Wynik przetargu
Usługi nadzoru autorskiego nad wykonywaniem ekspozycji Muzeum Katyńskiego w kaponierze i jej otoczeniu w Cytadeli Warszawskiej w części dotyczącej projektów ekspozycji i opracowań wykonawczych do projektów ekspozycji
Zamawiający:
Muzeum Wojska Polskiego
Adres: | Al. Jerozolimskie 3, 00-495 Warszawa, woj. mazowieckie |
---|---|
Dane kontaktowe: | email: marwek@interia.pl tel: 022 6295271, 72 fax: 226 295 273 |
Dane zamówienia
ID ogłoszenia wyniku: | 12816820150 | Data Udzielenia: | 2015-05-28 |
---|---|---|---|
Rodzaj zamówienia: | usługi | Tryb postępowania [WR]: | Zamówienia z wolnej ręki |
Kody CPV
Wyniki
Nazwa części | Wykonawca | Wartość |
---|---|---|
Usługi nadzoru autorskiego nad wykonywaniem ekspozycji Muzeum Katyńskiego w kaponierze i jej otoczeniu w Cytadeli Warszawskiej w części dotyczącej projektów ekspozycji i opracowań wykonawczych do projektów ekspozycji | TRIAS S.A. Toruń | 231 000,00 |
Uwagi | Uwagi firmowe | Dokumenty |
Barometr Ryzyka NadużyćRaport końcowy na temat potencjalnego ryzyka nadużyć dla wskazanej części wyniku postępowania przetargowego.
| Dane ogłoszenia o wyniku: Data udzielenia: 2015-05-28 Dotyczy cześci nr: 1 Kody CPV: 741421100 Ilość podmiotów składających się na wykonawcę: 1 Kwota oferty w PLN: 231 000,00 zł Minimalna złożona oferta: 231 000,00 zł Ilość złożonych ofert: 1 Ilość ofert odrzuconych przez zamawiającego: 0 Minimalna złożona oferta: 231 000,00 zł Maksymalna złożona oferta: 231 000,00 zł | |
TREŚĆ OGŁOSZENIA
Warszawa: Usługi nadzoru autorskiego nad wykonywaniem ekspozycji Muzeum Katyńskiego w kaponierze i jej otoczeniu w Cytadeli Warszawskiej w części dotyczącej projektów ekspozycji i opracowań wykonawczych do projektów ekspozycji
Numer ogłoszenia: 128168 - 2015; data zamieszczenia: 28.05.2015
OGŁOSZENIE O UDZIELENIU ZAMÓWIENIA - Usługi
Zamieszczanie ogłoszenia:
obowiązkowe.
Ogłoszenie dotyczy:
zamówienia publicznego.
Czy zamówienie było przedmiotem ogłoszenia w Biuletynie Zamówień Publicznych:
nie.
Czy w Biuletynie Zamówień Publicznych zostało zamieszczone ogłoszenie o zmianie ogłoszenia:
nie.
SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY
I. 1) NAZWA I ADRES:
Muzeum Wojska Polskiego, Al. Jerozolimskie 3, 00-495 Warszawa, woj. mazowieckie, tel. 022 6295271, 72, faks 022 6295273.
I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO:
Podmiot prawa publicznego.
SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA
II.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego:
Usługi nadzoru autorskiego nad wykonywaniem ekspozycji Muzeum Katyńskiego w kaponierze i jej otoczeniu w Cytadeli Warszawskiej w części dotyczącej projektów ekspozycji i opracowań wykonawczych do projektów ekspozycji.
II.2) Rodzaj zamówienia:
Usługi.
II.3) Określenie przedmiotu zamówienia:
Usługi nadzoru autorskiego nad wykonywaniem ekspozycji Muzeum Katyńskiego w kaponierze i jej otoczeniu w Cytadeli Warszawskiej w części dotyczącej projektów ekspozycji i opracowań wykonawczych do projektów ekspozycji.
II.4) Wspólny Słownik Zamówień (CPV):
74.14.21.10-0.
SEKCJA III: PROCEDURA
III.1) TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA:
Zamówienie z wolnej ręki
III.2) INFORMACJE ADMINISTRACYJNE
Zamówienie dotyczy projektu/programu finansowanego ze środków Unii Europejskiej:
nie
SEKCJA IV: UDZIELENIE ZAMÓWIENIA
IV.1) DATA UDZIELENIA ZAMÓWIENIA:
13.05.2015.
