Konopiska: Odbudowa przepustu w miejscowości Aleksandria I ul. Akacjowa w km 0+290


Numer ogłoszenia: 462884 - 2013; data zamieszczenia: 14.11.2013

OGŁOSZENIE O ZAMIARZE ZAWARCIA UMOWY - Roboty budowlane

SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY


I. 1) NAZWA I ADRES:
Gmina Konopiska, ul. Lipowa 5, 42-274 Konopiska, woj. śląskie, tel. 34 3282 057, faks 34 3282 035 , strona internetowa www.bip.konopiska.akcessnet.net


I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO:
Administracja samorządowa.

SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA


II.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego:
Odbudowa przepustu w miejscowości Aleksandria I ul. Akacjowa w km 0+290.


II.2) Rodzaj zamówienia:
Roboty budowlane.


II.3) Określenie przedmiotu oraz wielkości lub zakresu zamówienia:
Przedmiotem zamówienia jest : Odbudowa przepustu w miejscowości Aleksandria I ul. Akacjowa w km 0+290 Zakres rzeczowy zamówienia : - roboty przygotowawcze: cięcie nawierzchni bitumicznej, rozebranie nawierzchni asfaltowej, rozebranie podbudowy, karczowanie drzew i pni; - roboty ziemne: odkrycie przepustu, wykopy pod skrzydełka przepustu, pogłębienie dna cieku dla wykonania umocnienia, zabezpieczenie ścian wykopów szalunkiem z grodzic, wykonanie tymczasowego rurociągu stalowego, zastosowanie igłofiltrów, wykonanie nasypu-uformowanie gruntu skarp wlotu i wylotu, - przepust 3xO1200mm: oczyszczenie rurociągów O1200mm z namułów, oczyszczenie rur oraz ich styków z gruntu, wypełnienie styków rur zaprawą cementową wewnątrz i zewnątrz rur, demon-taż i montaż nowej rury żelbetowej O1200mm, obetonowanie rur O1200mm, wykonanie płyty fundamentowej, wykonanie ścianek oporowych, wykonanie skrzydełka ścianek wlotowych i wylotowych, montaż poręczy mostowych, pogłębienie dna rzeki, uformowanie skarpy rzeki, umocnienie dna rzeki płytami żelbetowymi gr. 12cm na podłożu z tłucznia kamiennego gr.15cm, zabezpieczenie skarpy płytami żelbetowymi gr. 12cm; - roboty drogowe: wykonanie koryta, wykonanie warstwy odsączającej z piasku gr. 10cm, wykonanie podbudowy z tłucznia kamiennego - warstwa dolna gr. 15cm, warstwa górna gr. 10cm, wy-konanie warstwy wiążącej z mieszanki mineralno-asfaltowej gr. 4cm, wykonanie warstwy ścieralnej z mieszanki mineralno-asfaltowej gr. 4cm, ułożenie na płask krawężnika betonowego 15x30cm na ławie betonowej z oporem z betonu B-10, wykonanie 2 szt. wpustów ulicznych, podłączenie wpustów rurą PCVO160/4,7mm..


II.4) Wspólny Słownik Zamówień (CPV):
45.11.12.00-0, 45.11.13.00-1, 45.22.35.00-1, 45.23.31.40-2.


II.5) Szacunkowa wartość zamówienia
(bez VAT): jest mniejsza niż kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy.

SEKCJA III: PROCEDURA


Tryb udzielenia zamówienia:
Negocjacje bez ogłoszenia


  • 1. Podstawa prawna

    Postępowanie wszczęte zostało na podstawie art. 62 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych.


