Wynik przetargu

Zamawiający:
Gmina Sucha Beskidzka
Adres: ul. Mickiewicza 19, 34-200 Sucha Beskidzka, woj. małopolskie
Dane kontaktowe: email: zamowienia@sucha-beskidzka.pl
tel: 033 8742341, 8749544
fax: 338 742 266
Dane zamówienia
ID ogłoszenia wyniku: 27485620130 Data Udzielenia: 2013-07-15
Rodzaj zamówienia: usługi
Tryb postępowania [WR]: Zamówienia z wolnej ręki
Kody CPV
90400000-1 Usługi utylizacji nieczystości
90510000-5 Usuwanie i obróbka odpadów
90533000-2 Usługi gospodarki odpadami
Wyniki
Nazwa części Wykonawca Wartość
Zagospodarowanie zmieszanych odpadów komunalnych, odpadów zielonych oraz odpadów ulegających biodegradacji odbieranych od właścicieli nieruchomości zlokalizowanych w Suchej Beskidzkiej Zakład Utylizacji Odpadów Sp. z o.o.
Myślenice
122 211,00
1,00
Barometr Ryzyka Nadużyć

Raport końcowy na temat potencjalnego ryzyka nadużyć dla wskazanej części wyniku postępowania przetargowego.


Kliknij we wskaźnik by poznać szczegóły

Dane ogłoszenia o wyniku:
Data udzielenia:
2013-07-15
Dotyczy cześci nr:
1
Kody CPV:
904000001
905100005
905330002
Ilość podmiotów składających się na wykonawcę:
1
Kwota oferty w PLN:
122 211,00 zł
Minimalna złożona oferta:
122 211,00 zł
Ilość złożonych ofert:
1
Ilość ofert odrzuconych przez zamawiającego:
0
Minimalna złożona oferta:
122 211,00 zł
Maksymalna złożona oferta:
122 211,00 zł
TREŚĆ OGŁOSZENIA


Sucha Beskidzka: Zagospodarowanie zmieszanych odpadów komunalnych, odpadów zielonych oraz odpadów ulegających biodegradacji odbieranych od właścicieli nieruchomości zlokalizowanych w Suchej Beskidzkiej


Numer ogłoszenia: 274856 - 2013; data zamieszczenia: 15.07.2013

OGŁOSZENIE O UDZIELENIU ZAMÓWIENIA - Usługi


Zamieszczanie ogłoszenia:
obowiązkowe.


Ogłoszenie dotyczy:
zamówienia publicznego.


Czy zamówienie było przedmiotem ogłoszenia w Biuletynie Zamówień Publicznych:
nie.


Czy w Biuletynie Zamówień Publicznych zostało zamieszczone ogłoszenie o zmianie ogłoszenia:
nie.

SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY


I. 1) NAZWA I ADRES:
Gmina Sucha Beskidzka, ul. Mickiewicza 19, 34-200 Sucha Beskidzka, woj. małopolskie, tel. 033 8742341, 8749544, faks 033 8742266.


I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO:
Administracja samorządowa.

SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA


II.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego:
Zagospodarowanie zmieszanych odpadów komunalnych, odpadów zielonych oraz odpadów ulegających biodegradacji odbieranych od właścicieli nieruchomości zlokalizowanych w Suchej Beskidzkiej.


II.2) Rodzaj zamówienia:
Usługi.


II.3) Określenie przedmiotu zamówienia:
Przedmiotem zamówienia jest przyjęcie i zagospodarowanie zmieszanych odpadów komunalnych, odpadów zielonych oraz odpadów ulegających biodegradacji, pochodzących od właścicieli nieruchomości zlokalizowanych na terenie miasta Sucha Beskidzka, w regionalnej instalacji do mechaniczno-biologicznego przetwarzania odpadów komunalnych, prowadzonej przez Zakład Utylizacji Odpadów Sp. z o.o., zlokalizowanej w Myślenicach przy ulicy Kornela Ujejskiego 341, o której mowa w Uchwale Nr XXV/398/12 Sejmiku Województwa Małopolskiego z dnia 2 lipca 2012 r. w sprawie wykonania Planu Gospodarki Odpadami Województwa Małopolskiego. Okres realizacji przedmiotu zamówienia: od 1 lipca 2013 r. do 30 czerwca 2014 r. Szacunkowa ilość odpadów dostarczonych wykonawcy w okresie zamówienia: 620 Mg. Szczegółowy opis przedmiotu zamówienia określa umowa..


