Świadczenie kompleksowej usługi oświetlenia na terenie Gminy Chełmża na majątku oświetleniowym stanowiącym własność ENERGA- Oświetlenie Sp. z o. o.
ROZWIŃ
Opis przedmiotu przetargu: Świadczenie kompleksowej usługi oświetlenia na terenie Gminy Chełmża na majątku oświetleniowym stanowiącym własność ENERGA Oświetlenie Sp. z o. o. tj. oświetlenia ulic, placów, dróg i innych otwartych terenów publicznych na na terenie Gminy Chełmża urządzeniami oświetleniowymi w porze od zmierzchu do świtu. Zamówienie obejmuje utrzymanie urządzeń oświetleniowych, usługę dostawy i dystrybucję energii elektrycznej na cele oświetlenia.
Ogłoszenie nr 98147 - 2017 z dnia 2017-06-19 r.
Chełmża: Świadczenie kompleksowej usługi oświetlenia na terenie Gminy Chełmża na majątku oświetleniowym stanowiącym własność ENERGA- Oświetlenie Sp. z o. o.
OGŁOSZENIE O ZAMIARZE ZAWARCIA UMOWY - Usługi
OGŁOSZENIE O ZAMIARZE ZAWARCIA UMOWY - Usługi
Zamówienie dotyczy projektu lub programu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej
Nazwa projektu lub programu:
Postępowanie przeprowadza centralny zamawiający
nie
Postępowanie przeprowadza podmiot, któremu zamawiający powierzył/powierzyli przeprowadzenie postępowania
nie
Informacje na temat podmiotu, któremu zamawiający powierzył/powierzyli prowadzenie postępowania:
Postępowanie jest przeprowadzane wspólnie przez zamawiających
nie
Postępowanie jest przeprowadzane wspólnie z zamawiającymi z innych państw członkowskich Unii Europejskiej
nie
W przypadku przeprowadzania postępowania wspólnie z zamawiającymi z innych państw członkowskich Unii Europejskiej – mające zastosowanie krajowe prawo zamówień publicznych:
Informacje dodatkowe:
SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY
I. 1) NAZWA I ADRES:
Gmina Chełmża, krajowy numer identyfikacyjny 572224100000, ul. ul. Wodna 2, 87140 Chełmża, państwo Polska, woj. kujawsko-pomorskie, tel. 056 6756076-78, faks 566 756 079, e-mail info@gminachelmza.pl Adres strony internetowej (URL): www.gminachelmza.pl
I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO:
Administracja samorządowa
I.3) WSPÓLNE UDZIELANIE ZAMÓWIENIA
(jeżeli dotyczy):
Podział obowiązków między zamawiającymi w przypadku wspólnego przeprowadzania postępowania, w tym w przypadku wspólnego przeprowadzania postępowania z zamawiającymi z innych państw członkowskich Unii Europejskiej (który z zamawiających jest odpowiedzialny za przeprowadzenie postępowania, czy i w jakim zakresie za przeprowadzenie postępowania odpowiadają pozostali zamawiający, czy zamówienie będzie udzielane przez każdego z zamawiających indywidualnie, czy zamówienie zostanie udzielone w imieniu i na rzecz pozostałych zamawiających):
SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA
II.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego:
Świadczenie kompleksowej usługi oświetlenia na terenie Gminy Chełmża na majątku oświetleniowym stanowiącym własność ENERGA- Oświetlenie Sp. z o. o.
Numer referencyjny
OSO.27.12.2017
Przed wszczęciem postępowania o udzielenie zamówienia nie przeprowadzono dialogu technicznego
II.2) Rodzaj zamówienia
Usługi
II.3) Informacja o możliwości składania ofert częściowych:
Zamówienie podzielone jest na części:
Nie
II.4) Krótki opis przedmiotu zamówienia
(wielkość, zakres, rodzaj i ilość dostaw, usług lub robót budowlanych lub określenie zapotrzebowania i wymagań):
Określenie wielkości lub zakresu zamówienia: Świadczenie kompleksowej usługi oświetlenia na terenie Gminy Chełmża na majątku oświetleniowym stanowiącym własność ENERGA Oświetlenie Sp. z o. o. tj. oświetlenia ulic, placów, dróg i innych otwartych terenów publicznych na na terenie Gminy Chełmża urządzeniami oświetleniowymi w porze od zmierzchu do świtu. Zamówienie obejmuje utrzymanie urządzeń oświetleniowych, usługę dostawy i dystrybucję energii elektrycznej na cele oświetlenia.
