Wynik przetargu
UDZIELENIE ZAMÓWIENIA BEZ OGŁOSZENIA O ZAMÓWIENIU ORAZ BEZ INFORMACJI O ZAMIARZE UDZIELENIA ZAMÓWIENIA
Aktualizacja dokumentacji projektowej w zakresie obiektu kubaturowego w ramach zadania pn.: Budowa węzła przesiadkowego na Placu Wolskiego w Bytomiu wraz z przystosowaniem układu komunikacyjnego - zamówienie z wolnej ręki.
Zamawiający:
Gmina Bytom - Miejski Zarząd Dróg i Mostów
Adres: | ul. Smolenia 35, 41-902 Bytom, woj. śląskie |
---|---|
Dane kontaktowe: | email: zamowiani@mzdim.bytom.pl tel: 323 969 700 fax: 323 969 702 |
Dane zamówienia
ID ogłoszenia wyniku: | 510078109-N-2019 | Data Udzielenia: | 2019-04-07 |
---|---|---|---|
Rodzaj zamówienia: | usługi | Tryb postępowania [WR]: | Zamówienia z wolnej ręki |
Kody CPV
71240000-2 | Usługi architektoniczne, inżynieryjne i planowania |
Wyniki
Nazwa części | Wykonawca | Wartość |
---|---|---|
Aktualizacja dokumentacji projektowej w zakresie obiektu kubaturowego w ramach zadania pn.: Budowa węzła przesiadkowego na Placu Wolskiego w Bytomiu wraz z przystosowaniem układu komunikacyjnego - zamówienie z wolnej ręki. | An Archi Group sp. z o.o. Gliwice | 554 976,00 |
Uwagi | Uwagi firmowe | Dokumenty |
Barometr Ryzyka NadużyćRaport końcowy na temat potencjalnego ryzyka nadużyć dla wskazanej części wyniku postępowania przetargowego.
| Dane ogłoszenia o wyniku: Data udzielenia: 2019-04-07 Dotyczy cześci nr: 0 Kody CPV: 71240000 Ilość podmiotów składających się na wykonawcę: 1 Kwota oferty w PLN: 554 976,00 zł Minimalna złożona oferta: 554 976,00 zł Ilość złożonych ofert: 0 Ilość ofert odrzuconych przez zamawiającego: 0 Minimalna złożona oferta: 554 976,00 zł Maksymalna złożona oferta: 554 976,00 zł | |
TREŚĆ OGŁOSZENIA
Rozmiar pliku: 37643 KB
OGŁOSZENIE O UDZIELENIU ZAMÓWIENIA
Gość Zamawiający | Ogłoszenie nr 510078109-N-2019 z dnia 19-04-2019 r. Gmina Bytom - Miejski Zarząd Dróg i Mostów: Aktualizacja dokumentacji projektowej w zakresie obiektu kubaturowego w ramach zadania pn.: Budowa węzła przesiadkowego na Placu Wolskiego w Bytomiu wraz z przystosowaniem układu komunikacyjnego - zamówienie z wolnej ręki. OGŁOSZENIE O UDZIELENIU ZAMÓWIENIA - Usługi Zamieszczanie ogłoszenia: obowiązkowe Ogłoszenie dotyczy: zamówienia publicznego Zamówienie dotyczy projektu lub programu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej nie Zamówienie było przedmiotem ogłoszenia w Biuletynie Zamówień Publicznych: nie Ogłoszenie o zmianie ogłoszenia zostało zamieszczone w Biuletynie Zamówień Publicznych: nie SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY I. 1) NAZWA I ADRES: Gmina Bytom - Miejski Zarząd Dróg i Mostów, Krajowy numer identyfikacyjny 24013698900000, ul. ul. Smolenia 35, 41-902 Bytom, woj. śląskie, państwo Polska, tel. 323 969 700, e-mail zamowiani@mzdim.bytom.pl, faks 323 969 702. Adres strony internetowej (url): www.mzdim.bytom.pl I.2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO: Jednostki organizacyjne administracji samorządowej SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA II.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego: Aktualizacja dokumentacji projektowej w zakresie obiektu kubaturowego w ramach zadania pn.: Budowa węzła przesiadkowego na Placu Wolskiego w Bytomiu wraz z przystosowaniem układu komunikacyjnego - zamówienie z wolnej ręki. Numer referencyjny (jeżeli dotyczy): DNP.260.4.2019.WR.U II.2) Rodzaj zamówienia: Usługi II.3) Krótki opis przedmiotu zamówienia (wielkość, zakres, rodzaj i ilość dostaw, usług lub robót budowlanych lub określenie zapotrzebowania i wymagań ) a w przypadku partnerstwa innowacyjnego - określenie zapotrzebowania na innowacyjny produkt, usługę lub roboty budowlane: 1. Przedmiotem zamówienia jest aktualizacja dokumentacji projektowej w zakresie obiektu kubaturowego w ramach zadania pn. „Budowa węzła przesiadkowego na Placu Wolskiego w Bytomiu wraz z przystosowaniem układu komunikacyjnego” – zamówienie z „wolnej ręki”. 