II.4) Wspólny Słownik Zamówień (CPV):
90.40.00.00-1, 90.51.00.00-5, 90.53.30.00-2.

SEKCJA III: PROCEDURA


III.1) TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA:
Zamówienie z wolnej ręki


III.2) INFORMACJE ADMINISTRACYJNE


  • Zamówienie dotyczy projektu/programu finansowanego ze środków Unii Europejskiej:
    nie

SEKCJA IV: UDZIELENIE ZAMÓWIENIA


IV.1) DATA UDZIELENIA ZAMÓWIENIA:
28.06.2013.


IV.2) LICZBA OTRZYMANYCH OFERT:
1.


IV.3) LICZBA ODRZUCONYCH OFERT:
0.


IV.4) NAZWA I ADRES WYKONAWCY, KTÓREMU UDZIELONO ZAMÓWIENIA:

  • Zakład Utylizacji Odpadów Sp. z o.o., ul. Słowackiego 82, 32-400 Myślenice, kraj/woj. małopolskie.


IV.5) Szacunkowa wartość zamówienia
(bez VAT): 144345,11 PLN.


IV.6) INFORMACJA O CENIE WYBRANEJ OFERTY ORAZ O OFERTACH Z NAJNIŻSZĄ I NAJWYŻSZĄ CENĄ


  • Cena wybranej oferty:
    122211,31


  • Oferta z najniższą ceną:
    122211,31
    / Oferta z najwyższą ceną:
    122211,31


  • Waluta:
    PLN.

ZAŁĄCZNIK I


Uzasadnienie udzielenia zamówienia w trybie negocjacji bez ogłoszenia, zamówienia z wolnej ręki albo zapytania o cenę


  • 1. Podstawa prawna

    Postępowanie prowadzone jest w trybie zamówienie z wolnej ręki na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. - Prawo zamówień publicznych.


  • 2. Uzasadnienia wyboru trybu

    Należy podać uzasadnienie faktyczne i prawne wyboru trybu oraz wyjaśnić, dlaczego udzielenie zamówienia jest zgodne z przepisami.