  • 2. Uzasadnienie wyboru trybu

    Podstawa prawna art. 62 ust 1 pkt 4) ustawy Pzp. W promesie z dnia 31 października 2013 roku (znak DUSKŻ-I-5901-13-2613) Minister Administracji i Cyfryzacji określił, iż w ramach podziału środków na usuwanie skutków klęsk żywiołowych, przewiduje się w 2013 roku dofinansowanie zadania odbudowa przepustu w miejscowości Aleksandria I ul. Akacjowa w km 0+290. Jednocześnie Minister wskazał, że dotacja udzielona zostanie na podstawie umowy zawartej po przedstawieniu przez gminę do dnia 29 listopada 2013 roku wskazanych dokumentów, w tym umowy obejmującej wykonanie zamówienia publicznego, którego przedmiotem jest dofinansowane zadanie. Przedmiotowe zadanie zostało również opisane pod poz. 1 w protokole weryfikacji z dnia 27 sierpnia 2013 roku sporządzonym przez Komisję Wojewódzką powołaną Zarządzeniem 138/12 Wojewody Śląskiego z dnia 4 maja 2012 r. (z późn. zm.). Opis zniszczeń (Zniszczona struktura przepustu, podmyte przyczółki oraz podmyte dno podbudowy . Zniszczona nawierzchnia jezdni na przepuście) wskazuje , że w wyniku działania żywiołu przepust pod drogą został całkowicie zniszczony. Uszkodzone zostały zarówno struktura jezdni jak i sam przepust. Obecnie uszkodzony przepust uniemożliwia normalne korzystanie z drogi. Niemożliwe jest bezpieczne obciążanie przepustu. Ulica Akacjowa stanowi drogę przecinającą ciek wodny, łączącą ulice Zieloną z ulicą Piękną. Przepust pozwala na płynną komunikację pomiędzy dwiema dużymi grupami zabudowań mieszkalnych, bez konieczności dokonywania objazdu w/w cieku wodnego. Ulica ta łączy zabudowy o dużej gęstości zaludnienia, przez co w znacznym stopniu zaburzone jest skomunikowanie gminy. Mając na względzie powyższe fakty oraz daty w jakich zamawiający zmuszony jest udzielić zamówienia i zrealizować zadanie, uważam, że trybem właściwym w celu wykonania tego zadania jest tryb negocjacji bez ogłoszenia, określony w art. 61 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 223, poz. 1655 ze zm.), dalej PZP. Podstawą prawną do udzielenia zamówienia w trybie negocjacji bez ogłoszenia w tym przypadku jest art. 62 ust. 1 pkt 4) PZP. Stosownie do jego treści, zamawiający może dokonać zakupu określonych dostaw, usług oraz robót budowlanych w oparciu o tryb negocjacji bez ogłoszenia, jeżeli łącznie zostaną spełnione następujące przesłanki: 1. występuje pilna potrzeba udzielenia zamówienia; 2. pilna potrzeba udzielenia zamówienia nie wynika z przyczyn leżących po stronie zamawiającego 3. wcześniej nie można było przewidzieć konieczności udzielenia przedmiotowego zamówienia; 4. nie można zachować terminów przewidzianych przez ustawę dla przetargu nieograniczonego, przetargu ograniczonego lub negocjacji z ogłoszeniem; Przesłanka z art. 62 ust. 1 pkt 4) ustawy PZP ma zatem zastosowanie do postępowań wszczynanych w przypadku nieprzewidywalnych zdarzeń powodujących potrzebę niezwłocznego działania ze strony podmiotu zamawiającego, a zaistniała sytuacja nie pozwala na przeprowadzenie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego z zachowaniem terminów przewidzianych dla trybów gwarantujących zachowanie zasady konkurencyjności. Dopuszczalność powoływania się na przesłankę art. 62 ust. 1 pkt 4) ustawy PZP uzależniona jest od łącznego zaistnienia wszystkich wymienionych w przepisie warunków, między którymi powinien zachodzić związek przyczynowy oraz związek czasowy. Udzielenie zamówienia w tym trybie co do zasady powinno ograniczyć się tylko do zakresu koniecznego do zapobieżenia negatywnym skutkom nieprzewidzianego zdarzenia. Uwzględniając ustalenia poczynione przez Komisję Wojewódzką w protokole z dnia 27 sierpnia 2013 roku, obrazujące skalę zniszczeń powodujących brak możliwości normalnego korzystania z drogi stanowiącej istotny szlak komunikacyjny - występuje podstawowa przesłanka tj. pilna potrzeba udzielenia zamówienia; podyktowana wspomnianą koniecznością zapobieżenia negatywnym skutkom nieprzewidzianego zdarzenia i zwłoki w wykonaniu zadania. Na skutek zniszczeń dokonanych przez nawalne deszcze brak jest możliwości normalnego dojazdu do części nieruchomości. Powoduje to bezpośrednie zagrożenia bezpieczeństwa mieszkańców, gdyż niemożliwym (lub wydłużonym w czasie na skutek objazdów uszkodzonego fragmentu drogi) jest efektywny dojazd służb ratunkowych (straży pożarnej pogotowia ratunkowego etc.). Obowiązkiem Zamawiającego jest maksymalnie pilne wykonanie robót stanowiących przedmiot zamówienia, mając na względzie zagrożenie zdrowia i życia mieszkańców. Ponadto zwłoka spowodowałaby ujemne ekonomicznie skutki dla mieszkańców, którzy korzystają z alternatywnych gorszych jakościowo dróg i objazdów często kilkukrotnie w ciągu dnia, zużywając dodatkowe paliwo i tracąc czas. Warunek dotyczący pilnej potrzeby udzielenia zamówienia uwarunkowany jest również porą roku, gdyż przed nadejściem zimy i ujemnych temperatur czas pozostały na odbudowę zniszczonego przepustu jest ograniczony. Część robót po zamarznięciu cieku nie będzie możliwa do wykonania. Możliwość udzielenia zamówienia z zastosowaniem trybu negocjacji bez ogłoszenia musi wynikać również z okoliczności, w których zamawiający nie ponosi winy. Oznacza to, iż powstanie pilnej potrzeby udzielenia zamówienia nie może wynikać z niestaranności lub niedbalstwa zamawiającego. Potrzeba ta musi zaistnieć pomimo tego, iż zamawiający dochował należytej staranności w swoim działaniu. W mojej opinii potrzeba udzielenia zamówienia istnieje niezależnie od działań zamawiającego w tej materii, zatem wynika z okoliczności, w których zamawiający nie ponosi winy. Działania zamawiającego zmierzały i zmierzają do jak najszybszego pozyskania środków na realizację niezbędnej odbudowy. Wcześniejsze udzielenie zamówienie nie było możliwe, gdyż zamawiający nie dysponował środkami niezbędnymi dla wykonania zadania. Podjęte działania, w tym dokonane oszacowanie strat i uzyskanie 31 października 2013 roku promesy stanowiącej wyjściową do rozpoczęcia montażu finansowego pozwalającego na finansowanie zadania, dowodzą, iż Zamawiający nie dopuścił się nieuzasadnionej zwłoki i przystępuje do postępowania w sprawie udzielenia zamówienia publicznego bezpośrednio po dokonaniu czynności uprzednich, koniecznych do wszczęcia