Kontynuacja zadania inwestycyjnego pn. Budowa 7-oddziałowego przedszkola modułowego przy ul. C. Godebskiego 21 w Piastowie wraz z rozbiórką istniejącego budynku Przedszkola Miejskiego nr 3
Opis przedmiotu przetargu: Kontynuacja zadania inwestycyjnego pn. Budowa 7-oddziałowego przedszkola modułowego przy ul. C. Godebskiego 21 w Piastowie wraz z rozbiórką istniejącego budynku Przedszkola Miejskiego nr 3
Piastów: Kontynuacja zadania inwestycyjnego pn. Budowa 7-oddziałowego przedszkola modułowego przy ul. C. Godebskiego 21 w Piastowie wraz z rozbiórką istniejącego budynku Przedszkola Miejskiego nr 3
Numer ogłoszenia: 261032 - 2013; data zamieszczenia: 04.07.2013
OGŁOSZENIE O ZAMIARZE ZAWARCIA UMOWY - Roboty budowlane
SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY
I. 1) NAZWA I ADRES:
Burmistrz Miasta Piastowa, ul. 11 Listopada 2, 05-820 Piastów, woj. mazowieckie, tel. 22 723 01 05, faks 22 723 01 05 , strona internetowa www.piastow.pl
I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO:
Administracja samorządowa.
SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA
II.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego:
Kontynuacja zadania inwestycyjnego pn. Budowa 7-oddziałowego przedszkola modułowego przy ul. C. Godebskiego 21 w Piastowie wraz z rozbiórką istniejącego budynku Przedszkola Miejskiego nr 3.
II.2) Rodzaj zamówienia:
Roboty budowlane.
II.3) Określenie przedmiotu oraz wielkości lub zakresu zamówienia:
Kontynuacja zadania inwestycyjnego pn. Budowa 7-oddziałowego przedszkola modułowego przy ul. C. Godebskiego 21 w Piastowie wraz z rozbiórką istniejącego budynku Przedszkola Miejskiego nr 3.
II.4) Wspólny Słownik Zamówień (CPV):
45.21.41.00-1, 45.40.00.00-7, 45.30.00.00-0, 45.11.27.10-5.
II.5) Szacunkowa wartość zamówienia
(bez VAT): jest mniejsza niż kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy.
SEKCJA III: PROCEDURA
Tryb udzielenia zamówienia:
Zamówienie z wolnej ręki
1. Podstawa prawnaPostępowanie wszczęte zostało na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych.
2. Uzasadnienie wyboru trybuZamawiający podjął decyzję o udzieleniu Wykonawcy zamówienia z wolnej ręki ze względu na wyjątkową sytuację niewynikającą z przyczyn leżących po stronie Zamawiającego, której nie mógł on przewidzieć, a wymagane jest natychmiastowe wykonanie zamówienia, przy czym nie można zachować terminów określonych dla innych trybów udzielenia zamówienia. W dniu 25.02.2013 r. została zawarta Umowa Nr ZP.272.5.2013 0131.116.2013 pomiędzy Konsorcjum firm: Lider Zakład Usługowo Handlowy SŁAW BUD Sławomir Strzałkowski i Przedsiębiorstwo Usługowo Handlowo Produkcyjne Franciszek Wach, a Gminą Miasto Piastów na realizację zadania pn.: Budowa 7 oddziałowego przedszkola modułowego przy ul. C. Godebskiego 21 w Piastowie wraz z rozbiórką istniejącego budynku Przedszkola Miejskiego nr 3. Przedmiotowa inwestycja jest logistyczne skomplikowanym przedsięwzięciem budowlanym polegającym na: rozbiórce istniejącego budynku Przedszkola Miejskiego nr 3 przy ul. C. Godebskiego 21 w Piastowie wraz z rozbiórką istniejących elementów zagospodarowania terenu, budowie w miejscu starego obiektu nowego 7 oddziałowego budynku Przedszkola Miejskiego nr 3 w systemie modułowym ponad trzykrotnie skracającym cały proces inwestycyjny i przenoszącym właściwy proces budowalny do hali produkcyjnej, zagospodarowaniu i urządzeniu terenu wokół nowopowstałego budynku wraz z urządzeniem placu zabaw oraz budową chodników i miejsc parkingowych, przekazaniu Urzędowi Miasta zrealizowanych robót oraz doprowadzeniu do ich skutecznego odbioru przez uprawnione organy i uzyskaniu pozwolenia na użytkowanie wybudowanego obiektu. Wiedząc, iż inwestycja jest bardzo trudnym, wieloetapowym, niezwykle kapitałochłonnym zadaniem Zamawiający chcąc zagwarantować potencjalnemu Wykonawcy, jak najwięcej czasu na produkcję modułów i procedowanie kwestii odłączenia, zabezpieczenia istniejących mediów, przyłączy i załatwienia z gestorami sieci formalności związanych z podłączeniem nowych mediów przyłączy, przeprowadził w styczniu 2013 r. procedurę przetargową i zawarł z wybranym Wykonawcą w dniu 25.02.2013 r. umowę. Przed wyborem najkorzystniejszej oferty i podpisaniem umowy Inwestor wystąpił jeszcze w dniu 08.02.2013r. z pismem do Wykonawcy aby potwierdził, iż wykona inwestycję w technologii modułowej, z modułów o konstrukcji prefabrykowanej