Powszechne usługi pocztowe świadczone na potrzeby Urzędu Gminy Świerklaniec
Opis przedmiotu przetargu: Przedmiotem zamówienia są powszechne usługi pocztowe, o których mowa w art. 45 ust. 1 ustawy z dnia 29 grudnia 2012r. - Prawo pocztowe (poz. 1529) świadczone na potrzeby: a/ Urzędu Gminy Świerklaniec, ul. Młyńska 3, 42-622 Świerklaniec
Świerklaniec: Powszechne usługi pocztowe świadczone na potrzeby Urzędu Gminy Świerklaniec
Numer ogłoszenia: 33476 - 2013; data zamieszczenia: 24.01.2013
OGŁOSZENIE O ZAMIARZE ZAWARCIA UMOWY - Usługi
SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY
I. 1) NAZWA I ADRES:
Wójt Gminy Świerklaniec, ul. Młyńska 3, 42-622 Świerklaniec, woj. śląskie, tel. 032 2844853, faks 032 2844852 , strona internetowa www.swierklanieci.i-gmina.pl
I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO:
Administracja samorządowa.
SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA
II.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego:
Powszechne usługi pocztowe świadczone na potrzeby Urzędu Gminy Świerklaniec.
II.2) Rodzaj zamówienia:
Usługi.
II.3) Określenie przedmiotu oraz wielkości lub zakresu zamówienia:
Przedmiotem zamówienia są powszechne usługi pocztowe, o których mowa w art. 45 ust. 1 ustawy z dnia 29 grudnia 2012r. - Prawo pocztowe (poz. 1529) świadczone na potrzeby: a/ Urzędu Gminy Świerklaniec, ul. Młyńska 3, 42-622 Świerklaniec.
II.4) Wspólny Słownik Zamówień (CPV):
64.11.00.00-0.
II.5) Szacunkowa wartość zamówienia
(bez VAT): jest mniejsza niż kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy.
SEKCJA III: PROCEDURA
Tryb udzielenia zamówienia:
Zamówienie z wolnej ręki
1. Podstawa prawnaPostępowanie wszczęte zostało na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych.
2. Uzasadnienie wyboru trybuPrzedmiotem zamówienia są powszechne usługi pocztowe w rozumieniu ustawy z dnia 23 listopada 2012r - Prawo pocztowe (Dz.U. poz. 1529), dalej zwane Ustawą Prawo pocztowe. Ustawa, o której mowa wyżej weszła w życie w dniu 01.01.2013r. Ustawa wdraża do polskiego porządku prawnego dyrektywę 2008/6/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 lutego 2008r. zmieniającą dyrektywę 97/67/WE w odniesieniu do pełnego urzeczywistnienia rynku wewnętrznego usług pocztowych Wspólnoty (Dz. Urz. UE L 52 z 27.02.2008, s. 3, z późn. zm.). Jednym z kluczowych rozwiązań przyjętych w ustawie Prawo pocztowe jest: - Określenie zakresu przedmiotowego usług powszechnych i sposobu ich świadczenia, tj. podstawowych z punktu widzenia użytkowników usług pocztowych, których dostępność gwarantowana jest ustawą (art. 3 pkt. 30, art. 45 ust. 1 ustawy Prawo pocztowe). - Zagwarantowanie dostępności usług powszechnych poprzez wyznaczenie operatora zobowiązanego do świadczenia usług powszechnych w obrocie krajowym i zagranicznym, w drodze decyzji Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej, na podstawie wyników konkursu, z tym jednak zastrzeżeniem, że w okresie 3 lat od dnia wejście w życie ustawy, obowiązki operatora wyznaczonego ex lege pełni: Poczta Polska S.A. (art. 3 pkt. 13, art. 46 ust. 1, art. 71-80, art. 178 ust. 1 ustawy Prawo pocztowe). Stosownie do przywołanych wyżej przepisów ustawy Prawo pocztowe, do usług wchodzących w zakres usług powszechnych zalicza się świadczone w obrocie krajowym i zagranicznym, w ramach obowiązku, o którym mowa w art. 46, usługi pocztowe obejmujące: 1) przyjmowanie, sortowanie, przemieszczanie i doręczanie: a) przesyłek listowych, w