Odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości z terenu gminy Suszec, na których zamieszkują mieszkańcy
Opis przedmiotu przetargu: Odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości z terenu gminy Suszec, na których zamieszkują mieszkańcy, w terminie od 01.07.2015 r. do 30.09.2015 r.
Suszec: Odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości z terenu gminy Suszec, na których zamieszkują mieszkańcy
Numer ogłoszenia: 93567 - 2015; data zamieszczenia: 24.06.2015
OGŁOSZENIE O ZAMIARZE ZAWARCIA UMOWY - Usługi
SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY
I. 1) NAZWA I ADRES:
Gmina Suszec, ul. Lipowa 1, 43-267 Suszec, woj. śląskie, tel. 32 44993050, faks 32 4493051 , strona internetowa www.suszec.pl
I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO:
Administracja samorządowa.
SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA
II.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego:
Odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości z terenu gminy Suszec, na których zamieszkują mieszkańcy.
II.2) Rodzaj zamówienia:
Usługi.
II.3) Określenie przedmiotu oraz wielkości lub zakresu zamówienia:
Odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości z terenu gminy Suszec, na których zamieszkują mieszkańcy, w terminie od 01.07.2015 r. do 30.09.2015 r..
II.4) Wspólny Słownik Zamówień (CPV):
90.50.00.00-2, 90.51.10.00-2, 90.51.20.00-9, 90.51.31.00-7, 90.53.30.00-2, 34.92.84.80-6.
II.5) Szacunkowa wartość zamówienia
(bez VAT): jest mniejsza niż kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy.
SEKCJA III: PROCEDURA
Tryb udzielenia zamówienia:
Zamówienie z wolnej ręki
1. Podstawa prawnaPostępowanie wszczęte zostało na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych.
2. Uzasadnienie wyboru trybuZamawiający przeprowadza postępowanie o udzielenie zamówienia w trybie zamówienia z wolnej ręki, w związku z koniecznością zapewnienia od 1 lipca 2015 roku ciągłości odbioru i zagospodarowania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości zamieszkałych na terenie Gminy Suszec. W odpowiedzi na ogłoszenie o zamówieniu prowadzone w trybie przetargu nieograniczonego na Odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości z terenu gminy Suszec, na których zamieszkują mieszkańcy, które zostało do opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej w dniu 29.04.2015 r. pod nr 2015/S 083-148025 (wysłane do Dziennika w dniu 24.04.2015 r.) zostały złożone 3 oferty. Ceny wszystkich złożonych ofert przewyższały kwotę, jaką Zamawiający zamierzał przeznaczyć na realizację zamówienia i którą odczytał na otwarciu ofert w dniu 05.06.2015r. Po przeprowadzeniu analizy finansowej budżetu gminy Zamawiający ustalił, że nie jest możliwe zwiększenie kwoty pierwotnie przeznaczonej na realizację zamówienia do wysokości ceny oferty najkorzystniejszej. Aby pokryć koszty przyszłego zobowiązania wynikające ze świadczenia usługi, konieczne byłoby podniesienie mieszkańcom stawek za wywóz odpadów komunalnych, na co Rada Gminy nie wyraziła zgody. Zamawiający jest świadomym uczestnikiem postępowania i zna realia rynkowe, co zostało bezpośrednio odzwierciedlone w ustalonej z należytą starannością przez zamawiającego wartości szacunkowej zamówienia. Tym samym zamawiający miał prawo oczekiwać, że najkorzystniejsza oferta będzie zawierała cenę zbliżoną do wyszacowanej przez niego wartości zamówienia, mając na uwadze fakt, iż na przełomie ostatnich lat świadomość mieszkańców w zakresie odpowiedzialnej gospodarki odpadami