Wynik przetargu
UDZIELENIE ZAMÓWIENIA BEZ OGŁOSZENIA O ZAMÓWIENIU ORAZ BEZ INFORMACJI O ZAMIARZE UDZIELENIA ZAMÓWIENIA
Odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości zamieszkałych na terenie Gminy Miejskiej Koło w okresie od 01.12.2017 do 31.01.2018 r.
Zamawiający:
Gmina Miejska Koło
Adres: | ul. Stary Rynek 1, 62-600 Koło, woj. wielkopolskie |
---|---|
Dane kontaktowe: | email: zamowienia.publiczne@kolo.pl tel: 063 2610252, 2610230 fax: 632 722 984 |
Dane zamówienia
ID ogłoszenia wyniku: | 500070873-N-2017 | Data Udzielenia: | 2017-12-05 |
---|---|---|---|
Rodzaj zamówienia: | dostawy | Tryb postępowania [PN]: | Przetarg nieograniczony |
Kody CPV
90510000-5 | Usuwanie i obróbka odpadów | |
90511000-2 | Usługi wywozu odpadów | |
90512000-9 | Usługi transportu odpadów | |
90513100-7 | Usługi wywozu odpadów pochodzących z gospodarstw domowych |
Wyniki
Nazwa części | Wykonawca | Wartość |
---|---|---|
Odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości zamieszkałych na terenie Gminy Miejskiej Koło w okresie od 01.12.2017 do 31.01.2018 r. | Miejski Zakład Usług Komunalnych Sp. z o.o. Koło | 480 000,00 |
Uwagi | Uwagi firmowe | Dokumenty |
Barometr Ryzyka NadużyćRaport końcowy na temat potencjalnego ryzyka nadużyć dla wskazanej części wyniku postępowania przetargowego.
| Dane ogłoszenia o wyniku: Data udzielenia: 2017-12-05 Dotyczy cześci nr: 1 Kody CPV: 90510000 90511000 90512000 90513100 Ilość podmiotów składających się na wykonawcę: 1 Kwota oferty w PLN: 480 000,00 zł Minimalna złożona oferta: 480 000,00 zł Ilość złożonych ofert: 0 Ilość ofert odrzuconych przez zamawiającego: 0 Minimalna złożona oferta: 480 000,00 zł Maksymalna złożona oferta: 480 000,00 zł | |
TREŚĆ OGŁOSZENIA
Rozmiar pliku: 26339 KB
Zamieszczanie ogłoszenia:
Ogłoszenie dotyczy:
Zamówienie dotyczy projektu lub programu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej
Zamówienie było przedmiotem ogłoszenia w Biuletynie Zamówień Publicznych:
Ogłoszenie o zmianie ogłoszenia zostało zamieszczone w Biuletynie Zamówień Publicznych:
I. 1) NAZWA I ADRES:
I.2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO:
II.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego:
Numer referencyjny
(jeżeli dotyczy):
II.2) Rodzaj zamówienia:
II.3) Krótki opis przedmiotu zamówienia
(wielkość, zakres, rodzaj i ilość dostaw, usług lub robót budowlanych lub określenie zapotrzebowania i wymagań )
a w przypadku partnerstwa innowacyjnego - określenie zapotrzebowania na innowacyjny produkt, usługę lub roboty budowlane:
II.4) Informacja o częściach zamówienia:
Zamówienie było podzielone na części:
II.5) Główny Kod CPV:
90510000-2
Dodatkowe kody CPV:
90511000-2, 90512000-9, 90513100-7
III.1) TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA
III.2) Ogłoszenie dotyczy zakończenia dynamicznego systemu zakupów
III.3) Informacje dodatkowe:
IV.9) UZASADNIENIE UDZIELENIA ZAMÓWIENIA W TRYBIE NEGOCJACJI BEZ OGŁOSZENIA, ZAMÓWIENIA Z WOLNEJ RĘKI ALBO ZAPYTANIA O CENĘ
IV.9.1) Podstawa prawna
IV.9.2) Uzasadnienie wyboru trybu
Ogłoszenie nr 500070873-N-2017 z dnia 06-12-2017 r.
Gmina Miejska Koło: Odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości zamieszkałych na terenie Gminy Miejskiej Koło w okresie od 01.12.2017 do 31.01.2018 r.