    W ramach gospodarki odpadami komunalnymi realizowanej przez Zamawiającego - Gminę Sucha Beskidzka - w okresie od 01.07.2013 r. do 30.06.2014 r., szacuje się, że łączna ilość odpadów wytworzonych przez właścicieli nieruchomości zamieszkałych i niezamieszkałych zlokalizowanych na terenie miasta Sucha Beskidzka wyniesie ok. 2 840,00 Mg z czego: 1) odpady zbierane selektywnie ok. 2220 Mg w tym: a) odpady wysegregowane ok. 660 Mg, b) odpady wielkogabarytowe ok. 30 Mg, c) pozostałe odpady zbierane w sposób selektywny ok. 1530 Mg, 2) odpady zbierane nieselektywnie, zmieszane ok. 170 Mg, 3) odpady ulegające biodegradacji oraz odpady zielone ok. 450 Mg. Przepisy ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2012 r. poz. 391 z późn. zm.) - dalej: ustawa c.p.g. - oraz ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2013 r., poz. 21) - dalej: ustawy o odpadach - określają następujące zasady gospodarowania odpadami komunalnymi: 1) zgodnie z art. 6d ust. 1 oraz art. 6f ust. 1 ustawy c.p.g. jedyną dopuszczalną formą powierzenia odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości jest wybranie podmiotu odbierającego w drodze przetargu, do którego w zakresie nieuregulowanym w tej ustawie stosuje się przepisy ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2010 r. Nr 113, poz. 759 z późn. zm.) - dalej: ustawa Pzp, 2) zgodnie z dyspozycją art. 9e ust. 1 ustawy c.p.g. podmiot odbierający odpady komunalne jest zobowiązany do: - przekazywania selektywnie zebranych odpady komunalnych do instalacji odzysku i unieszkodliwiania odpadów, zgodnie z hierarchią postępowania z odpadami, o której mowa w ustawie o odpadach, - przekazywania zmieszanych odpadów komunalnych, odpadów zielonych oraz pozostałości z sortowania odpadów komunalnych przeznaczonych do składowania do regionalnej instalacji do przetwarzania odpadów komunalnych (RIPOK), 3) zgodnie z zasadą bliskości (art. 20 ustawy o odpadach) odpady, z uwzględnieniem hierarchii sposobów postępowania z odpadami, w pierwszej kolejności poddaje się przetwarzaniu w miejscu ich powstania. Natomiast odpady, które nie mogą być przetworzone w miejscu ich powstania, przekazuje się, uwzględniając hierarchię sposobów postępowania z odpadami oraz najlepszą dostępną technikę lub technologię do najbliżej położonych miejsc, w których mogą być przetworzone. 4) samorząd województwa opracowując plan, o którym mowa w art. 20 ustawy o odpadach, określa szczegółowe wymagania dotyczące gospodarki odpadami oraz dokonuje podziału województwa na regiony wraz z określeniem gmin wchodzących w skład regionu i wskazaniem regionalnych instalacji do przetwarzania odpadów komunalnych (RIPOK) w poszczególnych regionach. Należy podkreślić, że ustawa c.p.g. nie zawiera żadnych wymagań dotyczących udzielania zamówień publicznych obejmujących zagospodarowanie odpadów komunalnych - w tym zakresie należy zatem stosować przepisy ustawy Pzp. Realizując nakaz określony w art. 6d ust. 1 oraz art. 6f ust. 1 ustawy c.p.g. Zamawiający zawarł umowę na odbiór wszystkich odpadów komunalnych (zbieranych selektywnie i nieselektywnie) z wykonawcą wybranym w wyniku postępowania przeprowadzonego w trybie przetargu nieograniczonego. Natomiast odpady komunalne zbierane selektywnie zostaną, zgodnie z hierarchią postępowania z odpadami oraz zasadą bliskości, zagospodarowane przez Rejonową Sortownię i Składowisko Odpadów Komunalnych w Suchej Beskidzkiej, której współwłaścicielem jest Gmina Sucha Beskidzka. Przedmiotem zamówienia objętego niniejszym postępowaniem jest jedynie zagospodarowanie pozostałych odpadów komunalnych tj. odpadów zmieszanych (170 Mg co stanowi ok. 6 % ogólnej ilości zebranych odpadów), odpadów zielonych oraz odpadów ulegających biodegradacji (łącznie 450 Mg co stanowi ok. 16 % ogólnej ilości zebranych odpadów). Usługi zagospodarowania ww. odpadów, ze względu na bardzo szczegółowe i rygorystyczne unormowania prawne, stanowią bardzo specyficzny rodzaj zamówienia. Świadczy o tym fakt, że sposób ich realizacji w niewielkim stopniu zależy od Zamawiającego. Zasadnicze kwestie dotyczące wykonywania ww. usług, a w szczególności wymagania odnoszące się do wymagań stawianych wykonawcom, są uregulowane w przepisach prawa. Wybierając podmiot odpowiedzialny za zagospodarowanie wskazanych odpadów Zamawiający, oprócz przywołanego wcześniej nakazu zawartego w art. 9e ust. 1 ustawy c.p.g., musi