czyli w hali produkcyjnej a nie na placu budowy i w terminie określonym w SIWZ tj. do dnia 30 sierpnia 2013 r. wraz z uzyskaniem pozwolenia na użytkowanie. Dnia 11.02.2013 r. Zamawiający otrzymał od Wykonawcy pismo, w którym potwierdził ww. terminy i warunki realizacji inwestycji, zgodnie z wymogami dokumentacji projektowo kosztorysowej, przy założeniu, iż Zamawiający przekaże Wykonawcy teren inwestycji dopiero w dniu 6 maja 2013 r. zgodnie z warunkami SIWZ.Zgodnie z zaakceptowanym, podpisanym przez obie Strony Umowy i harmonogramem rzeczowo czasowym budowy Wykonawca zobowiązał się:zakończyć wszelkie prace budowalne do dnia 31.07.2013r., jeden miesiąc sierpień był przeznaczony na odbiory i uzyskanie pozwolenia na użytkowanie obiektu niezbędnego do wprowadzenia dzieci z dniem 1 września do nowo wybudowanego przedszkola, do dnia 25.05.2013 r. przygotować plac budowy i ustawić stopy fundamentowe do ustawiania modułów, do dnia 08.06.2013 r. wykonać przyłącza, instalacje wodno kanalizacyjne i deszczowe oraz poziomy instalacji pod budynkiem, natomiast montaż kompletnych modułów na placu budowy miał się rozpocząć od dnia 04.06.2013 r. Terminy te podyktowane były koniecznością zapewnienia od dnia 1 września 2013 r. opieki przedszkolnej dla 165 dzieci, 120 dzieci uczęszczających do rozebranego przedszkola oraz 40 nowoprzyjętych do odbudowywanej placówki przedszkolnej. W dniu 22.03.2013 r. Wykonawca zawarł umowę z Podwykonawcą zgłoszonym i zaakceptowanym przez Zamawiającego w dniu 04.04.2013 r. tj. firmą Moduł Kontrakt Sp.z o.o, który zgodnie z zapisami Umowy Nr 1.P.ZP.272.5.2013 wziął na siebie obowiązek kompleksowego wykonania budynku przedszkola w systemie prefabrykowanych elementów przestrzennych wraz z wyposażeniem ich we wszystkie instalacje elektryczne, sanitarne, gazowe. Po stronie Wykonawcy inwestycji leżało więc wykonanie: rozbiórki starego obiektu, stóp fundamentowych i ich posadowienie na gruncie, przyłączy i instalacji zewnętrznych elektrycznych, sanitarnych, deszczowych i gazowych, wyposażenia kotłowni w urządzenia c.o., wyposażenia w rozdzielni głównej elektrycznej, wykonania uziomu od poziomu 0, montażu pomp ciepła i pomp zewnętrznego zasilania w wodę, hydroforów, wynajęcia dźwigu do montażu i rozładunku modułów, wyposażenie ruchome, zagospodarowanie terenu w tym wyposażenie placu zabaw, uzyskanie pozwolenia na użytkowanie.Już na tym etapie należy stwierdzić, iż Wykonawca wprowadził w błąd Zamawiającego w dniu podpisania umowy twierdząc, iż sam będzie produkował moduły, a dopiero po podpisaniu umowy z Inwestorem rozpoczął gorączkowe poszukiwania firmy, która wyprodukuje je na jego zlecenie, generując już w tym momencie zagrożenie opóźnienia realizacji zadania. Pierwszym etapem inwestycji leżącym po stronie Wykonawcy było wykonanie rozbiórki istniejącego budynku przedszkola wraz z instalacjami i elementami zagospodarowania terenu tj. placu zabaw, wiaty śmietnikowej itp. Zgodnie z harmonogramem prac Wykonawca miał ukończyć tą czynność najpóźniej w dniu 15.05.2013r. Zgodnie z podpisanym protokołem odbioru częściowego podpisanym przez Inspektora Nadzoru Inwestorskiego ten etap prac został ukończony dopiero w dniu 10.06.2013r., czyli 26 dni po przewidywanym terminie. W trakcie cotygodniowych narad koordynacyjnych z przedstawicielami: Wykonawcy, Podwykonawcy, Inspektorów Nadzoru oraz przedstawicieli Nadzoru Autorskiego stwierdzano, dowód: pisemne notatki z narad podpisane przed przedstawicieli wszystkich stron oraz zdjęcia z placu budowy: permanentne niewywiązywanie się Wykonawcy z krótkoterminowych ustaleń oraz terminów odbiorów robót częściowych, brak podejmowania jakichkolwiek działań korygująco naprawczych zmierzających do zniwelowania powiększającego się z tygodnia na tydzień opóźnienia w realizacji poszczególnych etapów zadania, brak informowania Inspektora Nadzoru o gotowości do odbioru prac oraz o robotach ulegających zakryciu, brak właściwej organizacji prac na placu budowy generującej kolejne opóźnienia w realizacji zgodnie z harmonogramem, w tym w zakresie przestrzegania przepisów BHP, właściwego organizowania robót ziemnych przy wykonywaniu wykopów fundamentowych w zakresie odwadniania przy wysokim zwierciadle wód gruntowych i napływie wód deszczowych, naruszenia postanowień umowy o posługiwaniu się Podwykonawcami poprzez brak realizacji zobowiązań umownych wynikających z umowy z