Wynik przetargu
UDZIELENIE ZAMÓWIENIA BEZ OGŁOSZENIA O ZAMÓWIENIU ORAZ BEZ INFORMACJI O ZAMIARZE UDZIELENIA ZAMÓWIENIA
Administrowanie Strefą Płatnego Parkowania na terenie miasta Jelenia Góra
Zamawiający:
Miejski Zarząd Dróg i Mostów
Adres: | ul. Ptasia , 58-500 Jelenia Góra, woj. dolnośląskie |
---|---|
Dane kontaktowe: | email: mzdim@o2.pl tel: 756 420 033 fax: 756 420 034 |
Dane zamówienia
ID ogłoszenia wyniku: | 500235157-N-2018 | Data Udzielenia: | 2018-09-30 |
---|---|---|---|
Rodzaj zamówienia: | usługi | Tryb postępowania [PN]: | Przetarg nieograniczony |
Kody CPV
63712400-7 | Usługi w zakresie obsługi parkingów | |
79941000-2 | Usługi pobierania opłat |
Wyniki
Nazwa części | Wykonawca | Wartość |
---|---|---|
Administrowanie Strefą Płatnego Parkowania na terenie miasta Jelenia Góra | Kolejowe Zakłady Łączności SP. z o.o. Bydgoszcz | 401 956,00 |
Uwagi | Uwagi firmowe | Dokumenty |
Barometr Ryzyka NadużyćRaport końcowy na temat potencjalnego ryzyka nadużyć dla wskazanej części wyniku postępowania przetargowego.
| Dane ogłoszenia o wyniku: Data udzielenia: 2018-09-30 Dotyczy cześci nr: 1 Kody CPV: 63712400 79941000 Ilość podmiotów składających się na wykonawcę: 1 Kwota oferty w PLN: 401 957,00 zł Minimalna złożona oferta: 401 957,00 zł Ilość złożonych ofert: 0 Ilość ofert odrzuconych przez zamawiającego: 0 Minimalna złożona oferta: 401 957,00 zł Maksymalna złożona oferta: 401 957,00 zł | |
TREŚĆ OGŁOSZENIA
Rozmiar pliku: 28584 KB
Zamieszczanie ogłoszenia:
Ogłoszenie dotyczy:
Zamówienie dotyczy projektu lub programu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej
Zamówienie było przedmiotem ogłoszenia w Biuletynie Zamówień Publicznych:
Ogłoszenie o zmianie ogłoszenia zostało zamieszczone w Biuletynie Zamówień Publicznych:
I. 1) NAZWA I ADRES:
I.2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO:
II.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego:
Numer referencyjny
(jeżeli dotyczy):
II.2) Rodzaj zamówienia:
II.3) Krótki opis przedmiotu zamówienia
(wielkość, zakres, rodzaj i ilość dostaw, usług lub robót budowlanych lub określenie zapotrzebowania i wymagań )
a w przypadku partnerstwa innowacyjnego - określenie zapotrzebowania na innowacyjny produkt, usługę lub roboty budowlane:
II.4) Informacja o częściach zamówienia:
Zamówienie było podzielone na części:
II.5) Główny Kod CPV:
79941000-2
Dodatkowe kody CPV:
63712400-7
III.1) TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA
III.2) Ogłoszenie dotyczy zakończenia dynamicznego systemu zakupów
III.3) Informacje dodatkowe:
IV.9) UZASADNIENIE UDZIELENIA ZAMÓWIENIA W TRYBIE NEGOCJACJI BEZ OGŁOSZENIA, ZAMÓWIENIA Z WOLNEJ RĘKI ALBO ZAPYTANIA O CENĘ
IV.9.1) Podstawa prawna
IV.9.2) Uzasadnienie wyboru trybu
Ogłoszenie nr 500235157-N-2018 z dnia 01-10-2018 r.