komunalnymi znacznie wzrosła, za czym przemawia wzrastająca z roku na rok ilość odbieranych odpadów segregowanych, co proporcjonalnie powinno wpływać na obniżenie bądź stabilizację aktualnych cen rynkowych za świadczenie usługi wywozu i zagospodarowania odpadów komunalnych. Zamawiający nie mógł przewidzieć, że wykonawcy zaoferują realizację usługi za cenę prawie o 70 % wyższą od dotychczas realizowanej. Wystąpiła zatem sytuacja niezależna od Zamawiającego, której nie mógł przewidzieć. W związku z powyższym zamawiający w dniu 10.06.2015 r. na podstawie art. 93 ust. 1 pkt 4 ustawy Prawo zamówień publicznych unieważnił przedmiotowe postępowanie. Zaistniała sytuacja nie była spowodowana zamierzoną opieszałością w udzieleniu zamówienia i nie wynikała z przyczyn leżących po stronie Zamawiającego. Zmiany przepisów ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, zwanej w dalszej treści ustawą u.c.p.g. oraz przepisów ustawy z dnia 27 kwietnia 2001r. o odpadach, zaczęły wchodzić w życie od 1 lutego 2015 r. Część aktów prawnych (wykonawczych do w/w ustaw) nie została do tej pory wydana. Przetarg na odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych, jest dla jednostek samorządu terytorialnego postępowaniem o rzadko spotykanym stopniu trudności. Dla prawidłowego przygotowania tych postępowań niezbędna jest szeroka wiedza z różnych dziedzin, m. in. prawa zamówień publicznych, legislacji, ochrony środowiska, zagospodarowania odpadów, budżetowania. W związku z powyższym, dopiero po wejściu w życie w/w przepisów zamawiający miał możliwość w sposób należyty przygotować opis przedmiotu zamówienia i prawidłowo przygotować postępowanie, co wymagało koordynacji funkcjonowania poszczególnych służb, zdefiniowania warunków dotyczących ekonomiki funkcjonowania całego systemu, przygotowania odpowiednich regulacji. Wcześniejsze przeprowadzenie postępowania wiązało by się z ryzykiem popełnienia dużego błędu w opisie przedmiotu zamówienia, z niedoprecyzowaniem warunków realizacji usługi i sporami na etapie jej wykonywania, w tym z ewentualnymi dodatkowymi kosztami po stronie zamawiającego nieprzewidzianymi w umowie. Obowiązkiem Zamawiającego było dokonanie opisu przedmiotu zamówienia w sposób jednoznaczny i wyczerpujący, a więc taki, który zapewnia, że Wykonawcy będą w stanie, bez dokonywania dodatkowych interpretacji, zidentyfikować co jest przedmiotem zamówienia i że wszystkie elementy istotne dla wykonania zamówienia będą w nim uwzględnione. Zamawiający dokonał należytej staranności, aby opis przedmiotu zamówienia był precyzyjny i aby nie spowodował problemów na etapie realizacji umowy oraz nie stanowił źródła ewentualnych sporów pomiędzy stronami. Powyższe potwierdziło się w tym, że w postępowaniu nie wpłynął żaden wniosek o wyjaśnienie treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia (SIWZ), nikt nie wnosił odwołania do zapisów SIWZ, ani też na czynności zamawiającego podejmowane w trakcie postępowania. Kolejne ogłoszenie o zamówieniu na realizację usługi pn. Odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości z terenu gminy Suszec, na których zamieszkują mieszkańcy w trybie przetargu nieograniczonego, zostanie przesłane do publikacji w Suplemencie do Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej niezwłocznie po upływie terminu na wniesienie ewentualnego odwołania od obecnie unieważnionego postępowania. Rozstrzygnięcie może nastąpić najwcześniej w pierwszym tygodniu sierpnia 2015r. W zaistniałej sytuacji, nie jest możliwe rozstrzygniecie przetargu na odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości w terminie do dnia 1 lipca 2015 r. Rozstrzygnięcie może nastąpić najwcześniej w pierwszym tygodniu sierpnia 2015r., natomiast obecnie obowiązująca umowa rozwiązuje się z dniem 30.06.2015 r. Zgodnie z treścią art. 6f ust.2 u.c.p.g, w przypadku rozwiązania umowy na odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości wójt, burmistrz lub prezydent miasta jest obowiązany niezwłocznie zorganizować przetarg, o którym mowa w art. 6d ust. 1 u.c.p.g. W celu zapewnienia odbierania odpadów komunalnych z terenu gminy, do czasu rozstrzygnięcia przetargu, gmina zapewnia te usługi w trybie zamówienia z wolnej ręki zgodnie z ustawą z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (zwanej dalej p.z.p.). Jedną z okoliczności rozwiązania umowy jest upływ terminu jej obowiązywania co w naszym przypadku ma miejsce. A zatem do czasu rozstrzygnięcia kolejnego przetargu na odbiór i zagospodarowanie stałych odpadów komunalnych jest możliwość udzielenia zamówienia w trybie z wolnej ręki na podstawie art. 67 ust.1 pkt 3 ustawy (por. Komentarz do art.6f ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach Wojciech Radecki - źródło Lex). Zamówienie z wolnej ręki to tryb udzielenia zamówienia, w którym zamawiający udziela zamówienia po negocjacjach tylko z jednym wykonawcą. Udzielenie zamówienia z wolnej ręki musi być uzasadnione którąś z okoliczności wskazanych w art. 67 p.z.p. Sytuacji regulowanej przez art. 6f ust. 2 u.c.p.g. odpowiada art. 67 ust. 1 pkt 3 p.z.p., który dopuszcza zamówienie z wolnej ręki, jeżeli ze względu na wyjątkową sytuację niewynikającą z przyczyn leżących po stronie zamawiającego, której nie mógł on przewidzieć, wymagane jest natychmiastowe wykonanie zamówienia, a nie można zachować terminów określonych dla innych trybów udzielania zamówienia. Specyfika przedmiotu zamówienia (odbiór odpadów) przemawia za koniecznością zapewnienia ciągłego świadczenia tego typu usług, ponieważ przemawia za tym interes publiczny. Nie można pomijać bowiem w tym wypadku konsekwencji, jakie powstałyby w sytuacji, kiedy gmina nie będzie wykonywać obowiązku odbioru odpadów komunalnych z terenów nieruchomości. Byłoby bardzo prawdopodobnym, że rozwiązanie polegające na zorganizowaniu odbioru przez właścicieli nieruchomości we własnym zakresie, i to na tak dużą skalę nie powiedzie się. Konsekwencją nie realizowania przez gminę obowiązku odbioru odpadów komunalnych będzie zagrożenie dla zdrowia ludzi, naruszenie zasad ochrony środowiska, a także powstanie trudnych do odwrócenia szkód w środowisku. Skutkiem zaniechania odbioru przez gminę odpadów komunalnych będzie także konieczność poniesienia, niekiedy zwiększonych kosztów odbioru odpadów i konieczność spłaty roszczeń mieszkańców, co w rezultacie narazić może gminę także na zarzut naruszenia dyscypliny finansów publicznych. Nietrudno bowiem wyobrazić sobie skutki nieodbierania odpadów w gminie nawet w krótkim okresie czasu, a tym bardziej na przestrzeni kilku czy kilkunastu tygodni. Istotną cechą charakteryzującą niniejsze zamówienie jest natychmiastowość wykonania, szybka reakcja i krótki okres trwania zamówienia, mający na celu jedynie usunięcie absolutne niezbędnych skutków zdarzenia niemożliwego do przewidzenia. Biorąc pod uwagę fakt, że zaistniała sytuacja nie pozwala na przeprowadzenie postępowania z zachowaniem terminów określonych dla udzielenia zamówienia w trybie przetargu nieograniczonego (wymagana kolejna publikacja