Wynik przetargu
UDZIELENIE ZAMÓWIENIA BEZ OGŁOSZENIA O ZAMÓWIENIU ORAZ BEZ INFORMACJI O ZAMIARZE UDZIELENIA ZAMÓWIENIA
Świadczenie usług doradczych w związku z planowaną pomiędzy ARP S.A. a Skarbem Państwa transakcją zamiany aktywów, tj.: udziałów spółki LOT AMS sp. z o.o. na akcje i udziały spółek stanowiących własność Skarbu Państwa.
Zamawiający:
Agencja Rozwoju Przemysłu S.A.
Adres: | ul. Nowy Świat 6/12, 00-400 Warszawa, woj. mazowieckie |
---|---|
Dane kontaktowe: | email: zamowienia.publiczne@arp.pl tel: 22 695 36 00, 22 695 36 88 fax: 22 695 36 99 |
Dane zamówienia
ID ogłoszenia wyniku: | 500140217-N-2018 | Data Udzielenia: | 2018-06-19 |
---|---|---|---|
Rodzaj zamówienia: | dostawy | Tryb postępowania [PN]: | Przetarg nieograniczony |
Kody CPV
79111000-5 | Usługi w zakresie doradztwa prawnego | |
79210000-9 | Usługi księgowe i audytorskie | |
79220000-2 | Usługi podatkowe |
Wyniki
Nazwa części | Wykonawca | Wartość |
---|---|---|
Świadczenie usług doradczych w związku z planowaną pomiędzy ARP S.A. a Skarbem Państwa transakcją zamiany aktywów, tj.: udziałów spółki LOT AMS sp. z o.o. na akcje i udziały spółek stanowiących własność Skarbu Państwa. | BAA Polska sp. z o.o. Warszawa | 255 225,00 |
Uwagi | Uwagi firmowe | Dokumenty |
Barometr Ryzyka NadużyćRaport końcowy na temat potencjalnego ryzyka nadużyć dla wskazanej części wyniku postępowania przetargowego.
| Dane ogłoszenia o wyniku: Data udzielenia: 2018-06-19 Dotyczy cześci nr: 1 Kody CPV: 79111000 79210000 79220000 Ilość podmiotów składających się na wykonawcę: 1 Kwota oferty w PLN: 255 225,00 zł Minimalna złożona oferta: 255 225,00 zł Ilość złożonych ofert: 3 Ilość ofert odrzuconych przez zamawiającego: 0 Minimalna złożona oferta: 255 225,00 zł Maksymalna złożona oferta: 1 808 715,00 zł | |
TREŚĆ OGŁOSZENIA
Rozmiar pliku: 29235 KB
Zamieszczanie ogłoszenia:
Ogłoszenie dotyczy:
Zamówienie dotyczy projektu lub programu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej
Zamówienie było przedmiotem ogłoszenia w Biuletynie Zamówień Publicznych:
Ogłoszenie o zmianie ogłoszenia zostało zamieszczone w Biuletynie Zamówień Publicznych:
I. 1) NAZWA I ADRES:
I.2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO:
II.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego:
Numer referencyjny
(jeżeli dotyczy):
II.2) Rodzaj zamówienia:
II.3) Krótki opis przedmiotu zamówienia
(wielkość, zakres, rodzaj i ilość dostaw, usług lub robót budowlanych lub określenie zapotrzebowania i wymagań )
a w przypadku partnerstwa innowacyjnego - określenie zapotrzebowania na innowacyjny produkt, usługę lub roboty budowlane:
II.4) Informacja o częściach zamówienia:
Zamówienie było podzielone na części:
II.5) Główny Kod CPV:
79210000-9
Dodatkowe kody CPV:
79220000-2, 79111000-5
III.1) TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA
III.2) Ogłoszenie dotyczy zakończenia dynamicznego systemu zakupów
III.3) Informacje dodatkowe:
IV.9) UZASADNIENIE UDZIELENIA ZAMÓWIENIA W TRYBIE NEGOCJACJI BEZ OGŁOSZENIA, ZAMÓWIENIA Z WOLNEJ RĘKI ALBO ZAPYTANIA O CENĘ
IV.9.1) Podstawa prawna
IV.9.2) Uzasadnienie wyboru trybu
Ogłoszenie nr 500140217-N-2018 z dnia 20-06-2018 r.
Agencja Rozwoju Przemysłu S.A.: Świadczenie usług doradczych w związku z planowaną pomiędzy ARP S.A. a Skarbem Państwa transakcją zamiany aktywów, tj.: udziałów spółki LOT AMS sp. z o.o. na akcje i udziały spółek stanowiących własność Skarbu Państwa.
