Utrzymanie bezpiecznego pozomu wód n aterenie niecek bezodpływowych "Kościuszko", "Łan" i "Zachodnia"
ROZWIŃ
Opis przedmiotu przetargu: Przedmiot zamówienia obejmuje utrzymanie bezpiecznego poziomu wód na terenie Termin realizacji zamówienia: od dnia zawarcia umowy do 31 grudnia 2017 r.
Ogłoszenie nr 21960 - 2017 z dnia 2017-02-08 r.
Bytom: Utrzymanie bezpiecznego pozomu wód n aterenie niecek bezodpływowych "Kościuszko", "Łan" i "Zachodnia"
OGŁOSZENIE O ZAMIARZE ZAWARCIA UMOWY - Usługi
OGŁOSZENIE O ZAMIARZE ZAWARCIA UMOWY - Usługi
Zamówienie dotyczy projektu lub programu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej
Nazwa projektu lub programu:
Postępowanie przeprowadza centralny zamawiający
nie
Postępowanie przeprowadza podmiot, któremu zamawiający powierzył/powierzyli przeprowadzenie postępowania
nie
Informacje na temat podmiotu, któremu zamawiający powierzył/powierzyli prowadzenie postępowania:
Postępowanie jest przeprowadzane wspólnie przez zamawiających
nie
Postępowanie jest przeprowadzane wspólnie z zamawiającymi z innych państw członkowskich Unii Europejskiej
nie
W przypadku przeprowadzania postępowania wspólnie z zamawiającymi z innych państw członkowskich Unii Europejskiej – mające zastosowanie krajowe prawo zamówień publicznych:
Informacje dodatkowe:
SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY
I. 1) NAZWA I ADRES:
Gmina Bytom reprezentowana przez Prezydenta Miasta, krajowy numer identyfikacyjny , ul. ul. Parkowa 2, 41902 Bytom, państwo Polska, woj. śląskie, tel. 322 836 301, faks 322 836 344, e-mail zamowienia@um.bytom.pl Adres strony internetowej (URL): http://bip.um.bytom.pl/
I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO:
Administracja samorządowa
I.3) WSPÓLNE UDZIELANIE ZAMÓWIENIA
(jeżeli dotyczy):
Podział obowiązków między zamawiającymi w przypadku wspólnego przeprowadzania postępowania, w tym w przypadku wspólnego przeprowadzania postępowania z zamawiającymi z innych państw członkowskich Unii Europejskiej (który z zamawiających jest odpowiedzialny za przeprowadzenie postępowania, czy i w jakim zakresie za przeprowadzenie postępowania odpowiadają pozostali zamawiający, czy zamówienie będzie udzielane przez każdego z zamawiających indywidualnie, czy zamówienie zostanie udzielone w imieniu i na rzecz pozostałych zamawiających):
SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA
II.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego:
Utrzymanie bezpiecznego pozomu wód n aterenie niecek bezodpływowych "Kościuszko", "Łan" i "Zachodnia"
Numer referencyjny
PA.271.5.2017
Przed wszczęciem postępowania o udzielenie zamówienia nie przeprowadzono dialogu technicznego
II.2) Rodzaj zamówienia
Usługi
II.3) Informacja o możliwości składania ofert częściowych:
Zamówienie podzielone jest na części:
Nie
II.4) Krótki opis przedmiotu zamówienia
(wielkość, zakres, rodzaj i ilość dostaw, usług lub robót budowlanych lub określenie zapotrzebowania i wymagań):
Określenie wielkości lub zakresu zamówienia: Przedmiot zamówienia obejmuje utrzymanie bezpiecznego poziomu wód na terenie Termin realizacji zamówienia: od dnia zawarcia umowy do 31 grudnia 2017 r.
II.5) Główny kod CPV):
71330000-0,
Dodatkowe kody CPV:
II.6) Całkowita wartość zamówienia
(jeżeli zamawiający podaje informacje o wartości zamówienia):
Wartość bez VAT:
Waluta:
SEKCJA III: PROCEDURA
III.1) Tryb udzielenia zamówienia:
Zamówienie z wolnej ręki
III.2) Podstawa prawna
Postępowanie wszczęte zostało na podstawie 67 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy Pzp.
