Wynik przetargu
UDZIELENIE ZAMÓWIENIA BEZ OGŁOSZENIA O ZAMÓWIENIU ORAZ BEZ INFORMACJI O ZAMIARZE UDZIELENIA ZAMÓWIENIA
Unieszkodliwienie odpadów niebezpiecznych nielegalnie składowanych w miejscowości Pogorzela
Zamawiający:
Gmina Olszanka
Adres: | , 49-332 Olszanka, woj. opolskie |
---|---|
Dane kontaktowe: | email: ug@olszanka.pl tel: 774 129 683 fax: |
Dane zamówienia
ID ogłoszenia wyniku: | 6951920170 | Data Udzielenia: | 2017-04-20 |
---|---|---|---|
Rodzaj zamówienia: | usługi | Tryb postępowania [WR]: | Zamówienia z wolnej ręki |
Kody CPV
90510000-5 | Usuwanie i obróbka odpadów | |
90511000-2 | Usługi wywozu odpadów | |
90520000-8 | Usługi w zakresie odpadów radioaktywnych, toksycznych, medycznych i niebezpiecznych |
Wyniki
Nazwa części | Wykonawca | Wartość |
---|---|---|
Unieszkodliwienie odpadów niebezpiecznych nielegalnie składowanych w miejscowości Pogorzela | Raf-Ekologia Sp. z o.o. Jedlicze | 0,00 |
Uwagi | Uwagi firmowe | Dokumenty |
Barometr Ryzyka NadużyćRaport końcowy na temat potencjalnego ryzyka nadużyć dla wskazanej części wyniku postępowania przetargowego.
| Dane ogłoszenia o wyniku: Data udzielenia: 2017-04-20 Dotyczy cześci nr: 0 Kody CPV: 90510000 90511000 90520000 Ilość podmiotów składających się na wykonawcę: 1 Kwota oferty w PLN: 0,00 zł Minimalna złożona oferta: 0,00 zł Ilość złożonych ofert: 0 Ilość ofert odrzuconych przez zamawiającego: 0 Minimalna złożona oferta: 0,00 zł Maksymalna złożona oferta: 0,00 zł | |
TREŚĆ OGŁOSZENIA
Ogłoszenie nr 69519 - 2017 z dnia 2017-04-20 r.
Olszanka: Unieszkodliwienie odpadów niebezpiecznych nielegalnie składowanych w miejscowości Pogorzela
OGŁOSZENIE O UDZIELENIU ZAMÓWIENIA -
OGŁOSZENIE O UDZIELENIU ZAMÓWIENIA -
Zamieszczanie ogłoszenia:
Ogłoszenie dotyczy:
zamówienia publicznego
Zamówienie dotyczy projektu lub programu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej
nie
Nazwa projektu lub programu
Zamówienie było przedmiotem ogłoszenia w Biuletynie Zamówień Publicznych:
nie
Ogłoszenie o zmianie ogłoszenia zostało zamieszczone w Biuletynie Zamówień Publicznych:
nie
SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY
Postępowanie zostało przeprowadzone przez centralnego zamawiającego
nie
Postępowanie zostało przeprowadzone przez podmiot, któremu zamawiający powierzył/powierzyli przeprowadzenie postępowania
nie
Postępowanie zostało przeprowadzone wspólnie przez zamawiających
nie
Postępowanie zostało przeprowadzone wspólnie z zamawiającymi z innych państw członkowskich Unii Europejskiej
nie
W przypadku przeprowadzania postępowania wspólnie z zamawiającymi z innych państw członkowskich Unii Europejskiej – mające zastosowanie krajowe prawo zamówień publicznych::
Informacje dodatkowe:
I. 1) NAZWA I ADRES:
Gmina Olszanka, krajowy numer identyfikacyjny 54103200000, ul. , 49332 Olszanka, państwo Polska, woj. opolskie, tel. 774 129 683, faks , e-mail ug@olszanka.pl
Adres strony internetowej (URL): www.bip.olszanka.pl
I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO:
Administracja samorządowa
I.3) WSPÓLNE UDZIELANIE ZAMÓWIENIA (jeżeli dotyczy):
Podział obowiązków między zamawiającymi w przypadku wspólnego udzielania zamówienia, w tym w przypadku wspólnego przeprowadzania postępowania z zamawiającymi z innych państw członkowskich Unii Europejskiej (jeżeli zamówienie zostało udzielone przez każdego z zamawiających indywidualnie informacja w sekcji I jest podawana przez każdego z zamawiających, jeżeli zamówienie zostało udzielone w imieniu i na rzecz pozostałych zamawiających w sekcji I należy wskazać który z zamawiających zawarł umowę):
SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA
II.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego:
Unieszkodliwienie odpadów niebezpiecznych nielegalnie składowanych w miejscowości Pogorzela
Numer referencyjny (jeżeli dotyczy):
IRiOŚ.271.4.2017
II.2) Rodzaj zamówienia:
Usługi
II.3) Krótki opis przedmiotu zamówienia (wielkość, zakres, rodzaj i ilość dostaw, usług lub robót budowlanych lub określenie zapotrzebowania i wymagań ) a w przypadku partnerstwa innowacyjnego - określenie zapotrzebowania na innowacyjny produkt, usługę lub roboty budowlane:
Przedmiotem zamówienia jest świadczenie usług polegających na załadunku, transporcie (ewentualnym przepakowaniu), zważeniu i unieszkodliwieniu odpadów niebezpiecznych nielegalnie składowanych w miejscowości Pogorzela na działkach: 190, 606/1, 195/8, 195/9, 595/7, 193/4, 193/5, 194/4, 602/2 obręb Pogorzela.
II.4) Informacja o częściach zamówienia:
Zamówienie podzielone jest na części:
Nie
II.5) Główny Kod CPV: 90510000-5
Dodatkowe kody CPV: 90511000-2, 90520000-8
Dodatkowe kody CPV: 90511000-2, 90520000-8
SEKCJA III: PROCEDURA
III.1) TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA
Zamówienie z wolnej ręki
III.2) Ogłoszenie dotyczy zakończenia dynamicznego systemu zakupów
III.3) Informacje dodatkowe:
SEKCJA IV: UDZIELENIE ZAMÓWIENIA
Postępowanie/część zostało unieważnione nie Należy podać podstawę i przyczynę unieważnienia postępowania: | |
IV.1) DATA UDZIELENIA ZAMÓWIENIA: 10/04/2017 IV.2 Całkowita wartość zamówienia Wartość bez VAT 737144.00 Waluta ZŁOTY IV.3) INFORMACJE O OFERTACH Liczba otrzymanych ofert w tym Liczba otrzymanych ofert od małych i średnich przedsiębiorstw: Liczba otrzymanych ofert od wykonawców z innych państw członkowskich Unii Europejskiej: Liczba otrzymanych ofert od wykonawców z państw niebędących członkami Unii Europejskiej: liczba ofert otrzymanych drogą elektroniczną: IV.4) LICZBA ODRZUCONYCH OFERT: IV.5) NAZWA I ADRES WYKONAWCY, KTÓREMU UDZIELONO ZAMÓWIENIA Zamówienie zostało udzielone wykonawcom wspólnie ubiegającym się o udzielenie: nie Raf-Ekologia Sp. z o.o., , ul. Trzecieskiego 14, 38-460, Jedlicze, kraj/woj. podkarpackie Wykonawca jest małym/średnim przedsiębiorcą: tak Wykonawca pochodzi z innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej: nie Skrót literowy nazwy państwa: Wykonawca pochodzi z innego państwa nie będącego członkiem Unii Europejskiej: nie Skrót literowy nazwy państwa: IV.6) INFORMACJA O CENIE WYBRANEJ OFERTY/ WARTOŚCI ZAWARTEJ UMOWY ORAZ O OFERTACH Z NAJNIŻSZĄ I NAJWYŻSZĄ CENĄ/KOSZTEM Cena wybranej oferty/wartość umowy 730 080,00 Oferta z najniższą ceną/kosztem > Oferta z najwyższą ceną/kosztem Waluta: IV.7) Informacje na temat podwykonawstwa Wykonawca przewiduje powierzenie wykonania części zamówienia podwykonawcy/podwykonawcom Tak Wartość lub procentowa część zamówienia, jaka zostanie powierzona podwykonawcy lub podwykonawcom: 11 % IV.8) Informacje dodatkowe: |
IV.9) UZASADNIENIE UDZIELENIA ZAMÓWIENIA W TRYBIE NEGOCJACJI BEZ OGŁOSZENIA, ZAMÓWIENIA Z WOLNEJ RĘKI ALBO ZAPYTANIA O CENĘ
IV.9.1) Podstawa prawna
Postępowanie prowadzone jest w trybie zamówienia z wolnej ręki na podstawie art. 67 ust, 1 pkt. 3 ustawy Pzp.
