji w przyszłości. W przypadku zaistnienia ostatniej z okoliczności, Wykonawca przedstawi własną, przykładową propozycję modyfikacji celów Projektu na potrzeby analogicznych działań realizowanych w kolejnym okresie programowania. 2) Skuteczność - kryterium skuteczności wymaga sporządzenia bilansu zamierzonych i osiągniętych efektów Projektu oraz sprawdzenia czy prowadzone działania promocji bezpośredniej (przede wszystkim ich forma i kierunki promocji) spełniają oczekiwania przedsiębiorców Polski Wschodniej. Ważne będzie ustalenie związków pomiędzy przyjętymi działaniami i ich konstrukcją, a powodzeniami i niepowodzeniami w zakresie zaplanowanych rezultatów i oddziaływania w kontekście internacjonalizacji przedsiębiorstw. 3) Efektywność - w ramach tego kryterium istotne będzie ustalenie jak efektywnie nakłady zostały przekształcone w poszczególne produkty, rezultaty i oddziaływanie. Analizą efektywności objęte będą działania z obszaru promocji bezpośredniej, tj. misje wyjazdowe i przyjazdowe, targi, wystawy oraz wizyty studyjne. 4. PROBLEMY I OBSZARY BADAWCZE W związku z tym, iż zakres badania koncentrować się będzie na zweryfikowaniu czy zastosowane działania promocji bezpośredniej w Projekcie odpowiadają potrzebom przedsiębiorstw w kontekście internacjonalizacji przedsiębiorstw Polski Wschodniej, koniecznym będzie znalezienie odpowiedzi na pytania sformułowane w dwóch obszarach badawczych. Poniższe pytania mają charakter poglądowy, w celu ukierunkowania Wykonawcy przy przygotowaniu szczegółowych pytań, które zostaną przedstawione do akceptacji Zamawiającego po podpisaniu umowy. Przykłady zagadnień: 1) Ocena działań z zakresu promocji bezpośredniej oraz dotychczasowych efektów realizacji Programu Promocji Gospodarczej Polski Wschodniej, w tym oceny jakości jego realizacji oraz osiągniętych wskaźników w kontekście realizacji podobnego Programu w nowej perspektywie 2014-2020: - czy promocja Programu dociera do potencjalnych i faktycznych przedsiębiorców? - w jakim stopniu promocja bezpośrednia Projektu jest skuteczna, tj. w jakim stopniu zachęca potencjalnych przedsiębiorców (w tym inwestorów krajowych i zagranicznych) do: a. ulokowania swojej inwestycji na terenie Polski Wschodniej? b. zwiększenia udziału eksportu w ogólnej wartości sprzedaży? - które elementy realizowanego Programu są najbardziej skuteczne z punktu widzenia przedsiębiorców? Jak oceniana i postrzegana jest skuteczność poszczególnych rodzajów przedsięwzięć promocji bezpośredniej (z listy zawartej w tabeli 1, stanowiącej załącznik nr 1 do SOPZ) w zakresie nawiązania i realizacji kontaktów handlowych? - jaka jest ocena najbardziej efektywnych kierunków (rynków) współpracy gospodarczej z punktu widzenia przedsiębiorców z poszczególnych branż wiodących z Polski Wschodniej? - jak oceniana jest skuteczność prowadzonych działań promocyjnych pod kątem rozwoju przedsiębiorczości i wymiany handlowej wśród przedsiębiorców Polski Wschodniej? - jaki jest deklaratywny poziom zainteresowania handlem z rynkiem Polski Wschodniej? - jakie są opinie dotyczące kanałów i narzędzi promocji Polski Wschodniej? 2) Ocena trafności oraz skuteczności zastosowanych działań promocji bezpośredniej Projektu w stosunku do potrzeb przedsiębiorców Polski Wschodniej, w szczególności w kontekście internacjonalizacji: - które z poszczególnych rodzajów przedsięwzięć promocji bezpośredniej Projektu są najbardziej, a które najmniej trafne z punktu widzenia potrzeb przedsiębiorców Polski Wschodniej? - w jakim stopniu działania promocji bezpośredniej Projektu (misje/targi/wizyty studyjne) odpowiadają potrzebom przedsiębiorców Polski Wschodniej? - czy można porównać skuteczność i efektywność (koszty do efektów) misji/targów/ wizyt studyjnych organizowanych w ramach Projektu z analogicznymi przedsięwzięciami, organizowanymi w ramach innych inicjatyw? - czy zastosowane formy promocji (misje/targi/wizyty) są wystarczające z punktu widzenia przedsiębiorców, w szczególności w kontekście internacjonalizacji? Jeżeli nie, to które formy promocji powinny być uwzględnione w nowej perspektywie 2014-2020? - czy dobór kierunków (rynków) współpracy gospodarczej odpowiada potrzebom przedsiębiorców z poszczególnych branż wiodących z Polski Wschodniej? Jeżeli nie, to które kierunki współpracy gospodarczej powinny być uwzględnione w nowej perspektywie 2014-2020? - czy zastosowane formy wsparcia są wystarczające i odpowiadają potrzebom przedsiębiorców? Jeżeli nie, to jakie formy wsparcia powinny być uwzględnione w nowej perspektywie 2014-2020? 5. WYMAGANIA DOTYCZĄCE METODOLOGII BADANIA Wykonawca przeprowadzi wszystkie niezbędne czynności związane z powierzonym mu zadaniem zgodnie z powszechnie respektowanymi regułami metodologicznymi obowiązującymi w naukach społecznych. Wielowymiarowość celów badania oraz wielość zagadnień sugeruje zastosowanie hybrydowej metodologii badań społecznych, bazującej na integracji metod kwantyfikacyjnych z treściowymi. Zamawiający przewidział następujące elementy badania: I. DESK RESEARCH Pierwszym etapem badań będzie analiza źródeł zastanych. Istotne będzie zapoznanie się Wykonawcy z dokumentacją programową oraz materiałami wypracowanymi do tej pory w postaci analizy gospodarczej, raportów oraz badań ewaluacyjnych. Na tym etapie Wykonawca powinien również przeprowadzić szereg rozmów z osobami zaangażowanymi w realizację Projektu, w tym z przedstawicielami Zamawiającego, MRR i PARP. Celem przeprowadzonych rozmów powinno być poszerzenie wiedzy na temat analizowanej interwencji oraz identyfikacja danych, które mogą okazać się użyteczne z punktu widzenia postawionych pytań badawczych. Konsekwencją realizacji tego etapu, będzie opracowanie i zaakceptowanie raportu metodologicznego, w tym przygotowanie narzędzi badawczych w postaci kwestionariuszy wywiadu dla badań ilościowych oraz scenariuszy wywiadu na potrzeby badań jakościowych. II. BADANIA TERENOWE ILOŚCIOWE I JAKOŚCIOWE Badanie będzie miało na celu umożliwić udzielenie odpowiedzi przede wszystkim na pytania wskazane powyżej, w ramach pierwszego i drugiego obszaru badawczego. 1) Pierwszy obszar badawczy - główne założenia: - Wykonawca zrealizuje badanie z wykorzystaniem jednej z wybranych technik badawczych: CAPI, PAPI lub CATI. Istotne jest, iż Zamawiający dysponuje bazą adresową do podmiotów gospodarczych (w bazie znajdują się dodatkowo numery NIP/REGON, które w razie potrzeby pozwolą na zintegrowanie wykazu z innymi bazami danych kontaktowych, w szczególności z bazą telefoniczną). - Zamawiający po podpisaniu umowy przekaże Wykonawcy wykaz podmiotów do badania liczący 3 000 jednostek, z których Wykonawca wylosuje próbę badawczą nie mniejszą niż 1 000 respondentów. - Wymagany, minimalny poziom zwrotu (respose rate) w badaniu wynosi 50% (500 podmiotów, z którymi zrealizowany został pełen wywiad). Każde odstępstwo od tej wielkości będzie skutkowało naliczeniem kar umownych, o których mowa w par. 16 umowy). - Realizacja badania będzie miała charakter badania wyczerpującego - tzn. Zamawiający wymaga podjęcia kontaktu i próbę realizacji wywiadu z każdym respondentem w przekazanej próbie badawczej. - Wszystkie wywiady zostaną przeprowadzone z przedstawicielem Zarządu przedsiębiorstwa lub osobą na stanowisku kierowniczym, posiadającym niezbędną wiedzę w zakresie prowadzonego badania. - Zamawiający zastrzega sobie prawo do kontroli poprawności zrealizowanych wywiadów w ramach kontroli własnej PAIiIZ S.A. 2) Drugi obszar badawczy - główne założenia: - Wykonawca przeprowadzi wywiady jakościowe w formule Indywidualnych Wywiadów Pogłębionych (IDI) oraz 3 wywiady grupowe (grupy fokusowe) z krajowymi podmiotami prowadzącymi działalność gospodarczą, zarejestrowanymi na terenie województw Polski Wschodniej (411 podmiotów), uczestniczącymi w dotychczasowych wydarzeniach z zakresu promocji bezpośredniej. Istotne jest, iż Zamawiający posiada jedynie bazę adresową podmiotów gospodarczych (w bazie znajdują się dodatkowo numery NIP/REGON, które w razie potrzeby pozwolą na zintegrowanie wykazu z innymi bazami danych kontaktowych, w szczególności z bazą telefoniczną). - Zamawiający po podpisaniu umowy przekaże Wykonawcy wykaz podmiotów do badania liczący 411 jednostek. - Wymagany, minimalny poziom zwrotu (respose rate) dla IDI wynosi 25% (103 podmioty, z którymi zrealizowany został pełen wywiad). Natomiast próba badawcza dla grup fokusowych to nie mniej niż 8 uczestników wylosowanych z wykazu podmiotów do badania liczącego 411 jednostek. Każde odstępstwo od tej wielkości będzie skutkowało naliczeniem kar umownych, o których mowa w par. 16 umowy). - Na potrzeby wywiadów Wykonawca opracuje odpowiednie kwestionariusze/scenariusze. - Wszystkie wywiady zostaną przeprowadzone z przedstawicielem Zarządu przedsiębiorstwa lub osobą na stanowisku kierowniczym, posiadającym niezbędną wiedzę w zakresie udziału podmiotu w danym wydarzeniu. - Z każdego wywiadu sporządzone zostanie szczegółowe sprawozdanie, zawierające zestawienie pytań zawartych w scenariuszu wywiadu i uzyskanych na nie odpowiedzi. - Zamawiający zastrzega sobie prawo do kontroli poprawności zrealizowanych wywiadów w ramach kontroli własnej PAIiIZ S.A. 6. ZAKRES RAPORTU METODOLOGICZNEGO Raport metodologiczny powinien zawierać następujące elementy: 1) szczegółowy opis koncepcji i metodologii (metod, technik, narzędzi) realizacji badania, 2) kwestionariusze wywiadu do badań ilościowych; 3) scenariusze wywiadów - zgodnie ze wskazanymi założeniami; 4) listę osób, z którymi zostaną przeprowadzone wywiady IDI i grupy fokusowe; 5) szczegółowy harmonogram realizacji badań i analiz; 6) propozycję spisu treści raportu końcowego; 7) zakresy odpowiedzialności poszczególnych ekspertów, w ramach zespołu badawczego. 