w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej), mając na względzie wyjątkową sytuację związaną z zagrożeniem sanitarno-epidemiologicznym powstałym w wyniku braku odbioru odpadów komunalnych, Zamawiający w trybie awaryjnym po przeprowadzeniu procedury zamówienia z wolnej ręki zamierza zawrzeć umowę na minimalny okres niezbędny do przeprowadzenia kolejnego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargu nieograniczonego. Zamawiający zamierza udzielić zamówienia w trybie zamówienia z wolnej ręki na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 3 p.z.p., ze względu na wyjątkową sytuację niewynikającą z przyczyn leżących po stronie zamawiającego, której nie mógł on przewidzieć, wymagane jest natychmiastowe wykonanie zamówienia, a nie można zachować terminów określonych dla innych trybów udzielenia zamówienia oraz w związku z art. 6f ust. 2 u.c.p.g. - w celu realizacji zadania własnego gminy jakim jest odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych, jak i obowiązku wynikającego z art. 3 ust. 2 oraz art. 6c u.c.p.g. Zamawiający zamierza powierzyć realizację przedmiotu zamówienia dotychczasowemu wykonawcy usługi, ponieważ pomiot ten posiada wszystkie niezbędne uprawnienia do świadczenia powyższej usługi, zna specyfikę zamówienia ma również opracowany system odbioru odpadów z tereny gminy, w związku z tym nie będzie musiał dokonywać dodatkowych czynności koniecznych do rozpoczęcia realizacji zamówienia w wyznaczonym terminie, co pozwoli na zachowanie ciągłości odbioru odpadów od mieszkańców. W świetle powyższego należy stwierdzić, że udzielenie zamówienia na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 3 ustawy Pzp jest uzasadnione i zgodne z obowiązującymi przepisami. Wyłonienie wykonawcy w tym trybie jest rozwiązaniem wyłącznie tymczasowym na okres niezbędny do przeprowadzenia procedury przetargowej
SEKCJA IV: UDZIELENIE ZAMÓWIENIA
NAZWA I ADRES WYKONAWCY KTÓREMU ZAMAWIAJĄCY ZAMIERZA UDZIELIĆ ZAMÓWIENIA
EKO M.Golik, J.Konsek, A.Serwotka Spółka Jawna, ul. Kościuszki 45a, 44-200 Rybnik, kraj/woj. śląskie.
Suszec: Odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości z terenu gminy Suszec, na których zamieszkują mieszkańcy
Numer ogłoszenia: 164168 - 2015; data zamieszczenia: 02.07.2015
OGŁOSZENIE O UDZIELENIU ZAMÓWIENIA - Usługi
Zamieszczanie ogłoszenia:
obowiązkowe.
Ogłoszenie dotyczy:
zamówienia publicznego.
Czy zamówienie było przedmiotem ogłoszenia w Biuletynie Zamówień Publicznych:
tak, numer ogłoszenia w BZP: 93567 - 2015r.
Czy w Biuletynie Zamówień Publicznych zostało zamieszczone ogłoszenie o zmianie ogłoszenia:
nie.
SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY
I. 1) NAZWA I ADRES:
Gmina Suszec, ul. Lipowa 1, 43-267 Suszec, woj. śląskie, tel. 32 44993050, faks 32 4493051.
I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO:
Administracja samorządowa.
SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA
II.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego:
Odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości z terenu gminy Suszec, na których zamieszkują mieszkańcy.
II.2) Rodzaj zamówienia:
Usługi.
II.3) Określenie przedmiotu zamówienia:
Odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości z terenu gminy Suszec, na których zamieszkują mieszkańcy, w terminie od 01.07.2015 r. do 30.09.2015 r 90.50.00.00-2, 90.51.10.00-2, 90.51.20.00-9, 90.51.31.00-7, 90.53.30.00-2, 34.92.84.80-6..
II.4) Wspólny Słownik Zamówień (CPV):
90.50.00.00-2, 90.51.10.00-2, 90.51.20.00-9, 90.51.31.00-7, 90.53.30.00-2, 34.92.84.80-6.
