Wynik przetargu

Adres: ul. Smolenia 35, 41-902 Bytom, woj. śląskie
Dane kontaktowe: email: zamowiani@mzdim.bytom.pl
tel: 323 969 700
fax: 323 969 702
Dane zamówienia
ID ogłoszenia wyniku: 5802220120 Data Udzielenia: 2012-02-27
Rodzaj zamówienia: roboty budowlane
Tryb postępowania [WR]: Zamówienia z wolnej ręki
Kody CPV
45233122-0 Roboty budowlane w zakresie obwodnic
45233128-2 Roboty budowlane w zakresie rond
45233162-2 Roboty budowlane w zakresie ścieżek rowerowych
45233221-4 Malowanie nawierzchi
45233227-6 Roboty budowlane w zakresie łącznic
45233280-5 Wznoszenie barier drogowych
45233290-8 Instalowanie znaków drogowych
Wyniki
Nazwa części Wykonawca Wartość
Zamówienie uzupełniające nr 2 do zamówienia podstawowego pn. Budowa bytomskiego odcinka Obwodnicy Północnej Aglomeracji Górnośląskiej - etap III, polegające na budowie łącznicy południowej węzła Celna. Konsorjum firm: 1. EUROVIA Polska S.A. - Lider
Kobierzyce
1 174 751,00
1,00
Barometr Ryzyka Nadużyć

Raport końcowy na temat potencjalnego ryzyka nadużyć dla wskazanej części wyniku postępowania przetargowego.


Kliknij we wskaźnik by poznać szczegóły

Dane ogłoszenia o wyniku:
Data udzielenia:
2012-02-27
Dotyczy cześci nr:
1
Kody CPV:
452331220
452332276
452331282
452331622
452332214
452332805
452332908
Ilość podmiotów składających się na wykonawcę:
4
Kwota oferty w PLN:
4 699 006,00 zł
Minimalna złożona oferta:
4 699 006,00 zł
Ilość złożonych ofert:
1
Ilość ofert odrzuconych przez zamawiającego:
0
Minimalna złożona oferta:
4 699 006,00 zł
Maksymalna złożona oferta:
4 699 006,00 zł
TREŚĆ OGŁOSZENIA


Bytom: Zamówienie uzupełniające nr 2 do zamówienia podstawowego pn. Budowa bytomskiego odcinka Obwodnicy Północnej Aglomeracji Górnośląskiej - etap III, polegające na budowie łącznicy południowej węzła Celna.


Numer ogłoszenia: 58022 - 2012; data zamieszczenia: 27.02.2012

OGŁOSZENIE O UDZIELENIU ZAMÓWIENIA - Roboty budowlane


Zamieszczanie ogłoszenia:
obowiązkowe.


Ogłoszenie dotyczy:
zamówienia publicznego.


Czy zamówienie było przedmiotem ogłoszenia w Biuletynie Zamówień Publicznych:
nie.


Czy w Biuletynie Zamówień Publicznych zostało zamieszczone ogłoszenie o zmianie ogłoszenia:
nie.

SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY


I. 1) NAZWA I ADRES:
Gmina Bytom - Miejski Zarząd Dróg i Mostów, ul. Smolenia 35, 41-902 Bytom, woj. śląskie, tel. 032 3969700, faks 032 3969702.


I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO:
Inny: jednostka budżetowa.

SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA


II.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego:
Zamówienie uzupełniające nr 2 do zamówienia podstawowego pn. Budowa bytomskiego odcinka Obwodnicy Północnej Aglomeracji Górnośląskiej - etap III, polegające na budowie łącznicy południowej węzła Celna..


II.2) Rodzaj zamówienia:
Roboty budowlane.