OGŁOSZENIE O UDZIELENIU ZAMÓWIENIA - Usługi
OGŁOSZENIE O UDZIELENIU ZAMÓWIENIA - Usługi
Zamieszczanie ogłoszenia:
obowiązkowe
Ogłoszenie dotyczy:
zamówienia publicznego
Zamówienie dotyczy projektu lub programu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej
nie
Zamówienie było przedmiotem ogłoszenia w Biuletynie Zamówień Publicznych:
nie
Ogłoszenie o zmianie ogłoszenia zostało zamieszczone w Biuletynie Zamówień Publicznych:
nie
SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY
I. 1) NAZWA I ADRES:
Gmina Miejska Koło, Krajowy numer identyfikacyjny 31162088000000, ul. ul. Stary Rynek 1, 62600 Koło, woj. wielkopolskie, państwo Polska, tel. 063 2610252, 2610230, e-mail zamowienia.publiczne@kolo.pl, faks 632 722 984.
Adres strony internetowej (url): www.kolo.pl; www.bip.kolo.pl
Adres strony internetowej (url): www.kolo.pl; www.bip.kolo.pl
I.2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO:
Administracja samorządowa
SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA
II.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego:
Odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości zamieszkałych na terenie Gminy Miejskiej Koło w okresie od 01.12.2017 do 31.01.2018 r.
Numer referencyjny
(jeżeli dotyczy):
ZP.271.23.2017
II.2) Rodzaj zamówienia:
Usługi
II.3) Krótki opis przedmiotu zamówienia
(wielkość, zakres, rodzaj i ilość dostaw, usług lub robót budowlanych lub określenie zapotrzebowania i wymagań )
a w przypadku partnerstwa innowacyjnego - określenie zapotrzebowania na innowacyjny produkt, usługę lub roboty budowlane:
Przedmiotem zamówienia jest odbiór i zagospodarowanie (odzysk i zagospodarowanie) odpadów komunalnych ze wszystkich nieruchomości na terenie miasta Koła, na których zamieszkują mieszkańcy, w sposób zapewniający osiągniecie odpowiednich poziomów recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami oraz ograniczenie masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania zgodnie z zapisami ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2017, poz. 1289 ze zm.).
II.4) Informacja o częściach zamówienia:
Zamówienie było podzielone na części:
nie
II.5) Główny Kod CPV:
90510000-2
Dodatkowe kody CPV:
90511000-2, 90512000-9, 90513100-7
SEKCJA III: PROCEDURA
III.1) TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA
Zamówienie z wolnej ręki
III.2) Ogłoszenie dotyczy zakończenia dynamicznego systemu zakupów
nie
III.3) Informacje dodatkowe:
SEKCJA IV: UDZIELENIE ZAMÓWIENIA
| |
IV.1) DATA UDZIELENIA ZAMÓWIENIA: 05/12/2017 IV.2) Całkowita wartość zamówienia Wartość bez VAT 439384.22 Waluta PLN IV.3) INFORMACJE O OFERTACH Liczba otrzymanych ofert: 0 w tym: liczba otrzymanych ofert od małych i średnich przedsiębiorstw: 0 liczba otrzymanych ofert od wykonawców z innych państw członkowskich Unii Europejskiej: 0 liczba otrzymanych ofert od wykonawców z państw niebędących członkami Unii Europejskiej: 0 liczba ofert otrzymanych drogą elektroniczną: 0 IV.4) LICZBA ODRZUCONYCH OFERT: 0 IV.5) NAZWA I ADRES WYKONAWCY, KTÓREMU UDZIELONO ZAMÓWIENIA Zamówienie zostało udzielone wykonawcom wspólnie ubiegającym się o udzielenie: nie Nazwa wykonawcy: Miejski Zakład Usług Komunalnych Sp. z o.o. Email wykonawcy: Adres pocztowy: ul. Dąbska 40K Kod pocztowy: 62-600 Miejscowość: Koło Kraj/woj.: wielkopolskie Wykonawca jest małym/średnim przedsiębiorcą: tak Wykonawca pochodzi z innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej: nie Wykonawca pochodzi z innego państwa nie będącego członkiem Unii Europejskiej: nie IV.6) INFORMACJA O CENIE WYBRANEJ OFERTY/ WARTOŚCI ZAWARTEJ UMOWY ORAZ O OFERTACH Z NAJNIŻSZĄ I NAJWYŻSZĄ CENĄ/KOSZTEM Cena wybranej oferty/wartość umowy 480000.00 Oferta z najniższą ceną/kosztem 480000.00 Oferta z najwyższą ceną/kosztem 480000.00 Waluta: PLN IV.7) Informacje na temat podwykonawstwa Wykonawca przewiduje powierzenie wykonania części zamówienia podwykonawcy/podwykonawcom nie Wartość lub procentowa część zamówienia, jaka zostanie powierzona podwykonawcy lub podwykonawcom: IV.8) Informacje dodatkowe: |
IV.9) UZASADNIENIE UDZIELENIA ZAMÓWIENIA W TRYBIE NEGOCJACJI BEZ OGŁOSZENIA, ZAMÓWIENIA Z WOLNEJ RĘKI ALBO ZAPYTANIA O CENĘ
IV.9.1) Podstawa prawna
Postępowanie prowadzone jest w trybie z wolnej reki na podstawie art. 67 ust 1 pkt. 3 ustawy Pzp.
