Wynik przetargu

Adres: ul. Płocka 39, 09-100 Płońsk, woj. mazowieckie
Dane kontaktowe: email: zamowieniapubliczne@powiat-plonski.pl
tel: 023 6627764 - 66, 6621145 - 46
fax: 236 623 816
Dane zamówienia
ID ogłoszenia wyniku: 217120140 Data Udzielenia: 2014-01-03
Rodzaj zamówienia: usługi
Tryb postępowania [WR]: Zamówienia z wolnej ręki
Kody CPV
64110000-0 Usługi pocztowe
64112000-4 Usługi pocztowe dotyczące listów
64113000-1 Usługi pocztowe dotyczące paczek
Wyniki
Nazwa części Wykonawca Wartość
Postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w trybie z wolnej ręki na świadczenie powszechnych usług pocztowych Poczta Polska Spółka Akcyjna
Warszawa
129 300,00
1,00
Barometr Ryzyka Nadużyć

Raport końcowy na temat potencjalnego ryzyka nadużyć dla wskazanej części wyniku postępowania przetargowego.


Kliknij we wskaźnik by poznać szczegóły

Dane ogłoszenia o wyniku:
Data udzielenia:
2014-01-03
Dotyczy cześci nr:
1
Kody CPV:
641100000
641120004
641130001
Ilość podmiotów składających się na wykonawcę:
1
Kwota oferty w PLN:
129 300,00 zł
Minimalna złożona oferta:
129 300,00 zł
Ilość złożonych ofert:
1
Ilość ofert odrzuconych przez zamawiającego:
0
Minimalna złożona oferta:
129 300,00 zł
Maksymalna złożona oferta:
129 300,00 zł
TREŚĆ OGŁOSZENIA


Płońsk: Postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w trybie z wolnej ręki na świadczenie powszechnych usług pocztowych


Numer ogłoszenia: 2171 - 2014; data zamieszczenia: 03.01.2014

OGŁOSZENIE O UDZIELENIU ZAMÓWIENIA - Usługi


Zamieszczanie ogłoszenia:
obowiązkowe.


Ogłoszenie dotyczy:
zamówienia publicznego.


Czy zamówienie było przedmiotem ogłoszenia w Biuletynie Zamówień Publicznych:
nie.


Czy w Biuletynie Zamówień Publicznych zostało zamieszczone ogłoszenie o zmianie ogłoszenia:
nie.

SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY


I. 1) NAZWA I ADRES:
Starostwo Powiatowe w Płońsku, ul. Płocka 39, 09-100 Płońsk, woj. mazowieckie, tel. 023 6627764 - 66, 6621145 - 46, faks 023 6623816.


I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO:
Administracja samorządowa.

SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA


II.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego:
Postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w trybie z wolnej ręki na świadczenie powszechnych usług pocztowych.


II.2) Rodzaj zamówienia:
Usługi.


II.3) Określenie przedmiotu zamówienia:
Powszechne usługi pocztowe w rozumieniu ustawy z dnia 23 listopada 2012r - Prawo pocztowe (Dz.U.poz 1529) świadczone na rzecz Zamawiającego przez operatora wyznaczonego,zgodnie z przepisami prawa, polegające na przyjmowaniu, przemieszczaniu i doręczaniu przesyłek listowych i paczek pocztowych oraz ich ewentualnych zwrotów na potrzeby Starostwa Powiatowego w Płońsku..


II.4) Wspólny Słownik Zamówień (CPV):
64.11.00.00-0, 64.11.20.00-4, 64.11.30.00-1.

SEKCJA III: PROCEDURA


III.1) TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA:
Zamówienie z wolnej ręki


III.2) INFORMACJE ADMINISTRACYJNE


  • Zamówienie dotyczy projektu/programu finansowanego ze środków Unii Europejskiej:
    nie

SEKCJA IV: UDZIELENIE ZAMÓWIENIA


IV.1) DATA UDZIELENIA ZAMÓWIENIA:
02.01.2014.


IV.2) LICZBA OTRZYMANYCH OFERT:
1.


IV.3) LICZBA ODRZUCONYCH OFERT:
0.


IV.4) NAZWA I ADRES WYKONAWCY, KTÓREMU UDZIELONO ZAMÓWIENIA:

  • Poczta Polska Spółka Akcyjna, ul.Stawki 2, 00-940 Warszawa, kraj/woj. mazowieckie.


