Wynik przetargu

Adres: ul. ul. Młynarska  46, 01171   Warszawa, woj. mazowieckie
Dane kontaktowe: email: prezydialny@bpp.gov.pl,
tel: 22 532 82 16,
fax: 22 833 08 86
Dane zamówienia
ID ogłoszenia wyniku: 2658020130 Data Udzielenia: 2013-01-18
Rodzaj zamówienia: usługi
Tryb postępowania [WR]: Zamówienia z wolnej ręki
Kody CPV
64110000-0 Usługi pocztowe
64112000-4 Usługi pocztowe dotyczące listów
Wyniki
Nazwa części Wykonawca Wartość
usługi pocztowe Poczta Polska S.A.
Warszawa
88 000,00
1,00
Barometr Ryzyka Nadużyć

Raport końcowy na temat potencjalnego ryzyka nadużyć dla wskazanej części wyniku postępowania przetargowego.


Kliknij we wskaźnik by poznać szczegóły

Dane ogłoszenia o wyniku:
Data udzielenia:
2013-01-18
Dotyczy cześci nr:
1
Kody CPV:
641100000
641120004
Ilość podmiotów składających się na wykonawcę:
1
Kwota oferty w PLN:
88 000,00 zł
Minimalna złożona oferta:
88 000,00 zł
Ilość złożonych ofert:
1
Ilość ofert odrzuconych przez zamawiającego:
0
Minimalna złożona oferta:
88 000,00 zł
Maksymalna złożona oferta:
88 000,00 zł
TREŚĆ OGŁOSZENIA


Warszawa: usługi pocztowe


Numer ogłoszenia: 26580 - 2013; data zamieszczenia: 18.01.2013

OGŁOSZENIE O UDZIELENIU ZAMÓWIENIA - Usługi


Zamieszczanie ogłoszenia:
obowiązkowe.


Ogłoszenie dotyczy:
zamówienia publicznego.


Czy zamówienie było przedmiotem ogłoszenia w Biuletynie Zamówień Publicznych:
nie.


Czy w Biuletynie Zamówień Publicznych zostało zamieszczone ogłoszenie o zmianie ogłoszenia:
nie.

SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY


I. 1) NAZWA I ADRES:
Biuro Rzecznika Praw Pacjenta, ul. Młynarska 46, 01-171 Warszawa, woj. mazowieckie, tel. 22 532 82 16, faks 22 833 08 86.


I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO:
Administracja rządowa centralna.

SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA


II.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego:
usługi pocztowe.


II.2) Rodzaj zamówienia:
Usługi.


II.3) Określenie przedmiotu zamówienia:
usługi pocztowe świadczone w roku 2013, w tym powszechne usługi pocztowe świadczone przez operatora publicznego.


II.4) Wspólny Słownik Zamówień (CPV):
64.11.00.00-0, 64.11.20.00-4.

SEKCJA III: PROCEDURA


III.1) TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA:
Zamówienie z wolnej ręki


III.2) INFORMACJE ADMINISTRACYJNE


  • Zamówienie dotyczy projektu/programu finansowanego ze środków Unii Europejskiej:
    nie

SEKCJA IV: UDZIELENIE ZAMÓWIENIA


IV.1) DATA UDZIELENIA ZAMÓWIENIA:
21.12.2012.


IV.2) LICZBA OTRZYMANYCH OFERT:
1.


IV.3) LICZBA ODRZUCONYCH OFERT:
0.


IV.4) NAZWA I ADRES WYKONAWCY, KTÓREMU UDZIELONO ZAMÓWIENIA:

  • Poczta Polska S.A., ul. Stawki 2, 00-940 Warszawa, kraj/woj. mazowieckie.


IV.5) Szacunkowa wartość zamówienia
(bez VAT): 88000,00 PLN.


IV.6) INFORMACJA O CENIE WYBRANEJ OFERTY ORAZ O OFERTACH Z NAJNIŻSZĄ I NAJWYŻSZĄ CENĄ


  • Cena wybranej oferty:
    88000,00


  • Oferta z najniższą ceną:
    88000,00
    / Oferta z najwyższą ceną:
    88000,00


  • Waluta:
    PLN.

