Wynik przetargu

Adres: ul. Agrykoli, 00-460 Warszawa, woj. mazowieckie
Dane kontaktowe: email: przetargi@lazienki-krolewskie.pl
tel: 22 50 60 197, 50 60 174
fax: 22 50 60 174
Dane zamówienia
ID ogłoszenia wyniku: 16891720130 Data Udzielenia: 2013-08-26
Rodzaj zamówienia: usługi
Tryb postępowania [WR]: Zamówienia z wolnej ręki
Kody CPV
50800000-3 Różne usługi w zakresie napraw i konserwacji
Wyniki
Nazwa części Wykonawca Wartość
Konserwacja 14 obrazów z Królewskiej Kolekcji ARTIS Konserwacja Dzieł Sztuki Krystyna Borkowska
Warszawa
125 000,00
1,00
Barometr Ryzyka Nadużyć

Raport końcowy na temat potencjalnego ryzyka nadużyć dla wskazanej części wyniku postępowania przetargowego.


Kliknij we wskaźnik by poznać szczegóły

Dane ogłoszenia o wyniku:
Data udzielenia:
2013-08-26
Dotyczy cześci nr:
1
Kody CPV:
508000003
Ilość podmiotów składających się na wykonawcę:
1
Kwota oferty w PLN:
125 000,00 zł
Minimalna złożona oferta:
125 000,00 zł
Ilość złożonych ofert:
1
Ilość ofert odrzuconych przez zamawiającego:
0
Minimalna złożona oferta:
125 000,00 zł
Maksymalna złożona oferta:
125 000,00 zł
TREŚĆ OGŁOSZENIA


Warszawa: Konserwacja 14 obrazów z Królewskiej Kolekcji


Numer ogłoszenia: 168917 - 2013; data zamieszczenia: 26.08.2013

OGŁOSZENIE O UDZIELENIU ZAMÓWIENIA - Usługi


Zamieszczanie ogłoszenia:
obowiązkowe.


Ogłoszenie dotyczy:
zamówienia publicznego.


Czy zamówienie było przedmiotem ogłoszenia w Biuletynie Zamówień Publicznych:
nie.


Czy w Biuletynie Zamówień Publicznych zostało zamieszczone ogłoszenie o zmianie ogłoszenia:
nie.

SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY


I. 1) NAZWA I ADRES:
Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie, ul. Agrykoli 1, 00-460 Warszawa, woj. mazowieckie, tel. 22 50 60 197, 50 60 174, faks 22 50 60 174.


I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO:
Inny: Państwowa Instytucja Kultury.

SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA


II.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego:
Konserwacja 14 obrazów z Królewskiej Kolekcji.


II.2) Rodzaj zamówienia:
Usługi.


II.3) Określenie przedmiotu zamówienia:
Przedmiotem zamówienia jest wykonanie usługi w zakresie prac artystyczno konserwatorskich 14 obrazów wraz z ich badaniami zgodnie z opisem przedmiotu zamówienia..


II.4) Wspólny Słownik Zamówień (CPV):
50.80.00.00-3.

SEKCJA III: PROCEDURA


III.1) TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA:
Zamówienie z wolnej ręki


III.2) INFORMACJE ADMINISTRACYJNE


  • Zamówienie dotyczy projektu/programu finansowanego ze środków Unii Europejskiej:
    nie

SEKCJA IV: UDZIELENIE ZAMÓWIENIA


IV.1) DATA UDZIELENIA ZAMÓWIENIA:
29.07.2013.


IV.2) LICZBA OTRZYMANYCH OFERT:
1.


IV.3) LICZBA ODRZUCONYCH OFERT:
0.


IV.4) NAZWA I ADRES WYKONAWCY, KTÓREMU UDZIELONO ZAMÓWIENIA:

  • ARTIS Konserwacja Dzieł Sztuki Krystyna Borkowska, ul. Francuska 3a m. 1, 03-906 Warszawa, kraj/woj. mazowieckie.


IV.5) Szacunkowa wartość zamówienia
(bez VAT): 126243,00 PLN.