Miejski Zarząd Dróg i Mostów: Administrowanie Strefą Płatnego Parkowania na terenie miasta Jelenia Góra
OGŁOSZENIE O UDZIELENIU ZAMÓWIENIA - Usługi
OGŁOSZENIE O UDZIELENIU ZAMÓWIENIA - Usługi
Zamieszczanie ogłoszenia:
obowiązkowe
Ogłoszenie dotyczy:
zamówienia publicznego
Zamówienie dotyczy projektu lub programu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej
nie
Zamówienie było przedmiotem ogłoszenia w Biuletynie Zamówień Publicznych:
tak
Numer ogłoszenia: 500213434-N-2018
Numer ogłoszenia: 500213434-N-2018
Ogłoszenie o zmianie ogłoszenia zostało zamieszczone w Biuletynie Zamówień Publicznych:
nie
SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY
I. 1) NAZWA I ADRES:
Miejski Zarząd Dróg i Mostów, Krajowy numer identyfikacyjny 36329453000000, ul. ul. Ptasia , 58500 Jelenia Góra, woj. dolnośląskie, państwo Polska, tel. 756 420 033, e-mail mzdim@o2.pl, faks 756 420 034.
Adres strony internetowej (url):
Adres strony internetowej (url):
I.2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO:
Administracja samorządowa
SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA
II.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego:
Administrowanie Strefą Płatnego Parkowania na terenie miasta Jelenia Góra
Numer referencyjny
(jeżeli dotyczy):
MZDiM-P.271.05.2018
II.2) Rodzaj zamówienia:
Usługi
II.3) Krótki opis przedmiotu zamówienia
(wielkość, zakres, rodzaj i ilość dostaw, usług lub robót budowlanych lub określenie zapotrzebowania i wymagań )
a w przypadku partnerstwa innowacyjnego - określenie zapotrzebowania na innowacyjny produkt, usługę lub roboty budowlane:
Przedmiotem niniejszego zamówienia są warunki umowy dotyczące usługi administrowania strefą płatnego parkowania na tereni miasta wraz z wykonywaniem czynności serwisowych
II.4) Informacja o częściach zamówienia:
Zamówienie było podzielone na części:
nie
II.5) Główny Kod CPV:
79941000-2
Dodatkowe kody CPV:
63712400-7
SEKCJA III: PROCEDURA
III.1) TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA
Zamówienie z wolnej ręki
III.2) Ogłoszenie dotyczy zakończenia dynamicznego systemu zakupów
nie
III.3) Informacje dodatkowe:
SEKCJA IV: UDZIELENIE ZAMÓWIENIA
| |
IV.1) DATA UDZIELENIA ZAMÓWIENIA: 25/09/2018 IV.2) Całkowita wartość zamówienia Wartość bez VAT 837808.53 Waluta PLN IV.3) INFORMACJE O OFERTACH Liczba otrzymanych ofert: 0 w tym: liczba otrzymanych ofert od małych i średnich przedsiębiorstw: 0 liczba otrzymanych ofert od wykonawców z innych państw członkowskich Unii Europejskiej: 0 liczba otrzymanych ofert od wykonawców z państw niebędących członkami Unii Europejskiej: 0 liczba ofert otrzymanych drogą elektroniczną: 0 IV.4) LICZBA ODRZUCONYCH OFERT: 0 IV.5) NAZWA I ADRES WYKONAWCY, KTÓREMU UDZIELONO ZAMÓWIENIA Zamówienie zostało udzielone wykonawcom wspólnie ubiegającym się o udzielenie: nie Nazwa wykonawcy: Kolejowe Zakłady Łączności SP. z o.o. Email wykonawcy: w.orlowski@kzl.com.pl Adres pocztowy: Ludwikowo nr 1 85-502 Bydgoszcz Kod pocztowy: 85-502 Miejscowość: Bydgoszcz Kraj/woj.: kujawsko - pomorskie Wykonawca jest małym/średnim przedsiębiorcą: nie Wykonawca pochodzi z innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej: nie Wykonawca pochodzi z innego państwa nie będącego członkiem Unii Europejskiej: nie IV.6) INFORMACJA O CENIE WYBRANEJ OFERTY/ WARTOŚCI ZAWARTEJ UMOWY ORAZ O OFERTACH Z NAJNIŻSZĄ I NAJWYŻSZĄ CENĄ/KOSZTEM Cena wybranej oferty/wartość umowy 401956.59 Oferta z najniższą ceną/kosztem 401956.59 Oferta z najwyższą ceną/kosztem 401956.59 Waluta: PLN IV.7) Informacje na temat podwykonawstwa Wykonawca przewiduje powierzenie wykonania części zamówienia podwykonawcy/podwykonawcom nie Wartość lub procentowa część zamówienia, jaka zostanie powierzona podwykonawcy lub podwykonawcom: IV.8) Informacje dodatkowe: |
IV.9) UZASADNIENIE UDZIELENIA ZAMÓWIENIA W TRYBIE NEGOCJACJI BEZ OGŁOSZENIA, ZAMÓWIENIA Z WOLNEJ RĘKI ALBO ZAPYTANIA O CENĘ
IV.9.1) Podstawa prawna
Postępowanie prowadzone jest w trybie z wolnej ręki na podstawie art. art. 67 ust. 1 pkt. 1 lit. b)) ustawy Pzp.