Podwykonawcą Moduł Kontrakt Sp.zo.o narażających Zamawiającego na ryzyko wystąpienia Podwykonawcy z roszczeniami zapłaty należnego wynagrodzenia za częściowo wykonane prace na rzecz Zamawiającego na mocy art. 647 § 5 Kodeksu cywilnego, dowód w sprawie: pismo Podwykonawcy z dnia 13.06.2013r., 21.06.2013r., 27.06.2013r. oraz 28.06.2013r. W dniu 01.07.2013r. w trakcie kolejnej narady koordynacyjnej Wykonawca oświadczył, iż nie jest wstanie kontynuować dalszych prac na placu budowy ze względu na utratę płynności finansowej, dowód: notatka z narady z dnia 01.07.2013r. Uwzględniając występowanie 5 tygodniowego opóźnienia w realizacji pkt. 3, 4 i 6 harmonogramu rzeczowoczasowego, braku dokonania odbioru stóp fundamentowych warunkujących możliwość rozpoczęcia transportu modułów z hali na plac budowy oraz ze względu na utratę płynności finansowej Wykonawcy, Zamawiający odstąpił z dniem 02.07.2013r. z winy Wykonawcy od Umowy Nr ZP.272.5.2013 0131.116.2013 zawartej pomiędzy Konsorcjum firm: Lider ZUH SŁAW BUD Sławomir Strzałkowski i Przedsiębiorstwo Usługowo Handlowo Produkcyjne Franciszek Wach, a Gminą Miasto Piastów. Argumentując zasadność przeprowadzenia w tym trybie procedury przetargowej Zamawiający stwierdza ponadto, co następuje: W zakresie przesłanki wyjątkowości sytuacji: rozwiązanie umowy z dotychczasowym Wykonawcą inwestycji nie nastąpiło z winy Zamawiającego, a przyczyna leżała po stronie dotychczasowego Wykonawcy Konsorcjum firm, który nie wywiązywał się z umowy w takim stopniu, że dalsza realizacja zamówienia nie była możliwa w terminach zabezpieczających interesy Zamawiającego, w szczególności potrzeby interesu publicznego tj. funkcjonowanie od dnia 1 września rozebranego i nowobudowanego przedszkola dla 165 dzieci, zgodnie z uchwałą KIO: wypowiedzenie umowy z dotychczasowym Wykonawcą, niezależnie od przyczyn takiego działania jest sytuacją absolutnie wyjątkową i nieprzewidzianą w sytuacji zawierania umowy z Wykonawcą, Uchwała KIO z dnia 6 sierpnia 2010 r., sygn. akt: KIO.KD 58.10. W zakresie przesłanki wymagalności natychmiastowego wykonania zamówienia: straty jakie poniósłby Zamawiający, gdyby nie udało się wybudować placówki w możliwie najszybszym terminie są skutkami społeczno politycznymi, a także przede wszystkim stratami finansowymi wynikającymi: z obowiązku zapewnienia od dnia 1 września 2013 r. zastępczej opieki przedszkolnej w innych placówkach przedszkolnych, prywatnych, jak i publicznych dla 165 dzieci przyjętych do Przedszkola Miejskiego nr 3 w Piastowie, ryzyka wystąpienia przez Podwykonawcę do Zamawiającego z roszczeniami zapłaty należnego im wynagrodzenia za częściowo wykonane prace na podstawie dedykowanej Miastu Piastów dokumentacji projektowej, zakres prac wykazany w przekazanych w dniu 13.06.2013r. protokołach odbioru wystawionych przez Podwykonawcę , wsparty wykonaną przez Zamawiającego wizją lokalną w hali Podwykonawcy, dowód w sprawie: notatka z wizyty w dniu 02.07.2013r., w trakcie wizji lokalnej przeprowadzonej w dniu 02.07.2013r. w hali producenta modułów Moduł Kontrakt Sp.zo.o. stwierdzono: wykonanie wszystkich 81 modułów przedszkola w różnych stopniu ich wykończenia. Według oświadczenia kierownika produkcji do transportu na plac budowy przygotowanych jest 12 modułów, pozostałe byłyby wykończone w krótkim okresie czasu po wznowieniu prac produkcyjnych wstrzymanych w dniu 13.06.2013r. Hala producenta na dzień wykonania wizji lokalnej była wypełniona w całości modułami wykonanymi na rzecz Miasta Piastów.W zakresie przesłanki niemożności zachowania terminów określonych dla innych trybów udzielania zamówienia PN, PO, NBO, NzO: przeprowadzenie innej procedury przetargowej naraziłoby Zamawiającego na ryzyko podwójnego zapłacenia za część inwestycji: za moduły wykonane na podstawie projektu Zamawiającego, a będące w hali Podwykonawcy, jako zapłata należna za wykonanie części zadania i wypłacono zgodnie z solidarną odpowiedzialnością Zamawiającego wobec Podwykonawcy art. 647 kc oraz drugi raz w wyniku przeprowadzenia otwartej procedury i wyboru nowego Wykonawcy zadania, który rozpocząłby ponownie produkcję modułów na podstawie tego samego projektu, przeprowadzenie innej procedury przetargowej wydłużyłoby o kolejne miesiące termin realizacji inwestycji - jeden miesiąc samej procedury przetargowej plus kolejne na produkcję modułów i zakończenie inwestycji, co przy konieczności