II.5) Główny kod CPV):
50232100-1,
Dodatkowe kody CPV: 65310000-9, 09300000-2
II.6) Całkowita wartość zamówienia
(jeżeli zamawiający podaje informacje o wartości zamówienia):
Wartość bez VAT:
Waluta:
SEKCJA III: PROCEDURA
III.1) Tryb udzielenia zamówienia:
Zamówienie z wolnej ręki
III.2) Podstawa prawna
Postępowanie wszczęte zostało na podstawie 67 ust.1 pkt 1lit. a) i b) ustawy Pzp.
III.3 Uzasadnienia wyboru trybu
Należy podać uzasadnienie faktyczne i prawne wyboru trybu oraz wyjaśnić, dlaczego udzielenie zamówienia jest zgodne z przepisami:
Zamawiający zastosował procedurę udzielenia zamówienia publicznego w trybie zamówienia z wolnej ręki na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 1 lit. a i 1 lit. b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych, tj. z uwagi na to, że usługa objęta niniejszym zamówieniem może być świadczona tylko przez jednego wykonawcę, z przyczyn technicznych o obiektywnym charakterze oraz z przyczyn związanych z ochroną praw wyłącznych, wnikających z odrębnych przepisów, jeżeli nie istnieje rozsądne rozwiązanie alternatywne lub rozwiązanie zastępcze, a brak konkurencji nie jest wynikiem celowego zawężenia parametrów zamówienia. Zgodnie z art. 18 ust. 1 pkt 3 z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne (Dz.U. z 2017 r. poz. 220), do zadań własnych gminy w zakresie zaopatrzenia w energię elektryczną należy finansowanie m.in. oświetlenia na terenie gminy m.in. ulic, placów i dróg publicznych znajdujących się na terenie gminy, obejmując koszty utrzymania punktów świetlnych także tych, których właścicielem nie jest gmina. Zgodnie z art. 3 pkt 22 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne przez finansowanie oświetlenia należy rozumieć finansowanie kosztów energii elektrycznej pobranej przez punkty świetlne oraz koszty ich budowy i utrzymania. Niezależnie od tego kto jest właścicielem urządzeń oświetleniowych na terenie gminy, zawsze gmina jest zobowiązana do finansowania kosztów energii elektrycznej pobranej przez punkty świetlne oraz kosztów ich utrzymania, a więc eksploatacji i konserwacji urządzeń oświetleniowych. Obowiązujące przepisy nie nakładają na właścicieli majątku oświetleniowego innych niż gminy obowiązku nieodpłatnego udostępniania takiego majątku na potrzeby wykonywania zadań własnych przez gminy. Na terenie Gminy Chełmża punkty świetlne w większości stanowią własność ENERGA – Oświetlenie Sp. z o.o. Zamawiana usługa oświetlenia dotyczy punktów stanowiących własność ENERGA- Oświetlenie Sp. z o.o. Spółka jest równocześnie jedynym uprawnionym podmiotem do odstaw energii i prowadzenia prac na swoim majątku w postaci infrastruktury oświetleniowej. Wykorzystanie punktów świetlnych stanowiących własność ENERGA- Oświetlenie Sp. z o.o. dla oświetlenia dróg i terenów publicznych przez Gminę Chełmża w zakresie określonym w art. 18 ust. 1 pkt. 3 ustawy Prawo energetyczne wymaga uzyskania zgody jego właściciela, czyli ENERGA- Oświetlenie Sp. z o.o. Gmina Chełmża wystosowała do ENERGA- Oświetlenie Sp. z o.o. pismo w zakresie umożliwienia udzielenia zamówienia poprzez przeprowadzenie postępowania przetargowego zgodnie z przepisami ustawy Prawo zamówień publicznych na usługę konserwacji oświetlenia