II.3) Określenie przedmiotu zamówienia:
1. Zgodnie z Programem Funkcjonalno-Użytkowym budowa łącznicy południowej węzła CELNA ma polegać m.in. na: a) budowie nowego odcinka drogi wraz z niezbędnymi robotami ziemnymi i towarzyszącymi w celu osiągnięcia zamierzonych parametrów technicznych i właściwości funkcjonalno-użytkowych, przy założeniu długość łącznicy: 240m, szacowanej wielkości nawierzchni: 2.400 m2; b) przebudowie ul. Celnej związanej z budową skrzyżowania z projektowaną łącznicą w formie ronda i ma polegać na włączeniu ul. Celnej do ronda jako wloty, przy założeniu długość przebudowy ul. Celnej: 230m, szacunkowej wielkości nawierzchni jezdni: 2.870,00 m2, a nawierzchni chodników i ciągu rowerowego: 1.500,00 m2; c) budowie ronda, przy założeniu szacunkowej wielkości nawierzchni jezdni ronda: 720,00 m2, wysp z kostki betonowej: 300,00 m2, nawierzchni z kostki kamiennej granitowej: 520,00 m2; d) odwodnieniu, przy założeniu długości rowów przydrożnych: ok. 840 m, a kanalizacji deszczowej: ok. 460; e) budowie stalowych barier ochronnych, przy założeniu szacunkowej długości: 800,00 m, f) wbudowaniu znaków drogowych, drogowskazów, tablic oraz wykonaniu grubowarstwowego oznakowania poziomego; g) wycince drzew kolidujących z budową; h) wykonaniu oświetlenia projektowanej łącznicy, ronda oraz przebudowie oświetlenia na ul. Celnej. 2. Szczegółowy zakres obowiązków i czynności Wykonawcy oraz sposób realizacji niniejszego zamówienia określają: Program Funkcjonalno-Użytkowy, ustawa Prawo Budowlane, procedury realizacji inwestycji wg FIDIC Warunki kontraktu na urządzenia i budowę z projektowaniem dla urządzeń elektrycznych i mechanicznych oraz dla robót budowlanych i inżynieryjnych projektowanych przez wykonawcę (Wydanie angielsko-polskie 2000 wydane przez COSMOPOLI CONSULTANTS Biuro Inżynierskie Marek Rdułtowski ze zmianami wynikającymi z SIWZ zamówienia podstawowego (nr 62/B/PN/RB/2008) oraz Warunki Kontraktu..


II.4) Wspólny Słownik Zamówień (CPV):
45.23.31.22-0, 45.23.32.27-6, 45.23.31.28-2, 45.23.31.62-2, 45.23.32.21-4, 45.23.32.80-5, 45.23.32.90-8.

SEKCJA III: PROCEDURA


III.1) TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA:
Zamówienie z wolnej ręki


III.2) INFORMACJE ADMINISTRACYJNE


  • Zamówienie dotyczy projektu/programu finansowanego ze środków Unii Europejskiej:
    nie

SEKCJA IV: UDZIELENIE ZAMÓWIENIA


IV.1) DATA UDZIELENIA ZAMÓWIENIA:
24.02.2012.


IV.2) LICZBA OTRZYMANYCH OFERT:
1.


IV.3) LICZBA ODRZUCONYCH OFERT:
0.


IV.4) NAZWA I ADRES WYKONAWCY, KTÓREMU UDZIELONO ZAMÓWIENIA:

  • Konsorjum firm: 1. EUROVIA Polska S.A. - Lider, 1. ul. Szwedzka 5, Bielany Wrocławskie, 55-040 Kobierzyce, kraj/woj. dolnośląskie.
  • 2. Biuro Projektów A-PROPOL Adam Biegański, Dorota Biegańska - Partner, 2. ul. Gomułki 2, 44-121 Gliwice, kraj/woj. śląskie.
  • 3. Himmel i Papesch Opole sp. z o.o. - Partner, 3. Jagiełły 39, 46-020 Czarnowąsy, kraj/woj. opolskie.
  • 4. EUROVIA C.S. - Partner, 4. Narodni 10,, 4. Praha 1, kraj/woj. Czechy.


IV.5) Szacunkowa wartość zamówienia
(bez VAT): 4504602,95 PLN.


IV.6) INFORMACJA O CENIE WYBRANEJ OFERTY ORAZ O OFERTACH Z NAJNIŻSZĄ I NAJWYŻSZĄ CENĄ


  • Cena wybranej oferty:
    4699005,90


  • Oferta z najniższą ceną:
    4699005,90
    / Oferta z najwyższą ceną:
    4699005,90


  • Waluta:
    PLN.

ZAŁĄCZNIK I


Uzasadnienie udzielenia zamówienia w trybie negocjacji bez ogłoszenia, zamówienia z wolnej ręki albo zapytania o cenę


  • 1. Podstawa prawna

    Postępowanie prowadzone jest w trybie zamówienie z wolnej ręki na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. - Prawo zamówień publicznych.