7. ZAKRES RAPORTU KOŃCOWEGO 1) Wykonawca przygotuje raport końcowy prezentujący wyniki badań. Otrzymane wyniki powinny zostać omówione w sposób syntetyczny i przekrojowy. Raport nie może sprowadzać się do zreferowania (streszczenia) uzyskanych danych i odpowiedzi pochodzących z badań, lecz powinien być syntezą wyników uzyskanych na różnych etapach realizacji badania. 2) Do zaprezentowania materiału empirycznego Wykonawca powinien wybrać takie przekroje analityczne (typologie), które będą zapewniały prawidłowe wnioskowanie (będą istotne z punktu widzenia zaobserwowanych prawidłowości). 3) Raport końcowy będzie zawierał co najmniej następujące elementy: - streszczenie, - kontekst realizacji badania, - opis metodologii badania, - wnioski z badania i rekomendacje, - syntetyczne odpowiedzi na wszystkie postawione pytania ewaluacyjne. 4) Do raportu końcowego będą dołączone aneksy, tworzone przez Wykonawcę na bieżąco w toku realizacji niniejszego Zamówienia, w szczególności: - szczegółowy opis metodologii zastosowanej w badaniu, - lista jednostek, z którymi przeprowadzono wywiady, - lista dokumentów, publikacji i innych materiałów źródłowych, wykorzystanych przy ewaluacji, - Aneks statystyczny zawierający tabelaryczną prezentację wyników badań ilościowych, w wyznaczonych po konsultacji z Zamawiającym przekrojach analitycznych, - narzędzia badawcze zastosowane w wywiadach, - informacja dla prasy streszczająca najważniejsze wnioski i wyniki badania (maksymalnie dwie strony maszynopisu, około 1 800 znaków na stronę). 5) Raport powinien zawierać nie więcej niż 100 stron maszynopisu, w tym streszczenie (nie więcej 5-10 str.), około 1 800 znaków na stronę. Oba raporty (metodologiczny i końcowy) będą przygotowane w języku polskim. W raporcie końcowym Wykonawca powinien zamieścić logo Projektu, Unii Europejskiej i PO RPW oraz informację, że raport powstał w ramach projektu współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. 6) Prezentowane w raporcie informacje powinny zachować spójny wygląd i treść (w szczególności tabele i wykresy). Ponadto, szata graficzna obu raportów powinna być zgodna z Poradnikiem Beneficjenta - Zasady promocji projektów dla Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej 2007-2013 oraz Księgą Identyfikacji Wizualnej Narodowej Strategii Spójności na lata 2007-2013. Ponadto, raporty oraz prezentacje przygotowane w ramach zamówienia będą zgodne z zasadami wizualizacji Projektu. 7) Wykonawca dostarczy oba raporty (końcowy i metodologiczny) w wersji elektronicznej (CD/DVD/pendrive oraz za pośrednictwem poczty elektronicznej; formaty: .doc, docx oraz PDF) oraz papierowej (zbindowane, wydruk w kolorze) w liczbie pięciu egzemplarzy (dotyczy wersji finalnej). Wersja robocza raportu końcowego zostanie dostarczona w wersji elektronicznej (CD/DVD/pendrive oraz za pośrednictwem poczty elektronicznej; formaty: doc, docx oraz PDF) oraz papierowej (zbindowane, wydruk w kolorze) w liczbie trzech egzemplarzy. 8) Załącznikiem do raportu będą bazy danych pochodzące z badań ilościowych zapisane w programie Excel. 9) Wykonawca przedstawi dodatkowo do raportu prezentację w programie Power Point, w której w sposób obrazowy i atrakcyjny pokaże wyniki badania. Prezentacja od 25 do 30 slajdów w wersji polskiej i angielskiej.
Warszawa: Przeprowadzenie badania potrzeb przedsiębiorców w kontekście internacjonalizacji przedsiębiorstw Polski Wschodniej w ramach realizacji Programu Promocji Gospodarczej Polski Wschodniej
Numer ogłoszenia: 117402 - 2014; data zamieszczenia: 07.04.2014
OGŁOSZENIE O ZAMÓWIENIU - usługi
Zamieszczanie ogłoszenia:
obowiązkowe.
Ogłoszenie dotyczy:
zamówienia publicznego.
SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY
I. 1) NAZWA I ADRES:
Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych S.A. , ul. Bagatela 12, 00-585 Warszawa, woj. mazowieckie, tel. 22 3349800, 3349966, faks 22 3349999.
Adres strony internetowej zamawiającego:
www.paiz.gov.pl
I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO:
Podmiot prawa publicznego.
SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA
II.1) OKREŚLENIE PRZEDMIOTU ZAMÓWIENIA
II.1.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego:
Przeprowadzenie badania potrzeb przedsiębiorców w kontekście internacjonalizacji przedsiębiorstw Polski Wschodniej w ramach realizacji Programu Promocji Gospodarczej Polski Wschodniej.
II.1.2) Rodzaj zamówienia:
usługi.
II.1.4) Określenie przedmiotu oraz wielkości lub zakresu zamówienia:
Szczegółowy opis przedmiotu zamówienia (SOPZ) 1. INFORMACJE OGÓLNE Makroregion Polska Wschodnia to obszar obejmujący pięć województw: warmińsko-mazurskie, podlaskie, lubelskie, świętokrzyskie i podkarpackie. Obszar ten zajmuje 31,6% powierzchni całego kraju. Według Instytutu Badań nad Gospodarką Rynkową (IBnGR), który regularnie przeprowadza badania na temat atrakcyjności inwestycyjnej polskich regionów, województwa Polski Wschodniej to regiony o niskiej atrakcyjności w większości analizowanych czynników atrakcyjności. Ponadto w przytoczonych wcześniej badaniach wykazano, iż Polska Wschodnia jest Makroregionem o niskim poziomie rozwoju przemysłu, nieefektywnej strukturze gospodarki, niskiej innowacyjności oraz o małych zasobach wykwalifikowanych pracowników. Na sytuację Makroregionu negatywnie wpływa również jego peryferyjne położenie w stosunku do krajowych i europejskich centrów gospodarczych. Makroregion cechuje wciąż m.in.: niska stopa inwestycji i niewielki napływ inwestycji zagranicznych. Jest to spowodowane przede wszystkim słabą infrastrukturą gospodarczą i społeczną, niewielką chłonnością rynku oraz niewystarczającą aktywnością województw w przyciąganiu inwestorów oraz promocji eksportu. Jednak ostatnie lata, to również czas wzmożonych działań, mających na celu zmniejszenie występujących zapóźnień i barier w rozwoju makroregionu. Jednym z dedykowanych instrumentów, które mają temu służyć jest Program Promocji Gospodarczej Polski Wschodniej, realizowany w pierwszej I osi priorytetowej Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej (działania I.4 Promocja i współpraca, poddziałanie 1.4.1 promocja gospodarcza). Program Promocji Gospodarczej Polski Wschodniej jest pierwszym projektem, który swym zasięgiem obejmuje jednocześnie wszystkie województwa Makroregionu oraz w sposób przemyślany i spójny prezentuje potencjał gospodarczy całego obszaru. Projekt realizowany jest od 2009 roku a jego zakończenie zaplanowano w połowie 2015 r. Głównym celem Programu, realizowanego przez Polską Agencję Informacji i Inwestycji Zagranicznych S.A. we współpracy z pięcioma województwami Polski Wschodnie jest wzrost zainteresowania ofertą gospodarczą Polski Wschodniej. Główne założenia Programu obejmują: - zwiększenie napływu bezpośrednich inwestycji zagranicznych do Makroregionu, - zainteresowanie polskich firm inwestycjami w Polsce Wschodniej, - pobudzenie eksportu produktów oraz usług z Polski Wschodniej, - rozwój turystyki biznesowej w Makroregionie. Program Promocji Gospodarczej Polski Wschodniej składa się z dwóch komponentów: 1) promocji wizerunkowej Makroregionu Polski Wschodniej oraz poszczególnych województw pod kątem biznesowym (Eastern Poland - Macroregion - Macrofuture). Głównym założeniem promocji wizerunkowej jest wypromowanie Makroregionu Polski Wschodniej jako dobrego miejsca do inwestycji oraz atrakcyjnego partnera handlowego. Zadania promocji wizerunkowej służą wsparciu promocji bezpośredniej. Promocja wizerunkowa obejmie działania o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym: - opracowano system identyfikacji wizualnej, - opracowano materiały promocyjne i informacyjne oraz publikacje, - zrealizowano kampanię medialną w mediach krajowych i zagranicznych, obecnie trwa realizacja dodatkowej kampanii w mediach zagranicznych, - prowadzone są działania Public Relations: wizyty studyjne dziennikarzy zagranicznych, których celem jest obiektywna prezentacja Polski Wschodniej w mediach zagranicznych, przeprowadzono cykl konferencji prasowych w trakcie wydarzeń z zakresu badań bezpośrednich, seminaria oraz fora ekonomiczne, których zadaniem jest przedstawienie Programu, efektów jego realizacji oraz przekazanie informacji o możliwościach współpracy gospodarczej z Makroregionem Polska Wschodnia. 