2. Potrzeba udzielenia niniejszego zamówienia wynika z konieczności ograniczenia kosztów związanych z budową węzła przesiadkowego do wysokości posiadanych środków. 3. Dokumentacja projektowa wymaga aktualizacji w związku ze zmniejszeniem wielkości obiektu z równoczesnym zachowaniem jego funkcjonalności. Podział obiektu umożliwi realizację w dwóch etapach: • etap I – budowa budynku po obecnym obrysie w wysokości 2 kondygnacji nadziemnych, • etap II – dobudowa pozostałych kondygnacji jak w projekcie pierwotnym. W związku z podziałem zadania niezbędne jest wykonanie zmian rozwiązań projektowych celem ekonomicznego wykonania etapu I, a w razie konieczności w przyszłości także etapu II z uwzględnieniem optymalnego wykorzystania substancji zrealizowanej w etapie I. W zakresie etapu I należy: • w branży architektonicznej: - zaprojektować nową elewację wraz z pod-konstrukcją, dostosowaną wizualnie i technicznie do niższego budynku. Na tym etapie należy zrezygnować z dachu zielonego oraz tarasu widokowego na dachu, • w branży konstrukcyjnej: - przeprojektować układ ramp wewnętrznych oraz zaprojektować tymczasowe stropy jako zaślepienie otworu w stropie (dachu) przygotowanego dla przyszłej rozbudowy / budowy ramp wewnętrznych. Należy dostosować konstrukcję obiektu na potrzeby późniejszej dobudowy przy realizacji etapu docelowego, • w branży drogowej: - przeprojektować układ dróg wewnętrznych w budynku dostosowując do nowego układu kondygnacji, organizację ruchu na drogach wewnątrz budynku oraz dokonać stosownych uzgodnień, • w branży sanitarnej: - przeprojektować instalację wentylacji i klimatyzacji wraz z przeniesieniem urządzeń z dachu (etap docelowy) na dach (etap I realizacji); instalację centralnego ogrzewania i instalację solarną; - zaprojektować nowe kotłownie gazowe dostosowane do zakresu etapu I z powierzchnią pozwalającą na dalszą ich rozbudowę w etapie docelowym; - przeprojektować instalacje gazową; instalację CWU, wody, hydrantów, kanalizacji deszczowej i sanitarnej; niezbędne podkonstrukcje urządzeń i instalacji, • w branży elektrycznej i niskoprądowej: - przeprojektować instalacje: elektryczną, oświetlenia wewnętrznego, zewnętrznego oraz iluminację elewacji, instalację elektryczną niskoprądową, • ponadto należy: przeprojektować instalacje p.poż., w tym oddymianie i SSP. Należy dążyć do optymalnego wykorzystania rozwiązań etapu I dla możliwości wykonania robót stanu docelowego (etapu II). W ramach etapu II należy: • w branży architektonicznej: - zaprojektować nową elewację wraz z pod-konstrukcją. Na tym etapie należy przewidzieć dach zielony oraz taras widokowy na dachu, • w branży konstrukcyjnej: - przeprojektować układ ramp wewnętrznych; dostosować konstrukcję obiektu do zakładanej rozbudowy w tym etapie, • w branży drogowej: - przeprojektować układ dróg wewnętrznych w budynku dostosowując do nowego układu kondygnacji, przeprojektować organizację ruchu na drogach wewnątrz budynku, • w branży sanitarnej: - przeprojektować instalację wentylacji i klimatyzacji oraz instalację centralnego ogrzewania i instalację solarną; - przeprojektować instalacje wewnętrzne; • w branży elektrycznej i niskoprądowej: - przeprojektować instalacje: elektryczną, oświetlenia wewnętrznego, zewnętrznego oraz iluminacji elewacji; instalację elektryczną niskoprądową, • ponadto należy: przeprojektować instalacje ppoż. w tym oddymianie i SSP. II.4) Informacja o częściach zamówienia: Zamówienie było podzielone na części: nie II.5) Główny Kod CPV: 71240000-2 Dodatkowe kody CPV: 71242000-6, 71320000-7, 71322000-2, 71340000-3, 71354000-4 SEKCJA III: PROCEDURA III.1) TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA Zamówienie z wolnej ręki III.2) Ogłoszenie dotyczy zakończenia dynamicznego systemu zakupów nie III.3) Informacje dodatkowe: SEKCJA IV: UDZIELENIE ZAMÓWIENIA
