Wynik przetargu
UDZIELENIE ZAMÓWIENIA BEZ OGŁOSZENIA O ZAMÓWIENIU ORAZ BEZ INFORMACJI O ZAMIARZE UDZIELENIA ZAMÓWIENIA
Świadczenie kompleksowej usługi oświetlenia na terenie gminy Ryńsk
![](/images/arrowBottom.png)
Zamawiający:
Gmina Ryńsk
Adres: | ul. Mickiewicza 21, 87-200 Wąbrzeźno, woj. kujawsko-pomorskie |
---|---|
Dane kontaktowe: | email: tylman.inwestycje@gminarynsk.pl tel: 56 6877500 fax: 56 4502702 |
Dane zamówienia
ID ogłoszenia wyniku: | 500002119-N-2018 | Data Udzielenia: | 2018-01-03 |
---|---|---|---|
Rodzaj zamówienia: | usługi | Tryb postępowania [PN]: | Przetarg nieograniczony |
Kody CPV
09300000-2 | Energia elektryczna, cieplna, słoneczna i jądrowa | |
50232100-1 | Usługi w zakresie konserwacji oświetlenia ulicznego | |
65310000-9 | Przesył energii elektrycznej |
Wyniki
Nazwa części | Wykonawca | Wartość |
---|---|---|
Świadczenie kompleksowej usługi oświetlenia na terenie gminy Ryńsk | ENERGA-Oświetlenie sp. z o.o. Sopot | 718 668,00 |
Uwagi | Uwagi firmowe | Dokumenty |
Barometr Ryzyka NadużyćRaport końcowy na temat potencjalnego ryzyka nadużyć dla wskazanej części wyniku postępowania przetargowego.
| Dane ogłoszenia o wyniku: Data udzielenia: 2018-01-03 Dotyczy cześci nr: 1 Kody CPV: 09300000 50232100 65310000 Ilość podmiotów składających się na wykonawcę: 1 Kwota oferty w PLN: 718 668,00 zł Minimalna złożona oferta: 718 668,00 zł Ilość złożonych ofert: 1 Ilość ofert odrzuconych przez zamawiającego: 0 Minimalna złożona oferta: 718 668,00 zł Maksymalna złożona oferta: 718 668,00 zł | |
TREŚĆ OGŁOSZENIA
Rozmiar pliku: 25246 KB
Zamieszczanie ogłoszenia:
Ogłoszenie dotyczy:
Zamówienie dotyczy projektu lub programu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej
Zamówienie było przedmiotem ogłoszenia w Biuletynie Zamówień Publicznych:
Ogłoszenie o zmianie ogłoszenia zostało zamieszczone w Biuletynie Zamówień Publicznych:
I. 1) NAZWA I ADRES:
I.2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO:
II.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego:
Numer referencyjny
(jeżeli dotyczy):
II.2) Rodzaj zamówienia:
II.3) Krótki opis przedmiotu zamówienia
(wielkość, zakres, rodzaj i ilość dostaw, usług lub robót budowlanych lub określenie zapotrzebowania i wymagań )
a w przypadku partnerstwa innowacyjnego - określenie zapotrzebowania na innowacyjny produkt, usługę lub roboty budowlane:
II.4) Informacja o częściach zamówienia:
Zamówienie było podzielone na części:
II.5) Główny Kod CPV:
50232100-1
Dodatkowe kody CPV:
65310000-9, 09300000-2
III.1) TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA
III.2) Ogłoszenie dotyczy zakończenia dynamicznego systemu zakupów
III.3) Informacje dodatkowe:
IV.9) UZASADNIENIE UDZIELENIA ZAMÓWIENIA W TRYBIE NEGOCJACJI BEZ OGŁOSZENIA, ZAMÓWIENIA Z WOLNEJ RĘKI ALBO ZAPYTANIA O CENĘ
IV.9.1) Podstawa prawna
IV.9.2) Uzasadnienie wyboru trybu
Ogłoszenie nr 500002119-N-2018 z dnia 04-01-2018 r.