III.3 Uzasadnienia wyboru trybu
Należy podać uzasadnienie faktyczne i prawne wyboru trybu oraz wyjaśnić, dlaczego udzielenie zamówienia jest zgodne z przepisami:
Uzasadnienie prawne: Zastosowanie trybu zamówienia z wolnej ręki odbywać się będzie na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (tekst jednolity: Dz.U. z 2015 r. poz. 2164 z późn.zm.), tj. Zamawiający może udzielić zamówienia z wolnej ręki, jeżeli zachodzi co najmniej jedna z następujących okoliczności: dostawy, usługi lub roboty budowlane mogą być świadczone tylko przez jednego wykonawcę z przyczyn technicznych o obiektywnym charakterze. - jeżeli nie istnieje rozsądne rozwiązanie alternatywne lub rozwiązanie zastępcze, a brak konkurencji nie jest wynikiem celowego zawężenia parametrów zamówienia; Uzasadnienie faktyczne: W wyniku eksploatacji górniczej prowadzonej na obszarze miasta doszło do znacznego przekształcenia powierzchni ziemi i zmian warunków hydrogeologicznych, które ujawniały się w postaci deformacji powierzchni terenu na skutek osiadań górotworu i eksploatacji podziemnej surowców bez podsadzki, geomechanicznych przekształceń powierzchni zlewni lub w zmianach retencji zbiornikowej. Teren ulegający ciągłemu osiadaniu dodatkowo ulegał podtapianiu powodując powstawanie sztucznych zbiorników wodnych – zalewisk. Zasilanie zalewisk następuje głównie ze spływów powierzchniowych (wody deszczowe, które do zalewisk trafiają jako wody spływające po powierzchni terenu lub rowami otwartymi z pól, nieużytków, zalesień i powierzchni utwardzonych), a także z systemów kanalizacji deszczowej (odwodnienia ulic i przemysłowych powierzchni placów utwardzonych) oraz odwodnienia kopalń (zbiorniki wód dołowych). Celem zapewnienia bezpieczeństwa wodnego miasta konieczne jest odwadnianie niecek bezodpływowych, co zapobiega zalaniu terenów sąsiadujących z zalewiskami, w tym m.in. dróg, ogrodów działkowych, garaży a także zabudowy mieszkaniowej. Na gminie ciąży obowiązek zapewnienia na podstawie przepisów art. 7 ust. 1 pkt 14 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2016r., poz. 446 z późn. zm.) bezpieczeństwa powszechnego na swoim terenie. Odpompowywanie wód z niecek bezodpływowych jest na chwilę obecną jedynym możliwym sposobem zabezpieczenia bezpieczeństwa wodnego na terenie miasta. W dniu 29 grudnia 2016r. został podpisany Aneks nr 1 do Ugody o naprawienie szkody górniczej spowodowanej ruchem zakładu górniczego pomiędzy: Spółką Restrukturyzacji Kopalń S.A. z siedzibą w Bytomiu, ul. Strzelców Bytomskich 207, Oddział w Dąbrowie Górniczej „Kopalnie Węgla Kamiennego w całkowitej likwidacji”, Węglokoks Kraj Sp. z o.o. z siedzibą w Piekarach Śląskich oraz Gminą Bytom, w której strony zgodnie stwierdzają, że w wyniku działalności górniczej kopalń węgla kamiennego: „Bobrek”, „Miechowice”, „Powstańców Śląskich”, „Centrum”, „Szombierki”, „Rozbark” jako przedsiębiorców w rozumieniu przepisów prawa geologicznego i górniczego, których następcą prawnym jest SRK S.A., jak również w wyniku prowadzonej eksploatacji złoża Bobrek, której następstwa w części obciążają Węglokoks Kraj Sp. z o.o., powstały w granicach administracyjnych miasta Bytomia szkody górnicze w postaci następujących niecek bezodpływowych: - pompowni Karb II; - niecka bezodpływowa pompowni Północna i Zielona; - niecka bezodpływowa pompowni Dworska i Staw 32; - niecka bezodpływowa pompowni Kościuszko i Łan; - niecka bezodpływowa pompowni Zachodnia; - niecka