IV.9.2) Uzasadnienie wyboru trybu
Należy podać uzasadnienie faktyczne i prawne wyboru trybu oraz wyjaśnić, dlaczego udzielenie zamówienia jest zgodne z przepisami.
Zamówienie zostało udzielone w trybie z wolnej ręki, gdyż spełnione zostały przesłanki art. 67 ust. 1 pkt 3 ustawy Prawo Zamówień Publicznych (Dz. U. z 2017 r., poz. 1579, z późn. zm.), tj. wystąpieniem wyjątkowej okoliczności, niezawinionej przez Zamawiającego. Okoliczność ta zawiera się w zbiegu trzech niezależnych od siebie sytuacji: 1) Zamawiający uwzględnił w planie zamówień publicznych na rok 2018 przeprowadzenie postępowania w przedmiocie przetargu na zorganizowanie i administrowanie Strefą Płatnego Parkowania. Przygotowano i uchwalono w dniu 26.06.2018 r. Uchwałę nr 463.LIII.2018 Rady Miejskiej Jeleniej Góry z dnia 26.06.2018 r. w sprawie ustalenia Strefy Płatnego Parkowania, ustalenia wysokości stawek opłaty za parkowanie pojazdów samochodowych na drogach publicznych w Strefie Płatnego Parkowania, sposobu pobierania opłat i określenia wysokości opłaty dodatkowej, równolegle w oparciu o zapisy tej uchwały zostały opracowane podstawy merytoryczne postępowania przetargowego. Wspomniana uchwała, uchylająca poprzednio obowiązującą regulację (Uchwałę nr 555/LXVI/2010 Rady Miejskiej Jeleniej Góry z dnia 30.03.2010 r. w sprawie ustalenia Strefy Płatnego Parkowania, ustalenia wysokości stawek opłaty za parkowanie pojazdów samochodowych na drogach publicznych w Strefie Płatnego Parkowania, sposobu pobierania opłat i określenia wysokości opłaty dodatkowej), znacząco różniła się rozwiązaniami od uchwały uchylanej. Rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Dolnośląskiego z dnia 30.07.2018 r. NR NK-N.4131.40.12.2018.JW1, unieważniające uchwałę wprowadzaną na potrzeby organizowanego przetargu, spowodowało dalszą obecność dotychczasowej uchwały w obiegu prawnym oraz konieczność podjęcia na nowo inicjatywy legislacyjnej celem wprowadzenia regulacji prawnych zastępujących przepisy dotychczasowe. Nadmienia się, że mimo istotnych różnic między wskazanymi aktami prawa miejscowego, uchwała późniejsza powielała wiele z rozwiązań uchwały wcześniejszej, przy czym zakwestionowane zostały w znacznej części zapisy istniejące w obu aktach prawnych, jednakże Uchwała nr 555/LXVI/2010 Rady Miejskiej Jeleniej Góry z dnia 30.03.2010 r. nie została zaskarżona rozstrzygnięciem nadzorczym i jest aktem obowiązującym, także w zakresie zakwestionowanym przez organ nadzorczy. Oznacza to, że konieczność opracowania i wprowadzenia do obiegu prawnego nowej uchwały opiera się również na potrzebie usunięcia z obiegu prawnego przepisów uznanych za niezgodne z prawem przez Wojewodę Dolnośląskiego, zaś kwestie wynikające z zapisów tej uchwały należy uwzględnić w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego. 2) W miesiącu czerwcu 2018 r. rozpoczęta została w Mieście Jelenia Góra kontrola Najwyższej Izby Kontroli, której przedmiotem jest „Funkcjonowanie Płatnego Parkowania w miastach”. Procedura ta nie uległa jeszcze zakończeniu, tym samym nie wydano jeszcze i nie przedstawiono wniosków i wytycznych pokontrolnych. Znaczna część zakresu kontroli obejmuje szczegóły dotyczące przetargu na zorganizowanie i administrowanie Strefą Płatnego Parkowania, tym samym należy przyjąć, że wynik kontroli obejmie również sprawy związane z przetargami na wskazane zadanie. W interesie Miasta Jelenia Góra leży zastosowanie wniosków pokontrolnych NIK do przyszłych przetargów, mających na celu wyłonienie administratora Strefy Płatnego Parkowania, celem zapewnienia zgodności z prawem procedur przetargowych. Z uwagi na fakt, iż Najwyższa Izba Kontroli poddaje analizie również dotyczące SPP akty prawa miejscowego, wytyczne tego organu prawdopodobnie dotyczyć będą także kształtu przepisów uchwały w sprawie Strefy Płatnego Parkowania. 