Wynik przetargu
postępowania na wykonanie uszczegółowionej koncepcji pomnika upamiętniającego ofiary katastrofy lotniczej, która miała miejsce pod Smoleńskiem 10 kwietnia 2010 r i przeniesienie praw autorskich
Zamawiający:
Centrum Rzeźby Polskiej
Adres: | ul. Topolowa 1, 26-505 Orońsko, woj. mazowieckie |
---|---|
Dane kontaktowe: | email: w.glogowski@rzezba-oronsko.pl tel: 486 184 516 fax: 486 184 470 |
Dane zamówienia
ID ogłoszenia wyniku: | 46401620120 | Data Udzielenia: | 2012-11-21 |
---|---|---|---|
Rodzaj zamówienia: | usługi | Tryb postępowania [WR]: | Zamówienia z wolnej ręki |
Kody CPV
92311000-4 | Dzieła sztuki | |
92312000-1 | Usługi artystyczne | |
92312230-2 | Usługi świadczone przez rzeźbiarzy |
Wyniki
Nazwa części | Wykonawca | Wartość |
---|---|---|
postępowania na wykonanie uszczegółowionej koncepcji pomnika upamiętniającego ofiary katastrofy lotniczej, która miała miejsce pod Smoleńskiem 10 kwietnia 2010 r i przeniesienie praw autorskich | Dariusz Komorek Warszawa | 153 333,00 |
Uwagi | Uwagi firmowe | Dokumenty |
Barometr Ryzyka NadużyćRaport końcowy na temat potencjalnego ryzyka nadużyć dla wskazanej części wyniku postępowania przetargowego.
| Dane ogłoszenia o wyniku: Data udzielenia: 2012-11-21 Dotyczy cześci nr: 1 Kody CPV: 923110004 923120001 923122302 Ilość podmiotów składających się na wykonawcę: 3 Kwota oferty w PLN: 460 000,00 zł Minimalna złożona oferta: 460 000,00 zł Ilość złożonych ofert: 1 Ilość ofert odrzuconych przez zamawiającego: 0 Minimalna złożona oferta: 460 000,00 zł Maksymalna złożona oferta: 460 000,00 zł | |
TREŚĆ OGŁOSZENIA
Orońsko: postępowania na wykonanie uszczegółowionej koncepcji pomnika upamiętniającego ofiary katastrofy lotniczej, która miała miejsce pod Smoleńskiem 10 kwietnia 2010 r i przeniesienie praw autorskich
Numer ogłoszenia: 464016 - 2012; data zamieszczenia: 21.11.2012
OGŁOSZENIE O UDZIELENIU ZAMÓWIENIA - Usługi
Zamieszczanie ogłoszenia:
obowiązkowe.
Ogłoszenie dotyczy:
zamówienia publicznego.
Czy zamówienie było przedmiotem ogłoszenia w Biuletynie Zamówień Publicznych:
nie.
Czy w Biuletynie Zamówień Publicznych zostało zamieszczone ogłoszenie o zmianie ogłoszenia:
nie.
SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY
I. 1) NAZWA I ADRES:
Centrum Rzeźby Polskiej, ul. Topolowa 1, 26-505 Orońsko, woj. mazowieckie, tel. 048 6184516, faks 048 6184470.
I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO:
Podmiot prawa publicznego.
SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA
II.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego:
postępowania na wykonanie uszczegółowionej koncepcji pomnika upamiętniającego ofiary katastrofy lotniczej, która miała miejsce pod Smoleńskiem 10 kwietnia 2010 r i przeniesienie praw autorskich.
II.2) Rodzaj zamówienia:
Usługi.
