Wynik przetargu
UDZIELENIE ZAMÓWIENIA BEZ OGŁOSZENIA O ZAMÓWIENIU ORAZ BEZ INFORMACJI O ZAMIARZE UDZIELENIA ZAMÓWIENIA
Wykonanie podbitki dachowej, wyposażenie pieca w zbiornik wody użytkowej, w budynku szkoły w Woli Zachariaszowskiej oraz montaż instalacji odgromowej na dachu oraz wzmocnienie fundamentów w szkole w Owczarach w ramach zamówienia uzupełniającego dl
Zamawiający:
Gmina Zielonki
Adres: | ul. Krakowskie Przedmieście 116, 32087 Zielonki, woj. małopolskie |
---|---|
Dane kontaktowe: | email: ug@zielonki.pl tel: 122 850 850 fax: 122 850 950 |
Dane zamówienia
ID ogłoszenia wyniku: | 500243943-N-2018 | Data Udzielenia: | 2018-10-09 |
---|---|---|---|
Rodzaj zamówienia: | usługi | Tryb postępowania [PN]: | Przetarg nieograniczony |
Kody CPV
45000000-7 | Roboty budowlane | |
45261410-1 | Izolowanie dachu | |
45312310-3 | Ochrona odgromowa |
Wyniki
Nazwa części | Wykonawca | Wartość |
---|---|---|
Wykonanie podbitki dachowej, wyposażenie pieca w zbiornik wody użytkowej, w budynku szkoły w Woli Zachariaszowskiej oraz montaż instalacji odgromowej na dachu oraz wzmocnienie fundamentów w szkole w Owczarach w ramach zamówienia uzupełniającego dla zadania | Firma Projektowo-budowlana ,,WŁODARZ” Michał Włodarz Pałecznica | 59 778,00 |
Uwagi | Uwagi firmowe | Dokumenty |
Barometr Ryzyka NadużyćRaport końcowy na temat potencjalnego ryzyka nadużyć dla wskazanej części wyniku postępowania przetargowego.
| Dane ogłoszenia o wyniku: Data udzielenia: 2018-10-09 Dotyczy cześci nr: 1 Kody CPV: 45000000 45261410 45312310 Ilość podmiotów składających się na wykonawcę: 1 Kwota oferty w PLN: 59 778,00 zł Minimalna złożona oferta: 59 778,00 zł Ilość złożonych ofert: 0 Ilość ofert odrzuconych przez zamawiającego: 0 Minimalna złożona oferta: 59 778,00 zł Maksymalna złożona oferta: 59 778,00 zł | |
TREŚĆ OGŁOSZENIA
Rozmiar pliku: 29177 KB
Zamieszczanie ogłoszenia:
Ogłoszenie dotyczy:
Zamówienie dotyczy projektu lub programu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej
Zamówienie było przedmiotem ogłoszenia w Biuletynie Zamówień Publicznych:
Ogłoszenie o zmianie ogłoszenia zostało zamieszczone w Biuletynie Zamówień Publicznych:
I. 1) NAZWA I ADRES:
I.2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO:
II.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego:
II.2) Rodzaj zamówienia:
II.3) Krótki opis przedmiotu zamówienia
(wielkość, zakres, rodzaj i ilość dostaw, usług lub robót budowlanych lub określenie zapotrzebowania i wymagań )
a w przypadku partnerstwa innowacyjnego - określenie zapotrzebowania na innowacyjny produkt, usługę lub roboty budowlane:
II.4) Informacja o częściach zamówienia:
Zamówienie było podzielone na części:
II.5) Główny Kod CPV:
45000000-7
Dodatkowe kody CPV:
45312310-3, 45261410-1
III.1) TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA
III.2) Ogłoszenie dotyczy zakończenia dynamicznego systemu zakupów
III.3) Informacje dodatkowe:
IV.9) UZASADNIENIE UDZIELENIA ZAMÓWIENIA W TRYBIE NEGOCJACJI BEZ OGŁOSZENIA, ZAMÓWIENIA Z WOLNEJ RĘKI ALBO ZAPYTANIA O CENĘ
IV.9.1) Podstawa prawna
IV.9.2) Uzasadnienie wyboru trybu
Ogłoszenie nr 500243943-N-2018 z dnia 10-10-2018 r.