2) promocji bezpośredniej wiodących sektorów Polski Wschodnie wśród potencjalnych inwestorów (polskich i zagranicznych) oraz firm zainteresowanych intensyfikacją współpracy handlowej (promocja typu Business to Business). Działania promocji bezpośredniej polegają na organizacji udziału przedsiębiorców z Polski Wschodniej w handlowych misjach gospodarczych, targach i wystawach międzynarodowych, natomiast w przypadku jednostek samorządu terytorialnego - misjach inwestycyjnych oraz wizytach studyjnych. Bezpośrednie działania marketingowe są istotnym element Programu Promocji Gospodarczej Polski Wschodniej, ze względu na: - możliwość dokładnego dopasowania oferty inwestycyjnej i eksportowej do poszczególnych odbiorców, - potencjalnie większe zainteresowanie ofertą, która jest adresowana do pojedynczych odbiorców lub małej ich grupy, - możliwość dopasowania narzędzi marketingu pod kątem potrzeb poszczególnych województw (udział w określonych targach, misjach itp.). Działania promocji bezpośredniej wspierane są narzędziem elektronicznym - portalem gospodarczym www.whyeasternpoland.eu zawierającym zarówno aktualne dane makroekonomiczne, bieżące informacje z Makroregionu, bazę ofert inwestycyjnych oraz aktualną listę planowanych wydarzeń z zakresu działań promocji bezpośredniej (misje, targi). 2. PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA Przedmiotem zamówienia jest Przeprowadzenie badania potrzeb przedsiębiorców w kontekście internacjonalizacji przedsiębiorstw Polski Wschodniej w ramach Programu Promocji Gospodarczej Polski Wschodniej. 3. UZASADNIENIE, CEL ORAZ ZAKRES BADANIA Realizacja badania wynika z potrzeby weryfikacji trafności, skuteczności oraz efektywności narzędzi promocji bezpośredniej wykorzystywanych w obecnym Projekcie w kontekście internacjonalizacji przedsiębiorstw Polski Wschodniej przy realizacji podobnego programu w nowej perspektywie 2014-2020. Bezpośredni wpływ działań promocyjnych na liczbę lokowanych inwestycji w Makroregionie, jest siłą rzeczy ograniczony przez wiele czynników zewnętrznych. Inicjatywy o charakterze promocyjnym stanowią zazwyczaj element wspomagający, nie będąc prawdopodobnie ani warunkiem koniecznym, ani wystarczającym do podjęcia przez inwestorów decyzji o lokacji konkretnej inwestycji na danym obszarze. Biorąc pod uwagę dotychczasowe doświadczenia z realizacji Projektu oraz pierwsze efekty interwencji, należy zbadać czy zastosowane formy promocji bezpośredniej w aktualnej postaci są wystarczające i czy odpowiadają potrzebom przedsiębiorców w kontekście internacjonalizacji przedsiębiorstw Polski Wschodniej. Udzielenie odpowiedzi w tym zakresie powinno pomóc w kształtowaniu ram i założeń podobnych interwencji w przyszłości. Zakres badania koncentrować się będzie na zweryfikowaniu czy zastosowane działania promocji bezpośredniej w Projekcie odpowiadają potrzebom przedsiębiorstw w kontekście internacjonalizacji produktów i/lub usług. W ocenie badania będą brane pod uwagę trzy kryteria: 1) Trafność - kryterium trafności ma na celu zbadanie czy cele Projektu, w kontekście samej konstrukcji, są możliwe do osiągnięcia przy pomocy realizowanych działań. Rolą Wykonawcy będzie konfrontacja realizacji celów Projektu za pomocą przyjętych działań, przede wszystkim promocji bezpośredniej, z uwzględnieniem czynników zewnętrznych, które warunkują osiągnięcie założonych celów, z realnymi potrzebami przedsiębiorców w kontekście internacjonalizacji. Z uwagi na fakt, iż Projekt jest w trakcie realizacji, zadaniem badania będzie propozycja modyfikacji zaplanowanych działań pod kątem osiągnięcia założonych celów oraz pomoc w kształtowaniu ram i założeń podobnych interwencji w przyszłości. W przypadku zaistnienia ostatniej z okoliczności, Wykonawca przedstawi własną, przykładową propozycję modyfikacji celów Projektu na potrzeby analogicznych działań realizowanych w kolejnym okresie programowania. 2) Skuteczność - kryterium skuteczności wymaga sporządzenia bilansu zamierzonych i osiągniętych efektów Projektu oraz sprawdzenia czy prowadzone działania promocji bezpośredniej (przede wszystkim ich forma i kierunki promocji) spełniają oczekiwania przedsiębiorców Polski Wschodniej. Ważne będzie ustalenie związków pomiędzy przyjętymi działaniami i ich konstrukcją, a powodzeniami i niepowodzeniami w zakresie zaplanowanych rezultatów i oddziaływania w kontekście internacjonalizacji przedsiębiorstw. 3) Efektywność - w ramach tego kryterium istotne będzie ustalenie jak efektywnie nakłady zostały przekształcone w poszczególne produkty, rezultaty i oddziaływanie. Analizą efektywności objęte będą działania z obszaru promocji bezpośredniej, tj. misje wyjazdowe i przyjazdowe, targi, wystawy oraz wizyty studyjne. 4. PROBLEMY I OBSZARY BADAWCZE W związku z tym, iż zakres badania koncentrować się będzie na zweryfikowaniu czy zastosowane działania promocji bezpośredniej w Projekcie odpowiadają potrzebom przedsiębiorstw w kontekście internacjonalizacji przedsiębiorstw Polski Wschodniej, koniecznym będzie znalezienie odpowiedzi na pytania sformułowane w dwóch obszarach badawczych. Poniższe pytania mają charakter poglądowy, w celu ukierunkowania Wykonawcy przy przygotowaniu szczegółowych pytań, które zostaną przedstawione do akceptacji Zamawiającego po podpisaniu umowy. Przykłady zagadnień: 1) Ocena działań z zakresu promocji bezpośredniej oraz dotychczasowych efektów realizacji Programu Promocji Gospodarczej Polski Wschodniej, w tym oceny jakości jego realizacji oraz osiągniętych wskaźników w kontekście realizacji podobnego Programu w nowej perspektywie 2014-2020: - czy promocja Programu dociera do potencjalnych i faktycznych przedsiębiorców? - w jakim stopniu promocja bezpośrednia Projektu jest skuteczna, tj. w jakim stopniu zachęca potencjalnych przedsiębiorców (w tym inwestorów krajowych i zagranicznych) do: a. ulokowania swojej inwestycji na terenie Polski Wschodniej? b. zwiększenia udziału eksportu w ogólnej wartości sprzedaży? - które elementy realizowanego Programu są najbardziej skuteczne z punktu widzenia przedsiębiorców? Jak oceniana i postrzegana jest skuteczność poszczególnych rodzajów przedsięwzięć promocji bezpośredniej (z listy zawartej w tabeli 1, stanowiącej załącznik nr 1 do SOPZ) w zakresie nawiązania i realizacji kontaktów handlowych? - jaka jest ocena najbardziej efektywnych kierunków (rynków) współpracy gospodarczej z punktu widzenia przedsiębiorców z poszczególnych branż wiodących z Polski Wschodniej? - jak oceniana jest skuteczność prowadzonych działań promocyjnych pod kątem rozwoju przedsiębiorczości i wymiany handlowej wśród przedsiębiorców Polski Wschodniej? - jaki jest deklaratywny poziom zainteresowania handlem z rynkiem Polski Wschodniej? - jakie są opinie dotyczące kanałów i narzędzi promocji Polski Wschodniej? 2) Ocena trafności oraz skuteczności zastosowanych działań promocji bezpośredniej Projektu w stosunku do potrzeb przedsiębiorców Polski Wschodniej, w szczególności w kontekście internacjonalizacji: - które z poszczególnych rodzajów przedsięwzięć promocji bezpośredniej Projektu są najbardziej, a które najmniej trafne z punktu widzenia potrzeb przedsiębiorców Polski Wschodniej? - w jakim stopniu działania promocji bezpośredniej Projektu (misje/targi/wizyty studyjne) odpowiadają potrzebom przedsiębiorców Polski Wschodniej? - czy można porównać skuteczność i efektywność (koszty do efektów) misji/targów/ wizyt studyjnych organizowanych w ramach Projektu z analogicznymi przedsięwzięciami, organizowanymi w ramach innych inicjatyw? - czy zastosowane formy promocji (misje/targi/wizyty) są wystarczające z punktu widzenia przedsiębiorców, w szczególności w kontekście internacjonalizacji? Jeżeli nie, to które formy promocji powinny być uwzględnione w nowej perspektywie 2014-2020? - czy dobór kierunków (rynków) współpracy gospodarczej odpowiada potrzebom przedsiębiorców z poszczególnych branż wiodących z Polski Wschodniej? Jeżeli nie, to które kierunki współpracy gospodarczej powinny być uwzględnione w nowej perspektywie 2014-2020? - czy zastosowane formy wsparcia są wystarczające i odpowiadają potrzebom przedsiębiorców? Jeżeli nie, to jakie formy wsparcia powinny być uwzględnione w nowej perspektywie 2014-2020? 