SEKCJA III: PROCEDURA
III.1) TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA:
Zamówienie z wolnej ręki
III.2) INFORMACJE ADMINISTRACYJNE
Zamówienie dotyczy projektu/programu finansowanego ze środków Unii Europejskiej:
nie
SEKCJA IV: UDZIELENIE ZAMÓWIENIA
IV.1) DATA UDZIELENIA ZAMÓWIENIA:
01.07.2015.
IV.2) LICZBA OTRZYMANYCH OFERT:
1.
IV.3) LICZBA ODRZUCONYCH OFERT:
0.
IV.4) NAZWA I ADRES WYKONAWCY, KTÓREMU UDZIELONO ZAMÓWIENIA:
- EKO M.Golik, J.Konsek, A.Serwotka Spółka Jawna, {Dane ukryte}, 44-200 Rybnik, kraj/woj. śląskie.
IV.5) Szacunkowa wartość zamówienia
(bez VAT): 234000,00 PLN.
IV.6) INFORMACJA O CENIE WYBRANEJ OFERTY ORAZ O OFERTACH Z NAJNIŻSZĄ I NAJWYŻSZĄ CENĄ
Cena wybranej oferty:
243000,00
Oferta z najniższą ceną:
243000,00
/ Oferta z najwyższą ceną:
243000,00
Waluta:
PLN.
ZAŁĄCZNIK I
Uzasadnienie udzielenia zamówienia w trybie negocjacji bez ogłoszenia, zamówienia z wolnej ręki albo zapytania o cenę
1. Podstawa prawnaPostępowanie prowadzone jest w trybie zamówienie z wolnej ręki na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. - Prawo zamówień publicznych.
2. Uzasadnienia wyboru trybuNależy podać uzasadnienie faktyczne i prawne wyboru trybu oraz wyjaśnić, dlaczego udzielenie zamówienia jest zgodne z przepisami.
Zamawiający przeprowadził postępowanie o udzielenie zamówienia w trybie zamówienia z wolnej ręki, w związku z koniecznością zapewnienia od 1 lipca 2015 roku ciągłości odbioru i zagospodarowania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości zamieszkałych na terenie Gminy Suszec. W odpowiedzi na ogłoszenie o zamówieniu prowadzone w trybie przetargu nieograniczonego na Odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości z terenu gminy Suszec, na których zamieszkują mieszkańcy, które zostało do opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej w dniu 29.04.2015 r. pod nr 2015/S 083-148025 (wysłane do Dziennika w dniu 24.04.2015 r.) zostały złożone 3 oferty. Ceny wszystkich złożonych ofert przewyższały kwotę, jaką Zamawiający zamierzał przeznaczyć na realizację zamówienia i którą odczytał na otwarciu ofert w dniu 05.06.2015r. Po przeprowadzeniu analizy finansowej budżetu gminy Zamawiający ustalił, że nie jest możliwe zwiększenie kwoty pierwotnie przeznaczonej na realizację zamówienia do wysokości ceny oferty najkorzystniejszej. Aby pokryć koszty przyszłego zobowiązania wynikające ze świadczenia usługi, konieczne byłoby podniesienie mieszkańcom stawek za wywóz odpadów komunalnych, na co Rada Gminy nie wyraziła zgody. Zamawiający jest świadomym uczestnikiem postępowania i zna realia rynkowe, co zostało bezpośrednio odzwierciedlone w ustalonej z należytą starannością przez zamawiającego wartości szacunkowej zamówienia. Tym samym zamawiający miał prawo oczekiwać, że najkorzystniejsza oferta będzie zawierała cenę zbliżoną do wyszacowanej przez niego wartości zamówienia, mając na uwadze fakt, iż na przełomie ostatnich lat świadomość mieszkańców w zakresie odpowiedzialnej gospodarki odpadami komunalnymi znacznie wzrosła, za czym przemawia wzrastająca z roku na rok ilość odbieranych odpadów segregowanych, co proporcjonalnie powinno wpływać na obniżenie bądź stabilizację aktualnych cen rynkowych za świadczenie usługi wywozu i zagospodarowania odpadów komunalnych. Zamawiający nie mógł przewidzieć, że wykonawcy zaoferują realizację usługi za