ZAŁĄCZNIK I


Uzasadnienie udzielenia zamówienia w trybie negocjacji bez ogłoszenia, zamówienia z wolnej ręki albo zapytania o cenę


  • 1. Podstawa prawna

    Postępowanie prowadzone jest w trybie zamówienie z wolnej ręki na podstawie art. 5 ust. 1a, art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. a, art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. - Prawo zamówień publicznych.


  • 2. Uzasadnienia wyboru trybu

    Należy podać uzasadnienie faktyczne i prawne wyboru trybu oraz wyjaśnić, dlaczego udzielenie zamówienia jest zgodne z przepisami.

    Obecnie Biuro ma zawartą umowę z publicznym operatorem pocztowym Poczta Polska S.A. na świadczenie usług pocztowych polegających na przyjmowaniu, przemieszczaniu i doręczaniu w obrocie krajowym i zagranicznym przesyłek listowych o wadze do 50 gram i powyżej 50 gram w rozumieniu ustawy Pp. W oparciu o realizację umowy w 2012 roku szacunkowa ilość przesyłek nie przekraczających swą wagą 50 gram stanowi ok. 96 proc. ilości przesyłek ekspediowanych przez Urząd, pozostałe 4 proc. to przesyłki w wyższych kategoriach wagowych. Przesyłki o wadze powyżej 50 g stanowią niewielką część zamówienia. Do tych usług nie miałyby zastosowania przepisy ustawy Pzp - na podstawie art. 4 pkt 8. Prawo zamówień publicznych -art. 32 ust. 1 ustawy Pzp- nakazuje zamawiającemu ustalić -oszacować wartość zamówienia z należytą starannością. Kodeks cywilny określa w art. 355, iż należyta staranność to staranność ogólnie wymagana w stosunkach danego rodzaju. W przedmiotowym zamówieniu za należytą staranność należy uznać skalkulowanie wartości zamówienia na poziomie cennika operatora publicznego, to jest dwu i półkrotnie niższego niż mogą zaoferować operatorzy niepubliczni. Do powyższego zachowania zobowiązuje zamawiającego treść art. 44 uofp, która nakazuje wydawać środki publiczne w sposób celowy i oszczędny oraz w sposób umożliwiający terminową realizację zadań. Dlatego też Poczta Polska S.A. na gruncie obecnie obowiązujących przepisów prawa jest jedynym i wyłącznym wykonawcą mogącym świadczyć usługi pocztowe w zakresie przesyłek do 50 gram. Tym samym skoro można taniej uzyskać usługę przesyłki pocztowej przy jednoczesnej gwarancji jakości tej usługi, regulowanej prawem pocztowym dla usług operatora publicznego oraz uzyskując prawem przewidziane skutki doręczenia oraz mocy dokumentu urzędowego przesyłek to zamiar zwarcia umowy z wolnej ręki z operatorem publicznym, którym jest Poczta Polska S.A jest słuszny. Powyższe uzasadnienie znajduje potwierdzenie w Wyroku KIO z 20 kwietnia 2012 roku Sygn. akt: KIO 685 Zamawiający zamierza udzielić zamówienia z wolnej ręki na świadczenie powszechnych usług pocztowych, gdyż należy wskazać na bezprzedmiotowość organizowania przetargu w trybie konkurencyjnym w sytuacji, gdy na usługi zastrzeżone dla Poczty Polskiej S.A. jako operatora publicznego, inni operatorzy pocztowi mogą oferować ceny - zgodnie z art. 47 ust. 2 ustawy Pp - nie niższe niż dwu i półkrotność cennika obowiązującego operatora publicznego. Zamawiający w sytuacji wykluczenia czy odrzucenia oferty operatora publicznego, zobowiązany byłby do unieważnienia postępowania zwłaszcza w kontekście przepisu art. 44 uofp. Zgodnie z zapisami art. 5 ust 1 a ustawy Pzp w przypadku zamówień, których przedmiotem są usługi o charakterze niepriorytetowym, Zamawiający ma możliwość przeprowadzenia zamówienia z wolnej ręki także w innych uzasadnionych