IV.9.2) Uzasadnienie wyboru trybu
Należy podać uzasadnienie faktyczne i prawne wyboru trybu oraz wyjaśnić, dlaczego udzielenie zamówienia jest zgodne z przepisami.
Art. 67. 1. Zamawiający może udzielić zamówienia z wolnej ręki, jeżeli zachodzi co najmniej jedna z następujących okoliczności: 3) ze względu na wyjątkową sytuację niewynikającą z przyczyn leżących po stronie zamawiającego, której nie mógł on przewidzieć, wymagane jest natychmiastowe wykonanie zamówienia, a nie można zachować terminów określonych dla innych trybów udzielenia zamówienia; Zamawiający przeprowadził postępowanie w trybie art. 67 ust 1 pkt 12 (in house) i zawarł umowę z własną spółką MZUK Sp. z o.o., ul. Dąbska 40K, 62-600 Koło. W wyniku przeprowadzenia Kompleksowej Kontroli przez Regionalną Izbę Obrachunkową w Poznaniu w wystąpieniu pokontrolnym z dnia 9 października 2017 r. nr WK-0911/18/2017 (wpływ do tut. Urzędu 16.10.2017 r.) Izba wskazała na konieczność podjęcia przez Gminę Miejską Koło działań zmierzających do wypowiedzenia bądź też odstąpienia od łączącej Gminę i Miejski Zakład Usług Komunalnych Sp. z o.o. w Kole umowy nr OK.272.5.2017 z dnia 3 kwietnia 2017 r. na zadanie odbierania i zagospodarowania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości zamieszkałych z terenu Gminy Miejskiej Koło, ponieważ nie zachodziły podstawy do zawarcia w/w umowy w trybie art. 67 ust. 1 pkt 12 ustawy prawo zamówień publicznych. W związku z powyższym Gmina Miejska Koło z dniem 31 października 2017 r. wypowiedziała umowę nr OK.272.5.2017 z dnia 3 kwietnia 2017 r. z Miejskim Zakładem Usług Komunalnych Sp. z o.o. w Kole na zadanie odbierania i zagospodarowania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości zamieszkałych z terenu Gminy Miejskiej Koło z zachowaniem 30 dniowego okresu wypowiedzenia. Regionalna Izba Obrachunkowa w Poznaniu objęła kontrolą również Miejski Zakład Usług Komunalnych Sp. z o.o., w wystąpieniu pokontrolnym wskazała, że Spółka chcąc brać udział w postępowaniu z wolnej ręki zgodnie art. 67 ust. 1 pkt 12 ustawy prawo zamówień publicznych jest zobligowana wprowadzić zmiany organizacyjne zmierzające do ograniczenia działalności komercyjnej w zakresie dostaw, usług i robót budowalnych do poziomu niższego niż 10% łącznych przychodów z działalności. Celem reorganizacji działalności Spółka przystąpiła do realizacja zaleceń pokontrolnych RIO, o których mowa powyżej oraz zmiany zakresu działalności w celu zwiększenia w strukturze przychodów netto ze sprzedaży usług wykonywanych na rzecz Miasta Koła. Reorganizacja jest w toku. Stosownie do treści art.67 ust. 1 pkt 3 ustawy Pzp Zamawiający może udzielić zamówienia z wolnej ręki, jeżeli ze względu na wyjątkową sytuację niewynikającą z przyczyn leżących po stronie zamawiającego, której nie mógł on przewidzieć, wymagane jest natychmiastowe wykonanie zamówienia, a nie można zachować terminów określonych dla innych trybach udzielania zamówień. Istotną cechą charakteryzującą zamówienie udzielone w oparciu o przesłankę art. 67 ust. 1 pkt 3 jest natychmiastowość wykonania, szybka reakcja i krótki okres trwania zamówienia, mający na celu jedynie usunięcie absolutnie niezbędnych skutków zdarzenia niemożliwego do przewidzenia. W odniesieniu do przesłanek wynikających z w/w przepisu należy w pierwszej