Gmina Zielonki: Wykonanie podbitki dachowej, wyposażenie pieca w zbiornik wody użytkowej, w budynku szkoły w Woli Zachariaszowskiej oraz montaż instalacji odgromowej na dachu oraz wzmocnienie fundamentów w szkole w Owczarach w ramach zamówienia uzupełniającego dla zadania pn. " Modernizacja sześciu obiektów użyteczności publicznej w Gminie Zielonki - część zamówienia nr 2 - budynek szkoły w Woli Zachariaszowskiej oraz budynek szkoły w Owczarach
OGŁOSZENIE O UDZIELENIU ZAMÓWIENIA - Roboty budowlane
OGŁOSZENIE O UDZIELENIU ZAMÓWIENIA - Roboty budowlane
Zamieszczanie ogłoszenia:
obowiązkowe
Ogłoszenie dotyczy:
zamówienia publicznego
Zamówienie dotyczy projektu lub programu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej
nie
Zamówienie było przedmiotem ogłoszenia w Biuletynie Zamówień Publicznych:
nie
Ogłoszenie o zmianie ogłoszenia zostało zamieszczone w Biuletynie Zamówień Publicznych:
nie
SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY
I. 1) NAZWA I ADRES:
Gmina Zielonki, Krajowy numer identyfikacyjny 55208200000, ul. ul. Krakowskie Przedmieście 116, 32087 Zielonki, woj. małopolskie, państwo Polska, tel. 122 850 850, e-mail ug@zielonki.pl, faks 122 850 950.
Adres strony internetowej (url): www.zielonki.pl
Adres strony internetowej (url): www.zielonki.pl
I.2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO:
Administracja samorządowa
SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA
II.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego:
Wykonanie podbitki dachowej, wyposażenie pieca w zbiornik wody użytkowej, w budynku szkoły w Woli Zachariaszowskiej oraz montaż instalacji odgromowej na dachu oraz wzmocnienie fundamentów w szkole w Owczarach w ramach zamówienia uzupełniającego dla zadania pn. " Modernizacja sześciu obiektów użyteczności publicznej w Gminie Zielonki - część zamówienia nr 2 - budynek szkoły w Woli Zachariaszowskiej oraz budynek szkoły w Owczarach
II.2) Rodzaj zamówienia:
Roboty budowlane
II.3) Krótki opis przedmiotu zamówienia
(wielkość, zakres, rodzaj i ilość dostaw, usług lub robót budowlanych lub określenie zapotrzebowania i wymagań )
a w przypadku partnerstwa innowacyjnego - określenie zapotrzebowania na innowacyjny produkt, usługę lub roboty budowlane:
Roboty uzupełniające w ramach realizacji inwestycji pn.: ,,Termomodernizacja 6 obiektów użyteczności publicznej w gminie Zielonki-część 2 budynek szkoły w Woli Zachariaszowskiej i budynek szkoły w Owczarach” polegające na wykonaniu: podbitki dachowej z blachy stalowej powlekanej ok 140 m2 , wyposażenie pieca w zasobnik na ciepłą wodę użytkową w szkole w Woli Zachariaszowskiej, oraz montaż instalacji odgromowej na dachu, wzmocnienie fundamentów w szkole w Owczarach.
II.4) Informacja o częściach zamówienia:
Zamówienie było podzielone na części:
nie
II.5) Główny Kod CPV:
45000000-7
Dodatkowe kody CPV:
45312310-3, 45261410-1
SEKCJA III: PROCEDURA
III.1) TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA
Przetarg nieograniczony
III.2) Ogłoszenie dotyczy zakończenia dynamicznego systemu zakupów
nie
III.3) Informacje dodatkowe:
SEKCJA IV: UDZIELENIE ZAMÓWIENIA
| |
IV.1) DATA UDZIELENIA ZAMÓWIENIA: 26/07/2018 IV.2) Całkowita wartość zamówienia Wartość bez VAT 60000 Waluta PLN IV.3) INFORMACJE O OFERTACH Liczba otrzymanych ofert: 0 w tym: liczba otrzymanych ofert od małych i średnich przedsiębiorstw: 0 liczba otrzymanych ofert od wykonawców z innych państw członkowskich Unii Europejskiej: 0 liczba otrzymanych ofert od wykonawców z państw niebędących członkami Unii Europejskiej: 0 liczba ofert otrzymanych drogą elektroniczną: 0 IV.4) LICZBA ODRZUCONYCH OFERT: 0 IV.5) NAZWA I ADRES WYKONAWCY, KTÓREMU UDZIELONO ZAMÓWIENIA Zamówienie zostało udzielone wykonawcom wspólnie ubiegającym się o udzielenie: nie Nazwa wykonawcy: Firma Projektowo-budowlana ,,WŁODARZ” Michał Włodarz Email wykonawcy: Adres pocztowy: Gruszów 48 