Wynik przetargu

Zamawiający:
Gmina Knurów
Adres: ul. dr. Floriana Ogana 5, 44-190 Knurów, woj. śląskie
Dane kontaktowe: email: zp@knurow.pl
tel: 323 392 308
fax: 32 2351521, 3392292
Dane zamówienia
ID ogłoszenia wyniku: 500082263-N-2017 Data Udzielenia: 2017-12-27
Rodzaj zamówienia: usługi
Tryb postępowania [PN]: Przetarg nieograniczony
Kody CPV
72514300-4 Usługi w zakresie konserwacji systemów komputerowych
Wyniki
Nazwa części Wykonawca Wartość
Serwis i konserwacja systemu KSAT2000i COIG Spółka Akcyjna
Katowice
791 505,00
0,50
Barometr Ryzyka Nadużyć

Raport końcowy na temat potencjalnego ryzyka nadużyć dla wskazanej części wyniku postępowania przetargowego.


Kliknij we wskaźnik by poznać szczegóły

Dane ogłoszenia o wyniku:
Data udzielenia:
2017-12-27
Dotyczy cześci nr:
1
Kody CPV:
72514300
Ilość podmiotów składających się na wykonawcę:
1
Kwota oferty w PLN:
791 505,00 zł
Minimalna złożona oferta:
791 505,00 zł
Ilość złożonych ofert:
1
Ilość ofert odrzuconych przez zamawiającego:
0
Minimalna złożona oferta:
791 505,00 zł
Maksymalna złożona oferta:
791 505,00 zł
TREŚĆ OGŁOSZENIA
Rozmiar pliku: 29069 KB
Ogłoszenie nr 500082263-N-2017 z dnia 28-12-2017 r.
Gmina Knurów: Serwis i konserwacja systemu KSAT2000i

OGŁOSZENIE O UDZIELENIU ZAMÓWIENIA - Usługi

Zamieszczanie ogłoszenia:
obowiązkowe

Ogłoszenie dotyczy:
zamówienia publicznego

Zamówienie dotyczy projektu lub programu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej

nie

Zamówienie było przedmiotem ogłoszenia w Biuletynie Zamówień Publicznych:
tak
Numer ogłoszenia: 500043155-N-2017

Ogłoszenie o zmianie ogłoszenia zostało zamieszczone w Biuletynie Zamówień Publicznych:
nie

SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY


I. 1) NAZWA I ADRES:
Gmina Knurów, Krajowy numer identyfikacyjny 27625758700000, ul. ul. dr. Floriana Ogana  5, 44190   Knurów, woj. śląskie, państwo Polska, tel. 323 392 308, e-mail zp@knurow.pl, faks 32 2351521, 3392292.
Adres strony internetowej (url): www.knurow.pl

I.2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO:
Administracja samorządowa
SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA

II.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego:

Serwis i konserwacja systemu KSAT2000i

Numer referencyjny
(jeżeli dotyczy):
ZP.271.2.48.2017

II.2) Rodzaj zamówienia:

Usługi

II.3) Krótki opis przedmiotu zamówienia
(wielkość, zakres, rodzaj i ilość dostaw, usług lub robót budowlanych lub określenie zapotrzebowania i wymagań )
a w przypadku partnerstwa innowacyjnego - określenie zapotrzebowania na innowacyjny produkt, usługę lub roboty budowlane:

1. Przedmiotem zamówienia jest świadczenie przez Wykonawcę usług serwisu nad wdrożonym u Zamawiającego Systemem KSAT 2000i, w zakresie 22 modułów. 2. W ramach usług serwisowych Wykonawca zobowiązany będzie do zapewnienia ciągłości funkcjonowania Systemu, a w szczególności do: 1) dostosowywania funkcjonalności Systemu do zmian prawnych wynikających ze zmiany powszechnie obowiązujących przepisów prawa w terminach określonych w projekcie umowy, 2) informowania Zamawiającego, z co najmniej trzydniowym wyprzedzeniem o terminach i zakresie prac, o których mowa w pkt 1.2.1; 3) usuwania zgłoszonych błędów Systemu; 4) szkoleń w siedzibie Zamawiającego lub Wykonawcy dla liderów wydziałowych i administratorów lub przekazywania drogą elektroniczną materiałów szkoleniowych oraz dokumentacji stosownie do wprowadzanych zmian określonych w pkt. 1.2.1. 3. Pozostałe prawa i obowiązki Wykonawcy w zakresie realizacji przedmiotu zamówienia opisuje § 3 projektu umowy. 4. Serwis świadczony będzie w okresie od 01.01.2018 r. - 31.03.2021 r.

