Wynik przetargu

Adres: ul. marsz. J. Piłsudskiego 41, 05-120 Legionowo, woj. mazowieckie
Dane kontaktowe: email: zamowienia@um.legionowo.pl
tel: 022 774 20 31 w. 4064
fax: 022 784 49 81
Dane zamówienia
ID ogłoszenia wyniku: 500015207-N-2017 Data Udzielenia: 2017-08-20
Rodzaj zamówienia: roboty budowlane
Tryb postępowania [PN]: Przetarg nieograniczony
Kody CPV
34928480-6 Pojemniki i kosze na odpady i śmieci
Wyniki
Nazwa części Wykonawca Wartość
Zakup używanych pojemników na odpady Support VHI Sp. z o.o., sp. k.
Ostrołęka
682 563,00
0,50
Barometr Ryzyka Nadużyć

Raport końcowy na temat potencjalnego ryzyka nadużyć dla wskazanej części wyniku postępowania przetargowego.


Kliknij we wskaźnik by poznać szczegóły

Dane ogłoszenia o wyniku:
Data udzielenia:
2017-08-20
Dotyczy cześci nr:
1
Kody CPV:
34928480
Ilość podmiotów składających się na wykonawcę:
1
Kwota oferty w PLN:
682 563,00 zł
Minimalna złożona oferta:
682 563,00 zł
Ilość złożonych ofert:
0
Ilość ofert odrzuconych przez zamawiającego:
0
Minimalna złożona oferta:
682 563,00 zł
Maksymalna złożona oferta:
682 563,00 zł
TREŚĆ OGŁOSZENIA
Rozmiar pliku: 30044 KB
Ogłoszenie nr 500015207-N-2017 z dnia 21-08-2017 r.
Gmina Miejska Legionowo Urząd Miasta Legionowo: Zakup używanych pojemników na odpady

OGŁOSZENIE O UDZIELENIU ZAMÓWIENIA - Dostawy

Zamieszczanie ogłoszenia:
obowiązkowe

Ogłoszenie dotyczy:
zamówienia publicznego

Zamówienie dotyczy projektu lub programu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej

nie

Zamówienie było przedmiotem ogłoszenia w Biuletynie Zamówień Publicznych:
tak
Numer ogłoszenia: 500011540-N-2017

Ogłoszenie o zmianie ogłoszenia zostało zamieszczone w Biuletynie Zamówień Publicznych:
nie

SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY


I. 1) NAZWA I ADRES:
Gmina Miejska Legionowo Urząd Miasta Legionowo, Krajowy numer identyfikacyjny 52483200000, ul. ul. marsz. J. Piłsudskiego  41, 05120   Legionowo, woj. mazowieckie, państwo Polska, tel. 022 774 20 31 w. 4064, e-mail zamowienia@um.legionowo.pl, faks 022 784 49 81.
Adres strony internetowej (url): http://www.bip.legionowo.pl

I.2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO:
Administracja samorządowa
SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA

II.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego:

Zakup używanych pojemników na odpady

Numer referencyjny
(jeżeli dotyczy):
Rz.271.37.2017

II.2) Rodzaj zamówienia:

Dostawy

II.3) Krótki opis przedmiotu zamówienia
(wielkość, zakres, rodzaj i ilość dostaw, usług lub robót budowlanych lub określenie zapotrzebowania i wymagań )
a w przypadku partnerstwa innowacyjnego - określenie zapotrzebowania na innowacyjny produkt, usługę lub roboty budowlane:

Zakup używanych pojemników na odpady komunalne, ustawionych na terenie nieruchomości położonych w Gminie Miejskiej Legionowo.

II.4) Informacja o częściach zamówienia:


Zamówienie było podzielone na części:

nie

II.5) Główny Kod CPV:
34928480-6

SEKCJA III: PROCEDURA

III.1) TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA

Zamówienie z wolnej ręki

III.2) Ogłoszenie dotyczy zakończenia dynamicznego systemu zakupów

nie

III.3) Informacje dodatkowe:

SEKCJA IV: UDZIELENIE ZAMÓWIENIA

IV.1) DATA UDZIELENIA ZAMÓWIENIA:
17/08/2017

IV.2) Całkowita wartość zamówienia

Wartość bez VAT
650406.50

Waluta
PLN

IV.3) INFORMACJE O OFERTACH
Liczba otrzymanych ofert:  0
w tym:
liczba otrzymanych ofert od małych i średnich przedsiębiorstw:  0
liczba otrzymanych ofert od wykonawców z innych państw członkowskich Unii Europejskiej:  0
liczba otrzymanych ofert od wykonawców z państw niebędących członkami Unii Europejskiej:  0
liczba ofert otrzymanych drogą elektroniczną:  0

IV.4) LICZBA ODRZUCONYCH OFERT:
0

IV.5) NAZWA I ADRES WYKONAWCY, KTÓREMU UDZIELONO ZAMÓWIENIA
Zamówienie zostało udzielone wykonawcom wspólnie ubiegającym się o udzielenie:
nie

Nazwa wykonawcy: Support VHI Sp. z o.o., sp. k.
Email wykonawcy:
Adres pocztowy: Kołobrzeska 5
Kod pocztowy: 07-401
Miejscowość: Ostrołęka
Kraj/woj.: mazowieckie

Wykonawca jest małym/średnim przedsiębiorcą:
tak
Wykonawca pochodzi z innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej:
nie
Wykonawca pochodzi z innego państwa nie będącego członkiem Unii Europejskiej:
nie

IV.6) INFORMACJA O CENIE WYBRANEJ OFERTY/ WARTOŚCI ZAWARTEJ UMOWY ORAZ O OFERTACH Z NAJNIŻSZĄ I NAJWYŻSZĄ CENĄ/KOSZTEM


Cena wybranej oferty/wartość umowy
682563.17
Oferta z najniższą ceną/kosztem 682563.17
Oferta z najwyższą ceną/kosztem 682563.17
Waluta: PLN

IV.7) Informacje na temat podwykonawstwa

Wykonawca przewiduje powierzenie wykonania części zamówienia podwykonawcy/podwykonawcom
nie

Wartość lub procentowa część zamówienia, jaka zostanie powierzona podwykonawcy lub podwykonawcom:

IV.8) Informacje dodatkowe:


IV.9) UZASADNIENIE UDZIELENIA ZAMÓWIENIA W TRYBIE NEGOCJACJI BEZ OGŁOSZENIA, ZAMÓWIENIA Z WOLNEJ RĘKI ALBO ZAPYTANIA O CENĘ


IV.9.1) Podstawa prawna

Postępowanie prowadzone jest w trybie  zamówienia z wolnej ręki  na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 3  ustawy Pzp.

