ROK 2017 - RAPORT BRANŻY:

Usługi edukacji osób dorosłych oraz inne

CPV: 80400000-8


Ilość przetargów / części

117 / 241

0,08% wszystkich ogłoszeń

Ilość wyników (części)

172

0,07% wszystkich wyników

Wartość przetargów

7 897 496

0,00% wartości rynku ZP
Ryzyko Nadużyć

0,35

Warunki bazowe określające źródła danych, sposób ich gromadzenia i ekstrakcji, sposób analizy i prezentacji danych w raporcie.

Czym jest raport?

Poniższy raport jest dokumentem opartym wyłącznie na czystych danych, które są zorganizowane i przedstawione w różnych ujęciach. Nie znajdziesz w nim żadnych prywatnych wniosków czy analiz. Wszelkie teksty zawarte w poniższym raporcie zostały automatycznie wygenerowane i stanowią formę prezentacji danych. Źródłem danych są informacje o ogłoszeniach o zamówieniach, ogłoszenia o zmianach ogłoszeń oraz ogłoszenia o wynikach przetargów publikowane w Biuletynie Zamówień Publicznych (BZP) prowadzonym przez Urząd Zamówień Publicznych (UZP) oraz Suplemencie do Dziennika Unii Europejskiej (TED - Tenders Electronic Daily) prowadzonym przez Unię Europejską (UE).

Co przedstawia raport?

Raport dotyczy roku 2017. Bazuje wyłącznie na głównym kodzie CPV: 80400000-8 - Usługi edukacji osób dorosłych oraz inne. Jeżeli dany kod występował jako dodatkowy - ogłoszenie lub wynik takiego postepowania nie został ujęty w poniższym raporcie. W przypadku danych "Rozbicie zamówień na poszczególne podbranże" analizie podlegają także dodatkowe kody CPV co jest wyjątkiem w skali całego raportu.

Założenia do prezentacji danych

Jeśli w raporcie jest mowa o ogłoszeniach, mowa jest o ogłoszeniach opublikowanych w roku 2017.

Gdy w raporcie jest mowa o rozstrzygnięciu ogłoszonego postepowania, oznacza to rozstrzygnięcie postępowania ogłoszonego w 2017 roku - nawet jeśli rozstrzygnięcie nastąpiło w okresie późniejszym niż raportowany.

Gdy w raporcie jest mowa o opublikowanym wyniku postępowania lub jego części, mowa jest o ogłoszeniu o wyniku opublikowanym w 2017 roku - nawet jeśli ogłoszenie o zamówieniu do tego wyniku nastąpiło w okresie wcześniejszym niż raportowany.

Wartość Ryzyka Nadużyć dla całej branży liczona jest jako średnia arytmetyczna wszystkich wskaźników ryzyka dla wszystkich ocenionych części (wyników). Ryzyko nadużyć dla postępowań opublikowanych w BZP liczone jest na podstawie algorytmu BRN opracowanego przez serwis Zamówienia 2.0 oraz Fundację Batorego. Ryzyko nadużyć dla postępowań opublikowanych w TED liczone jest na podstawie algorytmu CRI opracowanego przez Corruption Reasearch Center Budapest.

Graficzne prezentacje procentów zaokrąglane są w górę. Pozostałe zaokrąglenia dokonywane są w dół.

Wśród zamawiających mogą pojawić się przedsiębiorcy sektora prywatnego. Dzieje się tak najczęściej gdy przedmiotem postępowań są przetargi organizowane w ramach projektów finansowanych ze środków Unii Europejskiej.

Dane dotyczące ilości wymaganych poświadczeń bazują wyłącznie na danych z BZP, ponieważ takich informacji nie ma w systemie TED.

Możliwe błędy i rozbieżności w stosunku do danych Urzędu Zamówień publicznych

Wszelkie wyniki postępowań bazują na rozstrzygniętych częściach postępowań a nie samych postępowaniach publicznych. Ich liczba może być więc różna (większa) niż w przypadku raportów Urzędu Zamówień Publicznych.

Wszystkie dane zarówno do systemu BZP jak i TED wprowadzane są przez pracowników jednostek publicznych. Jak każda ludzka praca, obarczona ona jest dużym ryzykiem popełnienia błędu. Często zdarza się, że wprowadzone dane są niepoprawne – przekręcone nazwy firm, błędne adresy wykonawców, złe wartości wygranych postępowań (za dużo lub za mało o jedno zero) itd.

