Wynik przetargu
UDZIELENIE ZAMÓWIENIA BEZ OGŁOSZENIA O ZAMÓWIENIU ORAZ BEZ INFORMACJI O ZAMIARZE UDZIELENIA ZAMÓWIENIA
Dostawa materiałów eksploatacyjnych do drukarek, kopiarek i urządzeń wielofunkcyjnych
Adres: | ul. Kossutha 13, 40-844 Katowice, woj. śląskie |
---|---|
Dane kontaktowe: | email: inwestycje@nfz-katowice.pl tel: (032) 7351547, 7351637 fax: 327 351 636 |
Dane zamówienia
ID ogłoszenia wyniku: | 500116596-N-2018 | Data Udzielenia: | 2018-05-23 |
---|---|---|---|
Rodzaj zamówienia: | dostawy | Tryb postępowania [PN]: | Przetarg nieograniczony |
Kody CPV
22610000-9 | Farba drukarska | |
30125110-5 | Toner do drukarek laserowych/faksów | |
30125120-8 | Toner do fotokopiarek |
Wyniki
Nazwa części | Wykonawca | Wartość |
---|---|---|
Dostawa materiałów eksploatacyjnych do drukarek, kopiarek i urządzeń wielofunkcyjnych | "PRO OFFICE" Sp. z o.o. Katowice | 28 223,00 |
Uwagi | Uwagi firmowe | Dokumenty |
Barometr Ryzyka NadużyćRaport końcowy na temat potencjalnego ryzyka nadużyć dla wskazanej części wyniku postępowania przetargowego.
| Dane ogłoszenia o wyniku: Data udzielenia: 2018-05-23 Dotyczy cześci nr: 1 Kody CPV: 22610000 30125110 30125120 Ilość podmiotów składających się na wykonawcę: 1 Kwota oferty w PLN: 28 224,00 zł Minimalna złożona oferta: 28 224,00 zł Ilość złożonych ofert: 3 Ilość ofert odrzuconych przez zamawiającego: 0 Minimalna złożona oferta: 28 224,00 zł Maksymalna złożona oferta: 42 704,00 zł | |
TREŚĆ OGŁOSZENIA
Rozmiar pliku: 29930 KB
Zamieszczanie ogłoszenia:
Ogłoszenie dotyczy:
Zamówienie dotyczy projektu lub programu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej
Zamówienie było przedmiotem ogłoszenia w Biuletynie Zamówień Publicznych:
Ogłoszenie o zmianie ogłoszenia zostało zamieszczone w Biuletynie Zamówień Publicznych:
I. 1) NAZWA I ADRES:
I.2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO:
II.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego:
Numer referencyjny
(jeżeli dotyczy):
II.2) Rodzaj zamówienia:
II.3) Krótki opis przedmiotu zamówienia
(wielkość, zakres, rodzaj i ilość dostaw, usług lub robót budowlanych lub określenie zapotrzebowania i wymagań )
a w przypadku partnerstwa innowacyjnego - określenie zapotrzebowania na innowacyjny produkt, usługę lub roboty budowlane:
II.4) Informacja o częściach zamówienia:
Zamówienie było podzielone na części:
II.5) Główny Kod CPV:
30125120-8
Dodatkowe kody CPV:
30125110-5, 22610000-9
III.1) TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA
III.2) Ogłoszenie dotyczy zakończenia dynamicznego systemu zakupów
III.3) Informacje dodatkowe:
IV.9) UZASADNIENIE UDZIELENIA ZAMÓWIENIA W TRYBIE NEGOCJACJI BEZ OGŁOSZENIA, ZAMÓWIENIA Z WOLNEJ RĘKI ALBO ZAPYTANIA O CENĘ
IV.9.1) Podstawa prawna
IV.9.2) Uzasadnienie wyboru trybu
Ogłoszenie nr 500116596-N-2018 z dnia 24-05-2018 r.
Narodowy Fundusz Zdrowia, Śląski Oddział Wojewódzki: Dostawa materiałów eksploatacyjnych do drukarek, kopiarek i urządzeń wielofunkcyjnych
OGŁOSZENIE O UDZIELENIU ZAMÓWIENIA - Dostawy
OGŁOSZENIE O UDZIELENIU ZAMÓWIENIA - Dostawy
Zamieszczanie ogłoszenia:
obowiązkowe
Ogłoszenie dotyczy:
zamówienia publicznego
Zamówienie dotyczy projektu lub programu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej
nie
Zamówienie było przedmiotem ogłoszenia w Biuletynie Zamówień Publicznych:
nie
Ogłoszenie o zmianie ogłoszenia zostało zamieszczone w Biuletynie Zamówień Publicznych:
nie
SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY
I. 1) NAZWA I ADRES:
Narodowy Fundusz Zdrowia, Śląski Oddział Wojewódzki, Krajowy numer identyfikacyjny 1544738200030, ul. ul. Kossutha 13, 40844 Katowice, woj. śląskie, państwo Polska, tel. (032) 7351547, 7351637, e-mail inwestycje@nfz-katowice.pl, faks 327 351 636.
Adres strony internetowej (url): www.nfz-katowice.pl
Adres strony internetowej (url): www.nfz-katowice.pl
I.2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO:
Podmiot prawa publicznego
SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA
II.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego:
Dostawa materiałów eksploatacyjnych do drukarek, kopiarek i urządzeń wielofunkcyjnych
Numer referencyjny
(jeżeli dotyczy):
10/c/2018
II.2) Rodzaj zamówienia:
Dostawy
II.3) Krótki opis przedmiotu zamówienia
(wielkość, zakres, rodzaj i ilość dostaw, usług lub robót budowlanych lub określenie zapotrzebowania i wymagań )
a w przypadku partnerstwa innowacyjnego - określenie zapotrzebowania na innowacyjny produkt, usługę lub roboty budowlane:
1.Przedmiot zamówienia stanowi dostawa i sprzedaż materiałów eksploatacyjnych do drukarek, kopiarek i urządzeń wielofunkcyjnych zgodnie z warunkami opisanymi w SIWZ, w tym zgodnie z formularzem opis przedmiotu zamówienia i kalkulacja cenowa oraz wzorem umowy. 2. Oferowane i dostarczane materiały eksploatacyjne: 1)winny być nowe w rozumieniu przyjętym poniżej: Pod pojęciem „nowe” rozumie się materiały eksploatacyjne wyprodukowane nie wcześniej niż w II połowie 2016 roku, które w trakcie procesu produkcji zostały wytworzone z elementów i materiałów wcześniej nieużywanych, co jednak nie wyłącza zastosowania elementów i materiałów wytworzonych z surowców pochodzących z procesu recyklingu polegającego na powtórnym przetworzeniu substancji lub materiału do stanu surowca podstawowego poprzez rozdrobnienie, przetopienie, obróbkę termiczną, chemiczną itp. 2) winny bezkolizyjnie współpracować z urządzeniami posiadanymi przez Zamawiającego, a wskazanymi w załączniku nr 1 do umowy; 3) winny spełniać parametry techniczne (wydajnościowe, pojemnościowe) podane w załączniku nr 1 do umowy, a także jakościowe i funkcjonalne niezbędne dla zagwarantowania prawidłowej pracy urządzeń, do których są przeznaczone; 4) nie spowodują uszkodzenia ani zaburzeń w pracy urządzeń, do których są przeznaczone; 5) każdy moduł drukujący (kaseta z tonerem) winien być wyposażony w plombę; winna ona mieć postać zrywanego przed rozpoczęciem użytkowania paska zabezpieczającego przed wysypaniem się tonera podczas transportu lub magazynowania; plomba może mieć również inną formę, jeśli gwarantuje zabezpieczenie przed wysypaniem się tonera podczas transportu lub magazynowania; 6)w zakresie materiałów wymienionych w poz. 1, 2, 3, 9, 10, 14, 15, 16, 17 załącznika nr 1 do umowy winny być wyposażone w chip zliczający ilość kopii-wydruków. 3. Termin wykonania zamówienia (dostawy): w terminie do 21 dni licząc od dnia zawarcia umowy.
II.4) Informacja o częściach zamówienia:
Zamówienie było podzielone na części:
nie
II.5) Główny Kod CPV:
30125120-8
Dodatkowe kody CPV:
30125110-5, 22610000-9
SEKCJA III: PROCEDURA
III.1) TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA
Zapytanie o cenę
III.2) Ogłoszenie dotyczy zakończenia dynamicznego systemu zakupów
nie
III.3) Informacje dodatkowe:
SEKCJA IV: UDZIELENIE ZAMÓWIENIA
| |
IV.1) DATA UDZIELENIA ZAMÓWIENIA: 22/05/2018 IV.2) Całkowita wartość zamówienia Wartość bez VAT 203252.03 Waluta PLN IV.3) INFORMACJE O OFERTACH Liczba otrzymanych ofert: 3 w tym: liczba otrzymanych ofert od małych i średnich przedsiębiorstw: 3 liczba otrzymanych ofert od wykonawców z innych państw członkowskich Unii Europejskiej: 0 liczba otrzymanych ofert od wykonawców z państw niebędących członkami Unii Europejskiej: 0 liczba ofert otrzymanych drogą elektroniczną: 0 IV.4) LICZBA ODRZUCONYCH OFERT: 0 IV.5) NAZWA I ADRES WYKONAWCY, KTÓREMU UDZIELONO ZAMÓWIENIA Zamówienie zostało udzielone wykonawcom wspólnie ubiegającym się o udzielenie: nie Nazwa wykonawcy: "PRO OFFICE" Sp. z o.o. Email wykonawcy: katowice@prooffice.pl Adres pocztowy: Al. Korfantego 179B Kod pocztowy: 40-153 Miejscowość: Katowice Kraj/woj.: śląskie Wykonawca jest małym/średnim przedsiębiorcą: tak Wykonawca pochodzi z innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej: nie Wykonawca pochodzi z innego państwa nie będącego członkiem Unii Europejskiej: nie IV.6) INFORMACJA O CENIE WYBRANEJ OFERTY/ WARTOŚCI ZAWARTEJ UMOWY ORAZ O OFERTACH Z NAJNIŻSZĄ I NAJWYŻSZĄ CENĄ/KOSZTEM Cena wybranej oferty/wartość umowy 28223.58 Oferta z najniższą ceną/kosztem 28223.58 Oferta z najwyższą ceną/kosztem 42704 Waluta: PLN IV.7) Informacje na temat podwykonawstwa Wykonawca przewiduje powierzenie wykonania części zamówienia podwykonawcy/podwykonawcom nie Wartość lub procentowa część zamówienia, jaka zostanie powierzona podwykonawcy lub podwykonawcom: IV.8) Informacje dodatkowe: |
IV.9) UZASADNIENIE UDZIELENIA ZAMÓWIENIA W TRYBIE NEGOCJACJI BEZ OGŁOSZENIA, ZAMÓWIENIA Z WOLNEJ RĘKI ALBO ZAPYTANIA O CENĘ
IV.9.1) Podstawa prawna
Postępowanie prowadzone jest w trybie zapytanie o cenę na podstawie art. 70 ustawy Pzp.
IV.9.2) Uzasadnienie wyboru trybu
Należy podać uzasadnienie faktyczne i prawne wyboru trybu oraz wyjaśnić, dlaczego udzielenie zamówienia jest zgodne z przepisami.
Zgodnie z przepisami art.69-art.73 pzp, zapytanie o cenę to tryb udzielenia zamówienia, w którym zamawiający kieruje pytanie o cenę do wybranych przez siebie wykonawców i zaprasza ich do składania ofert. Zamawiający może udzielić zamówienia w trybie zapytania o cenę, jeżeli przedmiotem zamówienia są dostawy lub usługi powszechnie dostępne o ustalonych standardach jakościowych, a wartość zamówienia jest mniejsza niż kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8. Zamawiający wszczyna postępowanie w trybie zapytania o cenę, zapraszając do składania ofert taką liczbę wykonawców świadczących w ramach prowadzonej przez nich działalności dostawy lub usługi będące przedmiotem zamówienia, która zapewnia konkurencję oraz wybór najkorzystniejszej oferty, nie mniej niż 5.Wraz z zaproszeniem do składania ofert zamawiający przesyła specyfikację istotnych warunków zamówienia. Przepisów art. 36 ust. 1 pkt 8 i 15 nie stosuje się. Każdy z wykonawców może zaproponować tylko jedną cenę i nie może jej zmienić. Nie prowadzi się negocjacji w sprawie ceny. Zamawiający udziela zamówienia wykonawcy, który zaoferował najniższą cenę.Do zapytania o cenę przepis art. 64 ust.1 stosuje się odpowiednio. Zastosowanie trybu zapytania o cenę wymagało przeanalizowania przesłanek ustawowych uprawniających do udzielenia zamówienia w tym trybie. W analizie tej jako decydujące należy uznać stanowisko Urzędu Zamówień Publicznych wyrażone w opinii dostępnej na stronie internetowej UZP https://www.uzp.gov.pl/baza-wiedzy/interpretacja-przepisow/opinie-dotyczace-ustawy-pzp/stosowanie-poszczegolnych-trybow-o-udzielenie-zamowienia-publicznego/nabywanie-uslug-w trybie zapytania-o-cene. W świetle przepisu art.70 pzp, zamawiający może posłużyć się tym trybem wyłącznie w sytuacji, gdy spełnione są dwie wymienione w nim i interpretowane ściśle przesłanki, tj. przedmiotem zamówienia mogą być tylko dostawy lub usługi powszechnie dostępne na rynku, o znormalizowanych standardach, których wartość jest mniejsza od równowartości kwoty wyrażonej w złotych polskich, określonej w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy Pzp dla dostaw lub usług w odniesieniu do odpowiedniej kategorii zamawiających udzielających zamówień. Ustawa Pzp nie określa, co należy rozumieć przez dostawy lub usługi „powszechnie dostępne”, więc kierując się wykładnią językową pod pojęciem tym należałoby rozumieć „dostępność dla wszystkich zainteresowanych”, przy czym chodzi tu o dostępność dla wszystkich zainteresowanych takiego samego lub podobnego świadczenia, a zatem brak indywidualizowania przedmiotu świadczenia na potrzeby poszczególnych zamawiających. Natomiast pod pojęciem „ustalone standardy jakościowe” należy rozumieć: typy lub gatunki (dostaw/usług) znormalizowane, odpowiadające przeciętnym, oferowanym w powszechnej ofercie standardom, nie zaś specyficznym wymaganiom zamawiającego, na skutek dostosowania standardu dostawy czy usługi do jego indywidualnych potrzeb, a zatem o jakości nie wymagającej indywidualnego ustalenia. Pojęciu temu będą zatem odpowiadać dostawy towarów objętych produkcją masową, seryjną, a także dostawy lub usługi popularne na rynku, dostępne w stałej ofercie podmiotów zajmujących się tego typu świadczeniami, w określonym w tej ofercie, ustalonym standardzie. Przez powszechną dostępność dostaw lub usług należy rozumieć zatem oferowanie ich przez liczne podmioty na rynku, co umożliwia łatwy dostęp do tych dóbr praktycznie nieograniczonej grupie konsumentów, co z kolei łączy się wprost z powszechną konsumpcją takich dóbr czy usług. Oznacza to, że tryb zapytania o cenę nie może być wykorzystywany do nabywania towarów lub usług specjalistycznych, przeznaczonych dla wąskiego kręgu odbiorców, o dostępności ograniczonej do nielicznych, specjalistycznych wykonawców (podobnie Główna Komisja Orzekająca w orzeczeniu z dnia 5 lutego 2001 r. sygn. sprawy: DF/GKO/Odw.- 255/432/RN-146/00). Trybu zapytanie o cenę nie można więc stosować do zamówień obejmujących wszelkie nietypowe dostawy czy usługi wymagające szczególnych kwalifikacji, bądź do zamawiania usług lub dostaw wyjątkowego zastosowania. Do usług powszechnie dostępnych o ustalonych standardach jakościowych z całą pewnością nie można zaliczyć usług eksperckich, usług koordynatorów projektów czy usług Inżyniera Kontraktu (tak: Regionalna Komisja Orzekająca w Sprawach o Naruszenie Dyscypliny Finansów Publicznych w orzeczeniu z dnia 17 września 2007 r. sygn. sprawy: 0965-DB/94/07). Przez „ustalone standardy jakościowe” pojmowane jako „przeciętne typy, wzorce, rodzaje (gatunki), odpowiadające przeciętnym wymaganiom” należy rozumieć zarówno standardy wynikające z przyjętych dla danych dostaw lub usług norm określonych przepisami prawa, jak i wymagań przyjętych jako normy w powszechnym odbiorze konsumenckim. Istotną cechą produktów lub usług zamawianych w trybie zapytania o cenę powinna być więc ich typowość, gwarantująca zamawiającemu porównanie cen takiego samego rodzaju produktów czy usług, oferowanych przez różnych wykonawców, poprzez podanie nazwy produktu lub usługi i określenie podstawowych ich parametrów czy zakresu. Jak słusznie wskazała Główna Komisja Orzekająca w orzeczeniu z dnia 26 lutego 2001 r. (znak sprawy: DF/GKO/Odw.-279/471-472/2000) „(…) zamawiający formułując zapytanie o cenę, powinien na tyle jednoznacznie i ściśle określić przedmiot zamówienia oraz warunki jego realizacji, aby jedynym elementem odpowiedzi oferentów była cena. Dlatego też przedmiotem zamówienia w trybie zapytania o cenę winny być wyroby gotowe, a standardy przedmiotu zamówienia powszechnie znane, określone już w czasie rozpoczęcia postępowania o udzielenie zamówienia (…)”. Tryb zapytania o cenę może być zatem stosowany tylko w odniesieniu do takich dostaw lub usług, których standardy jakościowe nie są ustalane indywidualnie przez zamawiającego, na jego konkretne potrzeby, ale zamawiający zaspokaja swoje potrzeby poprzez nabywanie towarów lub usług ogólnie dostępnych, powszechnie oferowanych w takim samym standardzie wszystkim ewentualnie zainteresowanym ich zakupem. Przyjęcie, że określone usługi czy dostawy są standardowe oznacza, iż przynajmniej pięciu wykonawców świadczących usługi lub dostawy określonego rodzaju, będącego w sferze zainteresowania zamawiającego, powinno oferować produkty lub usługi zestandaryzowane umożliwiające zamawiającemu ich nabycie o takiej samej lub zbliżonej jakości. A zatem, niezależnie od tego, który z wykonawców będzie ostatecznie realizował zamówienie, na etapie składania ofert jedynym czynnikiem różnicującym oferty powinna być cena. Na rynku dostaw, w trybie zapytania o cenę mogą zostać zakupione np. artykuły biurowe, produkty spożywcze różnego asortymentu, opał, paliwo. Dostawa materiałów eksploatacyjnych do drukarek/kopiarek/urządzeń wielofunkcyjnych wyspecyfikowanych w przedmiotowym postępowaniu spełnia przesłanki uprawniające do dokonania zakupu w trybie zapytania o cenę, wykazując zarówno cechę powszechnej dostępności, jak i ustalonych standardów jakościowych. W omawianym przypadku standardy jakościowe materiałów eksploatacyjnych (modułów drukujących, tonerów etc.) nie są ustalane indywidualnie przez zamawiającego, na jego konkretne potrzeby, ale oznaczają nabywanie towarów ogólnie dostępnych, powszechnie oferowanych, takich jakie są de facto oferowane wszystkim ewentualnie zainteresowanym ich zakupem. Dostawa materiałów eksploatacyjnych do drukarek, kopiarek i urządzeń wielofunkcyjnych kwalifikuje się zatem jako realizacja typowych w danej branży zamówień, przez większość podmiotów tej branży /por. Wytyczne dotyczące interpretacji przesłanek pozwalających na przeprowadzenie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego w trybie negocjacji z ogłoszeniem, dialogu konkurencyjnego, negocjacji bez ogłoszenia, zamówienia z wolnej ręki i zapytania o cenę (Urząd Zamówień Publicznych 2010)/. Materiały eksploatacyjne w omawianym przypadku zostały opisane w sposób jednoznaczny poprzez wskazanie urządzeń, do których są przeznaczone, co pozwala twierdzić, iż jedynym elementem odpowiedzi wykonawców będzie cena. Przedmiotem zamówienia są bowiem wyroby gotowe, a standardy przedmiotu zamówienia powszechnie znane w branży, której zamówienie dotyczy, zaś towar można nabywać bez względu na miejscowość i czas. Ponadto, niezalenie od faktu, kto będzie wykonawcą, jedyną różnicą będą zaoferowane ceny (tzn. sam przedmiot jest zestandaryzowany - identyczny, niezalenie od tego, który z wykonawców go wykona). Zamówienie niniejsze obejmuje popularne materiały eksploatacyjne, które posiadają ustalone standardy jakościowe oraz charakter powszechnie dostępnych. Zamawiający nie stawia zamawianym materiałom szczególnych, drobiazgowo wyspecyfikowanych wymagań, nie żąda również, aby spełniały specjalne parametry wykraczające poza poziom jakości przyjęty na rynku jako poziom standardowy. W niniejszym zamówieniu przesłanki z art. 70 ust.1 pzp zostają spełnione - zamawiane materiały eksploatacyjne oferowane są powszechnie przez wykonawców zajmujących się sprzedażą tego typu asortymentu, zarówno w sprzedaży hurtowej, jak i w punktach zakupu detalicznego. Ponadto, charakteryzują się one ustalonymi standardami jakościowymi.Przedmiotem zakupu są rzeczy typowe w danej branży, zamówienie nie zawiera rzeczy specjalistycznych, dedykowanych, czy wykonywanych na indywidualne zamówienie zamawiającego. Zgodnie z uchwałą KIO z dnia 05.10.2011 r. (KIO/KD 75/11), „Ustalone standardy jakościowe” to znormalizowane cechy dostaw lub usług, spełniające przeciętne wymagania stawiane dla danego asortymentu (grupy towarowej), dzięki którym nie jest wymagane indywidualne podejście do ich wykonania. Tryb art. 70 p.z.p. nie może być zatem stosowany do zamawiania dostaw lub usług nietypowych, wymagających szczególnych kwalifikacji bądź wyjątkowego zastosowania./Por. również uchwała KIO z dnia 26.08.2015 r. (KIO/KD 47/15). Reasumując przesłanki wymagane przepisem art.70 ustawy zostały spełnione, gdyż przedmiotem zamówienia są dostawy powszechnie dostępne o ustalonych standardach jakościowych, a wartość zamówienia jest mniejsza niż kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust.8(mniejsza niż równowartość kwoty 144.000 euro).
Zgodnie z przepisami art.69-art.73 pzp, zapytanie o cenę to tryb udzielenia zamówienia, w którym zamawiający kieruje pytanie o cenę do wybranych przez siebie wykonawców i zaprasza ich do składania ofert. Zamawiający może udzielić zamówienia w trybie zapytania o cenę, jeżeli przedmiotem zamówienia są dostawy lub usługi powszechnie dostępne o ustalonych standardach jakościowych, a wartość zamówienia jest mniejsza niż kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8. Zamawiający wszczyna postępowanie w trybie zapytania o cenę, zapraszając do składania ofert taką liczbę wykonawców świadczących w ramach prowadzonej przez nich działalności dostawy lub usługi będące przedmiotem zamówienia, która zapewnia konkurencję oraz wybór najkorzystniejszej oferty, nie mniej niż 5.Wraz z zaproszeniem do składania ofert zamawiający przesyła specyfikację istotnych warunków zamówienia. Przepisów art. 36 ust. 1 pkt 8 i 15 nie stosuje się. Każdy z wykonawców może zaproponować tylko jedną cenę i nie może jej zmienić. Nie prowadzi się negocjacji w sprawie ceny. Zamawiający udziela zamówienia wykonawcy, który zaoferował najniższą cenę.Do zapytania o cenę przepis art. 64 ust.1 stosuje się odpowiednio. Zastosowanie trybu zapytania o cenę wymagało przeanalizowania przesłanek ustawowych uprawniających do udzielenia zamówienia w tym trybie. W analizie tej jako decydujące należy uznać stanowisko Urzędu Zamówień Publicznych wyrażone w opinii dostępnej na stronie internetowej UZP https://www.uzp.gov.pl/baza-wiedzy/interpretacja-przepisow/opinie-dotyczace-ustawy-pzp/stosowanie-poszczegolnych-trybow-o-udzielenie-zamowienia-publicznego/nabywanie-uslug-w trybie zapytania-o-cene. W świetle przepisu art.70 pzp, zamawiający może posłużyć się tym trybem wyłącznie w sytuacji, gdy spełnione są dwie wymienione w nim i interpretowane ściśle przesłanki, tj. przedmiotem zamówienia mogą być tylko dostawy lub usługi powszechnie dostępne na rynku, o znormalizowanych standardach, których wartość jest mniejsza od równowartości kwoty wyrażonej w złotych polskich, określonej w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy Pzp dla dostaw lub usług w odniesieniu do odpowiedniej kategorii zamawiających udzielających zamówień. Ustawa Pzp nie określa, co należy rozumieć przez dostawy lub usługi „powszechnie dostępne”, więc kierując się wykładnią językową pod pojęciem tym należałoby rozumieć „dostępność dla wszystkich zainteresowanych”, przy czym chodzi tu o dostępność dla wszystkich zainteresowanych takiego samego lub podobnego świadczenia, a zatem brak indywidualizowania przedmiotu świadczenia na potrzeby poszczególnych zamawiających. Natomiast pod pojęciem „ustalone standardy jakościowe” należy rozumieć: typy lub gatunki (dostaw/usług) znormalizowane, odpowiadające przeciętnym, oferowanym w powszechnej ofercie standardom, nie zaś specyficznym wymaganiom zamawiającego, na skutek dostosowania standardu dostawy czy usługi do jego indywidualnych potrzeb, a zatem o jakości nie wymagającej indywidualnego ustalenia. Pojęciu temu będą zatem odpowiadać dostawy towarów objętych produkcją masową, seryjną, a także dostawy lub usługi popularne na rynku, dostępne w stałej ofercie podmiotów zajmujących się tego typu świadczeniami, w określonym w tej ofercie, ustalonym standardzie. Przez powszechną dostępność dostaw lub usług należy rozumieć zatem oferowanie ich przez liczne podmioty na rynku, co umożliwia łatwy dostęp do tych dóbr praktycznie nieograniczonej grupie konsumentów, co z kolei łączy się wprost z powszechną konsumpcją takich dóbr czy usług. Oznacza to, że tryb zapytania o cenę nie może być wykorzystywany do nabywania towarów lub usług specjalistycznych, przeznaczonych dla wąskiego kręgu odbiorców, o dostępności ograniczonej do nielicznych, specjalistycznych wykonawców (podobnie Główna Komisja Orzekająca w orzeczeniu z dnia 5 lutego 2001 r. sygn. sprawy: DF/GKO/Odw.- 255/432/RN-146/00). Trybu zapytanie o cenę nie można więc stosować do zamówień obejmujących wszelkie nietypowe dostawy czy usługi wymagające szczególnych kwalifikacji, bądź do zamawiania usług lub dostaw wyjątkowego zastosowania. Do usług powszechnie dostępnych o ustalonych standardach jakościowych z całą pewnością nie można zaliczyć usług eksperckich, usług koordynatorów projektów czy usług Inżyniera Kontraktu (tak: Regionalna Komisja Orzekająca w Sprawach o Naruszenie Dyscypliny Finansów Publicznych w orzeczeniu z dnia 17 września 2007 r. sygn. sprawy: 0965-DB/94/07). Przez „ustalone standardy jakościowe” pojmowane jako „przeciętne typy, wzorce, rodzaje (gatunki), odpowiadające przeciętnym wymaganiom” należy rozumieć zarówno standardy wynikające z przyjętych dla danych dostaw lub usług norm określonych przepisami prawa, jak i wymagań przyjętych jako normy w powszechnym odbiorze konsumenckim. Istotną cechą produktów lub usług zamawianych w trybie zapytania o cenę powinna być więc ich typowość, gwarantująca zamawiającemu porównanie cen takiego samego rodzaju produktów czy usług, oferowanych przez różnych wykonawców, poprzez podanie nazwy produktu lub usługi i określenie podstawowych ich parametrów czy zakresu. Jak słusznie wskazała Główna Komisja Orzekająca w orzeczeniu z dnia 26 lutego 2001 r. (znak sprawy: DF/GKO/Odw.-279/471-472/2000) „(…) zamawiający formułując zapytanie o cenę, powinien na tyle jednoznacznie i ściśle określić przedmiot zamówienia oraz warunki jego realizacji, aby jedynym elementem odpowiedzi oferentów była cena. Dlatego też przedmiotem zamówienia w trybie zapytania o cenę winny być wyroby gotowe, a standardy przedmiotu zamówienia powszechnie znane, określone już w czasie rozpoczęcia postępowania o udzielenie zamówienia (…)”. Tryb zapytania o cenę może być zatem stosowany tylko w odniesieniu do takich dostaw lub usług, których standardy jakościowe nie są ustalane indywidualnie przez zamawiającego, na jego konkretne potrzeby, ale zamawiający zaspokaja swoje potrzeby poprzez nabywanie towarów lub usług ogólnie dostępnych, powszechnie oferowanych w takim samym standardzie wszystkim ewentualnie zainteresowanym ich zakupem. Przyjęcie, że określone usługi czy dostawy są standardowe oznacza, iż przynajmniej pięciu wykonawców świadczących usługi lub dostawy określonego rodzaju, będącego w sferze zainteresowania zamawiającego, powinno oferować produkty lub usługi zestandaryzowane umożliwiające zamawiającemu ich nabycie o takiej samej lub zbliżonej jakości. A zatem, niezależnie od tego, który z wykonawców będzie ostatecznie realizował zamówienie, na etapie składania ofert jedynym czynnikiem różnicującym oferty powinna być cena. Na rynku dostaw, w trybie zapytania o cenę mogą zostać zakupione np. artykuły biurowe, produkty spożywcze różnego asortymentu, opał, paliwo. Dostawa materiałów eksploatacyjnych do drukarek/kopiarek/urządzeń wielofunkcyjnych wyspecyfikowanych w przedmiotowym postępowaniu spełnia przesłanki uprawniające do dokonania zakupu w trybie zapytania o cenę, wykazując zarówno cechę powszechnej dostępności, jak i ustalonych standardów jakościowych. W omawianym przypadku standardy jakościowe materiałów eksploatacyjnych (modułów drukujących, tonerów etc.) nie są ustalane indywidualnie przez zamawiającego, na jego konkretne potrzeby, ale oznaczają nabywanie towarów ogólnie dostępnych, powszechnie oferowanych, takich jakie są de facto oferowane wszystkim ewentualnie zainteresowanym ich zakupem. Dostawa materiałów eksploatacyjnych do drukarek, kopiarek i urządzeń wielofunkcyjnych kwalifikuje się zatem jako realizacja typowych w danej branży zamówień, przez większość podmiotów tej branży /por. Wytyczne dotyczące interpretacji przesłanek pozwalających na przeprowadzenie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego w trybie negocjacji z ogłoszeniem, dialogu konkurencyjnego, negocjacji bez ogłoszenia, zamówienia z wolnej ręki i zapytania o cenę (Urząd Zamówień Publicznych 2010)/. Materiały eksploatacyjne w omawianym przypadku zostały opisane w sposób jednoznaczny poprzez wskazanie urządzeń, do których są przeznaczone, co pozwala twierdzić, iż jedynym elementem odpowiedzi wykonawców będzie cena. Przedmiotem zamówienia są bowiem wyroby gotowe, a standardy przedmiotu zamówienia powszechnie znane w branży, której zamówienie dotyczy, zaś towar można nabywać bez względu na miejscowość i czas. Ponadto, niezalenie od faktu, kto będzie wykonawcą, jedyną różnicą będą zaoferowane ceny (tzn. sam przedmiot jest zestandaryzowany - identyczny, niezalenie od tego, który z wykonawców go wykona). Zamówienie niniejsze obejmuje popularne materiały eksploatacyjne, które posiadają ustalone standardy jakościowe oraz charakter powszechnie dostępnych. Zamawiający nie stawia zamawianym materiałom szczególnych, drobiazgowo wyspecyfikowanych wymagań, nie żąda również, aby spełniały specjalne parametry wykraczające poza poziom jakości przyjęty na rynku jako poziom standardowy. W niniejszym zamówieniu przesłanki z art. 70 ust.1 pzp zostają spełnione - zamawiane materiały eksploatacyjne oferowane są powszechnie przez wykonawców zajmujących się sprzedażą tego typu asortymentu, zarówno w sprzedaży hurtowej, jak i w punktach zakupu detalicznego. Ponadto, charakteryzują się one ustalonymi standardami jakościowymi.Przedmiotem zakupu są rzeczy typowe w danej branży, zamówienie nie zawiera rzeczy specjalistycznych, dedykowanych, czy wykonywanych na indywidualne zamówienie zamawiającego. Zgodnie z uchwałą KIO z dnia 05.10.2011 r. (KIO/KD 75/11), „Ustalone standardy jakościowe” to znormalizowane cechy dostaw lub usług, spełniające przeciętne wymagania stawiane dla danego asortymentu (grupy towarowej), dzięki którym nie jest wymagane indywidualne podejście do ich wykonania. Tryb art. 70 p.z.p. nie może być zatem stosowany do zamawiania dostaw lub usług nietypowych, wymagających szczególnych kwalifikacji bądź wyjątkowego zastosowania./Por. również uchwała KIO z dnia 26.08.2015 r. (KIO/KD 47/15). Reasumując przesłanki wymagane przepisem art.70 ustawy zostały spełnione, gdyż przedmiotem zamówienia są dostawy powszechnie dostępne o ustalonych standardach jakościowych, a wartość zamówienia jest mniejsza niż kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust.8(mniejsza niż równowartość kwoty 144.000 euro).