przypadkach niż określone w art. 67 ust. 1 ustawy Pzp, w szczególności jeżeli zastosowanie innego trybu mogłoby skutkować naruszeniem zasad celowego, oszczędnego i efektywnego dokonywania wydatków czy też uniemożliwieniem terminowej realizacji zadań. Udzielenie zamówienia na świadczenie usług objętych przedmiotem zamówienia za cenę dwu i półkrotnie wyższą od ceny oferowanej przez Pocztę Polską S.A. byłoby naruszeniem ww. zasad. Zgodnie z rozp. w sprawie wykazu usługi pocztowe CPV - 64.11.00.00-0, 64.11.20.00-4, należy zaliczyć do kategorii nr 27 - inne usługi ujęte w wykazie usług o charakterze niepriorytetowym (załącznik nr 2 do rozp. w sprawie wykazu). Jedynym podmiotem, który ze względu na rozwiązania techniczne może świadczyć usługi pocztowe jest operator publiczny Poczta Polska S.A. Z przyczynami technicznymi mamy do czynienia, gdy świadczący usługi ma monopol naturalny na dany typ usługi. Sytuacja taka występuje w dziedzinie usług pocztowych, w których wykonawca ma pozycję monopolisty. Zgodnie z art. 47 ust. 1 ustawy Pp, z którego wynika prawo wyłączne operatora publicznego - Poczty Polskiej S.A. na świadczenie usług pocztowych zastrzeżonych. Poczta Polska S.A. posiada monopol naturalny na świadczenie usług zastrzeżonych usług pocztowych dla przesyłek o masie do 50 g. Usługi pocztowe zastrzeżone dla operatora publicznego, jakim jest Poczta Polska S.A. mogą być świadczone również przez innych operatorów pocztowych, z tym jednak zastrzeżeniem, że opłaty za takie usługi stosowane przez niepublicznych operatorów pocztowych nie mogą być niższe niż 2,5-krotność opłaty, jaką pobiera operator publiczny za przesyłkę listową najniższego przedziału wagowego najszybszej kategorii. W art. 67 ust. 1 lit. b Pzp ustawodawca posługuje się pojęciem praw wyłącznych wynikających z odrębnych przepisów, co oznacza, że tylko jeden wykonawca - monopolista może świadczyć tego rodzaju szczególne usługi. Z przyczyn związanych z ochroną praw wyłącznych, wynikających z odrębnych przepisów, tj. zgodnie z art. 47 ust. 1 ustawy Pp - Operatorowi publicznemu przysługuje wyłączność, z zastrzeżeniem ust. 2, świadczenia usług pocztowych, zwanych dalej usługami zastrzeżonymi, polegających na: przyjmowaniu, przemieszczaniu i doręczaniu w obrocie krajowym: przesyłek z korespondencją, przesyłek reklamowych, przesyłek innych niż wymienione, nadanych w sposób uniemożliwiający sprawdzenie zawartości o masie nieprzekraczającej granicy wagowej, o której mowa w ust. 4; przyjmowaniu, przemieszczaniu i doręczaniu w obrocie zagranicznym przesyłek o masie nieprzekraczającej granicy wagowej, o której mowa w ust. 4; przyjmowaniu i doręczaniu w obrocie krajowym i zagranicznym przesyłek z korespondencją, o ile w procesie przyjmowania lub doręczania stają się one przesyłkami o masie nieprzekraczającej granicy wagowej, o której mowa w ust. 4. Zgodnie z art. 41 ust. 4 cyt. ustawy Pp granica wagowa usług zastrzeżonych wynosi 50 g. Monopol Poczty Polskiej S.A. ma także charakter natury prawnej. Skoro w art. 3 uokik, ustawodawca wyłącza prawne mechanizmy ochronne konkurencji, dopuszcza przez to praktyki monopolistyczne i tworzy stan faktyczny i prawny, w którym podmiot staje się prawnym monopolistą. Treść przepisu ustawy Pp - art. 47 ust. 1 i 2, konstytuują prawną pozycję monopolisty Poczty Polskiej S.A. Wykładnia językowa i celowościowa tych przepisów pozwala na sformułowanie tezy, iż zastrzeżenie występujące w art. 47 ust. 