Wynik przetargu

Adres: Powstańców Śląskich 186, 53-139 Wrocław, woj. dolnośląskie
Dane kontaktowe: email: zamowienia.wroclaw@gddkia.gov.pl
tel: +48713347300
fax: +48713347363
Dane zamówienia
ID ogłoszenia wyniku: 16056820110 Data Udzielenia: 2011-06-16
Rodzaj zamówienia: roboty budowlane
Tryb postępowania [WR]: Zamówienia z wolnej ręki
Kody CPV
45233100-0 Roboty w zakresie budowy autostrad, dróg
Wyniki
Nazwa części Wykonawca Wartość
Wykonanie dodatkowych robót w ramach realizacji zadania inwestycyjnego pn. Zaprojektowanie i zbudowanie Autostradowej Obwodnicy Wrocławia, Część 2 zamówienia: Autostrada A8 na odcinku od km 13+500,00 do km 18+174,00 i od km 19+960,00 do km 28+368,75 Strabag Sp. z o.o.
Pruszków
856 181,00
1,00
Barometr Ryzyka Nadużyć

Raport końcowy na temat potencjalnego ryzyka nadużyć dla wskazanej części wyniku postępowania przetargowego.


Kliknij we wskaźnik by poznać szczegóły

Dane ogłoszenia o wyniku:
Data udzielenia:
2011-06-16
Dotyczy cześci nr:
1
Kody CPV:
452331000
Ilość podmiotów składających się na wykonawcę:
4
Kwota oferty w PLN:
3 424 726,00 zł
Minimalna złożona oferta:
3 424 726,00 zł
Ilość złożonych ofert:
1
Ilość ofert odrzuconych przez zamawiającego:
0
Minimalna złożona oferta:
3 424 726,00 zł
Maksymalna złożona oferta:
3 424 726,00 zł
TREŚĆ OGŁOSZENIA


Wrocław: Wykonanie dodatkowych robót w ramach realizacji zadania inwestycyjnego pn. Zaprojektowanie i zbudowanie Autostradowej Obwodnicy Wrocławia, Część 2 zamówienia: Autostrada A8 na odcinku od km 13+500,00 do km 18+174,00 i od km 19+960,00 do km 28+368,75, odcinek drogi ekspresowej S8 od km 0+00,00 do km 00+500 w węźle Pawłowice oraz łącznik Długołęka od km 0+575,00 do km 6+235,85.


Numer ogłoszenia: 160568 - 2011; data zamieszczenia: 16.06.2011

OGŁOSZENIE O UDZIELENIU ZAMÓWIENIA - Roboty budowlane


Zamieszczanie ogłoszenia:
obowiązkowe.


Ogłoszenie dotyczy:
zamówienia publicznego.


Czy zamówienie było przedmiotem ogłoszenia w Biuletynie Zamówień Publicznych:
nie.


Czy w Biuletynie Zamówień Publicznych zostało zamieszczone ogłoszenie o zmianie ogłoszenia:
nie.

SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY


I. 1) NAZWA I ADRES:
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział we Wrocławiu, ul. Powstańców Śląskich 186, 53-139 Wrocław, woj. dolnośląskie, tel. 071 3347370, faks 071 334 73 63, 367 17 69.


I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO:
Administracja rządowa centralna.

SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA


II.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego:
Wykonanie dodatkowych robót w ramach realizacji zadania inwestycyjnego pn. Zaprojektowanie i zbudowanie Autostradowej Obwodnicy Wrocławia, Część 2 zamówienia: Autostrada A8 na odcinku od km 13+500,00 do km 18+174,00 i od km 19+960,00 do km 28+368,75, odcinek drogi ekspresowej S8 od km 0+00,00 do km 00+500 w węźle Pawłowice oraz łącznik Długołęka od km 0+575,00 do km 6+235,85..


II.2) Rodzaj zamówienia:
Roboty budowlane.


II.3) Określenie przedmiotu zamówienia:
Wykonanie dodatkowych robót w ramach realizacji zadania inwestycyjnego pn. Zaprojektowanie i zbudowanie Autostradowej Obwodnicy Wrocławia, Część 2 zamówienia: Autostrada A8 na odcinku od km 13+500,00 do km 18+174,00 i od km 19+960,00 do km 28+368,75, odcinek drogi ekspresowej S8 od km 0+00,00 do km 00+500 w węźle Pawłowice oraz łącznik Długołęka od km 0+575,00 do km 6+235,85, polegających na: Zadanie 1 - budowie sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniach łącznika Długołęka z ulicą Okulickiego oraz z drogą gminną Pawłowice - Ramiszów; Zadanie 2 - zmianie systemu przesyłu danych z GPRS na światłowodowy..