zapewnienia zastępczej opieki przedszkolnej pozostaje niezwykle istotnym argumentem, gdyż czynność ta może być potraktowana przez organy kontrolne jako niecelowe i nieoszczędne gospodarowanie środkami publicznymi naruszenie art. 44 ust. 3 pkt. 1 i 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm., tylko kontynuowanie zadania inwestycyjnego z dotychczasowym Podwykonawcą producentem modułów daje szanse Zamawiającemu ukończenia inwestycji w terminach zbliżonych do pierwotnie zakładanego tj. dnia 31 sierpnia 2013 r. a wybór jako nowego Wykonawcy zadania firmy Moduł Kontrakt Sp.z o.o. daje realne szanse na podjęcie działań i prac, które pozwolą nadrobić powstałe opóźnienia lub zmniejszyć je do poziomu, który pozwoli minimalizować straty wynikające z rozebrania starego obiektu przedszkola i koniecznością zapewnienia opieki dzieciom. Należy tu wyraźnie wskazać, iż w trakcie tych ponad 4 miesięcy realizacji zadania określonego w Umowie Nr ZP.272.5.2013 0131.116.2013 z dnia 25.02.2013r. to Podwykonawca wziął na siebie znaczny ciężar realizacji inwestycji i dokładał wszelkich starań, aby terminy pierwotnie założone w harmonogramie były dotrzymane, wielokrotnie ponaglając Wykonawcę w realizacji części zadań, ukończenie rozbiórki, przygotowanie placu budowy, ustawienie stóp fundamentowych i rozprowadzenie instalacji, i wykazując wszelką inicjatywę w tym zakresie. Z tychże wyżej wymienionych względów jedynym racjonalnym i uzasadnionym w zaistniałych okolicznościach działaniem Zamawiającego jest podjęcie wszelkich czynności zmierzających do natychmiastowego udzielenia zamówienia Wykonawcy, który do chwili obecnej na prawach Podwykonawcy realizował przedmiotowe zadanie inwestycyjne i posiada w hali produkcyjnej wartość materialną wyprodukowaną na podstawie projektu Zamawiającego moduły. Postępowanie Zamawiającego należy oceniać w tej sytuacji przede wszystkim biorąc pod uwagę: cel, za którego osiągnięcie jest odpowiedzialny, wybudowanie nowego przedszkola w miejsce starego, w krótkim okresie czasu dzięki zastosowaniu metody modułowej, realne warunki, okoliczności faktyczne, w którym przychodzi mu podejmować decyzje przeprowadzenie pierwotnie otwartej procedury przetargowej w trybie przetargu nieograniczonego, rozebrany na dzień dzisiejszy stary obiekt przedszkolny, odstąpienie z dniem 02.07.2013r. od umowy z winy Wykonawcy i posiadanie w hali producenta prawie gotowego nowego przedszkola wybudowanego w systemie modułowym, skuteczność rozumianą jako uzyskanie optymalnej relacji między wyznaczonymi celami, a osiągniętymi efektami ich realizacji, czas odbudowania nowej placówki przedszkolnej i związana z tym minimalizacja kosztów zastępczej opieki przedszkolnej na czas realizacji inwestycji. Zamawiający mając powyższe argumenty na uwadze podjął decyzję o wszczęciu w dniu 04.07.2013 r. postępowania o udzielenie zamówienia publicznego w trybie zamówienia z wolnej ręki na mocy art. 67 ust. 1 pkt. 3.
SEKCJA IV: UDZIELENIE ZAMÓWIENIA
NAZWA I ADRES WYKONAWCY KTÓREMU ZAMAWIAJĄCY ZAMIERZA UDZIELIĆ ZAMÓWIENIA
MODUŁ KONTRAKT Sp. z o.o., ul. Stępińska 22/30, 00-739 Warszawa, kraj/woj. mazowieckie.
Piastów: Kontynuacja zadania inwestycyjnego pn. Budowa 7-oddziałowego przedszkola modułowego przy ul. C. Godebskiego 21 w Piastowie wraz z rozbiórką istniejącego budynku Przedszkola Miejskiego nr 3
Numer ogłoszenia: 142357 - 2013; data zamieszczenia: 12.07.2013
OGŁOSZENIE O UDZIELENIU ZAMÓWIENIA - Roboty budowlane
Zamieszczanie ogłoszenia:
obowiązkowe.
Ogłoszenie dotyczy:
zamówienia publicznego.
Czy zamówienie było przedmiotem ogłoszenia w Biuletynie Zamówień Publicznych:
tak, numer ogłoszenia w BZP: 261032 - 2013r.
Czy w Biuletynie Zamówień Publicznych zostało zamieszczone ogłoszenie o zmianie ogłoszenia:
nie.
SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY
I. 1) NAZWA I ADRES:
Burmistrz Miasta Piastowa, ul. 11 Listopada 2, 05-820 Piastów, woj. mazowieckie, tel. 22 723 01 05, faks 22 723 01 05.
I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO:
Administracja samorządowa.
SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA
II.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego:
Kontynuacja zadania inwestycyjnego pn. Budowa 7-oddziałowego przedszkola modułowego przy ul. C. Godebskiego 21 w Piastowie wraz z rozbiórką istniejącego budynku Przedszkola Miejskiego nr 3.
II.2) Rodzaj zamówienia:
Roboty budowlane.