kolejności wskazać, że wyjątkowość sytuacji wynika z faktu, że Zamawiający zobligowany został przez Regionalną Izbę Obrachunkową do wypowiedzenia bądź też odstąpienia od umowy z MZUK Sp. z o.o. z dnia 3 kwietnia 2017 r. Na podstawie przedmiotowej umowy MZUK Sp. z o.o. miał świadczyć usługi związane z odbieraniem i zagospodarowaniem odpadów w okresie do dnia 31 grudnia 2017 r. W związku z realizacją przez Zamawiającego zaleceń RIO i wypowiedzeniu przedmiotowej umowy, Gmina Miejska Koło z dniem 1 grudnia 2017 r. zaprzestanie de facto wykonywania zadań w zakresie odbioru i gospodarowania odpadami z nieruchomości zamieszkałych, albowiem z dniem 30 listopada 2017 r. przestanie obowiązywać umowa z dnia 3 kwietnia 2017 r. Gmina Miejska Koło zobowiązana jest zatem podjąć niezwłoczne działania celem wyboru podmiotu realizującego zadanie własny gminy, jakim stosownie do art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym jest gospodarowanie odpadami komunalnymi. Należy podkreślić, że powyższa sytuacja spowodowana jest przyczyną nieleżącą po stronie Zamawiającego. Zamawiający nie mógł bowiem przypuszczać, ze tryb zawarcia umowy z dnia 3 kwietnia 2017 r. z MZUK Sp. z o.o. zostanie zakwestionowany przez Regionalną Izbę Obrachunkową oraz co więcej, że Zamawiający zostanie zobowiązany do rozwiązania umowy. Podkreślenia bowiem wymaga, że oceniając istnienie przesłanek określonych w art. 67 ust. 1 pkt 12 ustawy Pzp, których spełnienie pozwalało Zamawiającemu na zawarcie umowy z dnia 3 kwietnia 2017 r. zostało dokonane m.in. na podstawie danych przedstawionych przez MZUK Sp. z o.o. Spółka bowiem przedstawiła Zamawiającemu przed zawarciem umowy dane, z których wynikało że udział powierzonych przez Gminę Miejską Koło zadań wynosi ponad 90%, a zatem udział działalności komercyjnej jest poniżej 10% w ogólnych przychodach spółki. Oceniając spełnienie przesłanek, które warunkują prawidłowość udzielenia zamówienia w trybie z wolnej ręki Zamawiający dokonał zatem na podstawie informacji udostępnionych mu przez Spółkę. Podkreślić bowiem należy, że Zamawiający nie dysponował własnymi danymi, na podstawie których mógłby ocenić spełnienie warunku określonego w art. 67 ust. 1 pkt 12 ustawy Pzp. W wyniku przeprowadzonej kontroli RIO stwierdziła zaś, że udział działalności komercyjnej MZUK Sp. z o.o. w ogólnych przychodach spółki jest na poziomie powyżej 10%, co uniemożliwiało Zamawiającemu zawarcie umowy w trybie art. 67 ust. 1 pkt 12 ustawy Pzp. Skutkiem tego były zalecenia pokontrolne i konieczność rozwiązania umowy z dnia 3 kwietnia 2017 r. Zamawiający w dacie zawarcia umowy z MZUK Sp. z o.o. nie był w stanie zweryfikować prawidłowości przedstawionych wyliczeń, z których wynikało spełnienie przesłanki wynikającej z art. 67 ust. 1 pkt 12 lit b ustawy Pzp. Mając na względzie powyższe należy zatem stwierdzić, że w zaistniałym stanie faktycznym mamy do czynienia z wyjątkową sytuacją, nie wynikającą z przyczyn leżących po stronie zamawiającego. Należy również wskazać, że w opisanym powyżej stanie faktycznym zachodzi konieczność natychmiastowego wykonania zamówienia, albowiem w związku z wypowiedzeniem umowy z dniem 1 grudnia 2017 r. MZUK Sp. z o.o. przestanie świadczyć usługi na rzecz Gminy Miejskiej Koło w zakresie odbioru i zagospodarowania odpadów komunalnych. Jak