IV.6) INFORMACJA O CENIE WYBRANEJ OFERTY ORAZ O OFERTACH Z NAJNIŻSZĄ I NAJWYŻSZĄ CENĄ


  • Cena wybranej oferty:
    125000,00


  • Oferta z najniższą ceną:
    125000,00
    / Oferta z najwyższą ceną:
    125000,00


  • Waluta:
    PLN.

ZAŁĄCZNIK I


Uzasadnienie udzielenia zamówienia w trybie negocjacji bez ogłoszenia, zamówienia z wolnej ręki albo zapytania o cenę


  • 1. Podstawa prawna

    Postępowanie prowadzone jest w trybie zamówienie z wolnej ręki na podstawie art. 5 ust. 1a ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. - Prawo zamówień publicznych.


  • 2. Uzasadnienia wyboru trybu

    Należy podać uzasadnienie faktyczne i prawne wyboru trybu oraz wyjaśnić, dlaczego udzielenie zamówienia jest zgodne z przepisami.

    Uzasadnienia wyboru trybu. Udzielenie zamówienia w trybie zamówienia z wolnej ręki ma miejsce na podstawie Art. 66 ww. ustawy w oparciu o Art. 5 ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym w dniu wszczęcia postępowania (styczeń 2011 r.); ponadto w oparciu o Art. 67.1.c, który brzmi: Zamawiający może udzielić zamówienia z wolnej ręki, jeżeli zachodzi co najmniej jedna z następujących okoliczności: 1) dostawy, usługi lub roboty budowlane mogą być świadczone tylko przez jednego wykonawcę: c) w przypadku udzielania zamówienia w zakresie działalności twórczej lub artystycznej; O wyborze trybu zamówienia decydują niżej wymienione przesłanki: Usługi konserwacji zabytków zostały zaliczone wg klasyfikacji CPV do usług kulturalnych tj. 50800000-3 Różne usługi w zakresie napraw i konserwacji. Z rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 28.01.2010 r. w zakresie wykazu usług o charakterze priorytetowym i niepriorytetowym (Dz. U. Nr 12, poz. 68) wynika, że usługi z zakresu kultury są usługami niepriorytetowymi, a zatem takimi, do których ma zastosowanie art. 5 ww. ustawy. Z przepisu art. 5 ust. 1a pzp wynika, że zamawiający może wszcząć i prowadzić postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego np. w trybie zamówienia z wolnej ręki w oparciu o art. 66 ww. ustawy w szczególności, jeżeli zastosowanie innego trybu postępowania o udzielenie zamówienia mogłoby, skutkować m.in. poniesieniem straty w mieniu publicznym. Zamówienie dotyczy historycznego zespołu obrazów i ram, stanowiących królewską kolekcję obrazów. Nie jest to rutynowe zamówienie, ponieważ prace konserwatorskie przy tego typu zespole dzieł, stanowiących swoistą całość (królewska kolekcja obrazów) powinny być powierzone wykonawcy, który gwarantować będzie szczególne podejście do zamówienia podczas jego realizacji: traktując każdy obiekt jednostkowo i odrębnie, zgodnie z jego potrzebami konserwatorskimi, wykonawca musi mieć wzgląd, że zespół obiektów stanowi swoistą historyczną całość, spójną wartość całej kolekcji, która jest w tym przypadku wartością nadrzędna. Wykonawca, który rozpoznał cechy wspólne kolekcji gwarantuje nieprzypadkowe podejście do jej pojedynczych składowych. Ze względu na to, że królewska kolekcja obrazów i ram stanowi swoistą historyczną całość wskazane jest, żeby prace konserwatorskie przy kolekcji prowadził stały zespół konserwatorski, co daje gwarancję jednorodnego odbioru artystycznego całemu zbiorowi obrazów pozostających w dyspozycji Zamawiającego. Powierzenie Zamówienia innemu wykonawcy może skutkować inną techniką przeprowadzenia konserwacji, a tym samym różnym odbiorem estetycznym fragmentów w przyszłości. Należy dodać, że w przypadku królewskiej kolekcji