3)Na dzień 21 października 2018 r. wyznaczono wybory do organów jednostek samorządu terytorialnego. Konieczność zastosowania się do sytuacji wskazanych w dwóch poprzednich punktach skutkować będzie tym, że nie będzie możliwe zakończenie procedury uchwalania nowych regulacji dotyczących SPP za obecnej kadencji Rady Miejskiej. Nadto z uwagi na ilość i wagę materii procedowanych w związku ze zmianą kadencji organów Miasta, jak również z racji konieczności prac nad uchwałą budżetową na rok 2019 istnieje znaczne prawdopodobieństwo niemożności zakończenia procedury legislacyjnej dotyczącej nowej uchwały w sprawie Strefy Płatnego Parkowania nawet przed końcem roku 2018. Również sytuacja, w ramach której etap początkowy i końcowy postępowania odbywać się będą pod nadzorem dwóch różnych organów stanowiących, może doprowadzić do nadmiernego i grożącego potencjalnymi szkodami dla miasta wydłużenia procedury przetargowej. Powyższe trzy okoliczności występują w zbliżonym czasie i nakładają się na siebie, tym samym tworząc nietypowy i wyjątkowy stan rzeczy, której czynnikiem sprawczym jest rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Dolnośląskiego o unieważnieniu Uchwały nr 463.LIII.2018 Rady Miejskiej Jeleniej Góry z dnia 26.06.2018 r. w sprawie ustalenia Strefy Płatnego Parkowania, ustalenia wysokości stawek opłaty za parkowanie pojazdów samochodowych na drogach publicznych w Strefie Płatnego Parkowania, sposobu pobierania opłat i określenia wysokości opłaty dodatkowej. Jest to „wyjątkowa sytuacja niewynikająca z przyczyn leżących po stronie zamawiającego, której nie mógł on przewidzieć”, stanowiąca według przepisów art. 67 ust. 1 pkt 3 ustawy prawo Zamówień Publicznych przesłankę uprawniającą do zastosowania trybu zamówienia z wolnej ręki. Nadto zwraca się uwagę na fakt, iż specyfika zamówienia, zakładająca w pierwszej kolejności umieszczenie na obszarze wykonania zamówienia specjalistycznych urządzeń technicznych w postaci parkomatów (aktualna ilość sztuk : 40), utworzenia i wyposażenia biura obsługi klienta w niezbędny sprzęt i oprogramowanie oraz wyposażenie pracowników wykonawcy w stosowne umundurowanie, sprzęt do obsługi Strefy Płatnego Parkowania i ich przeszkolenie w zakresie wypełnianych obowiązków, stanowi obowiązek wymagający poniesienia bardzo znacznych nakładów. Co więcej, w kręgu powinności wykonawcy umowy leży również sporządzenie i wdrożenie projektu organizacji ruchu na terenie Strefy Płatnego Parkowania, wykonanie i coroczne utrzymywanie oznakowania drogowego na tym obszarze, co generuje kolejne nakłady i wymaga znacznej ilości czasu. Powyższe warunki świadczą o tym, iż zadanie pod nazwą „zorganizowanie i administrowanie Strefą Płatnego Parkowania na terenie miasta Jeleniej Góry” jest zadaniem długoterminowym ze względu na konieczność należytego zbilansowania i amortyzacji nakładów poniesionych przez jego wykonawcę w sposób finansowo przystępny dla zamawiającego. Powierzenie tego zadania na okres 7 miesięcy innemu wykonawcy niż aktualny administrator Strefy Płatnego Parkowania powodowałoby konieczność odzyskania tych kosztów w bardzo krótkim czasie, a w konsekwencji stawka wynagrodzenia wykonawcy umowy byłaby rażąco wysoka do poziomu nieopłacalnego dla Miasta Jelenia Góra. Istnieje dodatkowo wysokie ryzyko, że do przetargu na tak krótki okres nie zgłosiłby się żaden oferent lub zgłosiłaby się ilość zbyt mała do zapewnienia rzetelnego i korzystnego dla Miasta Jelenia Góra wyboru. Ponadto obecność i funkcjonowanie Strefy Płatnego Parkowania, oprócz