Kod pocztowy: 32-109 Miejscowość: Pałecznica Kraj/woj.: małopolskie Wykonawca jest małym/średnim przedsiębiorcą: tak Wykonawca pochodzi z innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej: nie Wykonawca pochodzi z innego państwa nie będącego członkiem Unii Europejskiej: nie IV.6) INFORMACJA O CENIE WYBRANEJ OFERTY/ WARTOŚCI ZAWARTEJ UMOWY ORAZ O OFERTACH Z NAJNIŻSZĄ I NAJWYŻSZĄ CENĄ/KOSZTEM Cena wybranej oferty/wartość umowy 59778.00 Oferta z najniższą ceną/kosztem 59778.00 Oferta z najwyższą ceną/kosztem 59778.00 Waluta: IV.7) Informacje na temat podwykonawstwa Wykonawca przewiduje powierzenie wykonania części zamówienia podwykonawcy/podwykonawcom nie Wartość lub procentowa część zamówienia, jaka zostanie powierzona podwykonawcy lub podwykonawcom: IV.8) Informacje dodatkowe: |
IV.9) UZASADNIENIE UDZIELENIA ZAMÓWIENIA W TRYBIE NEGOCJACJI BEZ OGŁOSZENIA, ZAMÓWIENIA Z WOLNEJ RĘKI ALBO ZAPYTANIA O CENĘ
IV.9.1) Podstawa prawna
Postępowanie prowadzone jest w trybie zamówienia z wolnej ręki na podstawie art. 67 ust. 1 pkt. 6 oraz ust. 1a ustawy Pzp.
IV.9.2) Uzasadnienie wyboru trybu
Należy podać uzasadnienie faktyczne i prawne wyboru trybu oraz wyjaśnić, dlaczego udzielenie zamówienia jest zgodne z przepisami.
Zgodnie z treścią art. 67 ust. 1 pkt. 6 ustawy z dnia 29 stycznia 2004r Prawo zamówień publicznych (zwanej dalej p.z.p.) Art. 67. 1. Zamawiający może udzielić zamówienia z wolnej ręki na roboty budowlane w przypadku udzielenia, łącznego zajścia następujących przesłanek: Po pierwsze będzie ono udzielone w okresie 3 lat od dnia udzielenia zamówienia podstawowego. Po drugie zostanie udzielone wyłącznie dotychczasowemu wykonawcy robót budowlanych. Po trzecie, całkowita wartość tego zamówienia została uwzględniona przy obliczaniu jego wartości. Po czwarte, zamówienia polegać będzie na powtórzeniu podobnych robót budowlanych. Po piąte, zamówienie to, musiało zostać przewidziane w ogłoszeniu o zamówieniu dla zamówienia podstawowego i jest zgodne z jego przedmiotem. Po szóste – w świetle ust. 1a, uzupełniającego przesłankę określoną w ust. 1 pkt. 6 – w opisie zamówienia podstawowego, Zamawiający wskazał ewentualny zakres robót budowlanych oraz warunki na jakich zostaną one udzielone. Dokonując wykładni treści art. 67 ust. 1 pkt. 6 p.z.p. należy mieć na względzie, że stosowanie trybu z wolnej ręki stanowi wyjątek od zasady prymatu trybów podstawowych (art. 10 p.z.p.), co wiąże się z koniecznością ścisłej interpretacji tegoż przepisu, zgodnie z regułą exceptiones non sunt extentendae. Ponadto, prawidłowa interpretacja winna uwzględniać kontekst wspólnotowy, tzn. treść Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/24/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie zamówień publicznych, uchylająca dyrektywę 2004/18/WE (zwanej dalej dyrektywą 2014/24) której postanowienia stanowiły podstawę implementacji uregulowań zawartych w p.z.p. W przedmiotowym przypadku, Zamawiający zamierza (w lipcu 2018r.) udzielić Zamówienia uzupełniającego dotychczasowemu Wykonawcy zamówienia podstawowego, którym jest Firma Projektowo-budowlana ,,WŁODARZ” Michał Włodarz 32-109 Pałecznica, Gruszów 48 Nie upłynął jeszcze rok od udzielenia zamówienia podstawowego – umowa z Wykonawcą została zawarta w styczniu 2018r.. Wartość przedmiotowego zamówienia uzupełniającego wyceniona jest na kwotę opiewającą na 48600,00 złotych netto co stanowi niecałe 2,6 % zamówienia podstawowego, natomiast w wartość zamówienia podstawowego Zamawiający uwzględnił zamówienia uzupełniające w wysokości 40% wartości szacunkowej zamówienia. Należy także podnieść, że w odniesieniu do przedmiotowego zamówienia podstawowego nie udzielono wcześniej żadnych zamówień uzupełniających. W kwestii tego czy roboty budowlane wchodzące w zakres zamówienia uzupełniającego (1) są tego samego rodzaju, co objęte zamówieniem podstawowym oraz (2) czy zostały określone