OGŁOSZENIE O UDZIELENIU ZAMÓWIENIA - Usługi
OGŁOSZENIE O UDZIELENIU ZAMÓWIENIA - Usługi
Zamieszczanie ogłoszenia:
obowiązkowe
Ogłoszenie dotyczy:
zamówienia publicznego
Zamówienie dotyczy projektu lub programu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej
nie
Zamówienie było przedmiotem ogłoszenia w Biuletynie Zamówień Publicznych:
tak
Numer ogłoszenia: 500122209-N-2018
Numer ogłoszenia: 500122209-N-2018
Ogłoszenie o zmianie ogłoszenia zostało zamieszczone w Biuletynie Zamówień Publicznych:
nie
SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY
I. 1) NAZWA I ADRES:
Agencja Rozwoju Przemysłu S.A., Krajowy numer identyfikacyjny 006746410, ul. ul. Nowy Świat 6/12, 00-400 Warszawa, woj. mazowieckie, państwo Polska, tel. 22 695 36 00, 22 695 36 88, e-mail zamowienia.publiczne@arp.pl, faks 22 695 36 99.
Adres strony internetowej (url):
Adres strony internetowej (url):
I.2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO:
Podmiot prawa publicznego
SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA
II.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego:
Świadczenie usług doradczych w związku z planowaną pomiędzy ARP S.A. a Skarbem Państwa transakcją zamiany aktywów, tj.: udziałów spółki LOT AMS sp. z o.o. na akcje i udziały spółek stanowiących własność Skarbu Państwa.
Numer referencyjny
(jeżeli dotyczy):
ZP/NBO/9/2018
II.2) Rodzaj zamówienia:
Usługi
II.3) Krótki opis przedmiotu zamówienia
(wielkość, zakres, rodzaj i ilość dostaw, usług lub robót budowlanych lub określenie zapotrzebowania i wymagań )
a w przypadku partnerstwa innowacyjnego - określenie zapotrzebowania na innowacyjny produkt, usługę lub roboty budowlane:
Przedmiotem zamówienia jest świadczenie usług doradczych w związku z planowaną pomiędzy ARP S.A. a Skarbem Państwa transakcją zamiany aktywów, tj.: udziałów spółki LOT AMS sp. z o.o. na akcje i udziały spółek stanowiących własność Skarbu Państwa.
II.4) Informacja o częściach zamówienia:
Zamówienie było podzielone na części:
nie
II.5) Główny Kod CPV:
79210000-9
Dodatkowe kody CPV:
79220000-2, 79111000-5
SEKCJA III: PROCEDURA
III.1) TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA
Negocjacje bez ogłoszenia
III.2) Ogłoszenie dotyczy zakończenia dynamicznego systemu zakupów
nie
III.3) Informacje dodatkowe:
Postępowanie wszczęte zostało na podstawie 62 ust. 1 pkt 4) ustawy Pzp.
SEKCJA IV: UDZIELENIE ZAMÓWIENIA
| |
IV.1) DATA UDZIELENIA ZAMÓWIENIA: 08/06/2018 IV.2) Całkowita wartość zamówienia Wartość bez VAT 500000 Waluta PLN IV.3) INFORMACJE O OFERTACH Liczba otrzymanych ofert: 3 w tym: liczba otrzymanych ofert od małych i średnich przedsiębiorstw: 3 liczba otrzymanych ofert od wykonawców z innych państw członkowskich Unii Europejskiej: 0 liczba otrzymanych ofert od wykonawców z państw niebędących członkami Unii Europejskiej: 0 liczba ofert otrzymanych drogą elektroniczną: 0 IV.4) LICZBA ODRZUCONYCH OFERT: 0 IV.5) NAZWA I ADRES WYKONAWCY, KTÓREMU UDZIELONO ZAMÓWIENIA Zamówienie zostało udzielone wykonawcom wspólnie ubiegającym się o udzielenie: nie Nazwa wykonawcy: BAA Polska sp. z o.o. Email wykonawcy: Adres pocztowy: ul. Powązkowska 15 Kod pocztowy: 01-797 Miejscowość: Warszawa Kraj/woj.: mazowieckie Wykonawca jest małym/średnim przedsiębiorcą: tak Wykonawca pochodzi z innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej: nie Wykonawca pochodzi z innego państwa nie będącego członkiem Unii Europejskiej: nie IV.6) INFORMACJA O CENIE WYBRANEJ OFERTY/ WARTOŚCI ZAWARTEJ UMOWY ORAZ O OFERTACH Z NAJNIŻSZĄ I NAJWYŻSZĄ CENĄ/KOSZTEM Cena wybranej oferty/wartość umowy 255225.00 Oferta z najniższą ceną/kosztem 255225.00 Oferta z najwyższą ceną/kosztem 1808715.00 Waluta: PLN IV.7) Informacje na temat podwykonawstwa Wykonawca przewiduje powierzenie wykonania części zamówienia podwykonawcy/podwykonawcom nie Wartość lub procentowa część zamówienia, jaka zostanie powierzona podwykonawcy lub podwykonawcom: IV.8) Informacje dodatkowe: |
IV.9) UZASADNIENIE UDZIELENIA ZAMÓWIENIA W TRYBIE NEGOCJACJI BEZ OGŁOSZENIA, ZAMÓWIENIA Z WOLNEJ RĘKI ALBO ZAPYTANIA O CENĘ
IV.9.1) Podstawa prawna
Postępowanie prowadzone jest w trybie negocjacji bez ogłoszenia na podstawie art. 62 ust. 1 pkt 4) ustawy Pzp.