efektu organizacyjnego w postaci rotacji pojazdów na stanowiskach postojowych w centrum miasta przynosi Miastu Jelenia Góra regularne comiesięczne dochody w średniej wysokości ok. 77.000,00 zł (według danych za rok 2017 uzyskany przez administratora przychód z SPP wyniósł 1.600.554,67 (jeden milion sześćset tysięcy pięćset pięćdziesiąt cztery 67/100) złotych, co po odjęciu wynagrodzenia administratora SPP w wysokości umownej 41,98% (671.912,85 zł) przynosi 928.641,82 (dziewięćset dwadzieścia osiem tysięcy sześćset czterdzieści jeden 82/100) złotych. Po dodaniu przychodu Miasta Jelenia Góra z opłat dodatkowych (wnoszonych na rachunek Urzędu Miasta Jelenia Góra bez pośrednictwa administratora SPP i przez to nie wpływających na wynagrodzenie tego podmiotu) w wysokości ok. 330.000,00 zł w skali roku uzyskuje się roczne wpływy ze Strefy Płatnego Parkowania w wymiarze ok. 1.260.000,00 zł, średnio miesięcznie ok. 105.000,00 (sto pięć tysięcy 00/100) złotych, w skali całego okresu zamówienia z wolnej ręki 735.000,00 (siedemset trzydzieści pięć tysięcy 00/100) złotych. Taka byłaby szacowana wysokość utraconych korzyści dla Miasta, gdyby po zakończeniu umowy z aktualnym administratorem SPP z dniem 30.09.2018 r. Miasto pozostało bez podmiotu wykonującego przedmiotowe zadanie. Zamawiający rozważał udzielenie przedmiotowego zamówienia w trybie przetargu nieograniczonego na okres od 01.10.2018 r. do 30.04.2019 r., jednakże czas niezbędny na przeprowadzenie procedury zamówienia to minimum 40 dni, a efekt postępowania jest nieznany na etapie jego wszczęcia. Ponadto biorąc pod uwagę fakt, iż przed rozpoczęciem świadczenia Wykonawca musiałby wyposażyć SPP w stosowne urządzenia, tj. parkomaty, zapewnić i wyszkolić kadrę obsługującą tę strefę oraz wykonać inne czynności konieczne do wykonania przed datą rozpoczęcia poboru opłat, umowa z Wykonawcą musiałaby zostać podpisana najpóźniej do dnia 15.09.2018 r. Zapisy ustawy Prawo Zamówień Publicznych pozwalają na przeprowadzenie skutecznego postępowania w tak krótkim czasie wyłącznie w trybie zamówienia z wolnej ręki. Z tego powodu zasadne jest powierzenie zadania w ramach zamówienia z wolnej ręki podmiotowi aktualnie obsługującemu Strefę Płatnego Parkowania, posiadającemu już urządzoną infrastrukturę techniczną, wiedzę praktyczną dotyczącą wykonywania zamówienia, doświadczenie odnośnie obszaru wykonywania czynności oraz mogącemu się wykazać znacznym okresem prawidłowej realizacji obowiązków operatora Strefy Płatnego Parkowania. Dodatkowo takie rozwiązanie oznaczałoby brak luki czasowej między końcem jednego zamówienia a początkiem następnego. Tym samym zachodzi także przesłanka wskazana w drugiej części przepisu art. 67 ust. 1 pkt 3 ustawy Prawo Zamówień Publicznych „wymagane jest natychmiastowe wykonanie zamówienia, a nie można zachować terminów określonych dla innych trybów udzielenia zamówienia”. Przed upływem okresu wyznaczonego na realizację zamówienia z wolnej ręki, tj. w miesiącu lutym 2019 roku, może zostać rozpoczęta procedura udzielenia zamówienia w trybie przetargu nieograniczonego o wartości powyżej kwot, o których mowa w art. 8 pkt 11 ustawy Prawo Zamówień Publicznych, opracowanego z uwzględnieniem zapisów Uchwały Rady Miejskiej zastępującej aktualne regulacje prawne dotyczące Strefy Płatnego Parkowania w Jeleniej Górze. Wysoce prawdopodobne jest, że wskazane uprzednio niekorzystne okoliczności ustaną i możliwe będzie ogłoszenie przetargu na usługę długoterminową według przepisów lokalnych, dostosowanych do aktualnych wymogów prawnych oraz aktualnych możliwości technicznych producentów sprzętu i oprogramowania, jak również do oczekiwań użytkowników pojazdów.