w ogłoszeniu o zamówieniu oraz czy są z nim zgodne, Zamawiający wskazuje co następuje: ustawodawca nie zdefiniował ww pojęć należy kierować się ich potocznym rozumieniem. Nadto, należy także przyjąć takie ich rozumienie aby w rezultacie nie doprowadzić do rozstrzygnięcia naruszającego wymogi konkurencyjności i przejrzystości. Odnosząc się do kwestii oceny czy roboty uzupełniającego są tego samego rodzaju co roboty podstawowe należy wskazać, iż wg słownika języka polskiego określony rodzaj to grupa przedmiotów mających pewne cechy wspólne, gatunek czegoś wyróżniający się spośród innych jakimiś cechami. Wydaje się, że mając na względzie reguły przejrzystości i konkurencyjności, przedmiot zamówień uzupełniających nie musi być identyczny z przedmiotem zamówienia podstawowego. Dopuszczalne są pewne zmiany lub uzupełnienia, zwłaszcza w zakresie standardów technicznych (tak: G. Wicik, P. Wiśniewski (Suplement aktualizujący do Prawo zamówień publicznych. Komentarz Wydanie: 1.) . W analizowanym przypadku zarówno przedmiot zamówienie podstawowego jaki i zamówienia uzupełniającego obejmują elementy rodzajowo tożsame, tj. wykonanie podbitki dachowej, wyposażenie pieca w zasobnik na ciepłą wodę użytkową, montaż instalacji odgromowej oraz wzmocnienie fundamentów. . Pełen zakres robót tożsamych pod względem rodzajowym wchodził w zakres zamówienia podstawowego. Co do „przewidzenia zamówienia w ogłoszeniu o zamówieniu” oraz jego „zgodności z zamówieniem podstawowym”, Zamawiający wskazuje, że: zgodne z regułami języka polskiego przez „zgodność” należy rozumieć odpowiedniość pod jakimiś względami i niesprzeczność. Należy podkreślić, że sformułowanie „projekt” zawarte polskojęzycznym tekście Dyrektywy 2014/24 w art. 32 ust. 5, nie powinno być utożsamiane z pojęciem „projektu budowlanego” w znaczeniu dokumentacji projektowej. Angielsko- i francuskojęzyczne wersje dyrektywy 2014/24 w art. 32 ust. 5 posługują się odpowiednio zwrotami „are in conformity with a basic project” oraz „soient conformes à un projet de base”. W każdym z powyższych przypadków słowa „project” i „projet” dają się tłumaczyć jako plan, projekt, zamiar, zamierzenie dokonania zamówienia robót budowlanych lub plan, projekt, zamiar propozycja zakupów. Taki kierunek wykładni podzieliła również Krajowa Izba Odwoławcza w uchwale z dnia z dnia 4 lutego 2015 r – KIO/KD 3/15. Oznacza to, że zamówienie uzupełniające będzie traktowane jako zgodne z zamówieniem podstawowym, o ile było ono objęte wcześniejszymi planami, zamiarami czy projektami Zamawiającego. „Konieczne jest jednak powiązanie prac realizowanych w ramach zamówienia uzupełniającego z określonymi zamierzeniami, planami inwestycyjnymi realizowanymi w ramach zamówienia podstawowego” (tak: KIO/KD 3/15). Tym samym, pod pojęciem „zgodności z podstawowym zamówieniem” lub „zgodności z podstawowym projektem” należy rozumieć objawienie zamiaru udzielenia zamówień uzupełniających oraz zdefiniowanie pod względem rzeczowym w ogłoszeniu o zamówieniu. Przepis krajowy posługuje się w art. 67 ust. 1 pkt. 6 p.z.p. in fine frazą „przewidziane w ogłoszeniu o zamówieniu dla zamówienia podstawowego i jest zgodne z jego przedmiotem” Fraza ta w całości odpowiada kategorii normatywnej, która na gruncie dyrektywy 2014/24 jest rozumiana jako „zgodność z podstawowym projektem”. Brak jest podstaw do definiowania pojęcia „zgodności z zamówieniem podstawowym” jako „zgodności wyznaczanej określona identyfikacja inwestycji budowlanej” jak zostało to wskazane w uchwale Krajowej Izby Odwoławczej KIO/KD 58/17 z dnia 10 października 2017 r. Stanowisko – choć trudne do jednoznacznego zinterpretowania, a zdające się prowadzić do rozumienia pojęcia „zgodności” jako jednej inwestycji”, nie znajduje oparcia w treści przepisu. Takiego znaczenia nie sposób też odtworzyć w oparciu o wykładnię systemową ani celowościową. Zamówienie uzupełniające, jeżeli