Gmina Ryńsk: Świadczenie kompleksowej usługi oświetlenia na terenie gminy Ryńsk
OGŁOSZENIE O UDZIELENIU ZAMÓWIENIA - Usługi
OGŁOSZENIE O UDZIELENIU ZAMÓWIENIA - Usługi
Zamieszczanie ogłoszenia:
obowiązkowe
Ogłoszenie dotyczy:
zamówienia publicznego
Zamówienie dotyczy projektu lub programu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej
nie
Zamówienie było przedmiotem ogłoszenia w Biuletynie Zamówień Publicznych:
tak
Numer ogłoszenia: 500078355-N-2017
Numer ogłoszenia: 500078355-N-2017
Ogłoszenie o zmianie ogłoszenia zostało zamieszczone w Biuletynie Zamówień Publicznych:
nie
SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY
I. 1) NAZWA I ADRES:
Gmina Ryńsk, Krajowy numer identyfikacyjny 871118827, ul. ul. Mickiewicza 21, 87-200 Wąbrzeźno, woj. kujawsko-pomorskie, państwo Polska, tel. 56 6877500, e-mail tylman.inwestycje@gminarynsk.pl, faks 56 4502702.
Adres strony internetowej (url): www.rynsk.bip.net.pl
Adres strony internetowej (url): www.rynsk.bip.net.pl
I.2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO:
Administracja samorządowa
SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA
II.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego:
Świadczenie kompleksowej usługi oświetlenia na terenie gminy Ryńsk
Numer referencyjny
(jeżeli dotyczy):
WI.ZP.271.18.2017
II.2) Rodzaj zamówienia:
Usługi
II.3) Krótki opis przedmiotu zamówienia
(wielkość, zakres, rodzaj i ilość dostaw, usług lub robót budowlanych lub określenie zapotrzebowania i wymagań )
a w przypadku partnerstwa innowacyjnego - określenie zapotrzebowania na innowacyjny produkt, usługę lub roboty budowlane:
Przedmiotem zamówienia jest świadczenie kompleksowej usługi oświetlenia na terenie gminy Ryńsk. Usługa świadczona będzie na majątku stanowiącym własność ENERGA-Oświetlenie Sp. z o.o. tj. oświetlenie dróg na terenie gminy Ryńsk. Przedmiot zamówienia obejmuje konserwacje urządzeń oświetleniowych, dostawę i dystrybucje energii elektrycznej na cele oświetlenia drogowego.
II.4) Informacja o częściach zamówienia:
Zamówienie było podzielone na części:
nie
II.5) Główny Kod CPV:
50232100-1
Dodatkowe kody CPV:
65310000-9, 09300000-2
SEKCJA III: PROCEDURA
III.1) TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA
Zamówienie z wolnej ręki
III.2) Ogłoszenie dotyczy zakończenia dynamicznego systemu zakupów
nie
III.3) Informacje dodatkowe:
SEKCJA IV: UDZIELENIE ZAMÓWIENIA
| |
IV.1) DATA UDZIELENIA ZAMÓWIENIA: 29/12/2017 IV.2) Całkowita wartość zamówienia Wartość bez VAT 590194.20 Waluta PLN IV.3) INFORMACJE O OFERTACH Liczba otrzymanych ofert: 1 w tym: liczba otrzymanych ofert od małych i średnich przedsiębiorstw: 0 liczba otrzymanych ofert od wykonawców z innych państw członkowskich Unii Europejskiej: 0 liczba otrzymanych ofert od wykonawców z państw niebędących członkami Unii Europejskiej: 0 liczba ofert otrzymanych drogą elektroniczną: 0 IV.4) LICZBA ODRZUCONYCH OFERT: 0 IV.5) NAZWA I ADRES WYKONAWCY, KTÓREMU UDZIELONO ZAMÓWIENIA Zamówienie zostało udzielone