Wynik przetargu
Świadczenie powszechnych usług pocztowych na potrzeby Transportowego Dozoru Technicznego
Zamawiający:
Transportowy Dozór Techniczny
Adres: | Chałubińskiego 8, 00-613 Warszawa, woj. mazowieckie |
---|---|
Dane kontaktowe: | email: przetargi@tdt.gov.pl tel: +48224902902 fax: - |
Dane zamówienia
ID ogłoszenia wyniku: | 42031420110 | Data Udzielenia: | 2011-12-09 |
---|---|---|---|
Rodzaj zamówienia: | usługi | Tryb postępowania [WR]: | Zamówienia z wolnej ręki |
Kody CPV
64110000-0 | Usługi pocztowe |
Wyniki
Nazwa części | Wykonawca | Wartość |
---|---|---|
Świadczenie powszechnych usług pocztowych na potrzeby Transportowego Dozoru Technicznego | POCZTA POLSKA S.A. Centrum Poczty Region Handlowy Warszawa | 479 370,00 |
Uwagi | Uwagi firmowe | Dokumenty |
Barometr Ryzyka NadużyćRaport końcowy na temat potencjalnego ryzyka nadużyć dla wskazanej części wyniku postępowania przetargowego.
| Dane ogłoszenia o wyniku: Data udzielenia: 2011-12-09 Dotyczy cześci nr: 1 Kody CPV: 641100000 Ilość podmiotów składających się na wykonawcę: 1 Kwota oferty w PLN: 479 370,00 zł Minimalna złożona oferta: 479 370,00 zł Ilość złożonych ofert: 1 Ilość ofert odrzuconych przez zamawiającego: 0 Minimalna złożona oferta: 479 370,00 zł Maksymalna złożona oferta: 479 370,00 zł | |
TREŚĆ OGŁOSZENIA
Warszawa: Świadczenie powszechnych usług pocztowych na potrzeby Transportowego Dozoru Technicznego
Numer ogłoszenia: 420314 - 2011; data zamieszczenia: 09.12.2011
OGŁOSZENIE O UDZIELENIU ZAMÓWIENIA - Usługi
Zamieszczanie ogłoszenia:
obowiązkowe.
Ogłoszenie dotyczy:
zamówienia publicznego.
Czy zamówienie było przedmiotem ogłoszenia w Biuletynie Zamówień Publicznych:
nie.
Czy w Biuletynie Zamówień Publicznych zostało zamieszczone ogłoszenie o zmianie ogłoszenia:
nie.
SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY
I. 1) NAZWA I ADRES:
Transportowy Dozór Techniczny, ul. Chałubińskiego 4, 00-928 Warszawa, woj. mazowieckie, tel. 22 4902902, faks 22 830 00 62.
I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO:
Podmiot prawa publicznego.
SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA
II.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego:
Świadczenie powszechnych usług pocztowych na potrzeby Transportowego Dozoru Technicznego.
II.2) Rodzaj zamówienia:
Usługi.
II.3) Określenie przedmiotu zamówienia:
Przedmiotem zamówienia jest świadczenie powszechnych usług pocztowych na przesyłki o masie do 50 g i powyżej 50 g w obrocie krajowym i zagranicznym w 2012 roku dla Transportowego Dozoru Technicznego..
II.4) Wspólny Słownik Zamówień (CPV):
64.11.00.00-0.
SEKCJA III: PROCEDURA
III.1) TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA:
Zamówienie z wolnej ręki
III.2) INFORMACJE ADMINISTRACYJNE
Zamówienie dotyczy projektu/programu finansowanego ze środków Unii Europejskiej:
nie
SEKCJA IV: UDZIELENIE ZAMÓWIENIA
IV.1) DATA UDZIELENIA ZAMÓWIENIA:
30.11.2011.
IV.2) LICZBA OTRZYMANYCH OFERT:
1.
IV.3) LICZBA ODRZUCONYCH OFERT:
0.
IV.4) NAZWA I ADRES WYKONAWCY, KTÓREMU UDZIELONO ZAMÓWIENIA:
- POCZTA POLSKA S.A. Centrum Poczty Region Handlowy, ul. Świętokrzyska 31/33,, 00-941 Warszawa, kraj/woj. mazowieckie.
IV.5) Szacunkowa wartość zamówienia
(bez VAT): 479370,00 PLN.
IV.6) INFORMACJA O CENIE WYBRANEJ OFERTY ORAZ O OFERTACH Z NAJNIŻSZĄ I NAJWYŻSZĄ CENĄ
Cena wybranej oferty:
479370,00
Oferta z najniższą ceną:
479370,00
/ Oferta z najwyższą ceną:
479370,00
Waluta:
PLN.