IV.9.2) Uzasadnienie wyboru trybu
Należy podać uzasadnienie faktyczne i prawne wyboru trybu oraz wyjaśnić, dlaczego udzielenie zamówienia jest zgodne z przepisami.
Skarb Państwa na początku 2018 r. ogłosił plan powołania Polskiej Grupy Lotniczej, w której skonsolidowane mają być spółki z branży lotniczej. W grupie spółek objętych konsolidacją jest spółka z ograniczoną odpowiedzialnością LOT Aircraft Maintenance Services (LOT AMS), której właścicielem jest ARP S.A. W kwietniu 2018 r. ARP S.A. otrzymała od Skarbu państwa (reprezentowanego przez Kancelarię Prezesa Rady Ministrów) korespondencję w sprawie przejęcia przez Skarb Państwa wszystkich udziałów posiadanych przez ARP S.A. w LOT AMS. ARP S.A. w zamian za udziały LOT AMS otrzyma udziały i akcje innych spółek. Skarb Państwa 24 kwietnia 2018 r. przekazał do ARP S.A. informację, iż wyznacza termin zawarcia finalnej umowy przekazania akcji LOT AMS do 31 lipca 2018 r. Termin ten uwarunkowany jest harmonogramem realizowanego przez Skarb Państwa procesu konsolidacji spółek z branży lotniczej skupionej wokół Polskiej Grupy Lotniczej. Zgodnie z harmonogramem do dnia 30 września 2018 r. wpisy o zmianie właściciela spółki LOT AMS mają zostać ujawnione w KRS. Transakcja zamiany aktywów wymaga zlecenia przeprowadzenia wyceny, due diligence finansowego i podatkowego nabywanych podmiotóworaz sporządzenia wyceny spółek. Transakcja jest wynikiem zewnętrznej decyzji podjętej na poziomie ochrony istotnych interesów Skarbu Pastwa i nie była planowana przez ARP. Ze względu na brak wcześniejszych informacji w tym zakresie ARP nie była w stanie podjąć kroków zmierzających do wyłonienia wykonawcy wyceny spółki przekazywanej i spółek przejmowanych. Zamawiający może udzielić zamówienia trybie negocjacji bez ogłoszenia, jeżeli ze względu na pilną potrzebę udzielenia zamówienia niewynikającą z przyczyn leżących po stronie zamawiającego, której wcześniej nie można było przewidzieć, nie można zachować terminów określonych dla przetargu nieograniczonego, przetargu ograniczonego lub negocjacji z ogłoszeniem. Spełnienie tej przesłanki ma miejsce,jeżeli łącznie zaistnieją następujące elementy: 1) zachodzi pilna potrzeba udzielenia zamówienia; 2) sytuacji takiej zamawiający nie mógł wcześniej przewidzieć 3) przyczyny takiej sytuacji nie leżą po stronie zamawiającego; 4) nie można zachować terminów określonych dla przetargu nieograniczonego, przetargu ograniczonego lub negocjacji z ogłoszeniem. Ad 1. Zasadniczym celem działania w przedmiotowej sprawie jest ochrona podstawowych interesów ARP jako spółki prawa handlowego. W wyniku przejęcia przez Skarb Państwa spółki LOT AMS ARP zostanie pozbawiona aktywów o znacznej wartości. Spółka działa w oparciu o zasady określone przez Kodeks spółek handlowych, tym samym działa w celu wzrostu swojej wartości. Dla uniknięcia zmniejszenia aktywów ARP Skarb państwa zobowiązał się do przekazania spółce aktywów innych spółek. Niemniej jednak ARP nie posiada wiedzy o stanie finansowym oferowanych spółek. Standardowym działaniem w takiej sytuacji jest przeprowadzenie niezależnych badań prawno-finansowych spółek w celu stwierdzenia ekwiwalentności świadczeń. Zaniechanie takiej wyceny mogłoby narazić, w przypadku niskiej wartości przejmowanych spółek, do straty po stronie ARP. Tym samym zaistniałaby sytuacja opisana w art. 293 Ksh: Członek zarządu, (…) odpowiada wobec spółki za szkodę wyrządzoną działaniem lub zaniechaniem sprzecznym z prawem lub postanowieniami umowy spółki, chyba że nie ponosi winy. Zaniechanie przez Zarząd standardowych praktyk w tego typu operacjach jednoznacznie wskazywałoby jednak, że jest to działanie zawinione. Ponadto