ROK 2013 - RAPORT BRANŻY:

Urządzenia i artykuły telekomunikacyjne

CPV: 32500000-8


Ilość przetargów / części

252 / 414

0,12% wszystkich ogłoszeń

Ilość wyników (części)

310

0,07% wszystkich wyników

Wartość przetargów

439 136 095

0,34% wartości rynku ZP
Ryzyko Nadużyć

0,35

Warunki bazowe określające źródła danych, sposób ich gromadzenia i ekstrakcji, sposób analizy i prezentacji danych w raporcie.

Czym jest raport?

Poniższy raport jest dokumentem opartym wyłącznie na czystych danych, które są zorganizowane i przedstawione w różnych ujęciach. Nie znajdziesz w nim żadnych prywatnych wniosków czy analiz. Wszelkie teksty zawarte w poniższym raporcie zostały automatycznie wygenerowane i stanowią formę prezentacji danych. Źródłem danych są informacje o ogłoszeniach o zamówieniach, ogłoszenia o zmianach ogłoszeń oraz ogłoszenia o wynikach przetargów publikowane w Biuletynie Zamówień Publicznych (BZP) prowadzonym przez Urząd Zamówień Publicznych (UZP) oraz Suplemencie do Dziennika Unii Europejskiej (TED - Tenders Electronic Daily) prowadzonym przez Unię Europejską (UE).

Co przedstawia raport?

Raport dotyczy roku 2013. Bazuje wyłącznie na głównym kodzie CPV: 32500000-8 - Urządzenia i artykuły telekomunikacyjne. Jeżeli dany kod występował jako dodatkowy - ogłoszenie lub wynik takiego postepowania nie został ujęty w poniższym raporcie. W przypadku danych "Rozbicie zamówień na poszczególne podbranże" analizie podlegają także dodatkowe kody CPV co jest wyjątkiem w skali całego raportu.

Założenia do prezentacji danych

Jeśli w raporcie jest mowa o ogłoszeniach, mowa jest o ogłoszeniach opublikowanych w roku 2013.

Gdy w raporcie jest mowa o rozstrzygnięciu ogłoszonego postepowania, oznacza to rozstrzygnięcie postępowania ogłoszonego w 2013 roku - nawet jeśli rozstrzygnięcie nastąpiło w okresie późniejszym niż raportowany.

Gdy w raporcie jest mowa o opublikowanym wyniku postępowania lub jego części, mowa jest o ogłoszeniu o wyniku opublikowanym w 2013 roku - nawet jeśli ogłoszenie o zamówieniu do tego wyniku nastąpiło w okresie wcześniejszym niż raportowany.

Wartość Ryzyka Nadużyć dla całej branży liczona jest jako średnia arytmetyczna wszystkich wskaźników ryzyka dla wszystkich ocenionych części (wyników). Ryzyko nadużyć dla postępowań opublikowanych w BZP liczone jest na podstawie algorytmu BRN opracowanego przez serwis Zamówienia 2.0 oraz Fundację Batorego. Ryzyko nadużyć dla postępowań opublikowanych w TED liczone jest na podstawie algorytmu CRI opracowanego przez Corruption Reasearch Center Budapest.

Graficzne prezentacje procentów zaokrąglane są w górę. Pozostałe zaokrąglenia dokonywane są w dół.

Wśród zamawiających mogą pojawić się przedsiębiorcy sektora prywatnego. Dzieje się tak najczęściej gdy przedmiotem postępowań są przetargi organizowane w ramach projektów finansowanych ze środków Unii Europejskiej.

Dane dotyczące ilości wymaganych poświadczeń bazują wyłącznie na danych z BZP, ponieważ takich informacji nie ma w systemie TED.

Możliwe błędy i rozbieżności w stosunku do danych Urzędu Zamówień publicznych

Wszelkie wyniki postępowań bazują na rozstrzygniętych częściach postępowań a nie samych postępowaniach publicznych. Ich liczba może być więc różna (większa) niż w przypadku raportów Urzędu Zamówień Publicznych.

Wszystkie dane zarówno do systemu BZP jak i TED wprowadzane są przez pracowników jednostek publicznych. Jak każda ludzka praca, obarczona ona jest dużym ryzykiem popełnienia błędu. Często zdarza się, że wprowadzone dane są niepoprawne – przekręcone nazwy firm, błędne adresy wykonawców, złe wartości wygranych postępowań (za dużo lub za mało o jedno zero) itd.