już wyżej wskazano stosownie do art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym gospodarowanie odpadami komunalnymi jest zadaniem własnym gminy. Konieczność natychmiastowego udzielenia zamówienia wynika ze specyfiki zadania oraz konieczności zapewnienia ciągłego świadczenia tego typu usług, za czym dodatkowo przemawia interes publiczny. Trudno sobie bowiem wyobrazić, że Gmina nie będzie wykonywała zadań w zakresie odbierania i gospodarowania odpadami nawet przez krótki okres czasu. Skutki takiego „zaniechania” mogłyby być trudne do usunięcia, a nadto mogłoby to zagrażać zdrowiu i życiu mieszkańców Gminy. Jednocześnie trzeba wskazać, że nie jest możliwym zachowanie terminów określonych dla innych trybów udzielenia zamówienia. Zamawiający zamierza bowiem dokonać wybory Wykonawcy i powierzyć zadanie w zakresie odbioru i zagospodarowania odpadów komunalnych na okres 12 miesięcy. Stosownie bowiem do art. 67 ust. 11 ustawy Pzp przed udzieleniem zamówienia na podstawie ust. 1 pkt 12-15, zamawiający zamieszcza na stronie podmiotowej Biuletynu Informacji Publicznej, a jeżeli nie ma takiej strony, na swojej stronie internetowej, informację o zamiarze zawarcia umowy. Stosownie zaś do ust. 12 tegoż artykułu Zamawiający może zawrzeć umowę w sprawie zamówienia udzielonego na podstawie ust. 1 pkt 12-15 nie wcześniej niż po upływie 14 dni od dnia zamieszczenia informacji, o której mowa w ust. 11. Tym samym biorąc pod uwagę konieczność zamieszczenia ogłoszenia i w konsekwencji 14 dniowy termin po upływie, którego możliwym byłoby zawarcie umowy zamawiający nie jest w stanie zawrzeć umowy na odbiór zagospodarowanie odpadami przed 1 grudnia 2017 r., kiedy to przestanie obowiązywać umowa z MZUK Sp. z o.o.
Art. 67. 1. Zamawiający może udzielić zamówienia z wolnej ręki, jeżeli zachodzi co najmniej jedna z następujących okoliczności: 3) ze względu na wyjątkową sytuację niewynikającą z przyczyn leżących po stronie zamawiającego, której nie mógł on przewidzieć, wymagane jest natychmiastowe wykonanie zamówienia, a nie można zachować terminów określonych dla innych trybów udzielenia zamówienia; Zamawiający przeprowadził postępowanie w trybie art. 67 ust 1 pkt 12 (in house) i zawarł umowę z własną spółką MZUK Sp. z o.o., ul. Dąbska 40K, 62-600 Koło. W wyniku przeprowadzenia Kompleksowej Kontroli przez Regionalną Izbę Obrachunkową w Poznaniu w wystąpieniu pokontrolnym z dnia 9 października 2017 r. nr WK-0911/18/2017 (wpływ do tut. Urzędu 16.10.2017 r.) Izba wskazała na konieczność podjęcia przez Gminę Miejską Koło działań zmierzających do wypowiedzenia bądź też odstąpienia od łączącej Gminę i Miejski Zakład Usług Komunalnych Sp. z o.o. w Kole umowy nr OK.272.5.2017 z dnia 3 kwietnia 2017 r. na zadanie odbierania i zagospodarowania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości zamieszkałych z terenu Gminy Miejskiej Koło, ponieważ nie zachodziły podstawy do zawarcia w/w umowy w trybie art. 67 ust. 1 pkt 12 ustawy prawo zamówień publicznych. W związku z powyższym Gmina Miejska Koło z dniem 31 października 2017 r. wypowiedziała umowę nr OK.272.5.2017 z dnia 3 kwietnia 2017 r. z Miejskim Zakładem Usług Komunalnych Sp. z o.o. w Kole na zadanie odbierania i zagospodarowania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości zamieszkałych