wykonawcom wspólnie ubiegającym się o udzielenie: nie Nazwa wykonawcy: ENERGA-Oświetlenie sp. z o.o. Email wykonawcy: Adres pocztowy: Rzemieślnicza 17/19 Kod pocztowy: 81-855 Miejscowość: Sopot Kraj/woj.: pomorskie Wykonawca jest małym/średnim przedsiębiorcą: nie Wykonawca pochodzi z innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej: nie Wykonawca pochodzi z innego państwa nie będącego członkiem Unii Europejskiej: nie IV.6) INFORMACJA O CENIE WYBRANEJ OFERTY/ WARTOŚCI ZAWARTEJ UMOWY ORAZ O OFERTACH Z NAJNIŻSZĄ I NAJWYŻSZĄ CENĄ/KOSZTEM Cena wybranej oferty/wartość umowy 718668.16 Oferta z najniższą ceną/kosztem 718668.16 Oferta z najwyższą ceną/kosztem 718668.16 Waluta: PLN IV.7) Informacje na temat podwykonawstwa Wykonawca przewiduje powierzenie wykonania części zamówienia podwykonawcy/podwykonawcom nie Wartość lub procentowa część zamówienia, jaka zostanie powierzona podwykonawcy lub podwykonawcom: IV.8) Informacje dodatkowe: |
IV.9) UZASADNIENIE UDZIELENIA ZAMÓWIENIA W TRYBIE NEGOCJACJI BEZ OGŁOSZENIA, ZAMÓWIENIA Z WOLNEJ RĘKI ALBO ZAPYTANIA O CENĘ
IV.9.1) Podstawa prawna
Postępowanie prowadzone jest w trybie zamówienia z wolnej ręki na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. a i b ustawy Pzp.
IV.9.2) Uzasadnienie wyboru trybu
Należy podać uzasadnienie faktyczne i prawne wyboru trybu oraz wyjaśnić, dlaczego udzielenie zamówienia jest zgodne z przepisami.
Zamawiający zastosował procedurę udzielenia zamówienia publicznego w trybie zamówienia z wolnej ręki na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. a i b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych. Usługa objęta niniejszym zamówieniem może być świadczona tylko przez jednego wykonawcę, z przyczyn technicznych o obiektywnym charakterze oraz z przyczyn związanych z ochroną praw wyłącznych, wnikających z odrębnych przepisów, jeżeli nie istnieje rozsądne rozwiązanie alternatywne lub rozwiązanie zastępcze, a brak konkurencji nie jest wynikiem celowego zawężenia parametrów zamówienia. Zgodnie z art. 18 ust. 1 pkt 3 z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne (Dz.U. z 2017 r. poz. 220), do zadań własnych gminy w zakresie zaopatrzenia w energię elektryczną należy finansowanie m.in. oświetlenia na terenie gminy ulic, placów i dróg publicznych, obejmując koszty utrzymania punktów świetlnych także tych, których właścicielem nie jest gmina. Zgodnie z art. 3 pkt 22 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne przez finansowanie oświetlenia należy rozumieć finansowanie kosztów energii elektrycznej pobranej przez punkty świetlne oraz koszty ich budowy i utrzymania. Niezależnie od tego kto jest właścicielem urządzeń oświetleniowych na terenie gminy, zawsze gmina jest zobowiązana do finansowania kosztów energii elektrycznej pobranej przez punkty świetlne oraz kosztów ich utrzymania, a więc eksploatacji i konserwacji urządzeń oświetleniowych. Obowiązujące przepisy nie nakładają na właścicieli majątku oświetleniowego innych niż gminy