Wskazane systemy nie są także wolne od podstawowych błędów gromadzenia i walidacji danych – żaden z powyższych systemów nie umożliwia weryfikacji i walidacji wprowadzanych wykonawców. Systemy nie posiadają możliwości wprowadzania oddzielnie takich danych jak unikalne identyfikatory firm czy kwota wadium, która jest bardzo istotna.

Nasz serwis częściowo poprawia wprowadzone wartości automatycznie poprzez specjalne skrypty. Do wyciągnięcia niektórych danych wykorzystywane są mechanizmy Data Mining. Część danych może być poprawiana ręcznie. Wskazane zabiegi nie są jednak wystarczające do całkowitego usunięcia błędów zawartych w ogłoszeniach przetargowych i mogą występować pewne przekłamania w szczególności w kontekście:

  • Wadium, które jest określane przy pomocy metod Data Mining
  • Wartości postępowań, które niejednokrotnie wykryliśmy jako źle wprowadzone do BZP lub TED
  • Duplikatów rekordów w szczególności wykonawców (ale zdarzają się także wśród zamawiających np. jeżeli byli też wykonawcami)
  • Gmin oraz Powiatów, które zostały określone na podstawie adresów podawanych przez urzędników wprowadzających dane do systemów teleinformatycznych. Dość często adresy te są błędne w związku z czym, błędne mogą być przyporządkowania do wskazanych jednostek terytorialnych, które z kolei realizowane są na podstawie odrębnej bazy danych.
Ogłoszone zamówienia publiczne
Ilość przetargów / części ogłoszonych w BZP oraz TED
Przetargów:
252
       Części:       
414
Przetargi
BZP  /  TED
204 / 48
Części
BZP  /  TED
324 / 90
Udział
w rynku
0,12%
Ogłoszono 252 przetargów (co stanowiło 0,12% wszystkich ogłoszeń opublikowanych w tym roku), które były podzielone na 414 oddzielnych części.
Ogłoszone wyniki przetargów
Wyniki postępowań (części) ogłoszone w BZP oraz TED
   310   
BZP
255
 
TED
55
 
Udział w rynku
0,07%
W tym samym okresie opublikowano łącznie 310 wyników (części), co stanowiło 0,07% wszystkich ogłoszonych wyników (części postępowań) w tym tym roku.
Wartość branży
Łączna wartość opublikowanych wyników
439 136 095 PLN
BZP
43 750 625
171 571 zł / przetarg
TED
395 385 470
7 188 827 zł / przetarg
Udział w rynku
0,34%
Łączna wartość branży to 439 136 095 zł brutto co stanowi 0,34% całego rynku zamówień publicznych w tym roku.
Zamówienia z wolnej ręki
Dla części wyników opublikowano ogłoszenie o zamiarze zawarcia umowy.
Ogłoszeń o zamiarze zawarcia umowy
4
Udzielenie
z wolnej ręki
28
Udzielenie w trybie
zapytania o cenę
0
Udzielono 28 zamówienia z wolnej ręki co stanowi 10,14% wszystkich rozpoczętych w tym roku postępowań zakładając, że do ogólnej liczby przetargów doliczymy 0 zamówienia udzielone w trybie zapytanie o cenę oraz uwzględniając w liczbie przetargów 4 ogłoszeń o zamiarze zawarcia umowy.
Rozstrzygnięcia postępowań
Postępowania z co najmniej jedną częścią rozstrzygniętą
Rozstrzygnięte
postępowania
160
Nierozstrzygnięte
postępowania
92
Szacowana ilość
nierozstrzygnięte części
151
Spośród wszystkich opublikowanych w 2013 roku postępowań, rozstrzygnięto 160 co stanowiło 63,49% ich liczby. Nierozstrzygnięto 92 przetargów opublikowanych w tym roku. Szacunkowo nierozstrzygnięto 151 części przetargów co stanowi 36,51% wszystkich opublikowanych cześci.
Konkurencyjność postępowań
147 przetargów / części z tylko jedną ofertą