IV.9.2) Uzasadnienia wyboru trybu
Należy podać uzasadnienie faktyczne i prawne wyboru trybu oraz wyjaśnić, dlaczego udzielenie zamówienia jest zgodne z przepisami.
W dniu 25 stycznia 2017 r. tutejszy Urząd powziął informację o zeskładowaniu odpadów niebezpiecznych na terenie działek nr 190, 606/1, 195/8, 195/9, 595/7, 193/4, 193/5, 194/4 oraz na działce 606/2 obręb Pogorzela, gm. Olszanka. Powyższy teren nie stanowi własności Gminy Olszanka. Po otrzymaniu ww. informacji natychmiast poinformowano służby Powiatowego Komendanta Policji w Brzegu, Powiatowego Komendanta Straży Pożarnej w Brzegu oraz Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska w Opolu. Jednocześnie w dniu 25 stycznia 2017 r. zwołano posiedzenie Gminnego Zespołu Zarządzania Kryzysowego gm. Olszanka, na którym zgłoszony został wniosek dla Kierownika Powiatowego Zarządzania Kryzysowego o zwołanie Powiatowego Zespołu Zarządzania Kryzysowego celem koordynacji przedsięwzięć związanych z sytuacją mającą miejsce na terenie miasta Brzeg oraz gminy Olszanka. Niezwłocznie po powzięciu informacji o składowaniu odpadów w miejscu nie przeznaczonym do ich składowania, Wójt Gminy Olszanka w dn. 27 stycznia 2017 r. wszczął postępowanie administracyjne, na podstawie art. 26 ust. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2013r. poz. 21 z późn. zmianami), w sprawie usunięcia odpadów z miejsca nieprzeznaczonego do ich składowania lub magazynowania, tj. z działek nr 190, 606/1, 195/8, 195/9, 595/7, 193/4, 193/5, 194/4 oraz na działce 606/2 obręb Pogorzela i prowadzi w toku postępowania czynności zmierzające do ustalenia posiadacza odpadów w celu wydania decyzji nakazującej posiadaczowi odpadów ich usunięcie z miejsca nieprzeznaczonego do ich składowania lub magazynowania. W toku prowadzonego postępowania pismem z dnia 31 stycznia 2017 r. nr PR.076.4.2017 Komenda Powiatowej Straży Pożarnej w Brzegu udzieliła rekomendacji, iż odpady niebezpieczne znajdujące się na ww. działkach są mieszaninami różnych substancji, które wchodząc ze sobą w reakcje chemiczne, są trudne do przewidzenia, zalecając jednocześnie ograniczenie dostępu osób postronnych do ww. materiałów, z uwagi min. na rozszczelnienie pojemników, które może doprowadzić do niekontrolowanej emisji par substancji i wzrostu zagrożenia dla życia i zdrowia okolicznych mieszkańców. Jednocześnie pismem z dnia 31 stycznia 2017 r. nr PG.5601.21.2017 Komenda Powiatowa Policji w Brzegu udzieliła rekomendacji, iż odpady niebezpieczne znajdujące się na ww. działkach, są przechowywane w niewłaściwy sposób, oraz nagłe rozszczelnienie pojemników i zmieszanie szkodliwych substancji bądź wzrost temperatury zewnętrznej mogą być powodem wydzielenia szkodliwych oparów mogących stworzyć bezpośrednie zagrożenie dla zdrowia i życia mieszkańców oraz pismem z dn. 10 lutego 2017 r. nr CZK.5530.2.2017 Starostwo Powiatowe w Brzegu udzieliło rekomendacji podjęcia natychmiastowych działań mających na celu niezwłoczne usunięcie odpadów niebezpiecznych. W dniu 16 lutego 2017 r. nr IRIOS 6232.11.21 wystąpiono do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Opolu z