Wynik przetargu

Adres: ul. Złota 43, 62-800 Kalisz, woj. wielkopolskie
Dane kontaktowe: email: zp@zdm.kalisz.pl
tel: 62 59 85 200
fax: 62 59 85 201
Dane zamówienia
ID ogłoszenia wyniku: 34983120100 Data Udzielenia: 2010-12-07
Rodzaj zamówienia: roboty budowlane
Tryb postępowania [WR]: Zamówienia z wolnej ręki
Kody CPV
45231400-9 Roboty budowlane w zakresie budowy linii energetycznych
45232310-8 Roboty budowlane w zakresie linii telefonicznych
45232452-5 Roboty odwadniające
Wyniki
Nazwa części Wykonawca Wartość
Budowa trasy Bursztynowej w Kaliszu - Etap II (odcinek od ulicy Dworcowej do ulicy Częstochowskiej) - roboty dodatkowe STRABAG Sp. z o.o.
Pruszków
806 831,00
1,00
Barometr Ryzyka Nadużyć

Raport końcowy na temat potencjalnego ryzyka nadużyć dla wskazanej części wyniku postępowania przetargowego.


Kliknij we wskaźnik by poznać szczegóły

Dane ogłoszenia o wyniku:
Data udzielenia:
2010-12-07
Dotyczy cześci nr:
1
Kody CPV:
452324525
452323108
452314009
Ilość podmiotów składających się na wykonawcę:
1
Kwota oferty w PLN:
806 831,00 zł
Minimalna złożona oferta:
806 831,00 zł
Ilość złożonych ofert:
1
Ilość ofert odrzuconych przez zamawiającego:
0
Minimalna złożona oferta:
806 831,00 zł
Maksymalna złożona oferta:
806 831,00 zł
TREŚĆ OGŁOSZENIA


Kalisz: Budowa Trasy Bursztynowej w Kaliszu - Etap II (odcinek od ulicy Dworcowej do ulicy Częstochowskiej)


Numer ogłoszenia: 349831 - 2010; data zamieszczenia: 07.12.2010

OGŁOSZENIE O UDZIELENIU ZAMÓWIENIA - Roboty budowlane


Zamieszczanie ogłoszenia:
obowiązkowe.


Ogłoszenie dotyczy:
zamówienia publicznego.


Czy zamówienie było przedmiotem ogłoszenia w Biuletynie Zamówień Publicznych:
nie.


Czy w Biuletynie Zamówień Publicznych zostało zamieszczone ogłoszenie o zmianie ogłoszenia:
nie.

SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY


I. 1) NAZWA I ADRES:
Zarząd Dróg Miejskich, ul. Złota 43, 62-800 Kalisz, woj. wielkopolskie, tel. 62 59 85 200, faks 62 59 85 201.


I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO:
Administracja samorządowa.

SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA


II.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego:
Budowa Trasy Bursztynowej w Kaliszu - Etap II (odcinek od ulicy Dworcowej do ulicy Częstochowskiej).


II.2) Rodzaj zamówienia:
Roboty budowlane.


II.3) Określenie przedmiotu zamówienia:
Zakres robót określają protokoły konieczności wykonania robót dodatkowych nr 18/10.2010, 19/10.2010, 20/10.2010, 21/10.2010, 22/10.2010, 23/10.2010, 24/10.2010, 26/10.2010, 27/10.2010.


II.4) Wspólny Słownik Zamówień (CPV):
45.23.24.52-5, 45.23.23.10-8, 45.23.14.00-9.

SEKCJA III: PROCEDURA


III.1) TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA:
Zamówienie z wolnej ręki


III.2) INFORMACJE ADMINISTRACYJNE


  • Zamówienie dotyczy projektu/programu finansowanego ze środków Unii Europejskiej:
    tak, projekt/program: Regionalny Program Operacyjny Województwa Wielkopolskiego Priorytet II- Infrastruktura Komunikacyjna Działanie 2.2 Poprawa dostępności do regionalnego i ponadregionalnego układu drogowego (drogi wojewódzkie w miastach na prawach powiatu, powiatowe i gminne)..