II.4) Wspólny Słownik Zamówień (CPV):
45.23.31.00-0.

SEKCJA III: PROCEDURA


III.1) TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA:
Zamówienie z wolnej ręki


III.2) INFORMACJE ADMINISTRACYJNE


  • Zamówienie dotyczy projektu/programu finansowanego ze środków Unii Europejskiej:
    nie

SEKCJA IV: UDZIELENIE ZAMÓWIENIA


IV.1) DATA UDZIELENIA ZAMÓWIENIA:
03.06.2011.


IV.2) LICZBA OTRZYMANYCH OFERT:
1.


IV.3) LICZBA ODRZUCONYCH OFERT:
0.


IV.4) NAZWA I ADRES WYKONAWCY, KTÓREMU UDZIELONO ZAMÓWIENIA:

  • Strabag Sp. z o.o., ul. Parzniewska 10, 05-800 Pruszków, kraj/woj. mazowieckie.
  • Heilit Woerner Budowlana Sp. z o.o., Wysoka ul. Lipowa 5 A, 52-200 Wrocław, kraj/woj. dolnośląskie.
  • DYWIDAG Bau GmbH, Klausenburger Strasse 9, Monachium, kraj/woj. Niemcy.
  • MOSTOSTAL Warszawa S.A., ul. Konstruktorska 11a, 02-673 Warszawa, kraj/woj. mazowieckie.


IV.5) Szacunkowa wartość zamówienia
(bez VAT): 2747133,08 PLN.


IV.6) INFORMACJA O CENIE WYBRANEJ OFERTY ORAZ O OFERTACH Z NAJNIŻSZĄ I NAJWYŻSZĄ CENĄ


  • Cena wybranej oferty:
    3424726,46


  • Oferta z najniższą ceną:
    3424726,46
    / Oferta z najwyższą ceną:
    3424726,46


  • Waluta:
    PLN.

ZAŁĄCZNIK I


Uzasadnienie udzielenia zamówienia w trybie negocjacji bez ogłoszenia, zamówienia z wolnej ręki albo zapytania o cenę


  • 1. Podstawa prawna

    Postępowanie prowadzone jest w trybie zamówienie z wolnej ręki na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. - Prawo zamówień publicznych.


  • 2. Uzasadnienia wyboru trybu

    Należy podać uzasadnienie faktyczne i prawne wyboru trybu oraz wyjaśnić, dlaczego udzielenie zamówienia jest zgodne z przepisami.