informacją, że przedmiotowe nielegalne składowisko odpadów niebezpiecznych w m. Pogorzela jest zbiorem substancji niebezpiecznych i mieszanin niebezpiecznych lub substancji stwarzających zagrożenie i mieszanin stwarzających zagrożenie w rozumieniu przepisów o substancjach chemicznych i ich mieszaninach i zalicza się do działalności stwarzającej ryzyko szkody w środowisku. W dniu 22.02.2017 r. odbyły się oględziny terenu w sprawie wystąpienia bezpośredniego zagrożenia szkodą w środowisku w m. Pogorzela oraz w m. Brzeg, na których stwierdzono wycieki substancji oraz wyczuwalny nieprzyjemny zapach substancji oraz teren posesji stanowi nieutwardzony i niezabezpieczony grunt. Oględziny odbyły się przy udziale Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska w Opolu, Prokuratury Okręgowej w Opolu, Powiatowego Centrum Zarządzania Kryzysowego, Powiatowej Komendy Straży Pożarnej w Brzegu oraz Starostwa Powiatowego w Brzegu i Urzędu Gminy Olszanka. Pismem z dnia 20 lutego 2017 r. Prokuratura Okręgowa w Opolu poinformowała tut. Urząd o prowadzonym obecnie postępowaniu tj. postawieniu zarzutu 183 § 1 kk, oraz tymczasowym aresztowaniu podejrzanego. W toku prowadzonego postępowania zabezpieczone zostały pojemniki i beczki mogące zawierać substancje niebezpieczne. Jednocześnie wskazano, iż warunki i sposób zniszczenia substancji stwarzających zagrożenie dla życia i zdrowia ludzi lub powodujących istotne obniżenie jakości wody, powietrza i powierzchni ziemi maja zostać uzgodnione celem pobrania przez biegłych próbek w ilości niezbędnej do przeprowadzenia badań przedmiotowych tych substancji i uznania ich za dowody rzeczowe co zostało wskazane również w piśmie z dn. 23 lutego 2017 r. Pismem z dn. 28 lutego 2017 r. poinformowano Prokuraturę Okręgową w Opolu o toczącym się postępowaniu administracyjnym wynikającym z art. 26 ust. 2 ustawy o odpadach, do wiadomości Zespołu Zarządzania Kryzysowego Starostwa Powiatowego w Brzegu. Dodatkowo wystąpiono do Przewodniczącego Komisji Ochrony Środowiska Zasobów Naturalnych i Leśnictwa z informacją o stanie faktycznym i prawnym dotyczącym sprawy nielegalnego składowiska odpadów niebezpiecznych w m. Pogorzela. Ze wstępnych ustaleń wynika, że pojemniki będące w magazynach są w bardzo złym stanie technicznym w szczególności magazyn znajdujący się w pobliżu obiektu byłej stacji paliw. W magazynie tym znajdują się pojemniki typu mauser, beczki oraz wiadra z odpadami, są w stanie nieuporządkowanym, brakuje palet, lub są połamane, cześć jest pozgniatana, wloty do pojemników są otwarte. W magazynie oraz w okolicy kilkunastu metrów wyczuwalny jest ostry zapach chemikaliów. Na placu obok magazynu gdzie usytuowane są pojemniki bezpośrednio na gruncie są wycieki, natomiast pojemniki mausery w znacznej ilości nie mają wierzchniej ściany i są bezpośrednio wystawione na czynniki atmosferyczne. Wg. informacji od ww. firm odpady znajdują się w ilości około 350-500 t, w związku z faktem, że pojemniki zawierają różne rodzaje odpadów, które maja różne masy odpadów. Z uwagi na powyższe konieczność realizacji zadania wynika z zagrożenia życia i