5. WYMAGANIA DOTYCZĄCE METODOLOGII BADANIA Wykonawca przeprowadzi wszystkie niezbędne czynności związane z powierzonym mu zadaniem zgodnie z powszechnie respektowanymi regułami metodologicznymi obowiązującymi w naukach społecznych. Wielowymiarowość celów badania oraz wielość zagadnień sugeruje zastosowanie hybrydowej metodologii badań społecznych, bazującej na integracji metod kwantyfikacyjnych z treściowymi. Zamawiający przewidział następujące elementy badania: I. DESK RESEARCH Pierwszym etapem badań będzie analiza źródeł zastanych. Istotne będzie zapoznanie się Wykonawcy z dokumentacją programową oraz materiałami wypracowanymi do tej pory w postaci analizy gospodarczej, raportów oraz badań ewaluacyjnych. Na tym etapie Wykonawca powinien również przeprowadzić szereg rozmów z osobami zaangażowanymi w realizację Projektu, w tym z przedstawicielami Zamawiającego, MRR i PARP. Celem przeprowadzonych rozmów powinno być poszerzenie wiedzy na temat analizowanej interwencji oraz identyfikacja danych, które mogą okazać się użyteczne z punktu widzenia postawionych pytań badawczych. Konsekwencją realizacji tego etapu, będzie opracowanie i zaakceptowanie raportu metodologicznego, w tym przygotowanie narzędzi badawczych w postaci kwestionariuszy wywiadu dla badań ilościowych oraz scenariuszy wywiadu na potrzeby badań jakościowych. II. BADANIA TERENOWE ILOŚCIOWE I JAKOŚCIOWE Badanie będzie miało na celu umożliwić udzielenie odpowiedzi przede wszystkim na pytania wskazane powyżej, w ramach pierwszego i drugiego obszaru badawczego. 1) Pierwszy obszar badawczy - główne założenia: - Wykonawca zrealizuje badanie z wykorzystaniem jednej z wybranych technik badawczych: CAPI, PAPI lub CATI. Istotne jest, iż Zamawiający dysponuje bazą adresową do podmiotów gospodarczych (w bazie znajdują się dodatkowo numery NIP/REGON, które w razie potrzeby pozwolą na zintegrowanie wykazu z innymi bazami danych kontaktowych, w szczególności z bazą telefoniczną). - Zamawiający po podpisaniu umowy przekaże Wykonawcy wykaz podmiotów do badania liczący 3 000 jednostek, z których Wykonawca wylosuje próbę badawczą nie mniejszą niż 1 000 respondentów. - Wymagany, minimalny poziom zwrotu (respose rate) w badaniu wynosi 50% (500 podmiotów, z którymi zrealizowany został pełen wywiad). Każde odstępstwo od tej wielkości będzie skutkowało naliczeniem kar umownych, o których mowa w par. 16 umowy). - Realizacja badania będzie miała charakter badania wyczerpującego - tzn. Zamawiający wymaga podjęcia kontaktu i próbę realizacji wywiadu z każdym respondentem w przekazanej próbie badawczej. - Wszystkie wywiady zostaną przeprowadzone z przedstawicielem Zarządu przedsiębiorstwa lub osobą na stanowisku kierowniczym, posiadającym niezbędną wiedzę w zakresie prowadzonego badania. - Zamawiający zastrzega sobie prawo do kontroli poprawności zrealizowanych wywiadów w ramach kontroli własnej PAIiIZ S.A. 2) Drugi obszar badawczy - główne założenia: - Wykonawca przeprowadzi wywiady jakościowe w formule Indywidualnych Wywiadów Pogłębionych (IDI) oraz 3 wywiady grupowe (grupy fokusowe) z krajowymi podmiotami prowadzącymi działalność gospodarczą, zarejestrowanymi na terenie województw Polski Wschodniej (411 podmiotów), uczestniczącymi w dotychczasowych wydarzeniach z zakresu promocji bezpośredniej. Istotne jest, iż Zamawiający posiada jedynie bazę adresową podmiotów gospodarczych (w bazie znajdują się dodatkowo numery NIP/REGON, które w razie potrzeby pozwolą na zintegrowanie wykazu z innymi bazami danych kontaktowych, w szczególności z bazą telefoniczną). - Zamawiający po podpisaniu umowy przekaże Wykonawcy wykaz podmiotów do badania liczący 411 jednostek. - Wymagany, minimalny poziom zwrotu (respose rate) dla IDI wynosi 25% (103 podmioty, z którymi zrealizowany został pełen wywiad). Natomiast próba badawcza dla grup fokusowych to nie mniej niż 8 uczestników wylosowanych z wykazu podmiotów do badania liczącego 411 jednostek. Każde odstępstwo od tej wielkości będzie skutkowało naliczeniem kar umownych, o których mowa w par. 16 umowy). - Na potrzeby wywiadów Wykonawca opracuje odpowiednie kwestionariusze/scenariusze. - Wszystkie wywiady zostaną przeprowadzone z przedstawicielem Zarządu przedsiębiorstwa lub osobą na stanowisku kierowniczym, posiadającym niezbędną wiedzę w zakresie udziału podmiotu w danym wydarzeniu. - Z każdego wywiadu sporządzone zostanie szczegółowe sprawozdanie, zawierające zestawienie pytań zawartych w scenariuszu wywiadu i uzyskanych na nie odpowiedzi. - Zamawiający zastrzega sobie prawo do kontroli poprawności zrealizowanych wywiadów w ramach kontroli własnej PAIiIZ S.A. 6. ZAKRES RAPORTU METODOLOGICZNEGO Raport metodologiczny powinien zawierać następujące elementy: 1) szczegółowy opis koncepcji i metodologii (metod, technik, narzędzi) realizacji badania, 2) kwestionariusze wywiadu do badań ilościowych; 3) scenariusze wywiadów - zgodnie ze wskazanymi założeniami; 4) listę osób, z którymi zostaną przeprowadzone wywiady IDI i grupy fokusowe; 5) szczegółowy harmonogram realizacji badań i analiz; 6) propozycję spisu treści raportu końcowego; 7) zakresy odpowiedzialności poszczególnych ekspertów, w ramach zespołu badawczego. 7. ZAKRES RAPORTU KOŃCOWEGO 1) Wykonawca przygotuje raport końcowy prezentujący wyniki badań. Otrzymane wyniki powinny zostać omówione w sposób syntetyczny i przekrojowy. Raport nie może sprowadzać się do zreferowania (streszczenia) uzyskanych danych i odpowiedzi pochodzących z badań, lecz powinien być syntezą wyników uzyskanych na różnych etapach realizacji badania. 2) Do zaprezentowania materiału empirycznego Wykonawca powinien wybrać takie przekroje analityczne (typologie), które będą zapewniały prawidłowe wnioskowanie (będą istotne z punktu widzenia zaobserwowanych prawidłowości). 3) Raport końcowy będzie zawierał co najmniej następujące elementy: - streszczenie, - kontekst realizacji badania, - opis metodologii badania, - wnioski z badania i rekomendacje, - syntetyczne odpowiedzi na wszystkie postawione pytania ewaluacyjne. 4) Do raportu końcowego będą dołączone aneksy, tworzone przez Wykonawcę na bieżąco w toku realizacji niniejszego Zamówienia, w szczególności: - szczegółowy opis metodologii zastosowanej w badaniu, - lista jednostek, z którymi przeprowadzono wywiady, - lista dokumentów, publikacji i innych materiałów źródłowych, wykorzystanych przy ewaluacji, - Aneks statystyczny zawierający tabelaryczną prezentację wyników badań ilościowych, w wyznaczonych po konsultacji z Zamawiającym przekrojach analitycznych, - narzędzia badawcze zastosowane w wywiadach, - informacja dla prasy streszczająca najważniejsze wnioski i wyniki badania (maksymalnie dwie strony maszynopisu, około 1 800 znaków na stronę). 5) Raport powinien zawierać nie więcej niż 100 stron maszynopisu, w tym streszczenie (nie więcej 5-10 str.), około 1 800 znaków na stronę. Oba raporty (metodologiczny i końcowy) będą przygotowane w języku polskim. W raporcie końcowym Wykonawca powinien zamieścić logo Projektu, Unii Europejskiej i PO RPW oraz informację, że raport powstał w ramach projektu współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. 6) Prezentowane w raporcie informacje powinny zachować spójny wygląd i treść (w szczególności tabele i wykresy). Ponadto, szata graficzna obu raportów powinna być zgodna z Poradnikiem Beneficjenta - Zasady promocji projektów dla Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej 2007-2013 oraz Księgą Identyfikacji Wizualnej Narodowej Strategii Spójności na lata 2007-2013. Ponadto, raporty oraz prezentacje przygotowane w ramach zamówienia będą zgodne z zasadami wizualizacji Projektu. 7) Wykonawca dostarczy oba raporty (końcowy i metodologiczny) w wersji elektronicznej (CD/DVD/pendrive oraz za pośrednictwem poczty elektronicznej; formaty: .doc, docx oraz PDF) oraz papierowej (zbindowane, wydruk w kolorze) w liczbie pięciu egzemplarzy (dotyczy wersji finalnej). Wersja robocza raportu końcowego zostanie dostarczona w wersji elektronicznej (CD/DVD/pendrive oraz za pośrednictwem poczty elektronicznej; formaty: doc, docx oraz PDF) oraz papierowej (zbindowane, wydruk w kolorze) w liczbie trzech egzemplarzy. 8) Załącznikiem do raportu będą bazy danych pochodzące z badań ilościowych zapisane w programie Excel. 9) Wykonawca przedstawi dodatkowo do raportu prezentację w programie Power Point, w której w sposób obrazowy i atrakcyjny pokaże wyniki badania. Prezentacja od 25 do 30 slajdów w wersji polskiej i angielskiej..
II.1.6) Wspólny Słownik Zamówień (CPV):
79.30.00.00-7.
II.1.7) Czy dopuszcza się złożenie oferty częściowej:
nie.
II.1.8) Czy dopuszcza się złożenie oferty wariantowej:
nie.
II.2) CZAS TRWANIA ZAMÓWIENIA LUB TERMIN WYKONANIA:
Okres w dniach: 60.
SEKCJA III: INFORMACJE O CHARAKTERZE PRAWNYM, EKONOMICZNYM, FINANSOWYM I TECHNICZNYM
III.1) WADIUM
Informacja na temat wadium:
Na mocy art. 45 ust. 2 ustawy Pzp Zamawiający nie żąda od Wykonawców wniesienia wadium.