ZAŁĄCZNIK I
Uzasadnienie udzielenia zamówienia w trybie negocjacji bez ogłoszenia, zamówienia z wolnej ręki albo zapytania o cenę
1. Podstawa prawnaPostępowanie prowadzone jest w trybie zamówienie z wolnej ręki na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. - Prawo zamówień publicznych.
2. Uzasadnienia wyboru trybuNależy podać uzasadnienie faktyczne i prawne wyboru trybu oraz wyjaśnić, dlaczego udzielenie zamówienia jest zgodne z przepisami.
Przedmiotem zamówienia są powszechne usługi pocztowe świadczone przez publicznego operatora Poczta Polska S.A., któremu na podstawie art. 47 ustawy z dnia 12.06.2003 r. - Prawo Pocztowe (tekst jednolity Dz. U. z 2008 r. nr 189 poz. 1159) przysługuje wyłączność na świadczenie usług pocztowych zastrzeżonych polegających na przyjmowaniu, przemieszczaniu i doręczaniu w obrocie krajowym i zagranicznym w zakresie przesyłek o gramaturze nieprzekraczającej granicy wagowej 50 gram, dalej usługi zastrzeżone, a także usługi pocztowe niezastrzeżone polegające na przyjmowaniu, przemieszczaniu i doręczaniu w obrocie krajowym i zagranicznym w zakresie przesyłek o gramaturze przekraczającej granicę wagową 50 gram. Stosunek wartości szacunkowej przedmiotowych usług wynosi: 1)Usługi pocztowe zastrzeżone - powyżej równowartości 14 000 Euro 2)Usługi inne - poniżej równowartości 14 000 Euro Przedmiotowa wartość szacunkowa została ustalona z należytą starannością z uwzględnieniem analizy kosztów na podstawie wydatków za rok 2011 r. Należy podnieść, że potrzeby Zamawiającego w zakresie konieczności nabycia powszechnych usług pocztowych, jak i związana z tym struktura wydatków determinowana jest obiektywnie zadaniami ustawowymi nałożonymi na Transportowy Dozór Techniczny, w tym obowiązkiem wydawania decyzji administracyjnych. Zamawiający zdecydował udzielić zamówienia kompleksowo Poczcie Polskiej S.A. ponieważ zawarcie dwóch oddzielnych umów z różnymi Wykonawcami - jednej dotyczącej przesyłek o wadze do 50 g, a drugiej przesyłek o wadze powyżej 50 g, spowodowałoby dwukrotne zwiększenie czasu pracy pracowników zamawiającego przygotowujących pocztę do ekspedycji, co wiązałoby się z poniesieniem dodatkowych nakładów finansowych jak również powodowałoby opóźnienia w ekspediowaniu poczty, co jest niedopuszczalne ze względu na terminowość zadań realizowanych w ramach statutowej działalności zamawiającego. Zamawiający musiałby także ponieść dodatkowe koszty związane z realizacją dwóch odrębnych umów, co z uwagi na bardzo niewielki udział procentowy przesyłek o wadze powyżej 50 g jest całkowicie nieuzasadnione i nieracjonalne. Z uwagi na powyższe oraz z przyczyn natury technicznej i organizacyjnej prawidłowe funkcjonowanie Zamawiającego w tym wykonywanie czynności związanych podstawową działalnością Transportowego Dozoru Technicznego, wymaga zapewnienia świadczenia usług pocztowych w ramach umowy z jednym wykonawcą. Operator publiczny jest obowiązany do świadczenia powszechnych usług pocztowych w sposób ciągły, umożliwiający m. in. traktowanie przesyłki listowej, jako przesyłki poleconej, uzyskanie potwierdzenia odbioru przesyłki rejestrowanej. Zamawiający przed podjęciem decyzji o udzieleniu zamówienia Poczcie Polskiej S.A. dokonał wszechstronnej analizy możliwości realizacji zamówienia w ww zakresie i brał pod uwagę fakt, iż w zakresie świadczenia usług pocztowych dla przesyłek o wadze ponad 50 g ustawa Prawo pocztowe dopuszcza możliwość świadczenia usług przez innych niż Poczta Polska S.A. operatorów pocztowych. Jednakże kluczową kwestią jest w tym przypadku wartość szacunkowa usług pocztowych powyżej 50 gram, która po oszacowaniu przez zamawiającego nie przekracza wartości progowej 14 000 euro. W związku z powyższym zgodnie z brzmieniem art. 4 pkt 8 ustawy Prawo zamówień publicznych do zamówień, których wartość szacunkowa nie przekracza wyrażonej w złotych równowartości kwoty 14.000 euro nie stosuje