Zamówienie zostało udzielone w trybie z wolnej ręki, gdyż spełnione zostały przesłanki art. 67 ust. 1 pkt 3 ustawy Prawo Zamówień Publicznych (Dz. U. z 2017 r., poz. 1579, z późn. zm.), tj. wystąpieniem wyjątkowej okoliczności, niezawinionej przez Zamawiającego. Okoliczność ta zawiera się w zbiegu trzech niezależnych od siebie sytuacji: 1) Zamawiający uwzględnił w planie zamówień publicznych na rok 2018 przeprowadzenie postępowania w przedmiocie przetargu na zorganizowanie i administrowanie Strefą Płatnego Parkowania. Przygotowano i uchwalono w dniu 26.06.2018 r. Uchwałę nr 463.LIII.2018 Rady Miejskiej Jeleniej Góry z dnia 26.06.2018 r. w sprawie ustalenia Strefy Płatnego Parkowania, ustalenia wysokości stawek opłaty za parkowanie pojazdów samochodowych na drogach publicznych w Strefie Płatnego Parkowania, sposobu pobierania opłat i określenia wysokości opłaty dodatkowej, równolegle w oparciu o zapisy tej uchwały zostały opracowane podstawy merytoryczne postępowania przetargowego. Wspomniana uchwała, uchylająca poprzednio obowiązującą regulację (Uchwałę nr 555/LXVI/2010 Rady Miejskiej Jeleniej Góry z dnia 30.03.2010 r. w sprawie ustalenia Strefy Płatnego Parkowania, ustalenia wysokości stawek opłaty za parkowanie pojazdów samochodowych na drogach publicznych w Strefie Płatnego Parkowania, sposobu pobierania opłat i określenia wysokości opłaty dodatkowej), znacząco różniła się rozwiązaniami od uchwały uchylanej. Rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Dolnośląskiego z dnia 30.07.2018 r. NR NK-N.4131.40.12.2018.JW1, unieważniające uchwałę wprowadzaną na potrzeby organizowanego przetargu, spowodowało dalszą obecność dotychczasowej uchwały w obiegu prawnym oraz konieczność podjęcia na nowo inicjatywy legislacyjnej celem wprowadzenia regulacji prawnych zastępujących przepisy dotychczasowe. Nadmienia się, że mimo istotnych różnic między wskazanymi aktami prawa miejscowego, uchwała późniejsza powielała wiele z rozwiązań uchwały wcześniejszej, przy czym zakwestionowane zostały w znacznej części zapisy istniejące w obu aktach prawnych, jednakże Uchwała nr 555/LXVI/2010 Rady Miejskiej Jeleniej Góry z dnia 30.03.2010 r. nie została zaskarżona rozstrzygnięciem nadzorczym i jest aktem obowiązującym, także w zakresie zakwestionowanym przez organ nadzorczy. Oznacza to, że konieczność opracowania i wprowadzenia do obiegu prawnego nowej uchwały opiera się również na potrzebie usunięcia z obiegu prawnego przepisów uznanych za niezgodne z prawem przez Wojewodę Dolnośląskiego, zaś kwestie wynikające z zapisów tej uchwały należy uwzględnić w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego. 2) W miesiącu czerwcu 2018 r. rozpoczęta została w Mieście Jelenia Góra kontrola Najwyższej Izby Kontroli, której przedmiotem jest „Funkcjonowanie Płatnego Parkowania w miastach”. Procedura ta nie uległa jeszcze zakończeniu, tym samym nie wydano jeszcze i nie przedstawiono wniosków i wytycznych pokontrolnych. Znaczna część zakresu kontroli obejmuje szczegóły dotyczące przetargu na zorganizowanie i administrowanie Strefą Płatnego Parkowania, tym samym należy przyjąć, że wynik kontroli obejmie również sprawy związane z przetargami na wskazane zadanie. W interesie Miasta Jelenia Góra leży zastosowanie wniosków pokontrolnych NIK do przyszłych przetargów, mających na celu wyłonienie administratora Strefy Płatnego Parkowania, celem zapewnienia zgodności z prawem procedur przetargowych. Z uwagi na fakt, iż Najwyższa Izba Kontroli poddaje analizie również dotyczące SPP akty prawa miejscowego, wytyczne tego organu prawdopodobnie dotyczyć będą także kształtu przepisów uchwały w sprawie Strefy Płatnego Parkowania. 