z terenu Gminy Miejskiej Koło z zachowaniem 30 dniowego okresu wypowiedzenia. Regionalna Izba Obrachunkowa w Poznaniu objęła kontrolą również Miejski Zakład Usług Komunalnych Sp. z o.o., w wystąpieniu pokontrolnym wskazała, że Spółka chcąc brać udział w postępowaniu z wolnej ręki zgodnie art. 67 ust. 1 pkt 12 ustawy prawo zamówień publicznych jest zobligowana wprowadzić zmiany organizacyjne zmierzające do ograniczenia działalności komercyjnej w zakresie dostaw, usług i robót budowalnych do poziomu niższego niż 10% łącznych przychodów z działalności. Celem reorganizacji działalności Spółka przystąpiła do realizacja zaleceń pokontrolnych RIO, o których mowa powyżej oraz zmiany zakresu działalności w celu zwiększenia w strukturze przychodów netto ze sprzedaży usług wykonywanych na rzecz Miasta Koła. Reorganizacja jest w toku. Stosownie do treści art.67 ust. 1 pkt 3 ustawy Pzp Zamawiający może udzielić zamówienia z wolnej ręki, jeżeli ze względu na wyjątkową sytuację niewynikającą z przyczyn leżących po stronie zamawiającego, której nie mógł on przewidzieć, wymagane jest natychmiastowe wykonanie zamówienia, a nie można zachować terminów określonych dla innych trybach udzielania zamówień. Istotną cechą charakteryzującą zamówienie udzielone w oparciu o przesłankę art. 67 ust. 1 pkt 3 jest natychmiastowość wykonania, szybka reakcja i krótki okres trwania zamówienia, mający na celu jedynie usunięcie absolutnie niezbędnych skutków zdarzenia niemożliwego do przewidzenia. W odniesieniu do przesłanek wynikających z w/w przepisu należy w pierwszej kolejności wskazać, że wyjątkowość sytuacji wynika z faktu, że Zamawiający zobligowany został przez Regionalną Izbę Obrachunkową do wypowiedzenia bądź też odstąpienia od umowy z MZUK Sp. z o.o. z dnia 3 kwietnia 2017 r. Na podstawie przedmiotowej umowy MZUK Sp. z o.o. miał świadczyć usługi związane z odbieraniem i zagospodarowaniem odpadów w okresie do dnia 31 grudnia 2017 r. W związku z realizacją przez Zamawiającego zaleceń RIO i wypowiedzeniu przedmiotowej umowy, Gmina Miejska Koło z dniem 1 grudnia 2017 r. zaprzestanie de facto wykonywania zadań w zakresie odbioru i gospodarowania odpadami z nieruchomości zamieszkałych, albowiem z dniem 30 listopada 2017 r. przestanie obowiązywać umowa z dnia 3 kwietnia 2017 r. Gmina Miejska Koło zobowiązana jest zatem podjąć niezwłoczne działania celem wyboru podmiotu realizującego zadanie własny gminy, jakim stosownie do art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym jest gospodarowanie odpadami komunalnymi. Należy podkreślić, że powyższa sytuacja spowodowana jest przyczyną nieleżącą po stronie Zamawiającego. Zamawiający nie mógł bowiem przypuszczać, ze tryb zawarcia umowy z dnia 3 kwietnia 2017 r. z MZUK Sp. z o.o. zostanie zakwestionowany przez Regionalną Izbę Obrachunkową oraz co więcej, że Zamawiający zostanie zobowiązany do rozwiązania umowy. Podkreślenia bowiem wymaga, że oceniając istnienie przesłanek określonych w art. 67 ust. 1 pkt 12 ustawy Pzp, których spełnienie pozwalało Zamawiającemu na zawarcie umowy z dnia 3 kwietnia 2017 r. zostało dokonane m.in. na podstawie danych przedstawionych przez MZUK Sp. z o.o. Spółka bowiem przedstawiła Zamawiającemu przed zawarciem umowy dane, z których wynikało że udział powierzonych przez Gminę Miejską Koło