postępowania. Zamawiający nie może bowiem przystępować do zamówienia bez zabezpieczenia środków finansowych niezbędnych do jego wykonania. Oprócz zaistnienia wyjątkowej sytuacji nie wynikłej z przyczyn leżących po stronie zamawiającego ustawa wymaga ponadto, aby sytuacji tej zamawiający nie mógł przewidzieć. Na gruncie prawa cywilnego, w szczególności przepisów art. 357 k.c. (klauzula rebus sic stantibus ) oraz art. 632 §2 k.c. (tzw. mała klauzula rebus sic stantibus ) okoliczności, których nie można było przewidzieć to takie zdarzenia, których strony, działając rozsądnie i profesjonalnie nie zakładały i nie planowały. Zdarzenia te mogą mieć charakter losowy, społeczno-gospodarczy czy prawno-polityczny. Sytuacji której nie można było przewidzieć nie można utożsamiać ze zdarzeniami, których wystąpienie strony uznały za nieprawdopodobne lub wręcz niemożliwe, lecz z takimi które strony działając zgodnie z przyjętym miernikiem staranności w obrocie nie zakładały i nie planowały. Tak więc, przesłanka ta odnosi się do sytuacji, której wystąpienie w normalnym stanie rzeczy byłoby bardzo mało prawdopodobne. Nie ulega wątpliwości że nieprzewidywalność okoliczności powinna być zawsze oceniana indywidualnie - w konkretnym stanie prawnym i faktycznym. O nieprzewidywalności określonych okoliczności można mówić w sytuacji, której wystąpienie w normalnym stanie rzeczy byłoby bardzo mało prawdopodobne. Analiza stanu faktycznego, z którym mamy do czynienia wskazuje, że sytuację w której znalazł się Zamawiający, należy uznać za spowodowaną wystąpieniem wyjątkowych (ponadstandardowych) okoliczności, których nie dało się wcześniej przewidzieć. Niemożność przewidzenia określonego zdarzenia zasadniczo ocenia się jako nikłe prawdopodobieństwo wystąpienia konkretnej sytuacji. Nie budzi wątpliwości, że nawalne deszcze, stanowiące klęskę żywiołową są zjawiskiem nieprzewidywalnym spełniającym to kryterium. Dodatkowym warunkiem udzielenia zamówienia publicznego w oparciu o tryb negocjacji bez ogłoszenia jest obiektywna niemożność zachowania terminów określonych dla trybów konkurencyjnych. Należy jednocześnie zauważyć, iż zarówno tryb przetargu ograniczonego oraz negocjacji z ogłoszeniem przewidują możliwość skrócenia postępowania (art. 49 ust. 3, art. 52 ust. 4 oraz art. 52 ust. 2 ustawy PZP) z uwagi na wystąpienie pilnej potrzeby udzielenia zamówienia. Przepisu art. 62 ust. 1 pkt 4) ustawy PZP nie stosuje się zatem w przypadku, gdy zamawiający ma wystarczająco dużo czasu na przeprowadzenie postępowania w trybie procedury przyśpieszonej. W przedmiotowej sprawie, w związku z okresem (koniec roku) w jakim udzielane jest zamówienia oraz technologicznie uzasadnionym czasem niezbędnym na wykonanie odbudowy przepustu, będącej przedmiotem zamówienia, zachodzi usprawiedliwiona obawa, że przed nadejściem zimy, udzielając zamówienia z zachowaniem terminów przewidzianych przez ustawę dla przetargu nieograniczonego, przetargu ograniczonego lub negocjacji z ogłoszeniem nie udałoby się ukończyć przedmiotowych prac. Jednocześnie zamawiający powinien brać pod uwagę konieczność zachowania terminów określonych przez Ministra Administracji i Cyfryzacji w promesie z dnia 31 października 2013 roku, tj. udzielenie zamówienia przed dniem 29 listopada 2013 roku, gdzie zachowania tego terminu nie jest możliwe w trybie przewidzianym dla przetargu nieograniczonego, przetargu ograniczonego lub negocjacji z ogłoszeniem. Każdy z trybów przewidzianych w ustawie PZP wiąże się z określonymi prawami i obowiązkami po stronie Zamawiającego oraz Wykonawców. Opierając się na danych historycznych i doświadczeniach w zakresie przeciętnego czasu trwania procedury przetargowej w trybie przetargu nieograniczonego oraz przetargu ograniczonego, dla zamawiającego będącego jednostką samorządu terytorialnego na wykonanie zadania z zakresu robót budowlanych - średni czas trwania przetargu w tzw. pełnej procedurze dla trybu przetargu nieograniczonego wynosi od 2 do 3 miesięcy natomiast dla trybu przetargu ograniczonego nie powinien przekroczyć 2 miesięcy. Oczywistym zatem jest, iż z uwagi na konieczności pilnego wykonania zamówienia nie istnieje możliwość udzielenia przedmiotowego zamówienia w trybach podstawowych. Brak jest również możliwości zachowania terminów określonych skróconego przetargu ograniczonego, o którym mowa w art. 49 ust 3 oraz 52 ust 4 ustawy PZP., którego termin realizacji szacuje się na 1,5 miesiąca. Konieczność pilnej realizacji odbudowy drogi przed nadejściem zimy a także bezwarunkowa konieczność udzielenia zamówienia w terminie do 29 listopada 2013 roku, z sankcją nieudzielenia tego zamówienia w ogóle, stwarza niemożność zachowania terminów dla innych trybów takich jak negocjacje z ogłoszeniem. Dlatego też pomimo potencjalnej możliwości uelastycznienia i przyspieszenia prowadzenia postępowania w innych niż negocjacje bez ogłoszenia trybach należy mieć na uwadze konieczność zachowania podstawowych zasad zamówień publicznych tj. zasady uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców. W takiej sytuacji istnieje ryzyko iż pomimo wszczęcia postępowania w innym niż negocjacje bez ogłoszenia trybie, zamawiający dążąc do maksymalnego skrócenia czasu trwania procedury jednocześnie realizował by postępowanie z pogwałceniem ww zasad i praw wykonawców. Niemożliwość zachowania terminów należy oceniać obiektywnie, biorąc pod uwagę możliwość zaistnienia konieczności skorzystania z licznych instytucji prawa zamówień publicznych powodujących wydłużenia minimalnego czasu pozwalającego na przeprowadzenie tzw pełnej procedury Zamawiający działający racjonalnie nie może zakładać, że uda się udzielić zamówienia w terminach minimalnych. Powinien zakładać natomiast czas średni niezbędny do udzielenia zamówieni danego rodzaju, w danym trybie. Ocena spełnienia przesłanek zastosowania trybu negocjacji bez ogłoszenia z powołaniem się na przesłankę art. 62 ust. 1 pkt 4) ustawy Pzp, w odniesieniu do konkretnych okoliczności postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, należy do zamawiającego. Wobec powyższego opisane powyżej przesłanki uprawniają Zamawiającego do zastosowania trybu negocjacji bez ogłoszenia, ponieważ w przedmiotowej sprawie zachodzą łącznie.