tym poleconych i z zadeklarowaną wartością, o wadze do 2000 g i liczonych z tolerancją 2 mm wymiarach: - maksymalnych - 900 mm, stanowiących sumę długości, szerokości i wysokości, przy czym największy wymiar nie może przekroczyć 600 mm, a w przypadku przesyłki listowej w formie rulonu - 1040 mm, stanowiących sumę długości i podwójnej średnicy, przy czym największy wymiar nie może przekroczyć 900 mm, - minimalnych - 170 mm w przypadku przesyłki listowej w formie rulonu, stanowiących sumę długości i podwójnej średnicy, przy czym największy wymiar nie może być mniejszy niż 100 mm, - minimalnych strony adresowej - 90x140 mm, b) przesyłek dla ociemniałych, c) paczek pocztowych, w tym z zadeklarowaną wartością, o masie do 10 000 g i wymiarach, z których największy nie przekracza 1500 mm, a suma długości i największego obwodu mierzonego w innym kierunku niż długość nie przekracza 3000 mm; 2) sortowanie, przemieszczanie i doręczanie nadesłanych z zagranicy paczek pocztowych o masie do 20 000 g i wymiarach, o których mowa w pkt 1) lit. c. Artykuł 46 ustawy Prawo pocztowe stanowi, iż do świadczenia usług powszechnych na terytorium całego kraju jest obowiązany operator wyznaczony. Biorąc pod uwagę powyższe, definicja usług powszechnych wskazuje, iż są to usługi, które są świadczone przez operatora wyznaczonego w ramach nałożonego obowiązku. Usługi powszechne przez pierwsze trzy lata po wejściu w życie ustawy, zgodnie z art. 178 ust. 1 ustawy Prawo pocztowe, będzie świadczyć Poczta Polska. Po upływie wskazanego okresu, operator wyznaczony zostanie wybrany w drodze konkursu na kolejnych 10 lat. W tym miejscu należy także podkreślić, że nowa ustawa Prawo pocztowe wprowadza definicję nadawcy masowego, zgodnie z którą jest nim nadawca nadający przesyłki pocztowe na podstawie umowy o świadczenie usługi pocztowej zawartej w formie pisemnej, od chwili przekroczenia liczby 100 000 sztuk przesyłek danego rodzaju w danym roku kalendarzowym, z wyłączeniem podmiotów zaliczonych do sektora finansów publicznych w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240, z późn. zm.), a także przedsiębiorstw użyteczności publicznej, do których stosuje się przepisy ustawy z dnia 25 września 1981 r. o przedsiębiorstwach państwowych (Dz. U. z 2002 r. Nr 112, poz. 981, z późn. zm.), oraz państwowego przedsiębiorstwa użyteczności publicznej - Zakładu Unieszkodliwiania Odpadów Promieniotwórczych. Wprowadzenie ww. definicji jest związane z proponowanym wyłączeniem usług świadczonych dla komercyjnych nadawców, nadających znaczne ilości przesyłek w skali roku spod zakresu powszechnych usług pocztowych. Wyłączenie tej grupy usług spod reżimu regulacyjnego właściwego dla usług powszechnych jest istotne także z punktu widzenia ograniczenia zakresu usług powszechnych, których świadczenie jest gwarantowane przez państwo i mechanizmu finansowania obowiązku ich świadczenia. Do kategorii nadawcy masowego, co istotne dla przedmiotowego zamówienia, nie są zaliczane podmioty należące do sektora finansów publicznych. Rozwiązanie to oznacza, że usługi pocztowe świadczone na rzecz tych podmiotów będą mogły być realizowane w ramach usług powszechnych (gwarantowana ustawą ciągłość świadczenia, dostępność na terytorium całego kraju, jednolite warunki świadczenia, określona jakość, przystępność cenowa zapewniona przez mechanizm kontroli cen przez Prezesa UKE). Ustawa Prawo pocztowe wprowadza również zmiany do innych ustaw w tym m.in. ustawy kodeks