II.3) Określenie przedmiotu zamówienia:
Kontynuacja zadania inwestycyjnego pn. Budowa 7-oddziałowego przedszkola modułowego przy ul. C. Godebskiego 21 w Piastowie wraz z rozbiórką istniejącego budynku Przedszkola Miejskiego nr 3.
II.4) Wspólny Słownik Zamówień (CPV):
45.21.41.00-1, 45.40.00.00-7, 45.30.00.00-0, 45.11.27.10-5.
SEKCJA III: PROCEDURA
III.1) TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA:
Zamówienie z wolnej ręki
III.2) INFORMACJE ADMINISTRACYJNE
Zamówienie dotyczy projektu/programu finansowanego ze środków Unii Europejskiej:
nie
SEKCJA IV: UDZIELENIE ZAMÓWIENIA
IV.1) DATA UDZIELENIA ZAMÓWIENIA:
12.07.2013.
IV.2) LICZBA OTRZYMANYCH OFERT:
1.
IV.3) LICZBA ODRZUCONYCH OFERT:
0.
IV.4) NAZWA I ADRES WYKONAWCY, KTÓREMU UDZIELONO ZAMÓWIENIA:
- MODUŁ KONTRAKT Sp. z o.o., {Dane ukryte}, 00-739 Warszawa, kraj/woj. mazowieckie.
IV.5) Szacunkowa wartość zamówienia
(bez VAT): 6382409,12 PLN.
IV.6) INFORMACJA O CENIE WYBRANEJ OFERTY ORAZ O OFERTACH Z NAJNIŻSZĄ I NAJWYŻSZĄ CENĄ
Cena wybranej oferty:
5881988,57
Oferta z najniższą ceną:
5881988,57
/ Oferta z najwyższą ceną:
0,00
Waluta:
PLN.
ZAŁĄCZNIK I
Uzasadnienie udzielenia zamówienia w trybie negocjacji bez ogłoszenia, zamówienia z wolnej ręki albo zapytania o cenę
1. Podstawa prawnaPostępowanie prowadzone jest w trybie zamówienie z wolnej ręki na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. - Prawo zamówień publicznych.
2. Uzasadnienia wyboru trybuNależy podać uzasadnienie faktyczne i prawne wyboru trybu oraz wyjaśnić, dlaczego udzielenie zamówienia jest zgodne z przepisami.
Zamawiający podjął decyzję o udzieleniu Wykonawcy zamówienia z wolnej ręki ze względu na wyjątkową sytuację niewynikającą z przyczyn leżących po stronie Zamawiającego, której nie mógł on przewidzieć, a wymagane jest natychmiastowe wykonanie zamówienia, przy czym nie można zachować terminów określonych dla innych trybów udzielenia zamówienia. W dniu 25.02.2013 r. została zawarta Umowa Nr ZP.272.5.2013 0131.116.2013 pomiędzy Konsorcjum firm: Lider Zakład Usługowo Handlowy SŁAW BUD Sławomir Strzałkowski i Przedsiębiorstwo Usługowo Handlowo Produkcyjne Franciszek Wach, a Gminą Miasto Piastów na realizację zadania pn.: Budowa 7 oddziałowego przedszkola modułowego przy ul. C. Godebskiego 21 w Piastowie wraz z rozbiórką istniejącego budynku Przedszkola Miejskiego nr 3. Przedmiotowa inwestycja jest logistyczne skomplikowanym przedsięwzięciem budowlanym polegającym na: rozbiórce istniejącego budynku Przedszkola Miejskiego nr 3 przy ul. C. Godebskiego 21 w Piastowie wraz z rozbiórką istniejących elementów zagospodarowania terenu, budowie w miejscu starego obiektu nowego 7 oddziałowego budynku Przedszkola Miejskiego nr 3 w systemie modułowym ponad trzykrotnie skracającym cały proces inwestycyjny i przenoszącym właściwy proces budowalny do hali produkcyjnej, zagospodarowaniu i urządzeniu terenu wokół nowopowstałego budynku wraz z urządzeniem placu zabaw oraz budową chodników i miejsc parkingowych, przekazaniu Urzędowi Miasta zrealizowanych robót oraz doprowadzeniu do ich skutecznego odbioru przez uprawnione organy i uzyskaniu pozwolenia na użytkowanie wybudowanego obiektu. Wiedząc, iż inwestycja jest bardzo trudnym, wieloetapowym, niezwykle kapitałochłonnym zadaniem Zamawiający chcąc zagwarantować potencjalnemu Wykonawcy, jak najwięcej czasu na produkcję modułów i procedowanie kwestii odłączenia, zabezpieczenia istniejących mediów, przyłączy i załatwienia z gestorami sieci formalności związanych z podłączeniem nowych mediów przyłączy, przeprowadził w styczniu 2013 r. procedurę przetargową i zawarł z wybranym Wykonawcą w dniu 25.02.2013 r. umowę. Przed wyborem najkorzystniejszej oferty i podpisaniem umowy Inwestor wystąpił jeszcze w dniu 08.02.2013r. z pismem do Wykonawcy aby potwierdził, iż wykona inwestycję w technologii modułowej, z modułów o konstrukcji prefabrykowanej czyli w hali produkcyjnej a nie na placu budowy i w terminie określonym w SIWZ tj. do dnia 30 sierpnia 2013 r. wraz z uzyskaniem pozwolenia na użytkowanie. Dnia 11.02.2013 r. Zamawiający otrzymał od Wykonawcy pismo, w którym potwierdził ww. terminy i warunki realizacji inwestycji, zgodnie z wymogami dokumentacji projektowo kosztorysowej, przy założeniu, iż Zamawiający przekaże Wykonawcy teren inwestycji dopiero w dniu 6 maja 2013 