Wynik przetargu

Adres: ul. Jana Pawła II 68, 95-200 Pabianice, woj. łódzkie
Dane kontaktowe: email: zamowienia@pcmnzoz.pl
tel: 42 22 53 500
fax: 42 21 49 299
Dane zamówienia
ID ogłoszenia wyniku: 16729420130 Data Udzielenia: 2013-04-26
Rodzaj zamówienia: usługi
Tryb postępowania [WR]: Zamówienia z wolnej ręki
Kody CPV
79100000-5 Usługi prawnicze
Wyniki
Nazwa części Wykonawca Wartość
Obsługa prawna Kancelaria Radców Prawnych Jakubowska-Banaszak, Ostojski i Partnerzy Spółka Partnerska
Poznań
442 800,00
0,67
Barometr Ryzyka Nadużyć

Raport końcowy na temat potencjalnego ryzyka nadużyć dla wskazanej części wyniku postępowania przetargowego.


Kliknij we wskaźnik by poznać szczegóły

Dane ogłoszenia o wyniku:
Data udzielenia:
2013-04-26
Dotyczy cześci nr:
1
Kody CPV:
791000005
Ilość podmiotów składających się na wykonawcę:
1
Kwota oferty w PLN:
442 800,00 zł
Minimalna złożona oferta:
442 800,00 zł
Ilość złożonych ofert:
1
Ilość ofert odrzuconych przez zamawiającego:
0
Minimalna złożona oferta:
442 800,00 zł
Maksymalna złożona oferta:
442 800,00 zł
TREŚĆ OGŁOSZENIA


Pabianice: Obsługa prawna


Numer ogłoszenia: 167294 - 2013; data zamieszczenia: 26.04.2013

OGŁOSZENIE O UDZIELENIU ZAMÓWIENIA - Usługi


Zamieszczanie ogłoszenia:
obowiązkowe.


Ogłoszenie dotyczy:
zamówienia publicznego.


Czy zamówienie było przedmiotem ogłoszenia w Biuletynie Zamówień Publicznych:
nie.


Czy w Biuletynie Zamówień Publicznych zostało zamieszczone ogłoszenie o zmianie ogłoszenia:
nie.

SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY


I. 1) NAZWA I ADRES:
Pabianickie Centrum Medyczne Sp. z o.o., ul. Jana Pawła II 68, 95-200 Pabianice, woj. łódzkie, tel. 42 22 53 500, faks 42 21 49 299.


I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO:
Inny: Spółka z o. o..

SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA


II.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego:
Obsługa prawna.


II.2) Rodzaj zamówienia:
Usługi.


II.3) Określenie przedmiotu zamówienia:
Obsługa prawna w zakresie zastępstwa procesowego oraz doradztwa w zakresie zastępstwa procesowego oraz dodatkowo pomocy prawnej w pozostałym zakresie spraw dotyczących działalności PCM Sp. z o.o..


II.4) Wspólny Słownik Zamówień (CPV):
79.10.00.00-5.

SEKCJA III: PROCEDURA


III.1) TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA:
Zamówienie z wolnej ręki


III.2) INFORMACJE ADMINISTRACYJNE


  • Zamówienie dotyczy projektu/programu finansowanego ze środków Unii Europejskiej:
    nie

SEKCJA IV: UDZIELENIE ZAMÓWIENIA


IV.1) DATA UDZIELENIA ZAMÓWIENIA:
01.10.2012.


IV.2) LICZBA OTRZYMANYCH OFERT:
1.


IV.3) LICZBA ODRZUCONYCH OFERT:
0.


IV.4) NAZWA I ADRES WYKONAWCY, KTÓREMU UDZIELONO ZAMÓWIENIA:

  • Kancelaria Radców Prawnych Jakubowska-Banaszak, Ostojski i Partnerzy Spółka Partnerska, ul. Roosevelta 6/7, 60-829 Poznań, kraj/woj. wielkopolskie.


IV.5) Szacunkowa wartość zamówienia
(bez VAT): 360000,00 PLN.