jego możliwość zostanie dostatecznie precyzyjnie objawiona na etapie postępowania o zamówienie podstawowe, daje wykonawcom ubiegającym się o to zamówienie możliwość uwzględnienia tego faktu w kalkulacji swojej oferty. Kalkulacja ta, jest musi być z natury rzeczy dokonana w pewnym przybliżeniu, z uwagi na to, że na moment udzielania zamówienia podstawowego dokładny zakres ani czas ani warunki udzielenia zamówienia uzupełniającego nie mogą być dokładnie sprecyzowane. Przenosząc to rozważanie na grunt przedmiotowego zamówienia uzupełniającego, można powiedzieć, że uwzględnienia tej okoliczności we własnej kalkulacji jest obojętne czy dane zamówienie uzupełniające będzie miało nominalnie charakter jednej inwestycji. to znaczy czy dana sieć zostanie przedłużona, czy też zostanie wykonany nowy odcinek sieci w bezpośrednim sąsiedztwie tej, która jest wykonana w ramach w zamówienia podstawowego. W przedmiotowym przypadku Zamawiający objawił zamiar udzielenia zamówienia udzielenia zamówień uzupełniających wskazując procentowa wartość oraz definiując charakter rzeczowy możliwych do udzielenia zamówień uzupełniających. Informacje te zostały ujęte ogłoszeniu o zamówieniu opublikowanym w BZP, w sekcji II.7) ogłoszenia. Oznacza to, że plan, zamiar Zamawiającego udzielenia zamówienia o tym konkretnym charakterze rzeczowym został uzewnętrzniony już na etapie publikacji ogłoszenia o zamówieniu. Do wyjaśnienie pozostaje jeszcze kwestia wymogu zawarcia w opisie zamówienia podstawowego „ewentualny zakres robót budowlanych oraz warunków na jakich zostaną one udzielone.” W opisie przedmiotu zamówienia zawartym sekcji I pkt. 3 SIWZ, w ppkt. 3.8 zastała zawarta informacja zgodnie z którą: „Zamawiający przewiduje możliwość udzielenia zamówień uzupełniających o których mowa w art. 67 ust. 1 pkt. 6 p.z.p., polegających na powtórzeniu zamówień podobnych do przedmiotu zamówienia podstawowego i zgodnych z nim, których całkowita, łączna wartość nie przekroczy 30% wartości zamówienia podstawowego. Zamówienia uzupełniające mogą zostać udzielone w przypadku gdy zaistnieje uzasadniona potrzeba rozszerzenia lub uzupełnienia robót budowlanych dla tego samego wykonywanego obiektu lub jego otoczenia, w obszarze zakładanego jego oddziaływania. Prace mogą polegać na robotach termomodernizacyjnych wraz z robotami towarzyszącymi polegających na zwiększeniu ilości przegród podlegających dociepleniu w tym wymiana ilości drzwi i okien, jak również na zwiększeniu ilości modernizowanej instalacji CO np. ilości grzejników oraz prac naprawczych w zakresie wykończenia wnętrz oraz prac budowlanych dotyczących modernizacji dachu, systemu odwodnienia i prac wokół budynku.” Nie ulega wątpliwości, że zakres możliwych do udzielenia zamówień został wskazany. Powstaje pytanie co należy rozumieć pod pojęcie „warunki udzielenia zamówienia”, o których mowa w ust. 1 a art. 67 p.z.p. Ustawodawca posłużył się pojęciem „ewentualny zakres robót budowlanych oraz warunków na jakich zostaną one udzielone.” Szyk wypowiedzi wskazuje, jednoznacznie, że słowo „ewentualne” odnosi się zarówno do elementu „zakresu robót budowlanych” oraz do „warunków udzielania zamówienia”. Ewentualność tę należy to rozumieć jako konieczność ich wskazania w takim zakresie w jakim są one Zamawiającemu znane na moment udzielania. Zamawiający zwraca uwagę, że pod pojęciem „warunków udzielenia zamówienia” nie może chodzić z pewnością o warunki finansowe, terminowe ani inne warunki umowne. Jako, że zamówienie uzupełniające ma charakter odrębny od podstawowego i jest udzielane w ramach negocjacji prowadzonych w trybie określonym art. 66 p.z.p, warunki inne niż dotyczące możliwego zakresu rzeczowego zostaną określone dopiero po zakończeniu negocjacji z wykonawcą. Tym samym Zamawiający ocenił, że zamówienie uzupełniające zostaje udzielone w pełni zgodnie z art. 67 ust. 1 pkt 6 oraz ust. 1a p.z.p.