    W wyniku rozstrzygniętego przetargu ograniczonego pn. - Zaprojektowanie i zbudowanie autostradowej obwodnicy Wrocławia, GDDKiA Oddział Wrocław zawarł z wyżej opisanym konsorcjum wykonawców w dniu 22 października 2008 r. umowę na realizację przedmiotowego zadania dla części 2. Postanowienia Umowy zobowiązują Wykonawcę do opracowania na podstawie otrzymanego od Zamawiającego Programu Funkcjonalno - Użytkowego (którego częścią był Projekt Budowlany), projektu wykonawczego i realizację na jego podstawie robót budowlanych. Strony ustaliły w umowie, iż obowiązującą formą rozliczania jest wynagrodzenie kosztorysowe. W przetargu Wykonawcy wyceniali zakres robót wskazany w przekazanym przez Zamawiającego przedmiarze robót. Zadanie 1 Budowa sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniach łącznika Długołęka z ulicą Okulickiego oraz z drogą gminną Pawłowice - Ramiszów Łącznik Długołęka, łączący drogę krajową nr 8 z Autostradową Obwodnicą Wrocławia, krzyżuje się między innymi z ulicami Okulickiego oraz z drogą gminną Pawłowice - Ramiszów. Łącznik ten nie jest autostradą i występują na nim skrzyżowania z drogami poprzecznymi w jednym poziomie. Zadaniem Łącznika Długołęka jest przeniesienie ruchu z AOW w kierunku Warszawy, do czasu wybudowania drogi ekspresowej S-8, łączącej Wrocław z Warszawą (początek drogi S-8 w kierunku Warszawy przypada od Węzła Pawłowice). Dokumentacja projektowa przekazana wykonawcy na etapie przetargu nie przewiduje wykonania w ww. lokalizacjach sygnalizacji świetlnej. Przyjęcie pierwotnych założeń (brak sygnalizacji na ww. skrzyżowaniach), poprzedzało wykonanie na etapie opracowywania projektu budowlanego prognozy ruchu, której rezultatem jest raport z czerwca 2006 r. pn.: Prognoza ruchu dla Autostradowej Obwodnicy Wrocławia uwzględniająca wpływ nowych generatorów ruchu. Prognoza przedstawia natężenie ruchu w wariantach autostrady - płatnej oraz bezpłatnej, a także uwzględnia budowę dróg ekspresowych S-5 oraz S-8. Na podstawie prognozy projektant opracował projekt docelowej organizacji ruchu, która nie przewiduje wykonania w przedmiotowych lokalizacjach sygnalizacji świetlnej. Docelowa organizacja ruchu została zatwierdzona przez organ zarządzający ruchem i posiada wszystkie niezbędne uzgodnienia, w tym Policji i organu zarządzającego ruchem. Prognoza ruchu zakłada w wariancie uwzględniającym największe natężenie ruchu przejazd w 2010 r. 13 878 pojazdów na dobę. Prognoza przewiduje początkowo wzrost ruchu pojazdów w 2015 do 16 643 pojazdów na dobę, a następnie w 2025 r. zmniejszenie natężenia ruchu do 12 313 pojazdów na dobę. Założenia jakimi kierował się autor opracowania uwzględniały budowę dróg ekspresowych S5 i S8. Wielokryterialna analiza punktowa, kwantyfikująca w miarodajny sposób potrzebę budowy nowych instalacji sygnalizacyjnych, nie wskazywała na etapie opracowania dokumentacji projektowej, na potrzebę projektowania w tych obszarach sygnalizacji świetlnej. Prowadzone przez zamawiającego badania natężenia ruchu na drogach, będących w zarządzie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, wskazują na znaczny wzrost natężenia ruchu. Badania prowadzone są w okresach cyklicznych co 5 lat. W okresie od 2000 r. do 2010 r. obserwowany jest blisko dwukrotny wzrost natężenia ruchu - 2000 r. - 18 682 pojazdów - 2010 - 32 034 pojazdów. Dysponując powyższymi danymi zamawiający, uwzględniając założenia wyjściowe Raportu Politechniki, szacuje (tylko w oparciu o te dane), iż na budowanym łączniku Długołęka - Pawłowice ruch wzrośnie w porównaniu do prognozy o 18 %. Poza powyższymi danymi (dane o rzeczywistym natężeniu ruchu), dodatkowymi czynnikami które będą powodowały dalszy wzrost natężenia ruchu na AOW, a które nie były znane na etapie zawierania umowy to: przyspieszona, w związku z organizacją Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej EURO 2012, przebudowa układu komunikacyjnego w mieście, w sposób który preferuje wyprowadzenie ruchu na AOW, przyspieszona budowa Wschodniej Obwodnicy Wrocławia, w szczególności jej etap stanowiący przedłużenie ciągu łącznika