Śr. ilość ofert
2,87

Przetargi z 2+ ofertami
162

Ofert odrzuconych
131 14,74%
Tylko jedną ofertę złożono w 147 przetargach (części) co stanowi 47,42% wszystkich rozstrzygniętych cześci postępowań. Części, w których złożono więcej niż jedną ofertę było 162 co stanowiło 52,58% wszystkich części przetargów. Średnia ilość ofert to 2,87 oferty na część.
Rodzaj zamówienia
Najczęściej wybierany rodzaj zamówienia
Dostawy
84,13%
Usługi
13,89%
Roboty budowlane
1,98%
Dostawy
212
Usługi
35
Roboty Budowlane
5
Przeważającym rodzajem zamówień w tej branży są dostawy (212 ogłoszeń), które stanowią 84,13% ogłoszonych przetargów. Pozsotałe rodzaje ogłoszonych przetargów stanowią odpowiednio usługi (35 / 13,89%) oraz roboty budowlane (5 / 1,98%).
Tryb postępowania
Najczęściej stosowane tryby postępowania
PN
243
PO
5
WR
4
Najczęściej stosowany tryb postępowania w tej branży to Przetarg nieograniczony (243 ogłoszeń) stanowiący 96,43% wszystkich ogłoszeń.
Wadium
Ilość postępowań ogłoszonych z wadium
Śr. wartość wadium
760 861
Śr. % wartości wadium
2,83%
Ilość z wadium
68
Zamawiający zastosowali zabezpieczenie w postaci wadium dla 68 przetargów spośród 252 ogłoszeń, co stanowiło dokładnie 26,98% wszystkich ogłoszeń. Średnia wartość wadium wyniosła 760 860,65 zł na każdy przetarg lub część przetargu.
Średni czas na złożenie oferty
Na podstawie pierwszego terminu składania ofert
16 dni
BZP
11 dni
TED
35 dni
Termin od 1-8 dni
33,33%
Średnio wykonawcy mają 16 dni na złożenie oferty. W zależności od wielkości przetargu, czas na złożenie oferty jest różny. W BZP jest to średnio 11 dni natomiast w TED (większe postepowania) wykonawcy mają średnio 35 dni na składanie ofert. Przetargów w których czas na złożenie ofert jest ekstremalnie krótki (1-8 dni) jest łącznie 84 przetargów co stanowi 33,33% wszystkich ogłoszonych postępowań.
Średni czas trwania postępowania
Czas od terminu składania ofert do udzielenia zamówienia
53 dni
BZP
45 dni
TED
85 dni
Udzielenie do 14 dni
14,19%
Średni czas postępowania w tej branży liczony od ostatniego terminu składania ofert (po przesunięciach) wynosi 53 dni. Bardzo krótkich postępowań, dla których opublikowano wynik w terminie do 14 dni od terminu składania ofert było łącznie 44 co stanowi 14,19% wszystkich wyników.
Finansowanie z Unii Europejskiej
Ilość ogłoszonych postępowań finansowanych ze środków Unii Europejskiej
3,97%
BZP
0
TED
10
RAZEM
10
We wskazanym okresie ogłoszono łącznie 10 przetargi, które oznaczono jako finansowane ze środków Unii Europejskiej, co stanowi 3,97% wszystkich ogłoszeń tej branży.
Pracochłonność przygotowania oferty
Wskaźniki określające wstępną pracochłonność przygotowani oferty
podwyższona
Śr. ilość poświadczeń
5 dokumenty
Śr. długość opisu
1 329 znaków
Śr. długość warunków
3 380 znaków
W porównaniu do wszystkich branż rynku zamówień publicznych pracochłonność i czas niezbędny do przygotowania oferty w tej branży jest podwyższony. Średnio, oprócz standardowych dokumentów wymaga się od wykonawców przedłożenia 5 dodatkowe dokumenty. Średnio długość opisu przedmiotu zamówienia w ogłoszeniu liczy 1 stronę A4 (1329 znaków). Średnio długość warunków przystąpienia w ogłoszeniu liczy 2 strony A4 (3380 znaków).
Kryteria oceny ofert
Śr. kryteria pozacenowe nieuwzględniając 100% ceny
ILOŚĆOGŁOSZEŃ 20% WAGAKRYTERIÓW 84% ILOŚĆKRYTERIÓW 2,06
Ilość z pozacenowymi
50
Śr. waga kryt. ceny
83%
Śr. ilość kryteriów
1,21
W 202 ogłoszonych przetargach jedynym kryterium oceny była cena co stanowi 80% ogłoszeń. Średnia waga kryteriów ceny we wszystkich ogłoszeniach uwzględniając także postępowania w których kryterium jest wyłącznie cena wynosi 83%. Dla 50 przetargów (postępowania w których były kryteria pozacenowe), waga kryteriów ceny wyniosła średnio 16%. W przypadku kryteriów pozacenowych zamawiający zazwyczaj stosują 1 kryterium pozacenowe.
Uczestnicy rynku
Zamawiający vs Wykonawcy

 46%
181
zamawiających
 

 54%
209
wykonawców
 
Zamawiający
181
Wykonawcy
209
RAZEM
390
Rozpoznano łącznie 390 różnych podmiotów uczestniczących w tej branży rynku zamówień publciznych, z czego 181 to zamawiający stanowiący 46% tych podmiotów a 209 to wykonawcy, którzy stanową grupę 54%.