Zgodnie z treścią art. 67 ust. 1 pkt. 6 ustawy z dnia 29 stycznia 2004r Prawo zamówień publicznych (zwanej dalej p.z.p.) Art. 67. 1. Zamawiający może udzielić zamówienia z wolnej ręki na roboty budowlane w przypadku udzielenia, łącznego zajścia następujących przesłanek: Po pierwsze będzie ono udzielone w okresie 3 lat od dnia udzielenia zamówienia podstawowego. Po drugie zostanie udzielone wyłącznie dotychczasowemu wykonawcy robót budowlanych. Po trzecie, całkowita wartość tego zamówienia została uwzględniona przy obliczaniu jego wartości. Po czwarte, zamówienia polegać będzie na powtórzeniu podobnych robót budowlanych. Po piąte, zamówienie to, musiało zostać przewidziane w ogłoszeniu o zamówieniu dla zamówienia podstawowego i jest zgodne z jego przedmiotem. Po szóste – w świetle ust. 1a, uzupełniającego przesłankę określoną w ust. 1 pkt. 6 – w opisie zamówienia podstawowego, Zamawiający wskazał ewentualny zakres robót budowlanych oraz warunki na jakich zostaną one udzielone. Dokonując wykładni treści art. 67 ust. 1 pkt. 6 p.z.p. należy mieć na względzie, że stosowanie trybu z wolnej ręki stanowi wyjątek od zasady prymatu trybów podstawowych (art. 10 p.z.p.), co wiąże się z koniecznością ścisłej interpretacji tegoż przepisu, zgodnie z regułą exceptiones non sunt extentendae. Ponadto, prawidłowa interpretacja winna uwzględniać kontekst wspólnotowy, tzn. treść Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/24/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie zamówień publicznych, uchylająca dyrektywę 2004/18/WE (zwanej dalej dyrektywą 2014/24) której postanowienia stanowiły podstawę implementacji uregulowań zawartych w p.z.p. W przedmiotowym przypadku, Zamawiający zamierza (w lipcu 2018r.) udzielić Zamówienia uzupełniającego dotychczasowemu Wykonawcy zamówienia podstawowego, którym jest Firma Projektowo-budowlana ,,WŁODARZ” Michał Włodarz 32-109 Pałecznica, Gruszów 48 Nie upłynął jeszcze rok od udzielenia zamówienia podstawowego – umowa z Wykonawcą została zawarta w styczniu 2018r.. Wartość przedmiotowego zamówienia uzupełniającego wyceniona jest na kwotę opiewającą na 48600,00 złotych netto co stanowi niecałe 2,6 % zamówienia podstawowego, natomiast w wartość zamówienia podstawowego Zamawiający uwzględnił zamówienia uzupełniające w wysokości 40% wartości szacunkowej zamówienia. Należy także podnieść, że w odniesieniu do przedmiotowego zamówienia podstawowego nie udzielono wcześniej żadnych zamówień uzupełniających. W kwestii tego czy roboty budowlane wchodzące w zakres zamówienia uzupełniającego (1) są tego samego rodzaju, co objęte zamówieniem podstawowym oraz (2) czy zostały określone w ogłoszeniu o zamówieniu oraz czy są z nim zgodne, Zamawiający wskazuje co następuje: ustawodawca nie zdefiniował ww pojęć należy kierować się ich potocznym rozumieniem. Nadto, należy także przyjąć takie ich rozumienie aby w rezultacie nie doprowadzić do rozstrzygnięcia naruszającego wymogi konkurencyjności i przejrzystości. Odnosząc się do kwestii oceny czy roboty uzupełniającego są tego samego rodzaju co roboty podstawowe należy wskazać, iż wg słownika języka polskiego określony rodzaj to grupa przedmiotów mających pewne cechy wspólne, gatunek czegoś wyróżniający się spośród innych jakimiś cechami. Wydaje się, że mając na względzie reguły przejrzystości i konkurencyjności, przedmiot zamówień uzupełniających nie musi być identyczny z przedmiotem zamówienia podstawowego. Dopuszczalne są pewne zmiany lub