bezodpływowa zalewiska Staw 24. Naprawa szkody polegać będzie na utrzymywaniu bezpiecznego poziomu wód na terenie niecek bezodpływowych, na których zlokalizowane są ww. pompownie. Zgodnie z Aneksem nr 1 zostało ustalone, że naprawę szkody górniczej realizować będzie SRK S.A. oraz Gmina Bytom: Gmina Bytom w zakresie utrzymania bezpiecznego poziomu wód na terenie niecek bezodpływowych, na których zlokalizowana jest pompownia Karb II, Kościuszko, Łan, Zachodnia oraz zalewisko Staw 24, natomiast SRK S.A. w zakresie utrzymania bezpiecznego poziomu wód na terenie pozostałych niecek bezodpływowych. Ze względu na obowiązek zapewnienia bezpieczeństwa powszechnego przez Gminę, koniecznym jest zlecenie usługi utrzymania bezpiecznego poziomu wody na terenie niecek bezodpływowych, na których zlokalizowane są pompownie Kościuszko, Łan i Zachodnia. Gmina Bytom zobowiązana jest do niezwłocznego rozpoczęcia odwadniania, dlatego uzasadnione jest korzystanie z już istniejącej sieci rurociągów. Skorzystanie z istniejącej infrastruktury odwadniającej, której właścicielem jest Przemysłowa Spółka Wodna „Niecka Bytomska” w likwidacji jest niezbędne. Ilość odpompowywanych wód determinuje technologię opróżniania niecek bezodpływowych. Przepompowywanie tak dużych ilości wód jak w przypadku niecek bezodpływowych pompowni Kościuszko, Łan, Zachodnia możliwe jest jedynie poprzez system stacjonarnych pompowni. W związku z powyższym Gmina Bytom zwróciła się do wskazanej Spółki z prośbą o przedstawienie warunków dzierżawy infrastruktury służącej odwadnianiu niecek bezodpływowych. W odpowiedzi Gmina otrzymała stanowisko likwidatora Przemysłowej Spółki Wodnej „Niecka Bytomska” w likwidacji w przedmiocie zasad odwadniania niecek bezodpływowych, w którym informuje, że ww. wyklucza możliwość zawarcia umowy dzierżawy i zawarła umowę o wykorzystanie infrastruktury z p.B. LEMTER Maciej Lempart. Jednocześnie nie wyraża zgody na powierzenie infrastruktury jakiemukolwiek innemu podmiotowi. Umowę oddającą infrastrukturę odwadniającą w wyłączne władanie firmie Lemter zawarto na okres trzech lat, tj. do 31 grudnia 2019r. Wobec powyższego zamawiający nie ma możliwości powierzenia zamówienia w tym czasie innemu wykonawcy, niż obecnemu dysponentowi infrastruktury. Obecnie nie istnieje zatem rozwiązanie alternatywne lub zastępcze umożliwiające powierzenie wykonania zamówienia w trybie konkurencyjnym. Tymniemniej zaznaczyć należy, że powstaje infrastruktura wodna służąca odwadnianiu niecek bezodpływowych finansowana przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska. Realizacja przedsięwzięcia przez SRK S.A. znajduje się na etapie uzgodnień i uzyskiwania niezbędnych pozwoleń. Całkowity czas realizacji inwestycji, łącznie z niezwykle skomplikowanymi pracami projektowymi, będzie trwać kilka lat. Podsumowując per analogia z uwagi na inny przedmiot opracowania dr hab. Jadwigi Glumińskiej - Pawlic, prof. UŚ trudno wyobrazić sobie sytuację, w której gmina - nie mając własnych urządzeń - buduje je, nie korzystając z istniejącej infrastruktury. (...). Obecnie nie ma jednak możliwości ich wywłaszczenia i przejęcia z powrotem tego majątku przez gminy. Dlatego nawet jeśli urządzenia te należą do osób trzecich (przedsiębiorstw energetycznych), to zasady racjonalnego gospodarowania nakazują, aby z nich korzystać, zawierając w tym celu stosowne umowy (...) W przeciwnym razie gminy nie będą w stanie realizować ustawowego zadania własnego.