  • 2. Uzasadnienia wyboru trybu

    Należy podać uzasadnienie faktyczne i prawne wyboru trybu oraz wyjaśnić, dlaczego udzielenie zamówienia jest zgodne z przepisami.

    W dniu 03.06.2009r. doszło do zawarcia umowy w sprawie o udzielenie zamówienia publicznego nr 62/B/PN/RB/2008 z konsorcjum firm, którego liderem była EUROVIA Polska S.A., z siedzibą w Bielanach Wrocławskich, 55-040 Kobierzyce, ul. Szwedzka 5. W skład konsorcjum wchodzili ponadto następujący partnerzy: Biuro Projektów A-PROPOL Adam Biegański, Dorota Biegańska, 44-121 Gliwice, ul. Gomułki 2, Himmel i Papesch Opole sp. z o.o., 46-020 Czarnowasy, ul. Jagiełły 39 oraz EUROVIA CS, a.s. Narodni 10, 113 19 Praha 1, Republika Czeska. Przedmiotem umowy była budowa bytomskiego odcinka Obwodnicy Północnej Aglomeracji Górnośląskiej - etap III. Wartość zamówienia została oszacowana w dniu 21.01.2009r. i ustalono ją na poziomie 78.633.658,36 zł netto (tj. 95.933.063,20 zł brutto). W wyniku przeprowadzonego postępowania w trybie przetargu nieograniczonego nr 62/B/PN/RB/2008 zawarto umowę na kwotę wynikającą z oferty wykonawcy z wynagrodzeniem w wysokości 79.187.422,84 zł brutto. W cz. I pkt 6 Instrukcji dla Wykonawców (IDW) stanowiącej część SIWZ oraz w sekcji VI.2) ogłoszenia o zamówieniu nr 2009/S 27-038908 z dnia 10.02.2009r. Zamawiający przewidział możliwość udzielenia zamówień uzupełniających, stanowiących nie więcej niż 50% wartości zamówienia podstawowego. Dokumentacja dotycząca przeprowadzonego przetargu nieograniczonego jest zarchwizowana w siedzibie Zamawiającego - 41-902 Bytom, ul. Smolenia 35 i opatrzona została numerem 62/B/PN/RB/2008. Korzystając ze wspomnianych wyżej zapisów, na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 6 ustawy dnia 29 stycznia 2004r. Prawo zamówień publicznych (j.t. - Dz. U. z 2010r., Nr 113, poz. 759 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą lub Pzp, do wykonawcy zamówienia podstawowego w dniu 10.09.2010r. skierowano zaproszenie na negocjacje. Równocześnie realizując postanowienia art. 67 ust. 2 ustawy pismem nr DNP/I/637/7961/2010 z dnia 13.09.2010r. Zamawiający zawiadomił Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych o fakcie wszczęcia postępowania w trybie zamówienia z wolnej ręki, podając uzasadnienie faktyczne i prawne zastosowania trybu udzielenia zamówienia. Po przeprowadzeniu negocjacji z liderem konsorcjum, zawarto w dniu 14.10.2010r. umowę nr 36/B/WR/RB/2010, której przedmiotem było pierwsze zamówienie uzupełniające do zamówienia podstawowego pn. Budowa bytomskiego odcinka Obwodnicy Północnej Aglomeracji Górnośląskiej - etap III, polegające na rozszerzeniu zakresu budowy obwodnicy poprzez przebudowę odcinka o długości ok. 1,2 km, tj. od planowanego zakończenia zamówienia podstawowego w ramach III etapu aż do granicy z miastem Zabrze. Wysokość wynegocjowanego wynagrodzenia umownego ustalono na kwotę 21.311.475,41 zł netto tj. 26.000.000,00 zł brutto, co stanowiło 27,10% szacowanej wartości zamówienia podstawowego. Aktualnie realizowane są roboty budowlane wchodzące w zakres bytomskiego odcinka Obwodnicy Północnej Aglomeracji Górnośląskiej - etap III, przewidziane zarówno w ramach zamówienia podstawowego jak i pierwszego zamówienia uzupełniającego (nr 36/B/WR/RB/2010). Biorąc pod uwagę, że budowa łącznicy południowej nie wchodziła w zakres projektu, a jej realizacja jest uzasadniona technicznie w ramach całego węzła drogowego budowanej obwodnicy miasta Bytomia, uzasadnione jest udzielenie wykonawcy zamówienia podstawowego kolejnego zamówienia uzupełniającego, tym bardziej że dotychczas wykonano jedynie budowę