Świadczenie usług prawniczych polegających na doradztwie w zakresie zgodnego z przepisami prawa przygotowania i przeprowadzenia postępowania o zawarcie umowy koncesji w sprawie wykonywania usług polegających na zarządzaniu Międzynarodowym Centrum Kongresowym oraz Hala Widowiskowo - Sportową Spodek w Katowicach.
Opis przedmiotu przetargu: Świadczenie usług prawniczych polegających na doradztwie w zakresie zgodnego z przepisami prawa przygotowania i przeprowadzenia postępowania o zawarcie umowy koncesji w sprawie wykonywania usług polegających na zarządzaniu Międzynarodowym Centrum Kongresowym oraz Hala Widowiskowo - Sportową Spodek w Katowicach.
Katowice: Świadczenie usług prawniczych polegających na doradztwie w zakresie zgodnego z przepisami prawa przygotowania i przeprowadzenia postępowania o zawarcie umowy koncesji w sprawie wykonywania usług polegających na zarządzaniu Międzynarodowym Centrum Kongresowym oraz Hala Widowiskowo - Sportową Spodek w Katowicach.
Numer ogłoszenia: 420286 - 2013; data zamieszczenia: 16.10.2013
OGŁOSZENIE O ZAMIARZE ZAWARCIA UMOWY - Usługi
SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY
I. 1) NAZWA I ADRES:
Miasto Katowice, ul. Młyńska 4, 40-098 Katowice, woj. śląskie, tel. 32 2593302, faks 32 2593303 , strona internetowa www.katowice.eu
I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO:
Administracja samorządowa.
SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA
II.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego:
Świadczenie usług prawniczych polegających na doradztwie w zakresie zgodnego z przepisami prawa przygotowania i przeprowadzenia postępowania o zawarcie umowy koncesji w sprawie wykonywania usług polegających na zarządzaniu Międzynarodowym Centrum Kongresowym oraz Hala Widowiskowo - Sportową Spodek w Katowicach..
II.2) Rodzaj zamówienia:
Usługi.
II.3) Określenie przedmiotu oraz wielkości lub zakresu zamówienia:
Świadczenie usług prawniczych polegających na doradztwie w zakresie zgodnego z przepisami prawa przygotowania i przeprowadzenia postępowania o zawarcie umowy koncesji w sprawie wykonywania usług polegających na zarządzaniu Międzynarodowym Centrum Kongresowym oraz Hala Widowiskowo - Sportową Spodek w Katowicach..
II.4) Wspólny Słownik Zamówień (CPV):
79.11.00.00-8.
II.5) Szacunkowa wartość zamówienia
(bez VAT): jest mniejsza niż kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy.
SEKCJA III: PROCEDURA
Tryb udzielenia zamówienia:
Zamówienie z wolnej ręki
1. Podstawa prawnaPostępowanie wszczęte zostało na podstawie art. 5 ust. 1a ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych.