IV.9.2) Uzasadnienie wyboru trybu

Należy podać uzasadnienie faktyczne i prawne wyboru trybu oraz wyjaśnić, dlaczego udzielenie zamówienia jest zgodne z przepisami.
Zgodnie z art. 67 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych zwaną dalej "pzp" (Dz. U. z 2015 r. poz. 2164 z późn. zm.), Zamawiający może udzielić zamówienia w trybie z wolnej ręki, jeżeli ze względu na wyjątkową sytuację niewynikającą z przyczyn leżących po stronie zamawiającego, której nie mógł on przewidzieć, wymagane jest natychmiastowe wykonanie zamówienia, a nie można zachować terminów określonych dla innych trybów udzielenia zamówienia. Przepis ten umożliwia zatem udzielenie zamówienia w trybie z wolnej ręki, gdy zaistnieją łącznie następujące okoliczności: a) wyjątkowa sytuacja, b) przyczyny powstania tej sytuacji nie leżą po stronie zamawiającego, c) sytuacji tej zamawiający nie mógł przewidzieć, d) wymagane jest natychmiastowe wykonanie zamówienia, e) nie można zachować terminów określonych dla innych trybów udzielania zamówienia. Pomiędzy wszystkimi wymienionymi powyżej przesłankami powinien zachodzić związek przyczynowo-skutkowy oraz związek czasowy. Norma zawarta w art. 67 ust. 1 pkt 3 ustawy pzp stanowi przeniesienie na grunt krajowego systemu prawnego treści pkt 80 preambuły oraz art. 32 ust. 2 lit. c Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/24/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie zamówień publicznych, uchylająca dyrektywę 2004/18/WE (dalej Dyrektywa), I tak zgodnie z: 1) pkt 80 preambuły do Dyrektywy wyłącznie w wyjątkowych sytuacjach, gdy nadzwyczajnie pilna potrzeba spowodowana zdarzeniami, których dana instytucja zamawiająca nie może przewidzieć i których nie można jej przypisać, nie pozwala na przeprowadzenie regularnego postępowania nawet przy skróconych terminach, instytucje zamawiające powinny - w stopniu, w jakim jest to absolutnie konieczne - mieć możliwość udzielania zamówień w drodze procedury negocjacyjnej bez uprzedniej publikacji. 2) art. 32 ust. 2 lit. c Dyrektywy zamawiający może zastosować procedurę negocjacyjną bez uprzedniej publikacji do zamówień publicznych na usługi w zakresie, w jakim jest to absolutnie niezbędne, jeżeli - ze względu na wystąpienie wyjątkowo pilnej konieczności spowodowanej wydarzeniami, których instytucja zamawiająca nie mogła przewidzieć - terminy przewidziane dla procedury otwartej lub procedury ograniczonej lub procedury konkurencyjnej z negocjacjami nie mogą być dotrzymane. Okoliczności przywoływane w celu uzasadnienia wyjątkowo pilnej konieczności nie mogą być w żadnym wypadku przypisane instytucji zamawiającej. W ocenie Sądu Apelacyjnego (wyrok SA z 21.01.2015 r. sygn. I ACa 1201/14) przepis art. 67 ust. 1 pkt 3 ustawy pzp. znajduje zastosowanie jedynie w sytuacji, gdy zamawiający w wyniku wyjątkowego, nieprzewidywalnego zdarzenia zmuszony jest do natychmiastowej reakcji, niezbędnej do ograniczenia bezpośrednich skutków takiego zdarzenia, np. usunięcie bezpośredniego zagrożenia dla zdrowia lub życia czy zabezpieczenie majątku przed poniesieniem szkody o znacznych rozmiarach. Muszą to zatem być sytuacje wykraczające poza normalne warunki życia gospodarczego i społecznego. Jak podkreśla się w literaturze wyjątkową sytuacją będzie takie zdarzenie, którego wystąpienie w normalnym stanie rzeczy byłoby bardzo mało prawdopodobne, przy czym przewidywalność określonych zdarzeń przez zamawiającego powinna być postrzegana w kategoriach obiektywnych, podobnych do należytej staranności, którą winien zachować dłużnik. Do takich wyjątkowych sytuacji należy zaliczyć zjawiska losowe i niezależne od zamawiającego, tj. zdarzenia o charakterze przyszłym, nieprzewidzianym, nagłym i niezależnym od woli zamawiającego (wyrok KIO z 15.02.2012 r. KIO/KD 17/12). Wyjątkowa sytuacja niewynikająca z przyczyn leżących po stronie zamawiającego, w której wymagane jest natychmiastowe wykonanie zamówienia, musi być dla zamawiającego nieprzewidywalna. Wyjątkowa sytuacja nie może wynikać z przyczyn leżących po stronie zamawiającego (zaniedbań, niezachowania należytej staranności, niedbalstwa). Specyfika wyjątkowej sytuacji musi powodować, że zamawiający nie będzie w stanie przewidzieć jej wystąpienia. Charakter niemożliwy do przewidzenia będzie miała