Długołęka w kierunku południowym - co oznacza bliską perspektywę spinania pierścienia dróg o przebiegu obwodnicowym, wokół Wrocławia, a w konsekwencji wzrost, zamiast pierwotnie zakładanego spadku, natężeń ruchu na Łączniku Długołęka, pomimo uruchomienia trasy S8, rozbudowa osiedli mieszkaniowych w okolicach Łącznika Długołęka, generująca ruch na drogach przecinających Łącznik Długołęka, potwierdzany przez Gminę Długołęka wzmożony rozwój zagospodarowania terenów w rejonie ciągów DK 8 . Wzrost rzeczywistego natężenia ruchu oraz dalsza prognoza wzrostu, skutkuje koniecznością zmiany rozwiązań w zakresie organizacji ruchu na skrzyżowaniach Łącznika Długołęka z drogami go przecinającymi (skrzyżowania jednopoziomowe). Konieczna, dla bezpiecznego przebiegu ruchu, staje się kontrola ruchu z wykorzystaniem sygnalizacji świetlnej na tych skrzyżowaniach. Wykonanie dodatkowego zakresu robót: 1. nie jest objęte przedmiotem zamówienia podstawowego, 2. nie przekracza 50 % wartości realizowanej inwestycji, 3. jest niezbędne do prawidłowego wykonania zadania - wykonanie ww. robót jest niezbędne dla zapewnienia realizacji zadania w sposób zapewniający bezpieczeństwo użytkowników dróg oraz zarządzanie ruchem w sposób zapewniający jego maksymalną optymalizację, uwzględniającą natężenie ruchu na łączniku oraz drogach go przecinających, 4. nie można było przewidzieć - na etapie opracowywania dokumentacji projektowej wykonana została prognoza ruchu dla AOW. Na jej podstawie został opracowany projekt docelowej organizacji ruchu, przewidujący wykonanie sygnalizacji świetlnej jedynie na włączeniu ruchu z AOW do ciągu ulic Kosmonautów - Lotnicza oraz na skrzyżowaniu Łącznika Długołęka z drogą krajową nr 8. Jak wskazano powyżej, wykonana przez projektanta wielokryterialna analiza punktowa, kwantyfikująca w miarodajny sposób potrzebę budowy nowych instalacji sygnalizacyjnych, nie wskazywała na etapie opracowania dokumentacji projektowej, opierając się na danych zawartych w prognozie, na potrzebę projektowania w tych obszarach sygnalizacji świetlnej. Mając na uwadze powyższe należy uznać, iż zamawiający opracowując dokumentację przetargową dochował wszelkich aktów staranności - zlecił prognozę ruchu uwzględniającą docelowe rozwiązanie sieci dróg w okolicy Wrocławia oraz istotne generatory ruchu. Potrzeba wykonania dodatkowych sygnalizacji nie wynika z zaniedbań lub zaniechań zamawiającego, lecz spowodowana jest koniecznością opierania się na etapie opracowywania dokumentacji projektowej na danych, których charakter jest bardzo zmienny, trudny do przewidzenia. Wyniki prognoz można było rozpatrywać w kategoriach jedynie prawdopodobnych, a nie pewnych zdarzeń. Niezasadnym było na etapie opracowywania dokumentacji projektowanie sygnalizacji w każdym punkcie przecięcia łącznika z drogami poprzecznymi, zwłaszcza iż raport wskazywał na zmniejszenie ruchu na łączniku po przeniesieniu ruchu na nowo wybudowany odcinek drogi S-8 - Oleśnica - Wrocław. 5. oddzielenie zamówienia dodatkowego od zamówienia podstawowego wymagałoby niewspółmiernie wysokich kosztów z przyczyn technicznych oraz gospodarczych Wykonanie dodatkowego zakresu robót skutkuje ingerencją w wykonane już roboty. Niezbędne jest: - wykonanie poszerzenia istniejącego pobocza i skarp nasypu Łącznika Długołęka, co oznacza ingerencję w połączenie nasypu i jego poszerzenie, wykonanie nowego pobocza w miejscu poszerzeń pod słupy, przebudowa rowu przydrożnego wzdłuż Łącznika Długołęka wraz z jego umocnieniem, wykonanie ponownego humusowania i obsiew trawą wraz z pielęgnacją zieleni, - wykonanie zasilania sygnalizacji świetlnej, które będzie realizowane ze słupów i infrastruktury wykonanej w ramach budowy AOW, konieczne jest wykonanie kanalizacji i studni sygnalizacji świetlnej w poboczu zrealizowanego Łącznika oraz montaż w ich nawierzchni na warstwie wiążącej pętli indukcyjnych, - wykonanie dodatkowych barier energochłonnych oraz wydłużenie istniejących odcinków dla zapewnienia ochrony słupów sygnalizacji świetlnej zgodnie z przepisami. Powyższy zakres robót do wykonania powinien