3)Na dzień 21 października 2018 r. wyznaczono wybory do organów jednostek samorządu terytorialnego. Konieczność zastosowania się do sytuacji wskazanych w dwóch poprzednich punktach skutkować będzie tym, że nie będzie możliwe zakończenie procedury uchwalania nowych regulacji dotyczących SPP za obecnej kadencji Rady Miejskiej. Nadto z uwagi na ilość i wagę materii procedowanych w związku ze zmianą kadencji organów Miasta, jak również z racji konieczności prac nad uchwałą budżetową na rok 2019 istnieje znaczne prawdopodobieństwo niemożności zakończenia procedury legislacyjnej dotyczącej nowej uchwały w sprawie Strefy Płatnego Parkowania nawet przed końcem roku 2018. Również sytuacja, w ramach której etap początkowy i końcowy postępowania odbywać się będą pod nadzorem dwóch różnych organów stanowiących, może doprowadzić do nadmiernego i grożącego potencjalnymi szkodami dla miasta wydłużenia procedury przetargowej. Powyższe trzy okoliczności występują w zbliżonym czasie i nakładają się na siebie, tym samym tworząc nietypowy i wyjątkowy stan rzeczy, której czynnikiem sprawczym jest rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Dolnośląskiego o unieważnieniu Uchwały nr 463.LIII.2018 Rady Miejskiej Jeleniej Góry z dnia 26.06.2018 r. w sprawie ustalenia Strefy Płatnego Parkowania, ustalenia wysokości stawek opłaty za parkowanie pojazdów samochodowych na drogach publicznych w Strefie Płatnego Parkowania, sposobu pobierania opłat i określenia wysokości opłaty dodatkowej. Jest to „wyjątkowa sytuacja niewynikająca z przyczyn leżących po stronie zamawiającego, której nie mógł on przewidzieć”, stanowiąca według przepisów art. 67 ust. 1 pkt 3 ustawy prawo Zamówień Publicznych przesłankę uprawniającą do zastosowania trybu zamówienia z wolnej ręki. Nadto zwraca się uwagę na fakt, iż specyfika zamówienia, zakładająca w pierwszej kolejności umieszczenie na obszarze wykonania zamówienia specjalistycznych urządzeń technicznych w postaci parkomatów (aktualna ilość sztuk : 40), utworzenia i wyposażenia biura obsługi klienta w niezbędny sprzęt i oprogramowanie oraz wyposażenie pracowników wykonawcy w stosowne umundurowanie, sprzęt do obsługi Strefy Płatnego Parkowania i ich przeszkolenie w zakresie wypełnianych obowiązków, stanowi obowiązek wymagający poniesienia bardzo znacznych nakładów. Co więcej, w kręgu powinności wykonawcy umowy leży również sporządzenie i wdrożenie projektu organizacji ruchu na terenie Strefy Płatnego Parkowania, wykonanie i coroczne utrzymywanie oznakowania drogowego na tym obszarze, co generuje kolejne nakłady i wymaga znacznej ilości czasu. Powyższe warunki świadczą o tym, iż zadanie pod nazwą „zorganizowanie i administrowanie Strefą Płatnego Parkowania na terenie miasta Jeleniej Góry” jest zadaniem długoterminowym ze względu na konieczność należytego zbilansowania i amortyzacji nakładów poniesionych przez jego wykonawcę w sposób finansowo przystępny dla zamawiającego. Powierzenie tego zadania na okres 7 miesięcy innemu wykonawcy niż aktualny administrator Strefy Płatnego Parkowania powodowałoby konieczność odzyskania tych kosztów w bardzo krótkim czasie, a w konsekwencji stawka wynagrodzenia wykonawcy umowy byłaby rażąco wysoka do poziomu nieopłacalnego dla Miasta Jelenia Góra. Istnieje dodatkowo wysokie ryzyko, że do przetargu na tak krótki okres nie zgłosiłby się żaden oferent lub zgłosiłaby się ilość zbyt mała do zapewnienia rzetelnego i korzystnego dla Miasta Jelenia Góra wyboru. Ponadto obecność i funkcjonowanie Strefy Płatnego Parkowania, oprócz efektu organizacyjnego w postaci rotacji pojazdów