r. zgodnie z warunkami SIWZ.Zgodnie z zaakceptowanym, podpisanym przez obie Strony Umowy i harmonogramem rzeczowo czasowym budowy Wykonawca zobowiązał się:zakończyć wszelkie prace budowalne do dnia 31.07.2013r., jeden miesiąc sierpień był przeznaczony na odbiory i uzyskanie pozwolenia na użytkowanie obiektu niezbędnego do wprowadzenia dzieci z dniem 1 września do nowo wybudowanego przedszkola, do dnia 25.05.2013 r. przygotować plac budowy i ustawić stopy fundamentowe do ustawiania modułów, do dnia 08.06.2013 r. wykonać przyłącza, instalacje wodno kanalizacyjne i deszczowe oraz poziomy instalacji pod budynkiem, natomiast montaż kompletnych modułów na placu budowy miał się rozpocząć od dnia 04.06.2013 r. Terminy te podyktowane były koniecznością zapewnienia od dnia 1 września 2013 r. opieki przedszkolnej dla 165 dzieci, 120 dzieci uczęszczających do rozebranego przedszkola oraz 40 nowoprzyjętych do odbudowywanej placówki przedszkolnej. W dniu 22.03.2013 r. Wykonawca zawarł umowę z Podwykonawcą zgłoszonym i zaakceptowanym przez Zamawiającego w dniu 04.04.2013 r. tj. firmą Moduł Kontrakt Sp.z o.o, który zgodnie z zapisami Umowy Nr 1.P.ZP.272.5.2013 wziął na siebie obowiązek kompleksowego wykonania budynku przedszkola w systemie prefabrykowanych elementów przestrzennych wraz z wyposażeniem ich we wszystkie instalacje elektryczne, sanitarne, gazowe. Po stronie Wykonawcy inwestycji leżało więc wykonanie: rozbiórki starego obiektu, stóp fundamentowych i ich posadowienie na gruncie, przyłączy i instalacji zewnętrznych elektrycznych, sanitarnych, deszczowych i gazowych, wyposażenia kotłowni w urządzenia c.o., wyposażenia w rozdzielni głównej elektrycznej, wykonania uziomu od poziomu 0, montażu pomp ciepła i pomp zewnętrznego zasilania w wodę, hydroforów, wynajęcia dźwigu do montażu i rozładunku modułów, wyposażenie ruchome, zagospodarowanie terenu w tym wyposażenie placu zabaw, uzyskanie pozwolenia na użytkowanie.Już na tym etapie należy stwierdzić, iż Wykonawca wprowadził w błąd Zamawiającego w dniu podpisania umowy twierdząc, iż sam będzie produkował moduły, a dopiero po podpisaniu umowy z Inwestorem rozpoczął gorączkowe poszukiwania firmy, która wyprodukuje je na jego zlecenie, generując już w tym momencie zagrożenie opóźnienia realizacji zadania. Pierwszym etapem inwestycji leżącym po stronie Wykonawcy było wykonanie rozbiórki istniejącego budynku przedszkola wraz z instalacjami i elementami zagospodarowania terenu tj. placu zabaw, wiaty śmietnikowej itp. Zgodnie z harmonogramem prac Wykonawca miał ukończyć tą czynność najpóźniej w dniu 15.05.2013r. Zgodnie z podpisanym protokołem odbioru częściowego podpisanym przez Inspektora Nadzoru Inwestorskiego ten etap prac został ukończony dopiero w dniu 10.06.2013r., czyli 26 dni po przewidywanym terminie. W trakcie cotygodniowych narad koordynacyjnych z przedstawicielami: Wykonawcy, Podwykonawcy, Inspektorów Nadzoru oraz przedstawicieli Nadzoru Autorskiego stwierdzano, dowód: pisemne notatki z narad podpisane przed przedstawicieli wszystkich stron oraz zdjęcia z placu budowy: permanentne niewywiązywanie się Wykonawcy z krótkoterminowych ustaleń oraz terminów odbiorów robót częściowych, brak podejmowania jakichkolwiek działań korygująco naprawczych zmierzających do zniwelowania powiększającego się z tygodnia na tydzień opóźnienia w realizacji poszczególnych etapów zadania, brak informowania Inspektora Nadzoru o gotowości do odbioru prac oraz o robotach ulegających zakryciu, brak właściwej organizacji prac na placu budowy generującej kolejne opóźnienia w realizacji zgodnie z harmonogramem, w tym w zakresie przestrzegania przepisów BHP, właściwego organizowania robót ziemnych przy wykonywaniu wykopów fundamentowych w zakresie odwadniania przy wysokim zwierciadle wód gruntowych i napływie wód deszczowych, naruszenia postanowień umowy o posługiwaniu się Podwykonawcami poprzez brak realizacji zobowiązań umownych wynikających z umowy z Podwykonawcą Moduł Kontrakt Sp.zo.o narażających Zamawiającego na ryzyko wystąpienia Podwykonawcy z roszczeniami zapłaty należnego wynagrodzenia za częściowo wykonane prace na rzecz Zamawiającego na mocy art. 647 § 5 Kodeksu cywilnego, dowód w sprawie: pismo Podwykonawcy z dnia 13.06.2013r., 21.06.2013r., 27.06.2013r. oraz 28.06.2013r. W dniu 01.07.2013r. w trakcie