wykonać ten sam wykonawca, tak by wyeliminować możliwość powstania na etapie użytkowania drogi, jak również realizacji robót, sporów co do ewentualnego zakresu odpowiedzialności poszczególnych podmiotów. Zlecenie dodatkowego zakresu robót dotychczasowemu wykonawcy, wyeliminuje możliwość zgłaszania przez niego roszczeń o zmianę terminu zakończenia całości zadania, co na obecnym etapie realizacji zadania jest wysoce prawdopodobne. Wprowadzenie nowego wykonawcy skutkować będzie powstaniem dodatkowych kosztów (dodatkowe koszty ogólne), skutkować będzie utraty gwarancji na wykonany zakres robót z uwagi na konieczność ingerencji w wykonane elementy pasa drogowego. Zadanie 2 Zmiana systemu przesyłania danych z GPRS na światłowodowy Realizacja zadania podstawowego obejmuje między innymi wykonanie Systemu Informacji Autostradowej (SIA) w zakresie: drogowych stacji meteorologicznych, zdalnych modułów pomiaru stanu nawierzchni, stacji pomiaru ruchu, znaków zmiennej treści, punktów dozoru wizyjnego oraz technologii przesyłu danych z ww. urządzeń. Ww. zakres robót jest wykonywany przez wykonawcę na części 1, 2a i 2b AOW. Robotami powiązanymi z ww. zakresem prac są: roboty związane z budową oświetlenia (punkty dozoru wizyjnego montowane są na słupach oświetleniowych), budową przyłączy energetycznych (wykorzystanych do zasilania urządzeń SIA) oraz budową kanalizacji teletechnicznej (wykorzystywanej do przeprowadzenia okablowania światłowodowego dla potrzeb komunikacji pomiędzy niektórymi urządzeniami terenowymi SIA). Zgodnie z umową podstawową komunikacja obiektów terenowych systemu z systemem zarządzania realizowana miała być drogą radiową, w oparciu o technologię GPRS. Anteny telefonii komórkowej GSM montowane miały być wprost na obudowach urządzeń SIA. W toku realizacji robót budowlanych zamawiający zdecydował o zmianie sposobu przesyłu danych z GPRS na światłowodowy. Zmiana sposobu przesyłu danych ma na celu ujednolicenie systemu przesyłu danych na autostradzie A-4 i AOW, a także ma umożliwić koordynację i połączenie systemu z projektowaną siecią informacyjną we Wrocławiu. W konsekwencji umożliwi to sprawne zarządzanie ruchem w ciągu i rejonie AOW oraz zapewni koordynację dwóch systemów sterowania ruchem - zamawiającego oraz Miasta Wrocław. Na etapie opracowania projektu budowlanego, Zamawiający wybrał wariant łączności dla SIA za pomocą GPRS, ponieważ w tym okresie (rok 2006) na innych odcinkach autostrady A4 (na zachód i wschód od Wrocławia) wdrażano wariant komunikacji z wykorzystaniem GPRS. Decyzja dotycząca budowy łączności światłowodowej na A-4 podjęta została w 2009r. (przetarg na Budowę Głównej Magistrali Światłowodowej przy autostradzie A-4 odcinek Zgorzelec-Krzyżowa ogłoszono 26.05.2009r.). W tym czasie podjęto też decyzję o realizacji linii światłowodowej na autostradzie A-4 Krzywa-Wrocław, a także uzyskano informację, iż Miasto Wrocław planuje uruchomienie na terenie Wrocławia Inteligentnego Systemu Transportu (okres realizacji 2010-2013), który powinien być powiązany z SIA. Z powyżej opisanych przyczyn zachodzi konieczność zmiany sposobu systemu przesyłu danych na AOW, w celu ujednolicenia systemów zarządzania ruchem - istniejących oraz realizowanych. Ponieważ zamówienie podstawowe obejmowało wykonanie SIA, a także budowę kanalizacji teletechnicznej (w której przewidziana była rezerwa dla prowadzenia w przyszłości kabli telekomunikacyjnych tj. liniowych telekomunikacyjnych systemów teletransmisyjnych, służących celom eksploatacyjno-użytkowym), wdrożenie łączności za pomocą światłowodów wymagało: 1) wykonania dodatkowych robót budowlanych polegających na: -wykonaniu światłowodowego rurociągu kablowego od kanalizacji kablowej przy węźle Nowa Wieś Wrocławska AOW, pasem autostrady A-4, do budynku Obwodu Drogowego Bielany Wrocławskie; -budowę linii światłowodowej magistralnej z odgałęzieniami do obiektów SIA wzdłuż AOW; 2) wykonania zamiennych prac polegających na zmianie technologii przesyłu danych z GPRS na światłowodowy. Zakres robót opisany w punkcie 1) zamawiający zlecił w drodze przetargowej, natomiast