III.2) ZALICZKI
III.3) WARUNKI UDZIAŁU W POSTĘPOWANIU ORAZ OPIS SPOSOBU DOKONYWANIA OCENY SPEŁNIANIA TYCH WARUNKÓW
III. 3.1) Uprawnienia do wykonywania określonej działalności lub czynności, jeżeli przepisy prawa nakładają obowiązek ich posiadania
Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunkuZamawiający nie dokonuje opisu sposobu oceny spełnienia warunku w tym zakresie i za spełnienie tego warunku uzna złożenie oświadczenia o spełnianiu warunków udziału w postępowaniu
III.3.2) Wiedza i doświadczenie
Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunkuWykonawca wykaże, że w okresie ostatnich 3 lat przed dniem wszczęcia postępowania o udzielenie zamówienia, a jeśli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie, należycie wykonali co najmniej 5 usług odpowiadających swoim rodzajem przedmiotowi zamówienia, w tym co najmniej: a) dwie usługi polegające na przeprowadzeniu badania ewaluacyjnego lub marketingowego, każde o wartości brutto min. 150.000,00 zł. (a w przypadku, jeśli wartość usługi była w umowie wyrażona w walucie obcej - równowartość 150.000,00 złotych ustala się w. średniego kursu NBP z dnia zawarcia umowy o wykonanie usługi); b) dwie usługi polegające na realizacji badań na próbie przedsiębiorstw, z wykorzystaniem jednej z następujących technik badawczych: CAPI (wspomagane komputerowo wywiady osobiste), PAPI (ankieterskie wywiady osobiste) lub CATI (wspomagane komputerowo wywiady telefoniczne). Próba badawcza w każdym z badań była nie mniejsza niż 700 jednostek badawczych; c) badanie fokusowe lub równoważne jakościowe.
III.3.3) Potencjał techniczny
Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunkuZamawiający nie dokonuje opisu sposobu oceny spełnienia warunku w tym zakresie i za spełnienie tego warunku uzna złożenie oświadczenia o spełnianiu warunków udziału w postępowaniu
III.3.4) Osoby zdolne do wykonania zamówienia
Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunkuWykonawca wykaże, iż dysponuje lub będzie dysponować: a) Kierownikiem, który: - posiada wyższe wykształcenie, - w okresie ostatnich 3 (trzech) lat przed upływem terminu składania ofert pełnił funkcję kierownika w co najmniej 3 (trzech) projektach badawczych, przy czym: - przedmiotem co najmniej 2 (dwóch) projektów było przeprowadzenie ewaluacji interwencji publicznych (programów, działań lub projektów), - wartość co najmniej 1 (jednego) projektu wynosiła co najmniej 150.000 zł brutto (a w przypadku, jeżeli wartość projektu została w umowie wyrażona w walucie innej niż złoty przeliczenie nastąpi wg średniego kursu złotego ogłoszonego przez Prezesa NBP i obowiązującego w dniu podpisania umowy na realizację usługi). b) Ekspertem do spraw badań ilościowych, który: - posiada wyższe wykształcenie oraz, - w ciągu 3 lat przed upływem terminu składnia ofert, realizował co najmniej 3 projekty badawcze, w których odpowiedzialny był za przygotowanie kwestionariuszy dla badań ilościowych, w których respondentami były przedstawiciele przedsiębiorstw, - w ciągu 3 lat przed upływem terminu składnia ofert, realizował co najmniej 4 projekty badawcze, w których odpowiedzialny był za analizę statystyczną i interpretację danych pochodzących z badań ilościowych; projekty mogą powtarzać się z projektami wymaganymi w poprzednim punkcie. c) Dwoma ekspertami do spraw badań jakościowych, z których: - każdy posiada wyższe wykształcenie; - każdy w okresie ostatnich 3 (trzech) lat przed upływem terminu składania ofert realizował co najmniej 4 (cztery) projekty badawcze, w których był odpowiedzialny za prowadzenie wywiadów osobistych (IDI) oraz interpretację danych pochodzących ze zrealizowanych wywiadów, - co najmniej jeden w okresie ostatnich 3 (trzech) lat przed upływem terminu składania ofert realizował co najmniej 1 (jeden) projekt badawczy, w którym odpowiedzialny był za realizację wywiadów osobistych (IDI) z przedstawicielami kadry zarządzającej przedsiębiorstw (przedstawicielami zarządu) lub kadry kierowniczej (przedstawicielami dyrekcji); projekty mogą powtarzać się z projektami wymaganymi w poprzednim punkcie, - co najmniej jeden w okresie ostatnich 3 (trzech) lat przed upływem terminu składania ofert prowadził co najmniej 2 (dwie) grupy fokusowe w zakresie odpowiadającym swoim rodzajem przedmiotowi zamówienia. Wyżej wymienionych funkcji w zespole nie można łączyć ze sobą.
III.3.5) Sytuacja ekonomiczna i finansowa
Opis sposobu dokonywania oceny spełniania tego warunkuWykonawca musi wykazać posiadanie opłaconej polisy, a w przypadku jej braku, innego dokumentu potwierdzającego, że Wykonawca jest ubezpieczony od odpowiedzialności cywilnej w zakresie prowadzonej działalności związanej z przedmiotem zamówienia na kwotę min. 150.000,00 zł.
III.4) INFORMACJA O OŚWIADCZENIACH LUB DOKUMENTACH, JAKIE MAJĄ DOSTARCZYĆ WYKONAWCY W CELU POTWIERDZENIA SPEŁNIANIA WARUNKÓW UDZIAŁU W POSTĘPOWANIU ORAZ NIEPODLEGANIA WYKLUCZENIU NA PODSTAWIE ART. 24 UST. 1 USTAWY
III.4.1) W zakresie wykazania spełniania przez wykonawcę warunków, o których mowa w art. 22 ust. 1 ustawy, oprócz oświadczenia o spełnianiu warunków udziału w postępowaniu należy przedłożyć:
- wykaz wykonanych, a w przypadku świadczeń okresowych lub ciągłych również wykonywanych, głównych dostaw lub usług, w okresie ostatnich trzech lat przed upływem terminu składania ofert albo wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie, wraz z podaniem ich wartości, przedmiotu, dat wykonania i podmiotów, na rzecz których dostawy lub usługi zostały wykonane, oraz załączeniem dowodów, czy zostały wykonane lub są wykonywane należycie;
- wykaz osób, które będą uczestniczyć w wykonywaniu zamówienia, w szczególności odpowiedzialnych za świadczenie usług, kontrolę jakości lub kierowanie robotami budowlanymi, wraz z informacjami na temat ich kwalifikacji zawodowych, doświadczenia i wykształcenia niezbędnych do wykonania zamówienia, a także zakresu wykonywanych przez nie czynności, oraz informacją o podstawie do dysponowania tymi osobami;
- opłaconą polisę, a w przypadku jej braku, inny dokument potwierdzający, że wykonawca jest ubezpieczony od odpowiedzialności cywilnej w zakresie prowadzonej działalności związanej z przedmiotem zamówienia.
Wykonawca powołujący się przy wykazywaniu spełnienia warunków udziału w postępowaniu, o których mowa w art. 22 ust. 1 pkt 4 ustawy, na zasoby innych podmiotów przedkłada następujące dokumenty dotyczące podmiotów, zasobami których będzie dysponował wykonawca:
- opłaconą polisę, a w przypadku jej braku, inny dokument potwierdzający, że inny podmiot jest ubezpieczony od odpowiedzialności cywilnej w zakresie prowadzonej działalności związanej z przedmiotem zamówienia;
III.4.2) W zakresie potwierdzenia niepodlegania wykluczeniu na podstawie art. 24 ust. 1 ustawy, należy przedłożyć:
- oświadczenie o braku podstaw do wykluczenia;
- aktualny odpis z właściwego rejestru lub z centralnej ewidencji i informacji o działalności gospodarczej, jeżeli odrębne przepisy wymagają wpisu do rejestru lub ewidencji, w celu wykazania braku podstaw do wykluczenia w oparciu o art. 24 ust. 1 pkt 2 ustawy, wystawiony nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert;
- wykonawca powołujący się przy wykazywaniu spełniania warunków udziału w postępowaniu na zasoby innych podmiotów, które będą brały udział w realizacji części zamówienia, przedkłada także dokumenty dotyczące tego podmiotu w zakresie wymaganym dla wykonawcy, określonym w pkt III.4.2.
III.4.3) Dokumenty podmiotów zagranicznych
Jeżeli wykonawca ma siedzibę lub miejsce zamieszkania poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, przedkłada:
III.4.3.1) dokument wystawiony w kraju, w którym ma siedzibę lub miejsce zamieszkania potwierdzający, że:
- nie otwarto jego likwidacji ani nie ogłoszono upadłości - wystawiony nie wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo składania ofert;
III.4.4) Dokumenty dotyczące przynależności do tej samej grupy kapitałowej
- lista podmiotów należących do tej samej grupy kapitałowej w rozumieniu ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów albo informacji o tym, że nie należy do grupy kapitałowej;
SEKCJA IV: PROCEDURA
IV.1) TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA
IV.1.1) Tryb udzielenia zamówienia:
przetarg nieograniczony.
IV.2) KRYTERIA OCENY OFERT
IV.2.1) Kryteria oceny ofert:
najniższa cena.
IV.3) ZMIANA UMOWY
przewiduje się istotne zmiany postanowień zawartej umowy w stosunku do treści oferty, na podstawie której dokonano wyboru wykonawcy:
Dopuszczalne zmiany postanowień umowy oraz określenie warunków zmian
Zamawiający dopuszcza możliwość zmiany Umowy, w rozumieniu art. 144 ust. 1 ustawy Pzp, w sytuacji: 1) nastąpi zmiana powszechnie obowiązujących przepisów prawa w zakresie mającym wpływ na realizację przedmiotu zamówienia; 2) rozwiązania lub zmiany treści umowy o dofinansowanie Projektu Program Promocji Gospodarczej Polski Wschodniej, z której finansowane jest zamówienie; 3) nieotrzymania przez Zamawiającego płatności okresowej z Instytucji Pośredniczącej, przeznaczonej na zapłatę wynagrodzenia wynikającego z umowy.
IV.4) INFORMACJE ADMINISTRACYJNE
IV.4.1)
Adres strony internetowej, na której jest dostępna specyfikacja istotnych warunków zamówienia:
www.paiz.gov.pl
Specyfikację istotnych warunków zamówienia można uzyskać pod adresem:
Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych S.A. w Warszawie ul. Bagatela 12, 00-585 Warszawa.