obowiązku nieodpłatnego udostępniania takiego majątku na potrzeby wykonywania zadań własnych przez gminy. Na terenie Gminy Ryńsk punkty świetlne w większości stanowią własność ENERGA–Oświetlenie Sp. z o.o. Usługa będąca przedmiotem zamówienia dotyczy punktów stanowiących własność ENERGA-Oświetlenie Sp. z o.o., Spółka jest równocześnie jedynym uprawnionym podmiotem do odstaw energii i prowadzenia prac na swoim majątku w postaci infrastruktury oświetleniowej. Wykorzystanie punktów świetlnych stanowiących własność ENERGA-Oświetlenie Sp. z o.o. dla oświetlenia dróg i terenów publicznych przez Gminę Ryńsk w zakresie określonym w art. 18 ust. 1 pkt. 3 ustawy Prawo energetyczne wymaga uzyskania zgody jego właściciela, czyli ENERGA-Oświetlenie Sp. z o.o., przeprowadzenie zamówienia w trybie konkurencyjnym, stanowiłoby naruszenie prawa wyłącznego jakim jest prawo własności. a Gmina zobowiązana jest do zawarcia umowy z właścicielem urządzeń oświetleniowych, ponieważ nie ma podstaw prawnych do ograniczenia prawa własności ENERGA-Oświetlenie Sp. z o.o., gdzie prawo własności jest prawem o charakterze wyłącznym. Zgodnie z art. 140 Kodeksu cywilnego, właściciel może korzystać ze swojej rzeczy z wyłączeniem innych osób. Powierzenie zadania usługi oświetlenia należącego do innego podmiotu osobie trzeciej wymaga uzyskania zgody jego właściciela, czyli ENERGA-Oświetlenie Sp. z o.o. Gmina nie może narzucić właścicielowi infrastruktury wykonawcy usługi oświetlenia, którego sama wybierze, gdyż oznaczałoby to naruszenie w/w artykułu i rodziło po stronie ENERGA-Oświetlenie Sp. z o.o. roszczenia określone w art. 222 Kodeksu cywilnego. Dodatkowo ustawa Prawo budowlane w art. 61 nakłada na właściciela obowiązek utrzymania urządzeń w należytym stanie technicznym. W takiej sytuacji ENERGA-Oświetlenie Sp. z o.o. jest jedynym wykonawcą mogącym świadczyć usługę oświetlenia przy użyciu punktów świetlnych stanowiących własność spółki. Zgodnie z decyzją Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w Katowicach (decyzja z dnia 14 lipca 2006 r., sygn. akt RKT-411-25/06/MF) odmowa przedsiębiorstwa energetycznego udostępnienia swoich urządzeń do eksploatacji osobom trzecim, nie stanowi praktyki ograniczającej konkurencję. W przypadku, gdy przedsiębiorstwo jest właścicielem całości urządzeń, realizacja zadań w zakresie oświetlenia ulic, placów i dróg powinna nastąpić poprzez zlecenie usługi oświetleniowej przedsiębiorstwu dysponującemu taką infrastrukturą. Zgodnie z art. 4j ustawy Prawo energetyczne odbiorcy m.in. energii elektrycznej mają prawo zakupu energii od wybranego przez siebie sprzedawcy. Oznacza to, że każdy odbiorca jest uprawniony do wyboru dowolnego sprzedawcy energii elektrycznej. Jednakże w tym przypadku, Gmina nie jest właścicielem ani dzierżawcą instalacji oświetleniowej, punktów świetlnych, a więc w świetle art. 3 pkt 13 cytowanej wyżej ustawy nie jest odbiorcą energii. W takich okolicznościach nie może korzystać z przywilejów, które w świetle art. 7 ust. 3 ustawy Prawo energetyczne przysługują jedynie podmiotom, które posiadają tytuł prawny do korzystania z obiektów, do których energia ma być dostarczana. W ramach kompleksowej usługi oświetlenia Wykonawca wykorzystując własny majątek oświetleniowy świadczy usługę utrzymania urządzeń oświetlenia, usługę dostawy i dystrybucji energii elektrycznej na cele oświetlenia. Ze względu na istniejący taki stan faktyczny brak jest możliwości wyboru przedsiębiorstwa energetycznego zajmującego się świadczeniem usług dystrybucji energii elektrycznej. W obecnym stanie faktycznym nie istnieje rozwiązanie alternatywne lub rozwiązanie zastępcze, zaś brak konkurencji nie jest wynikiem sztucznego zawężenia parametrów zamówienia. Rozwiązaniem alternatywnym lub zastępczym, które spowodowałyby, że dostawy energii lub usługa konserwacji mogłyby być świadczone również przez innych Wykonawców, byłoby wybudowanie przez Gminę własnej infrastruktury oświetleniowej alternatywnej, co pozwoliłoby na wykonywanie przez Gminę zadań własnych z zakresu oświetlenia miejsc publicznych bez korzystania z infrastruktury oświetleniowej spółki. Wskazać należy jednak, że nie jest to rozwiązanie wykonalne, albowiem proces budowy własnej infrastruktury oświetleniowej wymagałby nie tylko dużych nakładów finansowych, ale również czasu na jego realizację. W przedmiotowej sprawie brak jest rozsądnego rozwiązania alternatywnego lub zastępczego, które uniezależniłoby Gminę od konieczności posłużenia się infrastrukturą oświetleniową spółki, co z kolei wymusza respektowanie prawa własności spółki do tej infrastruktury oświetleniowej. Nie dochodzi również do sztucznego zawężenia parametrów, które miałyby wyeliminować pozostałych potencjalnych wykonawców usługi, dostaw, gdyż takowi na rynku po prostu nie występują, żaden bowiem inny podmiot nie jest właścicielem alternatywnej infrastruktury oświetleniowej, jak również żaden inny podmiot nie posiada i nie będzie posiadał tytułu prawnego do infrastruktury oświetleniowej, której właścicielem jest spółka. Istniejący stan faktyczny i prawny wskazuje na spełnienie przesłanek określonych w art. 67 ust.1 pkt 1 lit. a) ustawy Prawo zamówień publicznych - przyczyny techniczne o obiektywnym charakterze i lit. b) - przyczyny związane z ochroną praw wyłącznych, dla udzielenia przedmiotowego zamówienia publicznego w celu zapewnienia realizacji zadania własnego gminy. W takiej sytuacji Gmina Ryńsk nie ma możliwości wyboru innego wykonawcy do realizacji w/w zamówienia. Jedynym wykonawcą mogącym świadczyć usługę utrzymania urządzeń oświetlenia oraz usługę dostawy i dystrybucji energii elektrycznej na cele oświetlenia jest ENERGA-Oświetlenie Sp. z o.o. w Sopocie, ul. Rzemieślnicza 17/19. Wybierając tryb zamówienia z wolnej ręki zamawiający w ten sposób stwarza sobie możliwość negocjacji z właścicielem infrastruktury postanowień przyszłej umowy. W związku z powyższym zastosowanie zamówienia z wolnej ręki jest zgodne z przepisami ustawy Prawo zamówień publicznych.