się przepisów ustawy. Powyższe dowodzi, że połączenie ww. rodzajów usług nie prowadzi do wyłączenia faktycznego monopolu Poczty Polskiej S.A. w zakresie usług zastrzeżonych, a także obowiązku przeprowadzenia postępowania konkurencyjnego w ramach ustawy Prawo zamówień publicznych w zakresie usług powyżej o wadze powyżej 50 g. Mając na uwadze powyższą strukturę szacunkowej wartości zamówienia Zamawiający uznał za dopuszczalne, a ze względu na art. 47 ust. 2 Prawa Pocztowego także za efektywne, oszczędne, a zarazem konieczne udzielenie Poczcie Polskiej S.A. zamówienia publicznego na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 1 lit a PZP. Przede wszystkim należy wskazać na obiektywne, nieprzemijające, tj. wynikające z woli ustawodawcy ekonomiczno-prawne uwarunkowania świadczenia przedmiotowych usług związane z cechami technicznymi (parametrami) przesyłki, tj. masą przesyłki nieprzekraczającej granicy wagowej 50 g. Z regulacji art. 47 ust. 2 Prawa pocztowego wynika, że ustawodawca wyłączył konkurencję cenową w zakresie usług zastrzeżonych, co oznacza, że Poczta Polska S.A. jest faktycznym monopolistą w analizowanym segmencie usług. Istotne jest, że faktyczny monopol Poczty Polskiej S.A. w zakresie usług zastrzeżonych związany jest z określonymi cechami technicznymi przesyłki, tj. jej masą, z którą ze względu na dyspozycję art. 47 ust. 2 Prawa pocztowego związany jej prawny obowiązek świadczenia usługi na normatywnie określonym minimalnym poziomie cenowym przez innych operatorów niż publiczni. Powiązanie zatem tej cechy technicznej z określoną opłatą minimalną, za którą świadczyć może usługi operator inny niż publiczny, prowadzi do wniosku, że udzielenie zamówienia na usługi zastrzeżone Poczcie Polskiej S.A. wynika z przyczyn technicznych o obiektywnym charakterze. Przyczyny techniczne w rozumieniu art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. a PZP obejmują także sytuacje, gdy określone parametry techniczne przedmiotu zamówienia pośrednio, tj. w powiązaniu z innymi obiektywnymi uwarunkowaniami, np. w zakresie ceny minimalnej, determinują monopol danego wykonawcy. Taka sytuacja zachodzi właśnie w odniesieniu do usług zastrzeżonych. W tym kontekście wskazać należy, że ze względu na przedmiot działalności Transportowego Dozoru Technicznego ze sposobem wykonywania powszechnych usług pocztowych wiążą się szczególne cechy świadczenia. Transportowy Dozór Techniczny w zakresie swojej działalności wydaje decyzje administracyjne w sprawach wynikających z wykonywania dozoru technicznego nad urządzeniami technicznymi określonymi w art. 44 ust. 1 ustawy o dozorze technicznym. W celu zabezpieczenia dowodów terminowego wydania decyzji konieczne jest uzyskanie przez Zamawiającego potwierdzenie nadania przesyłki rejestrowanej lub przekazu pocztowego wydane przez placówkę operatora publicznego ma moc dokumentu urzędowego. Poczta Polska jest jedynym operatorem publicznym, który gwarantuje Zamawiającemu dochowanie przesłanki wynikającej z art. 45 ustawy Prawo pocztowe tj, potwierdzenie nadania przesyłki rejestrowanej lub przekazu pocztowego wydane przez placówkę operatora publicznego ma moc dokumentu urzędowego. Nadto wskazać należy, że ze względu na przedmiot działalności, w tym obowiązek wydawania decyzji administracyjnych Transportowy Dozór Techniczny musi zabezpieczyć świadczenie usług pocztowych spełniających cechy powszechnych usług pocztowych, w szczególności cechy wskazane w art. 46 ust. 1 pkt 1 i 3 Prawa Pocztowego. Niezależnie od powyższego za udzieleniem ww zamówienia Poczcie Polskiej S.A. przemawia specyfika struktury organizacyjnej Transportowego Dozoru Technicznego. Zadania związane z działalnością Transportowego Dozoru Technicznego realizowane są przez: Wydziały TDT z siedzibą w Warszawie oraz Oddziały Terenowe TDT. Tym samym świadczenie usług pocztowych obejmuje wszystkie w/w lokalizacje rozproszone na