SEKCJA IV: UDZIELENIE ZAMÓWIENIA


Część NR:
1   


Nazwa:
Budowa trasy Bursztynowej w Kaliszu - Etap II (odcinek od ulicy Dworcowej do ulicy Częstochowskiej) - roboty dodatkowe


IV.1) DATA UDZIELENIA ZAMÓWIENIA:
29.10.2010.


IV.2) LICZBA OTRZYMANYCH OFERT:
1.


IV.3) LICZBA ODRZUCONYCH OFERT:
0.


IV.4) NAZWA I ADRES WYKONAWCY, KTÓREMU UDZIELONO ZAMÓWIENIA:

  • STRABAG Sp. z o.o., Parzeniewska 10, Pruszków, kraj/woj. Polska.


IV.5) Szacunkowa wartość zamówienia
(bez VAT): 661337,25 PLN.


IV.6) INFORMACJA O CENIE WYBRANEJ OFERTY ORAZ O OFERTACH Z NAJNIŻSZĄ I NAJWYŻSZĄ CENĄ


  • Cena wybranej oferty:
    806831,45


  • Oferta z najniższą ceną:
    806831,45
    / Oferta z najwyższą ceną:
    806831,45


  • Waluta:
    PLN.

ZAŁĄCZNIK I


Uzasadnienie udzielenia zamówienia w trybie negocjacji bez ogłoszenia, zamówienia z wolnej ręki albo zapytania o cenę


  • 1. Podstawa prawna

    Postępowanie prowadzone jest w trybie zamówienie z wolnej ręki na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. - Prawo zamówień publicznych.


  • 2. Uzasadnienia wyboru trybu

    Należy podać uzasadnienie faktyczne i prawne wyboru trybu oraz wyjaśnić, dlaczego udzielenie zamówienia jest zgodne z przepisami.