Wskazane systemy nie są także wolne od podstawowych błędów gromadzenia i walidacji danych – żaden z powyższych systemów nie umożliwia weryfikacji i walidacji wprowadzanych wykonawców. Systemy nie posiadają możliwości wprowadzania oddzielnie takich danych jak unikalne identyfikatory firm czy kwota wadium, która jest bardzo istotna.

Nasz serwis częściowo poprawia wprowadzone wartości automatycznie poprzez specjalne skrypty. Do wyciągnięcia niektórych danych wykorzystywane są mechanizmy Data Mining. Część danych może być poprawiana ręcznie. Wskazane zabiegi nie są jednak wystarczające do całkowitego usunięcia błędów zawartych w ogłoszeniach przetargowych i mogą występować pewne przekłamania w szczególności w kontekście:

  • Wadium, które jest określane przy pomocy metod Data Mining
  • Wartości postępowań, które niejednokrotnie wykryliśmy jako źle wprowadzone do BZP lub TED
  • Duplikatów rekordów w szczególności wykonawców (ale zdarzają się także wśród zamawiających np. jeżeli byli też wykonawcami)
  • Gmin oraz Powiatów, które zostały określone na podstawie adresów podawanych przez urzędników wprowadzających dane do systemów teleinformatycznych. Dość często adresy te są błędne w związku z czym, błędne mogą być przyporządkowania do wskazanych jednostek terytorialnych, które z kolei realizowane są na podstawie odrębnej bazy danych.
Ogłoszone zamówienia publiczne
Ilość przetargów / części ogłoszonych w BZP oraz TED
Przetargów:
117
       Części:       
241
Przetargi
BZP  /  TED
86 / 31
Części
BZP  /  TED
157 / 84
Udział
w rynku
0,08%
Ogłoszono 117 przetargów (co stanowiło 0,08% wszystkich ogłoszeń opublikowanych w tym roku), które były podzielone na 241 oddzielnych części.
Ogłoszone wyniki przetargów
Wyniki postępowań (części) ogłoszone w BZP oraz TED
   172   
BZP
104
 
TED
68
 
Udział w rynku
0,07%
W tym samym okresie opublikowano łącznie 172 wyników (części), co stanowiło 0,07% wszystkich ogłoszonych wyników (części postępowań) w tym tym roku.
Wartość branży
Łączna wartość opublikowanych wyników
7 897 496 PLN
BZP
6 644 326
63 888 zł / przetarg
TED
1 253 170
18 429 zł / przetarg
Udział w rynku
0,00%
Łączna wartość branży to 7 897 496 zł brutto co stanowi 0,00% całego rynku zamówień publicznych w tym roku.
Zamówienia z wolnej ręki
Dla części wyników opublikowano ogłoszenie o zamiarze zawarcia umowy.
Ogłoszeń o zamiarze zawarcia umowy
1
Udzielenie
z wolnej ręki
6
Udzielenie w trybie
zapytania o cenę
2
Udzielono 6 zamówienia z wolnej ręki co stanowi 4,92% wszystkich rozpoczętych w tym roku postępowań zakładając, że do ogólnej liczby przetargów doliczymy 2 zamówienia udzielone w trybie zapytanie o cenę oraz uwzględniając w liczbie przetargów 1 ogłoszeń o zamiarze zawarcia umowy.
Rozstrzygnięcia postępowań
Postępowania z co najmniej jedną częścią rozstrzygniętą
Rozstrzygnięte
postępowania
62
Nierozstrzygnięte
postępowania
55
Szacowana ilość
nierozstrzygnięte części
113
Spośród wszystkich opublikowanych w 2017 roku postępowań, rozstrzygnięto 62 co stanowiło 52,99% ich liczby. Nierozstrzygnięto 55 przetargów opublikowanych w tym roku. Szacunkowo nierozstrzygnięto 113 części przetargów co stanowi 47,01% wszystkich opublikowanych cześci.
Konkurencyjność postępowań
98 przetargów / części z tylko jedną ofertą