postępowania administracyjnego, prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, kodeks postępowania cywilnego oraz ordynacji podatkowej, zgodnie z którym to dla zachowania odpowiednich terminów w zakresie doręczeń znaczenie będzie miało nadanie pisma w polskiej placówce pocztowej operatora wyznaczonego w rozumieniu ustawy z dnia 23 listopada 2012r - Prawo pocztowe. Należy także podkreślić, iż zgodnie z art. 17 przedmiotowej ustawy potwierdzenie nadania przesyłki rejestrowanej lub przekazu pocztowego ma moc dokumentu urzędowego tylko jeżeli zostało wydane przez placówkę pocztową operatora wyznaczonego. Biorąc pod uwagę powyższe, przedmiotowe zamówienie na świadczenie powszechnych usług pocztowych zostanie udzielone Poczcie Polskiej S.A., na podstawie art. 67 ust. 1 pkt. 1 lit. a ustawy Prawo zamówień publicznych. Za przeprowadzeniem postępowania w trybie z wolnej ręki na podstawie art. 67 ust. 1 pkt. 1 lit. a ustawy Prawo zamówień publicznych przemawiają następujące okoliczności: 1. Niniejszy przedmiot zamówienia obejmuje powszechne usługi pocztowe, o których mowa w art. 45 ust. 1 ustawy Prawo pocztowe. Definicja usług powszechnych wskazuje, iż są to usługi, które są świadczone przez operatora wyznaczonego ex lege w ramach nałożonego obowiązku. Obowiązek ten określony został w art. 45 ust. 1 i 2 przedmiotowej ustawy i dotyczy wskazanego ustawą katalogu powszechnych usług pocztowych i warunków ich świadczenia. Zgodnie z art. 67 ust. 1 pkt. 1 lit. a ustawy Prawo zamówień publicznych, Zamawiający może udzielić zamówienia z wolnej ręki, jeżeli usługi mogą być świadczone tylko przez jednego Wykonawcę z przyczyn technicznych o obiektywnym charakterze. Z przyczynami o charakterze obiektywnym mamy do czynienia, gdy świadczący ma monopol na dany typ usługi. W praktyce pojęcie przyczyn technicznych bywa rozumiane szeroko (Ustawa Prawo zamówień publicznych, Komentarz, Wydanie trzecie, Warszawa 2007 pod redakcją Tomasza Czajkowskiego, str. 257). Z przyczyną o charakterze obiektywnym należy utożsamiać takie okoliczności, które w sposób obiektywny pozwalają na wykluczenie możliwości wykonania usługi przez inne podmioty (tak miedzy innymi Wyrok Sądu Okręgowego w Warszawie z dnia 3 sierpnia 2012 r. V CA 1281/12). W niniejszym przypadku powszechne usługi pocztowe mogą być świadczone tylko przez jednego Wykonawcę z przyczyn technicznych o obiektywnym charakterze. Obiektywność przesłanki wynika z faktycznej sytuacji istniejącej na rynku. Świadczenie usług powszechnych, w ramach obowiązku wynikającego z ustawy, jest możliwe tylko przez operatora wyznaczonego, którym jest Poczta Polska S.A co oznacza, iż podmiot ten posiada monopol prawny i faktyczny na świadczenie tego rodzaju usług. Na rynku nie ma innych podmiotów, które posiadają status operatora wyznaczonego w rozumieniu ustawy Prawo pocztowe i mogłyby świadczyć powszechne usługi pocztowe. 2. Do kategorii nadawcy masowego w rozumieniu ustawy Prawo pocztowe nie są zaliczane podmioty należące do sektora finansów publicznych (zgodnie z ustawą o finansach publicznych, Zamawiający należy do jednostki sektora finansów publicznych). Jak wskazano w uzasadnieniu do ustawy Prawo pocztowe, rozwiązanie to oznacza, że usługi pocztowe świadczone na rzecz tych podmiotów będą mogły być realizowane w ramach usług powszechnych. 