IV.4.4) Termin składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu lub ofert:
23.04.2014 godzina 11:00, miejsce: Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych S.A. w Warszawie, ul. Bagatela 12, 00-585 Warszawa - Kancelaria Ogólna PAIiIZ, I piętro, p. 111. Kancelaria działa w godz. 9:00-16:00..
IV.4.5) Termin związania ofertą:
okres w dniach: 30 (od ostatecznego terminu składania ofert).
IV.4.16) Informacje dodatkowe, w tym dotyczące finansowania projektu/programu ze środków Unii Europejskiej:
Zamówienie jest finansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach projektu Program Promocji Gospodarczej Polski Wschodniej w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej 2007-2013 Osi priorytetowej I Nowoczesna Gospodarka Działanie I.4 Promocja i Współpraca, komponent Promocja..
IV.4.17) Czy przewiduje się unieważnienie postępowania o udzielenie zamówienia, w przypadku nieprzyznania środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegających zwrotowi środków z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), które miały być przeznaczone na sfinansowanie całości lub części zamówienia:
nie
Numer ogłoszenia: 84847 - 2014; data zamieszczenia: 17.04.2014
OGŁOSZENIE O ZMIANIE OGŁOSZENIA
Ogłoszenie dotyczy:
Ogłoszenia o zamówieniu.
Informacje o zmienianym ogłoszeniu:
117402 - 2014 data 07.04.2014 r.
SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY
Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych S.A., ul. Bagatela 12, 00-585 Warszawa, woj. mazowieckie, tel. 22 3349800, 3349966, fax. 22 3349999.
SEKCJA II: ZMIANY W OGŁOSZENIU
II.1) Tekst, który należy zmienić:
Miejsce, w którym znajduje się zmieniany tekst:
IV.4.4.
W ogłoszeniu jest:
IV.4.4) Termin składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu lub ofert: 23.04.2014 godzina 11:00, miejsce: Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych S.A. w Warszawie, ul. Bagatela 12, 00-585 Warszawa - Kancelaria Ogólna PAIiIZ, I piętro, p. 111. Kancelaria działa w godz. 9:00-16:00...
W ogłoszeniu powinno być:
IV.4.4) Termin składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu lub ofert: 28.04.2014 godzina 11:00, miejsce: Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych S.A. w Warszawie, ul. Bagatela 12, 00-585 Warszawa - Kancelaria Ogólna PAIiIZ, I piętro, p. 111. Kancelaria działa w godz. 9:00-16:00...
Warszawa: Przeprowadzenie badania potrzeb przedsiębiorców w kontekście internacjonalizacji przedsiębiorstw Polski Wschodniej w ramach realizacji Programu Promocji Gospodarczej Polski Wschodniej.
Numer ogłoszenia: 329708 - 2014; data zamieszczenia: 06.10.2014
OGŁOSZENIE O UDZIELENIU ZAMÓWIENIA - Usługi
Zamieszczanie ogłoszenia:
obowiązkowe.
Ogłoszenie dotyczy:
zamówienia publicznego.
Czy zamówienie było przedmiotem ogłoszenia w Biuletynie Zamówień Publicznych:
tak, numer ogłoszenia w BZP: 117402 - 2014r.
Czy w Biuletynie Zamówień Publicznych zostało zamieszczone ogłoszenie o zmianie ogłoszenia:
tak.
SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY
I. 1) NAZWA I ADRES:
Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych S.A., ul. Bagatela 12, 00-585 Warszawa, woj. mazowieckie, tel. 22 3349800, 3349966, faks 22 3349999.
I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO:
Podmiot prawa publicznego.
SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA
II.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego:
Przeprowadzenie badania potrzeb przedsiębiorców w kontekście internacjonalizacji przedsiębiorstw Polski Wschodniej w ramach realizacji Programu Promocji Gospodarczej Polski Wschodniej..
II.2) Rodzaj zamówienia:
Usługi.
II.3) Określenie przedmiotu zamówienia:
Szczegółowy opis przedmiotu zamówienia (SOPZ) 1. INFORMACJE OGÓLNE Makroregion Polska Wschodnia to obszar obejmujący pięć województw: warmińsko-mazurskie, podlaskie, lubelskie, świętokrzyskie i podkarpackie. Obszar ten zajmuje 31,6% powierzchni całego kraju. Według Instytutu Badań nad Gospodarką Rynkową (IBnGR), który regularnie przeprowadza badania na temat atrakcyjności inwestycyjnej polskich regionów, województwa Polski Wschodniej to regiony o niskiej atrakcyjności w większości analizowanych czynników atrakcyjności. Ponadto w przytoczonych wcześniej badaniach wykazano, iż Polska Wschodnia jest Makroregionem o niskim poziomie rozwoju przemysłu, nieefektywnej strukturze gospodarki, niskiej innowacyjności oraz o małych zasobach wykwalifikowanych pracowników. Na sytuację Makroregionu negatywnie wpływa również jego peryferyjne położenie w stosunku do krajowych i europejskich centrów gospodarczych. Makroregion cechuje wciąż m.in.: niska stopa inwestycji i niewielki napływ inwestycji zagranicznych. Jest to spowodowane przede wszystkim słabą infrastrukturą gospodarczą i społeczną, niewielką chłonnością rynku oraz niewystarczającą aktywnością województw w przyciąganiu inwestorów oraz promocji eksportu. Jednak ostatnie lata, to również czas wzmożonych działań, mających na celu zmniejszenie występujących zapóźnień i barier w rozwoju makroregionu. Jednym z dedykowanych instrumentów, które mają temu służyć jest Program Promocji Gospodarczej Polski Wschodniej, realizowany w pierwszej I osi priorytetowej Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej (działania I.4 Promocja i współpraca, poddziałanie 1.4.1 promocja gospodarcza). Program Promocji Gospodarczej Polski Wschodniej jest pierwszym projektem, który swym zasięgiem obejmuje jednocześnie wszystkie województwa Makroregionu oraz w sposób przemyślany i spójny prezentuje potencjał gospodarczy całego obszaru. Projekt realizowany jest od 2009 roku a jego zakończenie zaplanowano w połowie 2015 r. Głównym celem Programu, realizowanego przez Polską Agencję Informacji i Inwestycji Zagranicznych S.A. we współpracy z pięcioma województwami Polski Wschodnie jest wzrost zainteresowania ofertą gospodarczą Polski Wschodniej. Główne założenia Programu obejmują: - zwiększenie napływu bezpośrednich inwestycji zagranicznych do Makroregionu, - zainteresowanie polskich firm inwestycjami w Polsce Wschodniej, - pobudzenie eksportu produktów oraz usług z Polski Wschodniej, - rozwój turystyki biznesowej w Makroregionie. Program Promocji Gospodarczej Polski Wschodniej składa się z dwóch komponentów: 1) promocji wizerunkowej Makroregionu Polski Wschodniej oraz poszczególnych województw pod kątem biznesowym (Eastern Poland - Macroregion - Macrofuture). Głównym założeniem promocji wizerunkowej jest wypromowanie Makroregionu Polski Wschodniej jako dobrego miejsca do inwestycji oraz atrakcyjnego partnera handlowego. Zadania promocji wizerunkowej służą wsparciu promocji bezpośredniej. Promocja wizerunkowa obejmie działania o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym: - opracowano system identyfikacji wizualnej, - opracowano materiały promocyjne i informacyjne oraz publikacje, - zrealizowano kampanię medialną w mediach krajowych i zagranicznych, obecnie trwa realizacja dodatkowej kampanii w mediach zagranicznych, - prowadzone są działania Public Relations: wizyty studyjne dziennikarzy zagranicznych, których celem jest obiektywna prezentacja Polski Wschodniej w mediach zagranicznych, przeprowadzono cykl konferencji prasowych w trakcie wydarzeń z zakresu badań bezpośrednich, seminaria oraz fora ekonomiczne, których zadaniem jest przedstawienie Programu, efektów jego realizacji oraz przekazanie informacji o możliwościach współpracy gospodarczej z Makroregionem Polska Wschodnia. 2) promocji bezpośredniej wiodących sektorów Polski Wschodnie wśród potencjalnych inwestorów (polskich i zagranicznych) oraz firm zainteresowanych intensyfikacją współpracy handlowej (promocja typu Business to Business). Działania promocji bezpośredniej polegają na organizacji udziału przedsiębiorców z Polski Wschodniej w handlowych misjach gospodarczych, targach i wystawach międzynarodowych, natomiast w przypadku jednostek samorządu terytorialnego - misjach inwestycyjnych oraz wizytach studyjnych. Bezpośrednie działania marketingowe są istotnym element Programu Promocji Gospodarczej Polski Wschodniej, ze względu na: - możliwość dokładnego dopasowania oferty inwestycyjnej i eksportowej do poszczególnych odbiorców, - potencjalnie większe zainteresowanie ofertą, która jest adresowana do pojedynczych odbiorców lub małej ich grupy, - możliwość dopasowania narzędzi marketingu pod kątem potrzeb poszczególnych województw (udział w określonych targach, misjach itp.). Działania promocji bezpośredniej wspierane są narzędziem elektronicznym - portalem gospodarczym www.whyeasternpoland.eu zawierającym zarówno aktualne dane makroekonomiczne, bieżące informacje z Makroregionu, bazę ofert inwestycyjnych oraz aktualną listę planowanych wydarzeń z zakresu działań promocji bezpośredniej (misje, targi). 2. PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA Przedmiotem zamówienia jest Przeprowadzenie badania potrzeb przedsiębiorców w kontekście internacjonalizacji przedsiębiorstw Polski Wschodniej w ramach Programu Promocji Gospodarczej Polski Wschodniej. 