Śr. ilość ofert
1,85

Przetargi z 2+ ofertami
74

Ofert odrzuconych
16 5,03%
Tylko jedną ofertę złożono w 98 przetargach (części) co stanowi 56,98% wszystkich rozstrzygniętych cześci postępowań. Części, w których złożono więcej niż jedną ofertę było 74 co stanowiło 43,02% wszystkich części przetargów. Średnia ilość ofert to 1,85 oferty na część.
Rodzaj zamówienia
Najczęściej wybierany rodzaj zamówienia
Dostawy
2,56%
Usługi
93,16%
Roboty budowlane
4,27%
Dostawy
3
Usługi
109
Roboty Budowlane
5
Przeważającym rodzajem zamówień w tej branży są usługi (109 ogłoszeń), które stanowią 93,16% ogłoszonych przetargów. Pozsotałe rodzaje ogłoszonych przetargów stanowią odpowiednio roboty budowlane (5 / 4,27%) oraz dostawy (3 / 2,56%).
Tryb postępowania
Najczęściej stosowane tryby postępowania
PN
114
ZC
2
WR
1
Najczęściej stosowany tryb postępowania w tej branży to Przetarg nieograniczony (114 ogłoszeń) stanowiący 97,44% wszystkich ogłoszeń.
Wadium
Ilość postępowań ogłoszonych z wadium
Śr. wartość wadium
1
Śr. % wartości wadium
0,00%
Ilość z wadium
1
Zamawiający zastosowali zabezpieczenie w postaci wadium dla 1 przetargów spośród 117 ogłoszeń, co stanowiło dokładnie 0,85% wszystkich ogłoszeń. Średnia wartość wadium wyniosła 1,00 zł na każdy przetarg lub część przetargu.
Średni czas na złożenie oferty
Na podstawie pierwszego terminu składania ofert
10 dni
BZP
9 dni
TED
13 dni
Termin od 1-8 dni
52,14%
Średnio wykonawcy mają 10 dni na złożenie oferty. W zależności od wielkości przetargu, czas na złożenie oferty jest różny. W BZP jest to średnio 9 dni natomiast w TED (większe postepowania) wykonawcy mają średnio 13 dni na składanie ofert. Przetargów w których czas na złożenie ofert jest ekstremalnie krótki (1-8 dni) jest łącznie 61 przetargów co stanowi 52,14% wszystkich ogłoszonych postępowań.
Średni czas trwania postępowania
Czas od terminu składania ofert do udzielenia zamówienia
56 dni
BZP
82 dni
TED
21 dni
Udzielenie do 14 dni
20,93%
Średni czas postępowania w tej branży liczony od ostatniego terminu składania ofert (po przesunięciach) wynosi 56 dni. Bardzo krótkich postępowań, dla których opublikowano wynik w terminie do 14 dni od terminu składania ofert było łącznie 36 co stanowi 20,93% wszystkich wyników.
Finansowanie z Unii Europejskiej
Ilość ogłoszonych postępowań finansowanych ze środków Unii Europejskiej
61,54%
BZP
42
TED
30
RAZEM
72
We wskazanym okresie ogłoszono łącznie 72 przetargi, które oznaczono jako finansowane ze środków Unii Europejskiej, co stanowi 61,54% wszystkich ogłoszeń tej branży.
Pracochłonność przygotowania oferty
Wskaźniki określające wstępną pracochłonność przygotowani oferty
wysoka
Śr. ilość poświadczeń
8 dokumenty
Śr. długość opisu
3 599 znaków
Śr. długość warunków
4 130 znaków
W porównaniu do wszystkich branż rynku zamówień publicznych pracochłonność i czas niezbędny do przygotowania oferty w tej branży jest wysoki. Średnio, oprócz standardowych dokumentów wymaga się od wykonawców przedłożenia 8 dodatkowe dokumenty. Średnio długość opisu przedmiotu zamówienia w ogłoszeniu liczy 2 strony A4 (3599 znaków). Średnio długość warunków przystąpienia w ogłoszeniu liczy 3 strony A4 (4130 znaków).
Kryteria oceny ofert
Śr. kryteria pozacenowe nieuwzględniając 100% ceny
ILOŚĆOGŁOSZEŃ 69% WAGAKRYTERIÓW 42% ILOŚĆKRYTERIÓW 2,64
Ilość z pozacenowymi
81
Śr. waga kryt. ceny
71%
Śr. ilość kryteriów
2,14
W 36 ogłoszonych przetargach jedynym kryterium oceny była cena co stanowi 31% ogłoszeń. Średnia waga kryteriów ceny we wszystkich ogłoszeniach uwzględniając także postępowania w których kryterium jest wyłącznie cena wynosi 71%. Dla 81 przetargów (postępowania w których były kryteria pozacenowe), waga kryteriów ceny wyniosła średnio 58%. W przypadku kryteriów pozacenowych zamawiający zazwyczaj stosują 1 kryterium pozacenowe.
Uczestnicy rynku
Zamawiający vs Wykonawcy

 28%
46
zamawiających
 

 72%
113
wykonawców
 
Zamawiający
46
Wykonawcy
113
RAZEM
159
Rozpoznano łącznie 159 różnych podmiotów uczestniczących w tej branży rynku zamówień publciznych, z czego 46 to zamawiający stanowiący 28% tych podmiotów a 113 to wykonawcy, którzy stanową grupę 72%.