uzupełnienia, zwłaszcza w zakresie standardów technicznych (tak: G. Wicik, P. Wiśniewski (Suplement aktualizujący do Prawo zamówień publicznych. Komentarz Wydanie: 1.) . W analizowanym przypadku zarówno przedmiot zamówienie podstawowego jaki i zamówienia uzupełniającego obejmują elementy rodzajowo tożsame, tj. wykonanie podbitki dachowej, wyposażenie pieca w zasobnik na ciepłą wodę użytkową, montaż instalacji odgromowej oraz wzmocnienie fundamentów. . Pełen zakres robót tożsamych pod względem rodzajowym wchodził w zakres zamówienia podstawowego. Co do „przewidzenia zamówienia w ogłoszeniu o zamówieniu” oraz jego „zgodności z zamówieniem podstawowym”, Zamawiający wskazuje, że: zgodne z regułami języka polskiego przez „zgodność” należy rozumieć odpowiedniość pod jakimiś względami i niesprzeczność. Należy podkreślić, że sformułowanie „projekt” zawarte polskojęzycznym tekście Dyrektywy 2014/24 w art. 32 ust. 5, nie powinno być utożsamiane z pojęciem „projektu budowlanego” w znaczeniu dokumentacji projektowej. Angielsko- i francuskojęzyczne wersje dyrektywy 2014/24 w art. 32 ust. 5 posługują się odpowiednio zwrotami „are in conformity with a basic project” oraz „soient conformes à un projet de base”. W każdym z powyższych przypadków słowa „project” i „projet” dają się tłumaczyć jako plan, projekt, zamiar, zamierzenie dokonania zamówienia robót budowlanych lub plan, projekt, zamiar propozycja zakupów. Taki kierunek wykładni podzieliła również Krajowa Izba Odwoławcza w uchwale z dnia z dnia 4 lutego 2015 r – KIO/KD 3/15. Oznacza to, że zamówienie uzupełniające będzie traktowane jako zgodne z zamówieniem podstawowym, o ile było ono objęte wcześniejszymi planami, zamiarami czy projektami Zamawiającego. „Konieczne jest jednak powiązanie prac realizowanych w ramach zamówienia uzupełniającego z określonymi zamierzeniami, planami inwestycyjnymi realizowanymi w ramach zamówienia podstawowego” (tak: KIO/KD 3/15). Tym samym, pod pojęciem „zgodności z podstawowym zamówieniem” lub „zgodności z podstawowym projektem” należy rozumieć objawienie zamiaru udzielenia zamówień uzupełniających oraz zdefiniowanie pod względem rzeczowym w ogłoszeniu o zamówieniu. Przepis krajowy posługuje się w art. 67 ust. 1 pkt. 6 p.z.p. in fine frazą „przewidziane w ogłoszeniu o zamówieniu dla zamówienia podstawowego i jest zgodne z jego przedmiotem” Fraza ta w całości odpowiada kategorii normatywnej, która na gruncie dyrektywy 2014/24 jest rozumiana jako „zgodność z podstawowym projektem”. Brak jest podstaw do definiowania pojęcia „zgodności z zamówieniem podstawowym” jako „zgodności wyznaczanej określona identyfikacja inwestycji budowlanej” jak zostało to wskazane w uchwale Krajowej Izby Odwoławczej KIO/KD 58/17 z dnia 10 października 2017 r. Stanowisko – choć trudne do jednoznacznego zinterpretowania, a zdające się prowadzić do rozumienia pojęcia „zgodności” jako jednej inwestycji”, nie znajduje oparcia w treści przepisu. Takiego znaczenia nie sposób też odtworzyć w oparciu o wykładnię systemową ani celowościową. Zamówienie uzupełniające, jeżeli jego możliwość zostanie dostatecznie precyzyjnie objawiona na etapie postępowania o zamówienie podstawowe, daje wykonawcom ubiegającym się o to zamówienie możliwość uwzględnienia tego faktu w kalkulacji swojej oferty. Kalkulacja ta, jest musi być z natury rzeczy dokonana w pewnym przybliżeniu, z uwagi na to, że na moment udzielania zamówienia podstawowego dokładny zakres ani czas ani warunki udzielenia