IV.9) UZASADNIENIE UDZIELENIA ZAMÓWIENIA W TRYBIE NEGOCJACJI BEZ OGŁOSZENIA, ZAMÓWIENIA Z WOLNEJ RĘKI ALBO ZAPYTANIA O CENĘ IV.9.1) Podstawa prawna Postępowanie prowadzone jest w trybie zamówienia z wolnej ręki na podstawie art. art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. b oraz art. 67 ust.1 pkt 3 ustawy Pzp. IV.9.2) Uzasadnienie wyboru trybu Należy podać uzasadnienie faktyczne i prawne wyboru trybu oraz wyjaśnić, dlaczego udzielenie zamówienia jest zgodne z przepisami. W wyniku rozstrzygnięcia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego prowadzonego w trybie przetargu nieograniczonego w dniu 21 kwietnia 2015 r. zawarto umowę nr 30/B/PN/U/2014 z Wykonawcą An Archi Group S.C. T.Kacprowicz, K.Kacprowicz, R.Zadorożny, K.Odziomek, 44-100 Gliwice, ul. Chorzowska 64 (dalej Wykonawca AAG), której przedmiotem było opracowanie dokumentacji projektowej dla zadania pn. Budowa węzła przesiadkowego na Placu Wolskiego w Bytomiu wraz z przystosowaniem układu komunikacyjnego. W dniu 6 grudnia 2018 r. na podstawie protokołu zdawczo-odbiorczego Zamawiający otrzymał kompletny projekt wraz ze wszystkimi wymaganymi prawem pozwoleniami na budowę, decyzjami i opiniami. Z przedłożonego kosztorysu inwestorskiego powzięto wiedzę na temat wysokości aktualnych kosztów związanych z budową obiektu kubaturowego w pełnym zakresie. W chwili obecnej Zamawiający nie dysponuje środkami finansowymi w wystarczającej wysokości, pozwalającej na budowę budynku kubaturowego węzła przesiadkowego w pierwotnym zakresie. Potrzeba udzielenia niniejszego zamówienia wynika więc z konieczności ograniczenia kosztów związanych z budową obiektu węzła przesiadkowego poprzez ograniczenie jego kubatury, z jednoczesnym zachowaniem funkcji podstawowego projektu, do wysokości posiadanych środków finansowych. W tym stanie rzeczy dokumentacja projektowa wymaga aktualizacji poprzez podział obiektu w sposób umożliwiający rzeczową realizację w dwóch etapach: - etap I - budowa budynku po obecnym obrysie w wysokości 2 kondygnacji nadziemnych, - etap II - dobudowa pozostałych kondygnacji jak w projekcie pierwotnym. Środki finansowe na aktualizację dokumentacji zostały zabezpieczone Uchwałą Nr VI/66/19 Rady Miejskiej w Bytomiu z dnia 28 stycznia 2019 r. Zgodnie z treścią uzasadnienia zmian w budżecie miasta Bytomia na 2019 r. dokonuje się je w związku z planowaną zmianą zakresu zadania, w tym koniecznością przeprojektowania kubaturowego węzła przesiadkowego. Należy podkreślić, że Zamawiający zamierza złożyć wniosek o dofinansowanie dla projektu pn. Budowa węzła przesiadkowego na Placu Wolskiego w Bytomiu wraz z przystosowaniem układu komunikacyjnego w ramach Zintegrowanych Inwestycji Subregionu Centralnego do RPO WSL na lata 2014 – 2020. Z informacji na stronie internetowej wynika, że ostatni nabór wniosków o dofinansowanie projektów w ramach działania 4.5.1 Niskoemisyjny transport miejski oraz efektywne oświetlenie – ZIT Subregionu Centralnego planowany jest w miesiącu październiku 2019 r. dla przedsięwzięć inwestycyjnych mających opracowane dokumentacje projektowe wraz z wymaganymi pozwoleniami. Z uwagi na