3. UZASADNIENIE, CEL ORAZ ZAKRES BADANIA Realizacja badania wynika z potrzeby weryfikacji trafności, skuteczności oraz efektywności narzędzi promocji bezpośredniej wykorzystywanych w obecnym Projekcie w kontekście internacjonalizacji przedsiębiorstw Polski Wschodniej przy realizacji podobnego programu w nowej perspektywie 2014-2020. Bezpośredni wpływ działań promocyjnych na liczbę lokowanych inwestycji w Makroregionie, jest siłą rzeczy ograniczony przez wiele czynników zewnętrznych. Inicjatywy o charakterze promocyjnym stanowią zazwyczaj element wspomagający, nie będąc prawdopodobnie ani warunkiem koniecznym, ani wystarczającym do podjęcia przez inwestorów decyzji o lokacji konkretnej inwestycji na danym obszarze. Biorąc pod uwagę dotychczasowe doświadczenia z realizacji Projektu oraz pierwsze efekty interwencji, należy zbadać czy zastosowane formy promocji bezpośredniej w aktualnej postaci są wystarczające i czy odpowiadają potrzebom przedsiębiorców w kontekście internacjonalizacji przedsiębiorstw Polski Wschodniej. Udzielenie odpowiedzi w tym zakresie powinno pomóc w kształtowaniu ram i założeń podobnych interwencji w przyszłości. Zakres badania koncentrować się będzie na zweryfikowaniu czy zastosowane działania promocji bezpośredniej w Projekcie odpowiadają potrzebom przedsiębiorstw w kontekście internacjonalizacji produktów i/lub usług. W ocenie badania będą brane pod uwagę trzy kryteria: 1) Trafność - kryterium trafności ma na celu zbadanie czy cele Projektu, w kontekście samej konstrukcji, są możliwe do osiągnięcia przy pomocy realizowanych działań. Rolą Wykonawcy będzie konfrontacja realizacji celów Projektu za pomocą przyjętych działań, przede wszystkim promocji bezpośredniej, z uwzględnieniem czynników zewnętrznych, które warunkują osiągnięcie założonych celów, z realnymi potrzebami przedsiębiorców w kontekście internacjonalizacji. Z uwagi na fakt, iż Projekt jest w trakcie realizacji, zadaniem badania będzie propozycja modyfikacji zaplanowanych działań pod kątem osiągnięcia założonych celów oraz pomoc w kształtowaniu ram i założeń podobnych interwencji w przyszłości. W przypadku zaistnienia ostatniej z okoliczności, Wykonawca przedstawi własną, przykładową propozycję modyfikacji celów Projektu na potrzeby analogicznych działań realizowanych w kolejnym okresie programowania. 2) Skuteczność - kryterium skuteczności wymaga sporządzenia bilansu zamierzonych i osiągniętych efektów Projektu oraz sprawdzenia czy prowadzone działania promocji bezpośredniej (przede wszystkim ich forma i kierunki promocji) spełniają oczekiwania przedsiębiorców Polski Wschodniej. Ważne będzie ustalenie związków pomiędzy przyjętymi działaniami i ich konstrukcją, a powodzeniami i niepowodzeniami w zakresie zaplanowanych rezultatów i oddziaływania w kontekście internacjonalizacji przedsiębiorstw. 3) Efektywność - w ramach tego kryterium istotne będzie ustalenie jak efektywnie nakłady zostały przekształcone w poszczególne produkty, rezultaty i oddziaływanie. Analizą efektywności objęte będą działania z obszaru promocji bezpośredniej, tj. misje wyjazdowe i przyjazdowe, targi, wystawy oraz wizyty studyjne. 4. PROBLEMY I OBSZARY BADAWCZE W związku z tym, iż zakres badania koncentrować się będzie na zweryfikowaniu czy zastosowane działania promocji bezpośredniej w Projekcie odpowiadają potrzebom przedsiębiorstw w kontekście internacjonalizacji przedsiębiorstw Polski Wschodniej, koniecznym będzie znalezienie odpowiedzi na pytania sformułowane w dwóch obszarach badawczych. Poniższe pytania mają charakter poglądowy, w celu ukierunkowania Wykonawcy przy przygotowaniu szczegółowych pytań, które zostaną przedstawione do akceptacji Zamawiającego po podpisaniu umowy. Przykłady zagadnień: 1) Ocena działań z zakresu promocji bezpośredniej oraz dotychczasowych efektów realizacji Programu Promocji Gospodarczej Polski Wschodniej, w tym oceny jakości jego realizacji oraz osiągniętych wskaźników w kontekście realizacji podobnego Programu w nowej perspektywie 2014-2020: - czy promocja Programu dociera do potencjalnych i faktycznych przedsiębiorców? - w jakim stopniu promocja bezpośrednia Projektu jest skuteczna, tj. w jakim stopniu zachęca potencjalnych przedsiębiorców (w tym inwestorów krajowych i zagranicznych) do: a. ulokowania swojej inwestycji na terenie Polski Wschodniej? b. zwiększenia udziału eksportu w ogólnej wartości sprzedaży? - które elementy realizowanego Programu są najbardziej skuteczne z punktu widzenia przedsiębiorców? Jak oceniana i postrzegana jest skuteczność poszczególnych rodzajów przedsięwzięć promocji bezpośredniej (z listy zawartej w tabeli 1, stanowiącej załącznik nr 1 do SOPZ) w zakresie nawiązania i realizacji kontaktów handlowych? - jaka jest ocena najbardziej efektywnych kierunków (rynków) współpracy gospodarczej z punktu widzenia przedsiębiorców z poszczególnych branż wiodących z Polski Wschodniej? - jak oceniana jest skuteczność prowadzonych działań promocyjnych pod kątem rozwoju przedsiębiorczości i wymiany handlowej wśród przedsiębiorców Polski Wschodniej? - jaki jest deklaratywny poziom zainteresowania handlem z rynkiem Polski Wschodniej? - jakie są opinie dotyczące kanałów i narzędzi promocji Polski Wschodniej? 2) Ocena trafności oraz skuteczności zastosowanych działań promocji bezpośredniej Projektu w stosunku do potrzeb przedsiębiorców Polski Wschodniej, w szczególności w kontekście internacjonalizacji: - które z poszczególnych rodzajów przedsięwzięć promocji bezpośredniej Projektu są najbardziej, a które najmniej trafne z punktu widzenia potrzeb przedsiębiorców Polski Wschodniej? - w jakim stopniu działania promocji bezpośredniej Projektu (misje/targi/wizyty studyjne) odpowiadają potrzebom przedsiębiorców Polski Wschodniej? - czy można porównać skuteczność i efektywność (koszty do efektów) misji/targów/ wizyt studyjnych organizowanych w ramach Projektu z analogicznymi przedsięwzięciami, organizowanymi w ramach innych inicjatyw? - czy zastosowane formy promocji (misje/targi/wizyty) są wystarczające z punktu widzenia przedsiębiorców, w szczególności w kontekście internacjonalizacji? Jeżeli nie, to które formy promocji powinny być uwzględnione w nowej perspektywie 2014-2020? - czy dobór kierunków (rynków) współpracy gospodarczej odpowiada potrzebom przedsiębiorców z poszczególnych branż wiodących z Polski Wschodniej? Jeżeli nie, to które kierunki współpracy gospodarczej powinny być uwzględnione w nowej perspektywie 2014-2020? - czy zastosowane formy wsparcia są wystarczające i odpowiadają potrzebom przedsiębiorców? Jeżeli nie, to jakie formy wsparcia powinny być uwzględnione w nowej perspektywie 2014-2020? 5. WYMAGANIA DOTYCZĄCE METODOLOGII BADANIA Wykonawca przeprowadzi wszystkie niezbędne czynności związane z powierzonym mu zadaniem zgodnie z powszechnie respektowanymi regułami metodologicznymi obowiązującymi w naukach społecznych. Wielowymiarowość celów badania oraz wielość zagadnień sugeruje zastosowanie hybrydowej metodologii badań społecznych, bazującej na integracji metod kwantyfikacyjnych z treściowymi. Zamawiający przewidział następujące elementy badania: I. DESK RESEARCH Pierwszym etapem badań będzie analiza źródeł zastanych. Istotne będzie zapoznanie się Wykonawcy z dokumentacją programową oraz materiałami wypracowanymi do tej pory w postaci analizy gospodarczej, raportów oraz badań ewaluacyjnych. Na tym etapie Wykonawca powinien również przeprowadzić szereg rozmów z osobami zaangażowanymi w realizację Projektu, w tym z przedstawicielami Zamawiającego, MRR i PARP. Celem przeprowadzonych rozmów powinno być poszerzenie wiedzy na temat analizowanej interwencji oraz identyfikacja danych, które mogą okazać się użyteczne z punktu widzenia postawionych pytań badawczych. Konsekwencją realizacji tego etapu, będzie opracowanie i zaakceptowanie raportu metodologicznego, w tym przygotowanie narzędzi badawczych w postaci kwestionariuszy wywiadu dla badań ilościowych oraz scenariuszy wywiadu na potrzeby badań jakościowych. II. BADANIA TERENOWE ILOŚCIOWE I JAKOŚCIOWE Badanie będzie miało na celu umożliwić udzielenie odpowiedzi przede wszystkim na pytania wskazane powyżej, w ramach pierwszego i drugiego obszaru badawczego. 