również konieczność natychmiastowego udzielenia zamówienia będąca rezultatem przeciągającego się, bez winy zamawiającego, postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. W literaturze przedmiotu zgodnie podkreśla się, iż dokonując w danym stanie faktycznym analizy, czy dopuszczalne jest zastosowanie trybu zamówienia z wolnej ręki na podstawie przesłanki określonej w przepisie art. 67 ust. 1 pkt 3 ustawy pzp., należy mieć na uwadze jego cel. Jest nim przede wszystkim potrzeba natychmiastowego udzielenia zamówienia podyktowana koniecznością uniknięcia negatywnych konsekwencji zaniechania niezwłocznego podjęcia działań mających na celu uniknięcie tych skutków. Zgodnie z orzecznictwem ETS natychmiastowość wykonania zamówienia musi wynikać z konieczności ochrony jakiegoś interesu, którego naruszenie zagrożone jest wystąpieniem nieprzewidywalnych okoliczności, a który może doznać uszczerbku w przypadku zbyt długiego oczekiwania na udzielenie zamówienia publicznego. Do takich interesów zalicza się ochronę zdrowia i życia, bezpieczeństwo, zapobieganie szkodzie w majątku i ochronę środowiska. Ochrona danego interesu może jednakże nastąpić jedynie zgodnie z zasadą proporcjonalności, tzn. zamówienie publiczne, które może być udzielone w trybie z wolnej ręki na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 3 ustawy Pzp, powinno jedynie dotyczyć zakresu, jaki jest absolutnie konieczny i niezbędny do usunięcia skutków nieprzewidywalnego zdarzenia, zabezpieczenia najpilniejszych, bieżących potrzeb zamawiającego w czasie niezbędnym do przeprowadzenia procedury udzielania zamówień publicznych w warunkach wolnej konkurencji. W rozpatrywanej sprawie potrzeba natychmiastowego udzielenia zamówienia wynika ze specyfiki przedmiotu zamówienia jakim jest zakup pojemników na odpady znajdujących się w Gminie Miejskiej Legionowo. Pojemniki zostały ustawione na nieruchomościach, na których zamieszkują mieszkańcy w Gminie Miejskiej Legionowo przez spółkę MPK Pure Home sp. z o.o. s.k. z siedzibą w Ostrołęce przy ul.Kołobrzeskiej 5, która obsługiwała gminę w ramach zamówienia pn. Odbieranie i zagospodarowanie odpadów komunalnych z nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy w Gminie Miejskiej Legionowo od 01.07.2013 r. do dnia 30.06.2017 r. Od 1.07.2017 r. zgodnie z umową nr Rś.7031.63.2016 gminę miało obsługiwać konsorcjum spółek : - KPK Pure Home sp. z o.o. s.k. z siedzibą w Ostrołęce przy ul.Kołobrzeskiej 5, - RDF sp. z o.o. z siedzibą w Ostrołęce przy ul.Kołobrzeskiej 5, Na dwa dni przed terminem rozpoczęcia realizacji usługi, tj. w dniu 29 czerwca 2017 r. pisemnie poinformował zamawiającego że „z uwagi na wzrost kosztów zagospodarowania i odbioru odpadów komunalnych” odstępuje z dniem 30.06.2017 r. od umowy nr Rś.7031.63.2016 zawartej w dniu 24.03.2017 r. Specyfika przedmiotu zamówienia przemawia za koniecznością ciągłego świadczenia tego typu usług ze względu na interes publiczny bezpieczeństwo sanitarne. Ustawodawca treścią art 3 ust. 1 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2017 poz. 1289) określił że utrzymanie czystości i porządku w gminach należy do obowiązkowych zadań własnych gminy. Zgodnie z art. 3 ust. 2 pkt 3-7 tej ustawy Gminy zapewniają czystość i porządek na swoim terenie i tworzą warunki niezbędne do ich utrzymania, a w szczególności: 3) obejmują wszystkich właścicieli nieruchomości na terenie gminy systemem gospodarowania odpadami komunalnymi; 4) nadzorują gospodarowanie odpadami komunalnymi, w tym realizację zadań powierzonych podmiotom odbierającym odpady komunalne od właścicieli nieruchomości; 5) ustanawiają selektywne zbieranie odpadów komunalnych obejmujące co najmniej następujące frakcje odpadów: papieru, metalu, tworzywa sztucznego, szkła i opakowań wielomateriałowych oraz odpadów komunalnych ulegających biodegradacji, w tym odpadów opakowaniowych ulegających biodegradacji; 6) tworzą punkty selektywnego zbierania odpadów komunalnych w sposób zapewniający łatwy dostęp dla wszystkich mieszkańców gminy, które zapewniają przyjmowanie co najmniej takich odpadów komunalnych jak: przeterminowane leki i chemikalia, zużyte baterie i akumulatory, zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny, meble i inne odpady wielkogabarytowe, zużyte