cenę prawie o 70 % wyższą od dotychczas realizowanej. Wystąpiła zatem sytuacja niezależna od Zamawiającego, której nie mógł przewidzieć. W związku z powyższym zamawiający w dniu 10.06.2015 r. na podstawie art. 93 ust. 1 pkt 4 ustawy Prawo zamówień publicznych unieważnił przedmiotowe postępowanie. Zaistniała sytuacja nie była spowodowana zamierzoną opieszałością w udzieleniu zamówienia i nie wynikała z przyczyn leżących po stronie Zamawiającego. Zmiany przepisów ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, zwanej w dalszej treści ustawą u.c.p.g. oraz przepisów ustawy z dnia 27 kwietnia 2001r. o odpadach, zaczęły wchodzić w życie od 1 lutego 2015 r. Część aktów prawnych (wykonawczych do w/w ustaw) nie została do tej pory wydana. Przetarg na odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych, jest dla jednostek samorządu terytorialnego postępowaniem o rzadko spotykanym stopniu trudności. Dla prawidłowego przygotowania tych postępowań niezbędna jest szeroka wiedza z różnych dziedzin, m. in. prawa zamówień publicznych, legislacji, ochrony środowiska, zagospodarowania odpadów, budżetowania. W związku z powyższym, dopiero po wejściu w życie w/w przepisów zamawiający miał możliwość w sposób należyty przygotować opis przedmiotu zamówienia i prawidłowo przygotować postępowanie, co wymagało koordynacji funkcjonowania poszczególnych służb, zdefiniowania warunków dotyczących ekonomiki funkcjonowania całego systemu, przygotowania odpowiednich regulacji. Wcześniejsze przeprowadzenie postępowania wiązało by się z ryzykiem popełnienia dużego błędu w opisie przedmiotu zamówienia, z niedoprecyzowaniem warunków realizacji usługi i sporami na etapie jej wykonywania, w tym z ewentualnymi dodatkowymi kosztami po stronie zamawiającego nieprzewidzianymi w umowie. Obowiązkiem Zamawiającego było dokonanie opisu przedmiotu zamówienia w sposób jednoznaczny i wyczerpujący, a więc taki, który zapewnia, że Wykonawcy będą w stanie, bez dokonywania dodatkowych interpretacji, zidentyfikować co jest przedmiotem zamówienia i że wszystkie elementy istotne dla wykonania zamówienia będą w nim uwzględnione. Zamawiający dokonał należytej staranności, aby opis przedmiotu zamówienia był precyzyjny i aby nie spowodował problemów na etapie realizacji umowy oraz nie stanowił źródła ewentualnych sporów pomiędzy stronami. Powyższe potwierdziło się w tym, że w postępowaniu nie wpłynął żaden wniosek o wyjaśnienie treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia (SIWZ), nikt nie wnosił odwołania do zapisów SIWZ, ani też na czynności zamawiającego podejmowane w trakcie postępowania. Kolejne ogłoszenie o zamówieniu na realizację usługi pn. Odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości z terenu gminy Suszec, na których zamieszkują mieszkańcy w trybie przetargu nieograniczonego, zostało przesłane do publikacji w Suplemencie do Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej w dniu 26.06.2015 r., niezwłocznie po upływie terminu na wniesienie ewentualnego odwołania od obecnie unieważnionego postępowania i opublikowane w w/w Dzienniku w dniu 30.06.2015 r. Rozstrzygnięcie postępowania może nastąpić najwcześniej ok. 10 sierpnia 2015 r. W zaistniałej sytuacji, nie jest możliwe rozstrzygniecie przetargu na odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości w terminie do dnia 1 lipca 2015 r., natomiast