2 ustawy miało na celu zagwarantowanie operatorowi publicznemu pozycji monopolisty na rynku usług pocztowych dotyczących przesyłek do 50 g. Przywołane przepisy prowadzą do sytuacji uniemożliwiającej innym podmiotom świadczenia usług pocztowych dotyczących przesyłek do 50 g w cenach niższych od 2,5 krotności opłaty za przyjęcie, przemieszczenie i doręczenie przesyłki listowej stanowiącej przesyłkę najniższego przedziału wagowego najszybszej kategorii określonej w cenniku powszechnych usług pocztowych operatora publicznego, o którym mowa w art. 51 ust. 4 ustawy Pp obowiązującego w danym czasie odpowiednio w obrocie krajowym i zagranicznym. Ustalenie opłaty za przesyłkę do 50 g faktycznie ogranicza, a w zasadzie wręcz uniemożliwia rywalizację innym przedsiębiorcom na rynku usług pocztowych. Ograniczenie prowadzące de facto do wyłączenia konkurencyjności następuje w drodze regulacji ustawowej, co oznacza że mamy do czynienia z monopolem o charakterze prawnym. Na podstawie art. 67 ust.1 pkt 1 lit.a oraz art.67 ust. lit.b ustawy Pzp, Zamawiający może udzielić zamówienia z wolnej ręki, jeżeli zachodzi co najmniej jedna z następujących okoliczności: dostawy, usługi lub roboty budowlane mogą być świadczone tylko przez jednego wykonawcę: a. z przyczyn technicznych o obiektywnym charakterze, b. z przyczyn związanych z ochroną praw wyłącznych, wynikających z odrębnych przepisów. Zgodnie z art. 46 ust. 2 Pp Poczta Polska S.A. posiada status operatora publicznego, mającego obowiązek świadczenia powszechnych usług w sposób ciągły i na warunkach określonych przepisami Pp oraz rozp. w sprawie warunków wydanego na podstawie delegacji Pp, zawartej w art. 46 ust. 3 Minister właściwy do spraw łączności określi, w drodze rozporządzenia, warunki wykonywania powszechnych usług pocztowych przez operatora publicznego dotyczące: minimalnych wymagań w zakresie jakości powszechnych usług pocztowych: wskaźnika terminowości doręczeń przesyłek w obrocie krajowym, wyrażonego jako procentowy udział przesyłek doręczonych w określonych terminach, liczonych od dnia nadania do dnia doręczenia, w ogólnej liczbie nadanych przesyłek, liczby i sposobu rozmieszczenia placówek operatora, procentowego udziału nadawczych skrzynek pocztowych spełniających wymagania, o których mowa w art. 56 pkt. 3; wymagań w zakresie przyjmowania i doręczania przesyłek i przekazów pocztowych, w tym: warunków przyjmowania przesyłek oraz przekazów pocztowych, sposobu postępowania z przesyłkami uszkodzonymi, nieopłaconymi lub opłaconymi w kwocie niższej niż należna, dokumentowania wykonania usługi doręczenia przesyłek rejestrowanych lub przekazów pocztowych, terminów odbioru przesyłek lub przekazów pocztowych z placówki operatora, wymagań w zakresie opakowania i wymiaru przesyłek; terminów, po upływie których wymagania określone w pkt 1 lit. a i c zostaną osiągnięte; sposobu świadczenia powszechnych usług pocztowych, biorąc pod uwagę ochronę interesów podmiotów korzystających z powszechnych usług pocztowych i sposób wykonywania tych usług, kierując się wymaganiami Europejskiego Komitetu Normalizacji, a w przypadku braku tych wymagań - innych międzynarodowych organizacji normalizacyjnych, których Rzeczpospolita Polska jest członkiem. Prawa i obowiązki operatora publicznego określone w ww. przepisach oraz w ustawie o komercjalizacji państwowego przedsiębiorstwa użyteczności publicznej Poczta Polska z dnia 5 września 2008 r. dają wyłączność