SEKCJA IV: UDZIELENIE ZAMÓWIENIA


NAZWA I ADRES WYKONAWCY KTÓREMU ZAMAWIAJĄCY ZAMIERZA UDZIELIĆ ZAMÓWIENIA

  • HUCZ Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka Komandytowa, ul. Częstochowska 14, 42-283 Boronów, kraj/woj. śląskie.


Konopiska: Odbudowa przepustu w miejscowości Aleksandria I ul. Akacjowa w km 0+290


Numer ogłoszenia: 471596 - 2013; data zamieszczenia: 19.11.2013

OGŁOSZENIE O UDZIELENIU ZAMÓWIENIA - Roboty budowlane


Zamieszczanie ogłoszenia:
obowiązkowe.


Ogłoszenie dotyczy:
zamówienia publicznego.


Czy zamówienie było przedmiotem ogłoszenia w Biuletynie Zamówień Publicznych:
tak, numer ogłoszenia w BZP: 462884 - 2013r.


Czy w Biuletynie Zamówień Publicznych zostało zamieszczone ogłoszenie o zmianie ogłoszenia:
nie.

SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY


I. 1) NAZWA I ADRES:
Gmina Konopiska, ul. Lipowa 5, 42-274 Konopiska, woj. śląskie, tel. 34 3282 057, faks 34 3282 035.


I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO:
Administracja samorządowa.

SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA


II.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego:
Odbudowa przepustu w miejscowości Aleksandria I ul. Akacjowa w km 0+290.


II.2) Rodzaj zamówienia:
Roboty budowlane.