IV.5) Szacunkowa wartość zamówienia
(bez VAT): 129619,45 PLN.


IV.6) INFORMACJA O CENIE WYBRANEJ OFERTY ORAZ O OFERTACH Z NAJNIŻSZĄ I NAJWYŻSZĄ CENĄ


  • Cena wybranej oferty:
    129300,00


  • Oferta z najniższą ceną:
    129300,00
    / Oferta z najwyższą ceną:
    129300,00


  • Waluta:
    PLN.

ZAŁĄCZNIK I


Uzasadnienie udzielenia zamówienia w trybie negocjacji bez ogłoszenia, zamówienia z wolnej ręki albo zapytania o cenę


  • 1. Podstawa prawna

    Postępowanie prowadzone jest w trybie zamówienie z wolnej ręki na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. - Prawo zamówień publicznych.


  • 2. Uzasadnienia wyboru trybu

    Należy podać uzasadnienie faktyczne i prawne wyboru trybu oraz wyjaśnić, dlaczego udzielenie zamówienia jest zgodne z przepisami.

    Przedmiotem zamówienia są powszechne usługi pocztowe w rozumieniu ustawy z dnia 23 listopada 2012r - Prawo pocztowe (Dz.U. poz. 1529), dalej zwane Ustawą Prawo pocztowe. Ustawa, o której mowa wyżej weszła w życie w dniu 01.01.2013r. Ustawa wdraża do polskiego porządku prawnego dyrektywę 2008/6/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 lutego 2008r. zmieniającą dyrektywę 97/67/WE w odniesieniu do pełnego urzeczywistnienia rynku wewnętrznego usług pocztowych Wspólnoty (Dz. Urz. UE L 52 z 27.02.2008, s. 3, z późn. zm.). Jednym z kluczowych rozwiązań przyjętych w ustawie Prawo pocztowe jest: - Określenie zakresu przedmiotowego usług powszechnych i sposobu ich świadczenia, tj. podstawowych z punktu widzenia użytkowników usług pocztowych, których dostępność gwarantowana jest ustawą (art. 3 pkt. 30, art. 45 ust. 1 ustawy Prawo pocztowe). - Zagwarantowanie dostępności usług powszechnych poprzez wyznaczenie operatora zobowiązanego do świadczenia usług powszechnych w obrocie krajowym i zagranicznym, w drodze decyzji Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej, na podstawie wyników konkursu, z tym jednak zastrzeżeniem, że w okresie 3 lat od dnia wejście w życie ustawy, obowiązki operatora wyznaczonego ex lege pełni: Poczta Polska S.A. (art. 3 pkt. 13, art. 46 ust. 1, art. 71-80, art.178 ust.1ustawy Prawo pocztowe). Stosownie do przywołanych wyżej przepisów ustawy Prawo pocztowe, do usług wchodzących w zakres usług powszechnych zalicza się świadczone w obrocie krajowym i zagranicznym, w ramach obowiązku, o którym mowa w art. 46, usługi pocztowe obejmujące: 1)przyjmowanie, sortowanie, przemieszczanie i doręczanie: a)przesyłek listowych, w tym poleconych i z zadeklarowaną wartością, o wadze do 2000 g i liczonych z tolerancją 2 mm wymiarach:- maksymalnych - 900 mm, stanowiących sumę długości, szerokości i wysokości, przy czym największy wymiar nie może przekroczyć 600 mm, a w przypadku przesyłki listowej w formie rulonu - 1040 mm, stanowiących sumę długości i podwójnej średnicy, przy czym największy wymiar nie może przekroczyć 900 mm, - minimalnych - 170 mm w przypadku przesyłki listowej w formie rulonu, stanowiących sumę długości i podwójnej średnicy, przy czym największy wymiar nie może być mniejszy niż 100 mm, -minimalnych strony adresowej - 90 x 140mm, b)przesyłek dla ociemniałych, c) paczek pocztowych, w tym z zadeklarowaną wartością, o masie do 10 000 g i wymiarach, z których największy nie przekracza 1500 mm, a suma długości i największego obwodu mierzonego w innym kierunku niż długość nie przekracza 3000mm 2) sortowanie, przemieszczanie i doręczanie nadesłanych z zagranicy paczek pocztowych o masie do 20000g i wymiarach, o których mowa w pkt1) lit.c Artykuł 46 ustawy Prawo pocztowe stanowi, iż do świadczenia usług powszechnych na terytorium całego kraju jest obowiązany operator wyznaczony. Biorąc pod uwagę powyższe, definicja usług powszechnych wskazuje, iż są to usługi, które są świadczone przez operatora wyznaczonego