termin składania wniosków o dofinansowanie możliwe jest tylko i wyłącznie dokonanie aktualizacji dokumentacji projektowej w nieprzekraczalnym terminie do 30 sierpnia 2019 r. Należy zauważyć, że zgodnie z § 9 ust. 1 pkt 4 umowy nr 30/B/PN/U/2014 z dnia 21 kwietnia 2015 r. Wykonawca AAG przeniósł nieodpłatnie na Zamawiającego autorskie prawa majątkowe do dokumentacji obejmujące określone pola eksploatacji, w tym prawo do wprowadzenia i udzielania zgody innym podmiotom na wprowadzenie zmian do dokumentacji, ale w ograniczonym zakresie, bo mających zastosowanie jedynie do zmian nieistotnych. Tymczasem aktualizacja dokumentacji polega na zmniejszeniu ilości kondygnacji (tj. budowie budynku po obecnym obrysie w wysokości 2 kondygnacji nadziemnych) jako etapu I, z możliwością w ramach etapu II dobudowy pozostałych kondygnacji jak w projekcie pierwotnym. Niezbędne jest także w poszczególnych branżach przeprojektowanie elementów architektonicznych oraz układów i instalacji podanych w otrzymanej dokumentacji projektowej. Wobec tego oczekiwana zmiana ma charakter istotny, znacząco bowiem modyfikuje dokumentację projektową. Projekt budowlany stanowi przedmiot praw autorskich jako jeden z przejawów działalności twórczej o indywidualnym charakterze, utrwalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia (utwór). Nie można zgodzić się, że wprowadzenie zmian w projekcie można zlecić dowolnemu podmiotowi prowadzącemu działalność w zakresie projektowania architektonicznego. Byłaby to bowiem nieuprawniona ingerencja w działalność twórczą autora projektu. Zważyć należy też, że tylko autor projektu posiada szczególną i merytoryczną wiedzą odnośnie przyjętych rozwiązań architektonicznych, konstrukcyjnych i funkcjonalnych oraz zastosowanych materiałów. Nie jest zatem możliwe, aby inny podmiot w tak krótkim czasie mógł zapoznać się z całością dokumentacji projektowej, a następnie zrealizować zamówienie. Ze względów technicznych wyłącznie autor projektu gwarantuje w sposób obiektywny wykonanie aktualizacji dokumentacji projektowej w terminie do 30 sierpnia 2019 r., łącznie z uzyskaniem nowego pozwolenia na budowę. W związku z powyższym wykonanie aktualizacji dokumentacji projektowej przez innego wykonawcę jest rzeczywiście niemożliwe z przyczyn niezależnych od Zamawiającego. Biorąc pod uwagę fakt, że przedmiotem postępowania nie jest opracowanie nowej, lecz aktualizacja już istniejącej dokumentacji projektowej, zasadne jest powierzenie tych czynności autorowi projektu, a nie innemu podmiotowi. Wszczęcie postępowania w trybie z wolnej ręki umożliwia udzielenie zamówienia autorowi projektu, który przede wszystkim dużo szybciej od innych wykonawców dokona aktualizacji dokumentacji, a to z kolei pozwoli na złożenie wniosku o dofinansowanie we właściwym terminie. Trzeba też zauważyć, że wybór innego niż dotychczasowego wykonawcy wskutek przeprowadzenia postępowania w trybie konkurencyjnym skutkowałoby uzyskaniem wewnętrznie niespójnej dokumentacji. Byłoby to działanie niezrozumiałe i nieracjonalne, w tym stanie rzeczy aktualizacji dokumentacji projektowej podjąć się powinien wykonawca, z którym zawarto umowę podstawową nr 30/B/PN/U/2014. Należy zauważyć, że po stronie Wykonawcy AAG było uzyskanie wymaganych prawem decyzji administracyjnych pozwalających na realizację projektu. W warunkach gdy przedmiotem postępowania jest aktualizacja dokumentacji projektowej uzasadnione jest powierzenie wykonania tych czynności wyłącznie autorowi projektu w trybie zamówienia z wolnej ręki. Przesłanki takiego działania wskazane zostały w art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy Pzp, zgodnie z którym „zamawiający może udzielić zamówienia z wolnej ręki, jeżeli zachodzi co najmniej jedna z następujących okoliczności (…) usługi mogą być świadczone tylko przez jednego wykonawcę z przyczyn związanych z ochroną praw wyłącznych wynikających z odrębnych przepisów – jeżeli nie istnieje rozsądne rozwiązanie alternatywne lub rozwiązanie zastępcze, a brak konkurencji nie jest wynikiem celowego zawężenia parametrów zamówienia”. Wymaga podkreślenia, że to po stronie Wykonawcy AAG działającego na podstawie upoważnienia Gminy Bytom było uzyskanie wymaganych prawem decyzji administracyjnych pozwalających na realizację projektu. Wykonanie zamówienia przez innego wykonawcę jest niemożliwe nie tylko z powodu przysługującej danemu podmiotowi ochrony praw wyłącznych, wynikających z ustawy o Prawie autorskim i prawach pokrewnych z dnia 4 lutego 1994r. (j.t. Dz. U z 2018 r. poz. 1191), lecz także dlatego, że istnienie takich praw wyłącznych skutkuje koniecznością udzielenia zamówienia temu podmiotowi. Z podanych wyżej względów za podstawę udzielenia zamówienia autorowi projektu uznać też należy nie tylko art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy Pzp, ale również art. 67 ust. 1 pkt 3 ustawy Pzp, który dopuszcza zastosowanie „wolnej ręki” ze względu na wyjątkową sytuację niewynikającą z przyczyn leżących po stronie zamawiającego, której nie mógł on przewidzieć, wymagane jest natychmiastowe wykonanie zamówienia, a nie można zachować terminów określonych dla innych trybów udzielenia zamówienia. Oczywiste jest to, że organizując prawie 5 lat wcześniej postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargu nieograniczonego Zamawiający nie mógł przewidzieć takie pogorszenie się swojej sytuacji finansowej oraz wzrost cen na rynku budowlanym które sprawia, że realizacja inwestycji w pierwotnie zakładanym zakresie okaże się niemożliwa. Aby złożyć wniosek o dofinansowanie w miesiącu październiku 2019 r. konieczne jest natychmiastowe przystąpienie do wykonania zamówienia i zaktualizowanie dokumentacji w przeciągu 5-6 miesięcy. Wykonaniu zadania w tak krótkim czasie nie byłby w stanie podołać inny wykonawca, jak tylko podmiot, który opracował kompletną dokumentację. Wreszcie ewentualne wszczęcie postępowania w trybie konkurencyjnym wydłuża proces wyłonienia wykonawcy i to nie uwzględniając możliwości skorzystania ze środków ochrony prawnej, dostępnych uczestnikom postępowania. Każde wydłużenie w czasie momentu zawarcia umowy z wykonawcą praktycznie eliminuje Zamawiającego z ubiegania się o dofinansowanie projektu, co jest jednoznaczne z rezygnacją z jego realizacji, gdyż otrzymałby zaktualizowaną dokumentację po upływie terminu na składanie wniosków o dofinansowanie projektu. Zastosowanie trybu konkurencyjnego udzielenia zamówienia w rozpatrywanej sprawie uznać należy za niewłaściwe wobec ochrony autorskiej do skompletowanej dotychczas dokumentacji. Przedstawiony powyżej stan faktyczny dowodzi również, że nie istnieje rozsądne rozwiązanie alternatywne lub rozwiązanie zastępcze zaistniałej sytuacji. Ponadto zastosowanie trybu z art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy Pzp nie jest wynikiem celowego zawężenia parametrów zamówienia, gdyż przygotowując i przeprowadzając postępowanie w trybie przetargu nieograniczonego nr 30/B/PN/U/2014 na przełomie 2014/2015 nie sposób było przewidzieć sytuacji, która uniemożliwia realizację inwestycji w pierwotnym zakresie i pociąga za sobą konieczność aktualizacji dokumentacji projektowej zakładającej budowę obiektu kubaturowego w dwóch etapach. | ||||
Copyright © 2010 Urząd Zamówień Publicznych |