kolejnej narady koordynacyjnej Wykonawca oświadczył, iż nie jest wstanie kontynuować dalszych prac na placu budowy ze względu na utratę płynności finansowej, dowód: notatka z narady z dnia 01.07.2013r. Uwzględniając występowanie 5 tygodniowego opóźnienia w realizacji pkt. 3, 4 i 6 harmonogramu rzeczowoczasowego, braku dokonania odbioru stóp fundamentowych warunkujących możliwość rozpoczęcia transportu modułów z hali na plac budowy oraz ze względu na utratę płynności finansowej Wykonawcy, Zamawiający odstąpił z dniem 02.07.2013r. z winy Wykonawcy od Umowy Nr ZP.272.5.2013 0131.116.2013 zawartej pomiędzy Konsorcjum firm: Lider ZUH SŁAW BUD Sławomir Strzałkowski i Przedsiębiorstwo Usługowo Handlowo Produkcyjne Franciszek Wach, a Gminą Miasto Piastów. Argumentując zasadność przeprowadzenia w tym trybie procedury przetargowej Zamawiający stwierdza ponadto, co następuje: W zakresie przesłanki wyjątkowości sytuacji: rozwiązanie umowy z dotychczasowym Wykonawcą inwestycji nie nastąpiło z winy Zamawiającego, a przyczyna leżała po stronie dotychczasowego Wykonawcy Konsorcjum firm, który nie wywiązywał się z umowy w takim stopniu, że dalsza realizacja zamówienia nie była możliwa w terminach zabezpieczających interesy Zamawiającego, w szczególności potrzeby interesu publicznego tj. funkcjonowanie od dnia 1 września rozebranego i nowobudowanego przedszkola dla 165 dzieci, zgodnie z uchwałą KIO: wypowiedzenie umowy z dotychczasowym Wykonawcą, niezależnie od przyczyn takiego działania jest sytuacją absolutnie wyjątkową i nieprzewidzianą w sytuacji zawierania umowy z Wykonawcą, Uchwała KIO z dnia 6 sierpnia 2010 r., sygn. akt: KIO.KD 58.10. W zakresie przesłanki wymagalności natychmiastowego wykonania zamówienia: straty jakie poniósłby Zamawiający, gdyby nie udało się wybudować placówki w możliwie najszybszym terminie są skutkami społeczno politycznymi, a także przede wszystkim stratami finansowymi wynikającymi: z obowiązku zapewnienia od dnia 1 września 2013 r. zastępczej opieki przedszkolnej w innych placówkach przedszkolnych, prywatnych, jak i publicznych dla 165 dzieci przyjętych do Przedszkola Miejskiego nr 3 w Piastowie, ryzyka wystąpienia przez Podwykonawcę do Zamawiającego z roszczeniami zapłaty należnego im wynagrodzenia za częściowo wykonane prace na podstawie dedykowanej Miastu Piastów dokumentacji projektowej, zakres prac wykazany w przekazanych w dniu 13.06.2013r. protokołach odbioru wystawionych przez Podwykonawcę , wsparty wykonaną przez Zamawiającego wizją lokalną w hali Podwykonawcy, dowód w sprawie: notatka z wizyty w dniu 02.07.2013r., w trakcie wizji lokalnej przeprowadzonej w dniu 02.07.2013r. w hali producenta modułów Moduł Kontrakt Sp.zo.o. stwierdzono: wykonanie wszystkich 81 modułów przedszkola w różnych stopniu ich wykończenia. Według oświadczenia kierownika produkcji do transportu na plac budowy przygotowanych jest 12 modułów, pozostałe byłyby wykończone w krótkim okresie czasu po wznowieniu prac produkcyjnych wstrzymanych w dniu 13.06.2013r. Hala producenta na dzień wykonania wizji lokalnej była wypełniona w całości modułami wykonanymi na rzecz Miasta Piastów.W zakresie przesłanki niemożności zachowania terminów określonych dla innych trybów udzielania zamówienia PN, PO, NBO, NzO: przeprowadzenie innej procedury przetargowej naraziłoby Zamawiającego na ryzyko podwójnego zapłacenia za część inwestycji: za moduły wykonane na podstawie projektu Zamawiającego, a będące w hali Podwykonawcy, jako zapłata należna za wykonanie części zadania i wypłacono zgodnie z solidarną odpowiedzialnością Zamawiającego wobec Podwykonawcy art. 647 kc oraz drugi raz w wyniku przeprowadzenia otwartej procedury i wyboru nowego Wykonawcy zadania, który rozpocząłby ponownie produkcję modułów na podstawie tego samego projektu, przeprowadzenie innej procedury przetargowej wydłużyłoby o kolejne miesiące termin realizacji inwestycji - jeden miesiąc samej procedury przetargowej plus kolejne na produkcję modułów i zakończenie inwestycji, co przy konieczności zapewnienia zastępczej opieki przedszkolnej pozostaje niezwykle istotnym argumentem, gdyż czynność ta może być potraktowana przez organy kontrolne jako niecelowe i nieoszczędne gospodarowanie środkami publicznymi naruszenie art. 44 ust. 3 pkt. 1 i 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm., tylko