niezrealizowanie wniesienia ww. podmiotu w możliwie pilnym trybie do PGL spowoduje pojawienie się ryzyka obniżenia stopy zwrotu z zainwestowanych przez Skarb Państwa na pokrycie kapitału zakładowego PGL środków z Funduszu Reprywatyzacji w kwocie 1,2 mld zł (słownie: jeden miliard dwieście milionów złotych). Środki te do momentu zakończenia konsolidacji zdeponowane są na bezpiecznych, aczkolwiek nisko oprocentowanych lokatach bankowych, co nie pozwala osiągnąć stopy zwrotu na zakładanym w projekcie i potwierdzonym w teście prywatnego inwestora poziomie 10,9%. Ad 2. Jak wskazano we wstępie pisma Skarb Państwa na początku 2018 r. ogłosił plan powołania Polskiej Grupy Lotniczej, w której skonsolidowane mają być spółki z branży lotniczej. Informacja ta nie zawierała jednak szczegółowych danych na temat terminów tworzenia PGL, ani o rodzajach spółek mających podlegać konsolidacji. Dane te zostały przekazane ARP SA dopiero w kwietniu br. W zaistniałej sytuacji ARP SA, jako zamawiający nie mógł podjąć wcześniejszych kroków zmierzających do przygotowania się do przekazania akcji posiadanej spółki i przejęcia akcji spółek przekazywanych ARP SA w zamian za LOT AMS. Ad 3. Konsolidacja spółek określonego sektora na poziomie krajowym, których właścicielem jest szeroko rozumiany Skarb Państwa wykonujący swoje uprawnienia właścicielskie poprzez różne instytucje, jest przedsięwzięciem, które wykracza poza standardowe ramy funkcjonowania i działania podmiotów gospodarczych. Działanie to podejmowane jest na podstawie decyzji o ochronie (wspieraniu) kluczowych lub ważnych sektorów gospodarki narodowej. Analizy będące podstawą takich decyzji najczęściej nie są szeroko dostępne, także dla podmiotów pośrednio lub bezpośrednio zainteresowanych. Podmioty te stają się jedynie wykonawcami decyzji wynikających z tych analiz. Taka sytuacja ma miejsce także w przedmiotowej sprawie. ARP SA stanęła przed koniecznością przeprowadzenia operacji, która z obiektywnego punktu widzenia jest dla niej wyjątkowa. Dotychczas ARP SA dokonywała przejęcia akcji albo udziałów rożnego rodzaju spółek, w których to działaniu nie była podmiotem zewnętrznie determinowanej operacji przekazywania spółek do procesu konsolidacji na poziomie krajowym. W obecnym przedsięwzięciu z jednej strony ARP jako spółka Skarbu Państwa jest „nadzorowana” przez instytucję wykonującą uprawnienia właścicielskie względem spółki (Kancelaria Prezesa Rady Ministrów, KPRM), a z drugiej podmioty zaangażowane w przedmiotowe przedsięwzięcie pozostają z punktu widzenia prawnego i gospodarczego (Kodeks spółek handlowych) niezależnymi od siebie osobami prawnymi, w tym również na poziomie KPRM. Zatem w przedmiotowej sprawie nie można powiedzieć, że pomiędzy KPRM a ARP istnieje relacja nadrzędno-podrzędna w rozumieniu prawa administracyjnego. W konsekwencji wszelkie działania niezbędne do przeprowadzenia zamierzonej przez Skarb Państwa konsolidacji sektora lotniczego muszą odbyć się na zasadach wolnorynkowych, z uwzględnieniem władczego charakteru decyzji KPRM jako reprezentanta interesów Skarbu Państwa. Tym samym decyzje o terminach w jakich konsolidacja ma być przeprowadzona są bezpośrednim uprawnieniem KPRM. Natomiast ARP nie ma możliwości kształtowania relacji w tym zakresie. Ad 4. Niezrealizowanie wniesienia ww. podmiotu w możliwie pilnym trybie do PGL spowoduje pojawienie się ryzyka obniżenia stopy zwrotu z zainwestowanych przez Skarb Państwa na pokrycie kapitału zakładowego PGL środków z Funduszu Reprywatyzacji w kwocie 1,2 mld zł (słownie: jeden miliard dwieście milionów złotych). Środki te do momentu zakończenia konsolidacji zdeponowane są na bezpiecznych, aczkolwiek