obecnie obowiązująca umowa rozwiązała się z dniem 30.06.2015 r. Zgodnie z treścią art. 6f ust.2 u.c.p.g, w przypadku rozwiązania umowy na odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości wójt, burmistrz lub prezydent miasta jest obowiązany niezwłocznie zorganizować przetarg, o którym mowa w art. 6d ust. 1 u.c.p.g. W celu zapewnienia odbierania odpadów komunalnych z terenu gminy, do czasu rozstrzygnięcia przetargu, gmina zapewnia te usługi w trybie zamówienia z wolnej ręki zgodnie z ustawą z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (zwanej dalej p.z.p.). Jedną z okoliczności rozwiązania umowy jest upływ terminu jej obowiązywania co w naszym przypadku ma miejsce. A zatem do czasu rozstrzygnięcia kolejnego przetargu na odbiór i zagospodarowanie stałych odpadów komunalnych jest możliwość udzielenia zamówienia w trybie z wolnej ręki na podstawie art. 67 ust.1 pkt 3 ustawy (por. Komentarz do art.6f ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach Wojciech Radecki - źródło Lex). Zamówienie z wolnej ręki to tryb udzielenia zamówienia, w którym zamawiający udziela zamówienia po negocjacjach tylko z jednym wykonawcą. Udzielenie zamówienia z wolnej ręki musi być uzasadnione którąś z okoliczności wskazanych w art. 67 p.z.p. Sytuacji regulowanej przez art. 6f ust. 2 u.c.p.g. odpowiada art. 67 ust. 1 pkt 3 p.z.p., który dopuszcza zamówienie z wolnej ręki, jeżeli ze względu na wyjątkową sytuację niewynikającą z przyczyn leżących po stronie zamawiającego, której nie mógł on przewidzieć, wymagane jest natychmiastowe wykonanie zamówienia, a nie można zachować terminów określonych dla innych trybów udzielania zamówienia. Specyfika przedmiotu zamówienia (odbiór odpadów) przemawia za koniecznością zapewnienia ciągłego świadczenia tego typu usług, ponieważ przemawia za tym interes publiczny. Nie można pomijać bowiem w tym wypadku konsekwencji, jakie powstałyby w sytuacji, kiedy gmina nie będzie wykonywać obowiązku odbioru odpadów komunalnych z terenów nieruchomości. Byłoby bardzo prawdopodobnym, że rozwiązanie polegające na zorganizowaniu odbioru przez właścicieli nieruchomości we własnym zakresie, i to na tak dużą skalę nie powiedzie się. Konsekwencją nie realizowania przez gminę obowiązku odbioru odpadów komunalnych będzie zagrożenie dla zdrowia ludzi, naruszenie zasad ochrony środowiska, a także powstanie trudnych do odwrócenia szkód w środowisku. Skutkiem zaniechania odbioru przez gminę odpadów komunalnych będzie także konieczność poniesienia, niekiedy zwiększonych kosztów odbioru odpadów i konieczność spłaty roszczeń mieszkańców, co w rezultacie narazić może gminę także na zarzut naruszenia dyscypliny finansów publicznych. Nietrudno bowiem wyobrazić sobie skutki nieodbierania odpadów w gminie nawet w krótkim okresie czasu, a tym bardziej na przestrzeni kilku czy kilkunastu tygodni. Istotną cechą charakteryzującą niniejsze zamówienie jest natychmiastowość wykonania, szybka reakcja i krótki okres trwania zamówienia, mający na celu jedynie usunięcie absolutne niezbędnych skutków zdarzenia niemożliwego do przewidzenia. Biorąc pod uwagę fakt, że zaistniała sytuacja nie pozwala na przeprowadzenie postępowania z zachowaniem terminów określonych dla udzielenia zamówienia w trybie przetargu nieograniczonego i mając na względzie wyjątkową sytuację związaną z zagrożeniem