II.3) Określenie przedmiotu zamówienia:
1. Celem zamawianych usług jest wykonanie uszczegółowionej koncepcji ideowej nagrodzonego pomnika upamiętniającego ofiary katastrofy lotniczej, która miała miejsce pod Smoleńskiem 10 kwietnia 2010 r. 2. Opracowania będą zgodne z nagrodzoną w w/w międzynarodowym konkursie rzeźbiarsko-architektonicznym koncepcją ideowo-przestrzenną oraz polskimi przepisami. 3. Realizując dzieło opisane w pkt. 1, Autorzy zobowiązują się do dostarczenia Zamawiającemu wszystkich informacji i opracowań umożliwiających Zamawiającemu podjęcie dalszych działań mających na celu realizację pomnika zgodnie z koncepcją, w szczególności zlecenie sporządzenia projektów architektoniczno-budowlanych i wykonawczych pomnika, jak również projekty zagospodarowania przestrzennego bezpośredniej okolicy pomnika, w tym propozycje dotyczące infrastruktury towarzyszącej i zagospodarowania zieleni. 4. Na dzieło składać się winny w szczególności: a. szczegółowa koncepcja ideowa pomnika, b. wszystkie plany, rzuty, przekroje, elewacje zewnętrzne, rozwinięcia wewnętrzne i detale, c. opisy zakładanych rozwiązań konstrukcyjnych, materiałowych, wykończenia i kolorystyki, oświetlenia etc. d. opis i rysunki elementów rzeźbiarskich: mur, plac z reliefem, projekt reliefu, kompozycja liternicza z godłem państwowym, e. szacowana wartość niezbędnych do realizacji usług, dostaw i robót budowlanych. 5. Poza realizacją wyżej wymienionych usług i opracowań składających się na dzieło, z chwilą jego przyjęcia przez Zamawiającego, Autorzy przeniosą na Zamawiającego, całość autorskich praw majątkowych do Dzieła, w tym do nagrodzonej w konkursie koncepcji, na wszystkich znanych w dacie Umowy polach eksploatacji..
II.4) Wspólny Słownik Zamówień (CPV):
92.31.10.00-4, 92.31.20.00-1, 92.31.22.30-2.
SEKCJA III: PROCEDURA
III.1) TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA:
Zamówienie z wolnej ręki
III.2) INFORMACJE ADMINISTRACYJNE
Zamówienie dotyczy projektu/programu finansowanego ze środków Unii Europejskiej:
nie
SEKCJA IV: UDZIELENIE ZAMÓWIENIA
IV.1) DATA UDZIELENIA ZAMÓWIENIA:
08.11.2012.
IV.2) LICZBA OTRZYMANYCH OFERT:
1.
IV.3) LICZBA ODRZUCONYCH OFERT:
0.
IV.4) NAZWA I ADRES WYKONAWCY, KTÓREMU UDZIELONO ZAMÓWIENIA:
- Andrzej Sołyga, ul. Sady Żoliborskie 3 m.2a, 01-770 Warszawa, kraj/woj. mazowieckie.
- Dariusz Śmiechowski, ul. Chrzanowskiej 3a, 05-822 Milanówek, kraj/woj. mazowieckie.
- Dariusz Komorek, ul. Rabatowa 21a, 04-666 Warszawa, kraj/woj. mazowieckie.
IV.5) Szacunkowa wartość zamówienia
(bez VAT): 470000,00 PLN.
IV.6) INFORMACJA O CENIE WYBRANEJ OFERTY ORAZ O OFERTACH Z NAJNIŻSZĄ I NAJWYŻSZĄ CENĄ
Cena wybranej oferty:
460000,00
Oferta z najniższą ceną:
460000,00
/ Oferta z najwyższą ceną:
460000,00
Waluta:
PLN.
ZAŁĄCZNIK I
Uzasadnienie udzielenia zamówienia w trybie negocjacji bez ogłoszenia, zamówienia z wolnej ręki albo zapytania o cenę
1. Podstawa prawnaPostępowanie prowadzone jest w trybie zamówienie z wolnej ręki na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. b, art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. c ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. - Prawo zamówień publicznych.
2. Uzasadnienia wyboru trybuNależy podać uzasadnienie faktyczne i prawne wyboru trybu oraz wyjaśnić, dlaczego udzielenie zamówienia jest zgodne z przepisami.
Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, zwane dalej Zamawiającym zgodnie z postanowieniami art. 110 i następnych ustawy z dnia 20 stycznia 2004 roku Prawo zamówień publicznych (tekst jednolity Dz. U. z 2010, nr 133 poz.759 z późn. zm. dalej zwana ustawą) w 4 sierpnia 2011 roku ogłosił międzynarodowy konkurs rzeźbiarsko - architektoniczny na Opracowanie koncepcji pomnika upamiętniającego ofiary katastrofy lotniczej, która miała miejsce pod Smoleńskiem 10 kwietnia 2010 r. Celem konkursu było uzyskanie: koncepcji najlepszej pod względem artystycznym na formę pomnika oraz uzyskanie właściwego rozwiązania przestrzennego i funkcjonalnego projektowanego pomnika w powiązaniu z najbliższym otoczeniem. Docelowym miejscem realizacji pomnika jest miejsce katastrofy lotniczej tj. Smoleńsk, Rosja. W określonym przez regulamin konkursu terminie wpłynęło aż 96 opracowań. Wyboru najlepszej koncepcji dokonano w oparciu o przedstawione przez wykonawców opracowanie zawierające część modelową (makieta), graficzną (plansze) i opisową (opis koncepcji). W dniu 30 marca 2012 wyboru najlepszego opracowania dokonał międzynarodowy Sąd Konkursowy powołany przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Pierwszą nagrodę dostał Zespół składający się z Andrzeja Sołygi - rzeźbiarza, Dariusza Śmiechowskiego - architekta i Dariusza Komorka - grafika Zgodnie z postanowieniami pkt. 16.2 regulaminu zwycięzcy konkursu otrzymali nagrodę pieniężną w wysokości 15 tysięcy Eur. Kwota ta była jedyną nagrodą przewidzianą w regulaminie międzynarodowego konkursu spośród opcji zapisanych w ust. 1 art. 111 ustawy. Mając na względzie szczególne okoliczności rzutujące na możliwości realizacji pomnika, wynikające w szczególności ze szczególnego miejsca katastrofy (bezpośrednie sąsiedztwo z lotniskiem wojskowym), trwającym śledztwie w sprawie okoliczności katastrofy (wpływającym na termin realizacji pomnika), koniecznością ustaleń polsko-rosyjskich co do zakresu możliwych do realizacji form pomnika (bliskość lotniska, stosunki własnościowe terenu etc.), Zamawiający nie przewidział na etapie konkursu międzynarodowego możliwości wynikających z zapisów art. 111 ust. 1 pkt. 3 ustawy, tj. udzielenia wolnej ręki zamówienia na szczegółowe opracowanie pracy konkursowej. Konsekwentnie, regulamin nie zawierał zakresu szczegółowego opracowania pracy konkursowej, o którym mowa w art. 116 ust. 2 pkt. 5 ustawy. Tym samym zamawiający nie był uprawniony do skorzystania z podstawy udzielenia zamówienia w trybie z wolnej ręki na podstawie art. 67 ust. 1 pkt. 2 ustawy. Rezultatem otwartego postępowania konkursowego było uzyskanie własności do nagrodzonych prac (pkt. 17.1 regulaminu) tj. opracowania złożonego przez wykonawców na użytek oceny przez Sąd Konkursowy. Ponadto zgodnie z pkt. 17. 4 regulaminu konkursu: Autor (autorzy) wybranej pracy konkursowej przenosi na Organizatora wszelkie autorskie prawa majątkowe i prawa pokrewne do nieograniczonego w czasie i przestrzeni korzystania w różnych formach i postaciach z wybranej pracy oraz własność nośników pracy konkursowej na następujących polach eksploatacji : 1) prawo publikacji nagrodzonej pracy konkursowej w mediach: w prasie, tv i mediach elektronicznych; 2) prawo wystawiania pracy konkursowej na widok publiczny; 3) prawo zwielokrotniania, wybraną przez Organizatora techniką, dla celów, o których mowa wyżej. Mając na względzie powyższe okoliczności faktyczne i prawne, w celu umożliwienia faktycznej realizacji nagrodzonej koncepcji pomnika, niezbędnym jest pozyskanie od autorów dalszych szczegółowych opracowań o charakterze twórczym i artystycznym, jak również informacji o charakterze technicznym (dalej uszczegółowienie koncepcji pomnika). W celu realizacji pomnika niezbędnym jest również zabezpieczenie przez Zamawiającego niezbędnego zakresu majątkowych