3. Z pełnienia przez Pocztę Polską S.A funkcji operatora wyznaczonego wynika również fakt, iż potwierdzenie nadania przesyłki wydane przez placówkę ww. operatora ma moc dokumentu urzędowego, co reguluje art. 17 ustawy Prawo pocztowe. Powyższe jest szczególnie istotne dla Zamawiającego pod względem dotrzymania terminów doręczeń określonych w postępowaniach sądowych, administracyjnych itp., w szczególności wynikających z przepisów: ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2012r, poz. 270, ze zm.) oraz ustawy z dnia 14 czerwiec 1960r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2000, Nr 98, poz. 1071 ze zm). W świetle wskazanych wyżej przepisów, termin uznaje się za zachowany jeżeli pismo zostało nadane w polskiej placówce pocztowej operatora wyznaczonego w rozumieniu ustawy Prawo pocztowe. Warto w tym miejscu również wskazać na art. 81 § 1 i 2 Kodeksu cywilnego, z którego wynika, że: - jeżeli ustawa uzależnia ważność albo określone skutki czynności prawnej od urzędowego poświadczenia daty, poświadczenie takie jest skuteczne także względem osób nie uczestniczących w dokonaniu tej czynności prawnej (data pewna). - czynność prawna ma datę pewną także w wypadku w razie stwierdzenia dokonania czynności w jakimkolwiek dokumencie urzędowym - od daty dokumentu urzędowego. Skutki dokumentu urzędowego wynikają również z art.76 §1 K.p.a. zgodnie z którym dokumenty urzędowe sporządzone w przepisanej formie przez powołane do tego organy państwowe w zakresie ich działania stanowią dowód tego, co zostało w nich urzędowo stwierdzone. Potwierdzenie nadania przesyłki przez operatora nie mającego statusu operatora wyznaczonego nie będzie natomiast posiadało mocy dokumentu urzędowego. Biorąc pod uwagę powyższe, zasadnym jest udzielenie zamówienia w trybie z wolnej ręki na podstawie, jak wskazano wyżej ponieważ świadczenie usług powszechnych jest możliwe tylko przez operatora wyznaczonego, przy jednoczesnym zapewnieniu gwarancji jakości tych usługi, regulowanej prawem pocztowym oraz zachowaniu przewidzianych prawem skutków doręczenia i charakteru dokumentu urzędowego przesyłek.
SEKCJA IV: UDZIELENIE ZAMÓWIENIA
NAZWA I ADRES WYKONAWCY KTÓREMU ZAMAWIAJĄCY ZAMIERZA UDZIELIĆ ZAMÓWIENIA
Pocztą Polską Spółką Akcyjną z siedzibą w Warszawie, ul. Stawki 2, 00-940 Warszawa, kraj/woj. mazowieckie.
Świerklaniec: Powszechne usługi pocztowe świadczone na potrzeby Urzędu Gminy Świerklaniec.
Numer ogłoszenia: 57670 - 2013; data zamieszczenia: 12.02.2013
OGŁOSZENIE O UDZIELENIU ZAMÓWIENIA - Usługi
Zamieszczanie ogłoszenia:
obowiązkowe.
Ogłoszenie dotyczy:
zamówienia publicznego.
Czy zamówienie było przedmiotem ogłoszenia w Biuletynie Zamówień Publicznych:
tak, numer ogłoszenia w BZP: 33476 - 2013r.
Czy w Biuletynie Zamówień Publicznych zostało zamieszczone ogłoszenie o zmianie ogłoszenia:
nie.
SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY
I. 1) NAZWA I ADRES:
Wójt Gminy Świerklaniec, ul. Młyńska 3, 42-622 Świerklaniec, woj. śląskie, tel. 032 2844853, faks 032 2844852.
I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO:
Administracja samorządowa.
SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA
II.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego:
Powszechne usługi pocztowe świadczone na potrzeby Urzędu Gminy Świerklaniec..
II.2) Rodzaj zamówienia:
Usługi.
II.3) Określenie przedmiotu zamówienia:
Przedmiotem zamówienia są powszechne usługi pocztowe, o których mowa w art. 45 ust. 1 ustawy z dnia 29 grudnia 2012r. - Prawo pocztowe (poz. 1529) świadczone na potrzeby: a/ Urzędu Gminy Świerklaniec, ul. Młyńska 3, 42-622 Świerklaniec..