II.4) Informacja o częściach zamówienia:


Zamówienie było podzielone na części:

nie

II.5) Główny Kod CPV:
72514300-4

SEKCJA III: PROCEDURA

III.1) TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA

Zamówienie z wolnej ręki

III.2) Ogłoszenie dotyczy zakończenia dynamicznego systemu zakupów

nie

III.3) Informacje dodatkowe:

SEKCJA IV: UDZIELENIE ZAMÓWIENIA

IV.1) DATA UDZIELENIA ZAMÓWIENIA:
27/12/2017

IV.2) Całkowita wartość zamówienia

Wartość bez VAT
664950

Waluta
PLN

IV.3) INFORMACJE O OFERTACH
Liczba otrzymanych ofert:  1
w tym:
liczba otrzymanych ofert od małych i średnich przedsiębiorstw:  0
liczba otrzymanych ofert od wykonawców z innych państw członkowskich Unii Europejskiej:  0
liczba otrzymanych ofert od wykonawców z państw niebędących członkami Unii Europejskiej:  0
liczba ofert otrzymanych drogą elektroniczną:  0

IV.4) LICZBA ODRZUCONYCH OFERT:
0

IV.5) NAZWA I ADRES WYKONAWCY, KTÓREMU UDZIELONO ZAMÓWIENIA
Zamówienie zostało udzielone wykonawcom wspólnie ubiegającym się o udzielenie:
nie

Nazwa wykonawcy: COIG Spółka Akcyjna
Email wykonawcy:
Adres pocztowy: Mikołowska 100
Kod pocztowy: 40-065
Miejscowość: Katowice
Kraj/woj.: śląskie

Wykonawca jest małym/średnim przedsiębiorcą:
tak
Wykonawca pochodzi z innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej:
nie
Wykonawca pochodzi z innego państwa nie będącego członkiem Unii Europejskiej:
nie

IV.6) INFORMACJA O CENIE WYBRANEJ OFERTY/ WARTOŚCI ZAWARTEJ UMOWY ORAZ O OFERTACH Z NAJNIŻSZĄ I NAJWYŻSZĄ CENĄ/KOSZTEM


Cena wybranej oferty/wartość umowy
791505
Oferta z najniższą ceną/kosztem 791505
Oferta z najwyższą ceną/kosztem 791505
Waluta: PLN

IV.7) Informacje na temat podwykonawstwa

Wykonawca przewiduje powierzenie wykonania części zamówienia podwykonawcy/podwykonawcom
nie

Wartość lub procentowa część zamówienia, jaka zostanie powierzona podwykonawcy lub podwykonawcom:

IV.8) Informacje dodatkowe:


IV.9) UZASADNIENIE UDZIELENIA ZAMÓWIENIA W TRYBIE NEGOCJACJI BEZ OGŁOSZENIA, ZAMÓWIENIA Z WOLNEJ RĘKI ALBO ZAPYTANIA O CENĘ


IV.9.1) Podstawa prawna

Postępowanie prowadzone jest w trybie  zamówienie z wolnej ręki  na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. b)  ustawy Pzp.