2. Uzasadnienie wyboru trybu1.Podstawą do zastosowania trybu z wolnej jest art. 5 ust.1 a ustawy z dnia 29 stycznia 2004 roku Prawo zamówień publicznych, (PZP). Zgodnie z tym artykułem w przypadku udzielania zamówień na usługi niepriorytetowe (m.in. usługi prawnicze) zamawiający może wszcząć postępowanie w trybie zamówienia z wolnej ręki lub negocjacji bez ogłoszenia, jeżeli zachodzi uzasadniony przypadek, w szczególności, gdy zastosowanie innego trybu mogłoby skutkować co najmniej jedną z następujących okoliczności: a) naruszeniem zasady celowego, oszczędnego i efektywnego dokonywania wydatków; b) naruszeniem zasad dokonywania wydatków w wysokości i terminach wynikających z wcześniej zaciągniętych zobowiązań; c) poniesieniem straty w mieniu publicznym; d) uniemożliwieniem terminowej realizacji zadań. W analizowanej sytuacji zachodzi uzasadniony przypadek udzielenia zamówienia z wolnej ręki Hogan Lovells, o czym świadczą poniżej przywołane argumenty. 2. Usługi prawne są usługami o szczególnym charakterze, w przypadku których podstawowe znaczenie ma zaufanie do wykonawcy. Oznacza to, iż uzasadnieniem dla zastosowania trybu z wolnej ręki jest kwestia doświadczenia wykonawcy, które zostało przez Zamawiającego zweryfikowane w praktyce. Kancelaria Hogan Lovells (HL) świadczyła usługi prawne w trakcie pierwotnego ogłoszenia postępowania koncesyjnego na Świadczenie usług polegających na organizacji imprez i zarządzaniu Międzynarodowym Centrum Kongresowym oraz Halą Widowiskowo-Sportową Spodek w Katowicach. Z uwagi na konieczność ponownego przeprowadzenia postępowania w tym samym przedmiocie, powierzenie obsługi prawnej tej samej kancelarii będzie korzystne dla Zamawiającego. Kancelaria ta przygotowała całą dokumentacje postępowania, włącznie z projektem umowy koncesyjnej, zatem Zamawiający uniknie wdrażania nowego podmiotu w cały proces oraz przedłużenia czasu świadczenia usług prawnych związanych z koniecznością zapoznania się z dokumentacją. Ponadto nie pozostaje bez znaczenia fakt, iż transakcje w modelu koncesyjnym są transakcjami skomplikowanymi. Zweryfikowane w praktyce doświadczenie w ich obsłudze jest zatem bardzo cennym dla Zamawiającego elementem, decydującym o tym, iż udzielenie zamówienia Hogan Lovells jest uzasadnione. Pewność zamawiającego co do kompetencji i know-how prawników stanowi najpełniejsze zabezpieczenie jego interesów. 3. Istotna część usług doradcy w ramach projektu Świadczenie usług polegających na organizacji imprez i zarządzaniu Międzynarodowym Centrum Kongresowym oraz Halą Widowiskowo-Sportową Spodek w Katowicach została już wykonana. Dotyczy to m.in. sporządzenia projektu ogłoszenia, wraz z załącznikami, opisu warunków koncesji, projektu umowy koncesyjnej, zaproszenia kandydatów do negocjacji, projektu protokołu z postępowania. Przekazanie doradztwa w ramach ww. projektu innemu doradcy niż Kancelaria Hogan Lovells spowoduje niewątpliwie, że nowy doradca będzie zmuszony uwzględnić w swoim wynagrodzeniu czas pracy potrzebny na weryfikacje lub ponowne przygotowanie ww. dokumentów. W konsekwencji przyczyni się to do wzrostu kosztów obsługi całego przedsięwzięcia. Taka sytuacja nie wystąpi jedynie w przypadku powierzenia wykonania zlecenia dotychczasowemu doradcy. 