1) Pierwszy obszar badawczy - główne założenia: - Wykonawca zrealizuje badanie z wykorzystaniem jednej z wybranych technik badawczych: CAPI, PAPI lub CATI. Istotne jest, iż Zamawiający dysponuje bazą adresową do podmiotów gospodarczych (w bazie znajdują się dodatkowo numery NIP/REGON, które w razie potrzeby pozwolą na zintegrowanie wykazu z innymi bazami danych kontaktowych, w szczególności z bazą telefoniczną). - Zamawiający po podpisaniu umowy przekaże Wykonawcy wykaz podmiotów do badania liczący 3 000 jednostek, z których Wykonawca wylosuje próbę badawczą nie mniejszą niż 1 000 respondentów. - Wymagany, minimalny poziom zwrotu (respose rate) w badaniu wynosi 50% (500 podmiotów, z którymi zrealizowany został pełen wywiad). Każde odstępstwo od tej wielkości będzie skutkowało naliczeniem kar umownych, o których mowa w par. 16 umowy). - Realizacja badania będzie miała charakter badania wyczerpującego - tzn. Zamawiający wymaga podjęcia kontaktu i próbę realizacji wywiadu z każdym respondentem w przekazanej próbie badawczej. - Wszystkie wywiady zostaną przeprowadzone z przedstawicielem Zarządu przedsiębiorstwa lub osobą na stanowisku kierowniczym, posiadającym niezbędną wiedzę w zakresie prowadzonego badania. - Zamawiający zastrzega sobie prawo do kontroli poprawności zrealizowanych wywiadów w ramach kontroli własnej PAIiIZ S.A. 2) Drugi obszar badawczy - główne założenia: - Wykonawca przeprowadzi wywiady jakościowe w formule Indywidualnych Wywiadów Pogłębionych (IDI) oraz 3 wywiady grupowe (grupy fokusowe) z krajowymi podmiotami prowadzącymi działalność gospodarczą, zarejestrowanymi na terenie województw Polski Wschodniej (411 podmiotów), uczestniczącymi w dotychczasowych wydarzeniach z zakresu promocji bezpośredniej. Istotne jest, iż Zamawiający posiada jedynie bazę adresową podmiotów gospodarczych (w bazie znajdują się dodatkowo numery NIP/REGON, które w razie potrzeby pozwolą na zintegrowanie wykazu z innymi bazami danych kontaktowych, w szczególności z bazą telefoniczną). - Zamawiający po podpisaniu umowy przekaże Wykonawcy wykaz podmiotów do badania liczący 411 jednostek. - Wymagany, minimalny poziom zwrotu (respose rate) dla IDI wynosi 25% (103 podmioty, z którymi zrealizowany został pełen wywiad). Natomiast próba badawcza dla grup fokusowych to nie mniej niż 8 uczestników wylosowanych z wykazu podmiotów do badania liczącego 411 jednostek. Każde odstępstwo od tej wielkości będzie skutkowało naliczeniem kar umownych, o których mowa w par. 16 umowy). - Na potrzeby wywiadów Wykonawca opracuje odpowiednie kwestionariusze/scenariusze. - Wszystkie wywiady zostaną przeprowadzone z przedstawicielem Zarządu przedsiębiorstwa lub osobą na stanowisku kierowniczym, posiadającym niezbędną wiedzę w zakresie udziału podmiotu w danym wydarzeniu. - Z każdego wywiadu sporządzone zostanie szczegółowe sprawozdanie, zawierające zestawienie pytań zawartych w scenariuszu wywiadu i uzyskanych na nie odpowiedzi. - Zamawiający zastrzega sobie prawo do kontroli poprawności zrealizowanych wywiadów w ramach kontroli własnej PAIiIZ S.A. 6. ZAKRES RAPORTU METODOLOGICZNEGO Raport metodologiczny powinien zawierać następujące elementy: 1) szczegółowy opis koncepcji i metodologii (metod, technik, narzędzi) realizacji badania, 2) kwestionariusze wywiadu do badań ilościowych; 3) scenariusze wywiadów - zgodnie ze wskazanymi założeniami; 4) listę osób, z którymi zostaną przeprowadzone wywiady IDI i grupy fokusowe; 5) szczegółowy harmonogram realizacji badań i analiz; 6) propozycję spisu treści raportu końcowego; 7) zakresy odpowiedzialności poszczególnych ekspertów, w ramach zespołu badawczego. 7. ZAKRES RAPORTU KOŃCOWEGO 1) Wykonawca przygotuje raport końcowy prezentujący wyniki badań. Otrzymane wyniki powinny zostać omówione w sposób syntetyczny i przekrojowy. Raport nie może sprowadzać się do zreferowania (streszczenia) uzyskanych danych i odpowiedzi pochodzących z badań, lecz powinien być syntezą wyników uzyskanych na różnych etapach realizacji badania. 2) Do zaprezentowania materiału empirycznego Wykonawca powinien wybrać takie przekroje analityczne (typologie), które będą zapewniały prawidłowe wnioskowanie (będą istotne z punktu widzenia zaobserwowanych prawidłowości). 3) Raport końcowy będzie zawierał co najmniej następujące elementy: - streszczenie, - kontekst realizacji badania, - opis metodologii badania, - wnioski z badania i rekomendacje, - syntetyczne odpowiedzi na wszystkie postawione pytania ewaluacyjne. 4) Do raportu końcowego będą dołączone aneksy, tworzone przez Wykonawcę na bieżąco w toku realizacji niniejszego Zamówienia, w szczególności: - szczegółowy opis metodologii zastosowanej w badaniu, - lista jednostek, z którymi przeprowadzono wywiady, - lista dokumentów, publikacji i innych materiałów źródłowych, wykorzystanych przy ewaluacji, - Aneks statystyczny zawierający tabelaryczną prezentację wyników badań ilościowych, w wyznaczonych po konsultacji z Zamawiającym przekrojach analitycznych, - narzędzia badawcze zastosowane w wywiadach, - informacja dla prasy streszczająca najważniejsze wnioski i wyniki badania (maksymalnie dwie strony maszynopisu, około 1 800 znaków na stronę). 5) Raport powinien zawierać nie więcej niż 100 stron maszynopisu, w tym streszczenie (nie więcej 5-10 str.), około 1 800 znaków na stronę. Oba raporty (metodologiczny i końcowy) będą przygotowane w języku polskim. W raporcie końcowym Wykonawca powinien zamieścić logo Projektu, Unii Europejskiej i PO RPW oraz informację, że raport powstał w ramach projektu współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. 6) Prezentowane w raporcie informacje powinny zachować spójny wygląd i treść (w szczególności tabele i wykresy). Ponadto, szata graficzna obu raportów powinna być zgodna z Poradnikiem Beneficjenta - Zasady promocji projektów dla Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej 2007-2013 oraz Księgą Identyfikacji Wizualnej Narodowej Strategii Spójności na lata 2007-2013. Ponadto, raporty oraz prezentacje przygotowane w ramach zamówienia będą zgodne z zasadami wizualizacji Projektu. 7) Wykonawca dostarczy oba raporty (końcowy i metodologiczny) w wersji elektronicznej (CD/DVD/pendrive oraz za pośrednictwem poczty elektronicznej; formaty: .doc, docx oraz PDF) oraz papierowej (zbindowane, wydruk w kolorze) w liczbie pięciu egzemplarzy (dotyczy wersji finalnej). Wersja robocza raportu końcowego zostanie dostarczona w wersji elektronicznej (CD/DVD/pendrive oraz za pośrednictwem poczty elektronicznej; formaty: doc, docx oraz PDF) oraz papierowej (zbindowane, wydruk w kolorze) w liczbie trzech egzemplarzy. 8) Załącznikiem do raportu będą bazy danych pochodzące z badań ilościowych zapisane w programie Excel. 9) Wykonawca przedstawi dodatkowo do raportu prezentację w programie Power Point, w której w sposób obrazowy i atrakcyjny pokaże wyniki badania. Prezentacja od 25 do 30 slajdów w wersji polskiej i angielskiej.
II.4) Wspólny Słownik Zamówień (CPV):
79.30.00.00-7.
SEKCJA III: PROCEDURA
III.1) TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA:
Przetarg nieograniczony
III.2) INFORMACJE ADMINISTRACYJNE
Zamówienie dotyczy projektu/programu finansowanego ze środków Unii Europejskiej:
tak, projekt/program: Zamówienie jest finansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach projektu Program Promocji Gospodarczej Polski Wschodniej w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej 2007-2013 Osi priorytetowej I Nowoczesna Gospodarka Działanie I.4 Promocja i Współpraca, komponent Promocja.
SEKCJA IV: UDZIELENIE ZAMÓWIENIA
IV.1) DATA UDZIELENIA ZAMÓWIENIA:
18.07.2014.
IV.2) LICZBA OTRZYMANYCH OFERT:
8.
IV.3) LICZBA ODRZUCONYCH OFERT:
1.
IV.4) NAZWA I ADRES WYKONAWCY, KTÓREMU UDZIELONO ZAMÓWIENIA:
- EU-CONSULT Sp. z o.o., {Dane ukryte}, 80-855 Gdańsk, kraj/woj. pomorskie.
IV.5) Szacunkowa wartość zamówienia
(bez VAT): 162601,63 PLN.
IV.6) INFORMACJA O CENIE WYBRANEJ OFERTY ORAZ O OFERTACH Z NAJNIŻSZĄ I NAJWYŻSZĄ CENĄ
Cena wybranej oferty:
87330,00
Oferta z najniższą ceną:
87330,00
/ Oferta z najwyższą ceną:
420660,00
Waluta:
PLN.
Dane postępowania
ID postępowania BZP/TED: | 11740220140 |
---|---|
ID postępowania Zamawiającego: | |
Data publikacji zamówienia: | 2014-04-06 |
Rodzaj zamówienia: | usługi |
Tryb& postępowania [PN]: | Przetarg nieograniczony |
Czas na realizację: | 60 dni |
Wadium: | - |
Oferty uzupełniające: | NIE |
Oferty częściowe: | NIE |
Oferty wariantowe: | NIE |
Przewidywana licyctacja: | NIE |
Ilość części: | 1 |
Kryterium ceny: | 100% |
WWW ogłoszenia: | www.paiz.gov.pl |
Informacja dostępna pod: | Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych S.A. w Warszawie ul. Bagatela 12, 00-585 Warszawa |
Okres związania ofertą: | 30 dni |
Kody CPV
79300000-7 | Badania rynkowe i ekonomiczne; ankietowanie i statystyka |
Wyniki
Nazwa części | Wykonawca | Data udzielenia | Wartość |
---|---|---|---|
Przeprowadzenie badania potrzeb przedsiębiorców w kontekście internacjonalizacji przedsiębiorstw Polski Wschodniej w ramach realizacji Programu Promocji Gospodarczej Polski Wschodniej. | EU-CONSULT Sp. z o.o. Gdańsk | 2014-10-06 | 87 330,00 |
Barometr Ryzyka NadużyćRaport końcowy na temat potencjalnego ryzyka nadużyć dla wskazanej części wyniku postępowania przetargowego. Data udzielenia: 2014-10-06 Dotyczy cześci nr: 1 Kody CPV: 793000007 Ilość podmiotów składających się na wykonawcę: 1 Kwota oferty w PLN: 87 330,00 zł Minimalna złożona oferta: 87 330,00 zł Ilość złożonych ofert: 8 Ilość ofert odrzuconych przez zamawiającego: 1 Minimalna złożona oferta: 87 330,00 zł Maksymalna złożona oferta: 420 660,00 zł |