IV.9.2) Uzasadnienie wyboru trybu

Należy podać uzasadnienie faktyczne i prawne wyboru trybu oraz wyjaśnić, dlaczego udzielenie zamówienia jest zgodne z przepisami.
Gmina Knurów jest użytkownikiem oprogramowania aplikacyjnego systemu KSAT2000i. Oprogramowanie to zostało wdrożone i jest serwisowane przez Centralny Ośrodek Informatyki Górnictwa S.A., ul. Mikołowska 100, 40-065 Katowice któremu przysługują wyłączne majątkowe prawa autorskie do tego oprogramowania. System KSAT2000i ma strukturę modułową. Obecnie Gmina Knurów pracuje na 22 zintegrowanych ze sobą modułach, obsługujących wszystkie procesy zachodzące w Urzędzie Miasta Knurów. Serwis oprogramowania winien gwarantować prawidłowe funkcjonowanie poszczególnych modułów i ich integrację oraz zapewniać prawidłowe, zgodne z przepisami i rzetelne prowadzenie ksiąg rachunkowych, rzetelne sporządzanie dokumentów dla potrzeb rozliczeń z: podatnikami podatków i opłat lokalnych, pracownikami, Urzędem Skarbowym, Zakładem Ubezpieczeń Społecznych, właściwe sporządzanie sprawozdań budżetowych i finansowych oraz informacji o stanie i zmianach w mieniu, terminowe egzekwowanie należności i regulowanie zobowiązań, itp. Z tego też względu przedmiotem serwisu jest zapewnienie ciągłości funkcjonowania systemu KSAT2000i, co najmniej w zakresie dostosowywania do zmian prawnych wynikających ze zmiany powszechnie obowiązujących przepisów prawa, usuwania zgłoszonych błędów systemu i przeprowadzania szkoleń dotyczących wprowadzonych zmian. Czynności serwisowe wymagają ingerencji w kody źródłowe oprogramowania. Zakres korzystania z kodów źródłowych precyzują licencje, wystawione na poszczególne moduły systemu. Licencje udzielone przez COIG S.A. zabraniają Użytkownikowi (Gminie Knurów) wykonywania dekompilacji lub deasemblingu, modyfikacji oprogramowania, obejmujących wprowadzanie zmian do kodu aplikacji i baz danych, z wyjątkiem przypadków przewidzianych zawartymi pomiędzy stronami umowami oraz wprowadzania jakichkolwiek zmian lub usuwania fragmentów lub całości tekstu klauzul poświadczających prawa autorskie. Na podstawie ust. 3 licencji, Użytkownik uprawniony jest do korzystania z modułów KSAT2000i w zakresie wynikającym z ich charakteru i przeznaczenia, wyłącznie w siedzibie Użytkownika i na użytek własny, bez prawa dystrybucji, użyczania, wynajmowania, wydzierżawiania, udzielania dalszych sublicencji lub przenoszenia swych praw na osoby trzecie oraz umożliwiania eksploatacji w jakiejkolwiek formie przez osoby nieuprawnione. Gmina Knurów wystąpiła do COIG S.A. z pytaniem o możliwość otrzymania kodów źródłowych do wszystkich użytkowanych modułów, celem możliwości powierzenia usług serwisowych w przyszłości innym podmiotom. Pismami nr DS/SK/AG/3388/2014/109116 z dnia 30.09.2014r., D/DP/AZ/4265/10/2014/W oraz D/DP/AZ/4265/10/2014/W z dnia 23.10.2014r., COIG S.A. oświadczył, że przysługują mu wyłączne prawa majątkowe do Zintegrowanego Systemu Zarządzania dla jednostek samorządu terytorialnego KSAT2000 w rozumieniu ustawy z dnia 4 lutego 1994r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (t.j. Dz. U.z 2017 r. poz. 880, ze zm.), oraz, że jest wyłącznym dystrybutorem i wykonawcą usług serwisowych i wdrożeniowych tego Systemu. Jednocześnie stwierdził, że co do zasady nie udostępnia kodów źródłowych do systemu KSAT w innych przypadkach niż wymagane bezpieczeństwem klienta, na wypadek zaprzestania prowadzenia działalności przez COIG. Nabycie kodów źródłowych w innym niż w/w celu jest niecelowe, ze względu na stały rozwój i związane z nim modyfikacje Systemu, celem wprowadzenia na rynek coraz to nowszych, bardziej udoskonalonych i dostosowanych do potrzeb i wymagań klientów wersji