w ramach nałożonego obowiązku. Usługi powszechne przez pierwsze trzy lata po wejściu w życie ustawy, zgodnie z art. 178 ust. 1 ustawy Prawo pocztowe, będzie świadczyć Poczta Polska. Po upływie wskazanego okresu, operator wyznaczony zostanie wybrany w drodze konkursu na kolejnych 10 lat. W tym miejscu należy także podkreślić, że nowa ustawa Prawo pocztowe wprowadza definicję nadawcy masowego, zgodnie z którą jest nim nadawca nadający przesyłki pocztowe na podstawie umowy o świadczenie usługi pocztowej zawartej w formie pisemnej, od chwili przekroczenia liczby 100 000 sztuk przesyłek danego rodzaju w danym roku kalendarzowym, z wyłączeniem podmiotów zaliczonych do sektora finansów publicznych w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240, z późn. zm.), a także przedsiębiorstw użyteczności publicznej, do których stosuje się przepisy ustawy z dnia 25 września 1981 r. o przedsiębiorstwach państwowych (Dz. U. z 2002 r. Nr 112, poz. 981, z późn. zm.), oraz państwowego przedsiębiorstwa użyteczności publicznej - Zakładu Unieszkodliwiania Odpadów Promieniotwórczych. Wprowadzenie ww. definicji jest związane z proponowanym wyłączeniem usług świadczonych dla komercyjnych nadawców, nadających znaczne ilości przesyłek w skali roku spod zakresu powszechnych usług pocztowych. Wyłączenie tej grupy usług spod reżimu regulacyjnego właściwego dla usług powszechnych jest istotne także z punktu widzenia ograniczenia zakresu usług powszechnych, których świadczenie jest gwarantowane przez państwo i mechanizmu finansowania obowiązku ich świadczenia. Do kategorii nadawcy masowego, co istotne dla przedmiotowego zamówienia, nie są zaliczane podmioty należące do sektora finansów publicznych. Rozwiązanie to oznacza, że usługi pocztowe świadczone na rzecz tych podmiotów będą mogły być realizowane w ramach usług powszechnych (gwarantowana ustawą ciągłość świadczenia, dostępność na terytorium całego kraju, jednolite warunki świadczenia, określona jakość, przystępność cenowa zapewniona przez mechanizm kontroli cen przez Prezesa UKE). Ustawa Prawo pocztowe wprowadza również zmiany do innych ustaw w tym m.in. ustawy kodeks postępowania administracyjnego, prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, kodeks postępowania cywilnego oraz ordynacji podatkowej, zgodnie z którym to dla zachowania odpowiednich terminów w zakresie doręczeń znaczenie będzie miało nadanie pisma w polskiej placówce pocztowej operatora wyznaczonego w rozumieniu ustawy z dnia 23 listopada 2012r - Prawo pocztowe. Należy także podkreślić, iż zgodnie z art. 17 przedmiotowej ustawy potwierdzenie nadania przesyłki rejestrowanej lub przekazu pocztowego ma moc dokumentu urzędowego tylko jeżeli zostało wydane przez placówkę pocztową operatora wyznaczonego. Biorąc pod uwagę powyższe, przedmiotowe zamówienie na świadczenie powszechnych usług pocztowych zostanie udzielone Poczcie Polskiej S.A., na podstawie art. 67 ust. 1 pkt. 1 lit. a ustawy Prawo zamówień publicznych. Za przeprowadzeniem postępowania w trybie z wolnej ręki na podstawie art. 67 ust. 1 pkt. 1 lit. a ustawy Prawo zamówień publicznych przemawiają następujące okoliczności: 1. Niniejszy przedmiot zamówienia obejmuje powszechne usługi pocztowe, o których mowa w art. 45 ust. 1 ustawy Prawo pocztowe. Definicja usług powszechnych wskazuje, iż są to usługi, które są świadczone przez operatora wyznaczonego ex lege w ramach nałożonego obowiązku. Obowiązek ten określony został w art. 45 ust. 1 i 2 przedmiotowej ustawy i dotyczy wskazanego ustawą katalogu powszechnych usług pocztowych i warunków ich świadczenia. Zgodnie z art. 67 ust. 1 pkt. 1 lit. a ustawy Prawo zamówień publicznych, Zamawiający może udzielić zamówienia z wolnej ręki, jeżeli usługi mogą być świadczone tylko przez jednego Wykonawcę z przyczyn