nisko oprocentowanych lokatach bankowych, co nie pozwala osiągnąć stopy zwrotu na zakładanym w projekcie i potwierdzonym w teście prywatnego inwestora poziomie 10,9%. Jednak zasadniczym celem działania w przedmiotowej sprawie jest ochrona podstawowych interesów ARP jako spółki. W wyniku przejęcia przez Skarb Państwa spółki LOT AMS ARP zostanie pozbawiona aktywów o znacznej wartości. Spółka działa w oparciu o zasady określone przez Kodeks spółek handlowych, tym samym działa w celu zwiększenia zysku ze swojej działalności. Dla uniknięcia zmniejszenia aktywów ARP Skarb państwa zobowiązał się do przekazania spółce aktywów innych spółek. Niemniej jednak ARP nie posiada wiedzy o stanie finansowym oferowanych spółek. Standardowym działaniem w takiej sytuacji jest przeprowadzenie niezależnych badań prawnofinansowych spółek w celu stwierdzenia ekwiwalentności świadczeń. Zaniechanie takiej wyceny mogłoby narazić, w przypadku niskiej wartości przejmowanych spółek, do straty po stronie ARP. Tym samym zaistniałaby sytuacja opisana w art. 293 Ksh: Członek zarządu, (…) odpowiada wobec spółki za szkodę wyrządzoną działaniem lub zaniechaniem sprzecznym z prawem lub postanowieniami umowy spółki, chyba że nie ponosi winy. Dotychczasowe doświadczenia ARP SA w poradzeniu spraw związanych z przejmowaniem akcji albo udziałów różnego typu spółek wskazują, że dla przeprowadzenia procesu wyceny spółek odpowiadających wielkością spółkom, których akcji albo udziały ma otrzymać w zamian za oddawane aktywa, niezbędne jest zapewnienie min. 6 tygodni pracy dla zespołu. Mając na uwadze termin zawarcia finalnej umowy przekazania akcji LOT AMS do 31 lipca 2018 r. stwierdzić należy, że sam proces wyceny spółek musi zostać zakończony do dnia 30 czerwca br. Zatem umowa w prawie zamówienia publicznego powinna zostać zawarta do połowy maja br. Analizując czasochłonność postępowania w trybie przetargu nieograniczonego wskazać należy, że: 1) w planie zamówień ARP SA na rok 2018 ujęte zostały pozycje dotyczące usług wyceny spółek. Łączna wartość przekracza równowartość kwoty 221.000 euro, w związku z czym konieczna byłaby publikacja ogłoszenia o zamówieniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej z terminem składania ofert min. 40 dni. 2) Ogłoszenie postępowania mogłoby nastąpić najwcześniej ok. 4 maja br. Przyjmując wskazany powyżej termin otwarcie ofert możliwe byłoby w połowie miesiąca czerwca. Przyjmując także obowiązek zawieszenia zawarcia umowy na okres 10 dni oraz że potencjalni wykonawcy, którzy złożyliby oferty, nie wnieśliby środków ochrony prawnej, zawarcie umowy nastąpiłoby pod koniec miesiąca czerwca. Zatem w okresie, kiedy zasadniczo umowa powinna zmierzać już do końca realizacji. 3) Przy założeniu skrócenia terminu składania ofert do dni 15 stosownie do art. 43 ust. 2b Pzp oraz nieziszczenia się pozostałych wskazanych w pkt 2 ryzyk zamawiający podpisałby umowę w pierwszej połowie czerwca. Zatem również w okresie, kiedy powinna ona być w okresie zaawansowanych prac. 4) W przypadku pozostałych trybów publikacyjnych, ze względu na wieloetapowość procedury wyliczenie terminów wskazuje na jeszcze bardziej niekorzystną sytuację dotyczącą zawarcia i realizacji umowy. 5) Także zastosowanie trybów niepublikacyjnych (negocjacje z ogłoszeniem) skutkowałoby zawarciem umowy na przełomie maja i czerwca. A więc także w okresie, kiedy powinna ona być w okresie zaawansowanych prac lub na ich ukończeniu. Z powyższego jednoznacznie wynika, że 7/7 jedynym trybem udzielenia zamówienia pozwalającym na wykonanie zamówienia w terminie pozwalającym na wykonanie umowy do końca czerwca br. jest tryb negocjacji bez ogłoszenia.