SEKCJA IV: ZAMIAR UDZIELENIA ZAMÓWIENIA
NAZWA I ADRES WYKONAWCY KTÓREMU ZAMAWIAJĄCY ZAMIERZA UDZIELIĆ ZAMÓWIENIA:
Przedsiębiorstwo Budowlane "LEMTER" Maciej Lempart, biuro@lemter.pl, ul. Mickiewicza 66, 41-902, Bytom, kraj/woj. śląskie
Ogłoszenie nr 30927 - 2017 z dnia 2017-02-23 r.
Bytom: Utrzymanie bezpiecznego poziomu wód na terenie niecek bezodpływowych "Kościuszko", "Łan" i "Zachodnia"
OGŁOSZENIE O UDZIELENIU ZAMÓWIENIA -
OGŁOSZENIE O UDZIELENIU ZAMÓWIENIA -
Zamieszczanie ogłoszenia:
obowiązkowe.
Ogłoszenie dotyczy:
zamówienia publicznego
Zamówienie dotyczy projektu lub programu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej
nie
Nazwa projektu lub programu
Zamówienie było przedmiotem ogłoszenia w Biuletynie Zamówień Publicznych:
tak
Numer ogłoszenia: 21960-2017
Ogłoszenie o zmianie ogłoszenia zostało zamieszczone w Biuletynie Zamówień Publicznych:
nie
SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY
Postępowanie zostało przeprowadzone przez centralnego zamawiającego
nie
Postępowanie zostało przeprowadzone przez podmiot, któremu zamawiający powierzył/powierzyli przeprowadzenie postępowania
nie
Postępowanie zostało przeprowadzone wspólnie przez zamawiających
nie
Postępowanie zostało przeprowadzone wspólnie z zamawiającymi z innych państw członkowskich Unii Europejskiej
nie
W przypadku przeprowadzania postępowania wspólnie z zamawiającymi z innych państw członkowskich Unii Europejskiej – mające zastosowanie krajowe prawo zamówień publicznych::
Informacje dodatkowe:
I. 1) NAZWA I ADRES:
Gmina Bytom reprezentowana przez Prezydenta Miasta, krajowy numer identyfikacyjny , ul. ul. Parkowa 2, 41902 Bytom, państwo Polska, woj. śląskie, tel. 322 836 301, faks 322 836 344, e-mail zamowienia@um.bytom.pl
Adres strony internetowej (URL): http://bip.um.bytom.pl/
I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO:
Administracja samorządowa
I.3) WSPÓLNE UDZIELANIE ZAMÓWIENIA (jeżeli dotyczy):
Podział obowiązków między zamawiającymi w przypadku wspólnego udzielania zamówienia, w tym w przypadku wspólnego przeprowadzania postępowania z zamawiającymi z innych państw członkowskich Unii Europejskiej (jeżeli zamówienie zostało udzielone przez każdego z zamawiających indywidualnie informacja w sekcji I jest podawana przez każdego z zamawiających, jeżeli zamówienie zostało udzielone w imieniu i na rzecz pozostałych zamawiających w sekcji I należy wskazać który z zamawiających zawarł umowę):
SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA
II.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego:
Utrzymanie bezpiecznego poziomu wód na terenie niecek bezodpływowych "Kościuszko", "Łan" i "Zachodnia"
Numer referencyjny (jeżeli dotyczy):
PA.271.5.1.2017
II.2) Rodzaj zamówienia:
Usługi
II.3) Krótki opis przedmiotu zamówienia (wielkość, zakres, rodzaj i ilość dostaw, usług lub robót budowlanych lub określenie zapotrzebowania i wymagań ) a w przypadku partnerstwa innowacyjnego - określenie zapotrzebowania na innowacyjny produkt, usługę lub roboty budowlane:
Przedmiot zamówienia obejmuje utrzymanie bezpiecznego poziomu wód na terenie niecek bezodpływowych „Kościuszko”, „Łan” i „Zachodnia”. Termin realizacji zamówienia: od dnia zawarcia umowy do 31 grudnia 2017 r.