obrazów Stanisława Augusta Zamówienie dotyczy nie tylko przeprowadzenia standardowych prac konserwatorskich, ale także rozpoznania, zachowania i pełnego zabezpieczenia w obiektach wszelkich śladów historycznych, dotyczących zespołu obrazów, co gwarantować może jedynie wykonawca posiadający doświadczenie w prowadzeniu prac przy historycznych kolekcjach. Ponadto nie jest możliwe opracowanie wyczerpującego ,pełnego opisu przedmiotu zamówienia uwzględniającego trudną do rozpoznania substancję zabytków. Skutkuje to wskazaniem ramowych norm postepowania konserwatorskiego, które musi być na bieżąco uściślane w toku realizacji zadania. Jedynie osobiste zdolności twórcy w połączeniu z fachową wiedzą gwarantują spełnienie najwyższych wymogów jakości. Usługa konserwacji cennych obrazów z kolekcji królewskiej Stanisława Augusta jest usługą w całości twórczą i artystyczną. Przy jej realizacji ogromne znaczenie ma wiedza i doświadczenie wykonawcy w zakresie konserwacji XVII i XVIII / XIX wiecznych obrazów sztalugowych i najwyższej klasy dzieł malarstwa europejskiego. Udzielenie zamówienia sprawdzonemu wykonawcy daje pewność i gwarancję że przeprowadzona konserwacja kolekcji przyniesie oczekiwany efekt w postaci zabezpieczenia bardzo cennych dzieł sztuki stanowiących własność Skarbu Państwa. Powierzenie konserwacji wykonawcy w trybie przetargu w tak specyficznych pracach jak konserwacja kolekcji , mogłoby doprowadzić w przypadku błędu do trwałego uszkodzenia lub wręcz zniszczenia wartości zabytkowych obiektów, co przyniosłoby szkodę trudną do oszacowania z uwagi na walory artystyczne przedmiotu konserwacji, ale też wymierną szkodę materialną w mieniu publicznym. Zgodnie z brzmieniem art. 5 ust. 1a wystarcza sama tylko możliwość, a nie pewność wystąpienia takiej straty. W takiej też sytuacji nie byłoby dla Skarbu Państwa możliwe wyegzekwowanie odszkodowania czy kwoty zabezpieczenia należytego wykonania umowy, która nie zrekompensuje poniesionej straty, gdyż dzieła te są bezcenne dla kultury narodowej. W przypadku wykonania usługi prac artystyczno-konserwatorskich (zakres działalności twórczej lub artystycznej, patrz Art.67.1.1.c.) bezcennych obiektów znajdujących się w inwentarzu Muzeum Łazienki Królewskie z kolekcji królewskiej Stanisława Augusta, posiadających ogromną wartość materialną oraz niematerialną, stanowiących grupę obiektów zabytkowych znajdujących się w polskich zbiorach muzealnych, wymagane jest szczególne zaufanie do wykonawców, którzy będą prowadzili prace konserwatorskie. W związku z powyższym uzasadnionym jest powierzenie przedmiotowej konserwacji wykonawcy sprawdzonemu, z doświadczeniem w wykonywaniu tego typu zadania, dającemu gwarancję fachowego wykonania przedmiotu zamówienia. Ważnym argumentem jest fakt ,że wykonawca realizował już takie zamówienia na rzecz m.in. Zamku Królewskiego w Warszawie (konserwacja obrazów XVII i XVIII w.), a także Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie. Pozwoli to uniknąć pojawienia się ewentualnych szkód. Należy dodać, że zamówienie dotyczy przeprowadzenia jednoczesnej konserwacji dużej ilości obiektów w ostrych rygorach czasowych w związku z faktem ,że wszystkie obrazy pochodzą z ekspozycji muzealnej stanowiąc ważny element wyposażenia Pałacu na Wyspie Czas zdjęcia ich z ekspozycji jest zatem bardzo ograniczony. Fakt ten a także kryterium cech charakterystycznych związanych z budowa technologiczną i warsztatem twórcy jest przyczyną konieczności prowadzenia realizacji w dwóch odrębnych grupach i przez dwóch wyspecjalizowanych wykonawców. Wykonawcy pierwszemu, znanemu miedzy innymi z usług wykonanych dla Muzeum Pałac w Wilanowie oraz Muzeum Fryderyka Chopina w Warszawie, dotyczących konserwacji zespołu obrazów malarstwa sztalugowego. Dodatkowym elementem potwierdzającym zasadność wyboru jest fakt ,że prace te były realizowane w specjalnie na ten cel utworzonej i wyposażonej przez wykonawcę mobilnej pracowni konserwatorskiej, utworzonej na terenie muzeum. Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie planuje wykonanie zadań konserwacji malarstwa w podobnym trybie (tj. outsoursing przy założeniu konieczności organizacji pracowni w udostępnionej przestrzeni). Odrębną grupę malarstwa ze zbiorów Kolekcji Królewskiej Stanisława Augusta stanowią obrazy malowane na podłożu drewnianym a także miniatury wymagające stabilizowanych warunków klimatycznych w toku prac. W takim przypadku istotnym argumentem potwierdzającym właściwy wybór wykonawcy jest wykazane przez niego zaplecze techniczne. Wykonawca drugi, posiadający w dorobku zawodowym usługi konserwatorskie w zakresie konserwacji kolekcji, XVII i XVIII wiecznych obrazów sztalugowych w tym na podłożach drewnianych ze zbiorów Zamku Królewskiego w Warszawie, dysponuje pracownią spełniającą zakładane wymagania. Jak już wielokrotnie wskazywano, w przypadku historycznych kolekcji muzealnych podstawowe znaczenie ma pewność zachowania wysokiego poziomu bezpieczeństwa prac. Wskazani wykonawcy są ekspertami w dziedzinie konserwacji dzieł sztuki europejskiej najwyższej klasy: XVII i XVIII-wiecznych obrazów sztalugowych i ram. Wykonawca, który z powodzeniem pracował przy analogicznych zestawach malarstwa (kolekcja jako całość) może gwarantować prawidłowe rozpoznanie pojawiających się w trakcie prac problemów i odkryć . Obiekty ze względu na ich burzliwą historię są na ogół niejednoznaczne, skomplikowane i trudne. Wskazanie doświadczonego i sprawdzonego w analogicznych zamówieniach wykonawcy (kolekcje rezydencji królewskich) daje gwarancję prawidłowej realizacji zamówienia. Ze względu na specyfikę usługi konserwacja dzieł sztuki, dotyczącą skomplikowanego i delikatnego obszaru ochrony dziedzictwa kulturowego, zagrożonego nieodtwarzalną utratą, Ustawodawca umożliwia zastosowanie trybu zamówienia innego, niż przetargowe, ponieważ powierzenie zamówienia wykonawcy wyłonionemu w oparciu o kryteria przede wszystkim czysto ekonomiczne, w tak specyficznych pracach konserwatorskich, dotyczących najcenniejszych obiektów dziedzictwa narodowego, mogłoby doprowadzić do trwałego uszkodzenia lub wręcz zniszczenia przedmiotu zamówienia, co przyniosłoby szkodę trudną do oszacowania z uwagi na jego walory artystyczne i historyczne, ale też wymierną szkodę materialną w mieniu publicznym. Jeszcze raz należy podkreślić, że utrata w obszarze dziedzictwa kulturowego (w przeciwieństwie do różnych dziedzin gospodarki) jest utratą w żaden sposób nieodwracalną. Zgodnie z brzmieniem Art. 5 ust. 1 a. o zastosowaniu innego trybu, niż przetargowy wystarcza sama tylko możliwość, a nie pewność wystąpienia takiej straty. W takiej też sytuacji nie byłoby dla Skarbu Państwa możliwe wyegzekwowanie odszkodowania, czy kwoty zabezpieczenia należytego wykonania umowy, która nie zrekompensuje poniesionej szkody, gdyż dzieła te są bezcenne dla kultury narodowej i są nieodtwarzalne - ich wyliczona wartość materialna nie rekompensuje nieodwracalnych strat.