II.4) Wspólny Słownik Zamówień (CPV):
64.11.00.00-0.
SEKCJA III: PROCEDURA
III.1) TRYB UDZIELENIA ZAMÓWIENIA:
Zamówienie z wolnej ręki
III.2) INFORMACJE ADMINISTRACYJNE
Zamówienie dotyczy projektu/programu finansowanego ze środków Unii Europejskiej:
nie
SEKCJA IV: UDZIELENIE ZAMÓWIENIA
IV.1) DATA UDZIELENIA ZAMÓWIENIA:
29.01.2013.
IV.2) LICZBA OTRZYMANYCH OFERT:
1.
IV.3) LICZBA ODRZUCONYCH OFERT:
1.
IV.4) NAZWA I ADRES WYKONAWCY, KTÓREMU UDZIELONO ZAMÓWIENIA:
- Pocztą Polską Spółką Akcyjną z siedzibą w Warszawie, {Dane ukryte}, 00-940 Warszawa, kraj/woj. mazowieckie.
IV.5) Szacunkowa wartość zamówienia
(bez VAT): 110000,00 PLN.
IV.6) INFORMACJA O CENIE WYBRANEJ OFERTY ORAZ O OFERTACH Z NAJNIŻSZĄ I NAJWYŻSZĄ CENĄ
Cena wybranej oferty:
110000,00
Oferta z najniższą ceną:
110000,00
/ Oferta z najwyższą ceną:
110000,00
Waluta:
PLN.
ZAŁĄCZNIK I
Uzasadnienie udzielenia zamówienia w trybie negocjacji bez ogłoszenia, zamówienia z wolnej ręki albo zapytania o cenę
1. Podstawa prawnaPostępowanie prowadzone jest w trybie zamówienie z wolnej ręki na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. - Prawo zamówień publicznych.
2. Uzasadnienia wyboru trybuNależy podać uzasadnienie faktyczne i prawne wyboru trybu oraz wyjaśnić, dlaczego udzielenie zamówienia jest zgodne z przepisami.
Przedmiotem zamówienia są powszechne usługi pocztowe w rozumieniu ustawy z dnia 23 listopada 2012r - Prawo pocztowe (Dz.U. poz. 1529), dalej zwane Ustawą Prawo pocztowe. Ustawa, o której mowa wyżej weszła w życie w dniu 01.01.2013r. Ustawa wdraża do polskiego porządku prawnego dyrektywę 2008/6/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 lutego 2008r. zmieniającą dyrektywę 97/67/WE w odniesieniu do pełnego urzeczywistnienia rynku wewnętrznego usług pocztowych Wspólnoty (Dz. Urz. UE L 52 z 27.02.2008, s. 3, z późn. zm.). Jednym z kluczowych rozwiązań przyjętych w ustawie Prawo pocztowe jest: - Określenie zakresu przedmiotowego usług powszechnych i sposobu ich świadczenia, tj. podstawowych z punktu widzenia użytkowników usług pocztowych, których dostępność gwarantowana jest ustawą (art. 3 pkt. 30, art. 45 ust. 1 ustawy Prawo pocztowe). - Zagwarantowanie dostępności usług powszechnych poprzez wyznaczenie operatora zobowiązanego do świadczenia usług powszechnych w obrocie krajowym i zagranicznym, w drodze decyzji Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej, na podstawie wyników konkursu, z tym jednak zastrzeżeniem, że w okresie 3 lat od dnia wejście w życie ustawy, obowiązki operatora wyznaczonego ex lege pełni: Poczta Polska S.A. (art. 3 pkt. 13, art. 46 ust. 1, art. 71-80, art. 178 ust. 1 ustawy Prawo pocztowe). Stosownie do przywołanych wyżej przepisów ustawy Prawo pocztowe, do usług wchodzących w zakres usług powszechnych zalicza się świadczone w obrocie krajowym i zagranicznym, w ramach obowiązku, o którym mowa w art. 46, usługi pocztowe obejmujące: 1) przyjmowanie, sortowanie, przemieszczanie i doręczanie: a) przesyłek listowych, w tym poleconych i z zadeklarowaną wartością, o wadze do 2000 g i liczonych z tolerancją 2 mm wymiarach: - maksymalnych - 900 mm, stanowiących sumę długości, szerokości i wysokości, przy czym największy wymiar nie może przekroczyć 600 mm, a w przypadku przesyłki listowej w formie rulonu - 1040 mm, stanowiących sumę