4. Dodatkowo wybór wykonawcy z wolnej ręki pozwoli zaoszczędzić koszty, jakie mogą się wiązać z prowadzeniem bardziej sformalizowanego postępowania. Umożliwienie realizacji zadań przy oszczędnym i efektywnym dokonywaniu wydatków stanowi wymienioną wprost w art.5 ust. 1 pkt 1 PZP przesłankę zastosowania trybu z wolnej ręki. Budowa MCK współfinansowana jest ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2007-2013 oraz budżetu Miasta Katowice w tym środków z Europejskiego Banku Inwestycyjnego. Zastosowanie innego trybu udzielenia zamówienia celem wyłonienia wykonawcy kontynuującego usługę doradztwa prawnego spowoduje naruszenie zasad celowego, efektywnego i oszczędnego dokonywania wydatków. Należy zauważyć, że przedmiotowe postępowanie jest postępowaniem niezmiernie skomplikowanym, którego rozstrzygnięcie (lub jego brak) w możliwie krótkim terminie może skutkować utratą dofinansowania budowy Międzynarodowego Centrum Kongresowego z kredytu bankowego EBI, z którą to instytucją Miasto Katowice podpisało umowę warunkową o udzielenie kredytu bankowego. Warunkiem wypłaty pierwszej i kolejnych transz kredytu jest ...przedstawienie dowodu (w tym kopii dokumentów potwierdzających wynik rozstrzygnięcia przetargu na koncesje w zakresie obsługi MCK), oraz że ...Koncesjonariusz (satysfakcjonujący Bank) został prawidłowo wyłoniony przez Kredytobiorcę w celu obsługi MCK oraz że umowa koncesyjna w formie i o treści satysfakcjonującej Bank została zawarta przez Kredytobiorcę z takim koncesjonariuszem. W konsekwencji również zasada celowego i efektywnego dokonywania wydatków wskazuje na potrzebę udzielenia zamówienia z wolnej ręki i powierzenia Wykonawcy ochrony interesów Zamawiającego w tym postępowaniu. Poza wszelkimi wątpliwościami pozostaje okoliczność, iż zawarcie umowy w ramach innego trybu niż zamówienie z wolnej ręki rodzi ryzyko utraty preferencyjnego finansowania z EBI, a co za tym idzie ryzyko poniesienia wyższych kosztów, związanych z koniecznością skorzystania z droższego finansowania. Zostaną one poniesione w sposób nieoszczędny, niezgodny z zasadami, jakimi powinny się kierować podmioty wydatkujące środki pieniężne. Prowadzenie postępowania przetargowego w innym, trybie niż tryb zamówienia z wolnej ręki może więc doprowadzić do sytuacji, w której zagrożone będzie realizowanie terminowe zadań Zamawiającego, co wiązać się może również z koniecznością poniesienia dodatkowych kosztów a co za tym idzie - z naruszeniem zasad celowego, oszczędnego i efektywnego dokonywania wydatków. Dodatkowo zastosowanie trybu udzielenia zamówienia z wolnej ręki spowoduje oszczędność w budżecie Zamawiającego - nie będzie konieczności ponownego angażowania zespołu specjalistów do przygotowania i przeprowadzenia nowego postępowania i opracowania pełnej dokumentacji przetargowej po stronie Zamawiającego, co byłoby konieczne przy zastosowaniu innych trybów niż zamówienie z wolnej ręki, dopuszczalnych dla przedmiotowego zamówienia, przewidzianych w PZP. Koszt niezbędnych dokumentów potrzebnych dla przeprowadzenia postępowania przedstawia się następująco: analiza prawna przedstawiająca model przeprowadzenia postępowania: koszt: 24 390,24 zł, ogłoszenie o koncesji, projekt opisu warunków koncesji i projekt umowy koncesji; koszt: 58 943,09 zł, 5.Tryb zamówienia z wolnej ręki pozwala ponadto na przeprowadzenie z wykonawcą negocjacji ceny usługi, co nie jest możliwe przy podstawowym trybie przetargu nieograniczonego. Wynika to z faktu, iż w przypadku trybu zamówienia z wolnej ręki nie występuje instytucja oferty. Tak jak przy negocjacjach, tak i przy zamówieniu z wolnej ręki dochodzenie do treści umowy jest zjawiskiem dynamicznym, a treść przyszłej umowy powstaje w toku docierania się stanowisk negocjujących stron. Możliwe negocjacje ceny usługi mają istotne przełożenie na wydatki Zamawiającego. Podsumowując, przy