sanitarno-epidemiologicznym powstałym w wyniku braku odbioru odpadów komunalnych, Zamawiający w trybie awaryjnym po przeprowadzeniu procedury zamówienia z wolnej ręki zawarł umowę na minimalny okres niezbędny do przeprowadzenia kolejnego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargu nieograniczonego. Zamawiający udzielił zamówienia w trybie zamówienia z wolnej ręki na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 3 p.z.p., ze względu na wyjątkową sytuację niewynikającą z przyczyn leżących po stronie zamawiającego, której nie mógł on przewidzieć, wymagane jest natychmiastowe wykonanie zamówienia, a nie można zachować terminów określonych dla innych trybów udzielenia zamówienia oraz w związku z art. 6f ust. 2 u.c.p.g. - w celu realizacji zadania własnego gminy jakim jest odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych, jak i obowiązku wynikającego z art. 3 ust. 2 oraz art. 6c u.c.p.g. Zamawiający powierzył realizację przedmiotu zamówienia dotychczasowemu wykonawcy usługi, ponieważ pomiot ten posiada wszystkie niezbędne uprawnienia do świadczenia powyższej usługi, zna specyfikę zamówienia ma również opracowany system odbioru odpadów z tereny gminy, w związku z tym nie będzie musiał dokonywać dodatkowych czynności koniecznych do rozpoczęcia realizacji zamówienia w wyznaczonym terminie, co pozwoli na zachowanie ciągłości odbioru odpadów od mieszkańców. W świetle powyższego należy stwierdzić, że udzielenie zamówienia na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 3 ustawy Pzp jest uzasadnione i zgodne z obowiązującymi przepisami. Wyłonienie wykonawcy w tym trybie jest rozwiązaniem wyłącznie tymczasowym na okres niezbędny do przeprowadzenia procedury przetargowej.
Dane postępowania
ID postępowania BZP/TED: | 9356720150 |
---|---|
ID postępowania Zamawiającego: | |
Data publikacji zamówienia: | 2015-06-23 |
Rodzaj zamówienia: | usługi |
Tryb& postępowania [WR]: | Zamówienia z wolnej ręki |
Czas na realizację: | - |
Wadium: | - |
Oferty uzupełniające: | NIE |
Oferty częściowe: | NIE |
Oferty wariantowe: | NIE |
Przewidywana licyctacja: | NIE |
Ilość części: | 1 |
Kryterium ceny: | 100% |
WWW ogłoszenia: | www.suszec.pl |
Informacja dostępna pod: | |
Okres związania ofertą: | 0 dni |
Kody CPV
34928480-6 | Pojemniki i kosze na odpady i śmieci | |
90500000-2 | Usługi związane z odpadami | |
90511000-2 | Usługi wywozu odpadów | |
90512000-9 | Usługi transportu odpadów | |
90513100-7 | Usługi wywozu odpadów pochodzących z gospodarstw domowych | |
90533000-2 | Usługi gospodarki odpadami |
Wyniki
Nazwa części | Wykonawca | Data udzielenia | Wartość |
---|---|---|---|
Odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości z terenu gminy Suszec, na których zamieszkują mieszkańcy | EKO M.Golik, J.Konsek, A.Serwotka Spółka Jawna Rybnik | 2015-07-02 | 243 000,00 |
Barometr Ryzyka NadużyćRaport końcowy na temat potencjalnego ryzyka nadużyć dla wskazanej części wyniku postępowania przetargowego. Data udzielenia: 2015-07-02 Dotyczy cześci nr: 1 Kody CPV: 905000002 905110002 905120009 905131007 905330002 349284806 Ilość podmiotów składających się na wykonawcę: 1 Kwota oferty w PLN: 243 000,00 zł Minimalna złożona oferta: 243 000,00 zł Ilość złożonych ofert: 1 Ilość ofert odrzuconych przez zamawiającego: 0 Minimalna złożona oferta: 243 000,00 zł Maksymalna złożona oferta: 243 000,00 zł |