długości i podwójnej średnicy, przy czym największy wymiar nie może przekroczyć 900 mm, - minimalnych - 170 mm w przypadku przesyłki listowej w formie rulonu, stanowiących sumę długości i podwójnej średnicy, przy czym największy wymiar nie może być mniejszy niż 100 mm, - minimalnych strony adresowej - 90x140 mm, b) przesyłek dla ociemniałych, c) paczek pocztowych, w tym z zadeklarowaną wartością, o masie do 10 000 g i wymiarach, z których największy nie przekracza 1500 mm, a suma długości i największego obwodu mierzonego w innym kierunku niż długość nie przekracza 3000 mm; 2) sortowanie, przemieszczanie i doręczanie nadesłanych z zagranicy paczek pocztowych o masie do 20 000 g i wymiarach, o których mowa w pkt 1) lit. c. Artykuł 46 ustawy Prawo pocztowe stanowi, iż do świadczenia usług powszechnych na terytorium całego kraju jest obowiązany operator wyznaczony. Biorąc pod uwagę powyższe, definicja usług powszechnych wskazuje, iż są to usługi, które są świadczone przez operatora wyznaczonego w ramach nałożonego obowiązku. Usługi powszechne przez pierwsze trzy lata po wejściu w życie ustawy, zgodnie z art. 178 ust. 1 ustawy Prawo pocztowe, będzie świadczyć Poczta Polska. Po upływie wskazanego okresu, operator wyznaczony zostanie wybrany w drodze konkursu na kolejnych 10 lat. W tym miejscu należy także podkreślić, że nowa ustawa Prawo pocztowe wprowadza definicję nadawcy masowego, zgodnie z którą jest nim nadawca nadający przesyłki pocztowe na podstawie umowy o świadczenie usługi pocztowej zawartej w formie pisemnej, od chwili przekroczenia liczby 100 000 sztuk przesyłek danego rodzaju w danym roku kalendarzowym, z wyłączeniem podmiotów zaliczonych do sektora finansów publicznych w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240, z późn. zm.), a także przedsiębiorstw użyteczności publicznej, do których stosuje się przepisy ustawy z dnia 25 września 1981 r. o przedsiębiorstwach państwowych (Dz. U. z 2002 r. Nr 112, poz. 981, z późn. zm.), oraz państwowego przedsiębiorstwa użyteczności publicznej - Zakładu Unieszkodliwiania Odpadów Promieniotwórczych. Wprowadzenie ww. definicji jest związane z proponowanym wyłączeniem usług świadczonych dla komercyjnych nadawców, nadających znaczne ilości przesyłek w skali roku spod zakresu powszechnych usług pocztowych. Wyłączenie tej grupy usług spod reżimu regulacyjnego właściwego dla usług powszechnych jest istotne także z punktu widzenia ograniczenia zakresu usług powszechnych, których świadczenie jest gwarantowane przez państwo i mechanizmu finansowania obowiązku ich świadczenia. Do kategorii nadawcy masowego, co istotne dla przedmiotowego zamówienia, nie są zaliczane podmioty należące do sektora finansów publicznych. Rozwiązanie to oznacza, że usługi pocztowe świadczone na rzecz tych podmiotów będą mogły być realizowane w ramach usług powszechnych (gwarantowana ustawą ciągłość świadczenia, dostępność na terytorium całego kraju, jednolite warunki świadczenia, określona jakość, przystępność cenowa zapewniona przez mechanizm kontroli cen przez Prezesa UKE). Ustawa Prawo pocztowe wprowadza również zmiany do innych ustaw w tym m.in. ustawy kodeks postępowania administracyjnego, prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, kodeks postępowania cywilnego oraz ordynacji podatkowej, zgodnie