również uwzględnić zasadę bliskości oraz wymagania określone w planie gospodarki odpadami. Zgodnie z Planem Gospodarki Odpadami Województwa Małopolskiego gmina Sucha Beskidzka należy do tzw. Regionu Południowego, dla którego określono trzy instalacje regionalne do przetwarzania zmieszanych odpadów komunalnych (Zakład Zagospodarowania Odpadów w Myślenicach, Zakład Zagospodarowania Odpadów w Tylmanowej, Zakład Utylizacji Odpadów w Nowym Targu) oraz dwie instalacje regionalne do przetwarzania selektywnie zebranych odpadów zielonych i innych bioodpadów (Kompostownia odpadów zielonych i biodegradowalnych w Myślenicach, Kompostownia odpadów zielonych selektywnie zebranych w Zakopanem). W przywołanym dokumencie wskazano ponadto, że cyt. przy wyborze instalacji do zagospodarowania odpadów komunalnych wskazanym jest kierowanie się zasadą bliskości, w celu minimalizacji ingerencji w środowisko w procesie przewozu odpadów, jak i należy uwzględnić informacje zawarte w dokumentacjach hydrogeologicznych i granice obszarów ochronnych GZWP. Również w opinii Ministerstwa Środowiska zasada bliskości oznacza, że cyt. odpady przeznaczone do unieszkodliwiania powinny być przetwarzane tak blisko miejsca ich wytworzenia jak to możliwe, w stopniu, który nie prowadzi do zmniejszenia efektywności przetwarzania odpadów. Przywołane stanowiska jednoznacznie wskazują na bezwzględny wymóg stosowania zasady bliskości i podkreślają jej role w systemie gospodarowania odpadami. Przeprowadzona przez Zamawiającego analiza przepisów prawa oraz rynku wykonawców zdolnych do realizacji usług objętych przedmiotem zamówienia prowadzi do następujących wniosków: 1) obowiązujące przepisy prawa dotyczące gospodarki odpadami w istotny sposób ograniczają konkurencję poprzez zawężenie rynku do podmiotów wskazanych w Planie Gospodarki Odpadami Województwa Małopolskiego, 2) dla Regionu Południowego określono dwie instalacje (Składowisko odpadów innych niż niebezpieczne i obojętne w Myślenicach oraz Składowisko odpadów innych niż niebezpieczne i obojętne w Zakopanem) do składowania odpadów komunalnych, 3) zasada bliskości jest regułą bezwzględnie obowiązującą, 4) odpady objęte przedmiotem zamówienia nie mogą być przetwarzane w instalacji, której współwłaścicielem jest Zamawiający, 5) skoro ustawodawca nie nakazał stosowania trybów przetargowych do zawierania umów na zagospodarowanie odpadów (jak to uczynił w przypadku odbierania odpadów) to udzielając zamówienia publicznego tym zakresie należy postępować zgodnie z ustawą Pzp, w szczególności biorąc pod uwagę specyfikę przedmiotu zamówienia można zastosować tryb zamówienia z wolnej ręki, 6) skutkiem obowiązujących przepisów prawa jest obiektywna niemożność wykonania zamówienia przez jakiegokolwiek innego wykonawcę, niż wykonawcę wskazanego przez Zamawiającego - tylko Zakład Zagospodarowania Odpadów w Myślenicach jednocześnie posiada status RIPOK oraz ze wszystkich instalacji wskazanych w planie gospodarki odpadami dla znajduje się najbliżej Suchej Beskidzkiej. Zamawiający jest zatem zmuszony do powierzenia realizacji zamówienia Zakładowi Zagospodarowania Odpadów w Myślenicach. Udzielenie zamówienia innemu podmiotowi jest nie tylko trudne, ale wręcz niemożliwe, a niemożliwość ta ma charakter obiektywny, trwały i całkowicie niezależny od Zamawiającego. Trzeba również zwrócić uwagę na fakt, że zmiana przepisów w zakresie gospodarki odpadami spowodowała specyficzną sytuację, w której podmioty nie będące monopolistami nabyły uprawnienia do wyłącznego świadczenia usług na określonych lokalnych rynkach. Na możliwość wystąpienia takiego stanu wskazuje również orzecznictwo Krajowej Izby Odwoławczej cyt. mimo że monopol danego wykonawcy jest najczęstszą przyczyną uzasadniającą udzielenie zamówienia z wolnej ręki, nie można całkowicie wykluczyć przypadków, w których tylko jeden wykonawca niebędący monopolistą w określonej dziedzinie - ze względu na specyficzne okoliczności techniczne o obiektywnym charakterze - może wykonać konkretne zamówienie (por. KIO 2033/12). W związku z powyższym należy uznać, że przedstawiony stan faktyczny wypełnia przesłankę zastosowania trybu zamówienia z wolnej ręki określoną w art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy Pzp - usługi stanowiące przedmiot zamówienia mogą być świadczone tylko przez jednego wykonawcę z przyczyn technicznych o obiektywnym charakterze.