praw autorskich zarówno do nagrodzonej koncepcji, jak również do uszczegółowionego opracowania przygotowanego przez autorów w ramach niniejszego postępowania. Zakres zamówienia zdefiniowany w poprzedzających dwóch paragrafach, wyczerpuje dyspozycje zapisane w art. 67 ust. 1 pkt. 1 lit b) i c) ustawy. Mając na względzie że przywołane z ustawy okoliczności konstytuują samodzielne (odrębne) podstawy do zastosowanie trybu z wolnej ręki, uznanie wypełnienia dyspozycji chociażby jednej z nich uprawnia Zamawiającego do udzielenia zamówienia w trybie z wolnej ręki. Zgodnie z przywołanym wyżej przepisem ustawy, Zmawiający może udzielić zamówienia z wolnej ręki, jeżeli (...) 1. Dostawy usługi lub roboty budowlane mogą być świadczone przez jednego wykonawcę: a) (...) b) z przyczyn związanych z ochroną praw wyłącznych, wynikających z odrębnych przepisów c) w przypadku udzielenia zamówienia w zakresie działalności twórczej i artystycznej. Jak zapisano wprost w komentarzu do ustawy, wydanym przez Urząd Zamówień Publicznych w odniesieniu do dyspozycji zapisanych w pkt. b): Chodzi w szczególności o przypadki związane z ochroną praw autorskich i praw pokrewnych na podstawie przepisów ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych[1]. W przypadku zamówienia w zakresie opisanym w dyspozycji b) mamy do czynienia z jednoczesnym współwystępowaniem (kombinacją) dwóch przesłanek. Z faktu, iż danej osobie przysługuje prawo wyłączne (np. prawo autorskie) wynika, że tylko on jest upoważniony do modyfikacji (przekształcenia, rozwinięcia) utworu, z wyjątkami przewidzianymi w ustawie, jak również do zbycia praw majątkowych. W rozważanym przypadku bezsporne jest, mając na względzie zapisy regulaminu iż zespołowi autorów przysługują wyłączne prawa osobiste i majątkowe do nagrodzonej koncepcji. W szczególności, zgodnie z art. 16 pkt. 3 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, autorom przysługuje wyłączne prawo do nienaruszalności treści i formy utworu oraz jego rzetelnego wykorzystania jak również do nadzoru nad sposobem korzystania z utworu. Autorom przysługują również prawa majątkowe do eksploatacji utworu na każdym znanym polu. Mamy więc jednocześnie do czynienia z monopolem prawnym w rozumieniu ustawy pzp. W oczywisty sposób spełnione, są również przesłanki opisane w ustawie w odniesieniu do tej części zamówienia, która wyczerpuje się w przeniesieniu w zamian za kwotę określoną w umowie, majątkowych praw autorskich na wszystkich polach eksploatacji (zakup praw) umożliwiając tym samym wykorzystanie będącej własnością autorów koncepcji do zlecenia przygotowania dokumentacji projektowej, a następnie do realizacji pomnika w terenie. Możliwość udzielenia zamówienia z wolnej ręki opisanych w pkt c) powyżej, jest uwarunkowana spełnieniem 2 przesłanek, pierwszej odnoszącej się do istnienia monopolu danego twórcy/artysty, druga odnosząca się do charakteru zamawianego przedmiotu/usług. Odnosząc się do pierwszej z przesłanek zapisanych w art. 67 ustawy, to jest ograniczenie kręgu możliwych wykonawców do pojedynczego podmiotu w odniesieniu do usług twórczych i artystycznych - w literaturze przyjmuje się że nie należy tej przesłanki rozumieć w sposób literalny i bezwzględny tzn. dopuszczalny jedynie w sytuacji gdy istnieje tylko jeden wykonawca, który jest w stanie wykonać daną usługę. Literalne rozumienie tego przepisu prowadziłoby do sytuacji w której de facto nie mógłby on być zastosowany[2]. Jako napisano w komentarzu do Ustawy Decydujące znaczenie mają właściwości wykonawcy, jego pozycja i reputacja twórcza lub artystyczna, nie zaś okoliczność, że tylko jeden artysta, jeden twórca może zrealizować takie zamówienie.