II.3) Określenie przedmiotu zamówienia:
Przedmiotem zamówienia jest : Odbudowa przepustu w miejscowości Aleksandria I ul. Akacjowa w km 0+290 Zakres rzeczowy zamówienia : - roboty przygotowawcze: cięcie nawierzchni bitumicznej, rozebranie nawierzchni asfaltowej, rozebranie podbudowy, karczowanie drzew i pni; - roboty ziemne: odkrycie przepustu, wykopy pod skrzydełka przepustu, pogłębienie dna cieku dla wykonania umocnienia, zabezpieczenie ścian wykopów szalunkiem z grodzic, wykonanie tymczasowego rurociągu stalowego, zastosowanie igłofiltrów, wykonanie nasypu-uformowanie gruntu skarp wlotu i wylotu, - przepust 3xO1200mm: oczyszczenie rurociągów O1200mm z namułów, oczyszczenie rur oraz ich styków z gruntu, wypełnienie styków rur zaprawą cementową wewnątrz i zewnątrz rur, demon-taż i montaż nowej rury żelbetowej O1200mm, obetonowanie rur O1200mm, wykonanie płyty fundamentowej, wykonanie ścianek oporowych, wykonanie skrzydełka ścianek wlotowych i wylotowych, montaż poręczy mostowych, pogłębienie dna rzeki, uformowanie skarpy rzeki, umocnienie dna rzeki płytami żelbetowymi gr. 12cm na podłożu z tłucznia kamiennego gr.15cm, zabezpieczenie skarpy płytami żelbetowymi gr. 12cm; - roboty drogowe: wykonanie koryta, wykonanie warstwy odsączającej z piasku gr. 10cm, wykonanie podbudowy z tłucznia kamiennego - warstwa dolna gr. 15cm, warstwa górna gr. 10cm, wy-konanie warstwy wiążącej z mieszanki mineralno-asfaltowej gr. 4cm, wykonanie warstwy ścieralnej z mieszanki mineralno-asfaltowej gr. 4cm, ułożenie na płask krawężnika betonowego 15x30cm na ławie betonowej z oporem z betonu B-10, wykonanie 2 szt. wpustów ulicznych, podłączenie wpustów rurą PCVO160/4,7mm..


II.4) Wspólny Słownik Zamówień (CPV):
45.11.12.00-0, 45.11.13.00-1, 45.22.35.00-1, 45.23.31.40-2.

SEKCJA III: PROCEDURA


III.1) TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA:
Negocjacje bez ogłoszenia


III.2) INFORMACJE ADMINISTRACYJNE


  • Zamówienie dotyczy projektu/programu finansowanego ze środków Unii Europejskiej:
    nie

SEKCJA IV: UDZIELENIE ZAMÓWIENIA


IV.1) DATA UDZIELENIA ZAMÓWIENIA:
19.11.2013.


IV.2) LICZBA OTRZYMANYCH OFERT:
3.


IV.3) LICZBA ODRZUCONYCH OFERT:
0.


IV.4) NAZWA I ADRES WYKONAWCY, KTÓREMU UDZIELONO ZAMÓWIENIA:

  • HUCZ Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka Komandytowa, {Dane ukryte}, 42-283 Boronów, kraj/woj. śląskie.


IV.5) Szacunkowa wartość zamówienia
(bez VAT): 189516,09 PLN.


IV.6) INFORMACJA O CENIE WYBRANEJ OFERTY ORAZ O OFERTACH Z NAJNIŻSZĄ I NAJWYŻSZĄ CENĄ


  • Cena wybranej oferty:
    149675,24


  • Oferta z najniższą ceną:
    149675,24
    / Oferta z najwyższą ceną:
    285806,12


  • Waluta:
    PLN.

ZAŁĄCZNIK I


Uzasadnienie udzielenia zamówienia w trybie negocjacji bez ogłoszenia, zamówienia z wolnej ręki albo zapytania o cenę


  • 1. Podstawa prawna

    Postępowanie prowadzone jest w trybie negocjacje bez ogłoszenia na podstawie art. 62 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. - Prawo zamówień publicznych.


  • 2. Uzasadnienia wyboru trybu

    Należy podać uzasadnienie faktyczne i prawne wyboru trybu oraz wyjaśnić, dlaczego udzielenie zamówienia jest zgodne z przepisami.