Skarb Państwa na początku 2018 r. ogłosił plan powołania Polskiej Grupy Lotniczej, w której skonsolidowane mają być spółki z branży lotniczej. W grupie spółek objętych konsolidacją jest spółka z ograniczoną odpowiedzialnością LOT Aircraft Maintenance Services (LOT AMS), której właścicielem jest ARP S.A. W kwietniu 2018 r. ARP S.A. otrzymała od Skarbu państwa (reprezentowanego przez Kancelarię Prezesa Rady Ministrów) korespondencję w sprawie przejęcia przez Skarb Państwa wszystkich udziałów posiadanych przez ARP S.A. w LOT AMS. ARP S.A. w zamian za udziały LOT AMS otrzyma udziały i akcje innych spółek. Skarb Państwa 24 kwietnia 2018 r. przekazał do ARP S.A. informację, iż wyznacza termin zawarcia finalnej umowy przekazania akcji LOT AMS do 31 lipca 2018 r. Termin ten uwarunkowany jest harmonogramem realizowanego przez Skarb Państwa procesu konsolidacji spółek z branży lotniczej skupionej wokół Polskiej Grupy Lotniczej. Zgodnie z harmonogramem do dnia 30 września 2018 r. wpisy o zmianie właściciela spółki LOT AMS mają zostać ujawnione w KRS. Transakcja zamiany aktywów wymaga zlecenia przeprowadzenia wyceny, due diligence finansowego i podatkowego nabywanych podmiotóworaz sporządzenia wyceny spółek. Transakcja jest wynikiem zewnętrznej decyzji podjętej na poziomie ochrony istotnych interesów Skarbu Pastwa i nie była planowana przez ARP. Ze względu na brak wcześniejszych informacji w tym zakresie ARP nie była w stanie podjąć kroków zmierzających do wyłonienia wykonawcy wyceny spółki przekazywanej i spółek przejmowanych. Zamawiający może udzielić zamówienia trybie negocjacji bez ogłoszenia, jeżeli ze względu na pilną potrzebę udzielenia zamówienia niewynikającą z przyczyn leżących po stronie zamawiającego, której wcześniej nie można było przewidzieć, nie można zachować terminów określonych dla przetargu nieograniczonego, przetargu ograniczonego lub negocjacji z ogłoszeniem. Spełnienie tej przesłanki ma miejsce,jeżeli łącznie zaistnieją następujące elementy: 1) zachodzi pilna potrzeba udzielenia zamówienia; 2) sytuacji takiej zamawiający nie mógł wcześniej przewidzieć 3) przyczyny takiej sytuacji nie leżą po stronie zamawiającego; 4) nie można zachować terminów określonych dla przetargu nieograniczonego, przetargu ograniczonego lub negocjacji z ogłoszeniem. Ad 1. Zasadniczym celem działania w przedmiotowej sprawie jest ochrona podstawowych interesów ARP jako spółki prawa handlowego. W wyniku przejęcia przez Skarb Państwa spółki LOT AMS ARP zostanie pozbawiona aktywów o znacznej wartości. Spółka działa w oparciu o zasady określone przez Kodeks spółek handlowych, tym samym działa w celu wzrostu swojej wartości. Dla uniknięcia zmniejszenia aktywów ARP Skarb państwa zobowiązał się do przekazania spółce aktywów innych spółek. Niemniej jednak ARP nie posiada wiedzy o stanie finansowym oferowanych spółek. Standardowym działaniem w takiej sytuacji jest przeprowadzenie niezależnych badań prawno-finansowych spółek w celu stwierdzenia ekwiwalentności świadczeń. Zaniechanie takiej wyceny mogłoby narazić, w przypadku niskiej wartości przejmowanych spółek, do straty po stronie ARP. Tym samym zaistniałaby sytuacja opisana w art. 293 Ksh: Członek zarządu, (…) odpowiada wobec spółki za szkodę wyrządzoną działaniem lub zaniechaniem sprzecznym z prawem lub postanowieniami umowy spółki, chyba że nie ponosi winy. Zaniechanie przez Zarząd standardowych praktyk w tego typu operacjach jednoznacznie wskazywałoby jednak, że jest to działanie zawinione. Ponadto niezrealizowanie wniesienia ww. podmiotu w możliwie pilnym trybie do PGL spowoduje pojawienie się ryzyka