II.4) Informacja o częściach zamówienia:
Zamówienie podzielone jest na części:
II.5) Główny Kod CPV: 71330000-0
Dodatkowe kody CPV:
Dodatkowe kody CPV:
SEKCJA III: PROCEDURA
III.1) TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA
Zamówienie z wolnej ręki
III.2) Ogłoszenie dotyczy zakończenia dynamicznego systemu zakupów
III.3) Informacje dodatkowe:
SEKCJA IV: UDZIELENIE ZAMÓWIENIA
Postępowanie/część zostało unieważnione nie Należy podać podstawę i przyczynę unieważnienia postępowania: | |
IV.1) DATA UDZIELENIA ZAMÓWIENIA: 15/02/2017 IV.2 Całkowita wartość zamówienia Wartość bez VAT 373983.74 Waluta PLN IV.3) INFORMACJE O OFERTACH Liczba otrzymanych ofert w tym Liczba otrzymanych ofert od małych i średnich przedsiębiorstw: Liczba otrzymanych ofert od wykonawców z innych państw członkowskich Unii Europejskiej: Liczba otrzymanych ofert od wykonawców z państw niebędących członkami Unii Europejskiej: liczba ofert otrzymanych drogą elektroniczną: IV.4) LICZBA ODRZUCONYCH OFERT: IV.5) NAZWA I ADRES WYKONAWCY, KTÓREMU UDZIELONO ZAMÓWIENIA Zamówienie zostało udzielone wykonawcom wspólnie ubiegającym się o udzielenie: nie Przedsiębiorstwo Budowlane "Lemter" Maciej Lempart, biuro@lemter.pl, {Dane ukryte}, 41-902, Bytom, kraj/woj. śląskie Wykonawca jest małym/średnim przedsiębiorcą: tak Wykonawca pochodzi z innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej: nie Skrót literowy nazwy państwa: Wykonawca pochodzi z innego państwa nie będącego członkiem Unii Europejskiej: nie Skrót literowy nazwy państwa: IV.6) INFORMACJA O CENIE WYBRANEJ OFERTY/ WARTOŚCI ZAWARTEJ UMOWY ORAZ O OFERTACH Z NAJNIŻSZĄ I NAJWYŻSZĄ CENĄ/KOSZTEM Cena wybranej oferty/wartość umowy 373983,74 Oferta z najniższą ceną/kosztem > Oferta z najwyższą ceną/kosztem Waluta: PLN IV.7) Informacje na temat podwykonawstwa Wykonawca przewiduje powierzenie wykonania części zamówienia podwykonawcy/podwykonawcom Wartość lub procentowa część zamówienia, jaka zostanie powierzona podwykonawcy lub podwykonawcom: IV.8) Informacje dodatkowe: |
IV.9) UZASADNIENIE UDZIELENIA ZAMÓWIENIA W TRYBIE NEGOCJACJI BEZ OGŁOSZENIA, ZAMÓWIENIA Z WOLNEJ RĘKI ALBO ZAPYTANIA O CENĘ
IV.9.1) Podstawa prawna
Postępowanie prowadzone jest w trybie zamówienia z wolnej ręki na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy Pzp.
IV.9.2) Uzasadnienia wyboru trybu
Należy podać uzasadnienie faktyczne i prawne wyboru trybu oraz wyjaśnić, dlaczego udzielenie zamówienia jest zgodne z przepisami.