oraz dostawę energii elektrycznej. Udzielając odpowiedzi w piśmie z dnia 08.02.2017 r. ENERGA- Oświetlenie Sp. z o.o. nie wyraziła zgody na przeprowadzenie zamówienia w trybie konkurencyjnym, argumentując swoją decyzję tym, że procedura ta stanowiłaby naruszenie prawa wyłącznego jakim jest prawo własności. Brak zgody oznacza dla Gminy konieczność zawarcia umowy z właścicielem urządzeń oświetleniowych, ponieważ nie ma podstaw prawnych do ograniczenia prawa własności ENERGA- Oświetlenie Sp. z o.o., gdzie prawo własności jest prawem o charakterze wyłącznym. Zgodnie z art. 140 Kodeksu cywilnego, właściciel może korzystać ze swojej rzeczy z wyłączeniem innych osób. Powierzenie zadania usługi oświetlenia należącego do innego podmiotu osobie trzeciej wymaga uzyskania zgody jego właściciela, czyli ENERGA- Oświetlenie Sp. z o.o. Gmina nie może narzucić właścicielowi infrastruktury wykonawcy usługi oświetlenia, którego sama wybierze, gdyż oznaczałoby to naruszenie w/w artykułu i rodziło po stronie ENERGA - Oświetlenie Sp. z o.o. roszczenia określone w art. 222 Kodeksu cywilnego. Dodatkowo ustawa Prawo budowlane w art. 61 nakłada na właściciela obowiązek utrzymania urządzeń w należytym stanie technicznym. W takiej sytuacji ENERGA -Oświetlenie Sp. z o.o. jest jedynym wykonawcą mogącym świadczyć usługę oświetlenia przy użyciu punktów świetlnych stanowiących własność spółki. Zgodnie z decyzją Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w Katowicach (decyzja z dnia 14 lipca 2006 r., sygn. akt RKT-411-25/06/MF) odmowa przedsiębiorstwa energetycznego udostępnienia swoich urządzeń do eksploatacji osobom trzecim, nie stanowi praktyki ograniczającej konkurencję. W przypadku, gdy przedsiębiorstwo jest właścicielem całości urządzeń, realizacja zadań w zakresie oświetlenia ulic, placów i dróg powinna nastąpić poprzez zlecenie usługi oświetleniowej przedsiębiorstwu dysponującemu taką infrastrukturą. Zgodnie z art. 4j ustawy Prawo energetyczne odbiorcy m.in. energii elektrycznej mają prawo zakupu energii od wybranego przez siebie sprzedawcy. Oznacza to, że każdy odbiorca jest uprawniony do wyboru dowolnego sprzedawcy energii elektrycznej. Jednakże w tym przypadku, Gmina nie jest właścicielem ani dzierżawcą instalacji oświetleniowej, punktów świetlnych, a więc w świetle art. 3 pkt 13 cytowanej wyżej ustawy nie jest odbiorcą energii. W takich okolicznościach nie może korzystać z przywilejów, które w świetle art. 7 ust. 3 ustawy Prawo energetyczne przysługują jedynie podmiotom, które posiadają tytuł prawny do korzystania z obiektów, do których energia ma być dostarczana. W ramach kompleksowej usługi oświetlenia Wykonawca wykorzystując własny majątek oświetleniowy świadczy usługę utrzymania urządzeń oświetlenia, usługę dostawy i dystrybucji energii elektrycznej na cele oświetlenia. Ze względu na istniejący taki stan faktyczny brak jest możliwości wyboru przedsiębiorstwa energetycznego zajmującego się świadczeniem usług dystrybucji energii elektrycznej. W obecnym stanie faktycznym nie istnieje rozwiązanie alternatywne lub rozwiązanie zastępcze, zaś brak konkurencji nie jest wynikiem sztucznego zawężenia parametrów zamówienia. Rozwiązaniem alternatywnym lub zastępczym, które