obniżenia stopy zwrotu z zainwestowanych przez Skarb Państwa na pokrycie kapitału zakładowego PGL środków z Funduszu Reprywatyzacji w kwocie 1,2 mld zł (słownie: jeden miliard dwieście milionów złotych). Środki te do momentu zakończenia konsolidacji zdeponowane są na bezpiecznych, aczkolwiek nisko oprocentowanych lokatach bankowych, co nie pozwala osiągnąć stopy zwrotu na zakładanym w projekcie i potwierdzonym w teście prywatnego inwestora poziomie 10,9%. Ad 2. Jak wskazano we wstępie pisma Skarb Państwa na początku 2018 r. ogłosił plan powołania Polskiej Grupy Lotniczej, w której skonsolidowane mają być spółki z branży lotniczej. Informacja ta nie zawierała jednak szczegółowych danych na temat terminów tworzenia PGL, ani o rodzajach spółek mających podlegać konsolidacji. Dane te zostały przekazane ARP SA dopiero w kwietniu br. W zaistniałej sytuacji ARP SA, jako zamawiający nie mógł podjąć wcześniejszych kroków zmierzających do przygotowania się do przekazania akcji posiadanej spółki i przejęcia akcji spółek przekazywanych ARP SA w zamian za LOT AMS. Ad 3. Konsolidacja spółek określonego sektora na poziomie krajowym, których właścicielem jest szeroko rozumiany Skarb Państwa wykonujący swoje uprawnienia właścicielskie poprzez różne instytucje, jest przedsięwzięciem, które wykracza poza standardowe ramy funkcjonowania i działania podmiotów gospodarczych. Działanie to podejmowane jest na podstawie decyzji o ochronie (wspieraniu) kluczowych lub ważnych sektorów gospodarki narodowej. Analizy będące podstawą takich decyzji najczęściej nie są szeroko dostępne, także dla podmiotów pośrednio lub bezpośrednio zainteresowanych. Podmioty te stają się jedynie wykonawcami decyzji wynikających z tych analiz. Taka sytuacja ma miejsce także w przedmiotowej sprawie. ARP SA stanęła przed koniecznością przeprowadzenia operacji, która z obiektywnego punktu widzenia jest dla niej wyjątkowa. Dotychczas ARP SA dokonywała przejęcia akcji albo udziałów rożnego rodzaju spółek, w których to działaniu nie była podmiotem zewnętrznie determinowanej operacji przekazywania spółek do procesu konsolidacji na poziomie krajowym. W obecnym przedsięwzięciu z jednej strony ARP jako spółka Skarbu Państwa jest „nadzorowana” przez instytucję wykonującą uprawnienia właścicielskie względem spółki (Kancelaria Prezesa Rady Ministrów, KPRM), a z drugiej podmioty zaangażowane w przedmiotowe przedsięwzięcie pozostają z punktu widzenia prawnego i gospodarczego (Kodeks spółek handlowych) niezależnymi od siebie osobami prawnymi, w tym również na poziomie KPRM. Zatem w przedmiotowej sprawie nie można powiedzieć, że pomiędzy KPRM a ARP istnieje relacja nadrzędno-podrzędna w rozumieniu prawa administracyjnego. W konsekwencji wszelkie działania niezbędne do przeprowadzenia zamierzonej przez Skarb Państwa konsolidacji sektora lotniczego muszą odbyć się na zasadach wolnorynkowych, z uwzględnieniem władczego charakteru decyzji KPRM jako reprezentanta interesów Skarbu Państwa. Tym samym decyzje o terminach w jakich konsolidacja ma być przeprowadzona są bezpośrednim uprawnieniem KPRM. Natomiast ARP nie ma możliwości kształtowania relacji w tym zakresie. Ad 4. Niezrealizowanie wniesienia ww. podmiotu w możliwie pilnym trybie do PGL spowoduje pojawienie się ryzyka obniżenia stopy zwrotu z zainwestowanych przez Skarb Państwa na pokrycie kapitału zakładowego PGL środków z Funduszu Reprywatyzacji w kwocie 1,2 mld zł (słownie: jeden miliard dwieście milionów złotych). Środki te do momentu zakończenia konsolidacji zdeponowane są na bezpiecznych, aczkolwiek nisko oprocentowanych lokatach bankowych, co nie