zastosowaniu innego trybu niż z wolnej ręki Miasto narażone jest na poniesienie następujących dodatkowych kosztów: a) wyższe koszty finansowania inwestycji w przypadku utraty preferencyjnego kredytu z EBI, b) wyższe koszty obsługi prawnej z uwagi na brak możliwości negocjacji ceny z wykonawcą, jak również z uwagi na fakt, iż nowy wykonawca zażąda wyższej ceny ponieważ nie jest mu znany projekt ani przygotowana już przez HL dokumentacja; c) koszty przygotowania i przeprowadzenia pełnego postępowania przetargowego na wybór doradcy. 6. W świetle powyższego udzielenie zamówienia publicznego HL w trybie zamówienia z wolnej ręki jest uzasadnione. Oszczędność czasu, jaką umożliwia tryb z wolnej ręki pozwoli Zamawiającemu na terminową realizację zadań wynikających z jego planów inwestycyjnych. Przedmiotowy projekt jest kluczową inwestycją dla Zamawiającego. W konsekwencji konieczne jest przystąpienie do jak najszybszej jej realizacji, co możliwe jest jedynie we współpracy z odpowiednio wykwalifikowanymi doradcami. Jak wspomniano Przesłanka z art.5 ust. 1 pkt 4 PZP stanowi zatem dodatkowe uzasadnienie dla ich przyspieszonego wyboru w trybie z wolnej ręki. Przeprowadzenie postępowania konkurencyjnego i ew. wybór innego wykonawcy, ze względu na terminy narzucone PZP oraz potencjalne procedury odwoławcze spowodowałoby konieczność wstrzymania ponownego ogłoszenia koncesji być może nawet na kilka miesięcy. Z pewnością przyniosłoby to ze sobą ujemne skutki oraz w sposób nieuzasadniony i generujący dodatkowe koszty przedłużałoby czas trwania wyboru Koncesjonariusza a w konsekwencji uniemożliwiłoby terminową realizację zadania. Zamówienie powierzone Wykonawcy wymaga również dokładnego poznania specyfiki Projektu w oparciu nie tylko o powszechnie obowiązujące przepisy prawa, lecz także o praktyczną znajomość Ustawy o koncesji na roboty budowlane lub usługi. Zastosowanie trybów przetargowych znacznie wydłuży procedurę udzielenia zamówienia zaś tryb zamówienia z wolnej ręki pozwala na zaoszczędzenie czasu, odgrywającego ważną rolę przy specyfice zamówienia, o który mowa wyżej. Zważyć należy, iż HL prowadzący obsługę prawną do tej pory zna już specyfikę Projektu MCK, posiada w tym zakresie niezbędną wiedzę i doświadczenie oraz zapewnia możliwość fachowego prowadzenia postępowania.
SEKCJA IV: UDZIELENIE ZAMÓWIENIA
NAZWA I ADRES WYKONAWCY KTÓREMU ZAMAWIAJĄCY ZAMIERZA UDZIELIĆ ZAMÓWIENIA
Hogan Lovells (Warszwa) LLP (Spółka partnerska) Oddział w Polsce, ul. Nowogrodzka 50, 00-695 Warszawa, kraj/woj. mazowieckie.
Katowice: Świadczenie usług prawniczych polegających na doradztwie w zakresie zgodnego z przepisami prawa przygotowania i przeprowadzenia postępowania o zawarcie umowy koncesji w sprawie wykonywania usług polegających na zarządzaniu Międzynarodowym Centrum Kongresowym oraz Hala Widowiskowo - Sportową Spodek w Katowicach
Numer ogłoszenia: 477530 - 2013; data zamieszczenia: 21.11.2013
OGŁOSZENIE O UDZIELENIU ZAMÓWIENIA - Usługi
Zamieszczanie ogłoszenia:
obowiązkowe.
Ogłoszenie dotyczy:
zamówienia publicznego.
Czy zamówienie było przedmiotem ogłoszenia w Biuletynie Zamówień Publicznych:
tak, numer ogłoszenia w BZP: 420286 - 2013r.
Czy w Biuletynie Zamówień Publicznych zostało zamieszczone ogłoszenie o zmianie ogłoszenia:
nie.
SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY
I. 1) NAZWA I ADRES:
Miasto Katowice, ul. Młyńska 4, 40-098 Katowice, woj. śląskie, tel. 32 2593302, faks 32 2593303.
I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO:
Administracja samorządowa.
SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA
II.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego:
Świadczenie usług prawniczych polegających na doradztwie w zakresie zgodnego z przepisami prawa przygotowania i przeprowadzenia postępowania o zawarcie umowy koncesji w sprawie wykonywania usług polegających na zarządzaniu Międzynarodowym Centrum Kongresowym oraz Hala Widowiskowo - Sportową Spodek w Katowicach.
II.2) Rodzaj zamówienia:
Usługi.
II.3) Określenie przedmiotu zamówienia:
Świadczenie usług prawniczych polegających na doradztwie w zakresie zgodnego z przepisami prawa przygotowania i przeprowadzenia postępowania o zawarcie umowy koncesji w sprawie wykonywania usług polegających na zarządzaniu Międzynarodowym Centrum Kongresowym oraz Hala Widowiskowo - Sportową Spodek w Katowicach..
II.4) Wspólny Słownik Zamówień (CPV):
79.11.00.00-8.
SEKCJA III: PROCEDURA
III.1) TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA:
Zamówienie z wolnej ręki
III.2) INFORMACJE ADMINISTRACYJNE
Zamówienie dotyczy projektu/programu finansowanego ze środków Unii Europejskiej:
nie
SEKCJA IV: UDZIELENIE ZAMÓWIENIA
IV.1) DATA UDZIELENIA ZAMÓWIENIA:
08.11.2013.
IV.2) LICZBA OTRZYMANYCH OFERT:
1.
IV.3) LICZBA ODRZUCONYCH OFERT:
.
IV.4) NAZWA I ADRES WYKONAWCY, KTÓREMU UDZIELONO ZAMÓWIENIA:
- Hogan Lovells (Warszawa) oddział w Polsce, {Dane ukryte}, 00-695 Warszawa, kraj/woj. mazowieckie.
IV.5) Szacunkowa wartość zamówienia
(bez VAT): 355069,10 PLN.
IV.6) INFORMACJA O CENIE WYBRANEJ OFERTY ORAZ O OFERTACH Z NAJNIŻSZĄ I NAJWYŻSZĄ CENĄ
Cena wybranej oferty:
315000,00
Oferta z najniższą ceną:
315000,00
/ Oferta z najwyższą ceną:
315000,00
Waluta:
PLN.
ZAŁĄCZNIK I
Uzasadnienie udzielenia zamówienia w trybie negocjacji bez ogłoszenia, zamówienia z wolnej ręki albo zapytania o cenę
1. Podstawa prawnaPostępowanie prowadzone jest w trybie zamówienie z wolnej ręki na podstawie art. 5 ust. 1a ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. - Prawo zamówień publicznych.
2. Uzasadnienia wyboru trybuNależy podać uzasadnienie faktyczne i prawne wyboru trybu oraz wyjaśnić, dlaczego udzielenie zamówienia jest zgodne z przepisami.
1.Podstawą do zastosowania trybu z wolnej jest art. 5 ust.1 a ustawy z dnia 29 stycznia 2004 roku Prawo zamówień publicznych, (PZP). Zgodnie z tym artykułem w przypadku udzielania zamówień na usługi niepriorytetowe (m.in. usługi prawnicze) zamawiający może wszcząć postępowanie w trybie zamówienia z wolnej ręki lub negocjacji bez ogłoszenia, jeżeli zachodzi uzasadniony przypadek, w szczególności, gdy zastosowanie innego trybu mogłoby skutkować co najmniej jedną z następujących okoliczności: a) naruszeniem zasady celowego, oszczędnego i efektywnego dokonywania wydatków; b) naruszeniem zasad dokonywania wydatków w wysokości i terminach wynikających z wcześniej zaciągniętych zobowiązań; c) poniesieniem straty w mieniu publicznym; d) uniemożliwieniem terminowej realizacji zadań. W analizowanej sytuacji zachodzi uzasadniony przypadek udzielenia zamówienia z wolnej ręki Hogan Lovells, o czym świadczą poniżej przywołane argumenty. 