Uzasadnienie prawne: Zastosowanie trybu zamówienia z wolnej ręki odbywać się będzie na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (tekst jednolity: Dz.U. z 2015 r. poz. 2164 z późn.zm.), tj. Zamawiający może udzielić zamówienia z wolnej ręki, jeżeli zachodzi co najmniej jedna z następujących okoliczności: dostawy, usługi lub roboty budowlane mogą być świadczone tylko przez jednego wykonawcę z przyczyn technicznych o obiektywnym charakterze. - jeżeli nie istnieje rozsądne rozwiązanie alternatywne lub rozwiązanie zastępcze, a brak konkurencji nie jest wynikiem celowego zawężenia parametrów zamówienia; Uzasadnienie faktyczne: W wyniku eksploatacji górniczej prowadzonej na obszarze miasta doszło do znacznego przekształcenia powierzchni ziemi i zmian warunków hydrogeologicznych, które ujawniały się w postaci deformacji powierzchni terenu na skutek osiadań górotworu i eksploatacji podziemnej surowców bez podsadzki, geomechanicznych przekształceń powierzchni zlewni lub w zmianach retencji zbiornikowej. Teren ulegający ciągłemu osiadaniu dodatkowo ulegał podtapianiu powodując powstawanie sztucznych zbiorników wodnych – zalewisk. Zasilanie zalewisk następuje głównie ze spływów powierzchniowych (wody deszczowe, które do zalewisk trafiają jako wody spływające po powierzchni terenu lub rowami otwartymi z pól, nieużytków, zalesień i powierzchni utwardzonych), a także z systemów kanalizacji deszczowej (odwodnienia ulic i przemysłowych powierzchni placów utwardzonych) oraz odwodnienia kopalń (zbiorniki wód dołowych). Celem zapewnienia bezpieczeństwa wodnego miasta konieczne jest odwadnianie niecek bezodpływowych, co zapobiega zalaniu terenów sąsiadujących z zalewiskami, w tym m.in. dróg, ogrodów działkowych, garaży a także zabudowy mieszkaniowej. Na gminie ciąży obowiązek zapewnienia na podstawie przepisów art. 7 ust. 1 pkt 14 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2016r., poz. 446 z późn. zm.) bezpieczeństwa powszechnego na swoim terenie. Odpompowywanie wód z niecek bezodpływowych jest na chwilę obecną jedynym możliwym sposobem zabezpieczenia bezpieczeństwa wodnego na terenie miasta. W dniu 29 grudnia 2016r. został podpisany Aneks nr 1 do Ugody o naprawienie szkody górniczej spowodowanej ruchem zakładu górniczego pomiędzy: Spółką Restrukturyzacji Kopalń S.A. z siedzibą w Bytomiu, ul. Strzelców Bytomskich 207, Oddział w Dąbrowie Górniczej „Kopalnie Węgla Kamiennego w całkowitej likwidacji”, Węglokoks Kraj Sp. z o.o. z siedzibą w Piekarach Śląskich oraz Gminą Bytom, w której strony zgodnie stwierdzają, że w wyniku działalności górniczej kopalń węgla kamiennego: „Bobrek”, „Miechowice”, „Powstańców Śląskich”, „Centrum”, „Szombierki”, „Rozbark” jako przedsiębiorców w rozumieniu przepisów prawa geologicznego i górniczego, których następcą prawnym jest SRK S.A., jak również w wyniku prowadzonej eksploatacji złoża Bobrek, której następstwa w części obciążają Węglokoks Kraj Sp. z o.o., powstały w granicach administracyjnych miasta Bytomia szkody górnicze w postaci następujących niecek bezodpływowych: - pompowni Karb II; - niecka bezodpływowa pompowni Północna i Zielona; - niecka bezodpływowa pompowni Dworska i Staw 32; - niecka bezodpływowa pompowni Kościuszko i Łan; - niecka bezodpływowa pompowni Zachodnia; - niecka bezodpływowa zalewiska Staw 24. Naprawa szkody polegać będzie na utrzymywaniu