    Zakres robót określają protokóły konieczności nr 18/10.2010, 19/10.2010, 20/10.2010, 21/10.2010, 22/10.2010, 23/10.2010, 24/10.2010, 26/10.2010, 27/10.2010. W trakcie prowadzonych robót wystąpiła konieczność wykonania robót dodatkowych określonych w Protokole Konieczności nr 18 z dnia 12.10.2010r. Roboty dodatkowe nie były objęte zamówieniem podstawowym a konieczność ich wykonania niemożliwa była wcześniej do przewidzenia. W trakcie realizacji robót kanalizacyjnych na zadaniu stwierdzono rozbieżności w zakresie istniejącego uzbrojenia, naniesionego na planach sytuacyjnych dokumentacji technicznej zadania, a ich faktyczną lokalizacją w terenie. W konsekwencji wystąpiła konieczność wykonania robót dodatkowych między innymi związanych z wydłużeniem kanału i zmianą lokalizacji włączenia wodociągu O 600. Wykonanie robót dodatkowych jest niezbędne dla właściwego wykonania zamówienia i w konsekwencji prawidłowego funkcjonowania sieci wodociągowej i kanalizacyjnej. Tym samym nie ma możliwości oddzielenia zamówienia dodatkowego od zamówienia podstawowego, a co za tym idzie zlecenia robót innemu wykonawcy. Tak więc wykonanie zamówienia podstawowego uzależnione jest od wykonania zamówienia dodatkowego. Wartość robót dodatkowych nie przekracza 50% wartości zamówienia podstawowego i wynosi 305 117,03 zł brutto, co stanowi 0,88% wartości zamówienia podstawowego. W trakcie realizacji zamówienia, stwierdzono konieczność wykonania robót określonych w Protokole Konieczności nr 19 z dnia 12.10.2010r. Roboty dodatkowe nie były objęte zamówieniem podstawowym a konieczność ich wykonania niemożliwa była wcześniej do przewidzenia. W trakcie prowadzenia robót związanych z wykonaniem przebudowy sieci energetycznej po odcięciu odcinka przewodu NN przewidzianego do przebudowy zachodzi konieczność dokonania regulacji zwisów kabla NN na odcinku, który nie podlega przebudowie i pozostaje w stanie dotychczasowym. Na istniejącym skrzyżowaniu podlegającym przebudowie zaszła konieczność przestawienia istniejących słupów oświetleniowych. Wymienionych wyżej robót nie dało się przewidzieć na wcześniejszym etapie, ponieważ konieczność wykonania regulacji można było stwierdzić dopiero po przystąpieniu do przebudowy odcinka sieci NN. W przypadku przestawienia słupów projekt przewidywał ustawienie nowych słupów, jednakże w międzyczasie, po opracowaniu dokumentacji projektowej, słupy przewidziane do likwidacji zostały wymienione na nowe. W związku z tym na etapie przebudowy skrzyżowania należy zrezygnować z ich wymiany a jedynie je przestawić w miejsca jakie przewiduje projekt. Wykonanie robót dodatkowych jest konieczne z uwagi na niemożność prowadzenia robót w obrębie przewodów zwisających zbyt blisko ziemi (względy bezpieczeństwa) oraz konieczności wykonania robót podstawowych zgodnie z projektem. Bez wykonania robót dodatkowych zawartych w protokole nie ma możliwości należytego i prawidłowego wykonania przedmiotu zamówienia. Tak, więc wykonanie zamówienia podstawowego jest uzależnione od wykonania zamówienia dodatkowego. Wartość robót dodatkowych nie przekracza 50% wartości zamówienia podstawowego i wynosi 31 590,41 zł brutto, co stanowi 0,09% wartości zamówienia podstawowego. W trakcie realizacji zamówienia, stwierdzono konieczność wykonania robót określonych w Protokole Konieczności nr 20 z dnia 12.10.2010r. Roboty dodatkowe nie były objęte zamówieniem podstawowym a konieczność ich wykonania niemożliwa była wcześniej do przewidzenia. W związku z koniecznością przesunięcia ekranów akustycznych ze względu na kolizję z infrastrukturą podziemną oraz koniecznością przesunięcia zaprojektowanych kabli oświetleniowych w kierunku krawężnika zaszła konieczność zabezpieczenia istniejących kabli doziemnych dodatkowymi osłonami. Jednocześnie w wyniku kolizji