    Podstawa prawna art. 62 ust 1 pkt 4) ustawy Pzp. W promesie z dnia 31 października 2013 roku (znak DUSKŻ-I-5901-13-2613) Minister Administracji i Cyfryzacji określił, iż w ramach podziału środków na usuwanie skutków klęsk żywiołowych, przewiduje się w 2013 roku dofinansowanie zadania odbudowa przepustu w miejscowości Aleksandria I ul. Akacjowa w km 0+290. Jednocześnie Minister wskazał, że dotacja udzielona zostanie na podstawie umowy zawartej po przedstawieniu przez gminę do dnia 29 listopada 2013 roku wskazanych dokumentów, w tym umowy obejmującej wykonanie zamówienia publicznego, którego przedmiotem jest dofinansowane zadanie. Przedmiotowe zadanie zostało również opisane pod poz. 1 w protokole weryfikacji z dnia 27 sierpnia 2013 roku sporządzonym przez Komisję Wojewódzką powołaną Zarządzeniem 138/12 Wojewody Śląskiego z dnia 4 maja 2012 r. (z późn. zm.). Opis zniszczeń (Zniszczona struktura przepustu, podmyte przyczółki oraz podmyte dno podbudowy . Zniszczona nawierzchnia jezdni na przepuście) wskazuje , że w wyniku działania żywiołu przepust pod drogą został całkowicie zniszczony. Uszkodzone zostały zarówno struktura jezdni jak i sam przepust. Obecnie uszkodzony przepust uniemożliwia normalne korzystanie z drogi. Niemożliwe jest bezpieczne obciążanie przepustu. Ulica Akacjowa stanowi drogę przecinającą ciek wodny, łączącą ulice Zieloną z ulicą Piękną. Przepust pozwala na płynną komunikację pomiędzy dwiema dużymi grupami zabudowań mieszkalnych, bez konieczności dokonywania objazdu w/w cieku wodnego. Ulica ta łączy zabudowy o dużej gęstości zaludnienia, przez co w znacznym stopniu zaburzone jest skomunikowanie gminy. Mając na względzie powyższe fakty oraz daty w jakich zamawiający zmuszony jest udzielić zamówienia i zrealizować zadanie, uważam, że trybem właściwym w celu wykonania tego zadania jest tryb negocjacji bez ogłoszenia, określony w art. 61 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 223, poz. 1655 ze zm.), dalej PZP. Podstawą prawną do udzielenia zamówienia w trybie negocjacji bez ogłoszenia w tym przypadku jest art. 62 ust. 1 pkt 4) PZP. Stosownie do jego treści, zamawiający może dokonać zakupu określonych dostaw, usług oraz robót budowlanych w oparciu o tryb negocjacji bez ogłoszenia, jeżeli łącznie zostaną spełnione następujące przesłanki: 1. występuje pilna potrzeba udzielenia zamówienia; 2. pilna potrzeba udzielenia zamówienia nie wynika z przyczyn leżących po stronie zamawiającego 3. wcześniej nie można było przewidzieć konieczności udzielenia przedmiotowego zamówienia; 4. nie można zachować terminów przewidzianych przez ustawę dla przetargu nieograniczonego, przetargu ograniczonego lub negocjacji z ogłoszeniem; Przesłanka z art. 62 ust. 1 pkt 4) ustawy PZP ma zatem zastosowanie do postępowań wszczynanych w przypadku nieprzewidywalnych zdarzeń powodujących potrzebę niezwłocznego działania ze strony podmiotu zamawiającego, a zaistniała sytuacja nie pozwala na przeprowadzenie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego z zachowaniem terminów przewidzianych dla trybów gwarantujących zachowanie zasady konkurencyjności. Dopuszczalność powoływania się na przesłankę art. 62 ust. 1 pkt 4) ustawy PZP uzależniona jest od łącznego zaistnienia wszystkich wymienionych w przepisie warunków, między którymi powinien zachodzić związek przyczynowy oraz związek czasowy. Udzielenie zamówienia w tym trybie co do zasady powinno ograniczyć się tylko do zakresu koniecznego do zapobieżenia negatywnym skutkom nieprzewidzianego zdarzenia. Uwzględniając ustalenia poczynione przez Komisję Wojewódzką w protokole z dnia 27 sierpnia 2013 roku, obrazujące skalę zniszczeń powodujących brak możliwości normalnego korzystania z drogi stanowiącej istotny szlak komunikacyjny - występuje podstawowa przesłanka tj. pilna potrzeba udzielenia zamówienia; podyktowana wspomnianą koniecznością zapobieżenia negatywnym skutkom nieprzewidzianego zdarzenia i zwłoki w wykonaniu zadania. Na skutek zniszczeń dokonanych przez nawalne deszcze brak jest możliwości normalnego dojazdu do części nieruchomości. Powoduje to bezpośrednie zagrożenia bezpieczeństwa mieszkańców, gdyż niemożliwym (lub wydłużonym w czasie na skutek objazdów uszkodzonego fragmentu drogi) jest efektywny dojazd służb ratunkowych (straży pożarnej pogotowia ratunkowego etc.). Obowiązkiem Zamawiającego jest maksymalnie pilne wykonanie robót stanowiących przedmiot zamówienia, mając na względzie zagrożenie zdrowia i życia mieszkańców. Ponadto zwłoka spowodowałaby ujemne ekonomicznie skutki dla mieszkańców, którzy korzystają z alternatywnych gorszych jakościowo dróg i objazdów często kilkukrotnie w ciągu dnia, zużywając dodatkowe paliwo i tracąc czas. Warunek dotyczący pilnej potrzeby udzielenia zamówienia uwarunkowany jest również porą roku, gdyż przed nadejściem zimy i ujemnych temperatur czas pozostały na odbudowę zniszczonego przepustu jest ograniczony. Część robót po zamarznięciu cieku nie będzie możliwa do wykonania. Możliwość udzielenia zamówienia z zastosowaniem trybu negocjacji bez ogłoszenia musi wynikać również z okoliczności, w których zamawiający nie ponosi winy. Oznacza to, iż powstanie pilnej potrzeby udzielenia zamówienia nie może wynikać z niestaranności lub niedbalstwa zamawiającego. Potrzeba ta musi zaistnieć pomimo tego, iż zamawiający dochował należytej staranności w swoim działaniu. W mojej opinii potrzeba udzielenia zamówienia istnieje niezależnie od działań zamawiającego w tej materii, zatem wynika z okoliczności, w których zamawiający nie ponosi winy. Działania zamawiającego zmierzały i zmierzają do jak najszybszego pozyskania środków na realizację niezbędnej odbudowy. Wcześniejsze udzielenie zamówienie nie było możliwe, gdyż zamawiający nie dysponował środkami niezbędnymi dla wykonania zadania. Podjęte działania, w tym dokonane oszacowanie strat i uzyskanie 31 października 2013 roku promesy stanowiącej wyjściową do rozpoczęcia montażu finansowego pozwalającego na finansowanie zadania, dowodzą, iż Zamawiający nie dopuścił się nieuzasadnionej zwłoki i przystępuje do postępowania w sprawie udzielenia zamówienia publicznego bezpośrednio po dokonaniu czynności uprzednich, koniecznych do wszczęcia postępowania. Zamawiający