łącznicy północnej przedmiotowego węzła. Proces projektowania oraz realizacji robót budowlanych odbywać się będzie zgodnie z Projektem Funkcjonalno-Użytkowym, opracowanym przez Zakład Nowych Technologii i Wdrożeń INMOST - PROJEKT sp. z o.o., 44-100 Gliwice, ul. Lompy 15/2. Zgodnie z PFU projektowana łącznica południowa węzła CELNA utworzy bezkolizyjne włączenie do Obwodnicy Północnej Aglomeracji Górnośląskiej i pozwoli na zlikwidowanie obecnie istniejącego skrzyżowania istniejącej łącznicy północnej z Obwodnicą. Do tej pory na węźle CELNA kończył się oddany do ruchu II etap Obwodnicy. Na skutek trwającej obecnie budowy III ostatniego etapu obwodnicy konieczna jest dobudowa łącznicy południowej. Obecny kształt węzła nie pozwala na prawidłowe i bezpieczne zorganizowanie ruchu drogowego przy wykonanym III etapie Obwodnicy. Budowa łącznicy południowej podniesie w stopniu niezwykle istotnym bezpieczeństwo dojazdu do miasta Bytomia. Zgodnie z PFU budowa łącznicy południowej węzła CELNA ma polegać m.in. na: 1) budowie nowego odcinka drogi wraz z niezbędnymi robotami ziemnymi i towarzyszącymi w celu osiągnięcia zamierzonych parametrów technicznych i właściwości funkcjonalno-użytkowych, przy założeniu długość łącznicy: 240 m, szacowanej wielkości nawierzchni: 2.400 m2; 2) przebudowie ul. Celnej związanej z budową skrzyżowania z projektowaną łącznicą w formie ronda i ma polegać na włączeniu ul. Celnej do ronda jako wloty, przy założeniu długość przebudowy ul. Celnej: 230m, szacunkowej wielkości nawierzchni jezdni: 2.870,00 m2, a nawierzchni chodników i ciągu rowerowego: 1.500,00 m2; 3) budowie ronda, przy założeniu szacunkowej wielkości nawierzchni jezdni ronda: 720,00 m2, wysp z kostki betonowej: 300,00 m2, nawierzchni z kostki kamiennej granitowej: 520,00 m2; 4) odwodnieniu, przy założeniu długości rowów przydrożnych: ok. 840 m, a kanalizacji deszczowej: ok. 460 m; 5) budowie stalowych barier ochronnych, przy założeniu szacunkowej długości: 800,00 m, 6) wbudowaniu znaków drogowych, drogowskazów, tablic oraz wykonaniu grubowarstwowego oznakowania poziomego; 7) wycince drzew kolidujących z budową; 8) wykonaniu oświetlenia projektowanej łącznicy, ronda oraz przebudowie oświetlenia na ul. Celnej. Z uwagi na brak możliwości poprowadzenia tranzytu przez dzielnicę Karb ruch pojazdów ulegnie przełożeniu na budowany właśnie III etap obwodnicy, co zapewni bezpieczny i funkcjonalny układ drogowy w rejonie skomunikowania obwodnicy z ulicą Celną, która to ulica stanowi bezpośrednie połączenie z A1, co w chwili obecnej jest niemożliwe. Uzasadnieniem merytorycznym dla udzielenia zamówienia w trybie z wolnej ręki tj. wykonawcy zamówienia podstawowego jest m.in.: 1. wykonawca robót wchodzących w zakres zamówienia podstawowego jest już w posiadaniu szeregu uzgodnień i materiałów, co przekłada się na możliwość szybkiej i fachowej realizacji dokumentacji projektowej dot. łącznicy południowej, a w konsekwencji na skrócenie czasu trwania zamierzenia realizowanego w systemie projektuj i buduj; 2. konieczność zachowania w projekcie, a następnie w okresie realizacji robót budowlanych jednolitych rozwiązań technicznych, przy zastosowaniu takich samych założeń projektowych, zwłaszcza co do wskazań właściwych materiałów, technologii będących podstawą skorelowanego sposobu prowadzenia robót budowlanych; 3. wykorzystywanie przez wykonawcę swoich służb geodezyjnych, które przez okres budowy w ramach zamówienia podstawowego wypracowały spójne metody tyczenia geodezyjnego i korekty pomiarów w wyniku realizacji inwestycji na terenach zagrożonych wpływami eksploatacji górniczej. A