oprogramowania. Posiadanie kodów źródłowych do jednej wersji Systemu znacznie ograniczyłoby klienta, który zostałby w ten sposób związany z przestarzałą wersją oprogramowania, bez możliwości jego rozwoju i modyfikowania, m.in. ze względu na brak zasobów ludzkich i platformy systemowo – sprzętowej, niezbędnych do tego celu. Stosownie do art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy Prawo zamówień publicznych, Zamawiający może udzielić zamówienia z wolnej ręki, jeżeli dostawy, usługi lub roboty budowlane mogą być świadczone tylko przez jednego wykonawcę z przyczyn związanych z ochroną praw wyłącznych, wynikających z odrębnych przepisów - jeżeli nie istnieje rozsądne rozwiązanie alternatywne lub rozwiązanie zastępcze, a brak konkurencji nie jest wynikiem celowego zawężenia parametrów zamówienia. Przepis zezwala na udzielenie zamówienia z wolnej ręki, gdy przedmiot zamówienia służy tylko jednemu podmiotowi, a jego wyłączność podlega ochronie z mocy norm ustawowych. Ma to miejsce w szczególności w przypadku objęcia ochroną prawnoautorską lub patentową. W myśl art. 8 ust. 1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, prawo autorskie przysługuje twórcy, o ile ustawa nie stanowi inaczej. Ustawa rozróżnia prawa autorskie osobiste i majątkowe, przy czym w stosunku do tych drugich twórcy przysługuje wyłączne prawo do korzystania z utworu i rozporządzania nim na wszystkich polach eksploatacji. Podobnie jak właściciel rzeczy, twórca może z wyłączeniem innych osób korzystać z utworu, upoważniać inne osoby do takiego korzystania oraz dokonywać czynności rozporządzania prawem do korzystania z utworu. Cechą prawa własności jest sposób kształtowania jego treści: właścicielowi wolno wszystko, co nie zostało mu wyraźnie zabronione. Z takim kształtowaniem treści prawa łączymy domniemanie na rzecz podmiotu, że dane uprawnienie czy dany sposób korzystania z rzeczy przysługuje temu podmiotowi. Własnościowa koncepcja monopolu autorskiego rodzi podobne domniemanie. Oznacza to, że twórca utworu może przenieść autorskie prawa majątkowe na inną osobę, przy czym umowa przenosząca te prawa obejmuje wyłącznie te pola eksploatacji, które są w niej wyraźnie wymienione. Przeniesienie w drodze umowy autorskiego prawa majątkowego na danym polu eksploatacji jest uprawnieniem, a nie obowiązkiem twórcy. Żaden z przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych nie nakłada na Zamawiającego nabywającego program komputerowy, będący utworem w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, obowiązku nabywania w drodze umowy uprawnienia do wykonywania zależnego prawa autorskiego, jakim jest wprowadzenie zmian do programu komputerowego. Obowiązku takiego nie da się również wywieść z żadnego przepisu Kodeksu cywilnego. Wręcz przeciwnie – zawarta w art. 3531 K.c. zasada swobody umów umożliwia stronom zawierającym umowę ułożenie stosunku prawnego według swego uznania, byleby jego treść lub cel nie sprzeciwiały się właściwości (naturze) stosunku, ustawie ani zasadom współżycia społecznego. Oczywistym jest, że zasada swobody umów na gruncie zamówień publicznych, z uwagi na charakter tego rodzaju postępowań, nie może być w pełni realizowana, niemniej jednak ograniczenie jej stosowania może wynikać wyłącznie z ustawy. Żaden z powszechnie obowiązujących przepisów prawnych nie statuuje obowiązku przenoszenia przez twórcę utworu na jego nabywcę zależnego prawa autorskiego. W myśl art. 49 ust. 2 prawa autorskiego następca prawny, choćby nabył całość praw autorskich, nie może, bez zgody twórcy, czynić zmian w utworze, chyba że są one spowodowane oczywistą koniecznością, a twórca nie miałby słusznej podstawy im się sprzeciwić. Zgodnie z