IV.6) INFORMACJA O CENIE WYBRANEJ OFERTY ORAZ O OFERTACH Z NAJNIŻSZĄ I NAJWYŻSZĄ CENĄ


  • Cena wybranej oferty:
    442800,00


  • Oferta z najniższą ceną:
    442800,00
    / Oferta z najwyższą ceną:
    442800,00


  • Waluta:
    PLN.

ZAŁĄCZNIK I


Uzasadnienie udzielenia zamówienia w trybie negocjacji bez ogłoszenia, zamówienia z wolnej ręki albo zapytania o cenę


  • 1. Podstawa prawna

    Postępowanie prowadzone jest w trybie zamówienie z wolnej ręki na podstawie art. 5 ust. 1a, art. 5 ust. 1b ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. - Prawo zamówień publicznych.


  • 2. Uzasadnienia wyboru trybu

    Należy podać uzasadnienie faktyczne i prawne wyboru trybu oraz wyjaśnić, dlaczego udzielenie zamówienia jest zgodne z przepisami.

    Postępowanie prowadzone w trybie zamówienia z wolnej ręki na podstawie przepisu art. 5 ust. 1a, art. 5 ust. 1b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 roku Prawo zamówień publicznych (dalej: ustawy pzp). Usługi prawnicze, na mocy rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 28 stycznia 2010 roku (Dz.U. Nr 12, poz. 68) zostały zaliczone do grupy usług o charakterze niepriorytetowym. Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1a ustawy pzp, w przypadku zamówień, o których mowa w ust. 1 (zamówień, których przedmiotem są usługi niepriorytetowe), zamawiający może wszcząć postępowanie w trybie negocjacji bez ogłoszenia lub w trybie zamówienia z wolnej ręki także w innych uzasadnionych przypadkach niż określone odpowiednio w art. 62 ust. 1 lub art. 67 ust. 1, w szczególności jeżeli zastosowanie innego trybu mogłoby skutkować co najmniej jedną z następujących okoliczności: 1)naruszeniem zasad celowego, oszczędnego i efektywnego dokonywania wydatków; 2)naruszeniem zasad dokonywania wydatków w wysokości i w terminach wynikających z wcześniej zaciągniętych zobowiązań; 3)poniesieniem straty w mieniu publicznym; 4)uniemożliwieniem terminowej realizacji zadań. Analiza przepisu prowadzi do wniosku, że zamawiający może udzielić zamówienia w trybie z wolnej ręki w przypadkach uzasadnionych, którymi są nie tylko sytuacje wynikające wprost z przepisu; ocena zasadności należy więc do zamawiającego, pomimo tego jednak nie powinna wynikać z czysto subiektywnych przekonań. Z kolei z przepisu art. 5 ust. 1b ustawy pzp wynika jednoznacznie, że do usług prawniczych polegających na wykonywaniu zastępstwa procesowego przed sądami, trybunałami lub innymi organami orzekającymi lub doradztwie prawnym w zakresie zastępstwa procesowego, nie stosuje się przepisów ustawy dotyczących przesłanek wyboru trybu zamówienia z wolnej ręki, co zgodnie z formułowanym w piśmiennictwie poglądem oznacza możliwość zastosowania tego trybu zgodnie z wyborem zamawiającego, bez konieczności wykazywania, zarówno przesłanek określonych odpowiednio w przepisie art. 67 ust. 1, jak też szczegółowego uzasadnienia dla zastosowania takiego trybu na mocy przepisu art. 5 ust. 1a ustawy pzp. W postępowaniu usługi prawnicze polegające na wykonywaniu zastępstwa procesowego przed sądami, trybunałami i innymi organami orzekającymi, stanowią istotny (znaczny) przedmiotowo składnik. Wykonawca reprezentuje obecnie Zamawiającego w wielu postępowaniach sądowych, w tym związanych z roszczeniami wynikającymi z działalności medycznej (skomplikowanych pod względem proceduralnym). W dotychczasowym okresie współpracy Wykonawca w sposób należyty wywiązywał się z powierzonych zadań, wykonywał