kabli doziemnych ze słupami pod ekrany koniecznym staje się wykonanie robót dodatkowych zawartych w Protokole Konieczności w celu jej usunięcia. Konieczności wykonania robót dodatkowych nie dało się przewidzieć na wcześniejszym etapie ze względu na rozbieżności między usytuowaniem uzbrojenia w terenie a jego lokalizacją zaznaczoną na mapie. Wykonanie robót dodatkowych jest niezbędne dla należytego wykonania umowy, dodatkowo wykonanie robót dodatkowych warunkuje możliwość prowadzenia robót związanych z wykonaniem pali pod ekrany akustyczne. Tak, więc wykonanie zamówienia podstawowego jest uzależnione od zamówienia dodatkowego. Wartość robót dodatkowych nie przekracza 50% wartości zamówienia podstawowego i wynosi 17 941,02 zł brutto, co stanowi 0,05% wartości zamówienia podstawowego. W trakcie realizacji zamówienia, stwierdzono konieczność wykonania robót określonych w Protokole Konieczności nr 21 z dnia 13.10.2010r. W trakcie prowadzenia robót w wyniku kolizji usytuowania pali pod ekrany akustyczne z infrastrukturą podziemną należy wprowadzić zmianę w przebiegu ekranów akustycznych mającą na celu uniknięcie kolizji a jednocześnie upłynnienie ruchu pieszych w obrębie ronda - skrzyżowanie TB z ulicą Polną. Jednocześnie należy wydłużyć ekran w obrębie ronda (przy ulicy Kresowej) wzdłuż ulicy Południowej w celu zachowania ciągłości ekranów akustycznych. W związku z powyższym zaszła Potrzeba wykonania robót dodatkowych zawartych w Protokole Konieczności. Ze względu na rzeczywiste usytuowanie infrastruktury podziemnej odbiegające od usytuowania wkreślonego na mapie nie było możliwe wcześniejsze przewidzenie konieczności usunięcia kolizji. Ze względu, iż projekt podstawowy zawierał jedynie orientacyjną lokalizację ekranów, a opracowanie projektu wykonawczego jest po stronie wykonawcy robót, nie było możliwości wcześniejszego przewidzenia wydłużenia ekranów akustycznych. Wykonanie robót dodatkowych na etapie prowadzenia robót podstawowych jest konieczne z uwagi na niemożność prowadzenia robót związanych z wykonaniem drogi dojazdowej nr 2, a co za tym idzie nie ma możliwości zlecenia robót innemu wykonawcy. W związku z powyższym wykonanie zamówienia podstawowego jest uzależnione od zamówienia dodatkowego. Wartość robót dodatkowych nie przekracza 50% wartości zamówienia podstawowego i wynosi 237 016,02 zł brutto, co stanowi 0,68% wartości zamówienia podstawowego. W trakcie prowadzonych robót wystąpiła konieczność wykonania robót dodatkowych określonych w Protokole Konieczności nr 22 z dnia 22.10.2010r. Roboty dodatkowe nie były objęte zamówieniem podstawowym a konieczność ich wykonania niemożliwa była wcześniej do przewidzenia. Podczas wytyczania niwelety jezdni okazało się, że istniejące studnie na kanale sanitarnym są znacznie zaniżone względem zaprojektowanej niwelety jak również znajdują się w złym stanie technicznym, co nie pozwala na pozostawienie ich bez przebudowy. Z racji, iż rzędne studni podane na mapie odbiegały od rzeczywistych nie było możliwe przewidzenie wykonania robót dodatkowych na wcześniejszym etapie. Należy więc studnie przebudować poprzez wbudowanie dodatkowych kręgów i zwężek. Ponadto po przeanalizowaniu spadków jezdni istniejącej i nowo wykonanej a także obserwacji sytuacji w czasie trwania budowy podczas ulewnych deszczy stwierdzono, iż w miejscach połączeń nowej nawierzchni z istniejącą, a także na wjazdach do posesji, woda odprowadzana z nawierzchni ulicy napływa na posesje prywatne. Zaprojektowana lokalizacja wpustów deszczowych pozwala na prawidłowe odwodnienie trasy jednakże ze względu na nadmierny napływ wody z ulic przyległych do Trasy Bursztynowej, na których istniejące wpusty deszczowe nie nadążają odebrać w czasie ulewnych deszczy wody spływającej z przyległych utwardzonych powierzchni