Poczcie Polskiej S.A. do świadczenia zastrzeżonych usług pocztowych w sposób regulowany prawem, w tym również w zakresie ustalania i kontroli cennika powszechnych usług pocztowych art. 51 Pp. Z pełnienia funkcji operatora publicznego przez Pocztę Polską S.A. wynika również fakt, iż przesyłki pocztowe oraz przekazy pocztowe mają moc dokumentu urzędowego, co reguluje art. 45 Pp. Potwierdzenie nadania przesyłki rejestrowanej lub przekazu pocztowego wydane przez placówkę operatora publicznego ma moc dokumentu urzędowego. Z kolei moc dokumentu urzędowego wynika chociażby z treści art. 244 § 1 kpc, zgodnie z którym dokumenty urzędowe, sporządzane w przepisanej formie przez powołane do tego organy władzy publicznej i inne organy państwowe w zakresie ich działania, stanowią dowód tego, co zostało w nich urzędowo zaświadczone. Natomiast z art. 81 § 1 kc wynika, że jeżeli ustawa uzależnia ważność albo określone skutki czynności prawnej od urzędowego poświadczenia daty, poświadczenie takie jest skuteczne także względem osób nie uczestniczących w dokonaniu tej czynności prawnej - data pewna a z § 2 wynika, że czynność prawna ma datę pewną także w wypadku w razie stwierdzenia dokonania czynności w jakimkolwiek dokumencie urzędowym - od daty dokumentu urzędowego. Analogiczne jak powyżej opisane skutki dokumentu urzędowego wynikają z art. 76 § 1 kpa, zgodnie z którym dokumenty urzędowe sporządzone w przepisanej formie przez powołane do tego organy państwowe w zakresie ich działania stanowią dowód tego, co zostało w nich urzędowo stwierdzone. Takiej mocy - dokumentu urzędowego potwierdzenie nadania przesyłki rejestrowanej (nadanie listu poleconego, nadanie listu poleconego za potwierdzeniem odbioru) lub przekazu pocztowego, przez operatora nie mającego statusu operatora publicznego, nie posiada. Innymi wyróżniającymi operatora publicznego od innych operatorów, regulacjami prawnymi w zakresie skutków nadania pisma w placówce pocztowej przewidziane są w szczególności: art. 57 § 5 pkt 2 kpa termin uważa się za zachowany, jeżeli przed jego upływem pismo zostało: nadane w polskiej placówce pocztowej operatora publicznego, art. 165 §2 kpc oddanie pisma procesowego w polskiej placówce pocztowej operatora publicznego jest równoznaczne z wniesieniem go do sądu czy art. 198 b ust. 2 zdanie drugie ustawy Pzp złożenie skargi w placówce pocztowej operatora publicznego jest równoznaczne z jego wniesieniem. W związku z powyższym tylko usługi pocztowe operatora publicznego, jakim jest według prawa pocztowego tylko i wyłącznie Polska Poczta S.A., z przyczyn technicznych o obiektywnym charakterze mogą być świadczone tylko przez jednego wykonawcę, co sprowadza się, jak wyżej wskazano, do organizacji usług sposobu świadczenia usług, wymagań w zakresie przyjmowania i doręczania przesyłek i przekazów pocztowych, minimalnych wymagań w zakresie jakości usług, terminów regulowanych ww. rozp. w sprawie warunków, skutków potwierdzenia przyjęcia przesyłki oraz przekazu pocztowego moc dokumentu urzędowego, skutków nadania w placówce pocztowej moc doręczenia, obowiązku stosowania cenników usług pocztowych kontrolowanych przez prezesa UKE. Należy stwierdzić, iż Poczta Polska S.A. ma unikatowe uprawnienia, których nie ma żaden inny podmiot na rynku mogący świadczyć usługi, które są konieczne do funkcjonowania Zamawiającego. Na okoliczność, że wyłączności nie znosi art. 47 ust. 2 Pp należy przywołać art. 67 ust. 3 