pozwala osiągnąć stopy zwrotu na zakładanym w projekcie i potwierdzonym w teście prywatnego inwestora poziomie 10,9%. Jednak zasadniczym celem działania w przedmiotowej sprawie jest ochrona podstawowych interesów ARP jako spółki. W wyniku przejęcia przez Skarb Państwa spółki LOT AMS ARP zostanie pozbawiona aktywów o znacznej wartości. Spółka działa w oparciu o zasady określone przez Kodeks spółek handlowych, tym samym działa w celu zwiększenia zysku ze swojej działalności. Dla uniknięcia zmniejszenia aktywów ARP Skarb państwa zobowiązał się do przekazania spółce aktywów innych spółek. Niemniej jednak ARP nie posiada wiedzy o stanie finansowym oferowanych spółek. Standardowym działaniem w takiej sytuacji jest przeprowadzenie niezależnych badań prawnofinansowych spółek w celu stwierdzenia ekwiwalentności świadczeń. Zaniechanie takiej wyceny mogłoby narazić, w przypadku niskiej wartości przejmowanych spółek, do straty po stronie ARP. Tym samym zaistniałaby sytuacja opisana w art. 293 Ksh: Członek zarządu, (…) odpowiada wobec spółki za szkodę wyrządzoną działaniem lub zaniechaniem sprzecznym z prawem lub postanowieniami umowy spółki, chyba że nie ponosi winy. Dotychczasowe doświadczenia ARP SA w poradzeniu spraw związanych z przejmowaniem akcji albo udziałów różnego typu spółek wskazują, że dla przeprowadzenia procesu wyceny spółek odpowiadających wielkością spółkom, których akcji albo udziały ma otrzymać w zamian za oddawane aktywa, niezbędne jest zapewnienie min. 6 tygodni pracy dla zespołu. Mając na uwadze termin zawarcia finalnej umowy przekazania akcji LOT AMS do 31 lipca 2018 r. stwierdzić należy, że sam proces wyceny spółek musi zostać zakończony do dnia 30 czerwca br. Zatem umowa w prawie zamówienia publicznego powinna zostać zawarta do połowy maja br. Analizując czasochłonność postępowania w trybie przetargu nieograniczonego wskazać należy, że: 1) w planie zamówień ARP SA na rok 2018 ujęte zostały pozycje dotyczące usług wyceny spółek. Łączna wartość przekracza równowartość kwoty 221.000 euro, w związku z czym konieczna byłaby publikacja ogłoszenia o zamówieniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej z terminem składania ofert min. 40 dni. 2) Ogłoszenie postępowania mogłoby nastąpić najwcześniej ok. 4 maja br. Przyjmując wskazany powyżej termin otwarcie ofert możliwe byłoby w połowie miesiąca czerwca. Przyjmując także obowiązek zawieszenia zawarcia umowy na okres 10 dni oraz że potencjalni wykonawcy, którzy złożyliby oferty, nie wnieśliby środków ochrony prawnej, zawarcie umowy nastąpiłoby pod koniec miesiąca czerwca. Zatem w okresie, kiedy zasadniczo umowa powinna zmierzać już do końca realizacji. 3) Przy założeniu skrócenia terminu składania ofert do dni 15 stosownie do art. 43 ust. 2b Pzp oraz nieziszczenia się pozostałych wskazanych w pkt 2 ryzyk zamawiający podpisałby umowę w pierwszej połowie czerwca. Zatem również w okresie, kiedy powinna ona być w okresie zaawansowanych prac. 4) W przypadku pozostałych trybów publikacyjnych, ze względu na wieloetapowość procedury wyliczenie terminów wskazuje na jeszcze bardziej niekorzystną sytuację dotyczącą zawarcia i realizacji umowy. 5) Także zastosowanie trybów niepublikacyjnych (negocjacje z ogłoszeniem) skutkowałoby zawarciem umowy na przełomie maja i czerwca. A więc także w okresie, kiedy powinna ona być w okresie zaawansowanych prac lub na ich ukończeniu. Z powyższego jednoznacznie wynika, że 7/7 jedynym trybem udzielenia zamówienia pozwalającym na wykonanie zamówienia w terminie pozwalającym na wykonanie umowy do końca czerwca br. jest tryb negocjacji bez ogłoszenia.