nie przepuszczalnych, czego niebyło można przewidzieć na etapie opracowania dokumentacji, należy w najniższych miejscach wykonać dodatkowe kratki ściekowe oraz studzienkę kanalizacyjną. W trakcie prowadzenia robót przygotowawczych do renowacji kanalizacji deszczowej (czyszczenie i kamerowanie) stwierdzono, iż kanał fi 1000 przeznaczony do renowacji tylko w części będącej w złym stanie technicznym, jest zamulony do 80% światła kanału na całej swej długości. Bez wykonania dodatkowego zakresu czyszczenia po wykonaniu renowacji kanał nie będzie nadawał się do eksploatacji a odnowiony odcinek zostanie zamulony przez osady zalegające w niewyczyszczonym odcinku kanalizacji. W wyniku, czego spowoduje to zmniejszenie jego przepustowości a tym samym nie pozwoli na sprawne funkcjonowanie kanalizacji. Ze względu na specyfikę wykonania robót związaną z wykonaniem renowacji bezwykopowej poprzedzonej kamerowaniem i czyszczeniem kanału przed przystąpieniem do renowacji nie było możliwości wcześniejszego przewidzenia potrzeby wykonania robót w zwiększonym zakresie. Wszystkie roboty dodatkowe wymienione powyżej są konieczne, i muszą być prowadzone równolegle z postępem prowadzonych robót podstawowych by nie blokować innych asortymentów robót. W związku z powyższym nie ma możliwości oddzielenia zamówienia dodatkowego od zamówienia podstawowego, a co za tym idzie zlecenia robót innemu wykonawcy. Dodatkowo bez wykonania wynikłych robót dodatkowych nie ma możliwości należytego wykonania przedmiotu zamówienia podstawowego. Wartość robót dodatkowych nie przekracza 50% wartości zamówienia podstawowego i wynosi 13 454,47 zł brutto, co stanowi 0,04% wartości zamówienia podstawowego. W trakcie realizacji zamówienia, stwierdzono konieczność wykonania robót określonych w Protokole Konieczności nr 23 z dnia 22.10.2010r. Roboty dodatkowe nie były objęte zamówieniem podstawowym a konieczność ich wykonania niemożliwa była wcześniej do przewidzenia. W wyniku rezygnacji z ekranu akustycznego, znajdującego się na wysokim nasypie, na etapie opracowania projektu wykonawczego ekranów akustycznych zaszła potrzeba wykonania w tym miejscu poręczy ochronnych zabezpieczających ruch pieszych. Ze względu, iż projekt podstawowy zawierał jedynie orientacyjną lokalizację ekranów, a opracowanie projektu wykonawczego jest po stronie wykonawcy robót nie było możliwe wcześniejsze przewidzenie rezygnacji z przedmiotowego ekranu. Rezygnacja z ekranu na przedmiotowym odcinku podyktowana była brakiem siedlisk ludzkich w bezpośredniej bliskości Trasy, które należało by chronić a pobliski park znajduje się poniżej trasy co skutkuje nie obniżeniem komfortu akustycznego. Jednocześnie na pewnych odcinkach ze względu na bliskie usytuowanie ekranów akustycznych wzdłuż trasy wynikłe z konieczności przesunięcia ekranów akustycznych w stronę jezdni w celu uniknięcia kolizji z infrastrukturą podziemną, koniecznym staje się zainstalowanie barier energochłonnych w celu zapewnienia bezpieczeństwa ruchu, jak również ochrony ekranów przed zniszczeniem w wyniku ewentualnego uderzenia przez pojazdy poruszające się Trasą Bursztynową. Ze względu na rozbieżności pomiędzy usytuowaniem infrastruktury podziemnej na mapie a jej rzeczywistą lokalizacją niemożliwe było przewidzenie na wcześniejszym etapie konieczności przesunięcia ekranów akustycznych a co za tym idzie konieczności montażu barier energochłonnych. W związku z powyższym koniecznym jest wykonanie robót dodatkowych zawartych w Protokole Konieczności. Jednocześnie z przyczyn technicznych, zamówienia dodatkowego nie można oddzielić od zamówienia podstawowego a wykonanie robót dodatkowych w postaci montażu barier energochłonnych oraz poręczy ochronnych musi zostać wykonane z uwagi na bezpieczeństwo użytkowników oraz w przypadku barier