je rzetelnie, z dużym zaangażowaniem, wykazując się przygotowaniem merytorycznym w zakresie działalności prowadzonej przez Zamawiającego. Powyższe uzasadnia powierzenie temu podmiotowi kontynuowania spraw już wszczętych oraz prowadzenie spraw w przyszłości. W odniesieniu do pozostałych usług prawniczych, polegających na udzielaniu pomocy prawnej, w zakresie wskazanym przez Zamawiającego, podstawą udzielenia zamówienia w trybie z wolnej ręki jest przepis art. 5 ust. 1a ustawy pzp. W szczególności zamawiający uznał, że zastosowanie trybu innego niż z wolnej ręki mogłoby skutkować naruszeniem zasad celowego, oszczędnego i efektywnego dokonywania wydatków, a także doprowadzić do nieterminowej realizacji zadań. Powierzenie świadczenia usług prawniczych jednemu wykonawcy pozwala niewątpliwie obniżyć koszty obsługi prawnej; Zamawiający w dotychczas prowadzonej działalności korzystał z kilku pełnomocników, co generowało większe koszty, niż konieczne do poniesienia w przypadku obecnego wyboru jednego Wykonawcy. Ponadto realizowanie zastępstwa procesowego przez jednego Wykonawcę, a pozostałej obsługi prawnej przez innego Wykonawcę, prowadzi do nieuzasadnionego obciążania pracą pozostałych pracowników Zamawiającego. Dokumentacja przygotowywana przez pracowników dla potrzeb wydania opinii prawnej, w dalszym czasie może zostać wykorzystana w sporze sądowym; brak należytej współpracy pomiędzy dwoma podmiotami świadczącymi usługi prawnicze (co przy znacznej ilości spraw sądowych i innych zagadnień związanych z prowadzoną przez Zamawiającego działalnością, jest w zasadzie nieuniknione) będzie powodować, że dokumentacja może być przygotowywana co najmniej dwukrotnie, a to z kolei powoduje nieuzasadnione zwiększenie kosztów (nie tylko kosztów pracy pracowników np. w godzinach nadliczbowych, ale również kosztów materiałów administracyjnych). Ponadto prowadzenie zastępstwa procesowego i doradztwa oraz pomocy prawnej w pozostałym zakresie przez dwóch prawników może prowadzić do dalszych negatywnych konsekwencji, w tym konsekwencji finansowych. Na etapie pomocy prawnej sprawą zajmuje się bowiem jeden prawnik, poświęcając na to określony czas (za który płaci nota bene zamawiający), a następnie na etapie zastępstwa procesowego drugi prawnik, który poświęci czas na zaznajamianie się ze sprawą a następnie na przygotowanie się do procesu; świadczenie kompleksowej pomocy przez jednego prawnika pozwala zaoszczędzić czas poświęcany globalnie danej sprawie, a to powoduje ograniczanie kosztów po stronie zamawiającego (zamawiający ma również świadomość problemów na etapie procesowym, wynikających z zastosowania niekorzystnej koncepcji na etapie bieżącej pomocy prawnej). Z tych względów wykonywanie wszelkich usług prawniczych przez jeden podmiot jest korzystniejsze i uzasadnione. Wykonawca posiada przygotowanie merytoryczne do udzielania pomocy prawnej dla podmiotu świadczącego usługi medyczne, zespół osób z doświadczeniem zarówno w bieżącej obsłudze jak i prowadzeniem spraw sądowych związanych z działalnością medyczną (w tym z roszczeniami odszkodowawczymi), sprawami pracowniczymi. Zamawiający prowadzi działalność medyczną od dnia 01 listopada 2009 roku, kiedy to wstąpił w prawa i obowiązki po Samodzielnym Publicznym Zakładzie Opieki Zdrowotnej w Pabianicach. Przejęcie pracowników (ok. 800 osób) nastąpiło na podstawie przepisu art. 23prim kp, Zamawiający przejął do realizacji w zasadzie wszelkie zadania poprzednika, realizację