terenie całego kraju. Z przeprowadzonego przez Zamawiającego rozeznania rynku wynika, iż tylko Poczta Polska S.A. dysponuje rozbudowaną infrastrukturą placówek nadawczych, w których Zamawiający może nadawać przesyłki pocztowe bez dodatkowych barier przestrzennych tj. odległość placówki pocztowej od miejsca lokalizacji jednostki organizacyjnej TDT. Powyższe okoliczności przesądzają o wyborze przez zamawiającego trybu z wolnej ręki oraz o tym, że zamówienie może zostać sprawnie i prawidłowo zrealizowane tylko przez jednego wykonawcę - Pocztę Polską. Nadto niezależnie od powyższej zaprezentowanej podstawy udzielenia zamówienia Zamawiający wskazuje, że usługi pocztowe będące przedmiotem zamówienia należą do usług niepriorytetowych określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 2a ustawy p.z.p. Zamawiający stwierdził, iż w odniesieniu do przedmiotowego zamówienia zachodzą przesłanki określone w art. 5 ust 1a pkt 1) uprawniające do wszczęcia postępowania w trybie zamówienia z wolnej ręki także w innych uzasadnionych przypadkach niż określone odpowiednio w art. 62 ust. 1 lub art. 67 ust. 1, w szczególności jeżeli zastosowanie innego trybu mogłoby skutkować naruszeniem zasad celowego, oszczędnego i efektywnego dokonywania wydatków. Bezsprzecznym faktem jest, iż w przypadku przedmiotowego zamówienia w/w okoliczności zaistniały. Transportowy Dozór Techniczny jako jednostka sektora finansów publicznych dokonuje wydatków zgodnie z art. 44 ust. 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240, dalej u.o.f.p.) który stanowi, iż wydatki publiczne powinny być dokonywane w sposób celowy i oszczędny, z zachowaniem zasad uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów; optymalnego doboru metod i środków służących osiągnięciu założonych celów; w sposób umożliwiający terminową realizację zadań i w wysokości i terminach wynikających z wcześniej zaciągniętych zobowiązań. Zamawiający na potrzeby niniejszego postępowania dokonał symulacji kosztów wynikających z ewentualnego udzielenia zamówienia innemu wykonawcy niż Poczta Polska S.A. Przede wszystkim należy stwierdzić, iż w zakresie przesyłek o wadze nie przekraczającej 50 gram powierzenie zamówienia innemu niż Poczta Polska S.A. wykonawcy który mógłby wykonywać zamówienie za opłatą, nie niższą niż dwu i półkrotność opłaty za przyjęcie, przemieszczenie i doręczenie przesyłki listowej stanowiącej przesyłkę najniższego przedziału wagowego najszybszej kategorii określonej w cenniku powszechnych usług pocztowych operatora publicznego, byłoby ewidentnym naruszeniem art. 44 u.o.f.p.). Dodatkowo w zakresie przesyłek o wadze przekraczającej 50 gram zawarcie dwóch oddzielnych umów - jednej dotyczącej przesyłek o wadze do 50 g, a drugiej przesyłek o wadze powyżej 50 g, spowodowałoby poniesienie dodatkowych nakładów finansowych. W przedmiotowym stanie faktycznym Zamawiający zmuszony byłby do dokonana zmian organizacyjnych w zakresie ekspediowania poczty a także zatrudnienia dodatkowego pracownika w wymiarze co najmniej 1/2 etatu który zajmowałby się obsługa przesyłek pocztowych w TDT i zakupienia odpowiedniego sprzętu do segregacji przesyłek. Biorąc pod uwagę bardzo niewielki udział procentowy wartości przesyłek o wadze powyżej 50 g jest zaprzeczeniem zasad uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów; optymalnego doboru metod i środków służących osiągnięciu założonych celów. Powyższe faktyczne i prawne przesłanki zastosowania trybu z wolnej ręki uzasadniają w sposób wyczerpujący prawidłowość działań zamawiającego. W związku z powyższym Zamawiający zdecydował o udzieleniu zamówienia -w zakresie usług pocztowych zastrzeżonych na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. a - w zakresie usług pocztowych niezastrzeżonych - bez stosowania przepisów (art.4 pkt 8) ustawy Prawo zamówień publicznych (tekst jednolity Dz. U. z 2010 r. Nr 113 poz.759 ze zm.).