2. Usługi prawne są usługami o szczególnym charakterze, w przypadku których podstawowe znaczenie ma zaufanie do wykonawcy. Oznacza to, iż uzasadnieniem dla zastosowania trybu z wolnej ręki jest kwestia doświadczenia wykonawcy, które zostało przez Zamawiającego zweryfikowane w praktyce. Kancelaria Hogan Lovells (HL) świadczyła usługi prawne w trakcie pierwotnego ogłoszenia postępowania koncesyjnego na Świadczenie usług polegających na organizacji imprez i zarządzaniu Międzynarodowym Centrum Kongresowym oraz Halą Widowiskowo-Sportową Spodek w Katowicach. Z uwagi na konieczność ponownego przeprowadzenia postępowania w tym samym przedmiocie, powierzenie obsługi prawnej tej samej kancelarii będzie korzystne dla Zamawiającego. Kancelaria ta przygotowała całą dokumentacje postępowania, włącznie z projektem umowy koncesyjnej, zatem Zamawiający uniknie wdrażania nowego podmiotu w cały proces oraz przedłużenia czasu świadczenia usług prawnych związanych z koniecznością zapoznania się z dokumentacją. Ponadto nie pozostaje bez znaczenia fakt, iż transakcje w modelu koncesyjnym są transakcjami skomplikowanymi. Zweryfikowane w praktyce doświadczenie w ich obsłudze jest zatem bardzo cennym dla Zamawiającego elementem, decydującym o tym, iż udzielenie zamówienia Hogan Lovells jest uzasadnione. Pewność zamawiającego co do kompetencji i know-how prawników stanowi najpełniejsze zabezpieczenie jego interesów. 3. Istotna część usług doradcy w ramach projektu Świadczenie usług polegających na organizacji imprez i zarządzaniu Międzynarodowym Centrum Kongresowym oraz Halą Widowiskowo-Sportową Spodek w Katowicach została już wykonana. Dotyczy to m.in. sporządzenia projektu ogłoszenia, wraz z załącznikami, opisu warunków koncesji, projektu umowy koncesyjnej, zaproszenia kandydatów do negocjacji, projektu protokołu z postępowania. Przekazanie doradztwa w ramach ww. projektu innemu doradcy niż Kancelaria Hogan Lovells spowoduje niewątpliwie, że nowy doradca będzie zmuszony uwzględnić w swoim wynagrodzeniu czas pracy potrzebny na weryfikacje lub ponowne przygotowanie ww. dokumentów. W konsekwencji przyczyni się to do wzrostu kosztów obsługi całego przedsięwzięcia. Taka sytuacja nie wystąpi jedynie w przypadku powierzenia wykonania zlecenia dotychczasowemu doradcy. 4. Dodatkowo wybór wykonawcy z wolnej ręki pozwoli zaoszczędzić koszty, jakie mogą się wiązać z prowadzeniem bardziej sformalizowanego postępowania. Umożliwienie realizacji zadań przy oszczędnym i efektywnym dokonywaniu wydatków stanowi wymienioną wprost w art.5 ust. 1 pkt 1 PZP przesłankę zastosowania trybu z wolnej ręki. Budowa MCK współfinansowana jest ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2007-2013 oraz budżetu Miasta Katowice w tym środków z Europejskiego Banku Inwestycyjnego. Zastosowanie innego trybu udzielenia zamówienia celem wyłonienia wykonawcy kontynuującego usługę doradztwa prawnego spowoduje naruszenie zasad celowego, efektywnego i oszczędnego dokonywania wydatków. Należy zauważyć, że przedmiotowe postępowanie jest postępowaniem niezmiernie skomplikowanym, którego rozstrzygnięcie (lub jego brak) w możliwie krótkim terminie może skutkować utratą dofinansowania budowy Międzynarodowego Centrum Kongresowego z kredytu bankowego EBI, z którą to instytucją Miasto Katowice podpisało umowę warunkową o udzielenie kredytu bankowego. Warunkiem wypłaty pierwszej i kolejnych transz kredytu jest ...przedstawienie