Zamawiający zastosował procedurę udzielenia zamówienia publicznego w trybie zamówienia z wolnej ręki na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. a i b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych. Usługa objęta niniejszym zamówieniem może być świadczona tylko przez jednego wykonawcę, z przyczyn technicznych o obiektywnym charakterze oraz z przyczyn związanych z ochroną praw wyłącznych, wnikających z odrębnych przepisów, jeżeli nie istnieje rozsądne rozwiązanie alternatywne lub rozwiązanie zastępcze, a brak konkurencji nie jest wynikiem celowego zawężenia parametrów zamówienia. Zgodnie z art. 18 ust. 1 pkt 3 z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne (Dz.U. z 2017 r. poz. 220), do zadań własnych gminy w zakresie zaopatrzenia w energię elektryczną należy finansowanie m.in. oświetlenia na terenie gminy ulic, placów i dróg publicznych, obejmując koszty utrzymania punktów świetlnych także tych, których właścicielem nie jest gmina. Zgodnie z art. 3 pkt 22 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne przez finansowanie oświetlenia należy rozumieć finansowanie kosztów energii elektrycznej pobranej przez punkty świetlne oraz koszty ich budowy i utrzymania. Niezależnie od tego kto jest właścicielem urządzeń oświetleniowych na terenie gminy, zawsze gmina jest zobowiązana do finansowania kosztów energii elektrycznej pobranej przez punkty świetlne oraz kosztów ich utrzymania, a więc eksploatacji i konserwacji urządzeń oświetleniowych. Obowiązujące przepisy nie nakładają na właścicieli majątku oświetleniowego innych niż gminy obowiązku nieodpłatnego udostępniania takiego majątku na potrzeby wykonywania zadań własnych przez gminy. Na terenie Gminy Ryńsk punkty świetlne w większości stanowią własność ENERGA–Oświetlenie Sp. z o.o. Usługa będąca przedmiotem zamówienia dotyczy punktów stanowiących własność ENERGA-Oświetlenie Sp. z o.o., Spółka jest równocześnie jedynym uprawnionym podmiotem do odstaw energii i prowadzenia prac na swoim majątku w postaci infrastruktury oświetleniowej. Wykorzystanie punktów świetlnych stanowiących własność ENERGA-Oświetlenie Sp. z o.o. dla oświetlenia dróg i terenów publicznych przez Gminę Ryńsk w zakresie określonym w art. 18 ust. 1 pkt. 3 ustawy Prawo energetyczne wymaga uzyskania zgody jego właściciela, czyli ENERGA-Oświetlenie Sp. z o.o., przeprowadzenie zamówienia w trybie konkurencyjnym, stanowiłoby naruszenie prawa wyłącznego jakim jest prawo własności. a Gmina zobowiązana jest do zawarcia umowy z właścicielem urządzeń oświetleniowych, ponieważ nie ma podstaw prawnych do ograniczenia prawa własności ENERGA-Oświetlenie Sp. z o.o., gdzie prawo własności jest prawem o charakterze wyłącznym. Zgodnie z art. 140 Kodeksu cywilnego, właściciel może korzystać ze swojej rzeczy z wyłączeniem innych osób. Powierzenie zadania usługi oświetlenia należącego do innego podmiotu osobie trzeciej wymaga uzyskania zgody jego właściciela, czyli ENERGA-Oświetlenie Sp. z o.o. Gmina nie może narzucić właścicielowi infrastruktury wykonawcy usługi oświetlenia, którego sama wybierze, gdyż oznaczałoby to naruszenie w/w artykułu i rodziło po stronie ENERGA-Oświetlenie Sp. z o.o. roszczenia określone w art. 222 Kodeksu cywilnego. Dodatkowo ustawa Prawo budowlane w art. 61 nakłada na właściciela obowiązek utrzymania urządzeń w należytym stanie technicznym. W takiej sytuacji ENERGA-Oświetlenie Sp. z o.o. jest jedynym wykonawcą mogącym świadczyć usługę oświetlenia przy użyciu punktów świetlnych stanowiących własność spółki. Zgodnie z decyzją Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w Katowicach (decyzja z dnia 14 lipca 2006 r., sygn. akt RKT-411-25/06/MF) odmowa przedsiębiorstwa energetycznego udostępnienia swoich urządzeń do eksploatacji osobom trzecim, nie stanowi praktyki