technicznych o obiektywnym charakterze. Z przyczynami o charakterze obiektywnym mamy do czynienia, gdy świadczący ma monopol na dany typ usługi. W praktyce pojęcie przyczyn technicznych bywa rozumiane szeroko (Ustawa Prawo zamówień publicznych, Komentarz, Wydanie trzecie, Warszawa 2007 pod redakcją Tomasza Czajkowskiego, str. 257). Z przyczyną o charakterze obiektywnym należy utożsamiać takie okoliczności, które w sposób obiektywny pozwalają na wykluczenie możliwości wykonania usługi przez inne podmioty (tak miedzy innymi Wyrok Sądu Okręgowego w Warszawie z dnia 3 sierpnia 2012 r. V CA 1281/12). W niniejszym przypadku powszechne usługi pocztowe mogą być świadczone tylko przez jednego Wykonawcę z przyczyn technicznych o obiektywnym charakterze. Obiektywność przesłanki wynika z faktycznej sytuacji istniejącej na rynku. Świadczenie usług powszechnych, w ramach obowiązku wynikającego z ustawy, jest możliwe tylko przez operatora wyznaczonego, którym jest Poczta Polska S.A co oznacza, iż podmiot ten posiada monopol prawny i faktyczny na świadczenie tego rodzaju usług. Na rynku nie ma innych podmiotów, które posiadają status operatora wyznaczonego w rozumieniu ustawy Prawo pocztowe i mogłyby świadczyć powszechne usługi pocztowe. 2. Do kategorii nadawcy masowego w rozumieniu ustawy Prawo pocztowe nie są zaliczane podmioty należące do sektora finansów publicznych (zgodnie z ustawą o finansach publicznych, Zamawiający należy do jednostki sektora finansów publicznych). Jak wskazano w uzasadnieniu do ustawy Prawo pocztowe, rozwiązanie to oznacza, że usługi pocztowe świadczone na rzecz tych podmiotów będą mogły być realizowane w ramach usług powszechnych. 3. Z pełnienia przez Pocztę Polską S.A funkcji operatora wyznaczonego wynika również fakt, iż potwierdzenie nadania przesyłki wydane przez placówkę ww. operatora ma moc dokumentu urzędowego, co reguluje art. 17 ustawy Prawo pocztowe. Powyższe jest szczególnie istotne dla Zamawiającego pod względem dotrzymania terminów doręczeń określonych w postępowaniach sądowych, administracyjnych itp., w szczególności wynikających z przepisów: ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2012r, poz. 270, ze zm.) oraz ustawy z dnia 14 czerwiec 1960r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2000, Nr 98, poz. 1071 ze zm). W świetle wskazanych wyżej przepisów, termin uznaje się za zachowany jeżeli pismo zostało nadane w polskiej placówce pocztowej operatora wyznaczonego w rozumieniu ustawy Prawo pocztowe. Warto w tym miejscu również wskazać na art. 81 § 1 i 2 Kodeksu cywilnego, z którego wynika, że: - jeżeli ustawa uzależnia ważność albo określone skutki czynności prawnej od urzędowego poświadczenia daty, poświadczenie takie jest skuteczne także względem osób nie uczestniczących w dokonaniu tej czynności prawnej (data pewna). - czynność prawna ma datę pewną także w wypadku w razie stwierdzenia dokonania czynności w jakimkolwiek dokumencie urzędowym - od daty dokumentu urzędowego. Skutki dokumentu urzędowego wynikają również z art.76 §1 K.p.a. zgodnie z którym dokumenty urzędowe sporządzone w przepisanej formie przez powołane do tego organy państwowe w zakresie ich działania stanowią dowód tego, co zostało w nich urzędowo stwierdzone. Potwierdzenie nadania przesyłki przez operatora nie mającego statusu operatora wyznaczonego nie będzie natomiast posiadało mocy dokumentu urzędowego. Biorąc pod uwagę powyższe, zasadnym jest udzielenie zamówienia w trybie z wolnej ręki na podstawie, jak wskazano wyżej ponieważ świadczenie usług powszechnych jest możliwe tylko przez operatora wyznaczonego, przy jednoczesnym zapewnieniu gwarancji jakości tych usługi, regulowanej prawem pocztowym oraz zachowaniu przewidzianych prawem skutków doręczenia i charakteru dokumentu urzędowego przesyłek