spowodowałyby, że dostawy energii lub usługa konserwacji mogłyby być świadczone również przez innych Wykonawców, byłoby wybudowanie przez Gminę własnej infrastruktury oświetleniowej alternatywnej, co pozwoliłoby na wykonywanie przez Gminę zadań własnych z zakresu oświetlenia miejsc publicznych bez korzystania z infrastruktury oświetleniowej spółki. Wskazać należy jednak, że nie jest to rozwiązanie wykonalne, albowiem proces budowy własnej infrastruktury oświetleniowej wymagałby nie tylko dużych nakładów finansowych, ale również czasu na jego realizację. W przedmiotowej sprawie brak jest rozsądnego rozwiązania alternatywnego lub zastępczego, które uniezależniłoby Gminę od konieczności posłużenia się infrastrukturą oświetleniową spółki, co z kolei wymusza respektowanie prawa własności spółki do tej infrastruktury oświetleniowej. Nie dochodzi również do sztucznego zawężenia parametrów, które miałyby wyeliminować pozostałych potencjalnych wykonawców usługi, dostaw, gdyż takowi na rynku po prostu nie występują, żaden bowiem inny podmiot nie jest właścicielem alternatywnej infrastruktury oświetleniowej, jak również żaden inny podmiot nie posiada i nie będzie posiadał tytułu prawnego do infrastruktury oświetleniowej, której właścicielem jest spółka. Istniejący stan faktyczny i prawny wskazuje na spełnienie przesłanek określonych w art. 67 ust.1 pkt 1 lit. a) ustawy Prawo zamówień publicznych - przyczyny techniczne o obiektywnym charakterze i lit. b) - przyczyny związane z ochroną praw wyłącznych, dla udzielenia przedmiotowego zamówienia publicznego w celu zapewnienia realizacji zadania własnego gminy. W takiej sytuacji Gmina Chełmża nie ma możliwości wyboru innego wykonawcy do realizacji w/w zamówienia. Jedynym wykonawcą mogącym świadczyć usługę utrzymania urządzeń oświetlenia oraz usługę dostawy i dystrybucji energii elektrycznej na cele oświetlenia jest ENERGA Oświetlenie Sp. z o.o. w Sopocie, ul. Rzemieślnicza 17/19. Wybierając tryb zamówienia z wolnej ręki zamawiający w ten sposób stwarza sobie możliwość negocjacji z właścicielem infrastruktury postanowień przyszłej umowy. W związku z powyższym zastosowanie zamówienia z wolnej ręki jest zgodne z przepisami ustawy Prawo zamówień publicznych.
SEKCJA IV: ZAMIAR UDZIELENIA ZAMÓWIENIA
NAZWA I ADRES WYKONAWCY KTÓREMU ZAMAWIAJĄCY ZAMIERZA UDZIELIĆ ZAMÓWIENIA:
ENERGA Oświetlenie Sp. z o. o. , , ul. Rzemieślnicza 17/19, 81-855, Sopot, kraj/woj. pomorskie
Termin składania wniosków lub ofert:
- brak -
Dane postępowania
ID postępowania BZP/TED: | 9814720170 |
---|---|
ID postępowania Zamawiającego: | OSO.27.12.2017 |
Data publikacji zamówienia: | 2017-06-18 |
Rodzaj zamówienia: | usługi |
Tryb& postępowania [WR]: | Zamówienia z wolnej ręki |
Czas na realizację: | - |
Wadium: | - |
Oferty uzupełniające: | NIE |
Oferty częściowe: | NIE |
Oferty wariantowe: | NIE |
Przewidywana licyctacja: | NIE |
Ilość części: | 1 |
Kryterium ceny: | 100% |
WWW ogłoszenia: | www.gminachelmza.pl |
Informacja dostępna pod: | |
Okres związania ofertą: | 0 dni |
Kody CPV
09300000-2 | Energia elektryczna, cieplna, słoneczna i jądrowa | |
50232100-1 | Usługi w zakresie konserwacji oświetlenia ulicznego | |
65310000-9 | Przesył energii elektrycznej |