„Świadczenie usług odbierania i zagospodarowania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości na terenie Gminy Kobiór” (w okresie od 7 marca 2017r. do 30 czerwca 2017r.)
Opis przedmiotu przetargu: 1. Odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych z posesji „zamieszkałych”, „niezamieszkałych” i „mieszanych” z terenu Gminy Kobiór oraz z PSZOK-u 2. Prowadzenie Punktu Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych (PSZOK) przy ul. Centralnej w Kobiórze, 3. Zaopatrzenie właścicieli nieruchomości „zamieszkałych” w worki LDPE do selektywnej zbiórki odpadów. Szczegółowy opis przedmiotu zamówienia zawiera załącznik nr 1 do umowy, stanowiący jej integralną cześć. Umowa z Wykonawcą zostanie zawarta na warunkach określonych w stanowiącym załącznik nr 1 do zaproszenia wzorze umowy.

OGŁOSZENIE O ZAMIARZE ZAWARCIA UMOWY - Usługi
Zamówienie dotyczy projektu lub programu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej
Nazwa projektu lub programu:
Postępowanie przeprowadza centralny zamawiający
Postępowanie przeprowadza podmiot, któremu zamawiający powierzył/powierzyli przeprowadzenie postępowania
Informacje na temat podmiotu, któremu zamawiający powierzył/powierzyli prowadzenie postępowania:
Postępowanie jest przeprowadzane wspólnie przez zamawiających
Postępowanie jest przeprowadzane wspólnie z zamawiającymi z innych państw członkowskich Unii Europejskiej
W przypadku przeprowadzania postępowania wspólnie z zamawiającymi z innych państw członkowskich Unii Europejskiej – mające zastosowanie krajowe prawo zamówień publicznych:
Informacje dodatkowe:
I. 1) NAZWA I ADRES:
Gmina Kobiór, krajowy numer identyfikacyjny 27625770700000, ul. ul. Kobiórska 5, 43210 Kobiór, państwo Polska, woj. śląskie, tel. 32 2188182; 2188288; 2188529, faks 0-32 218 82 88, e-mail gk@kobior.pl Adres strony internetowej (URL): www.kobior.pl
I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO:
I.3) WSPÓLNE UDZIELANIE ZAMÓWIENIA
(jeżeli dotyczy):
II.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego:
„Świadczenie usług odbierania i zagospodarowania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości na terenie Gminy Kobiór” (w okresie od 7 marca 2017r. do 30 czerwca 2017r.)
Numer referencyjny
GK.271.01.2017
Przed wszczęciem postępowania o udzielenie zamówienia nie przeprowadzono dialogu technicznego
II.2) Rodzaj zamówienia
II.3) Informacja o możliwości składania ofert częściowych:
Zamówienie podzielone jest na części:
II.4) Krótki opis przedmiotu zamówienia
(wielkość, zakres, rodzaj i ilość dostaw, usług lub robót budowlanych lub określenie zapotrzebowania i wymagań):
Określenie wielkości lub zakresu zamówienia: 1. Odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych z posesji „zamieszkałych”, „niezamieszkałych” i „mieszanych” z terenu Gminy Kobiór oraz z PSZOK-u 2. Prowadzenie Punktu Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych (PSZOK) przy ul. Centralnej w Kobiórze, 3. Zaopatrzenie właścicieli nieruchomości „zamieszkałych” w worki LDPE do selektywnej zbiórki odpadów. Szczegółowy opis przedmiotu zamówienia zawiera załącznik nr 1 do umowy, stanowiący jej integralną cześć. Umowa z Wykonawcą zostanie zawarta na warunkach określonych w stanowiącym załącznik nr 1 do zaproszenia wzorze umowy.
II.5) Główny kod CPV):
90513100-7,
Dodatkowe kody CPV: 90511000-2, 90512000-9, 90511200-4, 90514000-3, 90513000-6
II.6) Całkowita wartość zamówienia
(jeżeli zamawiający podaje informacje o wartości zamówienia):
Wartość bez VAT:
Waluta:
III.1) Tryb udzielenia zamówienia:
Zamówienie z wolnej ręki
III.2) Podstawa prawna
Postępowanie wszczęte zostało na podstawie 67 ust. pkt. 3 ustawy Pzp.
III.3 Uzasadnienia wyboru trybu
Należy podać uzasadnienie faktyczne i prawne wyboru trybu oraz wyjaśnić, dlaczego udzielenie zamówienia jest zgodne z przepisami:
W 2015 roku w wyniku postępowania prowadzonego w trybie przetargu nieograniczonego, o wartości zadania przekraczającej wartość określoną w art. 11 ust 8 ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. Prawo Zamówień Publicznych, zawarto umowę na świadczenie przedmiotowych usług z przedsiębiorstwem wywozowym „Master – Odpady i Energia”. Wartość przedmiotu zamówienia ustalono zgodnie z art. 34. ustawy PZP, na podstawie faktycznego tonażu odpadów zmieszanych odebranych w okresie 12 m-cy od października 2014 do września 2015 oraz na podstawie obowiązujących w tym czasie cen odbioru i zagospodarowania odpadów. W tym przedziale czasowym nie funkcjonowała jeszcze segregacja popiołu, żużla paleniskowego. Jako obowiązkowa zaczęła funkcjonować dopiero od miesiąca października 2015r. Do tego czasu odpad ten był gromadzony w pojemnikach razem z odpadami zmieszanymi. Tworząc prognozę na rok 2016, założono, że strumień odpadów zmieszanych jaki zostanie przyjęty do zagospodarowania, rozłoży się w proporcji : 30 % - odpady zmieszane, 70 % - popiół. Niestety, przyjęte szacunki nie znalazły potwierdzenia w faktycznym wykonaniu. W roku 2016, odpadów zmieszanych odebrano o 188 % więcej niż zakładano. Prawdopodobna przyczyna: w wyniku wprowadzonej segregacji popiołu w odrębnych pojemnikach, zwolniło się miejsce w pojemnikach na odpady zmieszane, które część mieszkańców zastępowało innymi odpadami w tym trawą, gruzem i popiołem. W rezultacie odpady te były odbierane i zagospodarowywane jako odpad zmieszany w cenie 518,40 zł za 1 tonę, a nie 388,80 zł. Dodatkową nieprzewidywalną sytuację stworzył okres zimowy roku 2016-2017, odbiegający od dotychczasowych sezonów. 70-cio procentowy udział kotłów na paliwa stałe przełożył się na gwałtowny wzrost ilości wytworzonego żużla, który przed wprowadzeniem nowego systemu był zagospodarowywany przez właścicieli na terenie swoich nieruchomości i nie trafiał do utylizacji zgodnie z obowiązującymi przepisami. Miało to znaczące przełożenie na zwiększenie się kosztów ponoszonych na gospodarkę odpadami w gminie i w rezultacie wcześniejsze zczerpanie się środków finansowych przewidzianych w powołanej umowie. Tym samym umowa ulegnie rozwiązaniu ze skutkiem na koniec lutego 2017r. Kwestia udzielenia zamówienia z wolnej ręki została uregulowana w ustawie o utrzymaniu czystości i porządku w gminach – ustawodawca dopuścił stosowanie trybu zamówienia z wolnej ręki w trybie awaryjnym, jakim jest rozwiązanie umowy z dotychczasowym wykonawcą wyłonionym w drodze przetargu (art. 6f, ust 2 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach: „Zgodnie z art. 6d ust. 1 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach wójt, burmistrz lub prezydent miasta jest obowiązany zorganizować przetarg na odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości (...) Tylko w przypadku rozwiązania umowy na odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości - w celu zapewnienia odbierania odpadów komunalnych z terenu gminy, do czasu rozstrzygnięcia przetargu, gmina zapewnia te usługi w trybie zamówienia z wolnej ręki zgodnie z ustawą z dnia 29 stycznia 2004 r.) Przepis ten należy rozumieć nie tylko jako wskazanie na okoliczność uzasadniającą stosowanie tego trybu, ale również jako wskazanie na brak możliwości, w sytuacji rozwiązania umowy, wyłonienia przez gminę wykonawcy usługi w innym trybie niekonkurencyjnym przewidzianym przepisami Prawa zamówień publicznych. Zastosowane rozwiązanie ma na celu przede wszystkim zapewnienie ciągłości świadczonych usług odbioru i zagospodarowania. Nie można pomijać bowiem w tym wypadku konsekwencji, jakie powstaną w sytuacji, kiedy gmina nie będzie wykonywać obowiązku odbioru odpadów komunalnych z terenów nieruchomości. Konsekwencją nie realizowania przez gminę obowiązku odbioru odpadów komunalnych może być zagrożenie sanitarne dla ludzi, naruszenie zasad ochrony środowiska, powstanie trudnych do odwrócenia szkód w środowisku, a także szkody wizerunkowe. Skutkiem zaniechania odbioru przez gminę odpadów komunalnych będzie także konieczność poniesienia, niekiedy zwiększonych kosztów odbioru odpadów oraz konieczność spłaty roszczeń mieszkańców, co w rezultacie narazić może gminę także na zarzut naruszenia dyscypliny finansów publicznych. Nieprzewidywalne zachowania mieszkańców, korzystających z pełni praw jakie daje Ustawa o utrzymaniu czystości i porządku, konieczność zachowania ciągłości i standardu świadczenia usług na rzecz mieszkańców gminy, a także niemożność zachowania terminów określonych dla innych trybów udzielenia zamówienia, stanowią główne przesłanki konieczności zastosowania przedmiotowego trybu. Jednocześnie przygotowywane jest postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na usługę Odbioru i zagospodarowania odpadów z terenu Gminy Kobiór w trybie przetargu nieograniczonego, o wartości zamówienia przekraczającej wartość określoną w art. 11 ust 8 ustawy z dnia 29 stycznia 2004r Prawo Zamówień Publicznych.
NAZWA I ADRES WYKONAWCY KTÓREMU ZAMAWIAJĄCY ZAMIERZA UDZIELIĆ ZAMÓWIENIA:
OGŁOSZENIE O UDZIELENIU ZAMÓWIENIA -
Zamieszczanie ogłoszenia:
obowiązkowe.
Ogłoszenie dotyczy:
zamówienia publicznego
Zamówienie dotyczy projektu lub programu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej
Nazwa projektu lub programu
Zamówienie było przedmiotem ogłoszenia w Biuletynie Zamówień Publicznych:
tak
Numer ogłoszenia: 33847
Ogłoszenie o zmianie ogłoszenia zostało zamieszczone w Biuletynie Zamówień Publicznych:
Postępowanie zostało przeprowadzone przez centralnego zamawiającego
Postępowanie zostało przeprowadzone przez podmiot, któremu zamawiający powierzył/powierzyli przeprowadzenie postępowania
Postępowanie zostało przeprowadzone wspólnie przez zamawiających
Postępowanie zostało przeprowadzone wspólnie z zamawiającymi z innych państw członkowskich Unii Europejskiej
W przypadku przeprowadzania postępowania wspólnie z zamawiającymi z innych państw członkowskich Unii Europejskiej – mające zastosowanie krajowe prawo zamówień publicznych::
Informacje dodatkowe:
I. 1) NAZWA I ADRES:
Gmina Kobiór, krajowy numer identyfikacyjny 27625770700000, ul. ul. Kobiórska 5, 43210 Kobiór, państwo Polska, woj. śląskie, tel. 32 2188182; 2188288; 2188529, faks 0-32 218 82 88, e-mail gk@kobior.pl
Adres strony internetowej (URL): www.kobior.pl
I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO:
I.3) WSPÓLNE UDZIELANIE ZAMÓWIENIA (jeżeli dotyczy):
II.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego:
Numer referencyjny (jeżeli dotyczy):
II.2) Rodzaj zamówienia:
II.3) Krótki opis przedmiotu zamówienia (wielkość, zakres, rodzaj i ilość dostaw, usług lub robót budowlanych lub określenie zapotrzebowania i wymagań ) a w przypadku partnerstwa innowacyjnego - określenie zapotrzebowania na innowacyjny produkt, usługę lub roboty budowlane:
II.4) Informacja o częściach zamówienia:
Zamówienie podzielone jest na części:
Dodatkowe kody CPV: 90511000-2, 90512000-9, 90511200-4, 90514000-3, 90513000-6
III.1) TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA
III.2) Ogłoszenie dotyczy zakończenia dynamicznego systemu zakupów
III.3) Informacje dodatkowe:
Postępowanie/część zostało unieważnione nie Należy podać podstawę i przyczynę unieważnienia postępowania: | |
IV.1) DATA UDZIELENIA ZAMÓWIENIA: 08/03/2017 IV.2 Całkowita wartość zamówienia Wartość bez VAT 329909.60 Waluta PLN IV.3) INFORMACJE O OFERTACH Liczba otrzymanych ofert 1 w tym Liczba otrzymanych ofert od małych i średnich przedsiębiorstw: 1 Liczba otrzymanych ofert od wykonawców z innych państw członkowskich Unii Europejskiej: Liczba otrzymanych ofert od wykonawców z państw niebędących członkami Unii Europejskiej: liczba ofert otrzymanych drogą elektroniczną: IV.4) LICZBA ODRZUCONYCH OFERT: IV.5) NAZWA I ADRES WYKONAWCY, KTÓREMU UDZIELONO ZAMÓWIENIA Zamówienie zostało udzielone wykonawcom wspólnie ubiegającym się o udzielenie: nie Master - Odpady i Energia, biuro@master.tychy.pl, {Dane ukryte}, 43-100, Tychy, kraj/woj. śląskie Wykonawca jest małym/średnim przedsiębiorcą: tak Wykonawca pochodzi z innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej: nie Skrót literowy nazwy państwa: Wykonawca pochodzi z innego państwa nie będącego członkiem Unii Europejskiej: nie Skrót literowy nazwy państwa: IV.6) INFORMACJA O CENIE WYBRANEJ OFERTY/ WARTOŚCI ZAWARTEJ UMOWY ORAZ O OFERTACH Z NAJNIŻSZĄ I NAJWYŻSZĄ CENĄ/KOSZTEM Cena wybranej oferty/wartość umowy 324000 Oferta z najniższą ceną/kosztem 324000 > Oferta z najwyższą ceną/kosztem 324000 Waluta: PLN IV.7) Informacje na temat podwykonawstwa Wykonawca przewiduje powierzenie wykonania części zamówienia podwykonawcy/podwykonawcom Wartość lub procentowa część zamówienia, jaka zostanie powierzona podwykonawcy lub podwykonawcom: IV.8) Informacje dodatkowe: |
IV.9) UZASADNIENIE UDZIELENIA ZAMÓWIENIA W TRYBIE NEGOCJACJI BEZ OGŁOSZENIA, ZAMÓWIENIA Z WOLNEJ RĘKI ALBO ZAPYTANIA O CENĘ
IV.9.1) Podstawa prawna
Postępowanie prowadzone jest w trybie zamówienia z wolnej ręki na podstawie art. 67 ust.3 ustawy Pzp.
IV.9.2) Uzasadnienia wyboru trybu
Należy podać uzasadnienie faktyczne i prawne wyboru trybu oraz wyjaśnić, dlaczego udzielenie zamówienia jest zgodne z przepisami.
W związku z przekroczeniem kwoty środków finansowych przeznaczonych na usługę odbioru i zagospodarowania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości na terenie Gminy Kobiór, oraz wystąpienia z dnia 17 lutego 2017 roku firmy realizującej kontrakt na odbiór i zagospodarowanie odpadów z terenu Kobióra, z propozycją rozwiązania dotychczasowej umowy ze względu na wystąpienie wątpliwości co do dalszego jej funkcjonowania z powodu przekroczenia kwoty zapisanej jako wartość zadania, zaistniała okoliczność zastosowania procedury zgodnie z art. 67, ust 1 pkt 3 Ustawy Prawo Zamówień Publicznych, tj. zamówienia z wolnej ręki. Uzasadnienie: W 2015 roku w wyniku postępowania prowadzonego w trybie przetargu nieograniczonego, o wartości zadania przekraczającej wartość określoną w art. 11 ust 8 ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. Prawo Zamówień Publicznych, zawarto umowę na świadczenie przedmiotowych usług z przedsiębiorstwem wywozowym „Master – Odpady i Energia”. Wartość przedmiotu zamówienia ustalono zgodnie z art. 34. ustawy PZP, na podstawie faktycznego tonażu odpadów zmieszanych odebranych w okresie 12 m-cy od października 2014 do września 2015 oraz na podstawie obowiązujących w tym czasie cen odbioru i zagospodarowania odpadów. W tym przedziale czasowym nie funkcjonowała jeszcze segregacja popiołu, żużla paleniskowego. Jako obowiązkowa zaczęła funkcjonować dopiero od miesiąca października 2015r. Do tego czasu odpad ten był gromadzony w pojemnikach razem z odpadami zmieszanymi. Tworząc prognozę na rok 2016, założono, że strumień odpadów zmieszanych jaki zostanie przyjęty do zagospodarowania, rozłoży się w proporcji : 30 % - odpady zmieszane 70 % - popiół Niestety, przyjęte szacunki nie znalazły potwierdzenia w faktycznym wykonaniu. W roku 2016, odpadów zmieszanych odebrano o 188 % więcej niż zakładano. Prawdopodobna przyczyna: w wyniku wprowadzonej segregacji popiołu w odrębnych pojemnikach, zwolniło się miejsce w pojemnikach na odpady zmieszane, które część mieszkańców zastępowało innymi odpadami w tym trawą, gruzem i popiołem. W rezultacie odpady te były odbierane i zagospodarowywane jako odpad zmieszany w cenie 518,40 zł za 1 tonę, a nie 388,80 zł. Dodatkową nieprzewidywalną sytuację stworzył okres zimowy roku 2016-2017, odbiegający od dotychczasowych sezonów. 70-cio procentowy udział kotłów na paliwa stałe przełożył się na gwałtowny wzrost ilości wytworzonego żużla, który przed wprowadzeniem nowego systemu był zagospodarowywany przez właścicieli na terenie swoich nieruchomości i nie trafiał do utylizacji zgodnie z obowiązującymi przepisami. Miało to znaczące przełożenie na zwiększenie się kosztów ponoszonych na gospodarkę odpadami w gminie i w rezultacie wcześniejsze zczerpanie się środków finansowych przewidzianych w powołanej umowie. Kwestia udzielenia zamówienia z wolnej ręki została uregulowana w ustawie o utrzymaniu czystości i porządku w gminach - ustawodawca dopuścił stosowanie trybu zamówienia z wolnej ręki w trybie awaryjnym, jakim jest rozwiązanie umowy z dotychczasowym wykonawcą wyłonionym w drodze przetargu (art. 6f, ust 2 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach: „Zgodnie z art. 6d ust. 1 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach wójt, burmistrz lub prezydent miasta jest obowiązany zorganizować przetarg na odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości (...) Tylko w przypadku rozwiązania umowy na odbiór odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości - w celu zapewnienia ciągłości usługi publicznej , do czasu rozstrzygnięcia przetargu, gmina zapewnia te usługi w trybie zamówienia z wolnej ręki zgodnie z ustawą z dnia 29 stycznia 2004 r.). Przepis ten należy rozumieć nie tylko jako wskazanie na okoliczność uzasadniającą stosowanie tego trybu, ale również jako wskazanie na brak możliwości, w sytuacji rozwiązania umowy wyłonienia przez gminę wykonawcy usługi w innym trybie niekonkurencyjnym przewidzianym przepisami Prawa zamówień publicznych. Tym samym uzasadnione jest rozwiązanie dotychczasowej umowy, ze skutkiem na koniec lutego 2017r Zastosowane rozwiązanie ma na celu przede wszystkim zapewnienie ciągłości świadczonych usług odbioru i zagospodarowania. Nie można pomijać bowiem w tym wypadku konsekwencji, jakie powstaną w sytuacji, kiedy gmina nie będzie wykonywać obowiązku odbioru odpadów komunalnych z terenów nieruchomości. Konsekwencją nie realizowania przez gminę obowiązku odbioru odpadów komunalnych może być zagrożenie sanitarne dla ludzi, naruszenie zasad ochrony środowiska, powstanie trudnych do odwrócenia szkód w środowisku, a także szkody wizerunkowe. Skutkiem zaniechania odbioru przez gminę odpadów komunalnych będzie także konieczność poniesienia, niekiedy zwiększonych kosztów odbioru odpadów oraz konieczność spłaty roszczeń mieszkańców, co w rezultacie narazić może gminę także na zarzut naruszenia dyscypliny finansów publicznych. Nieprzewidywalne zachowania mieszkańców, korzystających z pełni praw jakie daje Ustawa o utrzymaniu czystości i porządku, konieczność zachowania ciągłości i standardu świadczenia usług na rzecz mieszkańców gminy, a także niemożność zachowania terminów określonych dla innych trybów udzielenia zamówienia, stanowią główne przesłanki konieczności zastosowania przedmiotowego trybu. Jednocześnie przygotowywane jest postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na usługę Odbioru i zagospodarowania odpadów z terenu Gminy Kobiór w trybie przetargu nieograniczonego, o wartości zamówienia przekraczającej wartość określoną w art. 11 ust 8 ustawy z dnia 29 stycznia 2004r Prawo Zamówień Publicznych.
Dane postępowania
ID postępowania BZP/TED: | 3384720170 |
---|---|
ID postępowania Zamawiającego: | GK.271.01.2017 |
Data publikacji zamówienia: | 2017-02-27 |
Rodzaj zamówienia: | roboty budowlane |
Tryb& postępowania [WR]: | Zamówienia z wolnej ręki |
Czas na realizację: | - |
Wadium: | - |
Oferty uzupełniające: | NIE |
Oferty częściowe: | NIE |
Oferty wariantowe: | NIE |
Przewidywana licyctacja: | NIE |
Ilość części: | 1 |
Kryterium ceny: | 100% |
WWW ogłoszenia: | www.kobior.pl |
Informacja dostępna pod: | |
Okres związania ofertą: | 0 dni |
Kody CPV
90511000-2 | Usługi wywozu odpadów | |
90511200-4 | Usługi gromadzenia odpadów pochodzących z gospodarstw domowych | |
90512000-9 | Usługi transportu odpadów | |
90513000-6 | Usługi obróbki i usuwania odpadów, które nie są niebezpieczne | |
90513100-7 | Usługi wywozu odpadów pochodzących z gospodarstw domowych | |
90514000-3 | Usługi recyklingu odpadów |
Wyniki
Nazwa części | Wykonawca | Data udzielenia | Wartość |
---|---|---|---|
"Świadczenie usług odbierania i zagospodarowania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości na terenie Gminy Kobiór" | Master - Odpady i Energia Tychy | 2017-03-30 | 324 000,00 |
Barometr Ryzyka NadużyćRaport końcowy na temat potencjalnego ryzyka nadużyć dla wskazanej części wyniku postępowania przetargowego. Data udzielenia: 2017-03-30 Dotyczy cześci nr: 0 Kody CPV: 90513100 90511000 90512000 90511200 90514000 90513000 Ilość podmiotów składających się na wykonawcę: 1 Kwota oferty w PLN: 324 000,00 zł Minimalna złożona oferta: 324 000,00 zł Ilość złożonych ofert: 1 Ilość ofert odrzuconych przez zamawiającego: 0 Minimalna złożona oferta: 324 000,00 zł Maksymalna złożona oferta: 324 000,00 zł |