z którym to dla zachowania odpowiednich terminów w zakresie doręczeń znaczenie będzie miało nadanie pisma w polskiej placówce pocztowej operatora wyznaczonego w rozumieniu ustawy z dnia 23 listopada 2012r - Prawo pocztowe. Należy także podkreślić, iż zgodnie z art. 17 przedmiotowej ustawy potwierdzenie nadania przesyłki rejestrowanej lub przekazu pocztowego ma moc dokumentu urzędowego tylko jeżeli zostało wydane przez placówkę pocztową operatora wyznaczonego. Biorąc pod uwagę powyższe, przedmiotowe zamówienie na świadczenie powszechnych usług pocztowych zostanie udzielone Poczcie Polskiej S.A., na podstawie art. 67 ust. 1 pkt. 1 lit. a ustawy Prawo zamówień publicznych. Za przeprowadzeniem postępowania w trybie z wolnej ręki na podstawie art. 67 ust. 1 pkt. 1 lit. a ustawy Prawo zamówień publicznych przemawiają następujące okoliczności: 1. Niniejszy przedmiot zamówienia obejmuje powszechne usługi pocztowe, o których mowa w art. 45 ust. 1 ustawy Prawo pocztowe. Definicja usług powszechnych wskazuje, iż są to usługi, które są świadczone przez operatora wyznaczonego ex lege w ramach nałożonego obowiązku. Obowiązek ten określony został w art. 45 ust. 1 i 2 przedmiotowej ustawy i dotyczy wskazanego ustawą katalogu powszechnych usług pocztowych i warunków ich świadczenia. Zgodnie z art. 67 ust. 1 pkt. 1 lit. a ustawy Prawo zamówień publicznych, Zamawiający może udzielić zamówienia z wolnej ręki, jeżeli usługi mogą być świadczone tylko przez jednego Wykonawcę z przyczyn technicznych o obiektywnym charakterze. Z przyczynami o charakterze obiektywnym mamy do czynienia, gdy świadczący ma monopol na dany typ usługi. W praktyce pojęcie przyczyn technicznych bywa rozumiane szeroko (Ustawa Prawo zamówień publicznych, Komentarz, Wydanie trzecie, Warszawa 2007 pod redakcją Tomasza Czajkowskiego, str. 257). Z przyczyną o charakterze obiektywnym należy utożsamiać takie okoliczności, które w sposób obiektywny pozwalają na wykluczenie możliwości wykonania usługi przez inne podmioty (tak miedzy innymi Wyrok Sądu Okręgowego w Warszawie z dnia 3 sierpnia 2012 r. V CA 1281/12). W niniejszym przypadku powszechne usługi pocztowe mogą być świadczone tylko przez jednego Wykonawcę z przyczyn technicznych o obiektywnym charakterze. Obiektywność przesłanki wynika z faktycznej sytuacji istniejącej na rynku. Świadczenie usług powszechnych, w ramach obowiązku wynikającego z ustawy, jest możliwe tylko przez operatora wyznaczonego, którym jest Poczta Polska S.A co oznacza, iż podmiot ten posiada monopol prawny i faktyczny na świadczenie tego rodzaju usług. Na rynku nie ma innych podmiotów, które posiadają status operatora wyznaczonego w rozumieniu ustawy Prawo pocztowe i mogłyby świadczyć powszechne usługi pocztowe. 2. Do kategorii nadawcy masowego w rozumieniu ustawy Prawo pocztowe nie są zaliczane podmioty należące do sektora finansów publicznych (zgodnie z ustawą o finansach publicznych, Zamawiający należy do jednostki sektora finansów publicznych). Jak wskazano w uzasadnieniu do ustawy Prawo pocztowe, rozwiązanie to oznacza, że usługi pocztowe świadczone na rzecz tych podmiotów będą mogły być realizowane w ramach usług powszechnych. 