zadań wynosi ponad 90%, a zatem udział działalności komercyjnej jest poniżej 10% w ogólnych przychodach spółki. Oceniając spełnienie przesłanek, które warunkują prawidłowość udzielenia zamówienia w trybie z wolnej ręki Zamawiający dokonał zatem na podstawie informacji udostępnionych mu przez Spółkę. Podkreślić bowiem należy, że Zamawiający nie dysponował własnymi danymi, na podstawie których mógłby ocenić spełnienie warunku określonego w art. 67 ust. 1 pkt 12 ustawy Pzp. W wyniku przeprowadzonej kontroli RIO stwierdziła zaś, że udział działalności komercyjnej MZUK Sp. z o.o. w ogólnych przychodach spółki jest na poziomie powyżej 10%, co uniemożliwiało Zamawiającemu zawarcie umowy w trybie art. 67 ust. 1 pkt 12 ustawy Pzp. Skutkiem tego były zalecenia pokontrolne i konieczność rozwiązania umowy z dnia 3 kwietnia 2017 r. Zamawiający w dacie zawarcia umowy z MZUK Sp. z o.o. nie był w stanie zweryfikować prawidłowości przedstawionych wyliczeń, z których wynikało spełnienie przesłanki wynikającej z art. 67 ust. 1 pkt 12 lit b ustawy Pzp. Mając na względzie powyższe należy zatem stwierdzić, że w zaistniałym stanie faktycznym mamy do czynienia z wyjątkową sytuacją, nie wynikającą z przyczyn leżących po stronie zamawiającego. Należy również wskazać, że w opisanym powyżej stanie faktycznym zachodzi konieczność natychmiastowego wykonania zamówienia, albowiem w związku z wypowiedzeniem umowy z dniem 1 grudnia 2017 r. MZUK Sp. z o.o. przestanie świadczyć usługi na rzecz Gminy Miejskiej Koło w zakresie odbioru i zagospodarowania odpadów komunalnych. Jak już wyżej wskazano stosownie do art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym gospodarowanie odpadami komunalnymi jest zadaniem własnym gminy. Konieczność natychmiastowego udzielenia zamówienia wynika ze specyfiki zadania oraz konieczności zapewnienia ciągłego świadczenia tego typu usług, za czym dodatkowo przemawia interes publiczny. Trudno sobie bowiem wyobrazić, że Gmina nie będzie wykonywała zadań w zakresie odbierania i gospodarowania odpadami nawet przez krótki okres czasu. Skutki takiego „zaniechania” mogłyby być trudne do usunięcia, a nadto mogłoby to zagrażać zdrowiu i życiu mieszkańców Gminy. Jednocześnie trzeba wskazać, że nie jest możliwym zachowanie terminów określonych dla innych trybów udzielenia zamówienia. Zamawiający zamierza bowiem dokonać wybory Wykonawcy i powierzyć zadanie w zakresie odbioru i zagospodarowania odpadów komunalnych na okres 12 miesięcy. Stosownie bowiem do art. 67 ust. 11 ustawy Pzp przed udzieleniem zamówienia na podstawie ust. 1 pkt 12-15, zamawiający zamieszcza na stronie podmiotowej Biuletynu Informacji Publicznej, a jeżeli nie ma takiej strony, na swojej stronie internetowej, informację o zamiarze zawarcia umowy. Stosownie zaś do ust. 12 tegoż artykułu Zamawiający może zawrzeć umowę w sprawie zamówienia udzielonego na podstawie ust. 1 pkt 12-15 nie wcześniej niż po upływie 14 dni od dnia zamieszczenia informacji, o której mowa w ust. 11. Tym samym biorąc pod uwagę konieczność zamieszczenia ogłoszenia i w konsekwencji 14 dniowy termin po upływie, którego możliwym byłoby zawarcie umowy zamawiający nie jest w stanie zawrzeć umowy na odbiór zagospodarowanie odpadami przed 1 grudnia 2017 r., kiedy to przestanie obowiązywać umowa z MZUK Sp. z o.o.