zdrowia ludzi, jakie niesie ze sobą obecny stan nieuporządkowany stan zeskładowania pojemników z odpadami niebezpiecznymi. Dodatkowo nielegalne składowisko odpadów niebezpiecznych w m. Pogorzela, znajduje się około 1 km od kanału przerzutowego wody pitnej z Nysy Kłodzkiej dla miasta Wrocławia. Jednocześnie teren na którym składowane są odpady wchodzi w skład Jednolitych Części Wód Podziemnych (JCWPd) PGLW631093 o numerze 93, Region wodny Środkowej Odry, a usytuowanie pojemników w szczególności na zewnątrz bezpośrednio na glebie może stwarzać ryzyko niekontrolowanych wycieków do środowiska naturalnego. Odpady niebezpieczne zgodnie z informacjami dotyczącymi próbek substancji zabezpieczonych przez Jednostkę Ratownictwa Gaśniczego Kędzierzyn-Koźle: 1 próbka - ropa naftowa,olej silnikowy, 2 próbka-mieszaniny 3-phenoxybenzy alkohol, 3-phenoxybenzaldehyde cypermehium, 3-phenoxyphend, methylalamine hydrochloride, hydroxyylamine hydrochloride, 3 phenoxytoluene, methylalamine, 3 próbka- cesium hydroxide solution, magnesium chloride hexahydrate, lasso MTX, methylalamine, rubidum hydroxide, polupyrrole, 4 próbka –poly phenol, phenol, 5 próbka – isolan 4376, aral dural SR5, mobilgenrex 22, 6 próbka- dubacid, 7 próbka- polipropylen, 8 próbka - etyl acetale, 9 próbka - ninhydin spray reagent, alkohol etylowy, próbka 10 – Collodim Lompa radix extrakt, solution, 11 próbka- muriatic acid CAS7647, 12 próbka - Vesulvit LC, azotan potasu, próbka 13- diethylaluminium cyanide, toluene, próbka 14- toluene ON KBR PLATES, próbka 15 - diethyaluminium cyanide, toluene, próbka 16- płyn do mycia rąk, próbka 17- 1,2 cyclohexanedicarboxylic acid CAS1687-30-5, próbka 18- dural ter 9046 CAS 25038-36-2,próbka 19- lignin organosolv CAS 8068-03-09, próbka 20- innotech international oil treatment, mobil arctic gargoyle 300, próbka 21- fiber 700, rayon fiber, dextran, próbka 22- kobalt (ous) sulfate CAS 10124-43-3, próbka 23- izopropyl alkohol, pentrol, próbka 24- izopropyl alkohol, pentrol, DVB leichtaluf motor oil sae 10W40. Odpady niebezpieczne znajdują się w czterech magazynach oraz trzech miejscach na otwartym terenie bepośrednio na gruncie. Podczas oględzin przeprowadzanych przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Opolu w dniu 22 lutego 2017 r. stwierdzono na otwartym terenie trzy wycieki. Na obecną chwilę ze względów bezpieczeństwa nie było możliwe wejścia do magazynów. Natomiast stwierdzono, że wokół magazynu nr IV jest wyczuwalny ostry, drażniący zapach substancji chemicznych. Następnie Wojewódzki Inspektor Ochrony Środowiska przeprowadził oględziny z poborem prób gleby w dniu 24.02.2017 r. (zgodnie z pismem z dn. 9 marca 2017 r. WI.7024.9.2017.WA). Analiza porównawcza prób wykazała, w próbie pobranej z obszaru zanieczyszczenia stwierdzono przekroczenia dopuszczalnych stężeń zanieczyszczenia tj. czterech wskaźnikach należących do wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych (WWA) oraz indeksie oleju mineralnego tj. węglowodorów C12-C35 zaś w próbie pobranej po drugiej stronie drogi z terenu pola użytkowanego rolniczo nie stwierdzono zanieczyszczeń grupy (WWA). W