contrario, dopuszczenie do sytuacji, w której inny niż wykonawca zamówienia podstawowego wykonywać będzie prace wchodzące w zakres niniejszego zamówienia oznacza, że te metody dopiero byłyby wypracowywane; 4. wypracowanie przez wykonawcę na komisjach bezpieczeństwa ruchu drogowego czasowej organizacji ruchu, która wdrażana centralnie przez jednego wykonawcę zapewnia optymalne bezpieczeństwo i płynność ruchu pojazdów; 5. praktyczne zastosowanie przez nadzór i kierownictwo budowy zdobytego doświadczenia dot. specyfiki terenu budowy, narażonego na występowanie szkód górniczych; 6. wymóg utrzymania jednolitych okresów gwarancji i rękojmi dla całego obiektu (tj. zasadniczego przebiegu III etapu obwodnicy oraz łącznicy południowej), co w przypadku wyboru innego wykonawcy byłoby niemożliwe, zwłaszcza w rejonie połączenia łącznicy z trasą główną obwodnicy. Biorąc pod uwagę, że budowa łącznicy południowej nie wchodziła w zakres projektu, a jej realizacja jest uzasadniona technicznie ze względu na konieczność bezkolizyjnego włączenia się do obwodnicy, za zasadne wydaje się udzielenie wykonawcy zamówienia podstawowego drugiego z kolei zamówienia uzupełniającego. Zamówienie uzupełniające ma zostać udzielone wykonawcy zamówienia podstawowego tj. konsorcjum, którego liderem jest EUROVIA Polska S.A. (a zatem wykonawcy realizującemu aktualnie budowę bytomskiego odcinka Obwodnicy Północnej Aglomeracji Górnośląskiej - etap III), od udzielenia zamówienia podstawowego (tj. 03.06.2009r.) nie upłynęły trzy lata, polega ono na częściowym powtórzeniu tego samego rodzaju zamówień, wreszcie zamówienie podstawowe zostało udzielone w trybie przetargu nieograniczonego. Jak wspomniano powyżej zamówienie uzupełniające zostało przewidziane w specyfikacji istotnych warunków zamówienia oraz w ogłoszeniu o zamówieniu dla zamówienia podstawowego i jest zgodne z przedmiotem zamówienia podstawowego. Równocześnie suma wartości już udzielonego pierwszego zamówienia uzupełniającego (nr 36/B/WR/RB/2010) oraz szacowanej wartości zamówienia, będącego przedmiotem niniejszego postępowania, łącznie nie przekracza 50% wartości zamówienia podstawowego. Uwzględniając bowiem szacowaną wartość zamówienia podstawowego (nr 62/B/PN/RB/2008) w kwocie 78.633.658,36 zł netto, łączna wartość zamówień uzupełniających nie może przekroczyć 39.316.829,18 zł netto, tymczasem szacowana wartość obu tych zamówień wynosi po podsumowaniu 25.816.078,36 zł netto (21.311.475,41 zł + 4.504.602,95 zł), a zatem stanowią one łącznie 32,83% szacowanej wartości zamówienia podstawowego. Biorąc powyższe pod uwagę zachodzą wszystkie przesłanki dla zastosowania zamówienia z wolnej ręki, przewidziane w art. 67 ust 1 pkt 6 ustawy Pzp. Zamawiający zdecydował o skorzystaniu z prawnej możliwości udzielenia zamówienia uzupełniającego w trybie z wolnej ręki, zgodnie z treścią przepisu w art. 67 ust. 1 pkt 6 ustawy z uwagi na okoliczności techniczno-organizacyjne. Udzielenie zamówienia w trybie z wolnej ręki, w wyniku pozytywnego zakończenia negocjacji, umożliwi dotychczasowemu wykonawcy jednoczesne wykonywanie prac zarówno wchodzących w zakres zamówienia podstawowego, jak i będących przedmiotem obu zamówień uzupełniających. Winno to przełożyć się na zakończenie robót wchodzących w zakres wszystkich zamówień w jednym terminie, co jest możliwe do osiągnięcia jedynie przy udzieleniu kolejnego zamówienia uzupełniającego dotychczasowemu wykonawcy. Udzielenie zamówienia jednemu wykonawcy ma też zasadnicze znaczenie dla organizacji robót zważywszy, że będą one prowadzone pod ruchem. Tym samym niezbędne i konieczne jest równoczesne