3. Z pełnienia przez Pocztę Polską S.A funkcji operatora wyznaczonego wynika również fakt, iż potwierdzenie nadania przesyłki wydane przez placówkę ww. operatora ma moc dokumentu urzędowego, co reguluje art. 17 ustawy Prawo pocztowe. Powyższe jest szczególnie istotne dla Zamawiającego pod względem dotrzymania terminów doręczeń określonych w postępowaniach sądowych, administracyjnych itp., w szczególności wynikających z przepisów: ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2012r, poz. 270, ze zm.) oraz ustawy z dnia 14 czerwiec 1960r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2000, Nr 98, poz. 1071 ze zm). W świetle wskazanych wyżej przepisów, termin uznaje się za zachowany jeżeli pismo zostało nadane w polskiej placówce pocztowej operatora wyznaczonego w rozumieniu ustawy Prawo pocztowe. Warto w tym miejscu również wskazać na art. 81 § 1 i 2 Kodeksu cywilnego, z którego wynika, że: - jeżeli ustawa uzależnia ważność albo określone skutki czynności prawnej od urzędowego poświadczenia daty, poświadczenie takie jest skuteczne także względem osób nie uczestniczących w dokonaniu tej czynności prawnej (data pewna). - czynność prawna ma datę pewną także w wypadku w razie stwierdzenia dokonania czynności w jakimkolwiek dokumencie urzędowym - od daty dokumentu urzędowego. Skutki dokumentu urzędowego wynikają również z art.76 §1 K.p.a. zgodnie z którym dokumenty urzędowe sporządzone w przepisanej formie przez powołane do tego organy państwowe w zakresie ich działania stanowią dowód tego, co zostało w nich urzędowo stwierdzone. Potwierdzenie nadania przesyłki przez operatora nie mającego statusu operatora wyznaczonego nie będzie natomiast posiadało mocy dokumentu urzędowego. Biorąc pod uwagę powyższe, zasadnym jest udzielenie zamówienia w trybie z wolnej ręki na podstawie, jak wskazano wyżej ponieważ świadczenie usług powszechnych jest możliwe tylko przez operatora wyznaczonego, przy jednoczesnym zapewnieniu gwarancji jakości tych usługi, regulowanej prawem pocztowym oraz zachowaniu przewidzianych prawem skutków doręczenia i charakteru dokumentu urzędowego przesyłek.
Dane postępowania
ID postępowania BZP/TED: | 3347620130 |
---|---|
ID postępowania Zamawiającego: | |
Data publikacji zamówienia: | 2013-01-23 |
Rodzaj zamówienia: | usługi |
Tryb& postępowania [WR]: | Zamówienia z wolnej ręki |
Czas na realizację: | - |
Wadium: | - |
Oferty uzupełniające: | NIE |
Oferty częściowe: | NIE |
Oferty wariantowe: | NIE |
Przewidywana licyctacja: | NIE |
Ilość części: | 1 |
Kryterium ceny: | 100% |
WWW ogłoszenia: | www.swierklanieci.i-gmina.pl |
Informacja dostępna pod: | |
Okres związania ofertą: | 0 dni |
Kody CPV
64110000-0 | Usługi pocztowe |
Wyniki
Nazwa części | Wykonawca | Data udzielenia | Wartość |
---|---|---|---|
Powszechne usługi pocztowe świadczone na potrzeby Urzędu Gminy Świerklaniec. | Pocztą Polską Spółką Akcyjną z siedzibą w Warszawie Warszawa | 2013-02-12 | 110 000,00 |
Barometr Ryzyka NadużyćRaport końcowy na temat potencjalnego ryzyka nadużyć dla wskazanej części wyniku postępowania przetargowego. Data udzielenia: 2013-02-12 Dotyczy cześci nr: 1 Kody CPV: 641100000 Ilość podmiotów składających się na wykonawcę: 1 Kwota oferty w PLN: 110 000,00 zł Minimalna złożona oferta: 110 000,00 zł Ilość złożonych ofert: 1 Ilość ofert odrzuconych przez zamawiającego: 1 Minimalna złożona oferta: 110 000,00 zł Maksymalna złożona oferta: 110 000,00 zł |