komentarzem do art. 49 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych pod red. J. Barty i R. Markiewicza, Lex 2011: „Oczywista konieczność dokonania zmian w utworze zachodzi np. wobec zaistnienia w nim błędów gramatycznych, ortograficznych lub faktograficznych, czy ewidentnie nieuzasadnionych pomówień". Chodzi więc o niewielkie konieczne poprawki, a nie o ewidentne przerabianie programu komputerowego spowodowane koniecznością np.: naprawy błędów lub awarii, aktualizacji i dodawania nowych funkcji w związku ze zmianami przepisów prawa, zmianami w strukturze organizacyjnej Zamawiającego, poprawy (wyglądu) formularzy, stworzenia nowych rodzajów raportów, poprawy intuicyjności lub przejrzystości programu, dodawania nowych przydatnych użytkownikowi funkcji, itp. Jak wykazano powyżej, program komputerowy stanowi przedmiot praw autorskich jako jeden z przejawów działalności twórczej o indywidualnym charakterze, utrwalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia (utwór), co zresztą wprost wyrażono w art. 1 ust. 2 pkt 1 Prawa autorskiego. W związku z tym podlega on ochronie ze względu na zawarte w nim elementy twórcze, które stanowią projekcję wyobraźni twórcy. W myśl art. 8 ust. 1 Prawa autorskiego z tytułu wykonanego programu komputerowego przysługują, poza prawami autorskimi majątkowymi, także prawa autorskie osobiste, mające charakter niezbywalnych i nieograniczonych w czasie. W szczególności wśród fundamentalnych praw osobistych twórcy znajduje się prawo do autorstwa, prawo do integralności utworu oraz prawo do nadzoru autorskiego. Nie można więc zlecić usług serwisowych dowolnemu podmiotowi prowadzącemu działalność w zakresie takich usług, albowiem byłaby to nieuprawniona ingerencja w działalność twórczą autora programu. Reasumując, w ocenie Zamawiającego, ze względu na określoną przepisami prawa ochronę praw autorskich i zapisy licencji wystawionych do poszczególnych modułów oprogramowania aplikacyjnego KSAT2000i; skutkujące możliwością powierzenia serwisu wyłącznie jego autorowi tj. COIG S.A., zachodzą przesłanki do udzielenia zamówienia z wolnej ręki temu podmiotowi na podstawie art. 67 ust. 1 lit. b) ustawy – Prawo zamówień publicznych. Należy nadmienić, że w omawianej sytuacji nie istnieje rozsądne rozwiązanie alternatywne lub rozwiązanie zastępcze, bowiem za takowe nie można uznać zaprzestanie użytkowania obecnego systemu, który spełnia wymagania Zamawiającego został wdrożony, jest użytkowany i rozwijany od 2008 r. na rzecz zakupu usługi zaprojektowania dedykowanego dla Zamawiającego systemu wraz z przeniesieniem praw autorskich majątkowych do niego i rozporządzania nimi na wszystkich polach eksploatacji, wejściem w posiadanie kodów źródłowych i możliwością ich modyfikacji, a następnie zatrudnienie (ewentualnie zlecenie na zewnątrz) i powierzenie serwisu wysoko wykwalifikowanym osobom, które będą posiadać wiedzę i umiejętności niezbędne do serwisowania i rozwijania tej aplikacji. Powyższe rozwiązanie generowałoby niewspółmiernie wysokie do obecnie ponoszonych koszty ponoszone z pieniędzy publicznych, a Zamawiającego obowiązują zasady finansów publicznych tj. wydatkowanie środków publicznych w sposób celowy i oszczędny, z zachowaniem zasad uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów oraz optymalnego doboru metod i środków służących osiągnięciu założonych celów. Również przywołany w art. 67 ust. 1 lit. b) ustawy PZP brak konkurencji nie jest wynikiem celowego zawężenia parametrów, a jest spowodowany istniejącym zakresem ochrony praw autorskich wskazanym w przywołanych wyżej licencjach udzielonych Gminie Knurów oraz przepisami ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych.