Wynik przetargu
UDZIELENIE ZAMÓWIENIA BEZ OGŁOSZENIA O ZAMÓWIENIU ORAZ BEZ INFORMACJI O ZAMIARZE UDZIELENIA ZAMÓWIENIA
Świadczenie usług pocztowych - przesyłek rejestrowanych w obrocie krajowym i zagranicznym.
Zamawiający:
Urząd Miejski w Pszczynie
Adres: | ul. Rynek 2, 43-200 Pszczyna, woj. śląskie |
---|---|
Dane kontaktowe: | email: pszczyna@pszczyna.pl tel: 324 493 900 fax: 324 493 955 |
Dane zamówienia
ID ogłoszenia wyniku: | 500042101-N-2018 | Data Udzielenia: | 2018-02-26 |
---|---|---|---|
Rodzaj zamówienia: | usługi | Tryb postępowania [PN]: | Przetarg nieograniczony |
Kody CPV
64110000-0 | Usługi pocztowe |
Wyniki
Nazwa części | Wykonawca | Wartość |
---|---|---|
Świadczenie usług pocztowych - przesyłek rejestrowanych w obrocie krajowym i zagranicznym. | Poczta Polska Spółka Akcyjna Warszawa | 172 210,00 |
Uwagi | Uwagi firmowe | Dokumenty |
Barometr Ryzyka NadużyćRaport końcowy na temat potencjalnego ryzyka nadużyć dla wskazanej części wyniku postępowania przetargowego.
| Dane ogłoszenia o wyniku: Data udzielenia: 2018-02-26 Dotyczy cześci nr: 1 Kody CPV: 64110000 Ilość podmiotów składających się na wykonawcę: 1 Kwota oferty w PLN: 172 210,00 zł Minimalna złożona oferta: 172 210,00 zł Ilość złożonych ofert: 1 Ilość ofert odrzuconych przez zamawiającego: 0 Minimalna złożona oferta: 172 210,00 zł Maksymalna złożona oferta: 172 210,00 zł | |
TREŚĆ OGŁOSZENIA
Rozmiar pliku: 25347 KB
Zamieszczanie ogłoszenia:
Ogłoszenie dotyczy:
Zamówienie dotyczy projektu lub programu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej
Zamówienie było przedmiotem ogłoszenia w Biuletynie Zamówień Publicznych:
Ogłoszenie o zmianie ogłoszenia zostało zamieszczone w Biuletynie Zamówień Publicznych:
I. 1) NAZWA I ADRES:
I.2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO:
II.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego:
Numer referencyjny
(jeżeli dotyczy):
II.2) Rodzaj zamówienia:
II.3) Krótki opis przedmiotu zamówienia
(wielkość, zakres, rodzaj i ilość dostaw, usług lub robót budowlanych lub określenie zapotrzebowania i wymagań )
a w przypadku partnerstwa innowacyjnego - określenie zapotrzebowania na innowacyjny produkt, usługę lub roboty budowlane:
II.4) Informacja o częściach zamówienia:
Zamówienie było podzielone na części:
II.5) Główny Kod CPV:
64110000-0
III.1) TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA
III.2) Ogłoszenie dotyczy zakończenia dynamicznego systemu zakupów
III.3) Informacje dodatkowe:
IV.9) UZASADNIENIE UDZIELENIA ZAMÓWIENIA W TRYBIE NEGOCJACJI BEZ OGŁOSZENIA, ZAMÓWIENIA Z WOLNEJ RĘKI ALBO ZAPYTANIA O CENĘ
IV.9.1) Podstawa prawna
IV.9.2) Uzasadnienie wyboru trybu
Ogłoszenie nr 500042101-N-2018 z dnia 27-02-2018 r.
Urząd Miejski w Pszczynie: Świadczenie usług pocztowych - przesyłek rejestrowanych w obrocie krajowym i zagranicznym.
OGŁOSZENIE O UDZIELENIU ZAMÓWIENIA - Usługi
OGŁOSZENIE O UDZIELENIU ZAMÓWIENIA - Usługi
Zamieszczanie ogłoszenia:
obowiązkowe
Ogłoszenie dotyczy:
zamówienia publicznego
Zamówienie dotyczy projektu lub programu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej
nie
Zamówienie było przedmiotem ogłoszenia w Biuletynie Zamówień Publicznych:
tak
Numer ogłoszenia: 500067588-N-2017
Numer ogłoszenia: 500067588-N-2017
Ogłoszenie o zmianie ogłoszenia zostało zamieszczone w Biuletynie Zamówień Publicznych:
nie
SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY
I. 1) NAZWA I ADRES:
Urząd Miejski w Pszczynie, Krajowy numer identyfikacyjny 52364300000, ul. ul. Rynek 2, 43200 Pszczyna, woj. śląskie, państwo Polska, tel. 324 493 900, e-mail pszczyna@pszczyna.pl, faks 324 493 955.
Adres strony internetowej (url): www.pszczyna.pl
Adres strony internetowej (url): www.pszczyna.pl
I.2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO:
Administracja samorządowa
SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA
II.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego:
Świadczenie usług pocztowych - przesyłek rejestrowanych w obrocie krajowym i zagranicznym.
Numer referencyjny
(jeżeli dotyczy):
IZP.271.6.0016.2017
II.2) Rodzaj zamówienia:
Usługi
II.3) Krótki opis przedmiotu zamówienia
(wielkość, zakres, rodzaj i ilość dostaw, usług lub robót budowlanych lub określenie zapotrzebowania i wymagań )
a w przypadku partnerstwa innowacyjnego - określenie zapotrzebowania na innowacyjny produkt, usługę lub roboty budowlane:
Świadczenie usług pocztowych - przesyłek rejestrowanych w obrocie krajowym i zagranicznym. Zamówienie dotyczy przesyłek krajowych poleconych priorytetowych i ekonomicznych oraz ze zwrotnym potwierdzeniem odbioru i przesyłek zagranicznych poleconych priorytetowych i ekonomicznych oraz ze zwrotnym potwierdzeniem odbioru
II.4) Informacja o częściach zamówienia:
Zamówienie było podzielone na części:
nie
II.5) Główny Kod CPV:
64110000-0
SEKCJA III: PROCEDURA
III.1) TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA
Zamówienie z wolnej ręki
III.2) Ogłoszenie dotyczy zakończenia dynamicznego systemu zakupów
nie
III.3) Informacje dodatkowe:
SEKCJA IV: UDZIELENIE ZAMÓWIENIA
| |
IV.1) DATA UDZIELENIA ZAMÓWIENIA: 18/12/2017 IV.2) Całkowita wartość zamówienia Wartość bez VAT 600000.00 Waluta PLN IV.3) INFORMACJE O OFERTACH Liczba otrzymanych ofert: 1 w tym: liczba otrzymanych ofert od małych i średnich przedsiębiorstw: 0 liczba otrzymanych ofert od wykonawców z innych państw członkowskich Unii Europejskiej: 0 liczba otrzymanych ofert od wykonawców z państw niebędących członkami Unii Europejskiej: 0 liczba ofert otrzymanych drogą elektroniczną: 0 IV.4) LICZBA ODRZUCONYCH OFERT: 0 IV.5) NAZWA I ADRES WYKONAWCY, KTÓREMU UDZIELONO ZAMÓWIENIA Zamówienie zostało udzielone wykonawcom wspólnie ubiegającym się o udzielenie: nie Nazwa wykonawcy: Poczta Polska Spółka Akcyjna Email wykonawcy: Adres pocztowy: ul. Rodzin Hiszpańskich 9 Kod pocztowy: 00-940 Miejscowość: Warszawa Kraj/woj.: mazowieckie Wykonawca jest małym/średnim przedsiębiorcą: nie Wykonawca pochodzi z innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej: nie Wykonawca pochodzi z innego państwa nie będącego członkiem Unii Europejskiej: nie IV.6) INFORMACJA O CENIE WYBRANEJ OFERTY/ WARTOŚCI ZAWARTEJ UMOWY ORAZ O OFERTACH Z NAJNIŻSZĄ I NAJWYŻSZĄ CENĄ/KOSZTEM Cena wybranej oferty/wartość umowy 172210.20 Oferta z najniższą ceną/kosztem 172210.20 Oferta z najwyższą ceną/kosztem 172210.20 Waluta: PLN IV.7) Informacje na temat podwykonawstwa Wykonawca przewiduje powierzenie wykonania części zamówienia podwykonawcy/podwykonawcom nie Wartość lub procentowa część zamówienia, jaka zostanie powierzona podwykonawcy lub podwykonawcom: IV.8) Informacje dodatkowe: |
IV.9) UZASADNIENIE UDZIELENIA ZAMÓWIENIA W TRYBIE NEGOCJACJI BEZ OGŁOSZENIA, ZAMÓWIENIA Z WOLNEJ RĘKI ALBO ZAPYTANIA O CENĘ
IV.9.1) Podstawa prawna
Postępowanie prowadzone jest w trybie zamówienia z wolnej ręki na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 1 liit a0 i b) ustawy Pzp.
IV.9.2) Uzasadnienie wyboru trybu
Należy podać uzasadnienie faktyczne i prawne wyboru trybu oraz wyjaśnić, dlaczego udzielenie zamówienia jest zgodne z przepisami.
Przedmiotem zamówienia są powszechne usługi pocztowe w rozumieniu ustawy z dnia 23 listopada 2012 r.- Prawo pocztowe (Dz.U. z 2012 r., poz. 1529), dalej zwane Ustawą Prawo pocztowe. Jednym z rozwiązań przyjętych w ustawie Prawo pocztowe jest: określenie zakresu przedmiotowego usług powszechnych i sposobu ich świadczenia, tj. podstawowych z punktu widzenia użytkowników usług pocztowych, których dostępność gwarantowana jest ustawą (art. 3 pkt. 30, art. 45 ust. 1 ustawy Prawo pocztowe), zagwarantowanie dostępności usług powszechnych poprzez wyznaczenie operatora zobowiązanego do świadczenia usług powszechnych w obrocie krajowym i zagranicznym, w drodze decyzji Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej, na podstawie wyników konkursu, z tym jednak zastrzeżeniem, że w okresie 3 lat od dnia wejście w życie ustawy, obowiązki operatora wyznaczonego ex lege pełni: Poczta Polska S.A. (art. 3 pkt. 13, art. 46 ust. 1, art. 71-80, art. 178 ust. 1 ustawy Prawo pocztowe). Według zapisów ustawy Prawo pocztowe - art. 46, do usług wchodzących w zakres usług powszechnych zalicza się świadczone w obrocie krajowym i zagranicznym, w ramach obowiązku, usługi pocztowe obejmujące: 1) przyjmowanie, sortowanie, przemieszczanie i doręczanie: a) przesyłek listowych, w tym poleconych i z zadeklarowaną wartością, o wadze do 2000 g i liczonych z tolerancją 2 mm wymiarach: - maksymalnych - 900 mm, stanowiących sumę długości, szerokości i wysokości, przy czym największy wymiar nie może przekroczyć 600 mm, a w przypadku przesyłki listowej w formie rulonu - 1040 mm, stanowiących sumę długości i podwójnej średnicy, przy czym największy wymiar nie może przekroczyć 900 mm, - minimalnych - 170 mm w przypadku przesyłki listowej w formie rulonu, stanowiących sumę długości i podwójnej średnicy, przy czym największy wymiar nie może być mniejszy niż 100 mm, - minimalnych strony adresowej - 90x140 mm, b)przesyłek dla ociemniałych, c) paczek pocztowych, w tym z zadeklarowaną wartością, o masie do 10 000 g i wymiarach, z których największy nie przekracza 1500 mm, a suma długości i największego obwodu mierzonego w innym kierunku niż długość nie przekracza 3000 mm; 2) sortowanie, przemieszczanie i doręczanie nadesłanych z zagranicy paczek pocztowych o masie do 20000 g i wymiarach, o których mowa w pkt 1) lit. c. Artykuł 46 ustawy Prawo pocztowe stanowi, iż do świadczenia usług powszechnych na terytorium całego kraju jest obowiązany operator wyznaczony, przez minimum 5 dni w tygodniu, w odpowiedniej jakości i po przystępnej cenie. Funkcję operatora wyznaczonego powierzono Poczcie Polskiej do dnia 31 grudnia 2025 roku. Z uwagi na fakt, że Zamawiającym jest jednostka samorządu terytorialnego a Burmistrz Pszczyny organem administracji publicznej i organem podatkowym, istotne znaczenie ma zapis art. 17 ustawy Prawo pocztowe, który stanowi, iż potwierdzenie nadania przesyłki rejestrowanej wydane przez placówkę pocztową operatora wyznaczonego ma moc dokumentu urzędowego. Powyższe jest szczególnie istotne dla Zamawiającego pod względem dotrzymania terminów doręczeń określonych w szczególności w przepisach: art. 57 § 5 pkt 2 Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2013r., poz. 267) oraz art. 12 §6 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012r., poz. 749). W świetle wskazanych przepisów termin uważa się za zachowany, jeżeli przed jego upływem pismo zostało nadane w placówce pocztowej operatora wyznaczonego. Nadanie pisma w placówce operatora pocztowego, ale nie mającego statusu operatora wyznaczonego, przed dniem upływu terminu, nie prowadzi do zachowania terminu. Analogiczne do przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego i Ordynacji podatkowej, określających kiedy jest zachowany termin, znajdują się przepisy prawne między innymi w: - art. 83 §3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ) (Dz. U. z 2012r. poz. 270 ze zm.); - art. 165 §2 ustawy z dnia 17 listopada 1964r. Kodeks postępowania cywilnego (Dz. U., Nr 43, poz. 296 ze zm.) ; - art. 124 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks postępowania karnego (Dz. U., Nr 89, poz. 555 ze zm.); Zgodnie z powołanymi wyżej ustawami, termin uznaje się za zachowany jeżeli pismo zostało nadane w polskiej placówce pocztowej operatora wyznaczonego w rozumieniu ustawy z dnia 23 listopada 2012r. - Prawo pocztowe. Istotne znaczenie dla zamawiającego ma również możliwość uzyskania daty pewnej dokumentu . Podsumowując, ze względu na charakter wykonywanych przez Zamawiającego zadań, wszystkie wychodzące z Urzędu przesyłki rejestrowane, muszą być nadawane w placówce operatora wyznaczonego. Dla Zamawiającego traktowanie zwrotnego potwierdzenia odbioru, jako dokumentu urzędowego i uznanie zachowania terminu, jeżeli pismo zostało złożone w placówce operatora wyznaczonego - jest bardzo ważne ze względów proceduralnych w postępowaniach administracyjnych. Biorąc pod uwagę powyższe, zasadnym jest udzielenie zamówienia w trybie zamówienia z wolnej ręki na mocy art. 67 ust. 1 pkt 1 lit a i b ustawy Prawo zamówień publicznych. Zgodnie z wymienionym artykułem, Zamawiający może udzielić zamówienia z wolnej ręki, jeżeli usługi mogą być świadczone tylko przez jednego Wykonawcę z przyczyn technicznych o obiektywnym charakterze a także z przyczyn związanych z ochroną praw wyłącznych, wynikających z odrębnych przepisów. Świadczenie powszechnych usług pocztowych, o których mowa w art. 45 ust. 1 i 2 ustawy Prawo pocztowe, na rzecz Zamawiającego, jest możliwe tylko przez operatora wyznaczonego, którym zgodnie z art. 178 ustawy Prawo pocztowe jest Poczta Polska S.A. Oznacza to, że ustawodawca na okres do 31.12.2025r. określił w/w operatorowi pocztowemu specjalny status. Urząd Komunikacji Elektronicznej w odniesieniu do podmiotów świadczących powszechne usługi pocztowe na terenie kraju i zagranicy poinformował, że w prowadzonym przez Prezesa UKE, na podstawie art. 20 ustawy Prawo pocztowe, Rejestrze operatorów pocztowych w części, o której mowa w art. 20 ust. 2 pkt. 1 dotyczącej rejestru zezwoleń, o których mowa w art. 6 ust. 1 Prawa pocztowego znajduje się 5 przedsiębiorców, w tym Poczta Polska S.A. Jednakże w chwili obecnej stwierdzić należy, iż żaden z przedsiębiorców, oprócz Poczty Polskiej, nie spełnia łącznie warunków określonych w ustawie dla świadczenia usług powszechnych, bowiem zakres działalności nie obejmuje wszystkich usług pocztowych lub działalność ta obejmuje obszar mniejszy, aniżeli obszar Rzeczypospolitej Polskiej. W niniejszym przypadku powszechne usługi pocztowe mogą być świadczone tylko przez jednego Wykonawcę z przyczyn technicznych o obiektywnym charakterze. Obiektywność przesłanki wynika z faktycznej sytuacji istniejącej na rynku. Świadczenie usług powszechnych, w ramach obowiązku wynikającego z ustawy, jest możliwe tylko przez operatora wyznaczonego, którym jest Poczta Polska S.A. Na rynku nie ma innych podmiotów, które posiadają status operatora wyznaczonego w rozumieniu ustawy Prawo pocztowe i mogłyby świadczyć powszechne usługi pocztowe. Warto wskazać także na art. 81 § 1 i 2 Kodeksu cywilnego, z którego wynika, że jeżeli ustawa uzależnia ważność albo określone skutki czynności prawnej od urzędowego poświadczenia daty, poświadczenie takie jest skuteczne także względem osób nie uczestniczących w dokonaniu tej czynności prawnej (data pewna). Skutki dokumentu urzędowego wynikają również z art.76 § 1 K.p.a. zgodnie z którym dokumenty urzędowe sporządzone w przepisanej formie przez powołane do tego organy państwowe w zakresie ich działania stanowią dowód tego, co zostało w nich urzędowo stwierdzone. Obecnie potwierdzenie nadania przesyłki przez operatora nie mającego statusu operatora wyznaczonego nie będzie posiadało mocy dokumentu urzędowego. Biorąc pod uwagę powyższe, zasadnym jest udzielenie zamówienia w trybie z wolnej ręki na podstawie, jak wskazano wyżej ponieważ świadczenie usług powszechnych jest możliwe tylko przez operatora wyznaczonego, przy jednoczesnym zapewnieniu gwarancji jakości tych usług, regulowanej prawem pocztowym oraz zachowaniu przewidzianych prawem skutków doręczenia i charakteru dokumentu urzędowego przesyłek
Przedmiotem zamówienia są powszechne usługi pocztowe w rozumieniu ustawy z dnia 23 listopada 2012 r.- Prawo pocztowe (Dz.U. z 2012 r., poz. 1529), dalej zwane Ustawą Prawo pocztowe. Jednym z rozwiązań przyjętych w ustawie Prawo pocztowe jest: określenie zakresu przedmiotowego usług powszechnych i sposobu ich świadczenia, tj. podstawowych z punktu widzenia użytkowników usług pocztowych, których dostępność gwarantowana jest ustawą (art. 3 pkt. 30, art. 45 ust. 1 ustawy Prawo pocztowe), zagwarantowanie dostępności usług powszechnych poprzez wyznaczenie operatora zobowiązanego do świadczenia usług powszechnych w obrocie krajowym i zagranicznym, w drodze decyzji Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej, na podstawie wyników konkursu, z tym jednak zastrzeżeniem, że w okresie 3 lat od dnia wejście w życie ustawy, obowiązki operatora wyznaczonego ex lege pełni: Poczta Polska S.A. (art. 3 pkt. 13, art. 46 ust. 1, art. 71-80, art. 178 ust. 1 ustawy Prawo pocztowe). Według zapisów ustawy Prawo pocztowe - art. 46, do usług wchodzących w zakres usług powszechnych zalicza się świadczone w obrocie krajowym i zagranicznym, w ramach obowiązku, usługi pocztowe obejmujące: 1) przyjmowanie, sortowanie, przemieszczanie i doręczanie: a) przesyłek listowych, w tym poleconych i z zadeklarowaną wartością, o wadze do 2000 g i liczonych z tolerancją 2 mm wymiarach: - maksymalnych - 900 mm, stanowiących sumę długości, szerokości i wysokości, przy czym największy wymiar nie może przekroczyć 600 mm, a w przypadku przesyłki listowej w formie rulonu - 1040 mm, stanowiących sumę długości i podwójnej średnicy, przy czym największy wymiar nie może przekroczyć 900 mm, - minimalnych - 170 mm w przypadku przesyłki listowej w formie rulonu, stanowiących sumę długości i podwójnej średnicy, przy czym największy wymiar nie może być mniejszy niż 100 mm, - minimalnych strony adresowej - 90x140 mm, b)przesyłek dla ociemniałych, c) paczek pocztowych, w tym z zadeklarowaną wartością, o masie do 10 000 g i wymiarach, z których największy nie przekracza 1500 mm, a suma długości i największego obwodu mierzonego w innym kierunku niż długość nie przekracza 3000 mm; 2) sortowanie, przemieszczanie i doręczanie nadesłanych z zagranicy paczek pocztowych o masie do 20000 g i wymiarach, o których mowa w pkt 1) lit. c. Artykuł 46 ustawy Prawo pocztowe stanowi, iż do świadczenia usług powszechnych na terytorium całego kraju jest obowiązany operator wyznaczony, przez minimum 5 dni w tygodniu, w odpowiedniej jakości i po przystępnej cenie. Funkcję operatora wyznaczonego powierzono Poczcie Polskiej do dnia 31 grudnia 2025 roku. Z uwagi na fakt, że Zamawiającym jest jednostka samorządu terytorialnego a Burmistrz Pszczyny organem administracji publicznej i organem podatkowym, istotne znaczenie ma zapis art. 17 ustawy Prawo pocztowe, który stanowi, iż potwierdzenie nadania przesyłki rejestrowanej wydane przez placówkę pocztową operatora wyznaczonego ma moc dokumentu urzędowego. Powyższe jest szczególnie istotne dla Zamawiającego pod względem dotrzymania terminów doręczeń określonych w szczególności w przepisach: art. 57 § 5 pkt 2 Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2013r., poz. 267) oraz art. 12 §6 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012r., poz. 749). W świetle wskazanych przepisów termin uważa się za zachowany, jeżeli przed jego upływem pismo zostało nadane w placówce pocztowej operatora wyznaczonego. Nadanie pisma w placówce operatora pocztowego, ale nie mającego statusu operatora wyznaczonego, przed dniem upływu terminu, nie prowadzi do zachowania terminu. Analogiczne do przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego i Ordynacji podatkowej, określających kiedy jest zachowany termin, znajdują się przepisy prawne między innymi w: - art. 83 §3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ) (Dz. U. z 2012r. poz. 270 ze zm.); - art. 165 §2 ustawy z dnia 17 listopada 1964r. Kodeks postępowania cywilnego (Dz. U., Nr 43, poz. 296 ze zm.) ; - art. 124 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks postępowania karnego (Dz. U., Nr 89, poz. 555 ze zm.); Zgodnie z powołanymi wyżej ustawami, termin uznaje się za zachowany jeżeli pismo zostało nadane w polskiej placówce pocztowej operatora wyznaczonego w rozumieniu ustawy z dnia 23 listopada 2012r. - Prawo pocztowe. Istotne znaczenie dla zamawiającego ma również możliwość uzyskania daty pewnej dokumentu . Podsumowując, ze względu na charakter wykonywanych przez Zamawiającego zadań, wszystkie wychodzące z Urzędu przesyłki rejestrowane, muszą być nadawane w placówce operatora wyznaczonego. Dla Zamawiającego traktowanie zwrotnego potwierdzenia odbioru, jako dokumentu urzędowego i uznanie zachowania terminu, jeżeli pismo zostało złożone w placówce operatora wyznaczonego - jest bardzo ważne ze względów proceduralnych w postępowaniach administracyjnych. Biorąc pod uwagę powyższe, zasadnym jest udzielenie zamówienia w trybie zamówienia z wolnej ręki na mocy art. 67 ust. 1 pkt 1 lit a i b ustawy Prawo zamówień publicznych. Zgodnie z wymienionym artykułem, Zamawiający może udzielić zamówienia z wolnej ręki, jeżeli usługi mogą być świadczone tylko przez jednego Wykonawcę z przyczyn technicznych o obiektywnym charakterze a także z przyczyn związanych z ochroną praw wyłącznych, wynikających z odrębnych przepisów. Świadczenie powszechnych usług pocztowych, o których mowa w art. 45 ust. 1 i 2 ustawy Prawo pocztowe, na rzecz Zamawiającego, jest możliwe tylko przez operatora wyznaczonego, którym zgodnie z art. 178 ustawy Prawo pocztowe jest Poczta Polska S.A. Oznacza to, że ustawodawca na okres do 31.12.2025r. określił w/w operatorowi pocztowemu specjalny status. Urząd Komunikacji Elektronicznej w odniesieniu do podmiotów świadczących powszechne usługi pocztowe na terenie kraju i zagranicy poinformował, że w prowadzonym przez Prezesa UKE, na podstawie art. 20 ustawy Prawo pocztowe, Rejestrze operatorów pocztowych w części, o której mowa w art. 20 ust. 2 pkt. 1 dotyczącej rejestru zezwoleń, o których mowa w art. 6 ust. 1 Prawa pocztowego znajduje się 5 przedsiębiorców, w tym Poczta Polska S.A. Jednakże w chwili obecnej stwierdzić należy, iż żaden z przedsiębiorców, oprócz Poczty Polskiej, nie spełnia łącznie warunków określonych w ustawie dla świadczenia usług powszechnych, bowiem zakres działalności nie obejmuje wszystkich usług pocztowych lub działalność ta obejmuje obszar mniejszy, aniżeli obszar Rzeczypospolitej Polskiej. W niniejszym przypadku powszechne usługi pocztowe mogą być świadczone tylko przez jednego Wykonawcę z przyczyn technicznych o obiektywnym charakterze. Obiektywność przesłanki wynika z faktycznej sytuacji istniejącej na rynku. Świadczenie usług powszechnych, w ramach obowiązku wynikającego z ustawy, jest możliwe tylko przez operatora wyznaczonego, którym jest Poczta Polska S.A. Na rynku nie ma innych podmiotów, które posiadają status operatora wyznaczonego w rozumieniu ustawy Prawo pocztowe i mogłyby świadczyć powszechne usługi pocztowe. Warto wskazać także na art. 81 § 1 i 2 Kodeksu cywilnego, z którego wynika, że jeżeli ustawa uzależnia ważność albo określone skutki czynności prawnej od urzędowego poświadczenia daty, poświadczenie takie jest skuteczne także względem osób nie uczestniczących w dokonaniu tej czynności prawnej (data pewna). Skutki dokumentu urzędowego wynikają również z art.76 § 1 K.p.a. zgodnie z którym dokumenty urzędowe sporządzone w przepisanej formie przez powołane do tego organy państwowe w zakresie ich działania stanowią dowód tego, co zostało w nich urzędowo stwierdzone. Obecnie potwierdzenie nadania przesyłki przez operatora nie mającego statusu operatora wyznaczonego nie będzie posiadało mocy dokumentu urzędowego. Biorąc pod uwagę powyższe, zasadnym jest udzielenie zamówienia w trybie z wolnej ręki na podstawie, jak wskazano wyżej ponieważ świadczenie usług powszechnych jest możliwe tylko przez operatora wyznaczonego, przy jednoczesnym zapewnieniu gwarancji jakości tych usług, regulowanej prawem pocztowym oraz zachowaniu przewidzianych prawem skutków doręczenia i charakteru dokumentu urzędowego przesyłek