ustawy Pzp, który wskazuje na zwolnienie z obowiązku powiadamiania Prezesa UZP o wszczęciu postępowania w trybie z wolnej ręki oraz przekazywania ogłoszeń o zamówieniach dotyczących m.in. usług pocztowych. Jak wskazuje przytoczony artykuł, ustawa Pzp zezwala na wolną rękę w obrębie usług zastrzeżonych. Ponadto, przywołując powyższy artykuł, należy - zgodnie z zasadami wykładni przepisów prawa - przyjmując założenie racjonalności ustawodawcy, który w ustawie Pzp przewidział, iż zamówienia, których przedmiotem są zastrzeżone usługi pocztowe, są udzielane w trybie zamówienia z wolnej ręki, nie można przyjąć, iż w innych przepisach ten sam ustawodawca przyjął, iż powyższe zamówienia mają być udzielane w trybach konkurencyjnych. Operatorzy niepubliczni mogą świadczyć usługi zastrzeżone dla operatora publicznego (art. 47 ust. 2 prawa pocztowego), ale na innych warunkach niż operator publiczny, zarówno co do wymogów świadczenia usługi oraz cennika. Tym samym nie można stwierdzić, że na tych samych warunkach świadczone są usługi zastrzeżone przez więcej niż jednego operatora. Reasumując - fakt, że usługi zastrzeżone dla Poczty Polskiej S.A. mogą wykonywać inni operatorzy na warunkach określonych w art. 47 ust. 2 Pp nie powoduje, że Poczta Polska S.A. nie zachowuje prawa wyłączności do usług zastrzeżonych na warunkach właściwych tylko dla niej jako operatora publicznego. Co w efekcie daje prawo zamawiającemu do korzystania, w przypadku zamówienia usług zastrzeżonych, z art. 67 ust. 1 pkt 1 lit a i b ustawy Pzp, to jest do zamówienia z wolnej ręki. Jak wynika z przytoczonych przepisów wymienionych ustaw, obecnie na rynku jest tylko jeden dostawca uprawniony do świadczenia usług pocztowych w obrocie krajowym i zagranicznym dla przesyłek zastrzeżonych do 50 g, którym jest Poczta Polska S.A. W myśl art. 46 ust. 2 ww. ustawy Pp Poczta Polska S.A. pełni funkcję operatora publicznego, mającego obowiązek świadczenia powszechnych usług w sposób ciągły tzn. musi prowadzić swoją działalność niezależnie od jej rentowności i na warunkach określonych przepisami Pp oraz rozp. w sprawie warunków wydanego na podstawie delegacji Prawa pocztowego zawartej w art. 46 ust. 3 ustawy Pp. Na podstawie tych przepisów Poczta Polska S.A. jako operator publiczny jest zobowiązana m.in. do zachowania określonych terminów doręczeń przesyłek oraz zobowiązana jest do posiadania na terenie kraju co najmniej 8.240 placówek, co daje gwarancję, w odróżnieniu od innych operatorów, dostarczania przesyłek na terenie całego kraju, jak i możliwość odbioru nie doręczonych przesyłek w siedzibie operatora. Zamawiający jest organem administracji publicznej, zobowiązanym do stosowania przepisów kodeksu postępowania administracyjnego. Jednocześnie jest stroną w postępowaniach cywilnych, toczących się zgodnie z procedurą określoną w kodeksie postępowania cywilnego. Inni operatorzy pocztowi nie są w stanie świadczyć usług o takim charakterze, jaki jest konieczny do wykonywania zadań nałożonych na Zamawiającego. Wynika to z konkretnych uregulowań zawartych w kodeksie postępowania cywilnego, postępowania administracyjnego i ordynacji podatkowej. Poczta Polska S.A. jest jedynym wykonawcą, który może wykonywać usługi pocztowe opisane w art. 47 ust. 1 prawa pocztowego, ponieważ z mocy tejże ustawy Poczcie Polskiej S.A. jest przypisana funkcja operatora publicznego, którego działalność regulują bezwzględnie obowiązujące przepisy prawa.