prowadzenie robót przez tego samego wykonawcę, co wykluczy na tym obiekcie budowlanym występowanie niepożądanych sytuacji pod względem technicznym i organizacyjnym. Nie bez znaczenia jest możliwość realizacji robót przygotowawczych i wykorzystania zaplecza budowy w ramach tego samego terenu budowy. W tych warunkach udzielenie zamówienia uzupełniającego ma na celu zminimalizowanie trudności realizacyjnych oraz wszelkich zagrożeń bezpieczeństwa ruchu drogowego. Zgodnie z wymaganiami zamawiającego dotychczasowy wykonawca został zobowiązany do zachowania własnej organizacji robót, a co jest z tym ściśle związane, do realizacji zadania wg własnych założeń technicznych i ekonomicznych (koszty, dostawy i dostawcy materiałów, transport technologiczny, czasowa organizacja ruchu itp.). Spójna i wypracowana przez wykonawcę na komisjach bezpieczeństwa ruchu drogowego czasowa organizacja ruchu, która wdrażana jest centralnie przez jednego wykonawcę zapewnia optymalne bezpieczeństwo i płynność ruchu pojazdów. Wobec powyższego udzielenie zamówienia uzupełniającego skutecznie zapewni spójność koordynacji robót, która wyeliminuje wszelkie przeszkody natury techniczno-organizacyjnej. Zasadne jest zapewnienie jednolitości organizacji robót, przy zagwarantowaniu równoczesnej koordynacji wszelkich działań składających na proces inwestycyjny na przedmiotowym obiekcie budowlanym. Poza sporem jest, że łącznica południowa węzła CELNA stanowi obiekt liniowy w rozumieniu art. 3 pkt 3a ustawy z dnia 7 lipca 1994r. - Prawo budowlane (j.t. - Dz. U. z 2010r., Nr 243, poz. 1623 z późn. zm.), zgodnie z którym pod tym pojęciem należy rozumieć obiekt budowlany, którego charakterystycznym parametrem jest długość, w szczególności droga wraz ze zjazdami. Mające być obecnie realizowane zamówienie uzupełniające zostanie sfinansowane ze środków własnych Zamawiającego. Rozszerzenie zakresu III etapu Obwodnicy Północnej poprzez budowę łącznicy południowej węzła Celna ma na celu nie tylko osiągnięcie zdecydowanej poprawy stanu bezpieczeństwa ruchu, ale uzyskanie pełnych relacji ruchowych. Istotne jest, aby dotychczasowy wykonawca zarówno w ramach zamówienia podstawowego jak i uzupełniających wykonywał roboty przy takich samych rozwiązaniach technicznych i skorelowanej technologii poszczególnych robót. Tym samym świadczenia objęte zamówieniem podstawowym i uzupełniającym będą spełnione przy zachowaniu jednolitych parametrów technicznych, zarówno na etapie opracowania dokumentacji projektowej, jak i wykonawstwa robót. Pozwoli to na osiągnięcie zakładanego efektu właściwej funkcjonalności całego projektu. W konsekwencji te czynniki przełożą się na uzyskanie zwiększonej efektywności całej obwodnicy. Zasadniczym czynnikiem jest ocena dotychczasowego wykonawcy robót pod kątem techniczno-organizacyjnym, a także ekonomicznym i oszacowanie potencjalnych kosztów realizacji projektu. Należy w sposób prawdopodobny zakładać, że koszty realizacji projektu wykonywanego przez tego samego wykonawcę będą niższe. Założyć należy, że dotychczasowy wykonawca częściowo wykorzystywać będzie będący już w jego dyspozycji potencjał techniczny, ekonomiczny czy ludzki, wykorzystywany dla realizacji zamówienia podstawowego. Reasumując tylko przy założeniu, że jeden i ten sam Wykonawca wykonuje cały zakres rzeczowy projektu (tj. zakres zamówienia podstawowego jak i uzupełniających) uzyskuje się dodatni wynik we wszystkich wspomnianych aspektach, uzyskując jednocześnie optymalny efekt końcowy i ekonomiczny, ograniczając do minimum niezadowolenie użytkowników drogi, wynikające z utrudnień związanych z budową.