kontynuowanie zadania inwestycyjnego z dotychczasowym Podwykonawcą producentem modułów daje szanse Zamawiającemu ukończenia inwestycji w terminach zbliżonych do pierwotnie zakładanego tj. dnia 31 sierpnia 2013 r. a wybór jako nowego Wykonawcy zadania firmy Moduł Kontrakt Sp.z o.o. daje realne szanse na podjęcie działań i prac, które pozwolą nadrobić powstałe opóźnienia lub zmniejszyć je do poziomu, który pozwoli minimalizować straty wynikające z rozebrania starego obiektu przedszkola i koniecznością zapewnienia opieki dzieciom. Należy tu wyraźnie wskazać, iż w trakcie tych ponad 4 miesięcy realizacji zadania określonego w Umowie Nr ZP.272.5.2013 0131.116.2013 z dnia 25.02.2013r. to Podwykonawca wziął na siebie znaczny ciężar realizacji inwestycji i dokładał wszelkich starań, aby terminy pierwotnie założone w harmonogramie były dotrzymane, wielokrotnie ponaglając Wykonawcę w realizacji części zadań, ukończenie rozbiórki, przygotowanie placu budowy, ustawienie stóp fundamentowych i rozprowadzenie instalacji, i wykazując wszelką inicjatywę w tym zakresie. Z tychże wyżej wymienionych względów jedynym racjonalnym i uzasadnionym w zaistniałych okolicznościach działaniem Zamawiającego jest podjęcie wszelkich czynności zmierzających do natychmiastowego udzielenia zamówienia Wykonawcy, który do chwili obecnej na prawach Podwykonawcy realizował przedmiotowe zadanie inwestycyjne i posiada w hali produkcyjnej wartość materialną wyprodukowaną na podstawie projektu Zamawiającego moduły. Postępowanie Zamawiającego należy oceniać w tej sytuacji przede wszystkim biorąc pod uwagę: cel, za którego osiągnięcie jest odpowiedzialny, wybudowanie nowego przedszkola w miejsce starego, w krótkim okresie czasu dzięki zastosowaniu metody modułowej, realne warunki, okoliczności faktyczne, w którym przychodzi mu podejmować decyzje przeprowadzenie pierwotnie otwartej procedury przetargowej w trybie przetargu nieograniczonego, rozebrany na dzień dzisiejszy stary obiekt przedszkolny, odstąpienie z dniem 02.07.2013r. od umowy z winy Wykonawcy i posiadanie w hali producenta prawie gotowego nowego przedszkola wybudowanego w systemie modułowym, skuteczność rozumianą jako uzyskanie optymalnej relacji między wyznaczonymi celami, a osiągniętymi efektami ich realizacji, czas odbudowania nowej placówki przedszkolnej i związana z tym minimalizacja kosztów zastępczej opieki przedszkolnej na czas realizacji inwestycji. Zamawiający mając powyższe argumenty na uwadze podjął decyzję o wszczęciu w dniu 04.07.2013 r. postępowania o udzielenie zamówienia publicznego w trybie zamówienia z wolnej ręki na mocy art. 67 ust. 1 pkt. 3.
Dane postępowania
ID postępowania BZP/TED: | 26103220130 |
---|---|
ID postępowania Zamawiającego: | |
Data publikacji zamówienia: | 2013-07-03 |
Rodzaj zamówienia: | roboty budowlane |
Tryb& postępowania [WR]: | Zamówienia z wolnej ręki |
Czas na realizację: | - |
Wadium: | - |
Oferty uzupełniające: | NIE |
Oferty częściowe: | NIE |
Oferty wariantowe: | NIE |
Przewidywana licyctacja: | NIE |
Ilość części: | 1 |
Kryterium ceny: | 100% |
WWW ogłoszenia: | www.piastow.pl |
Informacja dostępna pod: | |
Okres związania ofertą: | 0 dni |
Kody CPV
45112710-5 | Roboty w zakresie kształtowania terenów zielonych | |
45214100-1 | Roboty budowlane w zakresie budowy przedszkolnych obiektów budowlanych | |
45300000-0 | Roboty instalacyjne w budynkach | |
45400000-1 | Roboty wykończeniowe w zakresie obiektów budowlanych |
Wyniki
Nazwa części | Wykonawca | Data udzielenia | Wartość |
---|---|---|---|
Kontynuacja zadania inwestycyjnego pn. Budowa 7-oddziałowego przedszkola modułowego przy ul. C. Godebskiego 21 w Piastowie wraz z rozbiórką istniejącego budynku Przedszkola Miejskiego nr 3 | MODUŁ KONTRAKT Sp. z o.o. Warszawa | 2013-07-12 | 5 881 988,00 |
Barometr Ryzyka NadużyćRaport końcowy na temat potencjalnego ryzyka nadużyć dla wskazanej części wyniku postępowania przetargowego. Data udzielenia: 2013-07-12 Dotyczy cześci nr: 1 Kody CPV: 452141001 454000007 453000000 451127105 Ilość podmiotów składających się na wykonawcę: 1 Kwota oferty w PLN: 5 881 989,00 zł Minimalna złożona oferta: 5 881 989,00 zł Ilość złożonych ofert: 1 Ilość ofert odrzuconych przez zamawiającego: 0 Minimalna złożona oferta: 5 881 989,00 zł Maksymalna złożona oferta: 0,00 zł |