energochłonnych braku możliwości technicznych montażu barier energochłonnych po zakończeniu robót podstawowych ze względu na zbyt małą przestrzeń miedzy ekranami a jezdnią. W związku z powyższym nie ma możliwości zlecenia robót innemu wykonawcy. Wartość robót dodatkowych nie przekracza 50% wartości zamówienia podstawowego i wynosi 86 947,95 zł brutto, co stanowi 0,25% wartości zamówienia podstawowego. W trakcie prowadzonych robót wystąpiła konieczność wykonania robót dodatkowych określonych w Protokole Konieczności nr 24 z dnia 22.10.2010r. Roboty dodatkowe nie były objęte zamówieniem podstawowym a konieczność ich wykonania niemożliwa była wcześniej do przewidzenia. W trakcie prowadzenia robót pomiarowych i ustalaniu niwelety drogi dojazdowej nr 2 oraz rzędnej chodnika przy rondzie ul. Kresowa stwierdzono, iż przy założonych poziomach występuje bardzo duża różnica wysokości w związku z czym konieczne jest rozebranie studni i pobudowanie ich na nowo z uwzględnieniem zaniwelowanych wysokości oraz przebiegu krawężników na drodze dojazdowej. Dodatkowo wykonawca prowadząc roboty w ul. Polnej natrafił na kanalizację telekomunikacyjną, której przebieg jak i rzędna posadowienia odbiegały od stanu pokazanego na mapie. W związku z powyższym zachodzi kolizja wysokościowa z projektowanym w tym miejscu chodnikiem w wyniku czego konieczna jest przebudowa przedmiotowego odcinka kanalizacji teletechnicznej. Przewidzenie potrzeby wykonania robót na wcześniejszym etapie było niemożliwe ze względu na rozbieżności usytuowania oraz rzędnych posadowienia sieci i studni zaznaczonych na mapie, ze stanem istniejącym stwierdzonym dopiero podczas prowadzonych robót. Udzielenie zamówienia innemu wykonawcy jest niemożliwe, ponieważ z przyczyn technicznych roboty dodatkowe zawarte w Protokole Konieczności muszą być prowadzone równolegle z postępem prowadzonych robót i w związku z tym nie da się ich wyodrębnić. W związku z powyższym zamówienia dodatkowego nie można oddzielić od zamówienia podstawowego a wykonanie robót dodatkowych w postaci regulacji studni teletechnicznych oraz przebudowy kanalizacji teletechnicznej warunkuje rozpoczęcie wykonania kolejnych robót związanych z wykonaniem zamówienia podstawowego oraz pozwoli na bezprzestojowe prowadzenie robót i zakończenie ich w terminie. Wartość robót dodatkowych nie przekracza 50% wartości zamówienia podstawowego i wynosi 32 777,06 zł brutto, co stanowi 0,09% wartości zamówienia podstawowego. W trakcie prowadzonych robót wystąpiła konieczność wykonania robót dodatkowych określonych w Protokole Konieczności nr 26 z dnia 25.10.2010r. Roboty dodatkowe nie były objęte zamówieniem podstawowym. W trakcie instalacji szafek oświetleniowych RO1 i RO2 ze względu na przyjęty w Kaliszu system sterowania oświetleniem ulicznym zaistniała konieczność uzupełnienia zabudowy w szafkach o przekaźniki wyboru faz PZS-05 wraz z połączeniami elektrycznymi. Bez zainstalowania wyżej wymienionych przekaźników przy przyjętym systemie sterowania w Kaliszu nie ma możliwości zapewnienie prawidłowego działania oświetlenia na Trasie Bursztynowej. Ze względu na to, iż system sterowania został przyjęty po opracowaniu dokumentacji projektowej nie było możliwości przewidzenia potrzeby instalacji wyżej wymienionych przekaźników na wcześniejszym etapie. Udzielenie zamówienia innemu wykonawcy jest niemożliwe, ponieważ z przyczyn technicznych roboty dodatkowe zawarte w Protokole Konieczności muszą być prowadzone równolegle z postępem prowadzonych robót i w związku z tym nie da się ich wyodrębnić. W związku z powyższym nie można oddzielić ich od zamówienia podstawowego a wykonanie robót dodatkowych warunkuje zakończenie robót oświetleniowych oraz rozpoczęcie kolejnych robót związanych z wykonaniem zamówienia podstawowego. Wartość