IV.2) LICZBA OTRZYMANYCH OFERT:
1.
IV.3) LICZBA ODRZUCONYCH OFERT:
0.
IV.4) NAZWA I ADRES WYKONAWCY, KTÓREMU UDZIELONO ZAMÓWIENIA:
- TRIAS S.A., ul. Równinna 11/13, 87-100 Toruń, kraj/woj. kujawsko-pomorskie.
IV.5) Szacunkowa wartość zamówienia
(bez VAT): 231000,00 PLN.
IV.6) INFORMACJA O CENIE WYBRANEJ OFERTY ORAZ O OFERTACH Z NAJNIŻSZĄ I NAJWYŻSZĄ CENĄ
Cena wybranej oferty:
231000,00
Oferta z najniższą ceną:
231000,00
/ Oferta z najwyższą ceną:
231000,00
Waluta:
PLN.
ZAŁĄCZNIK I
Uzasadnienie udzielenia zamówienia w trybie negocjacji bez ogłoszenia, zamówienia z wolnej ręki albo zapytania o cenę
1. Podstawa prawnaPostępowanie prowadzone jest w trybie zamówienie z wolnej ręki na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. - Prawo zamówień publicznych.
2. Uzasadnienia wyboru trybuNależy podać uzasadnienie faktyczne i prawne wyboru trybu oraz wyjaśnić, dlaczego udzielenie zamówienia jest zgodne z przepisami.
Podstawę prawną zastosowania trybu zamówienia z wolnej ręki w odniesieniu do usług nadzoru autorskiego nad wykonywaniem ekspozycji Muzeum Katyńskiego w kaponierze i jej otoczeniu w Cytadeli Warszawskiej w części dotyczącej projektów ekspozycji i opracowań wykonawczych do projektów ekspozycji stanowi art. 67 ust. 1 pkt 1b ustawy z dnia 29.01.2004 r. - Prawo zamówień publicznych. Zgodnie z tym przepisem, zamawiający może udzielić zamówienia z wolnej ręki jeżeli dostawy, usługi lub roboty budowlane mogą być świadczone tylko przez jednego wykonawcę z przyczyn związanych z ochroną praw wyłącznych, wynikających z odrębnych przepisów. W piśmiennictwie wskazuje się, że chodzi w szczególności o przypadki związane z ochroną praw autorskich i praw pokrewnych na podstawie przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz o przypadki związane z ochroną patentową i ochroną innych praw wyłącznych udzielonych na podstawie ustawy - Prawo własności przemysłowej Prawo zamówień publicznych. Komentarz pod red. Tomasza Czajkowskiego, Urząd Zamówień Publicznych, Warszawa 2007, str. 258. Ustawa z dnia 04.02.1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych reguluje m.in. kwestię autorskich praw osobistych i wymienia ich przykładowy katalog. Z art. 16 pkt 5 tej ustawy wynika, że autorskim prawem osobistym jest m.in. prawo do nadzoru nad sposobem korzystania z utworu. Jednocześnie art. 16 zd. 1 przedmiotowej ustawy wskazuje, że autorskie prawa osobiste chronią nieograniczoną w czasie więź twórcy z utworem oraz nie podlegają zrzeczeniu się lub zbyciu. W tej sytuacji nie ulega wątpliwości, że usługi nadzoru nad sposobem korzystania z utworu może wykonywać wyłącznie jego twórca, z przyczyn związanych z ochroną jego praw wyłącznych, wynikających z ustawy z dnia 04.02.1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. W przypadku udzielenia zamówienia innemu wykonawcy doszłoby bowiem do naruszenia jego praw autorskich. W powyższych okolicznościach zostały spełnione przesłanki zastosowania trybu zamówienia z wolnej ręki, o których mowa w art. 67 ust. 1 pkt 1b ustawy z dnia 29.01.2004 r. - Prawo zamówień publicznych w odniesieniu do usług nadzoru autorskiego nad wykonywaniem ekspozycji Muzeum Katyńskiego w kaponierze i jej otoczeniu w Cytadeli Warszawskiej w części dotyczącej projektów ekspozycji i opracowań wykonawczych. Jak wyżej wspomniano, usługi nadzoru autorskiego objęte niniejszym wnioskiem odnoszą się do projektów ekspozycji Muzeum Katyńskiego w kaponierze i jej otoczeniu w Cytadeli Warszawskiej i opracowań wykonawczych do tych projektów ekspozycji. Podmiotem, który stworzył wymienione projekty ekspozycji i opracowania wykonawcze, jest spółka TRIAS S.A. z siedzibą przy ul. Równinnej 11/13, 87-100 Toruń. TRIAS jako spółka akcyjna jest osobą prawną. W tej sytuacji rozstrzygnięcia wymaga, czy dopuszczalne jest