prace opisane w punkcie 2) zamierza zlecić jako roboty dodatkowe (zamienne) do umowy podstawowej. Dodatkowy zakres robót ma obejmować: 1. Zastąpienie modułów komunikacyjnych działających w systemie GPRS nowymi modułami z dodatkowym niezbędnym osprzętem umożliwiającym łączność za pomocą światłowodów; moduły zlokalizowane są w poszczególnych urządzeniach systemu oraz w Centrum Zarządzania Autostradą, 2. Rozbudowę systemu zasilania urządzeń - z powodu zmiany modułów komunikacyjnych oraz zastosowanie dodatkowego osprzętu nastąpi zwiększenie zapotrzebowania na energię elektryczną, 3. Zmianę w konfiguracji sieci systemu w Centrum Zarządzania. Roboty dodatkowe są technologicznie powiązane z robotami podstawowymi. Ich wykonanie warunkuje wykonanie przez wykonawcę zamówienia podstawowego, które obejmowało między innymi uruchomienie systemu SIA. Zadaniem SIA jest wspomaganie zarządzania autostradą w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa warunków jazdy. SIA integruje funkcje zarządzania ruchem, związane z obsługą zdarzeń awaryjnych (wypadków i zatorów drogowych) sterowania płynnością ruchu i zarządzania prędkością w trudnych warunkach pogodowych. Wykonanie i uruchomienie SIA warunkuje oddanie autostrady do użytkowania. Wykonanie dodatkowego zakresu robót: 1. nie jest objęte przedmiotem zamówienia podstawowego, 2. nie przekracza 50 % wartości realizowanej inwestycji, 3. jest niezbędne do prawidłowego wykonania zadania - wykonanie ww. robót jest niezbędne dla zapewnienia spójności oraz koordynacji systemów informacji funkcjonujących/budowanych w bezpośrednim otoczeniu AOW; 4. nie można było przewidzieć na etapie opracowywania dokumentacji projektowej - przyjęte w okresie opracowywania dokumentacji projektowej rozwiązanie w zakresie sposobu przesyłu danych (lata 2006-2008), uwzględniało funkcjonujące wówczas systemy telematyki drogowej. Informacje o zmianie sposobu przesyłu danych zamawiający pozyskał po rozpoczęciu robót budowlanych budowy AOW - rok 2009 - budowa głównej magistrali światłowodowej na A-4; informacja z Miasta Wrocław z września 2009 r. o planowanej budowie na terenie Wrocławia Inteligentnego Systemu Transportu. Na obecnym etapie realizacji inwestycji najbardziej celowa, z technicznego oraz ekonomicznego punktu widzenia, jest zmiana sposobu przesyłu danych, tak by w rezultacie otrzymać spójny i kompleksowy system informacji o zdarzeniach na drogach, powiązany z systemami funkcjonującymi oraz budowanymi. 5. oddzielenie zamówienia dodatkowego od zamówienia podstawowego wymagałoby niewspółmiernie wysokich kosztów z przyczyn technicznych oraz gospodarczych - z tego punktu widzenia najbardziej pożądanym rozwiązaniem, na obecnym etapie realizacji inwestycji, jest zlecenie wykonania dodatkowego zakresu robót, związanego ze zmianą technologii przesyłu danych, wykonawcy umowy podstawowej. Wybór wykonawcy w trybie konkurencyjnym wymagałby wyłączenia z zakresu robót podstawowych całego systemu łączności autostradowej (nie tylko technologii przesyłu danych, lecz także pozostałych elementów SIA). Takie rozwiązanie wiązać się będzie z koniecznością zapłaty wykonawcy robót podstawowych odszkodowania w postaci utraconego zysku jaki kalkulował za wykonanie przedmiotowych prac. Wartość takiego odszkodowania przekraczać będzie wartość robót dodatkowych - szacowany przez zamawiającego koszt wykonania robót dodatkowych to 1 727 339,13 zł netto; koszt wykonania całego Systemu Informacji Autostradowej - 14 140 211,98 zł netto; utracony zysk wykonawcy - kwota ok. 2 500 000,00 zł. Uzasadnienie prawne Podstawę prawną udzielenia powyższych zadań stanowi przepis art. 67 ust. 1 pkt 5 lit. a i b ustawy Pzp - udzielenie dotychczasowemu wykonawcy robót budowlanych zamówień dodatkowych, nieobjętych zamówieniem podstawowym i nieprzekraczającym łącznie 50 % wartości realizowanego zamówienia, niezbędnych do jego prawidłowego wykonania, których wykonanie stało się konieczne na skutek sytuacji niemożliwej wcześniej do przewidzenia, a wykonanie zamówienia podstawowego jest uzależnione od wykonania zamówienia dodatkowego.