umów z podmiotami gospodarczymi, a obecnie swoją wewnętrzną działalność opiera w znacznej mierze na przepisach wewnętrznych wprowadzonych w okresie funkcjonowania SPZOZ w Pabianicach. Dodatkowo jednostka samorządu terytorialnego (Gmina Miejska Pabianice), która utworzyła PCM Sp. z o.o. i do chwili obecnej jest jedynym udziałowcem, uczestniczyła w Programie -Wsparcie jednostek samorządu terytorialnego w działaniach stabilizujących system ochrony zdrowia- zwanym Planem B, uzyskując znaczne środki finansowe na spłatę przejętych po SPZOZ w Pabianicach zobowiązań. Program Ministerstwa Zdrowia nadkłada zarówno na Gminę Miejską Pabianice jak i PCM Sp. z o.o. określone obowiązki dotyczące strony przedmiotowej prowadzenia działalności medycznej, jak strony finansowej. Wykonawca świadczył pomoc prawną na rzecz SPZOZ w Pabianicach, dzięki czemu posiada znaczną wiedzę w zakresie działalności kontynuowanej obecnie przez Zamawiającego. Powyższe niewątpliwie ułatwi i przyśpieszy realizację zadań na rzecz Zamawiającego, co z kolei pozwoli ograniczyć znacznie globalne koszty obsługi prawnej. Przy tak znacznej ilości spraw sądowych oraz pozostałych spraw z zakresu bieżącej obsługi prawnej, zastosowanie innego trybu udzielenia zamówienia mogłoby doprowadzić do negatywnych konsekwencji w postaci uchybień procesowych, czy też znacznych opóźnień w realizacji pozostałych spraw. Zamawiający wskazuje ponadto za zaufanie łączące go z Wykonawcą, co jest niezwykle istotnym elementem we wzajemnej współpracy. Tryb zamówienia z wolnej ręki jest mniej kosztowny od innych trybów; jego zastosowanie pozwala w najkrótszym czasie uzyskać zabezpieczenie prawne prowadzonej działalności, co przy tak wielu sprawach z zakresu wielu dziedzin prawa, jest elementem niezwykle istotnym dla Zamawiającego. Zamawiający realizuje więc zasadę oszczędnego dokonywania wydatków. Wykonawca jest współtwórcą wielu koncepcji reform w przedsiębiorstwie Zamawiającego, co również uzasadnia korzystanie z jego pomocy w przyszłości kiedy reformy będą kontynuowane. Połączenie w niniejszym postępowaniu usług prawniczych polegających na wykonywaniu zastępstwa procesowego przed sądami, trybunałami lub innymi organami orzekającymi lub doradztwie prawnym w zakresie zastępstwa procesowego z innymi usługami prawniczymi jest racjonalne, z uwagi na celowość zapewnienia kompleksowej obsługi prawnej wynikającej ze specyfiki spraw i problemów prawnych związanych z działalnością Zamawiającego, a zatem dopuszczalne z punktu widzenia przepisu art. 5 ust. 3 pzp. Świadczenie kompleksowych usług prawniczych umożliwia szybsze i dogłębne pod względem merytorycznym rozwiązywanie spraw, co niewątpliwie decyduje o racjonalności wydatkowania środków. Wybór innego podmiotu świadczącego usługi prawnicze na rzecz Zamawiającego, spowodowałby konieczność wielomiesięcznych przygotowań i wprowadzania nowego wykonawcy w tematykę spraw prowadzonych i planowanych. Powyższe z kolei mogłoby doprowadzić do nieuzasadnionego przedłużenia postępowań i utrudnień w realizacji zadań przez Zamawiającego. Powierzenie świadczenia usług prawniczych Wykonawcy wybranemu znacznie zmniejsza ryzyko wystąpienia błędów, mogących skutkować utratą środków publicznych, z drugiej strony umożliwia terminowe wykonanie zadań. Wdrożenie nowego Wykonawcy wiązałoby się z koniecznością poświęcenia przez pozostałych pracowników Zamawiającego więcej czasu na wprowadzenie w problematykę spraw, kosztem realizacji innych spraw.