zamówienia uzupełniającego nie mogą być dokładnie sprecyzowane. Przenosząc to rozważanie na grunt przedmiotowego zamówienia uzupełniającego, można powiedzieć, że uwzględnienia tej okoliczności we własnej kalkulacji jest obojętne czy dane zamówienie uzupełniające będzie miało nominalnie charakter jednej inwestycji. to znaczy czy dana sieć zostanie przedłużona, czy też zostanie wykonany nowy odcinek sieci w bezpośrednim sąsiedztwie tej, która jest wykonana w ramach w zamówienia podstawowego. W przedmiotowym przypadku Zamawiający objawił zamiar udzielenia zamówienia udzielenia zamówień uzupełniających wskazując procentowa wartość oraz definiując charakter rzeczowy możliwych do udzielenia zamówień uzupełniających. Informacje te zostały ujęte ogłoszeniu o zamówieniu opublikowanym w BZP, w sekcji II.7) ogłoszenia. Oznacza to, że plan, zamiar Zamawiającego udzielenia zamówienia o tym konkretnym charakterze rzeczowym został uzewnętrzniony już na etapie publikacji ogłoszenia o zamówieniu. Do wyjaśnienie pozostaje jeszcze kwestia wymogu zawarcia w opisie zamówienia podstawowego „ewentualny zakres robót budowlanych oraz warunków na jakich zostaną one udzielone.” W opisie przedmiotu zamówienia zawartym sekcji I pkt. 3 SIWZ, w ppkt. 3.8 zastała zawarta informacja zgodnie z którą: „Zamawiający przewiduje możliwość udzielenia zamówień uzupełniających o których mowa w art. 67 ust. 1 pkt. 6 p.z.p., polegających na powtórzeniu zamówień podobnych do przedmiotu zamówienia podstawowego i zgodnych z nim, których całkowita, łączna wartość nie przekroczy 30% wartości zamówienia podstawowego. Zamówienia uzupełniające mogą zostać udzielone w przypadku gdy zaistnieje uzasadniona potrzeba rozszerzenia lub uzupełnienia robót budowlanych dla tego samego wykonywanego obiektu lub jego otoczenia, w obszarze zakładanego jego oddziaływania. Prace mogą polegać na robotach termomodernizacyjnych wraz z robotami towarzyszącymi polegających na zwiększeniu ilości przegród podlegających dociepleniu w tym wymiana ilości drzwi i okien, jak również na zwiększeniu ilości modernizowanej instalacji CO np. ilości grzejników oraz prac naprawczych w zakresie wykończenia wnętrz oraz prac budowlanych dotyczących modernizacji dachu, systemu odwodnienia i prac wokół budynku.” Nie ulega wątpliwości, że zakres możliwych do udzielenia zamówień został wskazany. Powstaje pytanie co należy rozumieć pod pojęcie „warunki udzielenia zamówienia”, o których mowa w ust. 1 a art. 67 p.z.p. Ustawodawca posłużył się pojęciem „ewentualny zakres robót budowlanych oraz warunków na jakich zostaną one udzielone.” Szyk wypowiedzi wskazuje, jednoznacznie, że słowo „ewentualne” odnosi się zarówno do elementu „zakresu robót budowlanych” oraz do „warunków udzielania zamówienia”. Ewentualność tę należy to rozumieć jako konieczność ich wskazania w takim zakresie w jakim są one Zamawiającemu znane na moment udzielania. Zamawiający zwraca uwagę, że pod pojęciem „warunków udzielenia zamówienia” nie może chodzić z pewnością o warunki finansowe, terminowe ani inne warunki umowne. Jako, że zamówienie uzupełniające ma charakter odrębny od podstawowego i jest udzielane w ramach negocjacji prowadzonych w trybie określonym art. 66 p.z.p, warunki inne niż dotyczące możliwego zakresu rzeczowego zostaną określone dopiero po zakończeniu negocjacji z wykonawcą. Tym samym Zamawiający ocenił, że zamówienie uzupełniające zostaje udzielone w pełni zgodnie z art. 67 ust. 1 pkt 6 oraz ust. 1a p.z.p.