dowodu (w tym kopii dokumentów potwierdzających wynik rozstrzygnięcia przetargu na koncesje w zakresie obsługi MCK), oraz że ...Koncesjonariusz (satysfakcjonujący Bank) został prawidłowo wyłoniony przez Kredytobiorcę w celu obsługi MCK oraz że umowa koncesyjna w formie i o treści satysfakcjonującej Bank została zawarta przez Kredytobiorcę z takim koncesjonariuszem. W konsekwencji również zasada celowego i efektywnego dokonywania wydatków wskazuje na potrzebę udzielenia zamówienia z wolnej ręki i powierzenia Wykonawcy ochrony interesów Zamawiającego w tym postępowaniu. Poza wszelkimi wątpliwościami pozostaje okoliczność, iż zawarcie umowy w ramach innego trybu niż zamówienie z wolnej ręki rodzi ryzyko utraty preferencyjnego finansowania z EBI, a co za tym idzie ryzyko poniesienia wyższych kosztów, związanych z koniecznością skorzystania z droższego finansowania. Zostaną one poniesione w sposób nieoszczędny, niezgodny z zasadami, jakimi powinny się kierować podmioty wydatkujące środki pieniężne. Prowadzenie postępowania przetargowego w innym, trybie niż tryb zamówienia z wolnej ręki może więc doprowadzić do sytuacji, w której zagrożone będzie realizowanie terminowe zadań Zamawiającego, co wiązać się może również z koniecznością poniesienia dodatkowych kosztów a co za tym idzie - z naruszeniem zasad celowego, oszczędnego i efektywnego dokonywania wydatków. Dodatkowo zastosowanie trybu udzielenia zamówienia z wolnej ręki spowoduje oszczędność w budżecie Zamawiającego - nie będzie konieczności ponownego angażowania zespołu specjalistów do przygotowania i przeprowadzenia nowego postępowania i opracowania pełnej dokumentacji przetargowej po stronie Zamawiającego, co byłoby konieczne przy zastosowaniu innych trybów niż zamówienie z wolnej ręki, dopuszczalnych dla przedmiotowego zamówienia, przewidzianych w PZP. Koszt niezbędnych dokumentów potrzebnych dla przeprowadzenia postępowania przedstawia się następująco: analiza prawna przedstawiająca model przeprowadzenia postępowania: koszt: 24 390,24 zł, ogłoszenie o koncesji, projekt opisu warunków koncesji i projekt umowy koncesji; koszt: 58 943,09 zł, 5.Tryb zamówienia z wolnej ręki pozwala ponadto na przeprowadzenie z wykonawcą negocjacji ceny usługi, co nie jest możliwe przy podstawowym trybie przetargu nieograniczonego. Wynika to z faktu, iż w przypadku trybu zamówienia z wolnej ręki nie występuje instytucja oferty. Tak jak przy negocjacjach, tak i przy zamówieniu z wolnej ręki dochodzenie do treści umowy jest zjawiskiem dynamicznym, a treść przyszłej umowy powstaje w toku docierania się stanowisk negocjujących stron. Możliwe negocjacje ceny usługi mają istotne przełożenie na wydatki Zamawiającego. Podsumowując, przy zastosowaniu innego trybu niż z wolnej ręki Miasto narażone jest na poniesienie następujących dodatkowych kosztów: a) wyższe koszty finansowania inwestycji w przypadku utraty preferencyjnego kredytu z EBI, b) wyższe koszty obsługi prawnej z uwagi na brak możliwości negocjacji ceny z wykonawcą, jak również z uwagi na fakt, iż nowy wykonawca zażąda wyższej ceny ponieważ nie jest mu znany projekt ani przygotowana już przez HL dokumentacja; c) koszty przygotowania i przeprowadzenia pełnego postępowania przetargowego na wybór doradcy. 