opony, odpady zielone oraz odpady budowlane i rozbiórkowe stanowiące odpady komunalne, a także odpadów komunalnych określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 4a; 7) zapewniają osiągnięcie odpowiednich poziomów recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami oraz ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania; Wobec powyższego zmawiający – Gmina - musi natychmiast zabezpieczyć nieprzerwane świadczenie usługi odbioru i zagospodarowania odpadów komunalnych z nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy w Gminie Miejskiej Legionowo. W dniu 06.07.2017 r. Zamawiający wszczął procedurę o udzielenie zamówienia publicznego w trybie zamówienia z wolnej ręki na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 3 ustawy pzp, mającej na celu udzielenie zamówienia publicznego do czasu rozstrzygnięcia postępowania w trybie konkrecyjnym – przetargu nieograniczonego (na okres 3 miesięcy). Powyższa procedura została poprzedzona zapytaniami mailowymi do firm które uczestniczyły w przetargach nieograniczonych organizowanych w roku 2015 i 2017. Zamawiający na podstawie zdobytego doświadczenia zdawał sobie sprawę z trudności w znalezieniu potencjalnego wykonawcy, który będzie z dnia na dzień dysponował wystarczającym potencjałem technicznym i osobowym, świadczącego nieprzerwanie i rzetelnie usługę w mieście liczącym około 50 tys. mieszkańców. Zamawiający rozeznał możliwości potencjalnych wykonawców również w zakresie dysponowania i możliwości natychmiastowego rozstawienia ponad 7 tys. pojemników na odpady na terenie całej gminy. Okazało się, że żaden z oferentów nie dysponował taką liczbą pojemników oraz możliwością ich natychmiastowego rozstawienia. W wyniku powyższego rozeznania Zamawiający zaprosił do negocjacji wykonawcę MIEJSKIE PRZEDSIĘBIORSTWO OCZYSZCZANIA W M. ST. WARSZAWIE SP. Z O.O., ul. Obozowa 43, 01-161 Warszawa. W zakresie usług spółka nie miała rozstawienia własnych pojemników na odpady. Po podpisaniu umowy przystąpiono do przygotowań do ogłoszenia zamówienia w trybie przetargu nieograniczonego na odbieranie i zagospodarowanie odpadów komunalnych w gminie na następne 2 lata tj. do 30 września 2019 r. W związku z wydarzeniami opisanymi powyżej, aby uchronić mieszkańców od uciążliwości związanych z wycofaniem się wykonawcy, postanowiono zakupić na własność pojemniki na odpady. Ogłoszenie o przetargu wysłano w dniu 25 lipca 2017 r.. Z opisu przedmiotu zamówienia wynika, że pojemniki na odpady zapewnia zamawiający. W budżecie gminy nie było zarezerwowanych środków na ten cel, więc konieczne było zwołanie nadzwyczajnej sesji rady miasta. Sesja odbyła się w dniu 2 sierpnia i po tej dacie możliwe było przystąpienie do procedury zakupu pojemników. W międzyczasie rozpoczęto wykonanie szczegółowej inwentaryzacji pojemników obecnie ustawionych na terenie gminy obsługiwanych przez dotychczasowego wykonawcę. Było to niezbędne do wykonania dokładnego opisu przedmiotu zamówienia zakupu pojemników. Ponadto dokonano rozeznania możliwości pilnego zakupu używanych lub nowych pojemników na odpady w ilości niezbędnej do obsługi Gminy Miejskiej Legionowo. W dniach 24-31 lipca 2017 r. wysłano zapytania do przedsiębiorców zajmujących się handlem pojemnikami na odpady. Wysłano również zapytanie do właściciela pojemników aktualnie rozstawionych w Legionowie. Okazało się, że zakup pojemników zarówno nowych jak i używanych jest możliwy ale w związku z dużą ich liczbą dostawy byłyby możliwe w ciągu co najmniej miesiąca. Jeszcze większym problemem byłoby ich rozstawienie na terenie miasta, co mogłoby trwać co najmniej 2 tygodnie. W związku z tym koniecznym stał się zakup pojemników od właściciela pojemników ustawionych obecnie w gminie. Dodatkowym argumentem jest atrakcyjna cena zaproponowana przez właściciela pojemników, niższa od konkurencyjnych propozycji o ponad 20% oraz brak konieczności rozstawienia pojemników kupionych od innego przedsiębiorcy w ponad 6 tysiącach punktach w mieście. Ponadto w razie nieodkupienia pojemników od ich dotychczasowego właściciela deklarował on natychmiastowe zabranie pojemników z miejsc ich obecnego ustawienia, co spowodowałoby powstanie zagrożenia sanitarnego w mieście. W związku z tym niezbędne jest niezwłoczne dokonanie zamówienia.