na stanowiskach postojowych w centrum miasta przynosi Miastu Jelenia Góra regularne comiesięczne dochody w średniej wysokości ok. 77.000,00 zł (według danych za rok 2017 uzyskany przez administratora przychód z SPP wyniósł 1.600.554,67 (jeden milion sześćset tysięcy pięćset pięćdziesiąt cztery 67/100) złotych, co po odjęciu wynagrodzenia administratora SPP w wysokości umownej 41,98% (671.912,85 zł) przynosi 928.641,82 (dziewięćset dwadzieścia osiem tysięcy sześćset czterdzieści jeden 82/100) złotych. Po dodaniu przychodu Miasta Jelenia Góra z opłat dodatkowych (wnoszonych na rachunek Urzędu Miasta Jelenia Góra bez pośrednictwa administratora SPP i przez to nie wpływających na wynagrodzenie tego podmiotu) w wysokości ok. 330.000,00 zł w skali roku uzyskuje się roczne wpływy ze Strefy Płatnego Parkowania w wymiarze ok. 1.260.000,00 zł, średnio miesięcznie ok. 105.000,00 (sto pięć tysięcy 00/100) złotych, w skali całego okresu zamówienia z wolnej ręki 735.000,00 (siedemset trzydzieści pięć tysięcy 00/100) złotych. Taka byłaby szacowana wysokość utraconych korzyści dla Miasta, gdyby po zakończeniu umowy z aktualnym administratorem SPP z dniem 30.09.2018 r. Miasto pozostało bez podmiotu wykonującego przedmiotowe zadanie. Zamawiający rozważał udzielenie przedmiotowego zamówienia w trybie przetargu nieograniczonego na okres od 01.10.2018 r. do 30.04.2019 r., jednakże czas niezbędny na przeprowadzenie procedury zamówienia to minimum 40 dni, a efekt postępowania jest nieznany na etapie jego wszczęcia. Ponadto biorąc pod uwagę fakt, iż przed rozpoczęciem świadczenia Wykonawca musiałby wyposażyć SPP w stosowne urządzenia, tj. parkomaty, zapewnić i wyszkolić kadrę obsługującą tę strefę oraz wykonać inne czynności konieczne do wykonania przed datą rozpoczęcia poboru opłat, umowa z Wykonawcą musiałaby zostać podpisana najpóźniej do dnia 15.09.2018 r. Zapisy ustawy Prawo Zamówień Publicznych pozwalają na przeprowadzenie skutecznego postępowania w tak krótkim czasie wyłącznie w trybie zamówienia z wolnej ręki. Z tego powodu zasadne jest powierzenie zadania w ramach zamówienia z wolnej ręki podmiotowi aktualnie obsługującemu Strefę Płatnego Parkowania, posiadającemu już urządzoną infrastrukturę techniczną, wiedzę praktyczną dotyczącą wykonywania zamówienia, doświadczenie odnośnie obszaru wykonywania czynności oraz mogącemu się wykazać znacznym okresem prawidłowej realizacji obowiązków operatora Strefy Płatnego Parkowania. Dodatkowo takie rozwiązanie oznaczałoby brak luki czasowej między końcem jednego zamówienia a początkiem następnego. Tym samym zachodzi także przesłanka wskazana w drugiej części przepisu art. 67 ust. 1 pkt 3 ustawy Prawo Zamówień Publicznych „wymagane jest natychmiastowe wykonanie zamówienia, a nie można zachować terminów określonych dla innych trybów udzielenia zamówienia”. Przed upływem okresu wyznaczonego na realizację zamówienia z wolnej ręki, tj. w miesiącu lutym 2019 roku, może zostać rozpoczęta procedura udzielenia zamówienia w trybie przetargu nieograniczonego o wartości powyżej kwot, o których mowa w art. 8 pkt 11 ustawy Prawo Zamówień Publicznych, opracowanego z uwzględnieniem zapisów Uchwały Rady Miejskiej zastępującej aktualne regulacje prawne dotyczące Strefy Płatnego Parkowania w Jeleniej Górze. Wysoce prawdopodobne jest, że wskazane uprzednio niekorzystne okoliczności ustaną i możliwe będzie ogłoszenie przetargu na usługę długoterminową według przepisów lokalnych, dostosowanych do aktualnych wymogów prawnych oraz aktualnych możliwości technicznych producentów sprzętu i oprogramowania, jak również do oczekiwań użytkowników pojazdów.