bezpiecznego poziomu wód na terenie niecek bezodpływowych, na których zlokalizowane są ww. pompownie. Zgodnie z Aneksem nr 1 zostało ustalone, że naprawę szkody górniczej realizować będzie SRK S.A. oraz Gmina Bytom: Gmina Bytom w zakresie utrzymania bezpiecznego poziomu wód na terenie niecek bezodpływowych, na których zlokalizowana jest pompownia Karb II, Kościuszko, Łan, Zachodnia oraz zalewisko Staw 24, natomiast SRK S.A. w zakresie utrzymania bezpiecznego poziomu wód na terenie pozostałych niecek bezodpływowych. Ze względu na obowiązek zapewnienia bezpieczeństwa powszechnego przez Gminę, koniecznym jest zlecenie usługi utrzymania bezpiecznego poziomu wody na terenie niecek bezodpływowych, na których zlokalizowane są pompownie Kościuszko, Łan i Zachodnia. Gmina Bytom zobowiązana jest do niezwłocznego rozpoczęcia odwadniania, dlatego uzasadnione jest korzystanie z już istniejącej sieci rurociągów. Skorzystanie z istniejącej infrastruktury odwadniającej, której właścicielem jest Przemysłowa Spółka Wodna „Niecka Bytomska” w likwidacji jest niezbędne. Ilość odpompowywanych wód determinuje technologię opróżniania niecek bezodpływowych. Przepompowywanie tak dużych ilości wód jak w przypadku niecek bezodpływowych pompowni Kościuszko, Łan, Zachodnia możliwe jest jedynie poprzez system stacjonarnych pompowni. W związku z powyższym Gmina Bytom zwróciła się do wskazanej Spółki z prośbą o przedstawienie warunków dzierżawy infrastruktury służącej odwadnianiu niecek bezodpływowych. W odpowiedzi Gmina otrzymała stanowisko likwidatora Przemysłowej Spółki Wodnej „Niecka Bytomska” w likwidacji w przedmiocie zasad odwadniania niecek bezodpływowych, w którym informuje, że ww. wyklucza możliwość zawarcia umowy dzierżawy i zawarła umowę o wykorzystanie infrastruktury z p.B. LEMTER Maciej Lempart. Jednocześnie nie wyraża zgody na powierzenie infrastruktury jakiemukolwiek innemu podmiotowi. Umowę oddającą infrastrukturę odwadniającą w wyłączne władanie firmie Lemter zawarto na okres trzech lat, tj. do 31 grudnia 2019r. Wobec powyższego zamawiający nie ma możliwości powierzenia zamówienia w tym czasie innemu wykonawcy, niż obecnemu dysponentowi infrastruktury. Obecnie nie istnieje zatem rozwiązanie alternatywne lub zastępcze umożliwiające powierzenie wykonania zamówienia w trybie konkurencyjnym. Tymniemniej zaznaczyć należy, że powstaje infrastruktura wodna służąca odwadnianiu niecek bezodpływowych finansowana przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska. Realizacja przedsięwzięcia przez SRK S.A. znajduje się na etapie uzgodnień i uzyskiwania niezbędnych pozwoleń. Całkowity czas realizacji inwestycji, łącznie z niezwykle skomplikowanymi pracami projektowymi, będzie trwać kilka lat. Podsumowując per analogia z uwagi na inny przedmiot opracowania dr hab. Jadwigi Glumińskiej - Pawlic, prof. UŚ trudno wyobrazić sobie sytuację, w której gmina - nie mając własnych urządzeń - buduje je, nie korzystając z istniejącej infrastruktury. (...). Obecnie nie ma jednak możliwości ich wywłaszczenia i przejęcia z powrotem tego majątku przez gminy. Dlatego nawet jeśli urządzenia te należą do osób trzecich (przedsiębiorstw energetycznych), to zasady racjonalnego gospodarowania nakazują, aby z nich korzystać, zawierając w tym celu stosowne umowy (...) W przeciwnym razie gminy nie będą w stanie realizować ustawowego zadania własnego.