zakresie badań indeksu oleju mineralnego w próbie porównawczej stwierdzono również przekroczenie zanieczyszczenia gleby węglowodorami C12-C35. Z trzech miejsc zanieczyszczonych wyciekiem możliwy pobór prób był tylko z jednej próbki. Reszta wycieków zatem nie została zbadana. Odpady niebezpieczne znajdują się w pojemnikach 1000 m 3 typu mauser, beczkach 200 m 3, pojemniki 20-40 l. Miejsce, w którym obecnie znajdują się odpady nie jest przystosowane do magazynowania ww. odpadów Z uwagi na brak możliwości inwentaryzacji na miejscu biorąc pod uwagę rekomendacje Powiatowej Straży Pożarnej w Brzegu, odpady niebezpieczne będą katalogowane jako grupa 16 podgrupa 16 81 odpady powstałe w wyniku wypadków i zdarzeń losowych oraz 16 82 odpady wynikłe podczas klęsk żywiołowych. Ze względu na łatwopalny i wybuchowy charakter składowanych odpadów podjęto działania w celu natychmiastowego usunięcia tych odpadów na podstawie ustawy o zarządzaniu kryzysowym. Biorąc pod uwagę powyższe, z uwagi na: - realne prawdopodobieństwo zagrożenia życia i zdrowia mieszkańców oraz środowiska, - realne prawdopodobieństwo wystąpienia katastrofy ekologicznej, - stwierdzenie wśród składowanych substancji niebezpiecznych substancji, mających bezpośrednie zagrożenie dla zdrowia i życia ludzi, - rekomendacje służb (Straży Pożarnej i Policji) oraz Starosty Brzeskiego do natychmiastowego usunięcia odpadów - prognozowany wzrost temperatur powietrza (ok. 20 ºC)stwierdzony na podstawie średnioterminowych prognoz pogody oraz uwzględniając stanowisko Krajowej Izby Odwoławczej prezentowane w orzecznictwie zachodzi konieczność usunięcia odpadów w jak najkrótszym terminie, co oznacza konieczność jego realizacji „szybciej niż pilnie” czyli „z dnia na dzień”. Przesłanka konieczności natychmiastowego zrealizowania niniejszego zamówienia podyktowana jest koniecznością uniknięcia negatywnych konsekwencji zaniechania niezwłocznego podjęcia działań mających na celu uniknięcie tych konsekwencji. Natychmiastowość działania wynika z konieczności ochrony interesu obejmującego ochronę zdrowia i życia, bezpieczeństwa, zapobieganie niepowetowanym stratom w majątku mieszkańców oraz ochronę środowiska, którego naruszenie jest zagrożone wystąpieniem nieprzewidywalnych, w zakresie rozmiaru, skutków w przypadku zbyt długiego oczekiwania na udzielenie zamówienia. Zgodnie z art. 67 ust. 1 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 roku Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2015r., poz. 2164 ze zm.), Zamawiający może udzielić zamówienia z wolnej ręki, jeżeli zachodzi co najmniej jedna z następujących okoliczności: pkt. 3) ze względu na wyjątkową sytuację niewynikającą z przyczyn leżących po stronie zamawiającego, której nie mógł on przewidzieć, wymagane jest natychmiastowe wykonanie zamówienia, a nie można zachować terminów określonych dla innych trybów udzielenia zamówienia. Z uwagi na zaistniałą sytuację kryzysową zasadne jest odstąpienie od zastosowania trybów konkurencyjnych z ogłoszeniem i zastosowanie trybu z wolnej ręki na podstawie art. 67 ust. 1 pkt. 3) ustawy Prawo zamówień publicznych.