[3] W naszym przypadku, decydujące znaczenie dla wyboru twórców jest uhonorowanie ich w międzynarodowym konkursie rzeźbiarsko-architektonicznym. Warto jednakże wspomnieć w tym kontekście, iż jeden z autorów nagrodzonej koncepcji, artysta rzeźbiarz Andrzej Sołyga jest również jednym z trzech współautorów pomnika w Katyniu. Powyższe pozwala na uzasadnione stwierdzenie, iż pierwsza z przesłanek zastosowania trybu udzielenia zamówienia z wolnej ręki w oparciu o art. 67 ust. 1 lit c ustawy pzp została spełniona. Odnosząc się do drugiej z przesłanek na wstępie należy zauważyć, iż pojęcie działalności artystycznej oraz działalności twórczej nie jest zdefiniowane prawem. Jednakże mając na względzie przedmiot zamówienia tj. opracowanie koncepcji pomnika, jak również charakter tego pomnika, na który składają się elementy rzeźbiarskie, graficzne i architektoniczne w oczywisty sposób wskazują że mamy tutaj do czynienia z dziełem wytworzonym w toku prac twórczych i artystycznych. Koncepcja pomnika spełnia wymogi opisane w art. 1 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych, stanowiąc przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci (...). Należy zauważyć, iż zgodnie z logiką podobnych konkursów w celu umożliwienia najszerszego możliwego odzewu ze strony autorów, zgodnie z postanowieniami regulaminu konkursowego, przedmiotem oceny sądu konkursowego jest ogólna koncepcja dzieła. Pozyskane w ten sposób informacje, w większości przypadków, nie pozwalają na zlecenie prac projektowych (dokumentacja projektowa odnosząca się do niezbędnych prac budowlanych), a w konsekwencji nie pozwalają na faktyczną realizację nagrodzonej koncepcji. W celu określenia zakresu niezbędnych plac projektowych, Zamawiający musi pozyskać szereg informacji i opracowań stanowiących rozwinięcie nagrodzonej koncepcji. To rozwinięcie koncepcji jest przedłużeniem procesu twórczego, wytworzone jest w wyniku działań mający charakter artystyczny. Rozszerzenia tego, bez naruszenia praw autorskich, nie może dokonać inny artysta czy też twórca. Ponieważ nie da się obronić założenia, że jedynie ogólna koncepcja (myśl, idea) ma charakter twórczy, jej zaś doszczegółowienie takiego charakteru nie ma, należy jasno stwierdzić że całość tego procesu ma charakter twórczy i artystyczny. W tym kontekście warto przypomnieć, że w nagrodzonej koncepcji pomnika, występuje jako centralny element pomnika relief rzeźbiarski, który w żaden sposób nie został zdefiniowany w nagrodzonej koncepcji, jasnym jest że zdefiniowanie kształtu tego reliefu stanowi wyraz procesu twórczego i stanowi uzewnętrznienie procesu artystycznego. Istotnym elementem wymagającym doszczegółowienia jest również kompozycja liternicza związana z inskrypcjami na pomniku. Tym samym, należy stwierdzić że została spełniona druga z ustawowych przesłanek. Podsumowując powyższe, należy stwierdzić iż Zamawiający dochował zasad wolnej konkurencji, wybierając wykonawców (autorów) w otwartym międzynarodowym konkursie, jest również uprawniony do udzielenia autorom wybranej koncepcji zamówień w trybie z wolnej ręki w zakresie dalszych działań o charakterze twórczym i artystycznym związanych z uszczegółowieniem nagrodzonej koncepcji, jak również do zakupu przysługującym autorom majątkowych praw autorskich w zakresie niezbędnym do realizacji przedmiotowego pomnika. Przypisy: [1] J.w. s.182. Dz.U.2006.90.631 (U) Prawo autorskie i prawa pokrewne [2] Np. wykonanie rzeźby, poprowadzenie orkiestry, czy wystawienie sztuki teatralnej może być powierzone, co do zasady wielu rzeźbiarzom, dyrygentom czy reżyserom - którzy byliby w stanie spełnić oczekiwania Zamawiającego, jednakże powierzenie go danemu twórcy o uznanym dorobku gwarantuje osiągnięcie rezultatów również w sferze twórczej. Osobowość Wykonawcy (artysty) wywrze spodziewany wpływ na efekt końcowy dzieła. [3] Prawo zamówień publicznych. Komentarz pod redakcją Tomasza Czajkowskiego, Wydanie trzecie, Urząd Zamówień Publicznych, Warszawa 2007 s.258,