robót dodatkowych nie przekracza 50% wartości zamówienia podstawowego i wynosi 3 755,16 zł brutto, co stanowi 0,01% wartości zamówienia podstawowego. W trakcie prowadzonych robót wystąpiła konieczność wykonania robót dodatkowych określonych w Protokole Konieczności nr 27 z dnia 28.10.2010r. Roboty dodatkowe nie były objęte zamówieniem podstawowym. Dotychczas posesja posiadała dwa wjazdy od strony ulicy Południowej (tj. obecnego przebiegu Trasy Bursztynowej). W związku z brakiem możliwości technicznych urządzenia wjazdu od strony ul. Południowej (ze względu na usytuowanie ekranów akustycznych oraz zatoki autobusowej) i wobec sprzeciwu właściciela posesji na urządzenie wjazdu od ulicy Koszałka Opałka, w celu zapewnienia właściwej obsługi komunikacyjnej dla przedmiotowej działki, zachodzi konieczność przyjęcia innego rozwiązania. Usytuowanie wjazdu na posesje uwzględniać musi lokalizację istniejących budynków gospodarczych i budynku mieszkalnego oraz zagospodarowanie terenu posesji. Jedynym rozwiązaniem spełniającym powyższe warunki, a także akceptowane przez właściciela posesji i projektanta to wykonanie zjazdu od strony ul. Polnej. Powyższe rozwiązanie uzyskało akceptacje Projektanta i właściciela posesji. Ponadto w trakcie realizacji budowy skrzyżowań stwierdzono konieczność wykonania dodatkowych powierzchni, umożliwiających swobodny przejazd pojazdów o większych gabarytach w celu eliminacji najeżdżania na wystające krawężniki ustawione na krawędzi jezdni bitumicznej. Autor projektu zaprojektował ronda o średnicach zgodnych z warunkami technicznymi i wytycznymi projektowania rond dla trasy typu G. Charakter i usytuowanie w układzie komunikacyjnym miasta przedmiotowego odcinka Trasy Bursztynowej powodować będzie, że będą się po niej poruszać pojazdy różnych gabarytów o zróżnicowanej możliwości pokonywania wyokrągleń łuków na skrzyżowaniach typu rondo. Elementem ułatwiającym pokonywanie takich skrzyżowań są dodatkowe powierzchnie wyokrągleń utwardzone kostką kamienną na podbudowie z betonu cementowego obramowane krawężnikiem, wystającym ponad poziom nawierzchni bitumicznej o 3-5 cm. Służą one do ułatwienia szczególnie przejazdu dla pojazdów ciężarowych. Projektant uwzględnił wykonanie wyżej wymienionych rozwiązań, natomiast po wytyczeniu trasy i skrzyżowań oraz analizy przepływu ruchu zaszła konieczność ich weryfikacji. Powyższej sytuacji nie dało się przewidzieć na etapie projektowania, przed wytyczeniem trasy w terenie. Powyższe rozwiązanie uzyskało akceptacje Projektanta. Udzielenie zamówienia innemu wykonawcy jest niemożliwe, ponieważ z przyczyn technicznych roboty dodatkowe zawarte w Protokole Konieczności muszą być prowadzone równolegle z postępem prowadzonych robót i w związku z tym nie da się ich wyodrębnić. W związku z powyższym nie można oddzielić ich od zamówienia podstawowego a wykonanie robót dodatkowych warunkuje rozpoczęcie kolejnych robót związanych z wykonaniem zamówienia podstawowego oraz pozwoli na uniknięcie przerw przy prowadzeniu robót i zakończenia ich w terminie umownym. Wartość robót dodatkowych nie przekracza 50% wartości zamówienia podstawowego i wynosi 78 232,33 zł brutto, co stanowi 0,22% wartości zamówienia podstawowego. Jak wynika z powyższego, wykonanie robót dodatkowych, o których mowa powyżej stało się konieczne na skutek sytuacji niemożliwej wcześniej do przewidzenia a wykonanie ich jest niezbędne do prawidłowego wykonania zamówienia. Zamówienia dodatkowego z przyczyn technicznych nie można oddzielić od zamówienia podstawowego. Ponadto wykonanie zamówienia podstawowego jest uzależnione od wykonania zamówienia dodatkowego Wartość zamówienia dodatkowego nie przekracza 50% wartości zamówienia podstawowego i wynosi łącznie 806.831,45 zł, co stanowi 2,32 % zamówienia podstawowego