nie może bowiem przystępować do zamówienia bez zabezpieczenia środków finansowych niezbędnych do jego wykonania. Oprócz zaistnienia wyjątkowej sytuacji nie wynikłej z przyczyn leżących po stronie zamawiającego ustawa wymaga ponadto, aby sytuacji tej zamawiający nie mógł przewidzieć. Na gruncie prawa cywilnego, w szczególności przepisów art. 357 k.c. (klauzula rebus sic stantibus ) oraz art. 632 §2 k.c. (tzw. mała klauzula rebus sic stantibus ) okoliczności, których nie można było przewidzieć to takie zdarzenia, których strony, działając rozsądnie i profesjonalnie nie zakładały i nie planowały. Zdarzenia te mogą mieć charakter losowy, społeczno-gospodarczy czy prawno-polityczny. Sytuacji której nie można było przewidzieć nie można utożsamiać ze zdarzeniami, których wystąpienie strony uznały za nieprawdopodobne lub wręcz niemożliwe, lecz z takimi które strony działając zgodnie z przyjętym miernikiem staranności w obrocie nie zakładały i nie planowały. Tak więc, przesłanka ta odnosi się do sytuacji, której wystąpienie w normalnym stanie rzeczy byłoby bardzo mało prawdopodobne. Nie ulega wątpliwości że nieprzewidywalność okoliczności powinna być zawsze oceniana indywidualnie - w konkretnym stanie prawnym i faktycznym. O nieprzewidywalności określonych okoliczności można mówić w sytuacji, której wystąpienie w normalnym stanie rzeczy byłoby bardzo mało prawdopodobne. Analiza stanu faktycznego, z którym mamy do czynienia wskazuje, że sytuację w której znalazł się Zamawiający, należy uznać za spowodowaną wystąpieniem wyjątkowych (ponadstandardowych) okoliczności, których nie dało się wcześniej przewidzieć. Niemożność przewidzenia określonego zdarzenia zasadniczo ocenia się jako nikłe prawdopodobieństwo wystąpienia konkretnej sytuacji. Nie budzi wątpliwości, że nawalne deszcze, stanowiące klęskę żywiołową są zjawiskiem nieprzewidywalnym spełniającym to kryterium. Dodatkowym warunkiem udzielenia zamówienia publicznego w oparciu o tryb negocjacji bez ogłoszenia jest obiektywna niemożność zachowania terminów określonych dla trybów konkurencyjnych. Należy jednocześnie zauważyć, iż zarówno tryb przetargu ograniczonego oraz negocjacji z ogłoszeniem przewidują możliwość skrócenia postępowania (art. 49 ust. 3, art. 52 ust. 4 oraz art. 52 ust. 2 ustawy PZP) z uwagi na wystąpienie pilnej potrzeby udzielenia zamówienia. Przepisu art. 62 ust. 1 pkt 4) ustawy PZP nie stosuje się zatem w przypadku, gdy zamawiający ma wystarczająco dużo czasu na przeprowadzenie postępowania w trybie procedury przyśpieszonej. W przedmiotowej sprawie, w związku z okresem (koniec roku) w jakim udzielane jest zamówienia oraz technologicznie uzasadnionym czasem niezbędnym na wykonanie odbudowy przepustu, będącej przedmiotem zamówienia, zachodzi usprawiedliwiona obawa, że przed nadejściem zimy, udzielając zamówienia z zachowaniem terminów przewidzianych przez ustawę dla przetargu nieograniczonego, przetargu ograniczonego lub negocjacji z ogłoszeniem nie udałoby się ukończyć przedmiotowych prac. Jednocześnie zamawiający powinien brać pod uwagę konieczność zachowania terminów określonych przez Ministra Administracji i Cyfryzacji w promesie z dnia 31 października 2013 roku, tj. udzielenie zamówienia przed dniem 29 listopada 2013 roku, gdzie zachowania tego terminu nie jest możliwe w trybie przewidzianym dla przetargu nieograniczonego, przetargu ograniczonego lub negocjacji z ogłoszeniem. Każdy z trybów przewidzianych w ustawie PZP wiąże się z określonymi prawami i obowiązkami po stronie Zamawiającego oraz Wykonawców. Opierając się na danych historycznych i doświadczeniach w zakresie przeciętnego czasu trwania procedury przetargowej w trybie przetargu nieograniczonego oraz przetargu ograniczonego, dla zamawiającego będącego jednostką samorządu terytorialnego na wykonanie zadania z zakresu robót budowlanych - średni czas trwania przetargu w tzw. pełnej procedurze dla trybu przetargu nieograniczonego wynosi od 2 do 3 miesięcy natomiast dla trybu przetargu ograniczonego nie powinien przekroczyć 2 miesięcy. Oczywistym zatem jest, iż z uwagi na konieczności pilnego wykonania zamówienia nie istnieje możliwość udzielenia przedmiotowego zamówienia w trybach podstawowych. Brak jest również możliwości zachowania terminów określonych skróconego przetargu ograniczonego, o którym mowa w art. 49 ust 3 oraz 52 ust 4 ustawy PZP., którego termin realizacji szacuje się na 1,5 miesiąca. Konieczność pilnej realizacji odbudowy drogi przed nadejściem zimy a także be zwarunkowa konieczność udzielenia zamówienia w terminie do 29 listopada 2013 roku, z sankcją nieudzielenia tego zamówienia w ogóle, stwarza niemożność zachowania terminów dla innych trybów takich jak negocjacje z ogłoszeniem. Dlatego też pomimo potencjalnej możliwości uelastycznienia i przyspieszenia prowadzenia postępowania w innych niż negocjacje bez ogłoszenia trybach należy mieć na uwadze konieczność zachowania podstawowych zasad zamówień publicznych tj. zasady uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców. W takiej sytuacji istnieje ryzyko iż pomimo wszczęcia postępowania w innym niż negocjacje bez ogłoszenia trybie, zamawiający dążąc do maksymalnego skrócenia czasu trwania procedury jednocześnie realizował by postępowanie z pogwałceniem ww zasad i praw wykonawców. Niemożliwość zachowania terminów należy oceniać obiektywnie, biorąc pod uwagę możliwość zaistnienia konieczności skorzystania z licznych instytucji prawa zamówień publicznych powodujących wydłużenia minimalnego czasu pozwalającego na przeprowadzenie tzw pełnej procedury Zamawiający działający racjonalnie nie może zakładać, że uda się udzielić zamówienia w terminach minimalnych. Powinien zakładać natomiast czas średni niezbędny do udzielenia zamówieni danego rodzaju, w danym trybie. Ocena spełnienia przesłanek zastosowania trybu negocjacji bez ogłoszenia z powołaniem się na przesłankę art. 62 ust. 1 pkt 4) ustawy Pzp, w odniesieniu do konkretnych okoliczności postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, należy do zamawiającego. Wobec powyższego opisane powyżej przesłanki uprawniają Zamawiającego do zastosowania trybu negocjacji bez ogłoszenia, ponieważ w przedmiotowej sprawie zachodzą łącznie.