udzielanie osobom prawnym zamówień z przyczyn związanych z ochroną praw wyłącznych, wynikających z odrębnych przepisów, na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 1b ustawy z dnia 29.01.2004 r. - Prawo zamówień publicznych, czy też można ich udzielić wyłącznie osobom fizycznym. Przepisy oraz piśmiennictwo nie rozstrzygają wprost powyższej kwestii. Piśmiennictwo zawiera jednak jednoznaczne rozstrzygnięcie kwestii dopuszczalności udzielania osobom prawnym zamówień z zakresu działalności twórczej i artystycznej, na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 1c ustawy z dnia 29.01.2004 r. - Prawo zamówień publicznych. Mianowicie, w piśmiennictwie wskazuje się, że powstaje problem, czy działalność twórcza lub artystyczna w rozumieniu komentowanego artykułu może być świadczona wyłącznie przez osoby fizyczne. W tym zakresie prezentowane są dwa rozbieżne poglądy. Zgodnie z jednym z nich działalność taka może być prowadzona wyłącznie przez osoby fizyczne niezależnie od tego czy prowadzą one działalność gospodarczą czy też nie. Pogląd taki można opierać przede wszystkim na interpretacji pojęcia twórca zawartego w przepisach ustawy o prawie autorskim. Już z samej natury procesu twórczego wynika, że może on dotyczyć osoby fizycznej. Odmienny pogląd opiera się na założeniu, że działalność twórcza i artystyczna może być prowadzona przez wszystkie podmioty osoby fizyczne lub prawne. Osoby takie, nawet nie będące twórcami określonych utworów, są uprawnione w rozumieniu prawno-autorskim do takiej działalności wykorzystują utwory nabyte od osób trzecich, posługują się artystami wykonawcami działającymi na ich rzecz np. teatry, filharmonie. W takim rozumieniu twórcami stawaliby się m.in. pracodawcy twórców w ścisłym tego słowa znaczeniu, którzy nabyli stosowne prawa zgodnie z art. 12 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, jak również podmioty niebędące pracodawcami dla twórców, którzy na podstawie umowy licencji lub umów przenoszących nabyli prawa autorskie do utworów np. producenci utworów audiowizualnych, producenci fonogramów i wideogramów itp. Wydaje się, że ograniczenie kręgu podmiotów, którym można udzielić zamówienia w zakresie działalności twórczej lub artystycznej wyłącznie do kręgu twórców w wąskim tego słowa rozumieniu byłoby nazbyt daleko idące i niezgodne ze specyfiką tworzenia utworu . Nie zostałby również w pełni osiągnięty cel zamówienia z wolnej ręki, który to tryb stosowany jest wówczas, gdy inny, bardziej sformalizowany tryb udzielenia zamówienia byłby niemożliwy lub trudny do przeprowadzenia. W świetle ust. 1 pkt 1 lit. c nie jest istotne, czy zamówienie dotyczy np. scenografii audycji wykonywanej przez danego artystę, czy koncertu spektaklu, w którym wykonawcą zamówienia staje się instytucja kultury taka jak teatr lub filharmonia, mająca osobowość prawną. Można więc przyjąć, że art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. c odnosi się tak do osób fizycznych, jak i do osób prawnych. Prawo zamówień publicznych. Komentarz pod red. Tomasza Czajkowskiego, Urząd Zamówień Publicznych, Warszawa 2007, str. 258. Powyższe wywody wskazują więc, że zamówienia z zakresu działalności twórczej i artystycznej mogą być udzielane osobom prawnym, na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 1c ustawy z dnia 29.01.2004 r. - Prawo zamówień publicznych. Z kolei wykonywanie usług nadzoru autorskiego jest ściśle uzależnione od wcześniejszego wykonania usług stworzenia utworu. Dopóki bowiem nie powstanie utwór, wykonywanie usług nadzoru autorskiego jest niemożliwe, gdyż usługi te odnoszą się do sposobu korzystania z utworu. Skoro więc interpretacja dokonana przez Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych w komentarzu pod jego redakcją dopuszcza udzielanie osobom prawnym zamówień na usługi stworzenia utworu, to, wobec ścisłego uzależnienia tych dwóch rodzajów usług, za dopuszczalne należy uznać udzielanie osobom prawnym również zamówień na usługi nadzoru autorskiego. Gdyby przyjąć odmienną interpretację, doszłoby do sytuacji, w której inny podmiot stworzył utwór, a inny podmiot wykonuje usługi nadzoru nad sposobem korzystania z utworu. Taka sytuacja byłaby sprzeczna z art. 16 ustawy z dnia 04.02.1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wskazującym na nieograniczoną w czasie więź twórcy z utworem oraz brak możliwości zrzeczenia się lub zbycia autorskich praw osobistych, m.in. prawa do sprawowania nadzoru nad sposobem korzystania z utworu. Za dopuszczalnością udzielania osobom prawnym zamówień na usługi nadzoru autorskiego przemawia również definicja wykonawcy, zawarta w art. 2 pkt 11 ustawy z dnia 29.01.2004 r. - Prawo zamówień publicznych. Z przepisu tego wynika bowiem, że przez wykonawcę należy rozumieć nie tylko osobę fizyczną, ale również osobę prawną i jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej. W powyższych okolicznościach nie ulega wątpliwości, że niniejsze zamówienie może zostać udzielone spółce TRIAS S.A. z siedzibą przy ul. Równinnej 11/13, 87-100 Toruń jako wykonawcy projektów ekspozycji Muzeum Katyńskiego w kaponierze i jej otoczeniu w Cytadeli Warszawskiej i opracowań wykonawczych do tych projektów ekspozycji. Na marginesie należy zaznaczyć, że Zamawiający planuje udzielić również innych zamówień na usługi nadzoru autorskiego nad wykonywaniem ekspozycji Muzeum Katyńskiego w kaponierze i jej otoczeniu w Cytadeli Warszawskiej. Jednakże nie stanowią one części postępowania, o którym mowa w niniejszym wniosku, gdyż nie spełniają wszystkich przesłanek zakwalifikowania jako jednego zamówienia tych usług i usług objętych niniejszym postępowaniem. Mianowicie, w piśmiennictwie i orzecznictwie podkreśla się, że z jednym zamówieniem mamy do czynienia w przypadku, gdy łącznie spełnione są trzy przesłanki, tj. tożsamość przedmiotowa zamówienia, tożsamość jednego wykonawcy, oraz tożsamość czasowa zamówienia. W przypadku zamówień na usługi nadzoru autorskiego objęte wnioskiem i inne usługi nadzoru autorskiego niewątpliwie spełniona będzie przesłanka tożsamości przedmiotu zamówienia. Co do zasady, spełniona będzie również przesłanka tożsamości czasowej zamówienia, gdyż usługi te będą wykonywane w tym samym lub w podobnym czasie. Natomiast w żadnym wypadku nie będzie spełniona przesłanka tożsamości jednego wykonawcy. Jak wynika z art. 16 pkt 5 ustawy z dnia 04.02.1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych, usługi nadzoru odnoszą się do utworu, tj. do sposobu korzystania z utworu. Zamówienia na inne usługi nadzoru autorskiego będą odnosić się do innych utworów niż projekty ekspozycji i opracowania wykonawcze do projektów ekspozycji, które zostały stworzone przez inne osoby niż spółka TRIAS. W tej sytuacji usługi nadzoru autorskiego nad tymi utworami mogą sprawować wyłącznie wykonawcy, którzy je stworzyli. Przyjęcie odmiennej kwalifikacji i dopuszczenie wykonywania usług nadzoru przez innych wykonawców niż ci, którzy je stworzyli, byłoby sprzeczne z art. 16 ustawy z dnia 04.02.1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. W powyższych okolicznościach należy uznać, że zamówienie objęte niniejszym postępowaniem stanowi odrębne zamówienie od innych zamówień na usługi nadzoru autorskiego nad wykonywaniem ekspozycji Muzeum Katyńskiego w kaponierze i jej otoczeniu w Cytadeli Warszawskiej. Wartość zamówienia objętego niniejszym postępowaniem przekracza równowartość kwoty 30.000 EURO. W tej sytuacji do udzielenia zamówienia objętego niniejszym postępowaniem konieczne jest zastosowanie ustawy z dnia 29.01.2004 r. - Prawo zamówień publicznych.