ograniczającej konkurencję. W przypadku, gdy przedsiębiorstwo jest właścicielem całości urządzeń, realizacja zadań w zakresie oświetlenia ulic, placów i dróg powinna nastąpić poprzez zlecenie usługi oświetleniowej przedsiębiorstwu dysponującemu taką infrastrukturą. Zgodnie z art. 4j ustawy Prawo energetyczne odbiorcy m.in. energii elektrycznej mają prawo zakupu energii od wybranego przez siebie sprzedawcy. Oznacza to, że każdy odbiorca jest uprawniony do wyboru dowolnego sprzedawcy energii elektrycznej. Jednakże w tym przypadku, Gmina nie jest właścicielem ani dzierżawcą instalacji oświetleniowej, punktów świetlnych, a więc w świetle art. 3 pkt 13 cytowanej wyżej ustawy nie jest odbiorcą energii. W takich okolicznościach nie może korzystać z przywilejów, które w świetle art. 7 ust. 3 ustawy Prawo energetyczne przysługują jedynie podmiotom, które posiadają tytuł prawny do korzystania z obiektów, do których energia ma być dostarczana. W ramach kompleksowej usługi oświetlenia Wykonawca wykorzystując własny majątek oświetleniowy świadczy usługę utrzymania urządzeń oświetlenia, usługę dostawy i dystrybucji energii elektrycznej na cele oświetlenia. Ze względu na istniejący taki stan faktyczny brak jest możliwości wyboru przedsiębiorstwa energetycznego zajmującego się świadczeniem usług dystrybucji energii elektrycznej. W obecnym stanie faktycznym nie istnieje rozwiązanie alternatywne lub rozwiązanie zastępcze, zaś brak konkurencji nie jest wynikiem sztucznego zawężenia parametrów zamówienia. Rozwiązaniem alternatywnym lub zastępczym, które spowodowałyby, że dostawy energii lub usługa konserwacji mogłyby być świadczone również przez innych Wykonawców, byłoby wybudowanie przez Gminę własnej infrastruktury oświetleniowej alternatywnej, co pozwoliłoby na wykonywanie przez Gminę zadań własnych z zakresu oświetlenia miejsc publicznych bez korzystania z infrastruktury oświetleniowej spółki. Wskazać należy jednak, że nie jest to rozwiązanie wykonalne, albowiem proces budowy własnej infrastruktury oświetleniowej wymagałby nie tylko dużych nakładów finansowych, ale również czasu na jego realizację. W przedmiotowej sprawie brak jest rozsądnego rozwiązania alternatywnego lub zastępczego, które uniezależniłoby Gminę od konieczności posłużenia się infrastrukturą oświetleniową spółki, co z kolei wymusza respektowanie prawa własności spółki do tej infrastruktury oświetleniowej. Nie dochodzi również do sztucznego zawężenia parametrów, które miałyby wyeliminować pozostałych potencjalnych wykonawców usługi, dostaw, gdyż takowi na rynku po prostu nie występują, żaden bowiem inny podmiot nie jest właścicielem alternatywnej infrastruktury oświetleniowej, jak również żaden inny podmiot nie posiada i nie będzie posiadał tytułu prawnego do infrastruktury oświetleniowej, której właścicielem jest spółka. Istniejący stan faktyczny i prawny wskazuje na spełnienie przesłanek określonych w art. 67 ust.1 pkt 1 lit. a) ustawy Prawo zamówień publicznych - przyczyny techniczne o obiektywnym charakterze i lit. b) - przyczyny związane z ochroną praw wyłącznych, dla udzielenia przedmiotowego zamówienia publicznego w celu zapewnienia realizacji zadania własnego gminy. W takiej sytuacji Gmina Ryńsk nie ma możliwości wyboru innego wykonawcy do realizacji w/w zamówienia. Jedynym wykonawcą mogącym świadczyć usługę utrzymania urządzeń oświetlenia oraz usługę dostawy i dystrybucji energii elektrycznej na cele oświetlenia jest ENERGA-Oświetlenie Sp. z o.o. w Sopocie, ul. Rzemieślnicza 17/19. Wybierając tryb zamówienia z wolnej ręki zamawiający w ten sposób stwarza sobie możliwość negocjacji z właścicielem infrastruktury postanowień przyszłej umowy. W związku z powyższym zastosowanie zamówienia z wolnej ręki jest zgodne z przepisami ustawy Prawo zamówień publicznych.