Adres: ul. Lipowa 5, 42-274 Konopiska
woj. śląskie
Dane kontaktowe: email: przetargi@konopiska.pl
tel: 343 282 057
fax: 343 282 035
Termin składania wniosków lub ofert:
- brak -
Dane postępowania
ID postępowania BZP/TED: 46288420130
ID postępowania Zamawiającego:
Data publikacji zamówienia: 2013-11-13
Rodzaj zamówienia: roboty budowlane
Tryb& postępowania [NB]: Negocjacje bez ogłoszenia
Czas na realizację: -
Wadium: -
Oferty uzupełniające: NIE
Oferty częściowe: NIE
Oferty wariantowe: NIE
Przewidywana licyctacja: NIE
Ilość części: 1
Kryterium ceny: 100%
WWW ogłoszenia: www.bip.konopiska.akcessnet.net
Informacja dostępna pod:
Okres związania ofertą: 0 dni
Kody CPV
45111200-0 Roboty w zakresie przygotowania terenu pod budowę i roboty ziemne
45111300-1 Roboty rozbiórkowe
45223500-1 Konstrukcje z betonu zbrojonego
45233140-2 Roboty drogowe
Wyniki
Nazwa części Wykonawca Data udzielenia Wartość
Odbudowa przepustu w miejscowości Aleksandria I ul. Akacjowa w km 0+290 HUCZ Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka Komandytowa
Boronów
2013-11-19 149 675,00