6. W świetle powyższego udzielenie zamówienia publicznego HL w trybie zamówienia z wolnej ręki jest uzasadnione. Oszczędność czasu, jaką umożliwia tryb z wolnej ręki pozwoli Zamawiającemu na terminową realizację zadań wynikających z jego planów inwestycyjnych. Przedmiotowy projekt jest kluczową inwestycją dla Zamawiającego. W konsekwencji konieczne jest przystąpienie do jak najszybszej jej realizacji, co możliwe jest jedynie we współpracy z odpowiednio wykwalifikowanymi doradcami. Jak wspomniano Przesłanka z art.5 ust. 1 pkt 4 PZP stanowi zatem dodatkowe uzasadnienie dla ich przyspieszonego wyboru w trybie z wolnej ręki. Przeprowadzenie postępowania konkurencyjnego i ew. wybór innego wykonawcy, ze względu na terminy narzucone PZP oraz potencjalne procedury odwoławcze spowodowałoby konieczność wstrzymania ponownego ogłoszenia koncesji być może nawet na kilka miesięcy. Z pewnością przyniosłoby to ze sobą ujemne skutki oraz w sposób nieuzasadniony i generujący dodatkowe koszty przedłużałoby czas trwania wyboru Koncesjonariusza a w konsekwencji uniemożliwiłoby terminową realizację zadania. Zamówienie powierzone Wykonawcy wymaga również dokładnego poznania specyfiki Projektu w oparciu nie tylko o powszechnie obowiązujące przepisy prawa, lecz także o praktyczną znajomość Ustawy o koncesji na roboty budowlane lub usługi. Zastosowanie trybów przetargowych znacznie wydłuży procedurę udzielenia zamówienia zaś tryb zamówienia z wolnej ręki pozwala na zaoszczędzenie czasu, odgrywającego ważną rolę przy specyfice zamówienia, o który mowa wyżej. Zważyć należy, iż HL prowadzący obsługę prawną do tej pory zna już specyfikę Projektu MCK, posiada w tym zakresie niezbędną wiedzę i doświadczenie oraz zapewnia możliwość fachowego prowadzenia postępowania.
Dane postępowania
ID postępowania BZP/TED: | 42028620130 |
---|---|
ID postępowania Zamawiającego: | |
Data publikacji zamówienia: | 2013-10-15 |
Rodzaj zamówienia: | usługi |
Tryb& postępowania [WR]: | Zamówienia z wolnej ręki |
Czas na realizację: | - |
Wadium: | - |
Oferty uzupełniające: | NIE |
Oferty częściowe: | NIE |
Oferty wariantowe: | NIE |
Przewidywana licyctacja: | NIE |
Ilość części: | 1 |
Kryterium ceny: | 100% |
WWW ogłoszenia: | www.katowice.eu |
Informacja dostępna pod: | |
Okres związania ofertą: | 0 dni |
Kody CPV
79110000-8 | Usługi w zakresie doradztwa prawnego i reprezentacji prawnej |
Wyniki
Nazwa części | Wykonawca | Data udzielenia | Wartość |
---|---|---|---|
Świadczenie usług prawniczych polegających na doradztwie w zakresie zgodnego z przepisami prawa przygotowania i przeprowadzenia postępowania o zawarcie umowy koncesji w sprawie wykonywania usług polegających na zarządzaniu Międzynarodowym Centrum | Hogan Lovells (Warszawa) oddział w Polsce Warszawa | 2013-11-21 | 315 000,00 |
Barometr Ryzyka NadużyćRaport końcowy na temat potencjalnego ryzyka nadużyć dla wskazanej części wyniku postępowania przetargowego. Data udzielenia: 2013-11-21 Dotyczy cześci nr: 1 Kody CPV: 791100008 Ilość podmiotów składających się na wykonawcę: 1 Kwota oferty w PLN: 315 000,00 zł Minimalna złożona oferta: 315 000,00 zł Ilość złożonych ofert: 1 Ilość ofert odrzuconych przez zamawiającego: 0 Minimalna złożona oferta: 315 000,00 zł Maksymalna złożona oferta: 315 000,00 zł |